Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
7 viikkoo ajeltu ja eile näytti tuollasii, kotilatauksilla edelleen.
Rangeki osui aika hyvin kohillee
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
Sulla kertyy kyl kilsoja sitä tahtia että sähköllä säästää jo oikeasti rahaakin. Mulla 2kk Mussella takana ja kilsoja kertynyt reilu 2000.
Sekin on toki tyyliin 50 % enemmän kuin millä tahdilla Mitsuun kertyi mittarilukemaa, eli täyssähkön tuoma säästö valuu mulla lisääntyneisiin ajeluihin. Ja Mussen kulutuslukemat on näin kevätkeleillä vielä lähempänä 30 kuin 20 kWh/100 km.
Sekin on toki tyyliin 50 % enemmän kuin millä tahdilla Mitsuun kertyi mittarilukemaa, eli täyssähkön tuoma säästö valuu mulla lisääntyneisiin ajeluihin. Ja Mussen kulutuslukemat on näin kevätkeleillä vielä lähempänä 30 kuin 20 kWh/100 km.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
Nää on mielenkiintoisia juttuja luettaviksi isteille, jollaiseksi itsenikin luen vaikkei muutamaan vuoteen ajossa ole ia ollutkaan. En laske tuota riihessä uinuvaa ysikutosta mukaan tähän.
Avasin itsekin lopulta kiltisti Excelin ja aloin naputella autoilun mittareita niihin penteleen soluihin. ATK:n vastaus oli aika tyly.
Jos tilais tuosta Polestarin kampanjasta auton ja oletetut energiahinnat pysyis vuoden tällä tasolla tulisi säästöä vuodessa n. 3500€. Toki pääomassa olisi rahaa (velkaa) kiinni aika rajusti paljon enemmän, mutta tuolla "säästöllä" lyhentäisi ihan kivasti ekstrasiivua joka vuosi siitä pääomasta.
Bonuksena sitten saisi ajella fiksusti sähköllä (?) ja saisi ihan uuden auton ajoon. Vielä kun suunnitteilla on lappaa tuonne katolle aurinkopaneeleja lähitulevaisuudessa reilusti niin polttelis kyllä. Eikä noita Polestar 2:sia ole ihan kamalasti parjattu tai lokaan poljettu, että kai sellaisella jaksaisi sen kuukautisen 3500 kilometrin työmatkasuoritteen suhistella.
Avasin itsekin lopulta kiltisti Excelin ja aloin naputella autoilun mittareita niihin penteleen soluihin. ATK:n vastaus oli aika tyly.
Jos tilais tuosta Polestarin kampanjasta auton ja oletetut energiahinnat pysyis vuoden tällä tasolla tulisi säästöä vuodessa n. 3500€. Toki pääomassa olisi rahaa (velkaa) kiinni aika rajusti paljon enemmän, mutta tuolla "säästöllä" lyhentäisi ihan kivasti ekstrasiivua joka vuosi siitä pääomasta.
Bonuksena sitten saisi ajella fiksusti sähköllä (?) ja saisi ihan uuden auton ajoon. Vielä kun suunnitteilla on lappaa tuonne katolle aurinkopaneeleja lähitulevaisuudessa reilusti niin polttelis kyllä. Eikä noita Polestar 2:sia ole ihan kamalasti parjattu tai lokaan poljettu, että kai sellaisella jaksaisi sen kuukautisen 3500 kilometrin työmatkasuoritteen suhistella.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
No joo. Kyllähä se vähä hymyilyttää ku dusterilla ei olis samalla rahalla ajanu ees tuhatta kilsaa.
Kk-eräki on melkein eurolleen sama.
Ja vielä ei harmita nelivedon puutekkaan, koukun vähä
Mut kytkinpoljinta ei ole yhtään ikävä
Kk-eräki on melkein eurolleen sama.
Ja vielä ei harmita nelivedon puutekkaan, koukun vähä
Mut kytkinpoljinta ei ole yhtään ikävä
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
Ilmastoinnin käyttökään ei pahaste rankaise.
Nytten ois kyl hyvä ajella enempiki kun pörssisähkö ollu monena yönä nollas tai jopa miinuksella mut ei. Yhtä pientä risteilijää väsätes menee kaik vapaat
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
Hep, käsi ylös virheen merkiksi. Oli jäänyt tuosta mun niin rakastamastani Excel-taulukon laskukaavasta huomioimatta yksi oleellinen muuttuja eli toi pääoman/loppuvelan vaikutus. Jos siis ajelee sen 40 tkm vuoteen niin säästöä tulisi vain vajaa 400 euroa. Laskelmissa käytetty energianhintoina B7 2€/l ja sähkön keskihintana siirtoineen 20c/kWh.kaseva kirjoitti: ↑Ti Touko 16, 2023 21:11Avasin itsekin lopulta kiltisti Excelin ja aloin naputella autoilun mittareita niihin penteleen soluihin. ATK:n vastaus oli aika tyly.
Jos tilais tuosta Polestarin kampanjasta auton ja oletetut energiahinnat pysyis vuoden tällä tasolla tulisi säästöä vuodessa n. 3500€. Toki pääomassa olisi rahaa (velkaa) kiinni aika rajusti paljon enemmän, mutta tuolla "säästöllä" lyhentäisi ihan kivasti ekstrasiivua joka vuosi siitä pääomasta.
Bonuksena sitten saisi ajella fiksusti sähköllä (?) ja saisi ihan uuden auton ajoon. Vielä kun suunnitteilla on lappaa tuonne katolle aurinkopaneeleja lähitulevaisuudessa reilusti niin polttelis kyllä. Eikä noita Polestar 2:sia ole ihan kamalasti parjattu tai lokaan poljettu, että kai sellaisella jaksaisi sen kuukautisen 3500 kilometrin työmatkasuoritteen suhistella.
Eipä taida sittenkään mennä ostohousut jalkaan.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
No ainaki nii kauan jossei nykyinen volle leviä, kai sitä uudessa maksetaan extraa huolettomuudesta
Tai ainaki mä aattelen niin
Toki oma tilanne oli sillee helppo ku pystyi tinkaamaan lähes kaikista muista ominaisuuksista paitti käyttövoimasta
Tai ainaki mä aattelen niin
Toki oma tilanne oli sillee helppo ku pystyi tinkaamaan lähes kaikista muista ominaisuuksista paitti käyttövoimasta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
Olishan se säästöä 400€ vuodessa sekin kun ottaa huomioon et saisi lisäksi ajella täysin uudella (sähkö)autolla, missä ehkä/todennäköisesti vähemmän rikkoutuvia osia. Huoltokuluista puhumattakaan tosin ne on tuos mun Excelissä huomioitu, kuten muutkin sivukulut.
Tein toisaalta laskelmat inhorealistisesti ja silti sain viivan alle plussaa. Tuossa Iltiksen artikkelissa oli sähkön hintana käytetty 15c/h, mä vakoilin tilastokeskuksen sivuilta vuoden keskiarvoksi siirtoineen 19,5c/h jonka pyöristin laskelmaan ylöspäin.
Yllättäen SAKA pääsee laittamaan keppiä pinnojen väliin suhteessa Polestarin kamppikseen. "Käytännössä uusi" heiltä vastaavilla varustuksilla on jopa hieman edullisempi loppujen lopuksi.
Mut olis se uusi aina uusi. Aika paljon vaan pitää näköjään tulla kilsoja vuodessa, että uudella sähkärillä ajaminen kannattaa. Pitänee alkaa kiertää toimistolle ja takaisin mutkan kautta niin saa tän laskelman näyttämään hyvältä
Tein toisaalta laskelmat inhorealistisesti ja silti sain viivan alle plussaa. Tuossa Iltiksen artikkelissa oli sähkön hintana käytetty 15c/h, mä vakoilin tilastokeskuksen sivuilta vuoden keskiarvoksi siirtoineen 19,5c/h jonka pyöristin laskelmaan ylöspäin.
Yllättäen SAKA pääsee laittamaan keppiä pinnojen väliin suhteessa Polestarin kamppikseen. "Käytännössä uusi" heiltä vastaavilla varustuksilla on jopa hieman edullisempi loppujen lopuksi.
Mut olis se uusi aina uusi. Aika paljon vaan pitää näköjään tulla kilsoja vuodessa, että uudella sähkärillä ajaminen kannattaa. Pitänee alkaa kiertää toimistolle ja takaisin mutkan kautta niin saa tän laskelman näyttämään hyvältä
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
Noiden sähkökulujen laskeminen on kyllä tosi henkilökihtaista ja siihen on vaikea mitään yleispätevää kaavaa tehdä. Eroja löytyy jo siitä pystyykö lataamaan kotona vai onko enemmän julkisten asemien varassa. Sitten kotilatauksessa vaikuttaa minkähintainen siirto sattuu olemaan ja onko järkevää mennä pörssisähköllä vai ei, mihin taas vaikuttaa kiinteistön muun sähkönkulutuksen määrä ja miten se jakautuu ajallisesti.
Jos lataamistarve on vain 1-2 kertaa viikossa niin aika usein sen saa osumaan sellaiselle ajalle, usein yölle, kun pörssisähkön hinta on todella matala. Siirtoineen ja veroineen voi päästä jonnekin 5-7 sentin kokonaishintaan per kwh. Toisaalta joskus se lataus voi olla pakko tehdä hetkellä jolloin hinta onkin 30 senttiä. Sitten taas sille joka lataa julkisista pisteistä tuo 30 senttiä on aika normi hinta.
Paljon vaikuttaa sekin onko auto talvisin (minkäkinlämpöisessä) tallissa vai joutuuko talvisin aina auton ladatuilla sähköillä nostamaan lämpötilan liikkeelle lähtiessä. Ja lämmitykseen kuluva energia per km riippuu voimakkaasti siitä miten pitkiä reissuja yleensä ajelee. Sijainti eri puolilla Suomea vaikuttaa myös aika paljon lämmitystarpeeseen.
Lopputulemana voi olla että samanlaisilla autoilla ajelevilla henkilöillä on viisinkertainen ero energiakustannuksissa per ajettu km. Siksi noihin lehtien yleistettyihin laskelmiin voi suhtautua vähän varauksella.
Toisaalta ladatun sähkön osuus jää usein aika pieneksi kun lasketaan autoilun kuluka euroina. Se näkyy noossa Iltalehden taulukoissakin, kun Teslan energiakulut on kymppejä kuussa paljon ajavallekin. Tosin ne ei ole kymppejä kuussa enää jos ajoa tulee reilusti, ollaan keskellä kovinta pakkastalvea, ajo koostuu usemmasta ajokerrasta per päivä eli auto ehtii jäähtyä siinä aina välissä ja ollaan julkisten latausten varassa tai pörssisähkössä jonka hinta taas keulii. Kyllä siinä kohtaa sähkökulut voi karata useampiin satasiinkin.
Jos lataamistarve on vain 1-2 kertaa viikossa niin aika usein sen saa osumaan sellaiselle ajalle, usein yölle, kun pörssisähkön hinta on todella matala. Siirtoineen ja veroineen voi päästä jonnekin 5-7 sentin kokonaishintaan per kwh. Toisaalta joskus se lataus voi olla pakko tehdä hetkellä jolloin hinta onkin 30 senttiä. Sitten taas sille joka lataa julkisista pisteistä tuo 30 senttiä on aika normi hinta.
Paljon vaikuttaa sekin onko auto talvisin (minkäkinlämpöisessä) tallissa vai joutuuko talvisin aina auton ladatuilla sähköillä nostamaan lämpötilan liikkeelle lähtiessä. Ja lämmitykseen kuluva energia per km riippuu voimakkaasti siitä miten pitkiä reissuja yleensä ajelee. Sijainti eri puolilla Suomea vaikuttaa myös aika paljon lämmitystarpeeseen.
Lopputulemana voi olla että samanlaisilla autoilla ajelevilla henkilöillä on viisinkertainen ero energiakustannuksissa per ajettu km. Siksi noihin lehtien yleistettyihin laskelmiin voi suhtautua vähän varauksella.
Toisaalta ladatun sähkön osuus jää usein aika pieneksi kun lasketaan autoilun kuluka euroina. Se näkyy noossa Iltalehden taulukoissakin, kun Teslan energiakulut on kymppejä kuussa paljon ajavallekin. Tosin ne ei ole kymppejä kuussa enää jos ajoa tulee reilusti, ollaan keskellä kovinta pakkastalvea, ajo koostuu usemmasta ajokerrasta per päivä eli auto ehtii jäähtyä siinä aina välissä ja ollaan julkisten latausten varassa tai pörssisähkössä jonka hinta taas keulii. Kyllä siinä kohtaa sähkökulut voi karata useampiin satasiinkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
My 2 cents: 400€/v eli 33€/kk on suuntaan tai toiseen autoilun kokonaiskuluissa sen verran pieni summa, että kannattaa kallistaa vaaka manuaalisesti sille puolelle, joka joko miellyttää enemmän tai täyttää tarpeet paremmin - tai optimitapauksessa molemmat.kaseva kirjoitti: ↑La Touko 20, 2023 14:16Olishan se säästöä 400€ vuodessa sekin kun ottaa huomioon et saisi lisäksi ajella täysin uudella (sähkö)autolla, missä ehkä/todennäköisesti vähemmän rikkoutuvia osia. Huoltokuluista puhumattakaan tosin ne on tuos mun Excelissä huomioitu, kuten muutkin sivukulut.
Tietty jos sen 33€/kk saa työntää säästöön sen lisäksi että saa miellyttävämmän kulkineen ja tarpeet täyttyy samalla tasolla, niin ei tuon kovin vaikea yhtälö luulisi olevan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
1.4.2023 - 30.4.2023
Perusmaksu 34,84 €/kk 34,84 €
Päiväsiirto 665,72 kWh 4,69 snt/kWh 31,22 €
Yösiirto 1115,22 kWh 2,88 snt/kWh 32,12 €
Sähkövero 1 1780,94 kWh 2,79372 snt/kWh 49,76 €
147,94 €
CARUNA OY, arvonlisäveroton summa 119,31 €, ALV 24 % vero 28,63 €
Tuossa omat siirtomaksut, autoa oon ladannut öisin.
Lähes joka yö, ajatuksena ja kokemuksena et yllättävän menon sattuessakin ei tarvii murehtii sähkön riittävyydestä.
Oon koittanut sihdata latauksen siten et akku on viittä vaille täys kun starttaan. Lämmityksen kun lyö päälle niin talon kulutus pompsahtaa noin 8 kilowattiin mutta alle viides minuutissa tippuu jo puoleen.
Perusmaksu 34,84 €/kk 34,84 €
Päiväsiirto 665,72 kWh 4,69 snt/kWh 31,22 €
Yösiirto 1115,22 kWh 2,88 snt/kWh 32,12 €
Sähkövero 1 1780,94 kWh 2,79372 snt/kWh 49,76 €
147,94 €
CARUNA OY, arvonlisäveroton summa 119,31 €, ALV 24 % vero 28,63 €
Tuossa omat siirtomaksut, autoa oon ladannut öisin.
Lähes joka yö, ajatuksena ja kokemuksena et yllättävän menon sattuessakin ei tarvii murehtii sähkön riittävyydestä.
Oon koittanut sihdata latauksen siten et akku on viittä vaille täys kun starttaan. Lämmityksen kun lyö päälle niin talon kulutus pompsahtaa noin 8 kilowattiin mutta alle viides minuutissa tippuu jo puoleen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
Ai niin. Likan corsaki katsastettu.
Edellisestä virheestä oppien helatorstain jälkeisenä perjantaina kannatti varata aika
Vähä öljyvalumia piti siivota, yks koiranluu ja penkin alta airbagin johtoja. Toivottavasti kestää ens leimaan saakka, likka toivottavasti siirtyy työelämään enne..
Ruohonleikkuu myös aloitettu, siinä oli simmone omituisuus et oon aina välil talviaikana älylaturil akkuu ladannu mut niin se vaa naksutteli.
Apuvirralla heti käymään ja leikkuun jälkeen lähti kyllä avaimesta.
Lyijyakku tuos mielestäni on vaikka kyljellään onki mut ei tuo halpis älylaturi ilmeisesti oikein ymmärtänyt sitä.
Meinaan kytkin tuon älylaturin uusiks niin viiden minuutin jälkee väitti et täys. Boosteri lykkäs yli 5A heti sen perään ..
Edit. Tuollane akku https://www.puutarhaosa.fi/Ajoleikkurin ... a-12V/18Ah
Edellisestä virheestä oppien helatorstain jälkeisenä perjantaina kannatti varata aika
Vähä öljyvalumia piti siivota, yks koiranluu ja penkin alta airbagin johtoja. Toivottavasti kestää ens leimaan saakka, likka toivottavasti siirtyy työelämään enne..
Ruohonleikkuu myös aloitettu, siinä oli simmone omituisuus et oon aina välil talviaikana älylaturil akkuu ladannu mut niin se vaa naksutteli.
Apuvirralla heti käymään ja leikkuun jälkeen lähti kyllä avaimesta.
Lyijyakku tuos mielestäni on vaikka kyljellään onki mut ei tuo halpis älylaturi ilmeisesti oikein ymmärtänyt sitä.
Meinaan kytkin tuon älylaturin uusiks niin viiden minuutin jälkee väitti et täys. Boosteri lykkäs yli 5A heti sen perään ..
Edit. Tuollane akku https://www.puutarhaosa.fi/Ajoleikkurin ... a-12V/18Ah
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
Meillä siirtäjänä Turku Energia, vertailuna 01.04.2023 -30.04.2023:tetammi kirjoitti: ↑Su Touko 21, 2023 06:061.4.2023 - 30.4.2023
Perusmaksu 34,84 €/kk 34,84 €
Päiväsiirto 665,72 kWh 4,69 snt/kWh 31,22 €
Yösiirto 1115,22 kWh 2,88 snt/kWh 32,12 €
Sähkövero 1 1780,94 kWh 2,79372 snt/kWh 49,76 €
147,94 €
CARUNA OY, arvonlisäveroton summa 119,31 €, ALV 24 % vero 28,63 €
Perusmaksu 6,98 eur/kk 6,98 € (pääsulakkeet 3x25A)
Siirtomaksu 1953,49 kWh 1,75 snt/kWh 34,19 €
Sähkövero lk 1 1953,49 kWh 2,79372 snt/kWh 54,57 €
Verkkopalvelu yhteensä 95,74 €
Carunalla on carut hinnat. Turku Energia taitaa taas olla maan halvimpia siirtäjiä.
Jos vaihtais yösiirtoon samalla sulakekoolla pomppais perusmaksu 18,82 euroon ja siirto olis päivällä 1,71 ja yöllä enää 0,82. Halvimpina pörssisähkön öinä vois päästä sähkön kokonais hinnassa jo reilusti alle neljän sentin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e
Ei kai tuota nyt mitenkään manuaalisesti tarvi hoitaa?tetammi kirjoitti: ↑Su Touko 21, 2023 06:06Lähes joka yö, ajatuksena ja kokemuksena et yllättävän menon sattuessakin ei tarvii murehtii sähkön riittävyydestä.
Oon koittanut sihdata latauksen siten et akku on viittä vaille täys kun starttaan. Lämmityksen kun lyö päälle niin talon kulutus pompsahtaa noin 8 kilowattiin mutta alle viides minuutissa tippuu jo puoleen.
Golfissa on kaksi rajaa, mihin ladataan heti ja mihin ladataan (ajastettua) lähtöä varten. Esim mulla on yleensä 50% mihin ladataan heti ja 90% kun on ajastettu lähtöaika. Laitan aina laturin kiinni kotiin tullessa, jos on alle 50% niin latailee heti siihen ja sitten aamuyöllä jatkaa niin että töihin lähtiessä on 90% (ja sisätilat lämmitetty)
Nyt tosin kun tuntuu että sattumasähköä on yllin kyllin tarjolla eikä ole hyötyä lämmitellä akkuja ennen ajoa niin laitoin lataamaan 50% sijasta 80% heti.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.