Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja Haza »

Jos yli 90% päivistä menee ilman välilatausta talvellakin, kaksi autoa on aina käytössä ja tarvittaessa aamulla voi autot valita sen mukaan kummalle patteriauto sopii paremmin niin antaa mennä vaan..
Mulla alkaa ajatusmaailma olla sellainen että muut kuin Södertäljessä valmistetut (auton) polttomoottorit saa pikkuhiljaa poistua pihasta.

Pikalaturien aikaveloitukset johtuu ilmeisesti ainakin osin siitä että vaatimukset täyttävän kWh mittauksen toteuttaminen DC laturiin on ilmeisesti melko haastavaa.
Oma lähin pikalaturi sattuu olemaan kWh hinnalla ja sekin huokea 17c/kWh, eilenkin jätin siis surutta golfin siihen viileällä akulla kolmeksi vartiksi latailemaan rauhallisella reilun 22kW keskiteholla.
V.J.S kirjoitti:
Ke Joulu 01, 2021 09:09
Siitä voi itse kukin ynnäillä pakkasen vaikutusta. Kugassa toki "tyhmä" 5,5kW sähkövastus lämmittimenä sähköllä ajellessa, lämpöpumpullisissa autoissa säästynee jokunen kWh talivpakkasilla.
Eipä muuten olekaan ihan näin, nimenomaan pakkasilla ja mitä kovemmilla sen pienempi on kulutuksen ero lämpöpumpulla vs pelkällä vastuksella.
Sanotaan nyt vaikka niin että -20 kohdalla on jo yks hailee onko pumppua vai ei.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja tetammi »

95e 1.78e ja re85 1.40e näyttää Raisiossa olevan.

Kesäreissut aattelin edelleen avoilla :mrgreen:
Tää ois vaan tähä arkipyöritykseen, onneks nykyään riittää tuollaiset pienemmätki.

Vaan mistä sitä tietää vaikka avon tilalle tulis taas joku iso jenkkilavuri. Käyttöautoksi en kyl enää helposti huoleis jossei sit keksi jotain työtä/harrastusta missä joutuu paljo kärryy kiskoon :roll:
Vaan oli se suburbani erinomainen perheauto, ei tarvinnut mittailla mahtuuko joku turvaistuinten väliin tai viereen. Aina mahtui :mrgreen:
Konttiin mahtu koko 8hlö mökkikamat ja ainoo ero ajossa oli et takajousitus vähän pehmeni.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

tetammi kirjoitti:
Ke Joulu 01, 2021 18:14
Millä kaavalla bensat kilowateiks?
Motivan ilmoittamaa kerrointa n. 9kWh/l kääntyy. Lähteenä https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava ... gialahteet ja sama tieto toistuu muuallakin. Tällä pienellä muunnoksella saa aika paljon perspektiiviä varsinkin energiatehokkuuteen.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ke Joulu 01, 2021 20:18
Toisaalta jos se on kerta tai kaks vuoteen kun tarvii tehdä tuo reissu, niin siihen löytynee nykyisin tarpeeseen sopiva vuokraratkaisukin.
Tää on muuten sellainen heitto, joka on periaatteessa tosi järkevä, mutta kivistää ajatuksena ainakin omalla kohdalla tosi paljon. Meinaan kun oma auto tulee valittua sillai että se on ittelle mieluisa ja mahdollisesti lisävarusteltua (etenkin äänentoiston kannalta) jälkikäteen vielä mieluisammaksi, niin kyllä mua rehellisesti sanoen vituttaisi lähteä vetään just pitkää siivua jollain vuokravehkeellä, johon on unohtunut ruksia parempi penkki, asiallinen äänentoisto tai muuta pitkällä siivulla oleellista mukavuustekijää ja jonka kaikki säädöt on lähtökohtaisesti omalta kantilta päin helevettiä.

Suomessa en ole koskaan vuokrannut autoa, mutta mitä ulkomailla (Euroopassa) on tullut moisia käytettyä erinäisiä kertoja, niin:
-1 kerran on tullut varauksessa mainittu malli, sitäkin piti erikseen pyytää (BMW 1-sarja, tuli 118d)
-0 kertaa on ollut mitään halvinta parempaa istuinta tai verhoilua
-1 kerran on tainnut olla lisävarustexenonit (Audi A4 B8 2008)
-0 kertaa on ollut mitään halvinta parempaa äänentoistoa
-joka kerta on (tietenkin, kuskit on erilaisia) saanut hakea kabiinisäädöt kohdalleen
-joka ikinen kerta on äänentoisto ollut bassot täysillä, balanssit päin helvettiä ja kauhee kumina jatkuvasti
-monta kertaa on ajettu kitkoilla kesäkeleillä, lähes yhtä monta kertaa on kirottu ajotuntumaa tästä syystä
-1 kerran on ajettu kesärenkailla talvikeleillä, tämä tosin yllättäen ei edes harmittanut (sama BMW 118d)


Perille on siis päässyt aina, mutta joka kerta olisin paljon mieluummin ajanut samat pätkät sillä omalla autolla, joka on yleensä odottanut EFHK:n parkkitalossa.

Luulen, että vaikka autovuokraamoita on ollut tarjolla maailman sivu, niin siihen on silti syy, miksi useimmat ihmiset (siis muutkin kuin minä) mitoittavat ja valitsevat käyttöautonsa sillai, että sillä rykäsee ne pidemmät ja haastavammatkin reissut (oli kyse sitten kantamasta, kuormauskyvystä, vetomassoista tai mistä) vaikka 90+% ajoista hoituisi helposti pienemmällä, kevyemmällä ja taloudellisemmalla kulkineella ja kertavuosireissuun voisi vuokrata auton. Itse asiassa kun oikein muistia pinnistelen, niin tiedän yhden (1) ihmisen, joka perheineen on vakavasti pohtinut moista toimintamallia.

Toki, kai sitä rahalla saa ruksia vuokraamollekin tarkempia vaatimuksia ja klausuulin että sieltä oikeasti saa mitä haluaa, mutta jos sinnepäin alkaa latomaan lisää seteliä tiskiin tuolla kaavalla, niin montako reissua vuodessa tarvii, että oma kakkosdinosaurus talliaarteena kääntyy harkinnan arvoiseksi, että sen voi ottaa halutessaan ajoon? Tai jos vaikka on erikseen esmes kesäavo niinkuin tämänkin topicin omistajalla, niin mikäjottei sillä voi joulureissuakin heittää, ei ne talvirenkaat niiiin kalliita ole. Tai vaihtoehtona jopa pari ylimääräistä vapaapäivää että reissulla ehtii lataamaan sitä sähkökäyttistä - ei sekään välttämättä tappiolliseksi käänny, vaikka olisivat palkattomia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuossa teslatopiikissa on käsitelty noita pitkän matkan laitteita niin kyllä niilläkin vaan matkaa tekee. Niissä on latausnopeudetkin sitä luokkaa et hyvä jos kerkee vessas käydä ja kahvin hakee.
Mut itel hakuses nimenomaan lähipyöritykseen, vaikka kilsoja tulee niin kauas ei silti lähetä :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:
Ke Joulu 01, 2021 23:37
Tää on muuten sellainen heitto, joka on periaatteessa tosi järkevä, mutta kivistää ajatuksena ainakin omalla kohdalla tosi paljon.
En ihmettele. Koko vuokra-ajatus kivistää suurimmassa osassa suomalaisia, kun ollaan totuttu että kaiken pitää olla omaa ja kun on omaa niin mitään ei vuokrata. Silleen tyyliin "haluaisin purjehtia, mutta kun meillä on kesämökki niin ei ole mitään järkeä vuokrata purjevenettä kesälomalla", jolloin sitten se himoittu purjehtiminen jää kokematta. Harmittaakohan kuolinvuoteella enemmän se että meni joskus vuokraamaan veneen vai se että jäi purjehtimatta?

Mistä päästään siihen että esitetyt hyvät pointit omaan autoon panostamisesta ja vuokraidean karsastamisesta voi kääntyä myös toisinpäin. Joku saattaa nimittäin ajella tahtomattaan järkevällä ja käytännöllisellä ajopelillä vain siksi että sellaista muutaman kerran vuodessa tarvitaan. Toisin sanoen tekisi mieli ja myös pystyisi ajelemaan ne normaalit arkiajot vaikkapa kaksipaikkaisella, avolla, näppärällä pikkuautolla tjsp, mutta kun muutaman kerran vuodessa pitää roudata perhe ja kamat toiselle puolelle Suomea, vetää vene keväällä lätäkköön ja syksyllä sieltä ylös tai muuta käytännöllistä, niin sitten mennään jollain farkkumondeolla, kun ei käytännön mahdollisuutta tai muuten halua erilliseen hauskaan autoon ole. Asiaan voisi suhtautua niinkin että otetaan muutaman kerran vuodessa lainaan se Mondeonvastike, ja muu aika ajellaan omalla hauskalla autolla. Ja se millä jokainen haluaa (satunnaiset tai säännölliset) ajonsa ajaa on luonnollisesti makuasia.

Sitten on paljon sellaista henkisen tason kynnystä. Mulla on yksi kaveri joka muutama vuosi sitten oli vielä sitä mieltä että hänellä pitää olla iso farkku tai maasturi, jotta koko nelihenkinen perhe mahtuu tavaroineen mukaan mökille ja anoppilaan. Ennen lapsia peruste oli se että joskus oli viety sohva kierrätysasemalle Mondeon takana, joten eihän heillä voi olla pienempää autoa, kun millä sohvat sitten kuskataan? Samalla kaveri kuitenkin haaveili pitkään Ministä. Autona oli kuitenkin säännöllisesti farkkuprimeraa ja -mondeota ja kaikkea sellaista perustylsää, toki oli välissä myös Jeep Cherokee ja Suzuki Grand Vitara, joita voinee pitää vähän hauskempina valintoina, mutta ei ne mitään Minin korvaajia olleet.

Nyt kaveri on päässyt yli ajatuksesta että romua pitää olla aina mukana kaameasti ja toki lapsetkin on kasvaneet ohi siitä että pitäisi olla lastenvaunut aina mukana minne ikinä onkaan menossa (tää vaunujoen roudaaminen joka paikkaan ei ole mulle oikeen koskaan auennut, meillä niitä roudattiin mukana hyvin harvoin). Ja kaveri ajaa nyt Minillä. Ja sillä jopa käydään mökillä ja anoppilassa. Kun tarvitaan lisää tilaa niin vaimollansa on Kaskai, joka sekään ei nyt ole mikään jäähallin kokoinen tavarankuljetin, jolle aina ennen tuntui olevan tarve.

Noi mainitut kokemukset autovuokraamoiden hähmäisestä toiminnasa on itselläni samanlaisia, mutta en tarkoittanutkaan välttämättä Europcarin luukulle menemistä, kun tarvitsee omastaan poikkeavaa autoa. Noita vertaisvuokrauspalveluja ja yhteisautopalveluja on nykyisin tarjolla ainakin isoimmilla paikkakunnilla kohtalaisesti. Niiden kanssa tietää paremmin mitä saa, tosin ei sielläkään kauheasti hifilaitteilla päivitettyjä ökybemareita ole tarjolla, jos sellaista haluaa. Mutta me autoharrastajat jotka suhtaudutaan intohimolla autoiluun ollaan kuitenkin vähemmistössä, suurimmalle osalle ihmisiä riitää että auto täyttää tarpeet ja siihen kotteroon ei haluta tuupata juurikaan ylimääräistä rahaa. Heille siis ei ole mitään väliä jos varatun VW Golfin sijasta vuokraamo tökkääkin käteen Opel Astran avaimet tai jos vertaisvuokraamosta on tarjolla nyt vain hopeanharmaita Toyotoja.

Mulle vuokra-autolla ajaminen ei ole koskaan ollut mikään ankeus, vaan olen aina suhtautunut siihen mielenkiinnolla, kun pääsee kokeilemaan vähän pidemmällä koeajolla jotain muuta kuin millä itse normaalisti ajaa. Siis vaikka auto on ollut Ford Focus, Kia Ceed, Fiat Punto tai joku muu ihan tavan tylsä kulkine, niin aina se on ollut mulle enemmän elämys kuin kuolemus. Mutta nää on näitä että jokainen katsoo autoja ja autoilua vähän omasta vinkkelistään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Muistan lapsuudesta, että perhetutuilla ei 90-luvun Helsingissä ollut omaa autoa ollenkaan. Tekivät pari kertaa vuodessa pidemmän reissun taksilla. Ei se sen kalliimaksi varmaan tullut kuin oma auto, mutta kuulosti hurjalta kun ei maalaispoikana itse ollut taksilla tottunut ajelemaan :P
Toki autottomuus oli siinä perheessä ideologinen valinta.

Henkisesti itselle tuossa vuokraamisessa ärsyttäisi myös se, että sitä omaa autoa maksaa/on maksanut jo kuitenkin. Toki jos pystyy pudottamaan käyttöauton hinnasta puolet pois niin sitten matematiikka on aika helppoa. 300€/kk vs 600€/kk liisareista jos valitsee niin säästyneellä vuokraa aika komean vuokra-auton pariksi viikoksi, tai ajelee sillä taksilla matkan jos toisenkin...

Otsikkoon liittyen: Ihan näppärän näköinen laite tuo corsakin. Jos itsellä olisi kakkosautolle tarvetta, niin kävisin tiukalla kammalla pienten sähkäreiden liisaritarjoukset läpi. Vaimolta jos kysytään se olisi mini, itse antaisin mieluusti Turkasen vaimolle ja ajelisin fiat 500:lla, mutta se voisi olla jo liian pieni kauppakassiksikin :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
To Joulu 02, 2021 08:42
Mistä päästään siihen että esitetyt hyvät pointit omaan autoon panostamisesta ja vuokraidean karsastamisesta voi kääntyä myös toisinpäin. Joku saattaa nimittäin ajella tahtomattaan järkevällä ja käytännöllisellä ajopelillä vain siksi että sellaista muutaman kerran vuodessa tarvitaan. Toisin sanoen tekisi mieli ja myös pystyisi ajelemaan ne normaalit arkiajot vaikkapa kaksipaikkaisella, avolla, näppärällä pikkuautolla tjsp, mutta kun muutaman kerran vuodessa pitää roudata perhe ja kamat toiselle puolelle Suomea, vetää vene keväällä lätäkköön ja syksyllä sieltä ylös tai muuta käytännöllistä, niin sitten mennään jollain farkkumondeolla, kun ei käytännön mahdollisuutta tai muuten halua erilliseen hauskaan autoon ole.
Totta. Ja sitten jengi ihmetteli, että miksi mulla oli (jopa kahdessa) avobemarissa vetokoukku. Sehän vaan venytti sen avoauton käytettävyyden äärimmilleen, kun ne isotkin kuormat kulki mukana tarvittaessa. Noissa muuten ainoa talviharmitus oli etuvetareiden puute ja varmaan nytkin mulla käyttöauto olisi avo, jos nelivetotarjonta ei olisi niin surkeaa. Tosin kun tontin saa myllättyä riittävälle tasolle, voi taas vaihtaa vajaavetoon, eikä siitä pisteestä olla enää kovinkaan kaukana.
AZP kirjoitti:
To Joulu 02, 2021 08:42
Mutta me autoharrastajat jotka suhtaudutaan intohimolla autoiluun ollaan kuitenkin vähemmistössä, suurimmalle osalle ihmisiä riitää että auto täyttää tarpeet ja siihen kotteroon ei haluta tuupata juurikaan ylimääräistä rahaa.
Eri kohdasta, mutta osuu myös haluan-ajaa-omalla-autolla -ajatukseen - se mitä on tullut kahvipöydissä jne keskusteltua ja tämäkin aihe on käynyt useasti esillä, niin moni ei-autoharrastajakin kyllä toteaa mallin järkeväksi, mutta ei tosiaan silti siihen lähde, koska syyt. Aika usein tuntuu siltä, että se oma ja tuttu auto on tuttuuttaan helppo ja siksi varma ja mukava valinta.

Se yksi perhe, jonka tiedän vakavasti harkinneen, juonsi myös omat ajatuksensa siihen että A6 oli kauhean iso ja kankea kaupungissa (asuvat Töölössä), eikä pelkästään siihen että se on yleensä turhan iso.
McStadey kirjoitti:
Pe Joulu 03, 2021 10:06
Henkisesti itselle tuossa vuokraamisessa ärsyttäisi myös se, että sitä omaa autoa maksaa/on maksanut jo kuitenkin. Toki jos pystyy pudottamaan käyttöauton hinnasta puolet pois niin sitten matematiikka on aika helppoa. 300€/kk vs 600€/kk liisareista jos valitsee niin säästyneellä vuokraa aika komean vuokra-auton pariksi viikoksi, tai ajelee sillä taksilla matkan jos toisenkin...
Jep, paperilla pirun järkevä malli optimoida normiajo ja tarvittaessa buustata lisärahalla, mutta vaikuttaa olevan jotenkin henkisesti vastenmielinen suurelle osalle porukasta.

Tästä nyt jollekin liisarifirmalle vinkki: pikkuauton liisarihintaan kyytiin oikeus lainata isompaa autoa esim. 5 päivää vuodessa ja lisäpäiviä lisärahalla. Poimisi varmaan kyytiin ainakin jokusen asiakkaan, joiden tarttee hakea se sohva kerran vuodessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja AZP »

McStadey kirjoitti:
Pe Joulu 03, 2021 10:06
Muistan lapsuudesta, että perhetutuilla ei 90-luvun Helsingissä ollut omaa autoa ollenkaan.
Tiedän vuodelta 2021 yhden nelihenkisen (2 alle kouluikäistä lasta) perheen, joka luopui molemmista autoistaan, omakotitalostaan Järvenpäässä, muutti Arabianrantaan kerrostaloon, liikkuu töihinsä fillarilla ja julkisilla ja vuokraa autoa epäsäännöllisen säännöllisesti aina kun tarve on. Esim. tänä vuonna pariin otteeseen kun tulivat meidän mökille, ja on heillä mummulakin vähän keskisemmässä Suomessa sellaisessa paikassa johon ei muulla kuin autolla järkevästi kuljeta.

Kahdesta autonkorjaustaidottomalle sopivasta perheautosta ja Järvenpäästä Helsinkiin/Espooseen/Vantaalle päivittäin ajamisesta kun luopuu, niin voi laskea varmaan lähemmäs 15 t€ säästöä vuositasolla. Sillä hankkii jo matkakortit ja vuokrailee jotain jo vähän useamminkin kuin kerran kesässä. Ainakin näin alkuun totesivat että ratkaisu oli parhaita elämänlaatua parantavia päätöksiä mitä ovat tehneet. Mutta nämä on taas niitä makuasioita, itse pärähtäisin mielekkään tekemisen puutteeseen aika nopeasti jos meillä ei olisi yhtään autoa (ja sitä kautta esim. mökillä käyminen loppuisi käytännössä lähes kokonaan) ja joutuisi vielä asumaan uudessa kerrostalossa. Mutta kaikki ei nyt vain tykkää autojen ropaamisesta, puutarhanhoidosta ja vanhan talon nikkaroimisesta vaan kokee ne enemmän stressitekijöinä.

Toinen tapaus lähipiiristä on silleen vastaava, että hekin luopuivat Järvenpään omakotitalosta, mutta muuttivat Helsinkiin rivariin ja luopuivat vain toisesta autostaan. Sellanen puolivälin ratkaisu siis, mutta kuulemma paransi elämänlaatua tämäkin.

Kolmas tapaus lähipiiristä ei ole vastaava autostaluopumisen strategia, vaan just sellanen että sitä perheen autoa ei tarvi mitoittaa muutaman kerran vuodessa tehtävää reissua varten. Nääkin asuu sattumalta Helsingissä, mutta voisivat olla mistä tahansa muualtakin. Kolmilapsinen perhe, olivat vielä jossain vaiheessa yhtä aikaa sen kokoisia että isoimmallakin jokin koroke ja kaksi pienempää istuimissa. Mummulat Turussa ja Kemissä. Mikä oli talouden ainoa auto? VW Golf Variant. Toisille täysin käsittämätön valinta viisihenkiselle perheelle, varsinkin kun kuitenkin useamman kerran vuodessa ajetaan Helsingistä Kemiin saakka. Mutta syystä tai toisesta kaveri ei halunnut mitään tuota isompaa ajokkia ja käytännössä pitkät reissut hoidettiin usein niin että tavarat, toinen vanhemmista ja pari mukulaa reissasi Kemiin autolla, toinen vanhemmista ja yksi mukula menivät junalla. Joillekin täysin käsittämätön asia, mutta näille se oli sellanen ihan normireissu, kun ei viittinyt noin pitkälle reissulle ahtautua kaikki Golfiin. Ja jos nyt totta puhutaan, niin Helsingistä Kemiin reissaan minäkin mieluummin junalla kuin autossa.
aero kirjoitti:
Pe Joulu 03, 2021 10:34
Tästä nyt jollekin liisarifirmalle vinkki: pikkuauton liisarihintaan kyytiin oikeus lainata isompaa autoa esim. 5 päivää vuodessa ja lisäpäiviä lisärahalla. Poimisi varmaan kyytiin ainakin jokusen asiakkaan, joiden tarttee hakea se sohva kerran vuodessa.
Tämä olis muuten aivan loistava idea. Pikkuauton liisaajalle satunnainen iso auto, pikkuakkuisen sähköauton liisaajalle polttomoottoriauto tai isoakkuinen sähköauto jne. Autokauppojen laanit kuitenkin täynnä kaikenlaista käytettyä ruoskaa ja esittelyautoa aina, joten kyllä sieltä aina joku varastossamakaaja löytyisi asiakkaalle käyttöön.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja McStadey »

AZP kirjoitti:
Pe Joulu 03, 2021 10:45
Ja jos nyt totta puhutaan, niin Helsingistä Kemiin reissaan minäkin mieluummin junalla kuin autossa.
Jos pitäis valita Turku-Kemi autolla vai junalla, niin aina junalla. Jos autossa on 2/3 ja junassa 1/3 mukulaa niin tuostahan tulee tappelu :lol: Pitkä matka vain yhden lapsen kanssa junassa kuulostaa luksukselta :mrgreen:

Nykyisessä tuttavapiirissä on toki useita autottomia, mutta nyt siinä ei ole enää kauheasti ihmeellistä. Pojan luokkakavereissa on ainakin kolme autotonta perhettä, kaikissa 2-3 lasta. Yksi perhe vetää laatikkopyörällä kaikki arkireissut, isovanhemmilta löytyy sitten grand c4 jota voi mökkimatkoille lainata.
AZP kirjoitti:
Pe Joulu 03, 2021 10:45
aero kirjoitti:
Pe Joulu 03, 2021 10:34
Tästä nyt jollekin liisarifirmalle vinkki: pikkuauton liisarihintaan kyytiin oikeus lainata isompaa autoa esim. 5 päivää vuodessa ja lisäpäiviä lisärahalla. Poimisi varmaan kyytiin ainakin jokusen asiakkaan, joiden tarttee hakea se sohva kerran vuodessa.
Tämä olis muuten aivan loistava idea. Pikkuauton liisaajalle satunnainen iso auto, pikkuakkuisen sähköauton liisaajalle polttomoottoriauto tai isoakkuinen sähköauto jne. Autokauppojen laanit kuitenkin täynnä kaikenlaista käytettyä ruoskaa ja esittelyautoa aina, joten kyllä sieltä aina joku varastossamakaaja löytyisi asiakkaalle käyttöön.
Toi olis kyllä hyvä idea - ainakin paperilla. Tuolla voisi houkutella isomman käytetyn ostajaa uudemman liisarin maksajaksi :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kävikö Teemu tankkaamassa Dusterin ja Astran?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9391 ... effcc7d9ea
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mun on hyvin vaikea nähdä itseäni vuokra-auton ratissa edes satunnaisesti saati sitten moderin "yhteiskäyttöauton" jatkuvassa rumbassa. Mutta nuo Jägestä isolle kirkolle muuttaneiden elämäntapaihanuudet kyllä ymmärrän täysin. En olisi ymmärtänyt pari vuotta sitten, mutta kun silloin tuli se hetki, että on täysi etätyöoikeus hyvillä aamu- ja iltaliukumilla, niin ne pehmeät arvot nousivat ihan uudelle tasolle, kun avopuoliso ei enää ollutkaan parisuhteessa elävä yh ja lapset viettävätkin tarhassa vain reilu seitsemän tuntia päivässä... Eli keskiverto Jägestä kulkeva varmaan käyttää työmatkaan reilun tunnin suuntaansa, vaikka tietysti keskiverrosti he myös valehtelevat sen reiluksi puoleksi tunniksi, niin siinä se varttin pyörämatka onkin sitten tunnin suuntaansa lyhyempi eli kaksi tuntia päivässä ja kymmenen viikossa.

Samaan aikaan aloin pohtimaan, ehkä myös vähän kadehtimaan, yhtä tuttavapiirin perhettä, joka asuu tuolla paksulompakkoisten mekassa, jossa kadutkin ovat kultaa, eli Pirkkalassa. Heillä työmatkat on sellaiset, että auto (1 kpl) on vain hupi- ja kauppareissuihin. Kun sitä aikansa raksutti taskulaskimen kanssa, niin tajusin, että jo luopumalla toisesta autosta sillä 500 €/kk/auto laskennalla pääsee siihen lopputulemaan, että Pirkkalassa onkin halvempi asua kuin Nokialla, koska täältä nykyaikaiselta perähikiältä ei käytännössä pääse julkisilla kulkemaan edes Tampereella töissä, ellei sitten käytä koko vapaa-aikaansa siihen bussissa istumiseen. Ja lisäksi tää on niin kaukana kaikesta sivistyksestä, ettei se polkupyöräkään ole ihan iisi vaihtoehto, jos vertaa vaikka siihen Pirkkalan sijaintiin suhteessa Tampereeseen. Plu sieltä kulkee myös ne julkiset aidosti eikä vain vihreissä mielikuvissa.

No vielä ei olla muutettu paksulompakkoisten Pirkkalaan vuolemaan kultaa kaduilta, koska siinä on oikeastaan kaksi isoa ongelmaa, joista toinen on pään sisällä ja toinen todellinen. Ja kolmas sitten vielä myöhemmin.

#1 eli henkinen ongelma: kaksi autoa on oltava, koska on aina ollut, eli tuohon 500 €/kk säästöön ei päästä, jotta olisi varaa maksaa se 50 000 - 100 000 € lisää kämpästä.

#2 eli ensimmäisen oikea ongelma: siellä asuu liikaa lapsiperheitä suhteessa palveluihin. Siellä haetaan ja päästään esimerkiksi tarhaan, Nokialla saa valita mihin lapsensa vie. Oli sitten kriteerinä teema, hoitohenkilökunta tai vaikka ihan vain sijainti. Pirkkaalaakin ankeampana esimerkkinä voi käyttää Tampereen Vuoresta...

#3 jossain kohtaa tulee se vaihe vastaan, että lasten sosiaalisten piirien vuoksi ei halua muuttaa. Kun jo nuo nelivuotiaat alkavat kyläilemään ja lähimmät kaverit ovat semmosen lintukotolenkkipolun varrella, että lapsen voi vain lähettää kylään ja laittaa vastaanottavaan päähän viestin, että jossei kymmenes minuutis näy, niin ilmotelkaa.

Ja sitte tietty jos ostaisi vain yhden Corolla Trekin tohon pakasta vedettynä, pitäisi itselleen keksiä uusi mielekäs harrastus, kun tuo isän lämmin halli on liian helppo irtautuminen harmaasta arjesta. Etenkin kun sitä luulee, että korjaamalla vanhaa Saabia säästää selvää rahaa ja harrastuksellaan sitten periaatteessa myös tienaisi :facepalm_man:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Nyt perkele loppuu se Järvenpään mollaaminen!

Se mitä Helsinkiin ja Espooseen autottomiksi tai autollisiksi eivät useinkaan hoksaa on, että mm. lasten harrastukset ja kauppakäynnit polttavat siellä aikaa aivan eri tavalla, kuin täällä Keski-Uudenmaan helmessä.

No, kaikessa on puolensa ja on Järvenpäässäkin mahdollista asua ihan perseessä, eli esim. Ristinummella tai Nummenkylässä, mutta sielläpä ei kannatakaan asua, koska asunnoissa on Järvenpää-lisää hinnoissa ilman kompaktin kaupungin pienten etäisyyksien etuja. Eli silloin kannattaakin asua jossain oikeasti pöndellä, kun ilman sitä autoa ei kuitenkaan pärjää.

Itse asun Loutissa, josta matkaa asemalle 1.1km, Prismaan ja rantapuistoon 700m, kävelykadulle 800m. Lapset pääsevät itsenäisesti harrastuksiin (paitsi vanhempi, jonka joukkue treenaa myös Hyvinkäällä), koulut on lähellä, päiväkodit niitä tarvitseville myös.

Aiemmin on tullut asuttua vuosia Leppävaarassa sekä Helsingissä Kalliossa ja Haagassa, joten jonkinlainen perspektiivi on myös niihin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja AZP »

^en mä mollaa, kunhan vaan kerroin että viimeisen vuoden aikana kaikki tutut on aktiivisesti hakeutuneet Järvenpäästä pois :mrgreen:

Mitä siellä olen käynyt, niin sehän on oikein viihtyisä pikkukaupunki ja kyllä mä uskon että just noi kaikkien palvelujen saatavuus aika lähellä on siellä se hienous. Siis vähän niinkuin Turku, mutta vielä astetta pienemmässä mittakaavassa :mrgreen:

Toiset kaverit asui muuten Murtokadulla, kai sekin on Louttia? Ihan jees sijainti, siitä käveltiin lasten kanssa just keskustaan ja rantapusikkoon.

Nää molemmat Järvenpäästä pois hakeutuneet perheet asuu muuten vuokralla tällä hetkellä, eikä tää ratkasu välttämättä ollut siis mitenkään lopullinen, kunhan nyt hetken hakevat suuntaa että minne tästä seuraavaksi. Lapsetkin on niillä sitä ikää että harrastaminen on vasta alkamassa, eli voi olla että muutaman vuoden sisällä pää kääntyy sen vuoksi johonkin muuhun suuntaan taas.

Se on toki sanottava että onhan Helsingin, Espoon ja Vantaan lähiöissä monissa myös tosi hyvät harrastemahdollisuudet ja palvelut lähellä. Että joku lähiö voi palvelujen, koulujen ja harrastuksen kannalta olla kuin Järvenpää, eli kaikki tarvittava on kävelymatkan päässä. Töihin on Helsingin lähiöistä kilsoissa helposti lyhyempi matka kuin Järvenpäästä, mutta minuuteissa se ei välttämättä niin paljon näy kun ruuhkaa voi olla enemmän. Paljon riippuu tietty siitä miten hyvin on onnistunut asuin- ja duunipaikkansa valinnassa ja mihin se reitti osuu. Itse aikanaan Espoossa asuessani ja työskennellessäni ajoin töihin kehä ykköstä sellaisen vajaa 10 minuuttia, ja sattui tuo matka osumaan sellaselle pätkälle jossa ei ruuhkaa ollut (Otaniemi-Säteri, ja kehän liikenne itäänpäin pysähtyi aamulla aina just siihen missä vetäisin kehältä pois. Tämä oli aikaa ennen Mestarintunnelin valmistumista).

Et vaikeahan näitä on yleistää. PK-seudullakin asuu porukkaa jotka on töissä kilsan päässä kotoa ja palvelut ja lasten harrastukset on nurkilla. Toiset ajaa tunnin suuntaansa töihin vaikka työpaikka on nimellisesti saman kaupungin alueella kuin koti, ja töistä tullessa lähdetään viemään lapsia harrastuksiin jonnekin tunnin ajomatkan päähän taas. Nää on osittain asioita jotka riippuu siitä mihin suuntaan elämä sattuu viemään, osin ne on myös omia ratkaisuja ja valintoja. Eikä toisten valintoja voi silleen pitää vääränä että jokainen päättää omista mieltymyksistään, niinku just se että mä haluan asua vanhassa omakotitalossa ja hillota neljää autoa tallissa omalla pihalla, kun toinen haluaa luopua autoista ja muuttaa kerrostaloon jossa ei tarvi huolehtia muusta kuin oman kämpän imuroinnista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Jep. Ja vaikka olenkin kotoisin Järvenpäästä ja nyt sitten paluumuuttajana 2012 alkaen, niin ei mulla mitään kiihkoilevaa kotiseuturakkautta ole. Järkiperusteilla Järvenpää valikoitui silloin 10v. sitten ja kylän kehittyessä ja lasten kasvaessa niiden järkiperusteiden painoarvo on vain kasvanut. Jos aivan vapaasti saisin asuinpaikkani valita, niin ei se olisi Järvenpää, mutta kyllä tämä kylä olisi top 3 sisällä heti esim. Kulosaaren Kekkosen ajan 500m2 rantatöllien jälkeen.

Tavallaanhan lähiö voi olla kuin pikkukaupunki, esim. Leppävaara. Mutta jos Leppävaarassa ei olisi Sellon kauppakeskusta, niin kyllä sitä autoa alkaisi kaipailemaan.

Harrastuksia kyllä tiettyyn pisteeseen asti voi löytyä niistä lähiöistä, mutta usein on siten, että harrastuksen edetessä iän ja/tai tason myötä, alkaakin logistiikka olemaan jonkun muun kuin polkupyörän varassa.

Pikkukaupungin (tai no ehkä tämä nyt ei enää ihan pikkukaupunki ole) etuja voivat olla lyhyet etäisyydet ja se, että koska vieressä ei ole isoa kaupunkia tai kauppakeskusta, 99% ihmisen tarpeista tulee katettua kotikaupungissa. Toki, Suomi on pullollaan 10-50 tuhannen asukkaan kaupunkeja, jotka on suunniteltu niin päin helvettiä, että mitään tiiviin kaupungin etuja ei ole.
Vastaa Viestiin