Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onnea perheeseen! Speksejä tauluun, onko monettakin kertaa loppuunajettu vai vielä sisäänajoa vailla? Mistä vehkeestä noi vanteet on?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sanottaisko et hyvin sisäänajettu. :mrgreen:

Ei oo tullu ylläreitä, en vaan oo oikein ajellu sillä.
Tänään hain motonetista jakohihnan ja vesipumpun, jälkimmäinen oli Orionin paketissa ja kyljessä gm logo.

Remonttii hidastaa vähä se ettei lämpimässä tallissa ole monee vuoteen näkynyt autoo joten pientä askaretta vaatii... :roll:

MY2006 1.9 Tids ja tarkoitus olis asentaa neljäskin poljin.

Vanteet on cabin orkkikset, päällä uudet Kumhot.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Isoin homma takana
Kuva
Kyllä tunneissa meni koko työpäivä ennenkuin sai ajaa sisään. :roll:
Kätevä tuo että saa napista peilit taitettuu.

Parkkitutkasta ilmeisesti kaksi anturia pimeenä, harmillisesti femmasta ei taida sopia kun niitä ois koko setti.
Ei kellään satu oleen navin levyä ylimääräisenä?
Tässä on vielä mankassa napit.

Vähä kurkkasin hihnakoteloon ja siellä näytti olevan siistiä. Pitää jatkaa taas joku päivä kun selkä suo...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hommat vaa venyy mut tänää
Kuva

Mitään lukitustyökaluja ei ollut koska budjettipeliin budjettirempat. :mrgreen:

Ei vanhatkaan näyttäneet pahalta ja pumppuki pyöri normaalisti.

Lähti käymäänki https://www.dropbox.com/s/2iphplm1caxw2 ... 5.mp4?dl=0

Ja ilmeisesti ilmastointikin toimii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ainiin kilsoja 489980. Hyvin sisäänajettu. :lol:

Voiko iskarin yläpää kolista?
Olin satavarma et koiranluu valmis mutta ei..
Jousi sanoo välillä boing et jumittaa ainakin.

Toki alapalloki voi olla, tollee jousitus ääriasennossa ei tunnu väljää.
Vaihtoon menee myös sisemmän vetonivelen suojakumi.

Motonet ei tarjoo tohon mitään. Koko akselin saa tarvikkeena melko edukkaasti mutta vois sitä kokeilla vaihtaa pelkän kuminki.
Vetoakseli mahtunee tuleen pois kun ottaa navan iskaritolpasta auki? Jos joutuu avaan myös raidetangonpään niin vois ottaa koko navan pöydälle niin ei tarvii kiusata pyöränlaakeria..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Meneekö tolla jakopäällä Saabien taivaaseen saakka, vai meinaakko viä kertaalleen vaihtaa? :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sanotaanko että aika tyytyväinen oon jos loppu auto kestää tuonne asti. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Läjätessä vaihtu myös ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin joista varsinkin jälkimmäinen oli melko tukossa. :evil:
Ja tietenki tärkein tuunaus
Kuva
Eteen myös.

Eka koeajo suuntautus vaaliuurnalle ja toine motonettiin.
Hain umpioiden kiillotussetin ja sisätilanlämppärille haaroitussarjan.
Kytkentä pitäis olla helppo kun näemmä on ennenki moiset olleet...

Kotimatkalla soi puhelin ja meidän perheen toinen diisselifarmari oli hyytynyt. Onneks vaan kilsan päähän kotoota. Saas nähdä onko alkuperäinen vain 14 vuotta vanha akku jo hyytynyt vai menikö laturi...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eka tonni takana.
"Pientä" huoltoo taas...
Kuva

Pääpointtina oli vaihtaa sisempi vetarinkumi ja hantin kääntölaakeri, toisesta topiikista viisastuneena aloitin löysäämällä iskarin kun auto oli vielä pyörillään. 7mm kuusiokolo ja 21mm hylsy
Kuva

Piti jättää napa paikoilleen mutta pienest sievästä ulosvetäjästä huolimatta päädyin ottamaan koko hoidon sitten pöydälle.
Kuva
Akseli lähti sitten ihmetelles ulommasta nivelestä irti niin oli helppo pujottaa uus sisempi kumi paikkaansa mutta takaisin saaminen ei ollutkaan enään kovin helppoa kunnei ollu sopivia klemmareita että ois voinut irrottaa kumin vaan pikku reiästä vaseliinin keskeltä piti arvuutella kohilleen. :roll:

Moottoriöljyt vaihtui samalla, laitoin GM 5w30:set. Poistoproppu ja suodatin ovat yllättävän fiksusti, ei juurikaan solkkaamista.
Vaihteistoöljyt oisin kans vaihtanut mutta pakkianturi näytti paljon pienemmältä kuin 22mm ja tarkistusproppuu en nähnyt vasemmalla kyljellä.
Poistoproppu sentään siirtynyt järkevämpään paikkaan mitä vanhemmissa.
Kuva

Jos on vinkkii tähän kuusvaihteisen öljyn vaihtoon niin saa kertoo. :mrgreen:

Vaikka paljon on ajettu niin on tuohon jotain remppaakin joskus tehty
Kuva

Sitten vielä että misä prosenteissa normaalisti toi öljyn laatu pyörii ja miten tuon saa nollattuu?
Saksankielisestä manuaalista en jaksanut ees etsiä. Ainakaan prosentit ei vielä päivittyneet tuon vajaan kolmenkymmenen kilsan matkalla...
Kuva

Hantin puolella edelleen joku kolisee, enkä tuntenut alapallossa väljää vaikka tolppa olikin irti. Nooh.. Kai se selvii ku antaa jonkin aikaa kolista. :lol:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja AZP »

tetammi kirjoitti:Poistoproppu ja suodatin ovat yllättävän fiksusti, ei juurikaan solkkaamista.
Propun osalta samaa mieltä, mutta suodatin on omaan silmään ihan perse paikassa. Tai ei se paikka ihan huono olis, jos olis peltikuorinen kertakäyttösuodatin, mutta kun on avaimella avattava muovikotelo, jonka sisällä se suodatin on, niin sinne väliin jonkun avaimen tunkeminen on aina yhtä tuskaa. Jos tohon on joku patenttiratkaisu, jota en ole neljän öljynvaihdon aikana hoksannut, niin saa vinkata.

Saitko sen etutolpan ylämutterin suosiolla auki noilla kaluilla? Mun tajuntaan ei mahdu, että sillä olisi paljon väliä löysääkö sen paikallaan autossa vai irrotettuna, kun ei en mutterin ja tangon väliin jousen kuormasta eli auton massasta mitään apuvoimaa synny.

Mulla olis noi irrotetut etutolpat ja ehjät (vaikkakin vähän tietä nähneet) takaiskarit tuossa tallissa odottamassa hävitystä. Löytyy takajousetkin, mut nehän oli poikki alapäistä. Jos vielä kiinnostaa, niin heitä vaikka yv:llä.

OP-Comilla vois koittaa nollata tuota öljyprosenttia. Ainakin OP-Comin valikosta löytyy "remaining engine oil life", jonka voi nollata. Ei vaikuta uudempien NG-kolkkien huoltoprosenttinäkymään, joka on ehkä eri kuin tuo vanhemman SIDin öljyprosentti. Ainakin uudempien huoltoprosentit käyttäytyy tosi epäloogisesti, tuolta lisää niistä jos kiinnostaa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=157273
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja tetammi »

32milline kiintoavain sopii aika hyvin tuonne suodattimeen, toi ainakin lähti käsin kun sai vähä vauhtii.
Tolpan mutteriin annoin biltsun sähkömopolla ensin täryy kunnes pyörähti, lähes kaikki muutkin sai sillä ammuttuu auki.

Noita kuvia kun kattoo niin tuossa iskarissa on jotain öljykertymää et ohan se voinut vuotaakkin jossain välissä. Et sinänsä voisin hakee osat pois.
Laitan yv:tä jossain kohtaa.

Oon kyllä tykännyt ajaa tuolla, vaikka harvemmin rattiin olenkaan päässyt sen jälkeen kun emännys ekan kerran kävi ajelees.
Tuo on noita kolinoita ja jotain natinoita lukuunottamatta melko hiljanen ajopeli ja samoin aika paljon kaikkee muutakin suodattuu pois.
Tuohon vuotta vanhempaan mondeoon verrattuna esim. ajonvakautus toimi tosi herkästi ja huomaamattomasti. Sitä en tiiä onko se välttämättä pelkästään positiivista kun varsinkin kokematon kuski helposti ulosmittaa systeemit mutta mä tykkään.
Suuntavakavuus on vanhempaan kolkkiin verrattuna erinomainen, tosin ei samanlainen kiskoilla kulkija kuin tonnari, femma tai toi mondeo. Mikä ei mielestäni ole pelkästään huono asia, ainakaan jos ajelee muitakin kuin suoria teitä.
Mutta mukava tuolla on ajaa matkaa, sekä ketterähkö ja kevyehkö myös nurkissa pyörimiseen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo se pulttikoneen täry kyllä auttaa varmasti availuissa. Voi tietty myös olla että se mun mutteri on vaan poikkeuksellisen jumissa kun ei metrin varrella irronnut. Mä en sitä toista tolppaa edes koittanut avata enää, kun oli sitä irrottaessa jo uus tolppa koottu kokonaan uusilla osilla ja se kuusiokoloavainkin oli jo säpäleinä ekan tolpan jäljiltä :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kumma juttu ettei löytynyt tarkastusreikää...
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen NG:t, Cabriolet -95 Sun Beach edition ja -97 Turbo, SC Tids -06

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tänää vähä kevyempää remppaa
Kuva

Tuossa Philipsin sarjasta loppu hiekkapaperit heti alkuunsa et kannattaa ottaa arkit 600,1200 ja 2000 lisäksi. Projektorin sisäpintojakin koitin vähä pitää olla, jotain sieltä irtoski. No ainaki selvästi paremmin nyt näki.

Samalla häärätessä mittailin hehkuja niin kaks vaikutti olevan mykkänä, aattelin vaihtaa vaan ne vaikkei sitä kai suositellakkaan. Siis että pitäis vaihtaa kaikki kerralla.

Techillä ainaki sai huoltovälin nollattua.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin