Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja Numba »

Kirkkaus- yms -määräykset täyttyy ja toteutus on symmetrinen, niin se lie ok.
Mielestäni kuitenkin ne tekevät kohteen havainnoista epämääraisempää. Aattelepa ite, kun tuolla hämärässä ruuhkassa katselee autojonoja, niin helpommin hahmottaa ne perinteisten parkkivalojen autot.

Led-valojen myötä on kovasti ruvettu hakemaan persoonallisia ratkaisuja, mitkä ei aina kuitenkaan palvele valojen alkuperäistä tarkoitusta. Hyvä esimerkki on vaggien ryömivät vilkut. Joka pikkupojan unelma tuuninki. :mrgreen: :facepalm_man: Vilkun tehovoima olisi 3 krt suurempi jos se kerralla lasahtaisi päälle. Mielenkiintoista olisi tietää saako tuon toiminnon valikoista päälle, vai tarviiko siihen ulkopuolista aparaattia. Mielestäni liikenteessä näkyy välillä yksilöitä, missä vilkku vilkkuu perinteisesti (better). En osaa tunnistaa onko eri vuosimallia, mutta valot näyttävät samanlaisilta.
Oisko ollu sähkömersu, kun jarruvalot syttyivät siihen viivaan, niin eipä tullut mitää suurempaa vow reaktiota. Tarttis varmaan Talmun takalasille. :D
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja AZP »

2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 01, 2023 12:15
Tuli tästä mieleen se aivan sekopäinen keskustelu kevytautot vs. mopoautot, joissa poliitikotkin taivasteli millainen tappokone tuollainen kevytauto (siis normaali henkilöauto) on jalankulkijalle verrattuna kolmanneksen kevyempään mopoautoon :facepalm_man:
Eiks kevytautoilla kaavailtu 60 km/h nopeusrajoitusta? Sellanen vehjehän on aika paljon voimakkaampi tappokone kuin virittämätön mopoauto laillisilla nopeuksilla. Toki nykytilannehan on se että kukaan ei osa mautoa, vaan kaikki 15-vuotiaat ajaa nykyisin noilla traktorimönkijöillä joilla saa ajaa sen 60 km/h ja turvallisuus _varmasti_ ollut laitteen suunnittelijoilla prioriteettina (not).
2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 01, 2023 12:18
Realistisempaa lienee kuitenkin, että vetoautona on

(skodan kuva)
Kuvassa mun muinainen unelma-auto. Haaveilin että tuollainen skeida lievällä tuuningilla, pellin alle kuuluisa VAGin 1.9 TDI lastulla (tuota sai tehtaalta vain ahtamattomana SDI:nä), ja eikun toria kiertämään :mrgreen:
Numba kirjoitti:
Ke Maalis 01, 2023 13:08
Hyvä esimerkki on vaggien ryömivät vilkut. Joka pikkupojan unelma tuuninki. :mrgreen: :facepalm_man:
Olen itsekin miettinyt liikennevaloissa jonkun 60 k€:n audin perässä seistessäni että onkohan tuon vilkun suunnittelija jo täyttänyt 18? :mrgreen:

Tetammelta kyllä hyvä huomio tosta sähkölavurista. Siinä kääntyy tavoitteet autonostajilla toisinpäin, kun polttomoottoripickupeissa koitetaan saada laite kuin laite kevytkuorma-autoksi jotta säästetään autovero ja saadaan jälkikasvulle takapenkit. Nyt kun sähköautossa vero onkin nolla, niin koitetaan saada autot pakuiksi, kun siihen saa ilman lisäveroa sen takapenkin ja säästyy rajoittimelta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja aero »

Numba kirjoitti:
Ke Maalis 01, 2023 13:08
Mielestäni kuitenkin ne tekevät kohteen havainnoista epämääraisempää. Aattelepa ite, kun tuolla hämärässä ruuhkassa katselee autojonoja, niin helpommin hahmottaa ne perinteisten parkkivalojen autot.
Tuossa mielessä en ole huomannut niissä mainittavaa eroa, pääosin ne täysleveät etuparkit ovat omasta mielestäni ihan vaan rumia.

Enempi mua hämää se, kuinka paljon käytän valokuviota ennakointiin. Lähivaloja käyttävän ajoneuvon liikkuminen on mulle huomattavasti helpompaa seurata, arvioida ja ennakoida kuin pitkiä tai huomiovaloja käyttävän. Lähivalottomuus on ollut arkipäivää jo toista vuosikymmentä ja silti tuo on huomattavasti hankalampaa.
Numba kirjoitti:
Ke Maalis 01, 2023 13:08
Led-valojen myötä on kovasti ruvettu hakemaan persoonallisia ratkaisuja, mitkä ei aina kuitenkaan palvele valojen alkuperäistä tarkoitusta. Hyvä esimerkki on vaggien ryömivät vilkut. Joka pikkupojan unelma tuuninki. :mrgreen: :facepalm_man: Vilkun tehovoima olisi 3 krt suurempi jos se kerralla lasahtaisi päälle.
Minusta kun se on suurin (ainoa) edistysaskel vilkuissa pitkään aikaan, koska se kertoo suoraan mihin suuntaan vilkutetaan, kun näkee vilkun. Kertalasautteisella tarttee nähdä ja hahmottaa enempi vilkuttavaa kulkuvälinettä, Harvemmin tuollakaan käytännössä vaikuttavaa merkitystä on, mutta on se informatiivisempi kuin kertalasautteinen vilkku. Joskus ruuhkajarruttelua ennakoidessa näkee jonon välistä paremmin, missä kohtaa syttyy kohta jarruvaloja.
Numba kirjoitti:
Ke Maalis 01, 2023 13:08
Mielenkiintoista olisi tietää saako tuon toiminnon valikoista päälle, vai tarviiko siihen ulkopuolista aparaattia. Mielestäni liikenteessä näkyy välillä yksilöitä, missä vilkku vilkkuu perinteisesti (better). En osaa tunnistaa onko eri vuosimallia, mutta valot näyttävät samanlaisilta.
Ainakin jossain vaiheessa dynaaminen vilkku oli rehellisesti lisävarustelistalla. Rauta on todennäköisesti samaa, softasta vaan täppä päälle ja kuitille joku 300 euroa tms :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja tetammi »

2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 01, 2023 08:55
^ ja ^^

Ihan kuin olisin lukenut jostain ihan hiljattain, että sähköautojen osalta tuota kokonaismassaa muutettaisiin jotenkin sen tyyliseksi, että n. 4000kg kiesi menisi vielä b-kortilla ajettavaksi henkilö- tai pakettiautoksi. Artikkelin tulokulma oli nimeomaan se, että akuston painoa kompensoitaisiin, jotta kuormauskyky saataisiin käyttökelpoisamme tasolle.

Valitettavasti pikagooglauksella en tälle nyt löytänyt lähdettä, joten varauksella.
https://www.is.fi/autot/art-2000009425696.html
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja torque »

^^^^^^^ Tuota aeron laittamaa kuvaa kun katsoo, en taida koskaan hankkia hivelypaneelin avulla säädettävää autoa(jos muuta vaihtoehtoa yhä silloin löytyy),
Muutenkin näiden älykännyköiden, tablettien, liesien tms tullut hiplattua, tosin joku kannettava kosketusnäytöllä yhä kokematta :)
Muistan, viimeinen :saab: teki saman takavaloilla, ja se oli jotenkin hienoa, myönnän. Niitä ei silloin liikenteessä näkynyt riesaksi asti. Kuitenkin valojen tarkoitus on kertoa liikuvista laatikoista ja ne niitä koskeneet määräykset ovat toimineen.
Näin kerran kun tuore NG9-5 oli perä kunnolla rutussa, motarin rampin alkupään liittymässä, mietin että mitenköhän tuokin onnistunut, oli tosin valoisaan aikaan, kuiva keli(oli nähdääkseni peräänajo, oli sen verran pahaa jälkeä tuossa että saattoi mennä lunariin).
Viimeksi muokannut torque, Ke Maalis 01, 2023 17:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja aero »

^Ainoa vehje, missä minulla kosketusnäyttö on kelvollinen käytettävä, on puhelin. Siinäkin vain siksi, että puhelimen näyttö on joka tapauksessa aina rasvalähmässä, kun sitä pitää puhuessa poskea vasten väkisinkin. Kaikki muut ruudut on sellaisia, että kunnollisilla erillisillä ohjaimilla ne saa pysymään puhtaana, eikä tarvi katsella rasvaläiskiä näytöllä ja kosketusnäytön sormenjäljet ärsyttää väkisinkin.

Mutta tosiaan, liikenteessä noi isot telkkarit ja kauhea määrä toimintoja siellä etsittävänä on välillä vähän turhia huomiomagneetteja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

tetammi kirjoitti:
Ke Maalis 01, 2023 16:49
2.polvi kirjoitti:
Ke Maalis 01, 2023 08:55
^ ja ^^

Ihan kuin olisin lukenut jostain ihan hiljattain, että sähköautojen osalta tuota kokonaismassaa muutettaisiin jotenkin sen tyyliseksi, että n. 4000kg kiesi menisi vielä b-kortilla ajettavaksi henkilö- tai pakettiautoksi. Artikkelin tulokulma oli nimeomaan se, että akuston painoa kompensoitaisiin, jotta kuormauskyky saataisiin käyttökelpoisamme tasolle.

Valitettavasti pikagooglauksella en tälle nyt löytänyt lähdettä, joten varauksella.
https://www.is.fi/autot/art-2000009425696.html
No perkule. Enhän mä sitten mitään hourinutkaan. Sitä alkuperäistä lähdettä en kyllä vieläkään löytänyt. Mainitsin kuitenkin täällä asiasta 6h ennen tuon artikkelin julkaisua.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja torque »

^^näinhän se on, välillä puhdistuu siellä housuntaskun pohjalla, tai sit joutuu hieman housunlahketta jynssätä.
Noissakin on jotain eroja, jos on esim. jotain näytönkalvoa, ja kuulemma on "non-stick" pinnoitetta lasissa, tiedä onko humpuukia.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jihaa, ahtaajien lakos saatu sopu ehkä se sähkö corsaki saattaa joku päivä tulla :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joku päivä vai joku vuosi? Nyt ne purkaa piiiiiiiiitkää ruuhkaa ja sitte joku paikallinen jonne sen kuitenki rorosta ulos ajaessaan driftaa ekaan valopylvääseen, jolloin se käy vielä maahantuojan meikattavana. Sitte ne hoksaaki, että on just joku laturin/turvatyynyn/akun kamppis päällä ja se lyödään ajokieltoon odottamaan osaa Kiinasta :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja aero »

JP:n perinteinen positiivisuus iskee jälleen! :lol:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja torque »

:lol: niinpä, nykyautot ei ole helppoja keissejä fiksailla, jos tömähtää. Vaan onhan se sitten jokin maahantuonti testi, saavat ihan sinne tuotantolinjalle tietoa, (tuotekehitys?). Ikävä tosin tuo odotusaika, sekä uusien autojen hinnat vaan nousee.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Heh. Saattaa JP olla oikeessaki :lol:

Noita F150:sia on kaks euroopassa esittelypeleinä eikä kai tiedos et tuodaanko ees eurooppaan..

No oikeesti täällä tekis kauppansa varmasti myös rangerin kokoinen sähkölavuri. Vähä vähempi kiihtyvyys ja vetokykyki riittäis.

Aika paljo pihimpi toi corsa tuos työmatkas ku dusteri vaiks samankokoiset ja tehoiset koneet
Kuva
Se siis vei reilua kasia
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja VKe »

Juutuubissa on Harri Salon kanaalilla video 150-fjoordista.

Ihan oli mukava katsella.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, tulossa Corsa-e

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sitä just kattelin ja heti tuli keittiön puolelta kommenttii et oot kyl tosimies ilman tuollaistaki :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin