Tammen exät Ng900 sunbeach avo ja ng9-3 CAB, ajossa Corsa-e

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kävin sit kumminkin koeajamassa sen sähkö corsan :mrgreen:

Autohan on ihan mukiinmenevä, tosi helppo ajaa ja ihan tukevakin. Painaahan tuo reilut 1500kiloo.

Eilen oli aika rapsakka keli, -13C
Pari tunnin pysähdystä, vähä motarii. Lämmitys normaalina. Kulutus näytti tuolta
Kuva

Laturiin kytkiessä akkua oli 20% jäljellä eli olis tuolla kaiketi aika tarkkaan puolet päässyt siitä luvatusta wltp-rangesta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vähän jäi arveluttamaan että oliko kaikki tehot käytettävissä vaikkei menossa moitittavaakaan ollut mut kylmäl akulla tehoo rajoitetaan.

Emännyksen ajopäiväkirjaa kun katteltiin niin pahin päivä oli 153kilsaa et pienen välilatauksen saattaa joutuu ottaan.
Kuva
Olipa hämmentävää koittaa pikaisesti ettii mikä lataus sopeisi ja mitä se maksaisi 8O
No toi makso 2.15e/5.7kWh/10min
On kai tuoki halvempaa kuin bensal ajo..

Osassa veloitetaan minuuttitaksalla ja osassa kilowatteja. Huh huh..
Jossain tartteis kai olla oma piuhaki mukana :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja aero »

tetammi kirjoitti:
Ke Joulu 01, 2021 08:33
Osassa veloitetaan minuuttitaksalla ja osassa kilowatteja. Huh huh..
Eikä missään näy hintaa ainakaan kovin selkeesti esillä, niinku bensapumppujen vieressä on isolla taululla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tetammi kirjoitti:
Ke Joulu 01, 2021 08:08
Kävin sit kumminkin koeajamassa sen sähkö corsan :mrgreen:
...
Eilen oli aika rapsakka keli, -13C
Pari tunnin pysähdystä, vähä motarii.....
Laturiin kytkiessä akkua oli 20% jäljellä eli olis tuolla kaiketi aika tarkkaan puolet päässyt siitä luvatusta wltp-rangesta.
Pätee aika pitkälti omiin havaintoihini tuon Kugan kanssa. -10 pakkasta, niin sähköllä pääsee n. puolet ilmoitetusta rangesta. Tuo on hyvä pitää mielessä tulevaa sähköautoa hommatessa.
Kugan kesäkulutukset 14-17kWh/100km, viime päivien pakkasilla sähkönkulutus 24-27kWh. Siitä voi itse kukin ynnäillä pakkasen vaikutusta. Kugassa toki "tyhmä" 5,5kW sähkövastus lämmittimenä sähköllä ajellessa, lämpöpumpullisissa autoissa säästynee jokunen kWh talivpakkasilla.

Julkisissa pisteissä lataus helpottuu nopeasti, kun vaan hiukan perehtyy aiheeseen. Eli katsoo ne ns. normireitin varrella olevat latauspisteet ja hoitaa niiden operaattorien äpin kännykkään tai tilaa tagin. Äppi kertoo varsin selvästi hinnat (itsellä kokemusta plugitin äpistä), eli onko kWh, minuutti vai minuutti + kWh veloitus ja mahdolliset aloitusmaksut. Piuha on syytä olla mukana jos type2 latausta meinaa harrastaa (max 22kWh teholla). Pikalatuereissa on sitten kiinteet narut, eikä semmosia ranteen paksusia letkuja kukaan jaksaisikaan mukanaan kantaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuo type 2 piuha näemmä kannattaa hakee ennemmin motonetista puoleen hintaan ku orkkis...

Tuossa K-latauksessa näemmä 50kW CCS lataus on minuuttitaksalla ja type 2 22kW on kW-taksalla.
Hinnat näkee vasta kun on äppi auki ja klikkaa laturityyppiä :roll:
Type2 ei tietty tartte murehtii et akku on riittävän tyhjä mennes lataukseen tai paljonko laturi sattuu just sillä kertaa antamaan tehoo, noin niinku kustannusmieles..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

aero kirjoitti:
Ke Joulu 01, 2021 08:48
tetammi kirjoitti:
Ke Joulu 01, 2021 08:33
Osassa veloitetaan minuuttitaksalla ja osassa kilowatteja. Huh huh..
Eikä missään näy hintaa ainakaan kovin selkeesti esillä, niinku bensapumppujen vieressä on isolla taululla.
Mää ostin eilen Superiin bensiiniä, maksoi n. 21c/kWh. Kova hinta, kun samaan aikaan kulutus on n. 90kWh/100km..
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eli Corsaakaan ei voi siis ostaa sillä kriteerillä, et mummulaan tarttis päästä ilman pysähdyksiä. Mennään fossiilisella sitte.

Toi sähköautojen superhalpuus on hauska, kun monen haaveilijan mielikuvas sähkö maksaa aina saman mitä kotonaki eikä käsitetä, että myyjän tarttee kuolettaa laturi huoltoineen ja tietty vielä saada viivanki alle jotain. Eli käykö täs niin, että kaikki kadunvarsipysäköijät ja iso osa "autopaikallisistaki" sitte junnaa fossiilisilla töpseliautojen jäädessä omakotieliitin käyttöön? Ja niissäki on sitte nää jäärät, jotka ei viittis parin tunnin mummolamatkaa venuttaa kolmannelle tunnille latauksen takia.

Toisaalta mä oon tota sähkö-Golfiaki haaveillu, ja Leafiaki hinnan takia, mut niitten kans sitte tarttis tolla "pääsee puolet" -nyrkkisäännöllä tankata kaks kertaa suuntaansa. Plus tietty perillä. Eli viis kertaa... Kyl mäki melko realistinen oon näitten suhteen ollu, mut tää tetammin ketju avas silmät.

Ohi aiheen, mut bensa tuntuu taas halvalta kun keskiviikosta huolimatta hinta 5 snt alle parin viikon 1,999 €/l huipun :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Millä kaavalla bensat kilowateiks?

Tuolla lataamalla 100km lisämatka ois maksanu 9.4e
Astraan sama 6lx1.92e=11.52e

Ok. Voi olla että kun akku ois lämmenny niin ois ladannu sillä 50kilowatil mikä tolpan maksimi, nyt tais mennä reilu 30.

Ja toisaalta arjessa harvemmin tarvii sataa kilsaa extraa ja ajatusmaailma tarttis kai tuunata siten et kylillä lataa vaan sen verran kuin tarvetta. Toki leudommalla kelillä ero on huomattavasti enempi sähkön puolel.
14-17kWh näkyy netistä löytyvän normikelille.
Se maksais sit enää 6.45e.
Joten ei se maailmanloppu ole vaikka satunnaisesti maksais lähes saman kuin bensaki :mrgreen:
Lähinnä koitan miettii pätkän kuukausierän säätämistä ja kotilatausaseman kuolettamista :facepalm_man:

Mut emännykselle tollasen tauotuksen opettaminen onki toine juttu ku ei välttämättä malta ees ruokkista pitää :lol:
No siinähä tietty ois hyvä sauma pitää :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mummolaan pääsee kävellen :D

Tosi on et fossiilinen jää vielä toiseks ku peräkärry ja harraste. Mä luulen et jos emännys pääsee automaatin makuun niin latauksen opettelu vie voiton :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos on yhtään säännöllisesti ajoja jossa pitää talvikelissä päästä sähköautolla sellanen 200-250 km, niin jättäisin nuo 50 kwh akulla olevat sähköautot (kuten Corsa-e ja muut PSA-sisarensa) väliin. Sitten jos se matka on jotain 300 km, niin joutuu useammalla isompiakkusellakin pysähtymään talvella ja/tai jos matkalla on motaria ja takamus ei kestä motarilla alle rajoituksen ajamista. Mutta yli 300 km matkaan kyllä menee luontevasti joka tapauksessa yksi tauko, se on siis ihan terveellistä ja turvallista pysähtyä kerran ennemmin kuin ajaa putkeen 3,5h tai yli. Siinähän se sitten kaffella istuessa latautuu auto ja kuski.

Tämän vuoksi pidän luontevimpana akun kokona sellaista 70+ kwh, koska sillä pääsee kelissä kuin kelissä sinne 200-250 km päähän ilman taukoja, kun taas sitä pidempää reissua ei tarvi tauoitta muutenkaan ajaa. Mut nämä on tietty henkilökohtaisia maku- ja tottumusasioita. Itse en haluaisi esim Turku-Helsinki tai Turku-Tampere -välillä joutua lataamisen takia pysähtymään, mutta jos Tamprereelta tai Helsingistä jatketaan vielä 100 km eteenpäin, niin yksi tauko reissuun on ihan ok.

Kyllähän liikenteen sähköistyminen ajaa silleen autoilijoita kulujen suhteen vähän erilaiseen asemaan että se kulkuenergia maksaa kotitökkelistä pääsääntöisesti murto-osan siitä mitä se maksaa julkisella latausasemalla. Sitten on vielä sellasia niin kuin minä, joka saa ladattua autonsa ilmaiseksi töissä. Sinänsä toi hinnoittelu on toisaalta ihan posketonts, mutta kuten mainittua, jollain se pikalaturikin pitää maksaa ja lisäksi pikalatureilla tehot nousee niin korkeiksi että palveluntarjoaja ei maksa pelkkää normihintaa sähköstä vaan myös kohtalaista tehomaksua siitä huipputehosta. Sähkön hinnoittelu pikalaturia operoivalle taholle on siis aika erilaista kuin hinnoittelu meille kotiin.

Se minuuttitaksa sataa kyllä myös sähköautoilijoiden laariin siten että autoja ei seisoteta turhaan laturia varaamassa sen jälkeen kun akku on täysi, ja näin ollen vapaa laturi löytyy helpommin. Mutta typerää on tietenkin se että et voi varmaksi tietää millä tahdilla sähkö autoosi kulkee, eli tiedät toteutuvan kwh-hinnan vasta jälkikäteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jos pitää päästä minun tapauksessa 430km hiihtokauden aikaa, eli talvella. Voisin pysähtyä lataamaan, mutta latureita on erittäin vähän ja vielä vähempi sellaisia jotka toimii, sekä pahinta on se, että on muutama sata muuta jotka haluaa ladata yhtä aikaa. Naapuri tilasi juuri ID4 ja oli mielissään, että saa sen hiihtokauden jälkeen, niin ei tarvii ajatella lataus pulmia, kun on diesel auto vielä alla. Eli luultavasti dieselillä mennään vielä pitkään, ennen kuin ladattava kapistus ilmaantuu pihaan.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^
Mietiskelin tuossa yksi päivä sellaista, että kaipa se laturi tunnistaa milloin akku on täysi, eli varsin reilu systeemi olisi, jossa maksetaan sähköstä kwh ja siitä kun sähkö ei liiku auton suuntaan maksettaisiin minuutteja. Tosin, palveluntarjoajalla ei aluksi tähän olisi mitään motiivia, mutta jos alalla olisi kilpailua, tuo ohjaisi varmaan käyttämään latausfirmaa x, koska heillä olisi keskimäärin piuhan päässä parhaiten tilaa.

Edit. Tässä tosiaan jo pohdittu frouvalle seuraavaa liisaria, ensi kesänähän moinen pitänee tilata. Aika kivalta noin paperilla vaikutti BMW:n 2-sarjan Gran Coupe , mahtuisi varusteitakin mukavasti budjettiin, mutta toki vähän pohdittu täyssähköautoakin. Mutta ei nuo kantamat oikein talvikelillä houkuttele varmastikaan vaimoa, jos työn takia edes silloin tällöin pitää ajaa 300-500km päähän kotoa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja AZP »

^erittäin hyvää pohdintaa tuosta minuuttiveloituksen toteuttamisesta
viggen kirjoitti:
Ke Joulu 01, 2021 19:33
Jos pitää päästä minun tapauksessa 430km hiihtokauden aikaa, eli talvella.
Toisaalta jos se on kerta tai kaks vuoteen kun tarvii tehdä tuo reissu, niin siihen löytynee nykyisin tarpeeseen sopiva vuokraratkaisukin. Eli jos muuten arkiajot menee normi sähköauton rangella ja pystyy kotitökkelistä (tai parhaassa tapauksessa ilmaseksi jossain korruptiotökkelissä) sähkönsä lataamaan, niin dieseliin verrattuna vuosiveroissa ja polttoaineissa säästyy jo niin paljon että jonkun tarkoitukseen sopivan auton vuokraaminen muutaman kerran vuodessa ei taloutta tuhoa.

Mulle se "pitkä" matka pari-kolme kertaa vuodessa on se reissu Tampereelle tai PK-seudulle. Sen puolesta vaikka 50kwh akulla varustettu Berlingo olis ihan a-ok, että sitten sen kerran vuodessa kun on talvella menossa "kauas", niin voi valita vuokraako jonkun muun pelin vai tyytyykö pitämään vartin lataustauon mennen ja tullen. Ja toki vaihtoehtona on myös kulkea junalla kun puhutaan nyt kuitenkin yleensä kaupunkien välisistä reissuista mun tapauksessa.

Tässä astuu siis kuvaan nämä uudet liikkumisen ratkaisut jotka voi mahdollistaa nykyistä enemmän joustavuutta sen suhteen minkälaista autoa koskakin tarvii.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Emännys tutki ajopäiväkirjaa ja yli puoltoist satkuu oli kahtena päivänä viime kuussa. Ja et ne osuis koviin pakkasiin ei oo iha kauheen todennäköistä :lol:

Et tuo silleen kyl riittäis ku ei oo tarvet lähtee turistina hiihtokeskuksiin.
Enkä tiiä kannattaako autoo ylimitoittaa yhden reissun takia.

Pienemmät laturit näemmä toimii kilowattiperusteisena et simmoseen sit jos joutuu kaupoil aika tappaan ja toi on tosi mitä AZP mainitti ettei ihmiset jää pikalatureihin makoilee ku on aikaveloitus.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Tammen kesäkäyttis MY2006 Vector Tids CAB, Duster 4wd ja astra 1.0T

Viesti Kirjoittaja viggen »

Unohdin kesäreissut, ajan noin 900km ekapäiväna ja seuraavana toiset 900km, kun kuljetaan Haaparannan kautta Suomeen. Ei enää kiinnosta paljoa pohjoismaiden nähtävyydet matkanvarrella pysähdellä, kun on 50 vuotta kulkenut noita eri reittejä, usein myös monta kertaa vuodessa, eli perille nyt yhdellä tankauksella ja yö pysähdykdellä mieluiten. Muuten miten Etanolin hinta on Suomessa? Täällä nyt lähes kr kalliimpi kuin bensa, eli täysin stopissa oleva polttoaine. Kaikki valmistettava menee luultavasti bensan sekaan, kun sitä on bensassa 10%, entisen 5% sijasta.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin