"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8541
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Helmi 09, 2015 11:33

Ajattelin nyt ajankuluksi aloittaa tällaisen tarinoinnin. Kyse ei ole varsinaisesti projektista, vaan rohkealla kokeilumielellä toteutetusta käyttöautohankinnasta.

Joulukuussa tuli siis ostettua MY2008 9-3 SportCombi TiDS Linear Business automaattivaihteilla päivittäiseen käyttöön. Auton otettu käyttöön syyskuussa 2007, eli on aivan ensimmäisiä kenosilmäisiä kolkkeja (vagnspecifikation sanoo: "Vecka 345", eli onko tämä nyt sitten viikon 34 perjantai, elikkäs 24.8.2007?). Mittarilukema ostettaessa oli 296 tkm, ja auton hinta oli sen vuoksi suhteellisen edullinen.

Edullisen hinnan houkuttelemana päätin lähteä kokeilemaan miltä tuntuu omistaa tällainen yli 7 kertaa maailman kiertänyt auto, kun ikää ei pelillä ole kuitenkaan kuin seitsemän vuotta. Lisäksi ostin auton suoraan ekalta omistajalta, keski-ikäiseltä matkaduunia tekevältä mieheltä, joka oli siis ajellut autolla lähinnä pitkää matkaa sen 40 tkm/vuodessa. Huoltokirja oli kunnossa ja auto oli ostettaessa kilsoihin nähden erittäin siistissä kunnossa, mutta käyttö näkyy mm. (alkuperäisen) tuulilasin kunnossa vasta-auringossa sekä kuskin penkissä.

Pari kuvaa joulukuulta pesun jälkeen (väri on Smoke Beige, eli tummanharmaa joka vivahtaa tietyssä valossa jännästi ruskeaan):
Kuva

Kuva

Ajatuksena siis raportoida siitä, mitä voi odottaa jos menee ostamaan tällaisen paljon maantietä nähneen kolkin. Onko nämä siis ihan paalaustavaraa vai hyvällä hoidolla edelleen ihan käyttökelpoisia koneita.

Nyt on kulunut vajaa 2kk ja n. 2800 km kaupoista, eikä ainakaan vielä kaduta tämä kokeilu. Kilsoja on kertynyt normaaliin ajomäärääni nähden tuplasti; viime vuosina on tullut sellainen 7000-8000 km ajettua vuodessa. Jatkossa ajo tulee olemaan vähäisempää, se koostuu lähinnä noin 5 km pätkistä ja keskinopeus oli edellisellä autolla yleensä siinä 30 km/h paikkeilla. Aika myrkyllistä käyttöä autolle kuin autolle, varsinkin nykyaikaiselle dieselille. Vastapainona käytän Eberiä aika paljon, eli koitan välttää kylmällä koneella ajamista.

En tiedä oliko auton myymisen syynä osittain se, että autossa saattoi olla myyjän mielestä pieniä epämääräisiä sähkövikoja. Eberi oli jumissa (ei vastannut Tech2:lle), mutta tokeni kun akunkenkä kävi irti. Aina se ei kuitenkaan käynnistynyt ajossa, radio hävitti välillä kanavan startatessa ja muita pieniä sähköjuttuja havaitsin ekan viikon aikana. Tutkin latausjännitettä ja huomasin molempien alkuperäisten akunkenkien olevan huonoina, ja niiden vaihtamisen jälkeen kaikki nämä pienet omituisuudet hävisivät. Akkukin pysyy nyt latingissa ilman ylläpitolaturia, jota edellinen omistaja oli joutunut käyttämään.

OP-Comin saatuani luin vikakoodit ja seurasin tarkemmin koneen lämpöjä. Termostaatti oli alkuperäinen ja falskasi, ja hehkutulpat antoi vikakoodin. Uudella termostaatilla lämmöt asettuivat oikeiksi ja hehkuja testatessa paljastui kolmen niistä olevan pimeänä, joten vaihdoin kaikki. Tässä olikin sitten kaikki viat mitä autosta on löytynyt parin kuukauden aikana. Kulutusosia ja pikkujuttuja, sanoisin. Rahaa mennyt korjauksiin 110 euroa.

Korjausten lisäksi panostin autoon marmorin kampanjakumimatilla sekä hakemalla Biltemasta ison kumimaton josta leikkasin tavaratilaan sopivan muotoisen suojamaton. Ebaysta tilasin neljä kpl Saab-logollisia vannekuppitarroja talvirenkaiden Fondmetaleihin. Naarmuttomat vanteet, mutta keskiökupit olivat kuppautuneet ajan saatossa. Merkkejä tulikin postissa kuusi, mikä oli hyvä koska turkkilainen autopesula hukkasi painepesurilla yhden lätkän. Lätkissä oli hieman heikon oloinen liima, joten liimasin ne uusiksi keskikuppeihin kontaktiliimalla. Nyt pitäisi pysyä.

Näiden lisäksi uusin karseassa kunnossa olevat avainkuoret Ebaysta tilatuilla tarvikekuorilla, maksoivat 20 euroa kaksi kappaletta toimituskuluineen. Marmorilta hain parillakympillä takapenkin reunaan suojamuovin, joka oli edelliseltä omistajalta hukkunut jonnekin. Irrotettava vetokoukku oli "jumissa", eli edellinen omistaja oli vääntänyt Bosalin lukituksen alumiiniakselin poikki. Räpläsin koukun irti, putsasin mekanismin ja asensin sen takaisin ilman rikkinäistä irrotusmekanismia. Pitää kai vuosittain ropeltaa se irti ja voidella, että pysyy irtoavana. Jos siihen joskus varaosa-akselin jostain löytäisi järkevään hintaan.

OP-Comilla tuli myös säädettyä nopeusmittari näyttämään tarkalleen oikein, ja tuli mitattua pidemmällä matkalla myös matkamittarin virhe. Mittari näyttää 1,9 % vähemmän matkaa kuin navigaattori, eli kulutuslukemia voi korjata n. 2 % mitattuja alemmaksi.

Kulutuksesta sen verran, että maantiellä kahdeksaakymppiä ajaessa SID näytti yli 150 km matkalla alimmillaan 4,5 litraa, sama matka reilua satasta antoi lukeman 5,5 litraa sisältäen yhden DPF-regeneroinnin. Meikäläisen normaalilla ajolla noin 30 km/h keskinopeudella ja pätkäajossa runsaalla eberöinnillä SID näyttää 10-12 litraa, mutta otos tästä on vielä aika pieni.

Mitä noista muutamista tankkauksista olen päässyt laskemaan, on SID hieman optimistinen. 550 km maantiereissun jäljiltä SID näytti 5,6 litraa, mutta tankkiin meni 5,8 litran kulutuksen edestä tavaraa. Toisaalta tuohin virheeseen riittää litran ero tankkiin liruttamisessa, joten ei tästä voi vielä lopullisia johtopäätöksiä tehdä. Pienellä tämä rahallisesti menee kun vertaa edellisen auton 18 litraan nousseita keskikulutuksia etanolilla.

Todo-listalla on seuraavat asiat:
- Imusarjan puhdistus Liqui Molyn intake cleanerilla, aine on jo hyllyssä
- Etukaarien takakulmissa on pienet ruostekohdat, jotka pitäisi hiekkapuhaltaa ja maalata. Samoin kuskin oven alakulma on osunut ovea avatessa johonkin ja sormenpään kokoinen maalipala puuttuu
- Kesäksi uudet renkaat ja varmaan vanteetkin. Alkuperäiset vakiovanteet (16" ALU72) on naarmuttomat mutta tappavan tylsän näköiset. Ulkonäköä voisi kohentaa tuumaa isommilla, mutta siitä isompi vaatisi kai madallusta ihan ulkonäkösyistä.
- Kuskin penkin rikkinäiset tekonahkaosat voisi verhoilla kesällä uusiksi. Samalla pitäisi vaihtaa penkin lämmityselementti, joka on tyypilliseen tapaan pimeänä.
- softapäivitys, sisältäen DPF:n ja EGR:n disabloinnin sekä näiden vaatimat fysikaaliset toimenpiteet. Tämä tapahtuu keväämmällä kun on kakkosauto käytössä. Pitää löytää jostain rosterihitsaaja DPF:n kotelon kokoonparsimiseksi suodattimen murskaamisoperaation jälkeen.
- Tuulilasin voisi vaihtaa. Se on katsastuskunnossa toki, mutta vasta-aurinkoon ajaminen on todella mielenkiintoista.
- Takapää kolisee kuoppaisella tiellä. Lienee osittain ominaisuuskin, mutta edellisen omistajan mukaan kaikki alustan osat on alkuperäistä. Piakkoin tulee siis varmaan vaihdettavaa eteen. Iskarit on kyllä oman testin perusteella ihan kunnossa ja jousitus on itselleni riittävän jäykkä ja matala, eli sen puolesta ei liene tarvetta tuunailuun.
- Molemmissa takakulmissa puskurissa pienet naarmut, ja hanttarin sivupeilin kotelossa samoin. Nämä voisivat olla kesällä oiva kohde maalaamisen opettelulle.

Tänne voi toki jakaa muutkin kokemuksiaan paljonajetuista dieselkolkeista. Tähän mennessä näyttäisi siltä, että varoittelut loppuunajetun auton ostamisesta voi kuitata olankohautuksella ja nauramalla tiliotetta katsoessa :mrgreen:
Viimeksi muokannut AZP, Su Huhti 12, 2015 00:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: 2008 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 BioPower
Ennen: 2002 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: 1980 Oldsmobile Delta 88 468 cid | 1965 VW 1200 | 1973 VW 1303S | 1982 Honda CB750K

suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3238
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja suorsa » Ma Helmi 09, 2015 11:52

Ainahan voi hajota melkein mitä vaan, mutta päästäämpähän vähän vertailemaan. Itsellä on nyt käyttöautona samanikäinen samanlaisella koneella, mutta manuaalivaihteilla. Auto oli ostettaessa lievästi "miinaan ajettu", tosin hintakin rutkasti sinun autoa halvempi. Kilometrejä n.280tkm.

Vaihtoon meni jonkun verran osaa heti oston jälkeen. Tosin täysin ajokunnossa oli ostohetkelläkin.
- kaksoismassavauhtipyörä + täydellinen kytkinsarja. Kaksoismassa piti aikamoista meteliä ja täristi. Myös kytkin oli hieman erikoisen, kuluneen tuntuinen. Mikään akuuttitapaus ei ollut, koska ääni oli kuulunut viimeiset 120tkm...
- takaiskarit. Kumpikaan ei jaksanut nousta enää ulos itsekseen. Onneksi auton kontissa tuli mukana uudet Monroet.
- jouset. Juuri katsastetussa autossa oli kuskinpuoleiset etu- ja takajouset poikki. Onneksi vintillä oli jemmassa madallusjouset. Rattikin tuli samalla suoraan.
- pakoputken haitariosa. Motonetista noita kohtuu hintaan vaikkei koko etuputkikaan olisi kallis ollut.

Kalliita remontteja teetettynä, mutta itse tehden kulut pysyivät kurissa. Hyvä ostos siis. Jossakin vielä resonoi alakierroksilla, mutta eiköhän sekin äänilähde löydy kun jaksaa tutkia asiaa.
9-5 Turbo6 Aero -10 (PR), 9-3 1.9Tid Linear Cab -08 (KR), 9-5 Hirsch -02 (KA), 2x 9-3ss Aero -04 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja ooppeli (KA).

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9110
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jcarlson » Ma Helmi 09, 2015 12:40

Samansuuntaisia kokemuksia. Mielestäni paljon matkaa ajettu uudehko auto on hinta/laatu-suhteeltaan erinomainen ostos. Saabin 1.9 dieselin tapauksessa itselläni oli tosin melko tavanomaisesti ikäänsä nähden ajettu yksilö, n. 220tkm ja MY05 jonka ostin reilut puolitoista vuotta sitten. Koko omistusaikana siinä meni vaihtoon valmiiksi hajalla ollut MAP-anturi n. 60e (orkkis Bosch ebaysta), jumitteleva termostaatti 40e, koliseva kaksoismassa (+samalla varuilta kytkinpaketti, työsylinteri sekä hieman tihkunut kampiakselin stefa) n. 500e, sekä koliseva koiranluu 15e. Imusarjankin (parisataa tms.) vaihdoin, joskin se oli tarpeetonta koska osoittautui vaihdetuksi jo muutama vuosi aiemmin eikä oikeastaan vuotanut oleellisesti. Ahtimen päivitin isompaan, mutta se oli puhtaasti viritysmielessä, vanha oli moitteettomassa kunnossa pois purkaessa.

Nyt on käyttöautona reilut 6 vuotta vanha A4 3.0TDIQ B8, tällä oli ostaessa ajettu jo 250tkm eli ikään nähden melko paljon. 5kk omistusaikana ei ole vielä tarvinnut tehdä mitään korjauksia, nyt tulee ensimmäinen varsinaisesti tarpeellinen eteen eli hehkutulpat (60e). Kilometrit huomaa lähinnä kiveniskemistä, sisusta on liki uudenveroinen. En osaa kaivata puolet vähemmän ajettua..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto » Ma Helmi 09, 2015 20:49

Pahemmin vuodet tahtoo autoa syödä, ei maantie kilometrit niinkään. Ja vähän enemmän ajettuja saa todellakin järkevään hintaan. Jännä juttu, että edelleen 200 tkm ajettu auto on monelle kauhistus. Minä vierastan poikkeuksellisen vähän ajettuja, niillä on ajettu ehkä juuri noita sinun 5 km matkoja...

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8541
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Helmi 16, 2015 10:05

AZP kirjoitti: - Kesäksi uudet renkaat ja varmaan vanteetkin. Alkuperäiset vakiovanteet (16" ALU72) on naarmuttomat mutta tappavan tylsän näköiset. Ulkonäköä voisi kohentaa tuumaa isommilla, mutta siitä isompi vaatisi kai madallusta ihan ulkonäkösyistä.
Ne uudet vanteet on nyt vähän pakko kesäksi hankkia. Laitoin vähän testimielessä torstaina vanteet foorumille ja nettivaraosaan kaupaksi. Vuorokauden päästä oli useampi kiinnostunut ottanut yhteyttä, heistä kiinnostunein laittanut rahat tilille, ja lauantaina pyörät oli noudettu tallista.

Sellainen karmea vika paljastui myös, että asentamani uusi termostaatti tihkuttaa jäähdytysnestettä jostain välistä. Pitää uusia asennus siis. Kilsoja tuli eilen täyteen 299 tkm, joten tasakilsoja juhlitaan lähiviikkoina.

Ei muuta raportoitavaa.
Nyt: 2008 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 BioPower
Ennen: 2002 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: 1980 Oldsmobile Delta 88 468 cid | 1965 VW 1200 | 1973 VW 1303S | 1982 Honda CB750K

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8541
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Helmi 20, 2015 22:57

Kun nyt tämän ketjun ansiosta kaikilla on varmaankin syntynyt palava halu omistaa tällainen katua nähnyt farmari-Saab, niin pikapikaa hakemaan samanlainen Seinämäeltä: http://www.nettiauto.com/7057238. Pidetään sitten vaikka loppuunajettujen potkut yhdessä :mrgreen:

Vanteet ja väri näyttävät eriltä kuin omassani, mutta muuten speksit näyttää aika identtisiltä Bosalin koukkua, kumimattoja ja repeytynyttä kuskinpenkkiä myöten. Onhan tuolla toki muutama tuhat vähemmän ajettu kuin omallani ja käyttöönotto on ollut puolisen vuotta myöhemmin. Hinta näyttää olevan eurolleen oikein :lol:

Kesärenkaat tuli tänään tilattua koossa 205/55R17, Kumhon setti hintaan 350 euroa. Vanteet on jo käytännössä päätetty mutta en ole vielä tilausta heittänyt sisään. Ajattelin katsoa jos tuo 1001renkaat.com muistaisi renkaiden ostajaa jollain alennuskoodilla, millä saisi vanteiden hinnasta vielä vähän pois.

Termostaatissa tihkutti se ainoa letkunpätkä jonka uusin termarin vaihdon yhteydessä, eli ei siitä voi autoa tahi termostaattia syyttää. Kiristin klemmarin ja jos se ei auta, niin pitää tuo 10 cm pätkä 8mm letkua uusia kokonaan.
Nyt: 2008 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 BioPower
Ennen: 2002 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: 1980 Oldsmobile Delta 88 468 cid | 1965 VW 1200 | 1973 VW 1303S | 1982 Honda CB750K

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8541
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Helmi 25, 2015 11:43

AZP kirjoitti:Kun nyt tämän ketjun ansiosta kaikilla on varmaankin syntynyt palava halu omistaa tällainen katua nähnyt farmari-Saab, niin pikapikaa hakemaan samanlainen Seinämäeltä: http://www.nettiauto.com/7057238. Pidetään sitten vaikka loppuunajettujen potkut yhdessä.
Se ei kauaa myynnissä homehtunut. Menikö foorumilaiselle? Koska potkitaan? :mrgreen:

Imusarja putsattu viikonloppuna, samalla tuli vähän tarkemmin tutkittua läppäakselien kuntoa ja läppien kiinnitystä ja toimintaa. Kaikki kunnossa.

Tein ennen imusarjan puhdistusta manuaalisen DPF:n polton kotipihalla. Jatkossa pyrin olemaan tekemättä manuaalista polttoa, auto haisee vielä monen päivän jälkeenkin palaneelle kumille :lol:

Jotenkin tämä auto on likamagneetti. Maanantaina auton pesin ja nyt keskiviikkona se on jo ihan kurainen. Parkkiksella duunikavereiden autot on paljon puhtaampia, vaikka tuskin nekään päivittäin pesussa käy.

Olen pettynyt. Liian vähän tekemistä tuottaa tämä auto; sormet syyhyää. Onneksi pian on kevät ja pääsee ajelemaan ja roplaamaan Oldsmobilea. :mrgreen:
Nyt: 2008 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 BioPower
Ennen: 2002 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: 1980 Oldsmobile Delta 88 468 cid | 1965 VW 1200 | 1973 VW 1303S | 1982 Honda CB750K

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8541
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » To Maalis 26, 2015 22:57

Tuli väännettyä uudet kesärenkaat uusilla kesävanteilla alle. Lähinnä mietitytti miltä tuo näyttää noilla 205/55R17 -kokoisilla renkailla (Kumho KH27), kun niissä on korkeutta jonkin verran enemmän kuin vaikkapa vakiokoolla 225/45R17. Eli lievää traktorimaisuutta pelkäsin; siihen lääke olisi sitten ollut alustan päivitys matalampaan versioon.

Eipä tuo kovin pahalta näytä:

Kuva

Tuossa valossa ja etupyörät hieman vasempaan käännettynä tuo etupyöränkotelo näyttää itse asiassa tosi isolta tuolle rengaskoolle. Mutta paljon isomman halkaisijan pyörää sinne ei ohjauksen ääriasennossa mahtuisi.

Ei siis tullut kiire jousiostoksille. Mutta jos nuo originaalijouset pamahtaa poikki, niin noissa pyörissä on madallusvaraa vaikkapa Eibachin 30/20 mm -sarjan verran. Nykyjouset on todennäköisesti jo sen verran väsyneet, että vaihto vaikka uusiin Saabin sport-jousiin saattaisi jopa korottaa autoa. Tuli näitä pohtiessa mittailtua maavaraakin. Alimmassa kohdassa moottorin takapuolella keskellä on noin 120 mm maavaraa näillä kesärenkailla. Useissa madallusjousissa on madallus 40 mm, joten sellaisella menisi kyllä jo liian matalaksi. Ja nykyiset talvirenkaat on kokoa 205/55R16, eli kun ne vaihtaa alle, auto laskeutuu noin 10-15 mm lisää.

Vanteet on muuten mallia Borbet CW2, koko on 17x7" ja ET 35. Edessä ei ET saisi ollakaan yhtään pienempi ja/tai vanne leveämpi, koska jo nuo 205 -leveät renkaat tulee aika ulos. Takana olisi vara vaikka leventääkin. Eli kaikenkaikkiaan olen ihan tyytyväinen valitsemieni vanteiden ja renkaiden mittoihin. Nopealla koeajolla en huomannut ihmeellisempiä vetelyjä tai muuta, joten en onnistunut tuuningin nimissä pilaamaan ajo-ominaisuuksiakaan pahasti :mrgreen:

Itse autosa sellaista päivitystä, että 300000 km pärähti lasiin kuusi päivää sitten, eli nyt ollaan virallisesti loppuunajettuja. Ajoa on minun omistuksessani nyt tullut noin 4 tkm, ja keskikulutus on ollut tankkauksista laskien ja mittarivirhe kompensoiden 8,4 litraa keskinopeudella 45 km/h. Ajo on ollut hyvin kaksijakoista, eli rauhallista motariajoa talvirajoituksilla tai sitten ihan pelkkää nurkkapyörittelyä lyhyissä pätkissä. Pahimmillaan mennyt tankillisella 11L/100km keskinopeudella 31 km/h ja parhaimmillaan 5,8 litraa sadalla kahdeksankympin keskinopeudella. Softa ja rauta edelleen vakiot.

Korjaushommiakin jouduin tekemään viime viikolla: vaihdoin oikean etuvilkun sekä rekisterikilven valon polttimot. Muita vikoja ei ole ollut. Renkaidenvaihdon yhteydessä käytin OP-Comin autossa kiinni korjatakseni nopeusmittarin näyttämän ja luin samalla vikakoodit. Ainoa koodi mitä oli ilmestynyt oli CIMin koodi C0547-04, jota OP-Com ei tuntenut. WIS tuntee kuitenkin koodin, ja kertoo sen olevan "SCL-ISM, Unlocked & Secured Circuit, Open". Oireina pitäisi olla joku viesti SIDissä ja se että startti ei pyöritä. Viestiä tai startin toimimattomuutta en ole kuitenkaan havainnut, joten nollasin koodin ja jätettäköön se omaan arvoonsa. Katsotaan ilmestyykö joskus uusiksi.

Yhteenvetona siis toteamus, että reilun 3kk:n ja 4 tkm:n aikana autoon ei ole tullut polttimonvaihtoa suurempia vikoja.
Nyt: 2008 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 BioPower
Ennen: 2002 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: 1980 Oldsmobile Delta 88 468 cid | 1965 VW 1200 | 1973 VW 1303S | 1982 Honda CB750K

Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nuts » To Huhti 02, 2015 09:05

Måråt

Hyvin nuo vanhat ja paljon ajetutkin menevät näköjään kaupaksi. Itsella 93 SC 1,9 TiDS Lineari MY08, eli Facelifti. Kilsoja mittarissa 275, kytkin/kaksiosmass vaihdettu 2 v sitten ja imusarjan vaihdoin viime kesänä. Kaikki huollot tehtynä ja puolessa välissä aina vaihtanut öljyt ja suodattimen itse, eli 15 tkm välein. Autossa BSR softa joka lupaa siinä 185 hepan korville....pirteä on. Auto menee myyntiin loppukesästä, ei sen takia että olisi huono vaan duunin takia pitää vaihtaa. Nyt ihmettelenkin että mitä tuosta pyytäisi, netissä olen nähnyt vastaavan paljon ajettuja ja hintapyyntö mielestäni aivan poskelleen.....9-12 tonnia. Itse olen järkeillyt että auton myyntihinta voisi olla siellä 5-6 tonnin nurkilla.
Uskallatteko laittaa tiedon mitä olette maksaneet omistanne vastaavista Saabeista.

Toki, ei tämäkään mikään 100% virheetön ajoneuvo ole....kuskin penkki,,,tiedätte kyllä ja ostaessa oli jo pieni painauma polttoaineen täyttöaukon alapuolelle....tuo varmaan korjaantuisi ihan AutoDentin toimesta ilman maalausta.

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4732
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Tobbana » To Huhti 02, 2015 09:47

^^ Laitat nyt myyntiin "poskettomalla" pyynnillä, niin tuurillaan sille löytyy loppukesään mennessä ostajakin. ;)
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nuts » To Huhti 02, 2015 09:51

Mårå Tobbana

Kun myyntihommia teen ammatikseni niin periaattena on aina ollut että asiakasta pitää pystyä katsomaan silmiin kaupan jälkeenkin.....taidan tämän autonmyynnin kanssa toimia samalla tavalla :)

Avatar
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jmaatta » To Huhti 02, 2015 11:51

Tätä ketjua lukiessa vahvistuu usko että omallakin vielä paljon mukavia kilometrejä edessä kun kuluvat osat vaihtaa tarvittaessa. Nimimerkillä "vasta 226tkm ajetun 9-3 SC TiDS omistaja". :saab:

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8541
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » To Huhti 02, 2015 13:28

^joo, on sulla ainakin 74 tkm ajoa edessä. Siitä eteenpäin en osaa sanoa mitään :lol:

Tämän ketjun aiheena oleva auto maksoi joulukuussa 6800 euroa tingattuna suoraan ensimmäiseltä omistajalta. Jakohihnahilut ja vesipumppu sekä kaikki nesteet oli vaihdettu juuri ennen kauppoja; kesärenkaat oli loppu, talvirenkaat menee vielä ainakin pari talvea. Auto tuli myyntiin joskus syyskuussa 9000 euron hintapyynnillä, josta myyjä sitä kohtalaisen nopeaan pudotteli, kun oli ilmeisesti vakava tavoite vaihtaa autoa.

Tuo aikaisemmin linkkaamani vastaava auto oli myynnissä Rinta-Joupilla 6800 eurolla ja se meni parissa päivässä. Eli Nutsille vinkkinä, että jos auto on siistissä kunnossa niin ei sitä heti kannata ihan vitosella alkavalla luvulla lähteä myymään, ellei kiire ole.

Enemmän kuin hinta näissä on myyjälle varmaan ongelmana potentiaalisesti erittäin pitkä myyntiaika. Meitä 300 tkm ajettujen autojen ostajia on aika pieni vähemmistö autonostajista. Vähän niin kuin myisit tänäpäivänä isohkoa omakotitaloa muuttotappiopaikkakunnalta. Kaupaksi ei mene vaikka hinta olisi mikä, kun ei ostajakuntaa kovin paljoa ole.
Nyt: 2008 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 BioPower
Ennen: 2002 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: 1980 Oldsmobile Delta 88 468 cid | 1965 VW 1200 | 1973 VW 1303S | 1982 Honda CB750K

Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nuts » To Huhti 02, 2015 16:02

Mårå

Juu, ei ole pakkomyynnissä tuo minun peli ja myynkin vasta loppukesästä niin saan tehtyä jakopäärempan että ei tule heti mahdolliselle uudelle omistajalle eteen.

Maastoautokuume perhana iski tuon metsästysharrastuksen myötä ja toisella silmällä katsellut tuollaisia
Mitsubishi Outlandereita nelivetona ja dieselillä. Sitä uudempaa korimallia 2013 lähtien....
Saa nähdä tuleeko hankittua vai ei, vi....aa jo etukäteen kun pitää mennä autoliikkeseen pyörimään, kokemuksia on vain valehtelevisa automyyjistä jotka puhuvat ummet ja lammet mutta tiukan paikan tullen kieltävät sovitut asiat....on varmaan vaan ollut huono tuuri autokaupoilla.

Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Ilpo » La Huhti 11, 2015 16:33

Mites projekti etenee? Onko auto pelannut?

Olikos automaattilaatikkoon vaihdettu öljyjä milloinkaan?

Vastaa Viestiin