"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja hasha »

AZP kirjoitti:
Kuva



Nyt vain tilanne on se, että vaikka mielestäni lukko on oikein koottu ja siellä on kaikki osat tallessa, ei tuo nivelöity metalliosa asetu oikein tuolla vasemmassa reunassa, jolloin päällimmäistä metallilevyä kääntäessä alempi metallilevy ei käänny, eikä ovi siis aukea.
:twisted:
Moro,

Tuosta kun siirrät metallihärpäkkeen pois valkoisen muoviosan nupista tuonne mustalle tapille jousen päälle (kuvassa siis siirrät ylävasemmalle) ja se metallihärpäkkeen alaspäin kääntyvä väkänen tulee jousen ja sen alla olevan metalliosan ylöspäin kääntyvän väkäsen väliin. Sitten toimii kuten pitää jos tästä selityksestä sai jotain selvää.

Muuten onnistuit keksimään tuolla säädöllä oman TSL-lukituksen, tosin se ei vaan aukea enää millään kuten huomasit :wink:

TSL-lukossa on lisänä vain yksi dc-moottori ja muovinen lirputin joka kääntyy tuota urassa liikkuvaa vipstaakkia vasten lukiten sen paikalleen, niin ettei lukkoa saa sisältäkään auki, eli takalukkoon.

Varmaan huomasit jo, että helpoin tapa kasata lukko on asettaa se välilosa jossa piirilevy on kiinni, ensin alaosan päälle ja sitten vasta itse kansi. Silloin palikat pysyy helpommin paikoillaa kasatessa.

Itsellä tullut kaksi eri vikaa vastaan. Sedanissa oli vasen takaoven juotokset huonot ja selvittiin juottamalla, farkussa taas oikea takaoven itse lukkoa pyörittävä dc-moottori oli kärähtänyt niin, että se otti kuormittamattomana 3v testijännitteellä 0.8-1A virtaa kun taas ehjä moottori otti samalla jännitteellä 0.01A.

Farkun lukko toimi niin, että jaksoi pyörittää joskus puoleen väliin jossa on suurin momentti lukkoa avatessa jonka jälkeen pysähtyi. Usein ei liikkunut mihinkään.

Tuli mieleen, että lukossahan ei ole rajakytkimiä (paitsi mikrokytkin oven auki/kiinni-tiedolle) jolloin ohjaus varmaan haistaa ääripäissä virran nousevan ja katkaisee liikkeen. Nyt kun moottori oli viallinen luuli ohjaus, että lukko oli heti tai puolessa välissä toisessa ääripäässä kun otti liikaa virtaa.

Mekaniikat on molemmissa ollut täysin kunnossa ja hyvässä rasvassa.

Tuo dc-moottori on ihan perus laitos ja maksaa varmaan n.5€ jos jostain löytyisi. Nyt otin kesä-sedanista moottorin farkun oveen ja pitäisi löytää sopiva moottori sedanin lukkorunkoon.

DC-moottorin tiedot: Johnson 29206 (lisäkoodi farkussa 3H2665, sedanissa oli 3H3506, eli näillä tuskin on väliä), rungon mitat, pituus 31-32mm, korkeus ~22mm, leveys ~17mm

Nopeasti googlettamalla löytyi alibabasta 5$ vastaavannäköinen josta pitäisi vain vaihtaa vanhasta päätyosa jossa liittimet ja kiinan kone oli 5v jännitteelle. En ole mitannut syöttääkö auto moottorille 12v tai jotain muuta.

Tietysti jos jollain sattuu lojumaan vanha lukkorunko jossa jokin muu vika, niin voisin sen ostaa sopivaan hintaan ja ottaa siitä tuon moottorin sedaniin.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hahaa! Juuri tuollaista vinkkiä kaipailin. Enpä ollut hoksannut, että tuo metallipalikka kuuluukin asetella noin. Lukkoa purkaessa siis osa tipahti paikaltaan ilman että minulla oli tarkkaa tietoa mihin se kuuluu. Koska metallihärpäkkeessä on juuri tuon valkoisen nupin kokoinen reikä, oletus oli että siihenhän sen on kuuluttava. Mutta tuopa selittäisi esiintyneen vian. Täytyy kokeilla työmatkoilta kotiin palattua viikonloppuna tuon uudelleenkokoamista vielä kerran. EI sinänsä, että lukkoa enää tarvitsisin tai sitä autoon varmaan enää vaihtaisin, mutta tulisi tällekin hampaiden lievää kiristystä aiheuttaneelle taipaleelle päätös.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuotanoin, kuuluisiko sen siis olla näin:
Kuva
Ei meinaan oikein pelitä näinkään, joten taisin ymmärtää jotain vielä väärin. Osa kyllä istuu tuohon oikeinkin sopivan oloisesti, mutta tuossa asennossa ei käänny tuo valkoinen iso muovilevy riittävästi. Se kääntyy myötäpäivään, kun lukon nupin painaa alas.

Jumitus johtuu siitä, että kääntäessä muoviosaa myötäpäivään, tuo metallihärpäke kääntyy vastapäivään, jolloin tuo metallihärpäkkeestä alas vasemmalle kohdistuva nivel jumittaa kuvassa näkyvään mustaan tappiin, joka on osa lukkomekanismin runkoa. Toiseksi tällöin tuo metallihärpäkkeen nivelessä oleva jatkovarsi yrittää käytännössä avata lukkoa, mitä sen ei tietenkään kuulu tehdä. Eli jotenkin tämä on vieläkin väärässä asennossa, vai mitä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja hasha »

Nyt se on jo oikealla tapilla, siitä vähän käännät myötäpäivään niin, että saat sen yläväkäsen sinne jousen ja sen alla olevan osan ylöspäin kääntyvän reunan väliin ja avot. Samalla käännät nivelen alhaalta ylöspäin, tai se pitäisi asettua oikein kuin muuten ei mahdu olemaan.

Vaikea selittää, muuten pitää saada kuva tänne, mutta kun ei millään jaksaisi säätää :D
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noniin, kyllähän se sieltä oikeaan asentoon kääntyy kun apinalle riittävän usein rautalangasta ohjeet vääntää. Nyt lienee oikein:

Kuva

Ainakin kun tuon härpäkkeen sain tuohon asentoon naksautettua, niin naksahti heti päässäkin, että "no p#¤%ele täähä on ihan itsestään selvä juttu". Joskus on vaan kovin vaikea käyttää tuota logiikkapolkua käänteisessä suunnassa. Näin se pyöräkin kai aikanaan keksittiin :roll:

Että kiitos hashalle kärsiväliisestä avusta. Tulipahan taas opittua Saabin saloista yksi asia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se on synttäripäivä tänään. Loppuunajettu on ollut perheessä tasan kaksi vuotta. Joulukuuhan on sopiva aika hiljentyä pohtimaan mennyttä vuotta ja varsinkin sitä miten elämä tuon viimeisiä vetelevän Saabin kanssa on sujunut.

Vuodesta on jäänyt käteen porsinut turboahdin ja oven lukko. Tosin uskoisin tuon lukon nyt olevan kunnossa, kun korjasin juotokset ja viimein joku väänsi rautalangasta miten se kuuluu koota :mrgreen: Josko sitä jaksaisi joku päivä vaihtaa vanhan lukon paikoilleen niin voisi testailla sitäkin pidemmällä kaavalla, että hävisikö ongelmat uusimalla juotokset. Muita varsinaisia vikoja ei autossa ole viimeisen vuoden aikana ilmennyt. Lisäksi tuli tehtyä takajarruremontti, joka menee enemmänkin huolto- kuin korjauslistalle.

Niin paitsi että sellainen vika ilmeni nyt ilmojen kylmettyä, että kuskin puolen peilin lämmitys ei toiminut. Sitä tarvitsee todella harvoin, kun auto yöpyy sisällä. Eilen aamulla auto oli kuitenkin ollut kirpeän pakkasyön ulkona, ja ajaessani mökille 30 km huomasin selkeästi että vasen peili ei sula laisinkaan, mutta oikea kirkastui nopeastikin.

Tuo vasen peililasihan uhkasi irrota viime talvena, jolloin liimasin sen kiinni. Mielestäni tämän jälkeen lämmitys vielä toimi. No eilen sitten illalla innokkaana aloin irrottelemaan tuota peililasia tutkiakseni tuleeko lämmitysvastukselle sähköä ja KRAK

Kuva

Hienoa, tampio! Tänään lähti uusi peili tilaukseen ja se pitäisi tulla huomenna. Ihan merkkiosan ostin rankaistakseni itseäni omasta näppäryydestäni.

Kaiken kaikkiaan siis tuntuu siltä, että auton omistaja aiheuttaa enemmän ongelmia kuin itse auto. Siitä voi jokainen vetää johtopäätöksiä, onko minkälainen projekti ostaa loppuunajettu Saab tai onko minkälainen projekti olla loppuunajettu Saabisti :roll:
17.11.2015 AZP kirjoitti:Tässä listaa ja budjettia 11 kuukauden ja 11 tkm matkalta:

Vikojen korjaukset:
- Akunkengät ja -kaapelit: 10 €
- Hehkut ja termostaatti: 100 €
- Kuskin istuinlämmitin + uudelleenverhoilu: 280 €
- Uusi akku: 135 €
- Uusi etuväliputki tarvikkeineen: 115 €
- Takalinkkitangot alustaan: 115 €
YHT. 755 €

Tämän lisäksi seuraavat ei-niin-pakolliset asiat on korjattu:
- uudet avaimien kuoret: 20 €
- puuttunut takapenkin peitelevy: 20 €
- puuttunut vetokoukun suoja: 26 €
- uusi tuulilasi vanhan hiekkapuhalletun tilalle: 450 €
- maalaukset: 1000 €
YHT. 1516 €

Sitten on mennyt seuraaviin ehostus/tuuning-touhuihin rahaa:
- uudet kesävanteet 600 €, miinus vanhoista vanteista saatu 300 €: 300 €
- talvivanteisiin Saab-keskiötarrat: 17 €
- Tavaratilaan kumimatto: 30 €
- kangasmattojen tilalle sisätilan kumimatot: 50 €
- Softapäivitys + DPF-hitsihommelit: 420 €
YHT. 817 €
Tuo oli tilanne reilu vuosi sitten. Listaa kun käy tänään läpi, ovat nuo kaksi alempaa kokonaisuutta ennallaan. Vikojen korjauksiin on tullut lisää 80 euroa nelipyöräsuuntauksesta (kuuluu tuohon takalinkkitankojen uusintaan), 880 € ahtimen uusimisesta tarvikkeineen kaikkineen ja 36 euroa lukosta. Huoltoihin on mennyt kahden vuoden aikana 325 euroa, josta 170 euroa jarruremonttiin.

Sen voin vielä huomauttaa, että vikakorjauslistassa olevista asioista ainoastaan akku, pakoputki, ahtimen hajoaminen ja lukko ovat ilmestyneet omistusaikanani. Muut viat oli olemassa autossa kun sen ostin.

Dieseleihin on tämän päivän tankkauksen jälkeen mennyt 2075 euroa. Kilsoja kertynyt mittarvirhe oikaisten pyöreät 20300 km, keskikulutus tankkauksista laskien 8,3 L/100 km ja keskinopeus on ollut SIDin mukaan 43 km/h. Ajoneuvoveroa on maksettu kahden vuoden aikana 412,27 euroa ja käyttövoimaveroa 884,51 euroa eli veroja yhteensä 1296,78 euroa.

Mittarilukemista katsottuna ajoa tuli ekana vuonna 11458 km, toisena vuonna sitten itselleni normaalimpi 8329 km. Noihin lukemiin voi lisätä 2-3 % mittarivirheen myötä. Yllätyin itsekin kilsojen vähäisyydestä, koska vuoden aikana autolla on kuitenkin käyty muutamakin pk-seudun keikka, kerran Tampereella ja kerran Pärnussa asti. Muutaman tuollaisen pidemmän (joo tiedetään, Turku-Helsinki-Turku ei ole oikeasti edes mikään pitkä matka..) kun olisi jättänyt väliin, niin kilsat olisi voineet jäädä tuonne 7000 paikkeille.

Taas jos haluaa laskeskella vertailuja bensa-autoon, eli että miten paljon bensakoneinen auto saisi nykyhinnoilla kuluttaa, että vero- ja polttoainekulut olisi tämän dieselin kanssa tasoissa, niin päästään noin tulokseen 10 L/100 km. Ja tämä siis sellaista todellista kulutusta, jota minun ajossani tulee, ei mitään EU-normihömpötystä.

No, edellinen bensasaabi vei minun ajossani sellaiset 13 litraa bensaa tai 18 litraa etanolia. Toki tuolloin tuli vähän vielä kaupunkipainotteisempaa ajoa ja keskinopeudet oli alempia ja kulutukset oletettavasti ylempiä. Nykyaikaisemmalla bensakoneisella autolla pääsisi varmasti tuonne kymppiin, ehkä jopa hieman alle, mutta minun ajosykleilläni, auton koko- ja tehovaatimuksilla ja vaimon vaatimalla automaattivaihteistolla varustettuna tuskin radikaalisti sen alle. Joka tapauksessa oma päätelmäni on että ei tämä näilläkään kilsoilla ole dieselillä ajelu nyt mitenkään älyttömästi kalliimpaa kuin bensakoneella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nyt täytyy kyllä onnitella, sinulla on ollut hyvää tuuria, kun olet päässyt loppuunajetulla Saabilla 2 vuotta. :mrgreen: Nyt kannattaa äkkiä laittaa se vaihtoon... :wink:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Tai suoraan paaliin, niin jää hyvät muistot autosta.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, ei tätä voi vaihtoon laittaa, kun ei paalimieheltä yleensä mitään vaihdossa saa :mrgreen:

Ei sinänsä, vähän vakavammin kirjoitellen: kyllä tämä auto on parin viime vuoden aikana onnistunut minut yllättämään viattomuudellaan. Jos nyt vertailee edelliseen Saabiin jonka ostin samanikäisenä kuin tämän nykyisen, mutta 100 tkm vähemmän ajettuna, niin kyllä tämä loppuunajettu tuntuu vähintään yhtä viattomalta ja laadukkaalta. Ahtimen sain rikki siitä edellisestäkin, samoin uusiksi meni pätkä pakoputkea, takajarrupalat ja akku. Omistusaikaa tuli kyllä yli 5 vuotta, joten ei vielä voi tehdä ihan yksi-yhteen -vertailua. Ja kieltämättä edellisen auton kohdalla ensimmäiset 1,5 vuotta oli pakoputken korjausta lukuun ottamatta muistaakseni täysin vikavapaata aikaa. Pikkuongelmia alkoi tulla hiljalleen ilmetä vasta kun auto oli ollut talossa kolme vuotta ja ikää tuli se täyskymppi täyteen.

Noista tähän autoon tehdyistä korjauksista ehkäpä ahdin on ainoa jonka rikkoutumiseen isolla mittarilukemalla on jonkinlainen merkitys. Muut on lähinnä kuluvaa osaa, jotka olisi hyvin voineet mennä uusiksi 150 tkm ajetussa yksilössäkin.

Toimivuuden ja luotettavuuden osalta ei siis ole mitään tarvetta lähteä ajopeliä vaihtamaan. Enemmänkin tuo aina takaraivossa jyskyttävä autokuume on se joka voisi saada laittamaan Saabin Nettiautoon. Mutta kyllä tämä projekti on ollut niin mieluisa ja mielenkiintoinen, että sitä voi jatkaa vielä vaikka muutaman vuoden.

Ainiin, korjauskululistaan voi näin heti seuraavana päivänä lisätä 45 oiroa uudesta peilistä. Auto on tällä hetkellä pihalla odottelemassa peilin jäätymistä, jotta pääsee testaamaan toimiiko se lämmitys nyt uudella lasilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pientä huollontarvetta ilmeni. Eilen kärryä vedellessä huomasin että jarrutusvoima on jotenkin heikko ja vasemmalta edestä kuuluu rohinaa jarruttaessa. Myöhemmin illalla vielä vaimon ollessa kyydissä tämä kysyi "mikä tuo ääni on?", mikä toimii aina hyvänä indikaationa siitä, että pienet outoudet eivät ole vain allekirjoittaneen vainoharhaista kuvitelmaa, vaan se rohina on ihan oikea ääni.

Viime kesän takajarruremontin yhteydessä tuli hankittua myös uudet palat ja asennustarpeet eteen, mutta kun jarrupolkimen outo tuntuma tuli takajarrujen laiton jälkeen kuntoon, ja edessä näytti paloissa olevan pintaa melkein kuin uusissa, jätin etupään rauhaan. Vilkaisin tuolloin vain uloimmat palat, samoin syksyn renkaanvaihdossa. Nyt kuitenkin oireet oli niin selvät, että ei auttanut kuin kaivaa nuo asentamattomat etupalat varaosahyllystä ja ryhtyä hommiin.

Yllätys oli jonkinlainen, kun totesin että vasemalla puolella ulkopuolisessa palassa oli pintaa noin 8 mm, mutta sisäpalassa käytännössä nolla, ja pala oli kulunut ihan tasaisesti. Oikealla oli molemmissa paloissa pintaa sen noin 8 mm, eli neljästä palasta kolme olisi WISin taulukon mukaan käyttökelpoisia vielä joitakin kymmeniä tuhansia kilometrejä. Tässä nämä sisemmät palat vertailun vuoksi:

Kuva

En ole huomannut mitään oireita jarru(je)n laahaamisesta, puoltamisesta tai muutenkaan mistään oudosta. Purkaessa ei mikään palikka tuntunut olevan jumissa, kaikki irtosi ihan nätisti, männät painui helposti satulan sisään ja satuloiden sisällä kaikki näytti ihan siistiltä. Noilla paloilla on tosin ajettu 50 tkm edellisen omistajan toimesta ja sen jälkeen 20 tkm minun käytössäni, joten onhan ne jarrut voineet laahata jossain vaiheessa jo edellisellä omistajalla. Mutta aika karu kulutusero on palojen välillä ollut.

Kesällä hain Motnetistä etupaloihin asennusjouset. tänään selvisi sitten että hain väärät, eli nämä, kun olisi pitänyt ottaa nämä. Muistikuvat on kyllä vahvat, että tarjolla ei noita oikeita ollutkaan, ja myivät pikkujarruihin noita isompien jarrujen jousia. Nimittäin olin kyllä kesällä osia ostaessani hyvinkin tietoinen siitä, minkäkokoiset jarrut autossani on. Onneksi vanhat jouset oli ihan priimassa kunnossa, joten asensin uudet palat niiden kanssa.

Ihan ilman henkilövahinkoja ei tästäkään puuhasta selvitty. Mulla on tallissa tuollainen iso hallitunkki, jossa tanko nousee sopivasti naaman korkeudelle, kun on tallin lattialla polvillaan. Esimerkiksi kun on juuri kurkannut auton alle että onko pukit tai tunkki kohdillaan tai muuta vastaavaa. No tämän tehtyäni päätin että nyt painetaan tangosta, ja oletuksena oli että tunkin päällä on jo painoa, eli voimaa heti alusta peliin. Voimaa joo, käytännössä löin ihan itse itseäni naamaan sillä tunkin varrella. Ei-ihan-hiljaa ja suoraan nenänvarteen. Hetken otin siinä lukua, sitten alkoi tuntua että tästä ei selvitty pelkällä kivulla, ja lähtihän siitä hyvä noro verta valumaan nenän vartta pitkin. Se voi olla että joulua vietetään nenänvarsi mustana, mutta katsotaan nyt paljonko tuosta tummuutta leviää ympäri naamaa :?

Uskoisinpa että minun kilometrimäärilläni en joudu tämän auton jarruihin enää paljoa huomiota kiinnittämään, ellei ilmesty mitään varsinaisia vikoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Eikös tuosta kuluneesta jarrupalasta ole koko kitkapinta tippunut matkalle.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onhan sekin mahdollista. Mutta kyllä tuossa oli vielä paikoitellen kitkapintaa jäljellä, että ihan metallille saakka se ei kauttaaltaan ollut mennyt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13196
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Katsoin tänään vielä tarkemmin tuota jarrupalaa, ja kyllä se siltä näytti, että kitkapinta on voinut lähteä siitä kerralakin huitulan tuuttiin. Palan etuosassa (pyörimissuuntaan ajatellen) on pienellä alueella vähän kitkapintaa jäljellä, mutta muuten ollaan pellillä. Pala on myös vääntynyt kuperaksi.

Kun nyt muistelen tuota jarrutusta mökille kääntäessä, jolloin siis huomasin jarruissa jotain outoa, oli yksi outous se, että poljin painui erikoisen syvälle. Seuraavalla polkaisulla polkimen matka oli taas normaali. Tämäkin tukisi tuota kitkapinnan irtoamisteoriaa, eli pinnan irrottua edellisessä jartutuksessa tai sen jälkeen, levyn ja palan välissä oli n. 8 mm väliä, ja tuolla polkaisulla tuo väli kurottiin umpeen, jolloin pojinkin painuu kertapolkaisussa syvemmälle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mahtuuko se pinta putoamaan? Jos menee jotenkin palasiksi, on jopa pyörän lukkiutuminen yllättäen mahdollista. Itsellä on käynyt vanhojen, lähes kymmenen vuotta palvelleiden palojen kanssa niin, että sinänsä siistikuntoisen palan kitkapinnan on saanut väännettyä kevyesti ruuvarilla irti. Koitan vaihdella nyttemmin vähän aikaisemmin. Pienen ajon autoissa palat ei vaan ehdi kulumaan. Sama juttu kuin talvirenkaiden kanssa.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja hz81 »

AZP kirjoitti: Kun nyt muistelen tuota jarrutusta mökille kääntäessä, jolloin siis huomasin jarruissa jotain outoa, oli yksi outous se, että poljin painui erikoisen syvälle. Seuraavalla polkaisulla polkimen matka oli taas normaali. Tämäkin tukisi tuota kitkapinnan irtoamisteoriaa, eli pinnan irrottua edellisessä jartutuksessa tai sen jälkeen, levyn ja palan välissä oli n. 8 mm väliä, ja tuolla polkaisulla tuo väli kurottiin umpeen, jolloin pojinkin painuu kertapolkaisussa syvemmälle.
Itselle kävi kesällä tuon 9-5 Aeron kanssa juuri noin. Auto oli seisonut pihassa pari viikkoa ja lähdin liikkeelle. Auto oli pienessä alamäessä ja heti liikkeelle lähtiessä kuului pieni kolahdus ja jarrutuksessa pedaali pohjaan. En kiinnittänyt tähän sen kummemmin huomiota ja ajelin muutaman kauppareissun ja jarrut alkoi voimakkaasti kahista. Ja kuin sattumalta se irronnut kitkapinta löytyi tallin edestä siinä missä se kolahdus ja pedaalin pohjaan painuminen tapahtui,
KN/Lieto kirjoitti:Mahtuuko se pinta putoamaan? .
Kyllä se mahtuu.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Vastaa Viestiin