"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joojoo, uskotaan. Saappifoorumilta saa varmasti objektiivisia arvioita siitä miksi Saabin vaihtamiselle Sitikkaan kannattaa etsiä aina joku muu vaihtoehto :mrgreen:

Eilen huomasin jotain mystistä auton takaluukusta. Suhinaa. Ikään kuin ilmavuoto tai radiolumisadetta. Auto oli käynnissä kun aloin kiinnittämään peräkärräyä (joo, sellaista näppärää kuomukärryä :D ) peräkoukkuun, kun toinen korva rekisteröi auton takapäästä tulevan oudon suhinan. Ensin ajattelin että radiosta on kanava kateissa ja takaluukussa olevat kaiuttimet suhisee ulos asti (luukku oli kiinni), mutta avattuani luukun totesin että jotain normaalia nuorisomökää sieltä radiosta kuului. Samassa kun avasin luukun, suhina kuitenkin loppui kuin seinään.

Suljin luukun takaisin ja suhina oli taas kuultavissa. Kurkkasin auton alle, josko se olisi pakoputkesta, mutta sieltä kuului vain normaalia dieselin pörinää, eli suhina vaimeni kun pään siirsi puskurin alle. Samalla tuli todettua, että ei siellä rengaskaan suhisten vuoda. Tarkalla korvalla kuulostelin ja totesin että takaluukun sisältä se suhina tuntuu kuuluvan, mutta heti kun painoi takaluukun avausnappia, suhina loppui.

En nyt keksinyt tälle muuta selitystä kuin sen että sisällä ilmastointi puhkui täysillä (ulkona 30 astetta lämpöä), joten voisiko tuo tulla ihan vain läpivirtausilmasta, joka karkaa ulos jostain takaluukun tiivisteiden välistä? Mistä tässä mallissa kuuluisi sisäilman kulkea ulos, kun puhallin puskee ulkoa uutta ilmaa täysillä? Ei kyllä tullut tarkistettua oliko sisäilmankierto päällä, useinhan auton käynnistyksen jälkeen ACC pukkaa sen päälle tehostaakseen kylmästöinnin vaikutusta.

Mitään muuta suhinan syytä, joka löytyisi takaluukusta, en keksinyt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Saat sä sitikan ostaa :mrgreen:
Ite kun vihdoinki on päässyt eroon tila-autoista niin ei oo ykkösvaihtoehtona...

Eikö ilmanpoistoaukko oo puskurin sivun alla?
Tässä patun projektissa näkyis ainaki
viewtopic.php?f=29&t=171353&start=15
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kun auto toimii kuin kello, eikä siten aiheuta mitään kirjoittamisen aihetta, hoitaa auton omistaja homman kotiin:

Kuva

Kuskasin peräkärryllä kaksia n. 5m terästikkaita teollisuusmaalaamoon. Kolmen metrin kärry, josta ylälaidat auki ja tikkaat balanssiin noin metri laitojen yli eestä ja takaa. Omasta mielestäni jätin riittämiin turvaväliä tikkaiden pään ja auton väliin, mm. takaluukun mahtui mainiosti avaamaan. Tuli sitten maalaamon pihalla taitettua hieman tiukempi uukäännös, ja lopputuloksena takaluukussa kuvan mukainen tägi ja pieni painauma. Pienestä se oli kiinni, tikarappuset oli kärryssä sen verran tiukasti kiinni, että ne eivät tilanteessa varmasti hievahtaneet. Eli muutama milli lisää väliä, niin jälki olisi jäänyt tulematta. Toisaalta tikkaat vielä muutaman sentin edempänä olisi todennäköisesti johtaneet siihen että takaluukun alumiini olisi antautunut pataraudan tieltä ja tuossa olisi reikä.

Koska olen auton ehjyyden ja ulkoisen olemuksen suhteen jonkuntasoinen pikkusielu, lähtee auto tästä johtuen maalarille. Tyhmyydestä saa maksaa omalla lompakollaan. Kilven alapuolella luukussa on edellisen omistajan jäljiltä jonkinlainen naarmu, joka kevätkiillotuksissa aina pännii, niin tuleepahan sekin hoidettua kondikseen samalla. Keväällä takakaarien taitteissa havaitsemani alkava pintakorroosiokin on odotellut siivoamista, mutta kun aika on jatkuvasti kortilla, niin on jäänyt tekemättä. Nyt sain hyvän syyn ulkoistaa tuonkin pikkufiksauksen saman tien maalarille. Ja joo, olishan joissain muissakin pinnoissa vähän paranneltavaa, mutta kai se on hyväksyttävä, että 11v ja 328 tkm Suomen teitä nähnyt auto ei ole kuin uusi. Ostaa sitten uuden auton, jos sellaisen haluaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Kun auto toimii kuin kello
Pitikin mennä taas sanomaan.

Kuva

Toki ei se ole auton vika, jos ruuvi porautuu renkaaseen, ja tuohan olisi porautunut samalla tavalla mihin tahansa autoon kun kohdalle osuu.

Huomasin siis ensin että auto puoltaa. Tämän seurauksena katsomaan rengaspaineet ja vajaustahan oli oikealla edessä. Siinä kyykistellessä pistikin sitten heti silmään tuo ruuvi. Oli kuitenkin kahden päivän duunimatka aluillaan ja aikataulu päällä, joten ajoa tuli eilen ja tänään sellainen 230 km ruuvi renkaassa. Motarilla vähän jännitti että mitä tapahtuu jos ruuvi irtoaa ja rengas tyhjenee vauhdissa.

Eilen aamulla tuon huomatessa ja reissuun lähtiessä täytin paineet normaaleiksi ja tänään paluumatkan alettua näytti olevan paineet kaikki tallessa. Hyvin hitaasti tuo siis vuoti ja on voinut ruuvi olla pitkäänkin siis renkaassa.

Tuollainen pikku kuispää sieltä tuli kun vetäsi:

Kuva

Sitten vaan matoa koukkuun ja liimahaistelupuuhiin:

Kuva

Enpä ollut tuotakaan ennen suorittanut ilman että tarvitsee pyörää irrottaa. Ei siinä mennyt siis kokonaisuutena kuin muutama minuutti. Harmittavasti vain kompura piti käydä tätä varten hakemassa kotiin lankomieheltä lainasta, kun ilman sitä olisin jäänyt pyöräpuolen Saabin kanssa kotipihaan ilman keinoa päästä huoltsikalle. Tai olishan sen pyörän voinut irrottaa, tunkea Kuplaan ja ajaa Nesteelle, mutta en viittinyt lähteä Kuplan sisustaa likaamaan rengasrahdilla. Etuluukun alle ei Saabin pyörä meinaan taida mahtua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Aika sitkees noi ruuvit tuntuu olevan. Femmas kerran meni ruuvi läpi ja vuodon huomaamisesta ajelin vajaan viikon vain täytellen. Kilometrejäkin kertyi useampi sata myös täällä. Ja kamelin shitillä sekin paikattiin (rengasliikkeessä) ja hienosti piti ilmat puoli vuotta.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Tää on renkaanpuhkontakausi selkeesti. Toissapäivänä itellä auto nytkähti hassusti sivusuunnassa motarin rampissa ja kotvan päästä sanoikin PLING korostaen, että olisi syytä vilkaista rengaspaineita. Siinä kohtaa oli vielä ryhdissään, mutta vähän ennen mittaria alkoi muljaamaan ja paljastui tyhjäksi. Tänä aamuna kaveri totesi, että hällä kävi kutakuinkin samoin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ joo, näin mäkin pähkäilin että pitäis siellä olla kierteet ni mites se itestään sieltä auki kiertyis. Mutta kun se oli tuossa aivan ulkoreunalla eikä ollut tietoa minkälaiset kierteet siellä on ja miten pitkä ruuvi, niin mietinnässä oli että 130 km/h vauhdissa on jo sitä keskipakovoimaa jonkunkin verran ja tuossa ulkonurkassa kevyessä kaarteessa voi osua just sellanen sopiva nirhaus, että kääntää ruuvin auki reijästä, kun sisältä päin puskee vielä 3 barin ilmanpaine lisävoimaa. Ja aika kevesti se itse asiassa vetämällä tuolta lopulta ulos tuli.

^mulla on kausi ollut päällä muutaman vuoden, eli sen ajan kun taloa on remontoitu. Väkisinkin päätyy pihalle joitain nauloja ja ruuveja, lisäksi tulee käytyä autolla aika usein rautakaupan noutopihalla, kaatopaikalla ym. paikoissa, joissa noita penteleitä on viljelty urakalla. Ennen omakotitaloon muuttamista ei ollut Suomessa muistaakseni koskaan mennyt rengasta mulla. Jenkeissä asuessa meni välillä parikin kertaa viikossa, kun siellä taas oli maaseudun hiekkatiet (asuin 5km lähimmästä asfalttitiestä) sellaisia jätepolkuja ja muutenkin kunnossa missä sattui.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuttuja seutuja ja ruuveja ja nauloja on poimittu maasta täälläkin, siitä huolimatta meikäläisen rengasreikä tuli kyljen puolelle. On siihen joku voinut osua ja tehdä alkuvekin, joka sitten stressistä puhkesi, mutta ei ainakaan ruuvi-/naulajälkeä näkynyt.

Minähän rempan vuoksi tilasin nipun supermagneetteja viime kesänä, meinasin tehdä magneettiharavan noiden maaruuvien poimimiseksi. On vielä tekemättä, mutta pitänee vähitellen toteuttaa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Aamulla tuli Turussa useamman tunnin vettä ja salamaa. Kun oli aika lähteä töihin, oli hanttimiehen jalkatila tämän näköinen:

Kuva

Mukavan selkeästi näkee mistä tuo valuttaa, eli oven sisältä taitaa valua kynnykselle ja siitä sitten sisään. Ei tarvi arvailla onko akvaarion vedenpoistokanava taas tukossa vai mistä ihmeestä vesi ilmestyy. Olikohan tämä nyt niin että se ovipahvin takana oleva makuualustamuoviläpyskä pitäisi tiivistää kunnolla oven peltiin, niin tämä oire loppuisi?
Viimeksi muokannut AZP, Pe Tammi 10, 2020 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Varmaan joo. Samalla toki kannattaa katsoa että oven sisään päätyvä vesi pääsee sieltä ulos auton ulkopuolelle, eli että oven viemäröinti on auki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saabium196
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Mulla -03 nuo patjanläpyskät löytyi vaan takaovista. Josko muuttuu tuotannon alkupäästä? Pistätkö kuvan tänne, kiitos, jos korkkaat panelin.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Paneelihan on korkattu noin kymmenen kertaa muinaisen lukkoepisodin yhteydessä (sivu 12 tästä ketjusta) ja siinä samalla tuli todettua makuualustan olemassaolo sekä irrotettua se yläreunasta sikafleksiliimauksistaan. Enkä tietenkään uusinut niitä sikafleksejä, ja taisi se läpyskäkin siinä jostain kohtaa kiroilujen lomassa revetä. Mutta laitan toki kuvaa kun löydän aikaa avata pahvia tarkistaakseni oven statuksen.

Itse en kyllä ole vielä käsittänyt miten tuo sisäpuolen muoviläpyskä vaikuttaisi sadeveden sisäänpääsyyn, mutta se nyt ei ole mitään uutta ettei ymmärrys riitä Saabin kanssa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saabium196
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Ok, tarkoitit siis kokopeittävää patjaa. Takana on lisäks parin kämmenen kokoinen lisäpala, paksumpaa kamaa. Jäi viimeks pois rempassani, ja olihan sillä merkitystä veden ohjaukseen.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo sitä kokopeittävää meinasin. Takaovea en ole koskaan avannut, joten arvailuksi jää itselleni noiden pikkuläpysköjen tyyppi.

Katotaan onko aamulla taas vettä lattialla. Äsken tuli vettä kuin aisaa muutaman välähdyksen saattelemana. Tuli sitä viime yönäkin, mutta auto oli aamulla sisältä kuiva. Ihania nämä satunnaiset viat ja ominaisuudet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Itse en kyllä ole vielä käsittänyt miten tuo sisäpuolen muoviläpyskä vaikuttaisi sadeveden sisäänpääsyyn, mutta se nyt ei ole mitään uutta ettei ymmärrys riitä Saabin kanssa :mrgreen:
Sehän peittää ovipellin reiät ja tiivistyy siihen oven sisäpeltiin, eikö? Tai vaihtoehtoisesti on alareunastaan siellä ovikotelon sisäpuolella? Se siis ohjaa kaiken siihen osuvan ja tiivistyvän veden sinne oven sisäpellin ulkopuolelle, eli oven sisään. Jos ilman sitä oven sisällä esim. roiskahtaa vettä oven sisäpellin reikään, osuukin vesi ovipahviin ja valuu sitä pitkin niin alas, ettei enää pääse sisäpellin toiselle puolen ja valuu näin ollen auton sisälle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin