"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja patu »

Oli se hemmetti SC:n takaluukku alumiinia. (Ilmankos ei ole ruoste pukannut maalauksen läpi uudestaan) :lol: Olin ihan varma, että olisin punaista ruostetta hangannut, no hyvä näin. Katoin myös projektikuvat, mutta en ollut ottanut ennen ja jälkeen kuvia :lol: ainoastaan hinkkaamisen jälkeen.

Sedaniin taas otti magneetti kiinni. :)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Maalari sen kuitenkin halusi irrottaa, kun siellä ne ongelmat takaluukuissa yleensä pesii ja kaveri halusi tehdä työn kunnolla.
Ai että, kun tekee hyvää kuulla/lukea tälläisiä boldatun mallisia lauseita. Kertakaikkiaan arvostettavaa.
AZP kirjoitti:Kuriositeettina muuten: tuon mun Oldsmobilen konepelti on ihan rehtiä rautaa. Mutta näitä on lähtenyt tehtaalta myös aluminisella konepellillä. En tiedä perustetta sille että jotkut on saaneet kevytpellin ja toiset painavamman. Varsinkin luulisi että tämä minun autoni raskaalla dieselkoneella varustettuna olisi saanut sen kevyemmän version, mutta ei.
Ei se siinä dieselissä enää tunnu, kun vastustajat katoaa taustapeilistä savuverhon eikä vauhdin avulla :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Risto »

aero kirjoitti:Ei se siinä dieselissä enää tunnu, kun vastustajat katoaa taustapeilistä savuverhon eikä vauhdin avulla :D
Faija jätti vuonna 1979 vuoden vanhan Chrysler New Yorkerin 7,2 litran koneella ostamatta, kun jäi koeajolla Tarvontien alkukiihdytyksessä diesel-Oldsmobilelle.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuolle Kraisulle löysin tiedot omapainosta n. 2200 ja tehosta 185 hv. Oldsi on mallista riippuen ollut noin 1600-1800 -kiloinen ja korkeintaan 120 hv. Kyllä Kraisun olisi pitänyt karkuun päästä, ellei siinä ollut jotain vikaa (vaikkapa saastelaitteet jo viturallaan) taikka tietenkin jos Kraisussa istui kuusi läskiä äijää koeajolla. Oldsin dieselit oli muihin aikalaisiin dieseleihin verrattuna omassa suorituskykyluokassaan, mutta vaikea kuvitella, että olisi isolohkojenkkiä pessyt kovin helpolla.

Tai sitten Oldsista oli jo dieselpata katkaissut kampuran ja joku vaihtanut tilalle bensakrematorion jättäen kuitenkin takaluukkuun DIESEL -merkin :mrgreen:
aero kirjoitti:Ai että, kun tekee hyvää kuulla/lukea tälläisiä boldatun mallisia lauseita. Kertakaikkiaan arvostettavaa.
Juu, poikkeuksellista toimintaa tänäpäivänä. Itsekin tullut kirottua tämän päivän työnlaatua mm. tämän auton erinäköisten huolto- ja korjaustöiden ostala. Erityisesti tämä tapaus on maininnan arvoinen siitä, että hinta oli sovittu valokuvien perusteella, eikä lisätöistä tullut kuin pari kymppiä lisää hintaa. Työstä sovittaessa sanoin vielä että voisin tulla etukäteen näyttämään autoa, mutta maalari sanoi että ei tarvi. Sitten auto viedessä kaveri sanoi että ehkä irrottaa tuon listan katsoakseen mitä alta löytyy. Ja työn edetessä tuli Whatsappiin nuo kuvat siitä mitä alta löytyi. Kysyin lisääkö työmäärää eli hintaa, niin kaveri vastasi että jos parikymppiä pistät lisää niin laitetaan nyt kaikki kuntoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

AZP kirjoitti:Tänäaamuna autoon mennessä siellä haisi kuitenkin oksennus. En tiedä mistä tuo johtuu, onko joku mixi tinneri + mystinen toinen tuoksu, joka saa aikaan tuollaisen kokonaisdöfiksen. Autossa ei ole kuitenkaan maalauksen jälkeen matkustanut muita kuin minä ja koira. Koiran boksi tarkistin heti aamusta, enkä löytänyt pirjoa. Enkä muista itse oksentaneeni autoon :mrgreen:

Haisu lisätty kuitenkin seurantalistalle, ehkä tää ei enää porsi, vaan pirjoaa :mrgreen:
Semmonen livakka yrjö haisi aikoinaan ekan Mersun ruostehommien jälkeen. Vissiin voi kuulua asiaan :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vähän samoin päättelin aamulla kun lähdin töihin ja taas kyösti haisi. Jotenkin ehkä vartin eberöinti ja kostea keli vahvistaa tuota. Töistä tallista lähtiessä haisi taas tutummin liuottimelta. Tuskin on maalaamossa kukaan tuonne kanavistoonkaan pirjonnut, sehän haisi aina ajossa sitten.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

tetammi kirjoitti:Noin lyhyelle matkalle oma kuomukärry on varmaan näppärin.
Otin neuvosta vaarin viikonloppuna:
Kuva

Tosin tuo kärry ei ole erityisen kevyt, kokonaismassaa on yli puoli tonnia enemmän kuin mitä Saabilla saa vetää. Tuo nyt oli ainoa kärry tarjolla viikonlopuksi, niin sillä mentiin. Ja tulihan sitä mökiltä taas Berlingollinen tavaraa kuskattua:

Kuva

Syynä tietenkin syksyn viimeinen mökkireissu, eli sieltä tuli nyt petivaatteita pesuun ym. roinaa mitä tuossa näkyy lastattuna.

Kuva

Jmaatan vääränmerkkisen ketjussa vertailtiin maalarien sävysilmää. Sain viime viikolla viimein kuvattua loppuunajetun päivänvalossa, puhtaana ja kuivana ekaa kertaa maalarilla käynnin jälkeen:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tämä smoke beige sävyhän on vielä melko hankala, kun se taittaa erilaisia väreja eri valaistuksessa ja eri suunnista katsottuna. Haasteesta kielii sekin että auto on mielestäni yleensä harmaa, mutta otteen mukaan se on ruskea. Ja ruskealtahan se näyttää tietyssä valossa ja tietystä kulmasta katsoen.

Efekti on näissä kuvissa omaan silmään sellainen, että oven ja takalokarin saumassa näyttäisi välillä olevan silmin havaittava sävyero, toisaalta puskuriin verrattuna ei sävyeroa oikein näy. Erona toki se, että takaovia ei ole tehtaan jälkeen tietääkseni maalattu, takapuskuri on, mutta sen maalasi eri kaveri eri kerralla jo kolme vuotta sitten.

Lisäksi molemmat takalokarit on häivytetty, eli koko paneelia tuonne A-pilariin asti ei maalattu. Bongaako joku kuvista mihin kohtaan maalaus on häivytetty?

Joku viesti sitten kommentoin että kenosilmäisten kolkkien hinnat on romahtaneet vuoden aikana. Tässä otosta: https://www.nettiauto.com/9990272

Väitän että ei olisi vuosi sitten irronnut alle 7000 eurolla, ja nyt pyynti antaa ymmärtää että 5k tiskiin, niin kaupat tuli. Ei tästä 330 tkm ajetusta kehtaisi varmaan enää paljoa yli kolmea tonnia pyytää.

Mutta ei toki ole syytäkään mitään pyytää, kun auto on elämänsä kunnossa. Nyt kun kaaret on laitettu niin ei ole taas duunilistalla muuta kuin muutaman viikon sisään vaihtaa 4000 tkm ajetut kesärenkaat 6000 km ajettuihin nastarenkaisiin, ja alkaa suunnitella joulun välipäiville perushuoltoa. Siihen kuuluu polttoainesuodattimen vaihto, ja nykyisellä suodattimella on huoltohetkellä tullut kilsoja arviolta 15 tkm. Huoltovälihän on 60 tkm/2v, josta jälkimmäinen täyttyy joulukuussa. Pitäiskö vain vetää JP_Vetten menetelmällä, eli valuttaa vedet pois ja jatkaa ajelua vielä toiset kaksi vuotta? Suodatin maksaa 50 euroa marmorilla, tarvikkeisiin en enää viime kokemuksen jäljiltä koske. Eipä tuo taas iso raha olisi, mutta periaatteessa risoo vaihdella osia vain siksi että joku valopää on keksinyt, että suodatin tukkeutuu ajan eikä käytetyn polttoaineen funktiona.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Rouheen kantava Aku. Äkkiseltään ei silmään tule mieleen yli kahden tonnin kärry, mutta nää kyllä joskus hämää aika reilustikin.

Ei nämä kyllä enää kauheissa hinnoissa ole. Melkein voisi olla ihan käypä laite työmatkasäästäjäksi, jos sellaista yhtäkkiä keksisi kaipaavansa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Se voi olla tosiaan, että nämä kannattaa ajaa loppuun.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuosta suodattimesta, niin uskoisin sen kyllä olevan melko laiminlyöty huoltokohde. Eli ne pakkasessa hyytyvät autot ovat niitä, joihin ei ole koskaan suodatinta vaihdettu tai vesiä valutettu. Ja jos se sitte talven kovimmalla pakkasella hyytyy, niin tilaat taksin sille päivää. Sijainti lienee kuitenkin sama kuin C Vectrassa, eli konehuoneessa, niin olettaisin sen myös pysyvän lämpösenä kohtuu helpolla, eli tuskin kesken matkaa hyytyy, kun moottori sen lämpösenä pitää.

Se tietysti kans edesauttaa nuukailua, että käsittääkseni jäätyvä suodatin ei riko mitään. Eli sinänsä se ja sama, vaikka auto sitte hyytyiski sen kerran.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^suodatin on itse asiassa auton alla taka-akselin etupuolella, kyllä se siellä jäätyy jos on jäätyäkseen. Mutta jos sieltä alkutalvesta valuttaa vedet ulos, niin ei siellä pitäisi mitään sen jäätyvämpää olla kuin uudessakaan suodattimessa.

Ja kun auto on yöt ja työpäivät lämpimässä tallissa, niin ei sen ainakaan pitäisi töihin tai töistä kotiin lähtöä pahasti haitata.
aero kirjoitti:Rouheen kantava Aku. Äkkiseltään ei silmään tule mieleen yli kahden tonnin kärry, mutta nää kyllä joskus hämää aika reilustikin.
Kokonaismassa 2100 kg, omamassa 455 kg. Sen verran massaa ja ilmanvastusta, että Saaristotien mäissä sen olemassaolon kyllä huomasi tyhjänäkin, toisin kuin kevytkärryjen kanssa yleensä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

1645kg kantavuutta, ei huono. Tuollainen telijarrukärry on kyllä kiva vetää ja vielä kivempi pakittaa - kyllä sen huomaa perässä, mutta yleensä se tulee siellä kohtuu vakaasti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Joo, vakaasti se siellä kulkee eikä pikkukuopisa hypi ja kolise niin kuin kevyemmät veljensä. Maantievauhdissa ylämäissä vaan huomasi koneenja vaihteiston yhteispelistä, että perässä tulee vähän peruskärppää enemmän kärryä. On tuo pihassa aika raskas käänneltävä, meillä on onneksi kotona juuri sen kokoinen piha että mahtuu tuonkin kärryn auton kanssa kääntämään, niin ei tarvi peruuttaa pitkää ajotietä kadulle saakka. Vaihtoehto olisi peruuttaa se tullessa kadulta pihaan, niin kuin usein teen kevyiden kärryjen kanssa, mutta kun se ajotie on ylämäkeä, niin kärryn jarru alkaa pistää hanttiin. Itse pihakin on sen verran rinnettä, että käsin tuota kärryä ei saa ainakaan yksin käännettyä, joten on pakko autolla vekslata.

Äiti hankki tuon kärryn vuosi sitten, kun laittoivat muutaman hehtaarin metsää matalaksi, ja tien varrelle jäi 160 kiintokuutiota koivurankaa, josta tarjottu hinta (0 €) ei tyydyttänyt äitiä ja isäpuolta. Päättivät ryhtyä polttopuukauppiaiksi eläkepäivinään, joten piti hankkia kärry riittävällä kantavuudella. Eihän meillä suvussa ole kellään edes autoa jolla saa 2100 kg vetää, mutta speksailtiin viime syksynä kärrynhankintaa siten että kannattaa kerralla hankkia niin paljon kantavuutta kuin mitä järkevästi saa, vetoauto löytyy sitten jostain jos on tarve lastata kärry oikeasti täyteen.

Isäpuolen vanha kärry on sellainen yksiakselinen 650-kiloinen, jossa lava jotain 260x125 cm. Sitähän pyörittelee meidän pihassakin jo ihan rekkamiehenä tai käsin yhdellä kädellä.
tsaarela kirjoitti:Se voi olla tosiaan, että nämä kannattaa ajaa loppuun.
Jäin miettimään tätä. Tuskin tulen ajamaan tätä autoa kuitenkaan oikeasti loppuun saakka. Toki loppunajettu on makuasia, kuten tämäkin ketju on jo pian neljän vuoden aikana osoittanut. Riippuu tietenkin myös siitä, mikä tämän auton tulee aikanaan paaliin viemään. Onko jollain porsinut Fiatin 1.9 dieseli, jossa noudatettu huolto-ohjelmaa? Joitain tapauksia taitaa olla, kun DPF:n polttoyritykset on valuttaneet riittävästi dieseliä öljyn sekaan ja öljytaso noussut siten reilusti yli normaalin, mutta tässä autossahan tätä ongelmaa ei enää ole.

Jos kone tai vaihteisto laukeaisi nyt, olisi muu auto edelleen inin hyvässä kunnossa, että tähän kannattaisi mahdollisesti vielä hankkia vaihtokone tai -vaihteisto. Yleisin syy auton paalaamiseen nykyisin lienee se, että vähän kaikki alkaa olla remonttikunnossa. Pohjassa hitsattavaa, kone syö/vuotaa öljyä, elektroniikka pätkii, alusta kolisee, sisusta on koiransyömä jne. Kun pitää tonnin arvoiseen autoon laittaa satanen sinne kaksi tänne, jotta se menee katastuksesta läpi, on seurauksena auton säiöminen puun alle tai vienti paaliukolle. Tämän auton kanssa ollaan vielä aika kaukana tästä tilanteesta, tosin 11-vuotiaalla autolla mitä tahansa voi tapahtua nopeastikin.

Itsellä on kuitenkin sen verran tiukat kriteerit käyttöauton kunnosta ja myös ulko/sisänäöstä, että paikat laitetaan kuntoon sitä mukaa kun ne porsii. Jos se ei ole mahdollista tai mitenkään järkevää, aletaan katsoa seuraavaa käyttöautoa ja hävitetään se porsinut yksilö järkevimmällä mahdollisella tavalla (tässä tilanteessa en ole kuitenkaan koskaan ollut, aina on autot lähteneet ehjinä seuraavallle omistajalle). Paaliin auto voisi multa päätyä ehkä muutaman vuoden päästä, kun sen arvo on tonnin luokkaa ja tilanteessa, jossa tosiaan iso kallis osakokonaisuus kuten kone tai vaihteisto posahtaa.

Jossain vaiheessa kuitenkin väkisin tulee se hetki, kun tulee aika luopua autosta, kun itse näkee sen järkeväksi. Itse haluan kuitenkin aina luovuttaa auton seuraavalle omistajelle siten, että se on perustaltaan kunnossa. Esimerkiksi edellisen Saabin kohdalla laitettiin takaiskarin yläkiinnitys hitsaten ennen autonvaihtoa (tästä ei ollut mitään katsastushuomautusta tai muuta), ja auto lähti seuraavalle omistajalle sellaisena, että siinä ei ollut mitään vikaa. Tietääkseni auto on muuten edelleen neljän vuoden ja yli 60 tkm jälkeen samalla omistajalla, eli kai se kaveri jossain määrin on tyytyväinen ostokseensa ollut.

Koska tulisi sitten aika luopua loppuunajetusta? Kun se lisätilantarve ei ole vielä ajanut Berlingotiskille, niin mitään tarveperusteista syytä autonvaihtoon ei ole. Kun auto on nyt kunnossa niin senkään puolesta ei ole syytä vaihtaa, tosin kuten mainittua, haluan myydä autoni kunnossaolevina, joten nythän olisi optimiaika pistää auto myyntiin :D . Ehkäpä tämänkin Ssaabin kanssa toteutuu se mikä edellisenkin kanssa, eli kun hitsipilli käynnistyy, niin auto vilahtaa nettiautoon (korjausten jälkeen). Sen verran on tullut elämäni aikana ruosteisia autoja fiksailtua, että näkemykseni on että ekasta hitsauskerrasta alkaen hitsitarve lisääntyy eksponentiaalisesti vuosittain.

Toisaalta autohan on nyt sellaisessa kunnossa, että sen voisi siirtää harrastestatukselle pelkkään kesäajoon. Ei varmana tulisi ruostepeikkoa vastaan vuosikausiin, jos ajelut olisi sellaisia miten käytän noita kesäautoja, eli vain poutapäivinä kuivilla teillä. Eli Saappi naftaliiniin ja odottamaan museoikää, eihän siihen ole enää kuin rapiat 19 vuotta aikaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Seuraa offtopicia.

Kävin hakemassa leffaliput Länsiautosta. Edellytyksenä oli uuden Opelin koeajo. En suinkaan ollut niin leffannälkäinen että olisin sen vuoksi käyttänyt aikaani Opelin koeajoon, vaan käynnille oli kaksi syytä. Vale-Berlingo a.k.a. Opel Combo Life sekä sunnuntai-iltana Länsiauton sivuille ilmestynyt loppukuun rahoituskampanja: https://www.lansiauto.fi/ajankohtaista/ ... -kasirahaa

Näitä Länkkärin takuuhyvityksellä olevia diilejä olen ihmetellyt ja kehunut ennenkin, niissä tuntuu aina olevan kk-erät ihan eri luokkaa kuin kilpailijoiden vastaavissa diileissä. Grandland X Enjoy (More) automaattivaihteilla 299 €/kk 2,5 vuoden diilillä ilman riskiä auton arvonalenemasta ja itselle jopa vähän ylimitoitetulla kilsarajalla (35 tkm). Ei paha, kun suhteuttaa siihen että loppuunajetulla rahaa on kulunut tasaisesti se 5000 euroa/v, mikä tosin sisältää paljon muutakin kuin mitä tuo rahoitus sisältää. Kuluista kuitenkin myöhemmin.

Käydessäni Länsiauton sivuilla sunnuntaina eteen ponnahti lisäksi ikkuna johon sai syöttää sähköpostiosoitteensa, jotta saa koeajon päätteeksi leffaliput. Siihen vain tiedot niin avot maanantaiaamuna Länsiautosta Lukas oli jo yhteyksissä että mille päivälle varataan koeajo, ja mille mallille ja versiolle.

Arpa ei ikävä kyllä osunut Iirikseen, mutta en minä sinne treffeille ollutkaan menossa. Kun maanantai-iltapäivän ohjelma meni muista syistä uusiksi, huomasin olevani tilanteessa että ehtisin vaikka iltapäivällä pyörähtämään Raisiossa Ooppeleita ihmettelemässä. Ja sehän Lukakselle sopi, joten ei kun ajolle.

Kuva

Kuva

Tykkään tuosta väristä. Ei se huomaamattomin harmaa, vaan vähän sähäkkyyttä. Pyysin tuon värin tarjoukseenkin sitten.

Kuva

Eka tuntuma oli, että eihän tämä lähde mihinkään, mutta se oli kai kylmän koneen ansiota. Kyllä se 130 hepalla liikkui normaaliajossa ihan riittävästi, vaikka siitä softatun TiDS:n kunnollinen vääntöpotku puuttuikin. EAT8-vaihteisto oli todella miellyttävä, melko kovan askin oloinen eli ei venytellyt kuminauhaa ja hyvin vähän luistoa. Ainoa kauneusvirhe tuli siitä, että kadunkulmistä lähtiessä piti välillä vähän liiankin hanakasti isoa vaihdetta päällä ja matkaa jatkettiin melko matalilla kierroksilla jyristäen.

Hiljainen Ooppeli oli, mutta mitä nyt voi odottaa, kun korva on tottunut kuplavolkkariin ja 11-vuotiaaseen traktorilta kuulostavaan dieselsaabiin. Konepellin kun avasi, niin tyhjäkäynnillä tuo kolmepyttyinen tärisi kyllä ihan kiitettävästi, mutta ääni oli sellainen hiljainen Singerin säksätys ja tärinä ei välittynyt koriin. Konetila peitetty siten ovelasti, että eihän tuosta suojakansia irrottamatta näe onko siinä montako sylinteriä. Piti vielä netistä tarkistaa, kolme niitä on.

Kuva

Sisällä autossa ihan ok tilat. Etupenkin kun sääti omalle varrelle (176 cm) sopivaksi niin takana oli tilaa oikeinkin hyvin. Ei se nyt toisaalta ihmeitä vaadi kun olen tällainen lyhyt tappi, mutta syystä tai toisesta Saabissa tulee pidettyä penkkiä taimmassa asennossa, jolloin takapenkin jalkatilaan mahtuu just ja just sunnuntain sanomalehti. Ei sinänsä, meillä siellä matkustaa vielä henkilöitä, joiden jalat ei yllä jalkatilaan, mutta takapenkin turvaistuimet vaativat käytössä ollessaan veronsa Saabin etutiloista.

Kuva

Koska meidän perheessä ollaan lyhyitä tai muuten vain pieniä, ei nuo matkustamon tilat nyt lopu kesken oikein mistään autosta. Sen sijaan se kriittisin tila löytyy sieltä takapenkin takaa:

Kuva

Tuo on VDA:n mukaan hattuhyllyyn reilu 500 litraa, eli hieman enemmän kuin 9-3 farkussa suojaverhoon.

Leveys lattiatasossa:

Kuva

Syvyys lattiatasossa:

Kuva

Syvyys hattuhyllyn tasossa:

Kuva

Korkeus hattuhyllyyn:

Kuva

Vertailuna farkkukolkkiin, Saabissa on kapeimmasta kohdasta kontin leveys samaa luokkaa kuin Grandlandin tasasivuisen kontin leveys, pyöräkoteloiden takaa Saabissa sitten 30 cm enemmän. Kontin syvyys Saabissa on reilu metri, eli Opeli antaa yli 15 senttia tasoitusta tässä. Korkeus verhoon on Saabissa taas vain noin 45 senttiä, joten sen vuoksi verhon alle menee Opelissa enemmän kamaa. Ei tullut mitattua Opelin kontin korkeutta kattoon, mutta ei se yhteiskorkeus merkittävästi enempää ole kuin Saabissa, koska Opelin hattuhylly on todella ylhäällä, Saabin taas melko alhaalla. Eli koirakalteri kiinni ja kattoon asti pakattuna Saabin kontti vie voiton, koska se on leveämpi ja pidempi. Sori Grandland X, ei jatkoon.

Hallissa oli myös uusi Combo Life, joka autona oli itselleni merkittävästi Grandlandia kiinnostavampi. Harmi vain, että mitään jymyrahoituskampanjaa ei ole Comboon tarjolla, vaikkakin tämän kuun loppuun rahoituksen saisi ilman korkoa (12 oiroa kuussa pitää silti maksaa rahoituksen ilosta).

Combosta on kuvia riittämiin JP_Vetten ketjussa, joten keskitytään kommentteihin. Combohan on ulkomitoiltaan samaa luokkaa kuin Grandland, mutta pesee kalliimman veljensä sisätiloissa. Kontin mittasin tästäkin, tasalevyinen tila on 120 cm leveä, lattiatasolla 100 cm pitkä ja verhoon korkeutta on 60 cm, kattoon arviolta tuplaten. Lisäksi Grandlandin kontissa on ikävä nostokynnys, jota Combossa ei ole. Sopii selkävaivaiselle ja paljon helpompi usuttaa koira boksiinsa, kun sitä ei tarvitse olla nostelemassa kynnyksen yli.

Etupenkin kun sääti itselle mukavaksi, niin takana oli vähintään yhtä väljät oltavat kuin Grandlandissa.

Kyllä siinä ohjaamossa kuitenkin oli Grandlandiin verrattuna eri hintaluokan auton tunnelma. Osa tämän päivän premiumtunnelmasta tulee siitä, että kaikki paikat on täytetty ja kuski istuu kuin poterossa. Combossa on siinä penkkien välissä ihan rehellinen rotko, jossa megavipu käsijarrun käyttämiseen (Grandlandissa luonnollisesti tyylikäs nappi hoitaa tämän). Grandlandissa muovikojelautaan oli upotettu "ommeltu sauma" antamaan fiilistä siitä, että kojelauta olisi nahkaa. Muistan kun istuin joskus teollisuusneuvoksen Cayennessa ihmetellen konjakinväristä nahkakojelautaa. Vielä on Opelilla opeteltavaa, että saavat tuon kojelaudan ihan samaan fiilikseen. Siinä ei valeompeleet vielä pitkälle vie.

JP_Vette kommentoi Comboa:
JP_Vette kirjoitti:En mä tiä. Vähä jäi halpa fiilis. Vanhassa Berlingossa oli sellanen ahaa, tässä ei. Semmonen synkkä ja tylsä, ehkä se Metroauton halli oli vain pimeä? Ei ollenkaan sitä sellasta ilosta kuvaa, kuten vanhasta jäi mieleen.
Vähän samaa mieltä, tosin halpuus on suhteellista, kyllä se koelauta kosketusnäyttöineen vanhan Saabin kuskille ihan modernilta näytti. Ei se nyt synkältä vaikuttanut Länkkärin hallissa, mutta ei siitä sisustasta jäänyt kyllä mitenkään hauska kuva. Sitikkaa odotellessa, ehkä ovat siellä pirteämpiä punaviinipäissään kuin saksalaiset selvin päin sisustaa suunnitellessaan.

En käynyt koeajamassa Valeberlingoa, kun ei ollut automaattia ajettavana. Siitäkin haluttaisi omien vähäisten kilsojen vuoksi bensa-automaatti, joka on vasta tulossa valikoimaan. Siinä on sama voimalinja kuin tuossa ajetussa Grandlandissa, eli ihan pätevä kulkija varmaan fiksummassakin Opelin korissa.

Siinä kun Grandlandista laskettiin tarjousta, selvisi, että lisävarusteet jyvitetään kk-maksuun kaavalla varusteen hinta jaettuna 30 kk:lla. Eli rahoitusaikana maksetaan varuste kokonaan pois, eikä siitä hyvitetä mitään siinä taatussa loppuhyvityksessä. 299 €/kk sisältää Enjoy More -paketin (sadetunnistin, viikkautuvat peilit, autokylmä, tutkat ja muutama turhake) ja talvirenkaat, eli ihan sellainen hyvä peruspaketti autoksi. Päälle kun ruksi perusvalkoisen tilalle metallivärin (765 €), tavaratilapaketin (200 €, suksiluukku olis nääs kiva) ja irtovetokoukun (1290,01 €, WTF 8O ), nousi kk-erä 380 euroon eli noin 27 %.

Mietitäänpäs hetki. Olet ostamassa autoa. Auto maksaa 30 t€. Haluat siihen kiiltovärit, suksiluukun ja vetokoukun, niin se maksaakin +27 % eli 8000 euroa enemmän. Ei kiitos.

No, rahoituslaskelma on rahoituslaskelma, ja sinänsä ymmärrän sen, että varusteet pitää kuolettaa rahoitusaikana, koska ei niistä käytetyssä autossa kukaan juurikaan mitään lisää maksa. Mutta silti, tää diili on todella hyvä jos ei ruksi mitään lisävarusteita, enää vain hyvä jos ruksii edes jotain. Totuus nimittäin on, että vastaavia automalleja kuin nyt diilissä tarjolla olevat Astra 299 €, Grandland 299 € ja Insignia 399 € saa muista autokaupoista alkaen jotain 400-550 €/kk. Ja pitää niihinkin ruksia varusteita. Delta myy itse asiassa vastaavalla Delta Drive -diilillä lähes vastaavaa Farkkuastraa (ainoa ero on automaattivaihteet) samoilla kilsamäärillä 24kk diilillä 467 €/kk ja 36 kk diilillä 385 €/kk. Täysin Länkkäriä vastaava Insignia vastaavasti 570 € ja 447 €. 30 kk rahoitusta ei Delta tarjoa, joten ihan vastaavaa diiliä ei löydy. Mutta hintaero on selkeä.

Kyselin vielä miten tuo rahoitusdiili toimii jos haluaa luopua autosta aikaisemmin tai myydä sen jonnekin muulle kuin Länsiautolle 30 kk kuluttua. Kaikki kauppa on kuulemma mahdollista, kunhan maksaa rahoituksen pois. Pakko ei siis ole ottaa 2,5 vuoden päästä Länsiauton hyvitystä (Grandlandista 21375 €), joka tosin on kyllä melko korkea näin ilman mitään kristallipalloa katsottuna, vaan auton voi hävittää muuallekin jos siitä saa paremmat rahat. Tai sitten pitää sen ja rahoittaa uusiksi halutessaan. En tätä erityisesti kysynyt, mutta mielestäni ehdot ovat selvät, että hyvityksen saaminen ei siis edellytä seuraavaa autokauppaa Länsiauton kanssa. Auton voi käytännössä vain palauttaa liikkeeseen rahoituksen päättyessä ja velka kuittaantuu sillä.

Autoon saa hallinta-aikana asentaa/asennuttaa itse lisävarusteita, kuten lohkolämmittimen tai vetokoukun, mutta asennus pitää tehdä "oikein", eikä auton osia saa vahingoittaa. Esim. jos asentaa vetokoukun niin se pitää tehdä leikkaamatta takapuskuria. Muuten tulee puskurista lasku rahoitusajan päättyessä. Auton kuntoon liittyen ei ole mitään vaatimuksia muuta kuin että se on ehjä, eli jarrupalat ja renkaat saa olla vaikka loppu kun sen palauttaa.

Huoltoväli Grandlandissa on sellainen, että 2,5 vuoteen/35 tkm:iin osuu kaksi huoltoa, joista jälkimmäinen vähän isompi noin 400 euron huolto. Ensimmäinen jossain max 300 euron paikkeilla, eli huoltokuluihin voi budjetoida 700 euroa pitoajalle. Huollot on tehtävä Länsiautossa, tai takuuhyvitysdiili raukeaa. Käytännössä kun autossa on (tämän kuun kampanjana viiden vuoden) takuu, 2,5 vuodessa ja 35 tkm:ssa ei saa pyyhkimien lisäksi oikein mitään muuta kuluvaa osaa menemään, niin polttoaineet, verot, vakuutus, huollot ja rahoituskulut on melko tarkkaan se loppusumma, mitä autoon täytyy tuona aikana laittaa. Nykysäännöillä taitaa yksi katsastus osua matkalle (edit: eipä osukaan, uuden auton eka syyni onkin vasta nelivuotiaana), niitä pyyhkimiä menee ehkä yhdet tai ei yksiäkään, ja autoa voi halutessaan silloin tällöin pesettää. Jos tarttuu ilman lisävarusteita 299 €/kk diiliin, niin meikäläisen ajomäärillä ja Grandlandin veroilla ja kulutuksella kustannuksia tulisi varmaan alle 6000 €/v joka pyöristyy jo aika lähelle sitä viittä tonnia,mitä loppuunajetulla Saabilla on mennyt nyt neljän vuoden aikana. Ja kuitenkin ihan uusi ja ok-varusteltu kookas auto. Vaikka onkin Ooppeli :mrgreen:

Grandlandin tarjouksen loppusumma käteiskaupalle oli 30 560 euroa, mitä ei voi pitää pahana, kun ilman enjoy more -pakettia, talvirenkaita ja mitään lisävarusteita auton listahinta on kolmisen sataa vähemmän. Combolle laskettu vastaavasti varusteltu tarjous päätyi yllättävän lähelle summaan 29900 euroa, ja tässä tarjouksessa alennus on huomattavasti vähemmän kuin Grandlandissa. Combo tosin oli Innovation-varusteltu, mutta ei siinä lasikaton ja avattavan takaluukun lasin lisäksi merkittäviä eroja tarjottuun Grandlandiin ollut. Itse asiassa epähuomiossa jäi vaatimatta automaatti-ilmastointi tuohon, kun oletin että se olisi Innovationissa vakiona. Ei ole, maksaa viitisen sataa, naurettavaa vuonna 2018. Irtokoukku maksaa Comboon vain 650 euroa + autoveroa, mutta hilpeyttä herätti sen sijaan talvirengaspaketin hinta: 2090 oiroa, sis. 16" aluvanteet ja HKPL8-renkaat, eli ei edes sitä uusinta Nokialaista. Lisäksi tarjouksen lisävarusteluetteloon tuli pyytämättä 99 euron vahaus 8O

Merkistä pitää vielä mainita, että Opel ei kyllä herätä tunteita suuntaan eikä toiseen. Tasaisen harmaata keskieurooppalaista massaa, vähän kuin japanilaisista joku Mazda. Tähän tottuminen Saabin jälkeen voisi olla hieman työlästä, kun on tottunut että autossa on vähän persoonaa. Toisaalta jos Comboa mielii, niin tämä olisi ihan linjassa. Eli jos hakee no-nonsense -autoa, niin eikös sen ole syytä olla niin tavallinen keskimääräajopeli kuin vain mahdollista?

Autoista meille voisi näistä kahdesta tulla jonain päivänä Combo, jos siihen saisi lisää iloa ohjaamoon ja vähän ulkokuoreenkin (kuten mainittua, Sitikkaa odotellaan...), hyvän takuuhyvitysrahoitusdiilin (ei tarjolla tällä hetkellä), ja bensa-automaatin (ei tarjolla vielä). Ei tässä auta kuin jäädä odottelemaan, ja mikäs tässä odotellessa, kun ei ole oikein halua tässä vaiheessa tuota loppuunajettua vielä hävittää mihinkään.

Ja juuri sen takia tämä oli Offtopicia, että autonvaihtointo ei tästä mitenkään erityisesti noussut. En edes pyytänyt hyvitystarjousta Saabista, tiedän että se olisi todennäköisesti ollut jossain parin tonnin luokassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Oliko tuo Grandland vielä Opelin omalla myllyllä vaiko jollain Pjjuurretech -johdannaisella?

Puretechistä löytyy peugeot -foorumilla vähemmän mairittelevaa juttua.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin