"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^johtunee siitä, että Ruotsissa on käytössä positiivinen luottorekisteri, Suomessa ainoastaan luottohäiriörekisteri.

https://oikeusministerio.fi/artikkeli/- ... otoimintaa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tapaninpäivä on huoltopäivä. Viime vuonna meni päivällä yli, mutta muuten on loppuunajetun määräaikaishuolloksi vakiintunut Tapsa. Helppo muistaa koska huolto on ajankohtainen, ja on aina vapaata töistä puuhailua varten. GM:n Dexos 2 -litkut ja orggislaatikosta paljastunut Mann Filter vaihtui lukemalla 331451. Huoltoväliksi tuli siis päivän vajaa vuosi ja 8561 mittarikilometriä.

Tänä vuonna oli vuorossa se vähän isompi huolto, eli vaihtoon öljyjen ja suodattimen lisäksi myös 2v välein vaihtolistalla olevat raitisilmasuodatin ja dieselsuodatin. Lisäksi tuli vaihdettua ohjaustehostimen nesteet, jotka on odottaneet hyllyssä jo pari vuotta, mutta en saanut aikaiseksi. Kyseiset nesteethän eivät kuulu huolto-ohjelmaan laisinkaan, mutta ei se kai väärin ole vaihtaa niitä kerran 11 vuodessa ja 331 tkm:ssa?

Lisäksi tuli suunnattua valoja, kun ne oli alustasarjan asennuksen jäljiltä vähän alakuloiset. Aiemmin tänään tuli pitkästä aikaa ajeltua oikeasti pimeällä ja todettua että lähivalot sojottaa aika lähelle, joten oli luontevaa illalla huoltoa tehdessä katsoa vähän suuntauksia.

Kolmisen tuntia tuossa meni kaikkine tarkastuskohteineen, koeajoineen ja tallin siivoamisineen. Onnistuin jopa vaihtamaan öljynsuodattimen ilman jäteöljyn valumista kainaloon, mutta kyllä sitä silti valui ihan kaikkiin muihin paikkoihin, jonne sen ei ole tarkoitus valua. Suurin osa toki ihan astiaan. Varapyörän paineet hoksasin tarkistaa vasta koeajon jälkeen ja koska kompura on lankomiehellä lainassa, joudun käymään huomenna huoltiksella lisäämässä paineita, jotka oli puolessa välissä suositusta.

Jos nyt jotain auton kanssa haluaa vararenkaan täytön lisäksi puuhata, niin sen voisi siivota, pestä ja vahata. Lisäksi pa-suodatinta vaihtaessani kiinnitin huomiota muutamaan pahentuneeseen pintaruosteeseen auton pohjalevyssä, ne on potentiaalisia tulevaisuuden paikkauskohtia, jotka kannattanee raapaista ja maalata mieluummin kuin antaa syventyä rauhassa hitsikuntoon.

Saabista muihin menopeleihin: tuo aiemmin raportoimani Insignian koeajo yllätti itseni pienellä autokuumeella. Opel-kuume on kyllä itselleni ennenkokematon tauti, mutta jotenkin Insignia autona miellytti niin paljon, että tässä on joulunpyhät selailtu ahkeraan Nettiautoa ja lueskeltu käyttökokemuksia sieltä ja täältä. Koeajoautohan oli 4x4, joka ei yhtään vähennä näillä keleillä tuota kuumeilua, sen sijaan nettiopinnot Insignian Haldexin teknisistä ongelmista toimivat hyvänä kuumeenpudottajana. Ilmeisesti Insignian 4x4 on pitkälti yhteneväinen Saabin XWD:n kanssa, eivätkä nekään kai ihan ongelmattomia ole olleet. Mutta porsiiko kaikki perät vai vain jokunen huonotuurinen?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mulla tuli juuri 10tkm täyteen Meganeen ja ajettu aika tarkalleen 9kk. Ja ajossa on lisäksi talvella 9-5, kesällä Cabbe ja Yamaha. Näihin kertyi yhteensä lähemmäs 30tkm vuonna 2018. Sulla ei ihan älyttömästi tuota ajoa tule.

Insignia kiinnostaisi itseäkin jollei se kontti farkussa olisi niin pieni ja ikävän muotoinen. Harmi, kun lähtivät tuossa noiden lifestyle-tourerien kelkkaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja viggen »

Onhan se Insignian tavaratila, kuitenkin paljon suurempi kuin Saabeissa.
Olen ajanut sellaisella muutama vuosi sitten ja hyvin pelitti, mutta valitsisin automaatti vaihteisen jos ois sellaisen hankinta kysymyksessä.
https://se.automobiledimension.com/mode ... ourer-2017
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^se on siinä kymppitonnin tienoilla tämän talouden kokonaiskilsat. Kuplalla tuli kesällä jotain hieman alle 2000 km näin ulkomuistista, ja muut kesäpelit on pysyneet seisonnassa tämän vuoden. Saappi on talouden ainoa käyttöauto. Kilsojansaisnvielä,karsittua; töissä vois nimittäin käydä aktiivisemmin fillarilla, kun matka on vain 4 km. Pitkää siivua tulee ajettua pari-kolme kertaa vuodessa ja se on Tku-Tre tai Tku-PK-seutu ja takaisin, eli peruslappilaisen kauppareissu :mrgreen:

Auto kuitenkin ajossa käytännössä melkein joka päivä, että siitä voi sitä keskimääräistä ajosuoritetta laskeskella. Lapset kun tuosta kasvaa niin voi olla että tulee muutama tuhat lisäkilsaa vuoteen kuskailuista harrastuksiin. Tai sitten alkavat harrastaa kaunokirjallisuuden lukemista, virkkaamista tai e-urheilua niin ei tarvi ihan niin paljon kuskata :mrgreen:

^ vaimon pakottamana manuaalivaihteinen ei osu mulla yleensä edes koeajoon, sellaista kun ei tähän talouteen haluta hankkia. Käsittääkseni tuossa koeajamassani Inkussa oli sama AF40-laatikko kuin tässä loppuunajetussa. Ihan hyvä laatikko, mitä nyt venyttää liikkeellelähdöissä ykköstä vähän liian pitkään. Insigniassa tuntui myös hanakammin vaihtavan isommalle kun on päästy vauhtiin, välillä kone hieman jyristi kun vaihteistosta johtuen kierrokset laski liian alas.

En ottanut Inkun kontista mittoja perinteiseen tapaan, koska mittanauha oli kotona ja kontti oli täynnä kesärenkaita. Netistä löytyvän ohjekirjan mukaan mitat ovat:
pituus lattiassa 1086 mm
leveys 1030 mm
korkeus (kattoon) 677 mm

Ihan normimittoja D-segmentin farmarille mitä noista on mittoja tullut otettua, korkeus nyt jää aika vaatimattomaksi. Mutta ei tuo nyt ainakaan farmarikolkin tavaratilasta paljoa jää kokonaisuutena, pituus on jonkin verran enemmän ja leveys vastaa suunnilleen kolkin kontin leveyttä pyöränkoteloiden välistä. Korkeutta kolkissa on muistaakseni n. 75 cm.

Viistoperä- ja sedaninsigniassa sen sijaan tavaratilan lattia ei ole tasainen, vaan siellä etureunassa on lattiassa viistot kohoumat. Hankaloittaisi vähän koirankopin pitoa kontissa, kun se ei tulisi tasaiselle lattialle, jos sen asettaa tavaratilan reunaan. Viistoperä sen sijaan miellyttää muuten eniten omaa silmääni, farkku on aika möhkäle takaapäin katsottuna.

Ja vielä sen verran tarkennuksena että nämä tiedot siis Insignia A:lle, nykyinen B onkin taas ihan eri auto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Joo, mä ymmärsin, että AZP puhui A-korin Inssistä, jossa farmarissa se luukku on ihan pöljän muotoinen ja lastauskynnys korkea.

Tuossa uudessa näyttäisi tilat olevan ihan eri tasolla.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

A:ta juuri tarkoitin, ja nuo mitat ovat siis sille. Siinä lastaaminen on tosiaan hankalaa, kun se luukku on ihan järjettömän paksu ja leveä suhteessa lastausaukon kokoon. Siinä koeajolla takapaksia ihmetellessä piti tällaisen pätkänkin varoa päätään, ei niinkään suoraan siinä luukun alla, mutta jos lähti kiertämään auton sivulle, niin ne luukun kylkien puolelle ylettyvät sivureunat törröttää luukun ollessa auki suoraan alaspäin siinä nenänkorkeudella. Puskuri taas tulee niin pitkälle, että takaluukun perälle saa kurkotella lahkeet kiinni puskurissa, eli pyhähousuissa ei kannata autoon olla pakkaamassa mitään suurempaa.

Itse tavaratila on sitten taas ihan ok-kokoinen ja oikein mukavasti selkeän suorakaiteen muotoinen:

Kuva

...samaan tapaan kuin Berlingossa, tosin ei tietenkään yhtä iso :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kaverin tuollaisesta inssistä joku apumies löi tuon luukun oikein voimalla kiinni, niin se sähköinen luukunsulkijamekanismi hajosi. Sitä ei saanut opelipajallakaan korjattua, joten piti tiedä naruviritys jotta luukun saa jotenkin auki...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Takaluukun mikrokytkin on noissa farkuissa ainakin ollut yleinen vikakohde. Siihen liittyen on ollut joku kampanjakin.

On muuten muutamia tuoreehkoja Insignioita myynnissä aika poskettoman alhaisilla pyynneillä ihan merkkiliikkeissä. Uuden mallin tuleminen näkyy ilmeisesti aika vahvasti viimeisten A-Inkkarien hinnoissa. Tästäkin on lähtenyt 1,5 vuodessa hinnasta n. 15 k€, ja on sentään vähän varusteltukin yksilö:

https://www.nettiauto.com/9670564
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Aika masentava arvonalenema kyllä. Noita viimeisiä myytiin aika hyvillä varustepaketeilla silloin. Nahat ja avustinpaketit yms sai kaupan päälle. Hetken itsekin harkitsin tuollaista kun olis saanu vielä halvalla rahoituksella.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^nahat tosiaan näyttäisi löytyvän suurimmasta osasta viimeisiä vuosikertoja ja varustelu muutenkin på kondis. Uskoisin että tuollaiseen sotkeutumalla voi saada aikanpaljon autoa hintaansa nähden. Ja mitä eri nelivetoautojen hintoja tässä selaillut niin sitä enemmän jaksan ihmetellä tuon koeajamani yksilön hinnoittelua. Ja vielä enemmän sitä, että kuvissa auto on kesärenkain, eli auto lienee ollut myynnissä jo hetken.
AZP kirjoitti:
Ke Joulu 26, 2018 22:33
Jos nyt jotain auton kanssa haluaa vararenkaan täytön lisäksi puuhata, niin sen voisi siivota, pestä ja vahata.
Sanoista tekoihin. 1 aste plussaa, eli loistava keli pestä auto omassa pihassa:

Kuva

Sieltähän kuoriutui yksi kaunokainen kuran alta. Tuossa värissähän ei kura juurikaan näy, perusehostus onnistuisi helpoimmalla putsaamalla vanteet ja maskin hopeanväriset listat, tosin melkein samalla vaivalla vetäisee sitten koko auton, kun on letku ja vehkeet levällään.

Enpä muistakaan koskaan pesseeni autoa pihalla joulukuussa. Vetäisin vielä nopean kuivauksen pukluliinoilla ja illaksi auto vois siirtyä talliin vielä kuivumaan ja hieman lämpeämään. Jos oikein jaksan rykäistä, toteutan sen vahauksen ja siivouksen illemmalla.

Osasyy intoon pestä auto tuli tuosta ooppelikuumeesta. Olen todennut, että halvin lääke autokuumeeseen on huoltaa, pestä ja putsata nykyinen kulkine ja korjata jotain pikkujuttuja jos jotain korjattavaa vain on. Sitä näkee oman rakkaansa ihan eri silmin niin ehkäpä muut tarjokkaat unohtuu :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pitäisköhän sitä itekki perehtyy tuoho pesuun ja puunaukseen, vois päästä pidemmän päälle halvemmalla. :mrgreen:

Mut siistissä kunnossa toi nyt on.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitoksia. Puunauksen tuoma apu autokuumeeseen oli aika lyhytaikainen, tänään ollut pakottava tarve selailla Subaruja netistä :mrgreen:

Lähti varmaan siitä, että käytiin mökillä vähän puuhommissa. Sellainen noin 40 runkoa laitettiin nurin ja suurin osa myös ehdittiin karsia ja pätkiä. Vähän lisää valoa tontille, kun kuuset saa kyytiä. Peräkärry olisi otettu muuten mukaan risujen vientiä varten, mutta todettiin että todennäköisesti mökkitie on sellaisessa kunnossa, että vaikka pihaan asti mahtiakun kanssa pääsisikin (se painaa jo tyhjänäkin yli 500 kg), niin takaisinpäin ajaessa lastattuna (reilusti yli tonni painoa) jäisi kyllä etuvetosaabilla tai vaihtoehtona olleella takavetomersulla jumiin jompaan kumpaan kahdesta ylämäestä, joista pitäisi päästä läpi.

Ja oikea valinta oli jättää kärry kotiin; tie oli edellisten liikkujien ja viime päivien sääolojen jäljiltä ajourista aivan peilijäällä, ja takaisin päin lähtiessä alkoi vesisade, joka voiteli mäet vielä mukavasti. Ei noista yli tonnin kärryn kanssa olisi varmaan Subarullakaan ihan helposti selvitty. Mutta se täytyy sanoa, että Saab selvisi mäistä ilman kärryä loistavasti. Kun on kunnon nastarenkaat eikä mitään loppuunajettuja kiinalaisia mukatalvirenkaita ja etupainoinen ja -vetoinen auto, niin kyllä sillä ihmeen hyvin pärjää pahoillakin mökkiteillä. Kertaakaan ei TCS tai ABS ruksahtanut vaikka piti vedellä kohtalaisen jyrkkiä, jäisiä ja mutkaisia mäkiä ylös ja alas. Maavara tuosta nyt vaan puuttuu, kun menin vuosi sitten autoa madaltamaan, tästä johtuen pitkän matkaa mökkitiellä (joka onneksi on vain noin 800 m pitkä) laahasi moottorin pohjamuovi lumeen keskipolanteella. Tietä ei siis ollut aurattu kertaakaan tämän talven aikana, ja Turun saaristossakin on tullut kuitenkin 10-15 cm lunta, josta tosin osa jo sulanut pois.

Järki totesi tämän päivän kokemuksilla, että neliveto on höpöhöpöhommaa, kunnon maavaralla (taikka sitten tällä vähän pienemmälläkin :D ) ja kunnon renkailla pärjää todella pitkälle. Mutta sitten vaan sormet siirtyi selailemaan tabletilla Subaruja. Subarussahan kiinnostusta herättää tekniikan lisäksi persoonallisuus, se on vähän kuin Japanin Saappi. Ja näin talousmiehenä laskeskelin ihmeissäni uusien ja käytettyjen Foresterien ja Outbackien hintoja. Olen tiennyt että Subarut pitävät arvonsa, mutta en ollut koskaan noita oikein analysoinut.

Vanha sääntöhän on, että perusauton arvonalenema on 15 % menojäännöksestä vuosittain, eli auton arvo puolittuu normaalikilometrilukemalla 4-5 vuodessa, jolloin normaalikilometrilukema on siis n. 70-100 tkm. Ei näköjään päde Subaruihin, nimittäin 4-5-vuotiaat alle 100 tkm ajetut Foresterit ja Outbackit maksaa käytännössä vähintään 25 t€, kun uuden saa kaupasta hinnaston mukaan n. 37 t€:lla, ja noissa näyttää vielä olevan aika kattava varustelu. Vähän lisävarusteltuna ja ilman alennuksia (yht. 39 t€) laskettuna Subarun arvonalenema Nettiauton pyyntien perusteella onkin vain noin 8 % p.a., millä on aika iso merkitys autoilun kokonaiskustannuksissa.

Lisäksi Outback näyttää olevan speksiin nähden halpa uutena. Vastaavat korotetut tai korottamattomat farmarit nelivetoina ja automaattivaihteilla maksaa säännönmukaisesti 45 k€ tai yli, nelivetomondeo, Audi A4 Allroad ja Volvo V60 CC yli 50 t€, Insignia Country Tourer 55 t€ jne. Ja osa noista verrokeista on kuitenkin tiloiltaan Outbackia pienempiä autoja. Sitten taas esim. 4-5 vuotiaita nelivetopassatteja ym. saa halvemmalla kuin samanikäisiä Outbackeja. Jotenkin tuntuu että jotain en ole tuossa hoksannut, mutta en oikein päivän tutkimisen jälkeen tiedä mitä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Appiukolla oli uusi 2014 diesel-Forrester muutaman vuoden liisarina. Siinä oli monenlaisia murheita, pahimpina moottorin sivuäänet ja kytkin, tuohon vaihdettiin puolimoottori ja kytkin hiluineen takuuna.

Moottori oli selkeästi tehottomamman oloinen kuin esim. 170hv Suberb 2.0 TDI, jossa ei paperilla ole kuin 20hv enemmän, koneen käyntiääni on erikoinen, minusta ei mitenkään hyvällä tavalla.

Olen kuvitellut itsekin Subarun laadukkaana pelinä, mutta ainakaan em. auton sisällä ja ulkona ei laatua aisti. Maalipinta on ohut (kuten kaikissa uusissa autoissa), muovit on heppoisen oloisia, sisusta ei muutenkaan hengi mitään premiumia...

Summa summarum, koeaja Subbe ennen ostoa ja ota se bensakoneella! 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, Bubaru ehdottomasti kipinäsytkällä jos jollain - se maailman ensimmäinen (ja yhä vissiin ainoa) boxer-diesel ei ole parraita pisteitä kerännyt elinkaarensa aikana. Diiseli-Forester kyllä kerää vauhtia 203km/h, kun on tarpeeksi pitkä suora ja sopiva myötätuuli ja kyllä sillä muutenkin ajaa voi, mutta merkillä on paljon houkuttelevampia bensakoneita.

Yleensä hinta tosiaan näkyy jossain, eikä ole yhtään harvinaista että se näkyy mm. noissa sisustamuoveissa. Subarun valttikorttihan on edelleen se symmetriseksi kehuttu voimalinja, jossa kaikki vetarit on yhtä pitkiä, keskitasurin lukko on varsin vahvasti ja pitkälle suunniteltu ja painopiste on mahdollisimman alhaalla - fysiikkaa, joka luo hyvät lähtökohdat nätisti toimivalle nelivetoisuudelle.

Kannattaa siihen tutustua, nimenomaan talvella. Niin lapselliselta kuin se äkkiseltään kuulostaakin, niin etenkin neliveto kannattaa pyrkiä saamaan sutimaan ja luistamaan koeajolla, jotta saa tuntumaa siihen, miten se voimalinja oikeasti toimii. Mitä nopeammin kaikki neljä pyörää sutii synkassa, sitä paremmin laite etenee sohjomöhmöissä yms ikävissä olosuhteissa - muuten käytöksen arviointi ja arvostus (mistä sutii ekana, puskeeko vai yliohjaako jne) menee ihan omien mieltymysten mukaan. Samalla saa (etenkin vähän vanhemmissa laitteissa) testattua ESP:n reagointia - kuinka nopeasti ja jyrkästi se toimii ja reagoi. Niissäkin on ihan mielenkiintoisia eroja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin