"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja McStadey »

4000 kilometriä klonkswagenilla ilman ongelmia tai öljyn lisäilyä, niin uskaltaa ehdottaa: mites tollanen korotettu golf-farmari nelivedolla :P
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja McStadey »

McStadey kirjoitti:
Pe Helmi 22, 2019 10:23
korotettu golf-farmari nelivedolla :P
Katsoin huvikseni nettiautosta ja noistahan pyydetään aivan järjettömiä summia. Tuollanenhan pitää trokata Ruotsista sikäläisittäin loppuunajettuna (>10000 mil) dieselinä. Tai sitten ostaa samaan rahaan hybridipasuunan...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Korotetut farmarit ei kyllä yleisesti herätä täällä mitään lämpimiä ajatuksia. Vähän riippuu automallistakin, mutta niiden ulkonäkö on yleensä niin kiero että kiinnostus lopahtaa kun avaa silmät. :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
lauriolio
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

McStadey kirjoitti:
Pe Helmi 22, 2019 10:38
McStadey kirjoitti:
Pe Helmi 22, 2019 10:23
korotettu golf-farmari nelivedolla :P
Katsoin huvikseni nettiautosta ja noistahan pyydetään aivan järjettömiä summia. Tuollanenhan pitää trokata Ruotsista sikäläisittäin loppuunajettuna (>10000 mil) dieselinä. Tai sitten ostaa samaan rahaan hybridipasuunan...
Itellä on tommotteesta korotetusta nelivetogolffista 2 vuoden ja 50tkm kokemus. Tuotu Saksasta Suomeen n. 140tkm ajettuna. 6-vaihteinen manuaali ja 1.6TDI eivät sopineet hyvin yhteen ennen EGR-tulppausta ja optimointia, nyt meno maistuu. Omassa käytössä ei ole isompia ongelmia tullut, ilmeisesti katsastaja oli tuosta kajauttanut nelivedon jakolaatikon, joka sitten porsi mulla ensimmäisenä päivänä luovutuksen jälkeen. Myyjäkorjaamo hoiti sen kuntoon. Lyhyesti: pieniä juttuja on, mutta ei mitään menoa haittaavaa. Todella hyvä talviauto. Suurin harmitus tulee verosta ja toisaalta kulutuksesta, eli niistä normaaleista käyttökuluista.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Outlander PHEV
Noita muuten on tullut tiirailtua sillä silmällä jo pari vuotta. Silloin vanhimmat 2013 käyttöönotetut ja luokkaa 150-200 tkm ajetut lähti noin 25 k€:sta.

Hinnat pitäneet yllättävän hyvin, koska vastaavat yksilöt lähtevät nyt noin 20 k€:sta. Ei olisi ollut sen puoleen ihan huono ostos tuolloin.

Silloin tuli tehtyä havainto että alhaisen autoveroprosentin johdosta Outlander PHEV olisi oiva tuontiauto, ja varsinkin Hollannissa niitä oli jo tuolloin tarjolla rutkasti ja kohtuuedullisesti. Silloin niitä oli nettiautossa tarjolla yleensä 25-35 yksilöä. Joku muukin on huomannut että niiden tuonti kannattaa, nimittäin tänään Nettiautosta löytyy 2013-2016 Outlander PHEVejä 169 kpl 8O

Mobile.destä löytyy noita 289 kpl, joista iso osa Hollannissa, eli on Euroopassa noita vielä haettavana. Mutta suhteessa markkina-alueen autokantaan alkaa käytetty Outlander PHEV olemaan Euroopassa harvinainen verrattuna Suomeen.

Ja täytyy sanoa, että jos vaikka vertaa eilen tutkittuun Subaruun tätä: https://www.nettiauto.com/10207623

... niin kyllä samanhintaisista autoista lähtökihtaisesti valinta kohdistuisi 2v uudempaan töpseliautoon. Pitää käydä tuollainen joku päivä mittaamassa ja koeajamassa. Ja mitä ulkomaan hintoja ja Suomen vetopäätöksiä katsellut, niin edelleenkin itse tuomalla voisi säästää ihan hyvän summan.

Ens viikolla Saksaan parin päivän duunimatkalle. Pitäiskö jättää paluulento käyttämättä, hypätä Hollannin junaan ja sähköautoilla viikonlopuksi kotiin? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

... Et uskalla kuitenkaan! :lol:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^en ehkä. Katotaan miltä tuntuu keskiviikkona Frank Furtin lentoasemalla: astunko koneeseen ja lennän kotiin vai lähenkö sittenkin juna-asemaa etsimään? :mrgreen:

Kävin tänään nyt paria Outlander PHEViä hiplaamassa. Raision Sakalla oli niitä kolme myynnissä, tosin tänään lounasaikaan paikalle saavuttuani sain kuulla että niistä oli kaksi myyty, vaikka edelleen tontilta löytyivätkin. No ei sinänsä väliä, että autoja sai edelleen hiplata, enkä ollut kauppaa tullutkaan varsinaisesti tekemään. Katselin sitä edelleen myynnissä olevaa sekä toista myydyistä, joka oli faceliftattu versio.

Myynnissä oleva siis 06/2014 rekisteröity, 164 tkm ajettu ja mallia Instyle Navi. Pikainen kierros ympäri, ja totesin että auto näyttää ulkoa paljon siistimmältä kuin viimeviikkoinen Subaru. Muutaman pienen naarmun toki löysin, mutta ei mitään mikä kielisi ikäisekseen kohtalaisen isosta ajomäärästä. Sama asia sisällä, mittarilukema olisi hyvin voinut olla vaikka puolet todellisesta.

Kuva

Mitsun ohjaamossa oli kyllä ihan hyvä fiilis. Siinä jo myydyssä yksilössä jopa vähän nonsensea, eli jotain koristelistaa jne. Virrat kun laittoin päälle, niin kojelaudan näytössä alkoi pyöriä nykivästi maapallo ja tietokone alkoi käynnistyä. Ei nyt ainakaan tuon grafiikan perusteella mikään supertietokone, ehkä joku Pentium kakkonen? :mrgreen:

Kuskin penkki sopivaan asentoon ja mittoja ottamaan. Takapenkin selkänojasta etupenkin selkänojan takaseinään 72 cm. Viitisen senttiä enemmän kuin Foresterissa ja 9 cm enemmän kuin Saabissa. Hyvä, tilaa mukuloille ilman että kuski saa karatea selkään koko ajan. Epätieteellinen leveysmitta takaovien käsinojien välistä 131 cm eli 6 cm vähemmän kuin Saabissa, mutta pari senttiä enemmän kuin Foresterissa. Onkohan Saabissa erityisen leveä tuo takaosasto? Ei ole riittävästi referenssejä että voisi vertailla, ja toisaalta pelkästään tuo mitta nyt ei paljoa kerro takaosaston kokonaisleveysmukavuudesta. Kuhan mittailen.

Sitten takakontti. Pituus lattiatasosta 93 cm eli aika sama kuin Foresterissa, mutta vajaa 10 cm vähemmän kuin Saabissa. Leveys pyöränkoteloiden välistä tasan metri, eli samat kuin Saabissa ja seitsemisen senttiä vähemmän kuin Subarussa. Mutta Mitsussa pyöränkotelot on kyllä aika pienet, joten lisätilaa sivuilla on. Subbari verotta tosin siitä osan. Käytännössä leveimmästä kohdasta 118 cm leveyttä, jossa subbari vie toisen puolen kotelon, eli ilman sitä leveyttä olisi 136 cm pyöränkoteloiden takaa.

Korkeus verhoon 40 cm, mikä johtuu tosi matalalla olevasta verrhosta. Korkeus kattoon 84 cm, tosin oviaukon kohdalla korkeutta muutama sentti vähemmän. Yllättävän samankokoinen kontti kuin Subarussa, päämitoiltaan jopa vähän pienempi. Selvästi Mitsun lisämitat SH-Foresteriin nähden (14 cm pituutta ja 5,5 cm akseliväliä) on hukattu jonnekin ohjaamon puolelle, eikä tavaratilaan. Pitää tietenkin muistaa, että Mitsu on hybridi ja siellä tavaratilan alla on akkuja. Bensa- tai dieselversioissa on hieman isompi kontti, mutta ei paljon. 7-paikkaisuuden mahdollisuus kuitenkin häviää hybridivoimalinhan myötä, joten lattian alla olevaan tilaan vaikutus on isompi. Kontti tässäkin joka tapauksessa efektiivisesti samaa luokkaa kuin NG-kolkki SC:ssa, eli nipin napin riittävä, mutta ei lähelläkään Berlingoa.

En käynyt koeajolla aikataulusyistä ja siitä syystä että tuo myynnissä oleva oli pakattuna aika monen auton taakse. Tärkeintä oli tässä vaiheessa haistella auton tiloja ja olemusta.

Jos nyt ajattelee viime viikolla katsottua Subarua ja tänään katsottua suunnilleen samanhintaista hybridimitsua, niin en keksi yhtään syytä miksi valitsisin näistä yksilöistä Subarun. Varmasti jos harrastaisin maastoajoa, niin Subaru olisi siihen oivempi peli. Muuten Mitsu tarjoaa samaan rahaan 2,5 v nuoremman auton, tosi n. 65 tkm enemmän ajettuna. Isommat tilat, enemmän blingblingiä (josta nyt en ole valmis sinänsä juurikaan maksamaan), mutta erityisesti lataushybridivoimalinjan, jolla käyttökulut jää varman alle puoleen Subaruun verrattuna. Vuosiverot Mitsussa noin satasen vähemmän (ja noin 550 vähemmän kuin Saabissa :!: ) ja kulutus varmaan luokkaa alle puolet Subarun kulutuksesta, kun ajelen tuota lyhyempää pätkää lähinnä ja auto voi olla melkein aina seisoessaan kiinni töpselissä. Silmäkin ehkä lepää Mitsussa paremmin. Jälleenmyyntiarvo pysyy Subarussa kuin tauti, mutta en usko että tulevina vuosina nelivetobensalataushyridikään tulee olemaan mikään hylkiö vaihtoautomarkkinoilla.

Tää on kyllä vaikeeta, kun jonkinnäköinen autokuume aaltoilee koko ajan, mutta ei ole mitään käytännön tarvetta vaihtaa autoa. Taloustilannekin on sellainen että ei se vaihtaminen siitä kiinni jäisi. Saabilla kun ajelee niin ei ole yhtään sellainen olo että pitäisi autoa vaihtaa, mutta tekis mieli pistää pihaan silti jotain uutta. Kahdelle ei kuitenkaan ole missään nimessä käyttöä. Harkitsin jo sitäkin, että nappaan Hollannista mukaan tuollaisen PHEVin ja pistän sen kotona myyntiin ja teen pienen tilin. Pitäisi Saabin kuitenkin pihassa ja jatkaisi sillä ajelua kun Mitsu on myyty. Pian tulee kuitenkin kesä ja on sitten taas kesäauto ajossa, eli autoja olisi ajossa äkkiä kolme, eikä yhdellekään kovin suurta käyttöä.

Tsekkasin muuten huvikseen Sakalla olleen MY2016 Superb Kombin tilat. Tuo kaikkien perhefarmarien äiti ja isä samassa paketissa. Penkki kohdilleen itselle, ja takapenkillä hyötypituus saavutti 80 senttiä 8O . Eihän meidän poika edes ylettyisi potkimaan sitä etupenkkiä tuolta etäisydeltä :D . Takapenkillä leveys nojien välillä 132 cm, eli edelleen vähemmän kuin Saabissa. Sitten takaluukku: leveys lattiatasosta 102 cm, mutta siinä on lattianrajassa sivuseinissä kavennus, eli hyötyleveyttä kun laskee niin voi laittaa viitisen senttiä enemmän. Superbin luukku on tasasivuinen, eli tuo on mitta koko matkalta. kontin pituus lattiatasosta 116 cm, joka on mun mittauksista uudet pohjat. Korkeus verhoon 55 cm ja kattoon 80 cm. Ihan julmat mitat, käytännössä jos verho olisi vähän korkeammalla, niin tuo pesisi Berlingonkin niin kauan kuin ei mitata kattoon asti.

Superb ei tiloistaan huolimatta herättänyt ostointoa, joten ei siitä enempää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kysyin tuossa joutessani aika vastaavaan, n. 21,5ke Outlanderiin vaihtohyvitystä Capturista. Eka kommentti oli yli 6ke. Autojen nettiauton hintapyynnin ero on n. 2ke, joten joko kokeiltiin kepillä jäätä tai sitten Capturin arvo ei ollut tiedossa. Laitoin kyllä mallin ja muut speksit.

Kieltäydyin kohteliaasti, kirjoittaen kuitenkin ymmärtäväni, että he tekevät autokauppaa työkseen.

Mikähän on normaali välistäveto autokaupoilla näissä tilanteissa vai onko se niin tapauskohtaista, että mitään ei voi pitää kohtuullisena tai kohtuuttomana? Olen niin noviisi näissä autokaupoissa, että ehkä seuraava ajatukseni on naiivi, mutta olen miettinyt, että jos nyt vaikka tossa Outlanderissa olisi n. 1ke tinkivaraa niin varmaan se sama on Captureissakin, hintaero on niin mitätön. Ei kai tällaisessa vaihtokaupassa kaupan tarvitse tehdä kuin 2ke voittoa, että tulee kulut katettua ja omistajalle pääomalle tuotto? Vai menikö aivan metsään?

Lisäksi tuollaisessa Outlanderissahan on myyjäliikkeellä vielä melkoinen riskipotti virhevastuun vuoksi, Capturissa takuun vuoksi se lienee teoreettinen.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oliko 6ke siis väliraha vai hyvitys Rellusta?

Tässä toinen, jolla ei kokemusta autokauppiaiden logiikasta, joten arvailen. Arvaus on, että hyvitykseen vaikuttaa aika paljon kyseisten autojen kysyntä, eli myytävyys. Sakalla ainakin sanoivat että kaikki Outlander PHEVit suunnilleen viedään käsistä. Tuottavat niitä itse Hollannista ja ne ei kauaa halleissa homehdu. Enkä ihmettele, kyllä se hintaansa nähden niin pätevältä vaunulta vaikutti.

Siksi Outlanderiin vaihdokkia tarjotessa hyvitys voi olla huonompi, kuin jos pyydät tarjousta vaikka johonkin 15v bensa-V8 Cadillaciin tai loppuunajettuun Saabiin vaihtamisesta. Vaikka voi sanoa, että jos auto ei myy, niin hinta ei ole oikea, niin tosiasia on kuitenkin se, että tietyt mallit ja merkit vaan menee, toisille ostajia löytyy harvemmin, vaikka hinta olisi kuinka edullinen. Uusien suosio korreloi jonkin verran käytettyjen kysynnän kanssa, eli parhaiten myyvät merkit on menekkituotteita käytettyinäkin. Rellu ei ehkä ole sieltä vaihtuvimmasta päästä, joten kauppiaan mielenkiinto sitä kohtaan voi olla heikompi kuin vaikkapa kansansuosikki Octaviaan tai vitosbemariin. Jos taas vaihdossa tarjottu auto ei kiinnosta pätkääkään, ja sille hallissa olevalle on jonoksi asti ostajia, annetaan joku naurettava tarjous eli kepillä jäätä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Välirahaksi meinasi reilu 6ke. Mutta noinhan se on, tapauskohtaista.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Tein mielestäni kaupat ihan ok hintaan nykyisestä Wolkkarista ja laitoin kokeeksi vaihtotarjouspyynnön autoverkkokauppaan. Uuteen 5008 vaihtaessa hyvittäisivät 23k€ Mitä ehdin noiden Touraneiden hintapyyntejä seurata niin liike myisi tuon eteenpäin 26-28k€. Ja uusi auto tulisi tietenkin listahinnalla ilman mitään alennuksia :roll:

E: En toki ole nyt vaihtamassa autoa, vaan halusin testata tuota hinnoittelulogiikkaa :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tehdääs välillä vaikka tikusta asiaa, ettei ketju kuole omaan tylsyyteensä.

1) :saab: -avaimenperä porsi päivänä eräänä. Se kuminen logotarra löytyi housuntaskuista irtonaisena.
2) takaluukun vasemmanpuoleinen sisävalo alkanut satunnaisesti vilkkumaan, kun takaluukku on auki. Lienee kontaktihäiriö valaisimessa, jos olisi kytkimessä niin vilkkuisi varmaan molemmat.
3) tänään totesin lopullisesti, että vasemman peilin lämmitys on hitaampi kuin oikealla puolella

Toi kolmoskohta on silleen mysteeri, että kuskin oveen hain reilu 2v sitten uuden peililasin marmorilta hajotettuani alkuperäisen. Siis ymmärtäisin, jos sen peilin lämmitys olisi huonompi tarvikepeilissä tai jos se olisi itse liimaamalla korjattu tai muuten sorkittu. Mutta kun se on suoraan :saab: -paketista paikalleen asennettu, niin laadun pitäisi kai vastata tehdaspeiliä?

Ei mulla peilin lämmittimelle kyllä juurikaan tarvetta ole, kun auto lähtee talvisin tallista sekä kotoa että töistä, mutta aina joskus. Tänään siis kauppareissun aikana oli molempiin peiliin paiskautunut lumisateesta sentin kerros valkoista, joten ajattelin että nythän on täydelliset olosuhteet verrata lämmitystehoja. Tuota tehoeroa nääs olin epäilly jo pitkän aikaa, aina silloin kun tuolle lämmittimelle oli jotain käyttöä sattunut olemaan.

333 tkm laukesi mittariin muutama päivä sitten. Yllälistattujen lisäksi autossa ei mitään vikoja päällä. Ja tämä vuosi menty rahassa edelleen pelkällä biodieselillä, veroilla, vakuutuksilla ja yhdellä autopesulla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Avaimenperä korjattu pikaliimalla ja talvirenkaat irrotettu autosta ja korvattu kesärenkailla. Talvikonteilla tuli nyt kolmas talvi täyteen, kilsoja tälle talvelle mittarin mukaan 3078. Aika vakiomäärä näyttää tulevan kilsoja talvirengaskaudelle, kun näillä talvirenkailla ajettu nyt 9150 km ja tuo summa jakautuu melko tasan kolmelle talvelle. Mittaukset näyttää pintaa olevan vielä 7 mm, eli ei tässä ihan heti olla uusia talvirenkaita ostamassa.

Se täytyy Conti IceContact 2:sista todeta, että on erittäin hyvät renkaat. Tänä talvena tuli käytyä viikottain mökillä metsähommissa ja alkoi lopputalvesta olemaan mökkitie aivan peilijäinen. Matkaan mahtuu pari tiukkaa mäkeä joista toinen vielä tekee kurvia nousun/laskun aikana, eikä ollut pienimpiäkään ongelmia päästä ylämäkiä ylös taikka alamäkiä turvallisesti alas. Sellainen pinta, jossa tuntuisi olevan mahdotonta pysyä omin jaloin pystyssä, ei autolla ajessa tunnu edes pahalta.

Vaikka kilsoja per talvirengaskausi tullut tasaisesti, niin matkaa kuitenkin tullut viime aikoina hieman kovempaa tahtia kuin aikaisemmin. Lämpimän syksyn takia talvirengaskausi jäi melkein kuukautta lyhyemmäksi tänä talvena kuin aikaisemmin. Näyttäisi viimeisen 366 päivän ajomäärä olevan lähes 9000 km, kun vuotta aikaisemmin 12 kk jaksolla matkaa kertyi vajaa 7000 km. Pidempiä matkoja ei ole tullut taitettua, vaan ajoa vaan kertynyt lähialueilla enemmän kun elämä on ollut nyt talvella aktiivisempaa kuin edellisenä talvena, jolloin makasin sairauslomalla selkäkirurgin jäljiltä. Noista viikottaisista mökkikäynneistä tuli noin 250 km/kk joka tarkoittaa helposti yli 50 % lisäystä mun normaaleihin ajoihin talviaikaan.

Itse asiassa pidempääkin matkaa olisi tässä voinut tulla; viikko sitten kävin duunimatkalla Lahdessa ja viikonloppu vietettiin vaimon kanssa Kajaanissa. Molemmat matkat taittuivat kuitenkin junalla ihan jo mukavuussyistä. Kyllä mä istun mieluummin 8 h junassa matkalla Kajaaniin (ja 8 h matkalla takaisin kotiin) kuin ajan yhden päivän aikana 8 h autoa Suomen loistavilla maanteillä. Tää on nyt tätä sähköautoiluun liittyvää pohdintaa, että meidän taloudessa sen auton ei tosiaankaan pidä kulkea 500 km yhdellä latauksella tai tankkauksella tai miten sitä ikinä energialla täytetäänkin.

Parin päivän päästä tulee täyteen tasan 6 kk siitä kun tähän autoon on käytetty rahaa johonkin muuhun kuin juokseviin autoilun pakollisiin kustannuksiin, eli lokakuun alussa tehtiin perään maalaustyöt. Ei ole ollut mitään kuluja aiheuttavia porsimuksia, eli "kolmen tonnin vuosi" -projekti on edennyt aika hyvin. Puolen vuoden verot ja vakuutukset tekee 541 €, huoltokamat ja uudet sulat 117 € ja dieseliä on mennyt 692 €. PIssapoikaan ja pesuihin arviolta 60 €, eli puolen vuoden kulut 1410 € johon päälle arvonalenema, joka vois ehkä olla 200-400 €. Hyvässä kolmen tonnin tahdissa ollaan siis 12 kk ajalle ekstrapoloituna. Seuraavaan kuuteen kuukauteen jos ei hajoa mitään, niin verot, vakuutukset ja dieselit syönee saman verran kuin yllä laskettu, huoltoja ei osu matkalle, mutta katsastus pitää suorittaa. Pohjan muutaman paikan raapiminen, maalaaminen ja massaaminen pitäisi saada tehtyä, mutta siihen löytyy tarvikkeet tallin hyllystä, eli ei maksa kuin omaa aikaa.

Duunissa ollut sen verran kiire, että kaikenlaiset autohaihattelut on jääneet tekemättä. En ole ehtinyt koeajoilemaan sekalaisia saabinkorvaajaehdokkaita, ja jotenkin nyt kevään tullessa ja kesärengaskauden alettua on muutenkin autokuume matalana. Saappin näyttää niin hyvältä pihassa, että saa myös kaiken kuumeilun aiheuttaman huomion. Lisäksi nyt on kotitallissa kaksi harrasteautoa ja moottoripyörä, joista Honda ja Oldsi kaipaisivat kipeästi venttiilivarren kumien vaihtoa normaalien huoltorutiinien lisäksi, ja kupla kaipaisi totaalista kytkin- ja koneremonttia. Ehkä siis laitetaan autoiluun liikenevät eurot ja aika noihin harrasteisiin eikä käyttöauton uusimisesta unelmointiin.

Kovin vähän siis itse autosta raportoitavaa taas kerran, mikä ei ole mitenkään huono asia. 333494 oli mittarissa kun renkaat vaihtui tänään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

viewtopic.php?f=19&t=188951

Siitä halvalla tummennukset loppuunajettuun. Noihan maksaa reilusti yli satkun uutena. Pitkään omaan Sport Sedaniin harkitsin noita itsekin, mutta jäi sitten hankkimatta, kun parina viimeisenä omistusvuotena alkoi olemaan selvää, että auto aika pian vaihtuu.

Edit. Näemmä 179e takalasin ja kaikkien takasivulasien setti.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, heti hakemaan jo pelkästään mukavuuden takia noi solarplexukset. Voin suositella. og9-3 oli ekat ja nyt jo 4 vuotta ollut ng9-5:ssä plexukset. Vähentää auton lämpenemistä reippasti, ei näe sisään autoon ulkopuolelta ja helpot poistaa jos ei halua. 40€ jos saa niin on suorastaan ryöstö :mrgreen:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin