"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

No tuo juuri. Itse olen sen verran tarjoushaukka, että se hinta/kyytisuhde merkkaa paljon. Sen ansiosta olen saabistiksikin päätynyt, ei olisi ekaa Saabia tullut hankittua ellei syksyllä 2009 olisi ollut tarjolla ihan älyttömillä hinnoilla kohtuukuntoisia turbosaabeja.

En ole koskaan ollut mitenkään innostunut Opeleista, mutta noita faceliftattuja A-Insignioita on tullut säännöllisesti kurkittua kun auto on maineeltaan teknisesti ok eli ei isoja tyyppivikoka, malli alkanut hiljalleen miellyttää silmää ja hinnat on välillä ihan naurettavia. Eikä joulukuussa lumimyrskyssä suoritetulla nelivetoinkun koeajolla tullut vastaan mitään showstopperia, pikemminkin päinvastoin.

Kuka tahansa osaa tehdä ominaisuuksiltaan loistavan auton, mutta ylihinta pilaa siitä kaiken fiiliksen. Ja tuon uusimman PSAn kirahvinkuljetinperheen kohdalta fiilis on vähän väljähtänyt tuon hinnoittelyn myötä. Samasta syystä en ole ollut yhtään niin kiinnostunut Fordin ja Volkkarin pakutila-autoista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiusaan teitä ja itseäni taas yhdellä koeajolla. Tämä on se auto mikä on henkisesti kisutellut mua jo yli kaksi vuotta, mutta jota en ole koskaan koeajanut, koeistunut ja mittaillut kyllä.

https://www.nettiauto.com/mitsubishi/ou ... v/10452680

Kuva

Kuva

Ensimmäisiä myytyjä hybridioutlandereja eli loppuvuodesta 2013 rekisteröity. Tuotettu Hollannista Valta-Auton toimesta. Ainakaan kontissa ei ollut toisia renkaita eikä tullut niistä kysyttyä, ja alla piakkoin viimeisiä vetävät Vredesteinin Keski-Euroopan kitkat. Ohjekirjat hanskalokerossa hollanniksi. 125 tkm takana ja yleiskunto ihan siisti mutta ei virheetön.

Mitat otin faceliftatusta versiosta Sakalla käydessä jo helmikuussa, mutta varmistin vielä tästä mittoja. Jostain syystä sain takakontin pituudeksi 98 cm, kun helmikuussa mitta oli 93 cm. Onkohan faceliftatussa versiossa jotain eroa tuon takaluukun koossa? Leveys on joka tapauksessa kapeimmasta kohdasta tasan metrin ja leveimmästä kohdasta jotain 135 cm ja tuota leveämpää osuutta kontissa on kohtuumukavasti:

Kuva

Korkeutta kattoon 80 cm mutta verhoon säälittävät 37 cm. Kyllä tuollakin pärjää, ja paljon isompaa konttia ei saa siirtymättä kirahvinkuljettimeen tai johonkin mastodonttikokoluokan maasturiin.

Takapenkin selkänojasta etupenkin selkänojaan sain helmikuussa 72 cm, nyt kun oikein autolla ajoinkin ja hain sen hyvän asennon, tulos oli 74 cm, eli oikein riittävästi takamuksuille. Tilat on ok meidän käyttöön, varsinkin kun huomioi että auto on n. 5 cm pidempi kuin loppuunajettu, eli lisämitat ei vaadi hirveitä uhrauksia käytännöllisyyden kanssa.

Ajotuntuma on kuitenkin selkeästi isomman auton tuntuma kuin madalletussa teinisaabissa. Aika tankkimainen, vähän sama kuin talvella ajetussa Subaru Outbackissa. Vaimolta tulisi varmasti palautetta että auto on hänelle aivan liian iso parkkeerattavaksi, vaikka tosiaan mittoja pituudessa ja leveydessä vain 5 cm lisää suuntaansa. Toisaalta leveydessä 5 cm on ihan jo reippaasti lisää.

Se mikä kiinnosti enemmän on ajotuntuma ja varsinkin range. Valtsikassa oli tarjolla useampikin hybridimitsu, ja valitsin niistä koeajoon sen joka oli ollut latauksessa ja akku täynnä. Tästä lähdettiin:

Kuva

Tähän päätettiin:

Kuva

33 km ajoa, range aluksi 32 km ja se kääntyi nollaan 500 m ennen autokaupan pihaa. Nyt en tiedä mistä se repäisi lopuksi tuon bensarangen 77 km, kun vielä autokaupan pihaan kaartaessa se näytti 93 km. Koeajolenkillä koitin seurata koko ajan käykö polttomoottori, mutta se perhana on niin hiljainen, ettei sitä ajossa kuule jos se käynnistyy. Kierroksesta puolet ajelin kaupunkikierrosta ja rauhallista maantietä 60-80 km/h, loppupuoliskon kehätietä 100-110 km/h, ja tällöin varmaankin kävi myös polttomoottori. Kaupunkilenkillä en kiinnittänyt kertaakaan huomiota että polttomoottori olisi käynnistynyt, samoin aivan lopussa kun ajoin pari kilsaa hidasta ajoa niin mielestäni kone ei käynyt, vaikka ruudussa oli sähkörangeksi jo kolme viivaa. Mutta mene ja tiedä, mittaristosta ei mistään ilmeisesti näe sitä kun polttokone käynnistyy.

Tuntui kuitenkin, että se 30 km range tuossa pitäisi käytännössä onnistua vielä 5,5-vuotiaana ja 125 tkm ajettuna. Varmaan omista ajopäivistä 80-90 % menisi puhtaasti sähköllä kun ei huomioida tarvetta käyttää konetta lämmittämisen vuoksi.

Koitin etsiä ajotietokoneesta jotain dataa lenkin kulutuksesta mutta joko sellaista ei ole tai sitten en osannut käyttää tuota navi/audio/tietokone-systeemiä. Ja kun hollanninkieli on vähän ruosteessa niin en alkanut ohjekirjastakaan ohjeita tavaamaan.

Ilmastointi oli lähtiessä pois päältä, laitoin sen jossain vaiheessa päälle niin sähkörangesta lähti saman tien vajaa 10 km pois. Tosin ei se ilmastointi tuntunut toimivan, kovin viileää se ei ainakana puhaltanut, ja liikennevaloissa kojelaudasta kuului melko kova suhina. Varmaan aineet vähissä. Käänsin siis sen taas pois päältä, eli suurin osa lenkistä mentiin ilman ilmastointia.

Ajotuntuma tuossa on sellainen, että kaupungissa on ihan kiva ajaa, mutta räjähtäen se ei valoista lähde. Äänimaailma on kiva, kun se on kuin metrolla matkustaisi. Maantievauhtiin kiihdyttäessä voimalinja pohtii hetken hitaasti kiihdyttäen, ilmeisesti käynnistää sitten polttomoottorin ja sitten lähtee vasta kunnon vedolla. Ei olisi ok polttomoottoriautossa, muta hyväksytään nyt hybridin ominaisuudeksi. Sama pätee ohituskiihtyvyydessä, eli 80 km/h vauhdissa kun iskee tallan pohjaan niin menee hetki ennen kuin lähdetään kunnolla kiihdyttämään. Vääntöisään turbodieseliin tottuneelle vähän vieras ominaisuus.

Tämä oli nyt tällainen testi että onko koeajon jälkeen vielä sellainen olo että tuollainen kelpaisi. Ja kelpaisihan se. Myyjällä oli tietenkin myyntihousut jalassa ja antoi loppuunajettua näkemättä mutta pääspeksit kuunnellen välirahatarjouksen 18 900 suullisena. Juttelin siinä sitten että täytyy miettiä ja vaimoakin pitää kuunnella, niin ehdotti että tullaan yhdessä katsomaan ja katotaan sitten josko väliraha putoaisi "lähemmäs kahdeksaatoista". Meinaisi jo lähemmäs kolmen tonnin hyvitystä Saabista. Kunnon myyntimies, koitti saada asiakkaan koukkuun.

Kun ei ole hätä ja kiire, niin ei tehty kauppoja. Nyt tuollainen on kuitenkin koeajettuna. Jos tuossa ei niitä toisia kumeja ole, niin talvirengassatsiin menisi tonni ja ne alla olleet kitkatkin pitäisi viimeistään ensi kesäksi päivittää kunnon kesäkumeihin, eli rengasostoksiin 1500 oiroa hetimmiten. Sitten vielä jonnekin pajalle koukutettavaksi, irrotettava Kovili varmaan vajaa tonnin asennettuna. Muuta laitettavaa siinä ei taitaisi olla, oli sen puoleen siistikuntoinen vehje.

Siihen nähden että vastaavalla tai muuten tyydyttävällä varustelutasolla nuo maksaa uutena sen 50 k€, niin ei tuollainen reilu 20 k€ 5,5-vuotiaasta nelivetojapsista ihan huono hinta olisi. Noita on niin paljon tyrkyllä että hintataso on aika vakio, hulluja diilejä olisi tarjolla lähinnä yksityiseltä ostaen.

Matka jatkuu nyt edelleen Saabilla. Kunhan on taas vähän vaihtoehtoja potkittuna.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Hyvä rapsa, tuohan on omallakin kuolauslistalla ollut.

En tiedä onko aika ajanut muotoilusta ohi, vaiko se, että noita näkyy katukuvassa paljon ja kaikki tulee kytättyä, että ei enää omaa silmää niin miellytäkään. Siis verrattuna vaikka parin vuoden takaiseen ihastukseen. Ei paha edelleenkään, kelpaisi, mutta pahin kiima (onneksi) on ohi. Toki 26kk kovennettua hillitsee kiimaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei toi mun silmään ole koskaan ollut mikään kaunis auto. Muutenkaan noi pyöreälinjaiset katumaasturit ei ole ihan mun juttu. Joku GLK-Mersu olis tuosta luokasta niitä harvoja jotka miellyttää silmää. Tosin ei toi Outlander pahimmasta päästä ole, on sentään perusmuoto maasturimainen toisin kuin vaikka vanha Lexus RX tai Kia Sportage. Mutta nämähän on makuasioita.

Jos ei olis tuota lataushybridivoimalinjaa, niin tuskin vilkuilisin yhtään tuohon suuntaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tturku »

Itse koeajoin viime kesänä samanmoisen kamppeen hätäisesti. Omaan silmään ulkomuodot miellytti mutta sisusta on vähän 2000-luvun alkua. Enempää en sitten panostanut kun vaimo ilmoitti, ettei halua sellaista kun on niin iso ja öky :roll:
Nyt on sitten pihassa V60 D6. Sillä näyttäis sekailaisessa pörräyksessä pääsevän sähköllä nätisti 40 km ainakin näillä keleillä. Autot on ihan erilaiset ja performance. Volvo on pienempi joka suhteessa mutta sisustaltaan ihan eri luokassa. Outflandersilla taitaa myös kylmällä kelillä olla ongelma ainakin näissä vanhemmissa, että pyörittää väkisin myös polttomoottoria jotta auton saa lämpimäksi. Volvoissa on Eberi tai Webasto vakiona. Yhdellä kaverilla on ollut nyt jonkun aikaa Outflanders PHEV, täytyy kysellä siltä millainen auto on ollut.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Lankomies oli myös laittanut V60 D6:n. Vaikutti tyytyväiseltä hankintaan.

Toisaalta tekisi mieli itselläkin laittaa tuollainen, mutta dieselhybridi ei kyllä ole mikään järkevä vaihtoehto itselle nykyisillä kilometreillä. Bensaplugari siis pitäisi olla. Itselle realistinen budjetti on 15-16k€, jolla ei taida tällä hetkellä saada kuin jotain paljon ajettuja peräpuikkoja, joihin ei saa edes koukkua kiinni.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Volvo olis itsellekin kiinnostava, jos bensatöpselinä saisi. Ja saahan niitä uudempia, mutta ne on vielä vähän tyyriitä. Toinen ongelma V60 D6:ssa on kontin riittämättömyys.

Noita Outlandereita on näkynyt yksityisillä muutamia lähellä 15-16k hintaluokkaa, kun kilsoja vajaa 200k. Halvemmalla ei vetokykyisiä plugareita taida olla tarjolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, meilläkin yskittiin hetki sitä että pitää Volvosta maksaa se 590€/vuosi käyttövoimaveroa (outlander 170€/vuosi), ajoahan tolla tulee se noin 5tkm vuodessa. Mutta kait sitä laatupelistä voi sen reilun euron/päivä maksaa ekstraa. Vaihtoehdot blugareissa olivat rajalliset, koska auto ei saanut olla mikään mörssäri, ja VAG konsernin tuotteita en huolinut, hinta lähellä 20k€. Sähköllä tullaan ajamaan varmaan sen 90% ajasta ja sähköllä km kustannus on noin 1/3 itse maksaen vrt. diesel. Bensaan taitaa vielä olla himpun parempi. Käytiin myös koeajamassa Chevy Volt mutta se oli jo liian pieni tiloiltaan. Itsellekin kävisi tosi hyvin ajojen suhteen tuo V60 D6, mutta täytyy ensin testailla miten perhe mahtuisi isommille reissuille Volvon kyytiin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos mitenkään voisi harkita farkkukoria, tuollainen diisselisähkövolvo olisi houkutteleva laite. Mutta ei, pystyperä ei vaan ole lainkaan vaihtoehto.

Jos ajoneuvovero meinaa kiristää päätä, niin laskee kuukausisumman, liksuttelee verkkopankissa yhden tilin lisää, pistää sinne menemään kuukausittain sopivasti euroja ja maksaa ajoneuvoverot sieltä. Ei tunnu niin pahalta, kun varautuminen tulee kuukausitasolla. Itte makselen tuolta ajoneuvoverojen lisäksi kiinteistöverot, tämän hetken suorite taitaa olla jotain 60e/kk.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minulla on myös erillinen autotili vakuutuksia, veroja ja huoltoja varten.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tturku »

en mä mitään erillisiä tilejä tarvii, eikä tunnu pahalta maksaa tuota käyttövoimaveroa. Tällä hetkellähän on 3 dieseliä ajossa :facepalm_man:
Autoiluun suhtaudun osittain harrastusrahana ja pakollisena pahana, maksaa mitä maksaa. Lähinnä tuo diesel kommentti koski sitä, että bensa olisi vuosittaiseen ajomäärään suhteutettuna järkevämpi / taloudellisempi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se 40 000 km pamahti tänään tauluun jossain Nokian ja Huittisten välillä. Tuli käytyä Saabilla vähän kaverin synttäreillä Tampesterin seudulla.

Tai siis taulussa on nyt 336 000 km, mutta tuosta 40 000 km on auto ollut mulla kestotestissä. Toi on nimen omaan taululukema, nimittäin mittarivirheen vuoksi todellinen 40 tkm on saavutettu jo keväällä, nyt ollaan todellisessa matkassa jossain noin 41 tkm paikkeilla. Viimeisen 12 kk aikana tullut kilsoja aika tarkkaan 10 000, mikä on hieman normaalia enemmän.

Kävin kotiin päästyä tankilla, niin on sopiva hetki vetää vähän yhteen. Dieseliin mennyt yhteensä 4907,16 euroa keskikulutuksen ollessa (todellisille kilsoille laskettuna) 8,7 litraa sadalle ja keskinopeuden 38 km/h. Fossiilisella ehdin ajaa vajaa 22 tkm ja Myllä menty nyt 19,5 tkm, edellisen keskikulutus oli 8,5 litraa sadalle ja jälkimmäisen 8,9. Ero johtuu siitä että Mylla on tullut ajeltua keskimäärin vähemmän pitkää pätkää, eli keskinopeudet polttoaineilla 41 vs 36.

Kaikkeen muuhun kivaan autoon liittyvään on mennyt rahaa noin 12 800 euroa, ei sisällä siis auton hankintahintaa ja jyvitin tuosta verot ja vakuutukset suunnilleen tähän päivään, vaikka ne on maksettu vuoden loppuun. Ensi viikolla tulee tälle liitolle tasapuolivuosia, eli auto on ollut mulla 4,5 vuotta. Tuosta voi laskea sitten että arvonalenema poisluettuna vuosikustannukset asettuu karvan vajaa neljään tonniin. Järjellä arvioidusta arvonalenemasta ei ihan tule tonnia per vuosi, joten jossain siellä hieman alle viiden tonnin vuosikustannuksissa nyt heilutaan. 5 k€/v autohan tämä on aina laskemien lopputulemana ollut, mutta nyt ollaan menty viime syksystä asti aika minimaalisilla kuluilla (se maaliputeli ja valojen kiillostussarja, yhteensä 41 oiroa).

Kilometrikohtaista kulua kun laskee noista niin ilman arvonalenemaa sellainen 43 senttiä per kilsa ja jonkinnäköisellä arviolla arvonalenemasta lisättynä mennään jonnekin 51 sentin hujakoille.

Huomenna Alastarolle kiertämään ympyrää, saas nähdä mitä Saabista tällä kertaa hajoaa. Huonomuistisemmille muistutuksena että viime kerralla laitettiin ahdin uusiksi :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

51snt/km ja jokku sanoo et verovapaa kilsakorvaus on ylimitotettu. Samalla toisaalta toi kertoo siitäki, et jos ajeluista pystyis jättään 2/3 pois (ottamatta kantaa siihen, et onko se nyt oikeasti mahdollista vai ei) niin samalla rahalla ajais taksilla kaikki ajonsa. Ei vakuutuksia, ei veroja, ei kuoppien väistelyä. Ja aina lämmin auto pakkasesta riippumatta.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

No niinpä, ja tuossa mun laskelmassa ei ole edes pääoman hintaa (korkoa) laskettu mitenkään mukaan. Toki kilsoja tulee vähemmän kuin verottajan laskupohjana olevalla malliautoilijalla, muistaakseni lähtökohta laskelmassa on joku noin 25-30 t€:n uusi auto, jolla ajetaan 15 tkm vuodessa. Mutta oikaiskaa jos muistan väärin. Suurin osta noista mun kustannuksista on kuitenkin periaatteessa kiinteitä kustannuksia, joten jos ajoa tulisi se 15 tkm/v, niin oltaisiin kokonaiskuluissa varmaan aika lähellä tuota verottajan laskemaa kilometrikustannusta.

Talvellahan laskin että suunnilleen samat 5 k€/v olisin saanut menemään, jos olisin joulukuussa 2014 ostanut uuden farmariooppelin ja ajellut sillä sen mitä olin viime joulukuuhun saakka loppuunajetulla ajanut. Oletuksena Nettiauton hinnoista arvottu arvonalenema ja se että Ooppelista ei olisi mitään takuun ulkopuolista hajonnut tuona aikana. Eli mun autonpitotavoilla, jossa kaikki korjataan mikä hajoaa tai pistää silmään, ei säästä paljon mitään sillä että ajaa loppuunajetulla katiskalla, jos verrokkina on suunnilleen samankokoinen uusi auto. Toki tässäkään laskelmassa en huomioinut sitä pääoman korkoa, joka on hieman eri 30 t€:n sidotulle pääomalle kuin loppuunajettuun sidotulle.

Asiaan: saappi pääsi tänään arvoiseensa seuraan:

Kuva

Perhefarkkuja oli paikalla yllättävän paljon Saabin lisäksi. Tosin toinen noista farkkumersuista ei tainnut käydä radalla laisinkaan ja toinen on C43 AMG. Farkkuvolvoista myös toinen pysyi parkkiksella ja Koreankippokaan ei radalla käynyt. Toi oikean reunan vitosbemari on M5. Pakut oli luonnollisesti vetohommissa, itse rata-ajokit oli traikuilla (944 Porse ja BMW E36 -ratavehkeet).

Saabillakin kuitenkin ehti, nopeus riitti siihen että kovin montaa kertaa ei autoa ilmestynyt peräpeiliin (tai sitten osuin vain rauhallisiin slotteihin radalla :mrgreen: )

Sen verran loppuunajettu pelästyi saavuttuamme Alastaron varikkoalueelle, että porsi heti ennen kuin ehdin radalle. Nimittäin SIDiin ilmestyi ilmoitus rikkinäisestä oikeasta etuvalosta. Ja eihän se palanut kun radalle lähdin. Radalta palatessa se kuitenkin paloi. Toisella ajokerralla sama juttu: varoitus tauluun, lamppu oikeasti pimeänä, mutta kierrosten jälkeen valo toimi. Ehkäpä Alastaro maksaa mulle velkaansa viime kerran porsimuksesta :mrgreen:

Kotiin päästyä lamppu toimii edelleen, mutta ehkä tämä on kyseisen polttimon lopun alkua. Ei hätää, Philipsin Long Life -polttimot on odottaneet hanskalokerossa jo kesästä 2016, kun oletin noiden nurkista löytyneiden käytettyjen polttimoiden simahtavan hetkenä minä hyvänsä. No ne on nyt osoittautuneet varmaan mun autoiluhistorian kestävimmiksi polttimoiksi :D

Päivä meni enemmän rupatellessa vanhojen ja uusien tuttujen kanssa kuin radalla, ajoin kolme viiden kierroksen kertaa, eikä mitään siis hajonnut. Ajoin kyllä aika rauhakseltaan, eli ei tarvinnut mennä koko ajan kaasu tai jarru pohjassa. Enemmän fiilistelin mutkia, hain ajolinjoja ja tunnustelin miten nykyinen alusta toimii. Nimittäin silloin kolme vuotta sitten viime ratakerralla auto puski aivan tuhottomasti joka mutkassa. Silloin oli alla Kumhon Ecowingit koossa 205/55R17 ja yli 300 tkm ajettu vakioalusta. Nyt on alla GoodYearin EfficientGrip Performancet koossa 225/45R17 ja Eibachin ProKit sekä Monroen Refelxit. Ja kyllä oli kuin eri autolla olisi ajanut! Mutkissa kulki aika tasapainoisesti eikä ainakaan käytetyillä nopeuksilla pito loppunut kesken kertaakaan. Oli koko ajan sellainen olo että auto kulkee juuri sinne minne ohjaan, kun viimeksi oli sellainen olo että auto haluaa mennä aina vain suoraan ja vastustaa kääntymistä kuin valtamerilaiva.

En tiedä onko syytä enemmän renkaissa vai alustassa, mutta uskoisin ettei pelkästään rengaskoko ja -malli vaikuta käyttäytymiseen noin paljon. Mietin siinä että auton on varmasti ääritilanteissa liikenteessä myös turvallisempi tuolla päivitetyllä alustalla. Jos siis talven auraamattomilla Turun teillä vähän harmitti auton mataluus, niin sen sai kyllä nautintona radalla takaisin.

Tällä kertaa siis Alastarolta omin voimin kotiin, eikä todo-listalle ilmestynyt mitään uutta. Silloin viimeksihän ahtimen lisäksi takajarrut tuli ajettua samalla kertaa loppuun (ne oli silloin jo valmiiksi viittä vaille lopussa).

Autokuumeeseen tämä vaikutti taas negatiivisesti, eli aika hyvä fiilis loppuunajetusta ratapäivän jälkeen. Kun vielä pesin auton eilen niin se näyttää taas siistiltä. Lisäksi kun viimeiseen kolmeen päivään on nyt tullut yli 500 km ajoa ilman ongelmia tai huomioita, niin ei ole yhtään sellainen olo että tämä pitäisi vaihtaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:
Ma Kesä 10, 2019 16:43
Kotiin päästyä lamppu toimii edelleen, mutta ehkä tämä on kyseisen polttimon lopun alkua. Ei hätää, Philipsin Long Life -polttimot on odottaneet hanskalokerossa jo kesästä 2016, kun oletin noiden nurkista löytyneiden käytettyjen polttimoiden simahtavan hetkenä minä hyvänsä. No ne on nyt osoittautuneet varmaan mun autoiluhistorian kestävimmiksi polttimoiksi :D
Tämä on todennäköisesti autoiluhistoriasi ensimmäinen kulkine, joka oikeasti vähän katsoo että mitä se sinne polttimoiden johtoon työntää. Vanhemmissa väpyttimissähän sinne menee kaikki häiriöt, piikit jne, mutta näissä missä valoille on oma pääteaste ja valovoimasignaali hallittua, on polttimoiden kestävyys aivan eri tasolla.
AZP kirjoitti:
Ma Kesä 10, 2019 16:43
Silloin oli alla Kumhon Ecowingit koossa 205/55R17 ja yli 300 tkm ajettu vakioalusta. Nyt on alla GoodYearin EfficientGrip Performancet koossa 225/45R17 ja Eibachin ProKit sekä Monroen Refelxit. Ja kyllä oli kuin eri autolla olisi ajanut!
Jo se, että alustalla on 300tkm vähemmän takanaan, tekee ihmeitä, saatika että valitut palikat ei ole sieltä heikoimmasta tarvikepäästä. Se on huikee fiilis kun vaihtaa vähän alustanpalikkaa pitäen samat pyörät ja voi todeta pidon olevan ihan eri tasolla. Pistää joskus miettimään, kuinka paljon rummutetaan paria renkaan ominaisuutta (urasyvyys ja kitkat vai nastat) jotka on kyllä tärkeitä tekijöitä, mutta hyvin vähissä on julkiset puheet ja keskustelut siitä, että sen renkaan pitäisi pysyä siinä tiessä kiinni, että se voi pitää tiestä kiinni.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin