"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8907
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » To Syys 05, 2019 16:46

Mäkin ostin semmosen syksyllä 2002 kun jo marraskuussa oli 20 asteen pakkaset. Sellasilla keleillä kun ostaa käytettyä Eberiä, niin maksaa varmasti kunnon hinnan :D

Se oli oiva taukolämmitin, mutta aina ajoon lähtiessä se sammui kun vauhtia tuli riittävästi. Jotenkin sennilmanotto tai pakovirtaukset meni sekaisin siellä etukannen alla, enkä koskaan saanut sitä toimimaan ajossa.

Hauskin Eberimuisto jäi siitä, kun auto seisoi kirkkaana pakkaspäivänä kotitalon edessä Turun Kaskenmäessä kadunvarressa lämmitys päällä. Kävelin alas Kaskenmäkeä kun muutama paloauto kapusi mäkeä ylös pillit päällä. Kotiin palattuani sain kuulla että olivat saaneet sivulliselta hälytyksen Kuplasta joka palaa parkissa. Olivat yrittäneet mulle soittaa, mutta mulla oli puhelimesta akku loppu, mutta olivat sitten saaneet silloisen avovaimon kiinni ja kysyivät "tässä kuplassa taitaa olla Eberi, kun savua nousee etupyöränkotelosta?" :mrgreen:

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3206
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Syys 05, 2019 18:30

Mulla oli joskus taannoin kuutisen vuotta sitte se 9-3SS manuaali-ilmastoinnilla ja ainaki siinä oli pääsääntösesti lämmönsäätö aina puoles välis kelillä kuin kelillä, puhallus lasi+naama ja nopeus kakkosella.

Voi olla, et aika on mullannu muistot, mut enemmän tota Astran automaattia saa räplätä kuin Saabin manuaalia. Femman automaatti toki oli melkosen vähällä käytöllä, etenki sen jälkeen kun sääti sen econ-automatiikan korkeammalle lämpötilalle. Mut kyl mä tota Astraa oon sen verran päivittäin oppinu räplään, et muutos manuaaliin ei olis henkisellä tasolla ollenkaan ongelma seuraavas autos :lol:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8907
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » La Syys 14, 2019 12:22

Onnea :saab:

Tänään 12 vuotta ensirekisteröinnistä. Tänä aikana mittariin rullattu karvan vajaa 339 tkm, josta n. 43 tkm on tullut mun toimesta, muut alkuperäisen omistajan ajamana.

Tässä on kaikenlaista autoilun merkkipäivää ollut muutenkin, viikko sitten tuli 20v tuon Oldsmobilen hankkimisesta ja tuossa elo/syyskuun vaihteessa 19 vuotta '73 Kuplan saapumisesta perheeseen. Ja ensi viikolla tulee allekirjoittaneelle täyteen 10v käyttöautoilua vain Saabeilla. Eli siis OG-kolkki tuli hankittua 17.9.2009 ja sen jälkeen ei ole ollut sellaista päivää, etteikö omistuksessa olisi ollut Saabia.

Merkkipäivää lukuunottamatta itse autosta ei tällä erää muuta raportoitavaa.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8907
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Syys 18, 2019 22:21

Tuli eilen luettua uusi Tuulilasi kannesta kanteen, ja lehtihän oli täynnä sähkö- ja hybridiautojuttuja. Kyllä huomaa mikä on suurin autoilun murros tällä hetkellä, alkaa puhtaasti polttomoottorilla toimivat autot olla lehdistön silmissä aika mielenkiinnottomia, ja uutta sähkökoneellista autoa pukkaa sieltä sun täältä. Lehden kannessa starana Mersun EQC, eli käytännössä GLC:n sähköversio. Hauskasti sama auto myös ostamani TM:n kannessa, ja kun lehdet käänsi ympäri, niin molemmissa tismalleen sama Superbin mainos (josta siitäkin tulossa plugari). Lehdethän on kuin kaksi marjaa.

Tuulilasin sisäsivuilla siis Mersun lisäksi koeajossa Nissan Leaf e+, tarina yli 2000 km lomamatkasta Leafilla, Mersun E300de -lataushybridi, Rangen Evoque kevythybridi ja lyhyt väliraportti Corollan farkkuhybridin käynnissä olevasta kestotestistä. Lähes puolet uusista automalleista kertovista jutuista oli sähkö- tai hybridiautoista, tosin tuon Rangen osalta nyt voi vähän kyseenalaistaa lasketaanko sitä hybridiksi, kun siellä on tavaratilan alla joku AA-paristo, josta annetaan kiihdytettäessä viideksi sekunniksi sähköä johonkin puolen hevosvoiman tahtimoottoriin.

Lehteä lukessa kuitenkin vahvistui taas ajatus siitä, että kyllä munkin pitäisi liikkua sähköllä eikä vanhalla nokivasaralla. Useammassa jutussa mainittiin miten sähkövoimalinja on voittamaton kaupunkipyörittelyssä, kun voimaa on saatavissa viiveettä ja regeneroinnin avulla kaupunkiajon kulutuslukemat on maantieajoa pienemmät. Minä kun pyörittelen Saabin rattia suurinpiirtein Turun ruutukaava-alueen sisällä, niin tuollainen automaattidieselhän on just se väärä ratkaisu ajopeliksi.

Kun sitten siinä pohdiskelin, että mitä syytä mulla on olla hankkimatta Outlander PHEViä, niin totesin että ei muuta kuin merkkiuskollisuus. Siis oikeasti, en keksinyt yhtään järkevää syytä olla myymättä Saabia ja olla ostamatta Mitsua. Mutta on se merkkiuskollisuus vaan vahvaa tekoa, kun ei sormi taivu laittamaan autoa myyntiin.

Katselin siinä vielä itselle sopivia vaihtoehtoja sähköisellä voimalinjalla olevista autoista (yhden niistä voi bongata tuolta nettiauton löydöt -ketjusta), ja totesin että ei niitä vaihtoehtoja Mitsulle oikein ole, ellei kaiva kuvetta sitten kunnolla. Edellytyksenä kun on jonkinnäköinen vetokyky ja riittävät tilat nelihenkiselle perheelle koiran ja matkatavaroiden kanssa. Kyllä mulla menis 200 km todelliseen rangeen kykenevä sähköautokin, eli esim. tuollainen Leaf e+, jossa tilatkin voisi riittää nippa ja nappa, ainakin jos turvautuisi ajoittain kattoboksiin, mutta se vetokyky katkaisee sitten kriteeristön lopullisesti.

Vastaus tietenkin löytyy noiden lehtien kannesta, eli Mersun EQC. Tai kilpailijansa Jaguar I-Pace taikka Audi E-Tron. Olen kuitenkin itselleni luvannut olevani koskematta enää Mersuihin ja taitaa olla niin että JLR ei ole tyypittänyt I-Pacelle vetomassoja, joten enhän mä voi sellaistakaan hankkia. Audikaan ei oikein sytytä.

Ja ihan sama sytyttääkö tai onko massoja, noi autot maksaa uutena yhden nollan liikaa mulle, eikä niitä vielä ole käytettynä oikeasti saatavilla, joten lopetetaan näistä jauhaminen alkuunsa.

Tesla Model X? Maksaa saman käytettynä kuin edellä mainitut uutena. Audi Q7 hybrid? Sama hinta käytettynä, ja sytyttää yhtä paljon (lue: erittäin vähän) kuin e-tron.

Kukkaroon kurkattuani totesin että töpseliautoista vaihtoehdot on Outlander PHEV tai Passat GTE farkku. Ja sitten nättiautoa selatessa totesin taas sen minkä tiesin ennestäänkin: nelivetomitsuja saa käytännössä samaan hintaan tai halvemmalla kuin noita etuvetopassatteja. En siis sen puolesta näe yhtään syytä miksi valitsisin noista kahdesta volkkarin.

Nyt siis sisälläni taistelevat järki ja tunne. Tällä kertaa nurinkurisesti järki sanoo että Saappi luiskaan ja PHEVimitsu hakuun. Tunne sanoo että Saappi pysyy pihassa. Kerta se on kai ensimmäinenkin, kun autokuume pyrkii pitämään nykyisen auton eikä vaihtamaan ajopeliä :mrgreen:

pela
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja pela » To Syys 19, 2019 08:02

sinun asemassasi jatkaisin nykykaluston kanssa. Tässä siirtymäkauden aikana voi tulla lisäksi ennakoimattomia
verotukseen liittyviä muutoksia ja jokin kiva mustapekka käteen.

Näyttää tuo uusien autojen myynti sakkaavan niin komeasti että muitakin samansuuntaisesti ajattelevia markkinoilla on.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8907
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » To Syys 19, 2019 08:20

Tarkennuksena vielä, että Mitsujen osalta katse on nimen omaan käytetyissä, hintaluokka siellä 20k€ paikkeilla. Noissa on vielä autoveroa niin minimaalisesti, että mitään kovin radikaalia hinnanpudotusta ei pitäisi tapahtua, vaikka autovero poistettaisiin kokonaan. Ja toisaalta käyttökulut on niin alhaiset verrattuna dieselsaabiin, että vaikka joku muutos tulisikin, niin iso osa siitä säästyisi kuitenkin ihan vain ajamalla sillä PHEVillä.

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6380
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde » To Syys 19, 2019 09:14

Kyllä teikäläisen ajoprofiililla ylivoimaisesti paras ratkaisu olisi sähköpotkulauta ja siihen perävaunu :mrgreen:
#5168 ∣ SAAB 900c Combi Coupé '89Citroën C5 HDi 136 A Exclusive Sedan '08 | Citroën C4 HDi 110 BMP Exclusive Berline '07

Avatar
Pölhökustaa
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa » To Syys 19, 2019 09:19

Ei aina tarvitse tanssia Tuulilasin ja TM:n mannekiinien mukaan.
Toyota Prius -08
VW Golf 1,6 variant 2003

Avatar
McStadey
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja McStadey » To Syys 19, 2019 12:50

Sähköpotkulauta on muuten ihan hauska värkki. Niidenkin käyttäjissä on sama sääntö kuin työmatkapyöräilijöissä ja motoristeissa, eli 90 % pilaa lopun 10% maineen :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8907
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » To Syys 19, 2019 15:07

Pölhökustaa kirjoitti:
To Syys 19, 2019 09:19
Ei aina tarvitse tanssia Tuulilasin ja TM:n mannekiinien mukaan.
Ei tarvi ei, ja sen takia en uutta autoa nyt olekaan katsomassa. Se vaan on niin että järjellä (eli pitkälti lompakolla) perustellessa tuloksena on jotain mainitun kaltaista. Nykyauto menee toki pienemmillä pääomakuluilla, mutta pelkkä dieselvero on luokkaa 720 oiroa (Mitsu luokkaa 170 oiroa), polttoainekulut 1400 oiroa (Mitsulla sähköä ja bensaa arviolta 600 oiroa) ja väkisinkin vanha saappi vie pidemmällä ajalla korjauksiin enemmän rahaa kuin tuoreempi ja vähemmän rullattu auto, lisäksi päälle tulee neliveto ja jossain määrin Saappia isommat tilat.

automies
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tussula

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja automies » To Syys 19, 2019 15:54

Ajattelitko muuten huoltaa itse sen PHEVn?

Ainakin meillä rouvan vuoden 2016 Volvo menee (onneksi vain) kerran vuoteen huoltoon ja noutaessa Visa vinkaisee kipiästi. :cry:

Saappiin voi tehdä väli- ja miksei isonkin huollon itse.

Nyt tarkoitan siis normihuoltoa, varsinaiset korjaukset sitten erikseen.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8907
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » To Syys 19, 2019 16:44

No se on sitten päätettävä miten sen kanssa toimii. Jos sekaantuu uudempaan vähemmänajettuun, jossa vaikka vielä jotain takuuta voimassa, niin en huolla itse. Joku vanhempi enemmänajettu voisi saadakin hellää huoltoa omasta toimesta.

Eli toki huolloista tulisi ehkä muutama satanen kustannusta, samoin vakuutus on väkisin kalliimpi. Saabissa pian alkavan kauden lasku on n. 380 oiroa sisältäen liikenne- ja kaskovakuutuksen. Tämä on vielä vanhemmassa bonussysteemissä, eikä uutta vastaavilla ehdoilla olevaa vakuutusta tuohon hintaan kai saisi melkein mihinkään kotteroon.

Avatar
McStadey
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja McStadey » To Syys 19, 2019 20:41

Halvalla kyllä menee vakuutukset.

Kyllähän uudemman auton huoltoihin menee jos marmorilla teettää. Klonkswageniin oli välihuolto 80€. Siinä ei tehdä mitään, katsotaan vain. Lisäksi vaihdatin öljyt ja paikka-aine oli mennyt vanhaksi. Koko lysti 208€ josta 32 euroa motonettiin öljypurkista. Korjaamon hanaöljyllä olis ollu 50€ kalliimpi. Eli 100€ maksoin siitä että vw liikkumisturva pysyy voimassa, toinen satku olis menny joka tapauksessa öljynvaihtoon ja paikka-aineeseen jos olisin muistanut vaihtaa :roll:

Saabin huollot(lue:korjaukset) maksoi kyllä aina vähintään saman verran, usein aika paljon enemmänkin :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8907
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Syys 20, 2019 08:41

Halpaa on joo, ja taloudellisessa mielessä noi halvat vakuutukset on yksi autonvaihtoa vastustava tekijä samalla tavalla kuin verot ja kulutus ovat sitä puoltavia. Tarkennuksena siis vielä, että tuohon hintaan autossa on täyskasko 200 € omavastuulla ja päälle vielä ulkomaan vastuuvakuutus ja lunastusturva. Kasko on kuitenkin mallia säästö, eli ei lasivakuutusta, sijaisautoja tms hienouksia. Lähinnä halunnut varmistaa sen, että jos ajan auton rotkoon niin saan rahat tilille. Edellyttäen siis että tämä on vahinko :lol:

Matematiikka menee siis suunnilleen niin, että Mitsulla säästyisi vuosittain juoksevissa peruskuluissa Saappiin verrattuna:
veroissa 550 €
energiakuluissa 800 €
vakuutuksissa takkiin -350 €
YHTEENSÄ 1000 €

Oletan, että rengaskulut, pissapojat, sulat, polttimot yms tarvikkeet menee yhtälailla Saabissa kuin Mitsussa, ja jos nyt oletetaan että teen ne huollot itse ja niihin tarvikkeet maksaa suunnilleen samat, niin näistä ei tule merkittäviä eroja. Jos käyttää autoa pajalla huollossa, niin voinee laskea 200-300 euroa vuodessa lisäkuluja siitä. Toisaalta jääpähän sitten vähän enemmän aikaa huoltaa ja puunata noita harrastepelejä, eli paljonko vapaa-ajalle laittaa hintaa?

Sitten kuluista jäljelle jää oikeastaan arvonalenema ja porsimukset. Viiden vuoden pitoajalla tuollainen 20 k€ Mitsu varmaan pudottaisi arvoaan noin 2k€/v. Saabissa ei arvonalenemaa enää ole kuin luokkaa 500 €/v. Eli tolla laskelmalla Mitsu tulisi nuo juoksevat kulut huomioiden noin 500 €/v kalliimmaksi, olettaen että kummastakaan verrokista ei porsi mitään. Mutta mulla on sellainen oletus, että pidemmällä juoksulla vajaa 350 tkm ajetusta 12-vuotiaasta Saabista saa olla vähän enemmän korjaamassa paikkoja kuin Mitsusta, jossa on ikää puolet ja kilsoja alle puolet tuosta. Tämä siis siitäkin huolimatta, että Saabissa on ollut viimeisen 3 vuoden aikana hyvin vähän korjattavaa.

Ja sitten pitää tietty vielä miettiä että mistä sitä maksaa. Eli vaikka kulut menisi tasan, niin ajaako mieluummin uudemmalla vähemmän ajetulla nelivetoisella vai vanhemmalla loppuunajetulla etuvedolla? Se on tietenkin makuasia ja toistaiseksi mun valinta näiden kahden välillä on ollut selvä, mutta aika näyttää miten jatketaan.

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2469
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Pe Syys 20, 2019 08:55

Kunpa nuo Outlanderin ominaisuudet saisi autoon, joka ei näytä sliipatulta Paherolta.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Vastaa Viestiin