"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, parisen viikkoa sitten tuli pikkujouluista palattua Outlander PHEV:n kyydissä. Pakko se oli koko kotimatka haastatella taksikuskia käyttökokemuksista. Kuulemma taksikäytössä bensaa menee nelisen litraa kaupunkiajossa, kun latailee sähköä verkosta aina välillä. Ja taksikäytössä ajoa tulee luonnollisesti sen verran että laturille ei ihan aina akkujen tyhjennyttyä ehdi. Voisin kuvitella että omassa käytössäni kulutus voisi jäädä parin litran tasolle plus tietty sitä sähköä. Noita kun alkaa saada jo 20 k€n hintaluokassa ja Hollannista hakemalla vielä halvemmalla, niin voisi hyvin olla se meikän eka töpseliauto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ajaminen on kuin kyydissä oloa, koska ajo-ominaisuuksia saa etsiä. Akku riittää 30-40km, bensaa menee paljon enemmän mitä mainittu aikaisemmin. Auto tuntui jotenkin jäykältä ja kömpelöltä. Minun ajo oli kylläkin suurimmaksi osaksi moottoritiellä ajamista. Toivottavasti 2019 malliin on tehty parannuksia.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Suhari sanoi, että maantiellä meneekin sitten vähintään 8 litraa, jolloin motarilla menee varmaankin jo kesänopeuksilla kymmenen tai yli. Noissa vauhdeissahan akku kuluu nopsaan tyhjäksi ja sen jälkeen kyseessä on tavallista raskaampi bensakatumaasturi ja kulutus sen mukaista. Mulla kun harvana päivänä tulee yli 40 km ajoja niin sähköllä voisi mennä varmaan 90 % ajosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kun kartoitin viimeiset viisi vuotta tulevaa autoani, tuo Outlanderin hybridi nousi myös esiin. Mullahan oli muutama tavoite: automaatti, neliveto, korkeampi ja lyhyempi kuin NG93. Lisäksi bonarina oli mahdollisuus 7-paikkaisuuteen. Jos tota Outlanderia olisi saanut 7-paikkaisena hybridinä, olisin tinkinyt tuosta kokovaatimuksesta ja hankkinut sellaisen. Nyt Capturilla joutui tinkimään aika monesta. Toisaalta vaimo tarvii vetokyvyn vuoksi joka tapauksessa isohkon auton, joten hänen autossaan yhdistyy sitten tuo 7-paikkaisuus.

Voi varmaan joutua aika pitkään odottelemaan alle 5m pitkää noilla spekseilläni. Nyt mulla 32kk jäljellä kovennettua Rellun kanssa. Toivottavasti sen jälkeen olisi alle 25ke hintaluokassa ladattava hybridi nelivedolla ja mieluusti edelleen lyhyempi ja korkeampi tarjolla. Ja mieluusti sellainen joka ei näytä rikkaimurilta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kulutuksesta. Itsellä on Mohikaanissa keskikulutus 16tkm:ltä 8,02 l/100. Vaikka on diesel manuaali, niin talvisessa kaupunkipyörittelyssä mennään kevyesti kymppiin ja vähän ylikin. Maantiellä pääsee viiteen litraan.
Tohtisin väittää, että tämä harvempi loota tekee kaupungissa kulutukselle hallaa, kun se ei mielestäni ole kauhean jouheva.

Vanha HDi-Xsara pärjäsi nurkkapyörittelyssä paljon paremmin, jolloin kulutus oli 7-8 l/100.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ jos saavat Ranskasta tämän konseptin myyntiin, niin aletaan olla lähellä noita vaatimuksia: https://www.peugeot.fi/brandi-ja-teknol ... ideos.html

Edellytyksenä tietenkin, että nelivedon voi yhdistää 7-paikkaisuuteen.

^Eberi on myös merkittävä tekijä jos vertailee kaupunkiajossa talvikäytössä dieselsaabia ja jotain ilman lämmitintä olevaa autoa. Eberi kun vie löpöä per tunti eikä per kilometri, ja keskinopeudet jää alhaiseksi, niin äkkiä voi tulla 1-2 litraa lisää kulutusta vain siitä ajonaikaisesta lämmittelystä, saatika sitten vielä taukolämmittäminen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sainpa lämpimikseni ajatuksen, että simuloidaanpa paljonko neljä vuotta vaihtoihtoisella automaattifarmarilla olisi mennyt fyrkkaa, jos sen olisi ostanut uutena omaksi silloin joulukuussa 2014 ja pitänyt tähän asti. Tässä tulee ekana haasteena vastaan valinta, että minkä auton olisin kaupasta kotiin silloin hakenut? Koska on turha spekuloida silloisella automaulla, niin valitaan jotain niin normaalia, ettei se herätä ajatuksia suuntaan eikä toiseen: Opel Astra farmari. Mitä nyt päämittoja katsoo, niin pikkuooppeli on aika samanmittainen auto kuin pikkusaappi, autona se ei ole uutena koskaan ollut halpa mutta ei myöskään kallis. Vieläpä sukua väärän koivun takaa Saabille. (Ja lisäksi netistä löytyi helposti täysi hinnasto kyseiselle autolle :) )

Elikkäs siis joulukuussa 2014 myin edellisen Saabin itse pois ja marssin käteisen kanssa Opelikauppaan, ruksin listoilta MY2015 Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo AT6 Driven ja siihen valitut lisävarusteet. 140 heppaa, kuusi automaattista vaihdetta eteen ja yksi taakse, farmarikori. Aika samaa kauraa kuin loppuunajettu Saappi, mutta mukana uuden auton tuoksu. Mutta miksi bensa, kun verrokkiauto on dieseli? Siksi, että jos olisin tuolloin päässyt oikeasti valitsemaan, valinta olisi osunut bensakoneiseen ihan jo ajomäärän takia. Dieseliin suhtauduin kiinnostuksella, mutta tosiasiassa valinnan saneli se, että tuolloin käytettyjä automaattisaappeja katsellessa ei kyllä kovin isoa valikoimaa bensakoneisia ollut tarjolla, tai jos oli niin hinta oli yli tuplat ostettuun yksilöön verrattuna.

Astra on toki tylsempi vaihtoehto kuin Saab ja vähemmän blingbling-preemium, vaikka jo tuolloin 2014 yritti kovasti Claudia Schifferin naamalla preemiumiksi itseään tv-kampanjoilla meikata. Mutta nyt mennään tällä eikä millään Volvolla, vaihtoehtoina on kuitenkin loppuunajettu premium tai täysin uusi perusooppeli, joten tasoissa ollaan imagon kannalta.

Oletuksena on, että uudesta autosta ei neljän vuoden ja 35 tkm aikana porsi mitään suurta, korkeintaan jotain alustamuoveja joutuu vähän ruuvaamaan takaisin paikoilleen. Renkaita ei ole jouduttu vielä uusimaan, huollot teetetään tai tehdään kerran vuodessa (n. 8-10 tkm välein) ja sulkia, polttimoita ym. rippeitä menee samaan tahtiin kuin Saabissa on mennyt paitsi ei ekana vuonna. Jotain pientä varustetta ostetaan tyyliin Saabin eSID2. Oletuksena on, että Opeli on vienyt bensaa mun ajossa 9,3 litraa sadalla (Opelin virallinen kaupunkikulutuslukema), bensa on tarkastelujaksolla maksanut keskimäärin 15 snt enemmän kuin diesel (mulla on tilastot vain dieselin hinnoista omistusajalta), vakuutus on noin satasen kalliimpi kuin Saabiin, ja ajoneuvoverot on olleet omistusaikana samat kuin mitä ne kyseisessä autossa juuri nyt ovat. Opeli on käytetty kertaalleen neljän vuoden aikana ilmastointihuollossa samaan hintaan kuin Saappikin todellisuudessa.

Tarkastelun lopuksi tutkaillaan vielä mikä on auton jäännösarvo tänään ja verrataan Saabin laskelmaan.

Opelin hinnastohinta 1.7.2014 päivätyn hinnaston mukaan oli 25 067,10 euroa, ja lisävarustehinnastosta ruksin Drive-paketin (938,10 €: 17" aluvanteet, sähkölerputtavat sivupeilit, LED-päiväajovalot, sadetunnistin, lämpöratti jne) ja kumimatot (59 €). Siihen päälle talvirengaspaketti joko Opelikauppiaalta tai netistä tilaten (900 €) ja irrotettava vetokoukku asennettuna koukkupajalla tai jossain (500 €). Näillä varustein Saappi alkaa hävetä varustelullaan Opelille, ainoa Saabin bonus on Eberi, jota en kuitenkaan koe tarvitsevani bensaooppelissa. Lohkolämmitin on vähän niin ja näin, kun kotona ja töissä on talli, tosin tallia ei töissä ollut vielä 2014, mutta tolppapaikka oli. Webasto maksaisi Opeliin tonnin, lohkon saanee asennettuna jollain 300-400 eurolla tai itse asentaen osat Motonetissä näköjään 170 euroa.

Koska olen käteisasiakas ja liikkeellä juuri vuoden lopulla kun kauppaa pitää tehdä täyttääkseen vuositavoitteet, saan tingattua hinnastohinnasta 2000 euroa pois. Auto maksaa näin varustettuna mulle 25 464 €.

Tämän Opelin ajoneuvovero on 239 €/v eli neljälle vuodelle 956 €. Vakuutuksen hinnaksi laitetaan 450 €/v eli 1800 € pitoajalle, on kuitenkin huippubonukset kun olen keskivertoa parempi kuski niin kuin kaikki. Huollot menee 300 eurolla per kerta eli 1200 euroa. Vaihtoehtoisesti huollan itse ja rahaa menee ehkä tonni vähemmän. Uuteen autoon ehkä ainakin takuuajalla on kiva hakea kuitenkin joku muu kuin itse väkerretty leima, joten lasketaan teetetyillä huolloilla. Stnan kallista.

Kulutus 9,3 litraa x keskimääräinen bensanhinta viimeisen neljän vuoden aikana 1,49 €/litra x ajettu 35 Mm: 4850 €.

Katsastuksia osunut kohdalle vasta yksi, mutta sulkia, polttimoita, pissapoikaa, pesuja jne menee satasen edestä vuodessa eli 400 €. Niitä jotain varustelujuttuja ja pikkukorjauksia mennyt toinen 400 €. Vaikka sitten Wunderbaumeihin tai johonkin kivaan, ettei kuole Opelin ratissa tylsyyteen.

Nettiautosta kun katsoo, niin neljävuotias automaattiturbofarkkuastra maksaa alkaen 16 t€. Laitetaan auton arvoksi 15 t€, ei välttämättä vastaa liikkeen hyvitystä uuteen vastaavaan, mutta kyllä 35 tkm ajetulle autolle luulisi tuolla hinnalla ostaja löytyvän, kun muut pyytää tuplakilsoilla olevista 17 tonnia.

Matematiikka yhteenvetona:
Arvonalenema 10 464 €
Verot 956 €
Vakuutus 1800 €
Huollot teetettynä 1200 €
Bensat 4850 €
Pientarvikkeet ja korjailut 400 €
Varustelu ja tuuning 400 €

Yhteensä: töttöröö! 20 070 € eli viisi tonnia vuodessa! Taas!

No sen sidotun pääoman koron voisi tietenkin jyvittää mukaan. Käteisellä ostettiin, mutta jonkun tuoton nyt tuoltakin yli 15 k€:n lisäpanostukselta menetin. Mutta jos nyt 2 % vaikka laskee koroksi kun autorahoituksiakin tuollaisilla todellisilla koroilla saa, niin se on sellainen 300 € per vuosi, eli ei käytännössä heiluta tuota laskelmaa juurikaan.

Tämä jaksaa kerta toisensa jälkeen yllättää nuukan miehen, jolle on lapsesta saakka opetettu että uuden auton kun kaupasta haet niin siinä lähtee 20 % maksetusta rahasta taivaan tuuliin kun ajat sen ulos sieltä lasihallista. Lähtee ehkä joo, mutta kun pidät sitä autoa edes neljä vuotta, niin se kummasti uppoaa yleiskustannuksiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Laskit huoltoihin liikaa rahaa. Satku pois per kerta noista pikkuhuolloista. Eli alle viis tonnia vuodes. Illan opetus: myy se loppuunajettu jollekki nyt kun se on jo valmiiksi fiksattu :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^jääpähän lisää rahaa sekalaiseen tuuningiin :mrgreen:

Katsoin nopeasti paljonko laskelma eroaisi kun olisikin päätynyt 5d Insigniaan 1.6 Turbolla ja automaatilla. Se olisi autona jopa mieluisa, Astra ei silleen herätä tunteita mihinkään suuntaan. Hintaa varusteineen noin 6000 euroa Astraa enemmän, mutta näyttää olevan käytettyjenkin hinnat 5k€ Astrojen yläpuolella. Arvonalenemaa noin tonni lisää neljälle vuodelle, kulutusta ja veroja hieman vähemmän (!), jyvitin vielä huoltoihin ja vakuutuksiinkin hieman isomman auton lisää, mutta en silti saanut laskelmaa nousemaan kuin muutaman satasen per vuosi, en lähellekään kuutta tonnia.

Ja kyllä mä JP_Vette voin sulle ton Saabin myydä, kun tulet käteisen kanssa tinkaamaan. Volvoa en kuitenkaan vaihdossa ota, Astraa voisin viimeisimpien laskelmien jälkeen jopa harkita. Miten menis päittäin? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jos otat loppuvelan nimiis, niin vaihdetaan heti päittäin. Voin antaa käteistäki muutaman tonnin, niin kelpaa mennä alennusmyynneille :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Laitetaan harkintaan. Mut ei kannata pidätellä hengitystä, yleensä kun sivulauseessa mainitaan mukana tuleva velka mutta ei summia, on ostolapaset pudonneet aika sukkelaan. Ja eiks se Astrakin ala piakkoin lähestyä loppuunajettuja lukemia? Ehkä en toista kertaa erehdy ottamaan uuden auton kustannuksia kantavaa loppuunajettua ruoskaa. Sen verran on tullut tota ekseliä opeteltua tän ajokin kanssa.

Ei vaiskaan, ei ole kyllä neljän vuoden aikana kertaakaan kaduttanut tän auton hankinta, vaikka ihan halpaa ei ole ollutkaan. Halpaa ja hyvää kun ei samassa paketissa kuulemma saa, niin mä olen sitten saanut hyvää :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:Koska olen käteisasiakas ... saan tingattua
Autoliikkeelle on mieluisampaa myydä rahoituksella kuin käteisellä, joten tinkiminen kannattaa aina suorittaa sillä oletuksella, että ottaa rahoituksen (paitsi silloin, kun joku myy hädissään nollakorolla ja kuluitta).
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Valitsin sanat hieman hämäävästi, tarkoitin ennemminkin sitä että en tarjoa mitään vaivalla hävitettävää loppuunajettua ruoskaa vaihtoautona ja odota siitä kymppitonnin hyvitystä.

Mutta yllä mainittu on kyllä totta, varsinkin uusien autojen kaupassa. Jobbarihäkissä setelien heiluttelu myyjän nenän edessä voi vielä lisätä tinkihaluja. Käteiskauppahan tunnetusti kannattaa silloin, kun myyjällä on oikeasti akuutti rahantarve (eikös jobbareilla aina?) ja raha vaihtaa omistajaa ilman virallisia välikäsiä eli verottajalta piilossa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, autokauppiaan usein kannattaa myydä myös rahoitus, koska saavat myös rahoitusyhtiöltä bonusta rahoitusjärjestelyistä. Ehkä näiden 0-korkojen kanssa autokauppias joutuu maksamaan myös osan korkokustannuksista, mutta perinteinen käteinen muovipussissa suattaa aiheuttaa enemmän epäilyksiä kuin innostusta isomman lasihallin autokauppiaassa... Jopparit tietenkin tekevät käteiskauppaa perävalotakuulla oikein mielellään :D

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Taitaa ne "nollakorkoisetkin" rahoitusdiilit olla järjestelypalkkioineen ja kuukausimaksuineen sen verran hyvää bisnestä rahoitusyhtiölle, että tuskin autokauppa niistä mitään rahoittajalle maksaa. Mutta mitä mä niistä tiedän kun en ole rahoituksella ikinä asuntoa pienempää vehjetta ostanut?

Taisin Rifterin koeajon jälkeen jo luvata, että lopetan koeajelut, mutta ajauduin taas elektronisen mainonnan uhriksi. Länsiautosta tuli jokin aika sitten Hyvää Joulua -viesti jossa kiitettiin menneestä vuodesta ja pyydettiin käymään liikkeessä, niin saa 5L kannun pissapoikaa mukaansa. Ajattelin että mikäs siinä jos joku päivä olen siellä suunnalla liikenteessä ja on vielä luppoaikaa, niin käydään kahmasemassa tonkka mukaan.

Tänään sitten sattui olemaan sellainen hetki, joten liikkeeseen sisään ja siellähän oli hiljaista kuin pukin pajassa joulupäivänä. Kaikki muut kaupat näytti sen sijaan tänään olevan täynnä porukkaa, autoja ja varaosia ei kai ihan hirveästi osteta joululahjoiksi? (Miksei? kysyy autoharrastaja :mrgreen: )

No kun Ooppelikustannuksia oli vertailtu tässä eilen niin katselin siinä vaihtoautohallissa muutamaa tuoreempaa Insigniaa. Pihalta löytyi myös tällainen vehje: https://www.nettiauto.com/9807606

2,5-vuotiaalle nelivetoautomaattifarkulle ei 16790 € ole mielestäni ihan posketon hinta, ollut uutena kuitenkin varusteineen yli 40 t€:n auto. Pienellä Nettiauton selailulla näyttäisi siltä, että tuota myydään halvemmalla kuin monia samanikäisiä ja samoilla kilsoilla olevia etuvetoinkkuja. Kilsoja on ikään nähden, mutta ei kuitenkaan numerona paljon. Ja kun ajoa on kertynyt luokkaa 70 tkm/v niin on selvää että ajo on ollut pitkää pätkää ja todennäköisesti autossa ei ole istunut koko tuota matkaa sekalaista kakaralaumaa ja paria saksanpaimenkoiraa. Sisustassa ei kilsat juurikaan näkyneet, ulkokuoren zoomailua haittasi hieman se, että auto oli luminen oltuaan pihalla.

Keli oli mukavasti sopiva nelivetokokeiluihin, ja mitä ikinä haldexista sanotaankin niin en löytänyt normaaleilla talviliukkailla valitettavaa nelivedon toiminnasta. Liikennevaloista kun lähti ylämäkeen kunnon kaasulla auto ei ensin suditellut eturenkailla paikoillaan kunnes Haldex ymmärtää kytkeytyä, vaan kyllä se lähti siitä käytännössä heti. Liukkaassa kurvissa kiihdyttäessä huomasi, että alkuun auto puski hieman ja loppumutkasta käytös oli enemmänkin yliohjauuvaa, mutta tuokaan käytös ei ollut mitenkään sellaista, että sen vuoksi päätyisi ojaan.

Vaikka Insignian esittelystä onkin jo 10 vuotta, niin kyllä tuossa sisällä istuessa oli melkein olo kuin uudessa autossa. Saabilla matkaan lähteminen koeajon jälkeen oli taas kuin olisi astunut 15 vuotta ajassa taaksepäin. Vaikka toki pidän Saabin kojelaudasta erittäin paljon, niin moderniksi sitä on enää turha haukkua. Onhan NG9-3:n ja Insignian suunnittelujen välillä toki reilu viiden vuoden ero, mutta tuntuu että siinä viidessä vuodessa on menty todella paljon eteenpäin auton sisustan suunnittelussa.

Kauppoja ei nyt tullut kun ei ole autonvaihtotarpeita, mutta täytyy todeta että ostamalla silloin neljä vuotta sitten Insignian ja ottamalla sen samat 5k€/v kuluja kuin mitä Saabilla on otettu, niin olisin kyllä ajanut neljä vuotta aika paljon modernimmalla autolla. Tietenkään tuolla kulunumerolla ei olisi ajanut tuota nelivetodieseliä, mutta jos nyt unohdetaan liukkaan kelin treenit, niin muu koeajokokemus kyllä istuisi yhtäläisesti MY2014 etuvetoiseen bensa-automaatti-Insigniaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin