"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään käytiin korjatuilla kulmalaitteilla ottamassa lukemat. Pientä kikkailua se vaati että saatiin luvut vihreille, mutta nyt on katastukseen lappu. Sinnikäs oli kyllä mekaanikko, sellainen yli 1,5h meni taas, siitä noin tunti säätäessä ja pähkäillessä että miten edetään. Se vasen camberin säätöpultti on edelleen jumissa, nyt on kaikki konstit kokeiltu, kun tänään annettiin kuumaa molempiin päihin, korjaamon mies väänsi pultin kannasta ja minä taoin vasaralla toisesta päästä. Ei irtoa. Jos tilanne vaatii, seuraava keino on vetää laikalla pusla ja pultti poikki ja uusia pultin lisäksi koko tukivarsi tai vähintään tuo 10-55 euron hintainen pusla, jonka saatavuus näyttää olevan todella heikko.

Tämä ongelma koskee vasenta puolta, jossa pultin kannan edessä on suoraan pakoputki, joten tuo kallen kikka jatkovarsista ja koko kierroksen kääntämisestä edellyttäisi pakoputken irrottamista. Sitäkin voisi vielä kokeilla, mutta en usko että se siitä kovin helposti irtoaisi. Pultin kantakin on jo hieman huonona.

Savumittaukset pitää vielä hoitaa ja sitten leimalle. Ikkuna on noin viikon mittainen jos haluaa saada ns. pitkän leiman. Katsastuskausi alkaa 14.5. ja 20.5. muuttuu katsastussäädökset siten että näin vanhoihin ei pitkiä leimoja enää jaeta, vaan seuraava katsastusaika siirtyy aikaisemmaksi, jos käy leimalla nyt heti kun katsastuskausi on auennut. En ajatellut aikaistaa, joten joko leimalle 14.-19.5. tai sitten vasta elokuussa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään leimattu vailla huomautuksia. 65 euroa vaati Länsikatsastus alustan muutoskatsastuksesta, itse määräaikainen kustansi 25 oiroa kun oli päästölappu valmiina. Nyt on ajoaikaa syyskuun 2019 puoliväliin saakka, jolloin ollaan jo melkein viisi vuotta kuljettu yhteistä matkaa.

Päästömittari näytti 0.95, kun viime vuonna tulos oli 0.97. Melko tasalaatuista poljentoa siis. Tankissa biodieseliä, fossiilisellahan lukemat oli 1.2:n paikkeilla aikanaan, joten kyllä näillä luvuilla Nesteen väite pienemmistä päästöistä Mylllä näyttää olevan katetta.

Iskaritestin osalta oli mielenkiintoista katsoa minkälaisia lukemia muokattu tuore alusta antaa verrattuna yli 300 tkm ajettuun vakioalustaan. Eipä kovin suurta muutosta (alkuperäinen/uusi)

etu vasen 86/84
etu oikea 86/82
taka vasen 71/74
taka oikea 72/73

Rahaa tähän alustaoperaatioon paloi lopulta 584 euroa , josta osiin 411 euroa, pyöränkulmajumppaan 108 euroa ja muutoskatsastukseen 65 euroa. Asennuksenhan tein itse ja etutolpat uusittiin kokonaisuudessaan kaikkine laakereineen, kumiletkuineen jne.

Tällä hetkellä autossa ei ole akuutteja ongelmia tai huoltokohteita. Siivota se pitäisi. Katsastuksessa mittarissa 325512.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:Päästömittari näytti 0.95, kun viime vuonna tulos oli 0.97. Melko tasalaatuista poljentoa siis. Tankissa biodieseliä, fossiilisellahan lukemat oli 1.2:n paikkeilla aikanaan, joten kyllä näillä luvuilla Nesteen väite pienemmistä päästöistä Mylllä näyttää olevan katetta.
Onko tuo vakiotekniikalla, siis ilman softavirityksiä tai rautakangella lävistettyä hiukkassuodatinta? 8O Ketjussa liikaa sivuja että rupeaisin kahlaamaan tai lyömään päätä etsi-nappiin :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jcarlsonin softa, joka alkuongelmien jälkeen iteroitu vielä päästöjen kanssa optimiksi, EGR ja DPF poistettu käytöstä sekä ohjelmallisesti että fyysisesti.

Terveessä DPF-autossahan nuo nokipäästöt jää mittarilla lähes nollaan. 0,01 taisi olla tämän auton viimeinen mittaustulos DPF:llä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Silläpä kysyinkin, kun Citikan tulos viimeviikkoisessa katsastuksessa taisi olla 0,03. :D Eipä sitten mitään kun softattu on.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

VMP

Tänään ekaa kertaa pyöräsuuntauksen jälkeen enemmän maantieajoa, ja huomasin että ratti kenottaa hieman oikealle. Sillä tavalla huomaamattoman mutta ärsyttävän vähän, ratin kehällä ehkä sentin verran kiertoa päällä kun ajelee suoraa tietä, muuten on keula pian keskiviivan yli. Sellainen pieni kenotus, ettei sitä kaupunkiajossa oikein edes huomaa ellei sitä erikseen hoksaa miettiä.

Tätä on työn laatu tän päivän Suomessa. Tämä autohan on käynyt ropattavana minun omistusaikanani eli 3,5 vuoden aikana kolme kertaa ammattilaisilla:
1. ilmastointihuolto -> huomasin lapuista jälkikäteen, että ainetta on pistetty TTiD:n ilmastoinnin määrän mukaan eli 30 g liian vähän
2. kevään 2016 pyöränkulmien säätö -> ratti kenossa -> uusintasäätö
3. kevään 2018 pyöränkulmien säätö -> eka yritys reisille kun säätölaitteessa vikaa, toisella yrityksellä nyt ratti taas kenossa

Neljännen kerran kun auto on käynyt pajalla oli viime kesänä pyöränkulmien tarkistuksessa, silloin ei säädetty mitään, joten oli kai vaikea mokata. Tosin oli silloinkin mittarin mukaan liikaa aurausta takana, mutta mekaanikko totesi että ei kannata koskea mihinkään, kun oli kaikki symmetrisesti. Joku voisi mokaksi laskea tuonkin.

Tosin täytyy todeta että nyt alkukuussa suoritetussa kulmamittauksessa taka-aurausta ei saatu säädettyä täysin symmetrisiksi. Vasemmalla puolella aurausta ei saatu aivan riittävästi ennen kuin otin takapyörästä kiinni ja väänsin sen verran lujaa, että lapulle saatiin riittävän oikea lukema. Voihan se olla, että penkissä on autossa ollut ratti just jetsulleen suoraan, mutta tien päällä taka-aurausten pieni ero (oisko ero ollut 0,4 mm) tekee sen, että ratista pitää vähän kompensoida että auto kulkee suoraan. Tosin mitä geometriasta ymmärrän, jos vasemman takapyörän auraus ei ole aivan riittävä, pitäisi ajossa ratista joutua kompensoimaan vasemmalle, ei oikealle.

Taitaa olla helpoin tie että käyn auton alla kääntämässä raidetangoista neljänneskierroksen tai jonkun muun minimaalisen määrän molemmilta puolilta, niin ratti tulee ajossa suoraan. Itse pyöränkulmiahan ei tuolla metodilla pitäisi ihan vituralleen saada. Ei vaan jaksaisi varata taas aikaa ja viettää aikae korjaamohallissa kun sensoreita kiinnitetään ja kalibroidaan, vaikka uusinnan saisi maksutta. Varsinkin kun lopputoteamus voi olla että nää on ihan suorassa, mutta se taka-auraus aiheuttaa tuon ratin kenotuksen.

VMP
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

VMP:tä ollu liikkeellä viime aikoina niin paljon, että päättivät listautua oikein pörssiin:

https://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutise ... ti-6730230

Ja hyvin on mennyt, kurssi on pysynyt merkintähinnan yläpuolella, eli jos uskoo VMP:n kasvuun, on sijoittanut fiksusti.

No, itsellä on VMP:n määrä pysynyt aika vakiona tässä alkukesästä, puhelin on nyt kuudetta viikkoa huollossa, remonttimiehet purkaa juuri tuossa talon ulkopuolella eilisen iltapäivän töitä kun sanoin aamulla että VMP, tämä ei kelpaa. Mutta täytyy sanoa että Saabin osalta ei ole joutunut isompia kiroilemaan viimeiseen kuukauteen. Se ratti kenottaa edelleen hieman, kun en ole ehtinyt käväistä auton alla kääntelemässä raidetankoja. Pienestä on kenotus kyllä kiinni, meinaan katsoin edellisen viestin jälkeen rengaspaineet ja huomasin, että vasemmalla edessä oli 0,2 baria vähemmän kuin muissa renkaissa. Tämän kun oikaisi, niin ratti kääntyi hieman oikeaan suuntaan. Testasin sitten vielä laskemalla oikealta edestä 0,2 baria painetta pois, niin taas tuntui hieman kääntyneen ratti suorempaan. Ei se silti ihan suorassa ole vieläkään, että ei tästä rengaspaineita voi syyttää.

Samalla olen huomannut että NG-kolkin mittaristo on jotenkin kenollaan suhteessa rattiputkeen. Eli jos käännän ratin silmämääräisesti suoraan suhteessa mittaristoon, niin rattiputken suojamuovista kokeillen ratti onkin hieman kenollaan vasemmalle. Toisin sanoen olen tulossa tämän rattiasian kanssa jo pikkutarkkuudessani hulluksi, eikä kannata luottaa enää mihinkään mitä siitä asiasta kirjoitan.

Oikein muuta raportoitavaa ei autosta sitten olekaan, kaikki toimii. Kuskin ikkuna alkanut kesän kunniaksi taas kitisemään niin että tarvitsee Peltorit korviin kun ikkunaa laskee tai nostaa. Silikonispray ei oikein tunnu auttavan asiaan. Pitäisköhän harrastaa ja avata oviverhous ja ihmetellä mikä siellä on niin kuivana että kuulostaa ihan vanhapiialta?

Kuluseurannassa iloista on se, että jousien ja iskarien vaihdon ja niihin liittyvien pyöränsuuntausten ja muutoskatsastusten jälkeen ei ole listaan ilmestynyt mitään uusia korjauskustannuksia. Rahaa on palanut vain normaaleihin juokseviin autoilun kuluihin. Jos porsimiskustannuksia etsii listasta, niin tuon alustaremontin lisäksi viime vuoden kuluihin tuli uudet koiranluut molemmille puolille eteen ja rekisterivalon polttimot.

Lopulta 3,5 vuotta loppuunajetulla on mennyt aika vähillä vioilla. Renkaat, polttimot, jarrupalat, jarrulevyt ja akut on kulutstavaraa ja omaa hölmöyttä on tullut rikottua sivupeilin lasi sekä dieselsuodattimen vesianturi. Tiettyjä kohteita autossa oli rikki kun sen ostin, ja ne laitettiin oston jälkeen kuntoon. Jos nämä jättää laskuista, niin autosta on minun omistusaikanani porsineet seuraavat kohteet:

takaripustuksen auraustangot ja vakaajan puslat väljät 09/2015
ahdin päästi savut 06/2016
matkustajan oven lukkomoduuli toimi miten sattui 10/2016
koiranluut väljät 07/2017
takajouset poikki 11/2017

Nämä ovat siis koituneet kohtaloksi viimeisen 3,5 vuoden ja 30 tkm aikana. Näistä vain ahdin oin oikeasti kallis ja iso paukku, muiden korjaukseen on mennyt rahaa 0-115 € per kerta. Toki jousien korjauksen yhteydessä meni sitten kerralla enemmän kun tein koko alustan uusiksi, mutta käytännössä hommasta olisi selvinnyt vain vaihtamalla ne takajouset.

Että ei tämä nyt 326 tkm ajetuksi autoksi ihan surkea laitos ole ollut. Ja kuten sanottua, tällä hetkellä kaikki toimii ja matka jatkuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hyvin maltillisilla kuluilla on loppuunajettu mennyt.

Nykyisen Ranskalaisen syrjähypyn tilalle olen katsellut (lähinnä) 06-08 9-5 farmareita, mutta ne tuntuu olevan koriltaan jo samassa kunnossa kuin vanhemmatkin eli ruostetta pukkaa takakaarista. Toisaalta jos jostain löytäisi "mintin" n. 100-150tkm ajetun Femman niin siihen saisi olla tekemässä taas jarrut, iskarit ja jouset, puslajumpan, ehkä mitsu-päivityksen jne. Eli 1500-2000€ menee helposti hankintahinnan lisäksi. Näin ollen joku hyvin huollettu 300tkm ajettu vois olla vaihtoehto, mutta se ruoste....

Taidan yrittää sopeutua elämään ranskanlul... ei kun ranskanpullan kanssa. :evil:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lisätään huoltokuluihin 79 euroa. Käytin auton tänään nääs ilmastointihuollossa. Edellisestä on aikaa 3v ja alkoi olla aina käynnistykse yhteydessä sellainen olo että laite kerää pitkään kierroksia ennen kuin alkaa puhaltaa kunnolla kylmää. 560 g tuli ulos ja 680 g sisään, tällä kertaa täytettiin siis oikea määrä, kun huoltoukolle sen erikseen ohjeistin. Olishan tuon kanssa saattanut pärjätä vielä useamman kesän, mutta meinaa noiden täyttöhuoltojen hinnat nousta piakkoin niin reilusti että oli pakko tarttua 79 euron tarjoukseen nyt kun sen vielä sai. Syksymmällä tai ensi vuonna hinta voi olla jo 179 euroa. Nyt jo näkyy mainoksia "ilmastointihuolto 49 euroa, kylmäaine laskutetaan erikseen 0,2 €/g" eli Saabin tapauksessa siis yhteensä 185 euroa. Vai täytetäänkö sinne vanhat aineet + lisätään tarpeen mukaan?

Puoli vuotta sittenhän täällä kirosin miten Saabin omistamiseen ja ajeluun uppoaa 5000 €/v vaikka pääomakulut onkin melko pienet johtuen alhaisesta hankintahinnasta ja ajomääräkin jää hyvin alle 10 tkm/v. Sen verran huoleton kevät ollut lopulta että kulut voi pyöristää nyt lukemaan 4700 euroa/v. Suunnitelma siitä että ajelen tuota keskikulua alemmas on siis toistaiseksi toteutunut kohtalaisesti. Karkuun ei kuitenkaan pääse sitä faktaa, että vakuutus, verot, arvonalenema ja dieselit on noin kolme tonnia vuodessa vielä tässäkin vaiheessa, vaikka arvonalenema euromääräisesti on vähentynyt kun jäännösarvo on alentunut. Tuohon kun ynnää muita välttämättömiä juoksevia kuluja niin alle 3500 €/v on vaikea tällä autolla ja ajomäärällä päästä. Pieniä porsimisia ja pintä harrastuneisuutta kun lisää pakettiin, niin luku alkaa nelosella. Eli ei tämä ajamalla halvaksi muutu, eikä radikaalisti edullisemmaksi kuin tarttumalla johonkin Länsiauton hassunhauskaan 299 €/kk tarjouskampanjaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kyllä se kone työntää samat aineet takaisin, ei ole mitään "jätekylmäainesäiliötä" joten luulisi että laskutetaan vain se mitä lisätty. Näin ainakin allekirjoittaneen työpaikalla. Tuo on kyllä harvinaisen huono hinta jos pitäisi täyttää joku vanhempi iso auto joka päässyt tyhjäksi kun täyttömäärä voi olla helposti yli kilon..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ok, hyvä tietää. itsellä oli sellainen mielikuva, että vehkeestä imetään vanhat öljyt ja aineet jonnekin jatkokäsittelyyn ja lyödään aina uudet tilalle. Mutta toki järkevämpää ja ekologisempaa toimia noin, kun ei se kylmäaine kai pahaksi käytössä yleensä mene.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja anv »

AZP kirjoitti:VMP

Tänään ekaa kertaa pyöräsuuntauksen jälkeen enemmän maantieajoa, ja huomasin että ratti kenottaa hieman oikealle. Sillä tavalla huomaamattoman mutta ärsyttävän vähän, ratin kehällä ehkä sentin verran kiertoa päällä kun ajelee suoraa tietä, muuten on keula pian keskiviivan yli. Sellainen pieni kenotus, ettei sitä kaupunkiajossa oikein edes huomaa ellei sitä erikseen hoksaa miettiä.

Tätä on työn laatu tän päivän Suomessa. Tämä autohan on käynyt ropattavana minun omistusaikanani eli 3,5 vuoden aikana kolme kertaa ammattilaisilla:
1. ilmastointihuolto -> huomasin lapuista jälkikäteen, että ainetta on pistetty TTiD:n ilmastoinnin määrän mukaan eli 30 g liian vähän
2. kevään 2016 pyöränkulmien säätö -> ratti kenossa -> uusintasäätö
3. kevään 2018 pyöränkulmien säätö -> eka yritys reisille kun säätölaitteessa vikaa, toisella yrityksellä nyt ratti taas kenossa

Neljännen kerran kun auto on käynyt pajalla oli viime kesänä pyöränkulmien tarkistuksessa, silloin ei säädetty mitään, joten oli kai vaikea mokata. Tosin oli silloinkin mittarin mukaan liikaa aurausta takana, mutta mekaanikko totesi että ei kannata koskea mihinkään, kun oli kaikki symmetrisesti. Joku voisi mokaksi laskea tuonkin.

Tosin täytyy todeta että nyt alkukuussa suoritetussa kulmamittauksessa taka-aurausta ei saatu säädettyä täysin symmetrisiksi. Vasemmalla puolella aurausta ei saatu aivan riittävästi ennen kuin otin takapyörästä kiinni ja väänsin sen verran lujaa, että lapulle saatiin riittävän oikea lukema. Voihan se olla, että penkissä on autossa ollut ratti just jetsulleen suoraan, mutta tien päällä taka-aurausten pieni ero (oisko ero ollut 0,4 mm) tekee sen, että ratista pitää vähän kompensoida että auto kulkee suoraan. Tosin mitä geometriasta ymmärrän, jos vasemman takapyörän auraus ei ole aivan riittävä, pitäisi ajossa ratista joutua kompensoimaan vasemmalle, ei oikealle.

Taitaa olla helpoin tie että käyn auton alla kääntämässä raidetangoista neljänneskierroksen tai jonkun muun minimaalisen määrän molemmilta puolilta, niin ratti tulee ajossa suoraan. Itse pyöränkulmiahan ei tuolla metodilla pitäisi ihan vituralleen saada. Ei vaan jaksaisi varata taas aikaa ja viettää aikae korjaamohallissa kun sensoreita kiinnitetään ja kalibroidaan, vaikka uusinnan saisi maksutta. Varsinkin kun lopputoteamus voi olla että nää on ihan suorassa, mutta se taka-auraus aiheuttaa tuon ratin kenotuksen.

VMP
Kuten tuolla "ohjaus puoltaa" tms. palstalla minä ja nm. Petrisa ovat kertoneet, että onhan sen nyt kumma jos ei pyöränkulmia saada kohilleen. Muutama vuosi sitten ensin hän, sitten minä ja nyt parin viikon sisään sekä poikani että tyttäreni kävivät säädättämässä pyöränkulmat. Heillä passatti ja kia. Molempien kommentti oli, että nyt auto kulkee suoraan. Tyttären kohdalla pistivät passatin ensin puslien vaihtoon, jotta saadaan kulmat kohilleen. Tästä ei muuten veloitettu edes erikseen. Mutta, näin Oulussa. Koittakkeepa löytää yhtähyvä liike siellä etelässä, tai ajelkaapa Ouluun :D
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kyllähän kulmat varmasti saadaan säädettyä, jos auto on kunnossa muuten. Eri asia on, että onko ratti autoissa yleensä täsmälleen suorassa, monesti varmaan ei.

Jonkin verran itsekin säätöä harjoitelleena voin todeta, että "perstuntuma" ei huomaa pieniä heittoja, eikä yleensä säätöä ole mahdollista tehdäkään kaikilta osin tismalleen ideaalisti ohjearvojen mukaiseksi. Aurausta säätäessä raidepäitä kun pyörittelee ja säädön jälkeen kirraa muttereita niin lukema saattaa olla jo "punaisella" eli säätö ei ole yleensä mitään "hienomekaanista" hommaa vaan "kokeilemalla passailua" ja näytön tiirailua.

Esim. taka-akseleissa on joskus jo tehtaalta arvot "punaisella" ja esim. camberia ei ole mahdollista säätää (toki tähän on muita konsteja olemassa).
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Tässä on tuosta enemmänkin keskustelua. Kiinnostava osuus alkaa sivulta 8 petrisan viestistä.
viewtopic.php?f=15&t=133970&start=105

Jotenkin oma tuntuma oman auton säätöihin saamiseen + tuon threadin keskustelu, on se että säätäjillä ei yksinkertaisesti ole tietotaitoa asian kuntoon saattamiseen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eipä ne mitään castereita missään Vianorilla tms. edes säädä. Niihin kun ei masiina neuvo, miten säätää ja eivät ole niin asiantuntijoita, että lähtisivät jotain apurunkoa säätämään.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin