"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saabium196
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Kummasti nuo ratkaistut ongelmat unohtuu täsmälisesti, missä vika oli... tosin 2,2:ssa nuo alipaineohjauksen letkut lienee aika erilaisia kuin 1.9:ssä.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Suunnitelmissa oli laittaa kolme kesää tietä nähneet lähes loppuunajetut Kumhot alle vielä kevääksi ja alkaa katsoa alkukesästä uusia renkaita. Nyt kävi kuitenkin niin että pari viikkoa sitten kattelin tallissa noita kesäpyöriä ja totesin että en jaksaisi noita vanteita enää hinkata kesäisin puhtaiksi. Eli tällaisethan tuolla on alla pyörineet:

Kuva

Kiillotettu pinta + 20 pientä puolaa tekopultteineen kaikkineen = katastrofi pitää puhtaana käyttöautossa. Tuo pinta näyttää yllättävän surulliselta jo pelkästään pölyisenä. Enkä oikein viitsinyt konepesuissa käydä noiden kesävanteiden kanssa.

Siksipä laitoin pyörät kokonaisina myyntiin pari viikkoa sitten Nettivaraosiaan ja foorumin myyntiosioon myyntiin/vaihtoon. Koska en ollut halukas investoimaan rahaa kovinkaan paljoa vanteidenvaihtourakkaan, hinnoittelin pyörät siten että niistä saatavalla summalla saan uudet 17" tarvikevanteet, jos ei tilalle löydy sopivia käytettyjä. Renkaat oli sen verran loppu että niille ei voinut arvoa laskea, mutta vanteet oli ihan priimakunnossa eikä kaikkein halvinta mallia. 480 euron pyynnillä en kovin suurta kysyntää odottanut, mutta eilen kävi sitten 20 euron tinkaamisella nuori femmaharrastaja noukkimassa pyörät parempaan talteen. Eikä sinänsä, nuo maksaisi uutena tänään lähemmäs 700 euroa, itse maksoin kolme vuotta sitten vajaa 600 euroa. Ehkä voi kokonaisuutena sanoa, että ostaja sai lähes uudenveroiset vanteet selkeällä alennuksella uusiin verrattuna ja itse sain niistä hyvän hinnan. Win/win-kauppa, sanoisin.

Nyt loppuunajettu on siis kesäpyörätön, ja kolme viikkoa aikaa hankkia vanteet ja kesärenkaat alle. Foorumin myyntiosiosta ei ole bongannut itselleni kelpaavia vanteita vielä. Joko malli ei innosta tai kiekoissa on liikaa kanttari-ihottumaa. Kun on myynyt naarmuttomat vanteet pois niin ei oikein tunnu mielekkäältä ostaa tilalle naarmuisia, joten voipi olla että oman vaatimustason vuoksi joutuu ostamaan taas uudet. Toisaalta näitä autoilun kuluja kauhistellessa voisi olla hienoa downshiftata tätä touhua ostamalla puoli-ilmaiseksi käytetyt peltivanteet ja niille vaikka ikihalvat 195/65R15 -renkaat :mrgreen: . Uudet merkkirenkaat irtoaisi 230, käytetyt pellivanteet 40 ja Motonetistä kapselisarja 16 oirolla, yhteensä 286 oiroa, eli pyöreä 175 oiroa kylmää realistointipalkkiota tästä keikautuksesta ja alla uudenkarheat kumit. Kapselit helppo ja halpa vaihtaa kun niihin kyllästyy. Kunno no-nonsense-autoharrastamista.

Katotaan nyt kallistuuko vannekuume pelli- vai aluvanteisiin. Aika ohut on valikoima näissä Saabin jaolla olevissa vanteissa lopulta, joka nettikauppa tarjoaa noita samoja edullisemman pään vanteita, ja mitään 600 euroa en enää ajatellut vanteisiin käyttää. Edellisistä vanteista poiketen haussa olisi melko simppeliä disainia olevat vanteet ja värinä vanha kunnon hopea. Kiillot ja mustat saa jäädä ostamatta. Löytyi tässä alustavaa hakua tehdessä pari hyvää nettikauppaakin, joissa tarjolla kokonaiset pyörät asennettuna ja tasapainotettuina järkihintaan. Alle 800 eurolla irtoaisi 17" vanteet + Goodyearin renkaat koossa 225/45R17 kotiin kannettuina.

Samalla TCS/ESP-vikavalon syyn tutkiminen on jatkunut. Vaihdoin vielä sen uuden jarruvalokytkimen vakkarille ja vakkarikytkimen jarruvalolle. Taas sai vaihdon jälkeen ajaa pari päivää ilman ongelmia, kunnes alkoi plingplong. Tämän jälkeen on saanut välillä ajella paljonkin ilman ongelmaa ja sitten taas tulee muutamaan kertaan vikakoodi päälle. Jarruvalokatkaisimessa siis tuskin on vikaa, ja tarkempi WISin vikadiagnostiikan selaaminen johtaa sellaisille jäljille, että vika olisi jarruvalokytkimen johdotuksissa. Virtapiiri on käytännössä maadoituksesta sulaketaulun kautta kytkimelle, ja siitä lähtee johto joka haarautuu väylään ja ESP-boksille. Välissä on joitain liittimiä jossa vika voi olla. Hyvä asia on, että autossa ilmenee kahta eri vikakoodia, joten kun käy niiden vianhakukaaviot läpi, voi hakea yhteneväisyydet mahdollisista vikakohteista. Esimerkiksi toinen koodi antaa korjausmahdollisuudeksi ESP/ABS-hydrauliyksikön, toinen ei. Todennäköisesti hydrauliyksikkö ei siis näitä vikoja aiheuta, koska siitä ei pitäisi sitä toista vikakoodia päästä syntymään.

Koska vika on hyvin ajoittainen, olen alkanut epäillä vanhaa kunnon murtunutta juotosta. Vastaava ongelma on tullut korjattua OG:n valovalvontareleestä ja loppuunajetun matkustajan oven lukosta, molemmat hyvin lopputuloksin. Murtunut juotos voisi löytyä ESP-boksista pinnin 17 liitoksesta piirilevyyn, se selittäisi molemmat nämä vikakoodit. Täytyy katsoa jos saisi boksin joku päivä pöydälle ja auki, jotta pääsisi katsomaan voiko juotoksille näyttää vähän kolvia. Toivottavasti ohjausyksikköä ei ole valettu mihinkään massaan, jolloin juotoksiin käsiksipääseminen olisi melko hankalaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Vähän menee OT:ksi, mutta välillä ihmetellyt, kun porukka pyytää jopa 400-600€ kolhuisista 17"-vanteista huonoilla tai kohtalaisilla renkailla. Ja vanteissa käsitys hyvästä kunnosta vaihtelee melkoisesti myyjän mukaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, hinnat vaihtelee tosin paljon, tosin niin tekee kysyntäkin. Esimerkiksi perustylsät Saabin orggisvanteet tuntuu liikkuvan hyvin verrattuna ihan laadukkaisiin tarvikevanteisiin. Myin tän auton alkuperäiset naarmuttomat 16" vanteet 300 eurolla aikanaan reilussa tunnissa, nuo 16" naarmuttomat Fondmetalin talvikiekot oli 1,5 vuotta sitten myynnissä samaan hintaan eikä kukaan soitellut perään.

Ja onhan toki uusissakin vanteissa isoja hintaeroja. 17" tarvikevanteita saa alkaen noin satasella kappale, mutta sitten jotkut maksaakin 300. Merkki varmaan niissäkin hinnassa näkyy, vaikka omaan silmään kallis merkki olisi yhtä hieno kuin halpa, ja teknisiä eroja en usko näistä niin paljon löytyvän että oikeasti olisi älyttömästi eroa kalliin merkin ja sen edullisen tarvikkeen välillä.

Mutta ainakin omasta puolestani täytyy todeta että kanttari-ihottuma on kallis tauti. Voisin maksaa 450 euroa käytetyistä mutta hyväkuntoisista 17+" Saabin orggisvanteista (saa tarjota kellä löytyy), mutta naarmuisia en viitsi edes katsoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Ja onhan toki uusissakin vanteissa isoja hintaeroja. 17" tarvikevanteita saa alkaen noin satasella kappale, mutta sitten jotkut maksaakin 300. Merkki varmaan niissäkin hinnassa näkyy, vaikka omaan silmään kallis merkki olisi yhtä hieno kuin halpa, ja teknisiä eroja en usko näistä niin paljon löytyvän että oikeasti olisi älyttömästi eroa kalliin merkin ja sen edullisen tarvikkeen välillä.
On niissä teknisiäkin eroja - etenkin painoskaala on melkoinen, kun vertaa vaikka OZ:n vanneksia halvempiin serkkuihinsa. Ja kyllä, vaikutus auton käytökseen voi olla todella selkeä. Se, paljonko tuollaisia eroja osaa arvostaa, on sitten jokaisen oman arvomaailman asia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, jonkinlainen vaikutus myös kulutukseen suattaa olla sillä painaako vanne noin 10kg vai 15kg/kpl. Myös kestävyydessä olen havainnut selvän eron. Melkeinpä kaikki tarvikevanteet mitä eri autojen mukana on tullut, on olleet mutkalla jo valmiiksi tai vääntyneet mutkalle omassa käytössä. Saabin tylsistä orkkisvanteista ei ole vääntynyt ikinä yhtään. Itse en tarvikevanteita omaan saappini huoli ihan vähällä :twisted:

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, painoissa voi olla eroja jonkun verran, mutta se "selkeä" ero voi sitten olla tavallisen ihmisen käytössä aika suhteellista. Radalla kunnon hifitakamus huomaa eron pyörän painossa, meikäläisen amerikantoleransseilla speksattu ahteri ei töihin ajaessa huomaa mitään. Hyvä kun huomaan kun nastat on vaihtunut kesärenkaisiin. Eli en voi väittää ettei eroa huomaa, ja olisi täysin väärin väittää että eroa ei ole, koska fysiikan lakikin sanoo että pyörivän ja jousittamattoman massan erotus aiheuttaa eroja liikkeessä. Mutta kuten Aero totesi, se miten noita eroja arvostaa on jokaisen oma asia. Uskonpa että isolla osalla autoilijoita se ero on pääasiassa korvien välissä kun on lukenut speksit ja todennut että nyt on 3 kg kevyemmät vanteet, niin on varmasti paremmat ajo-ominaisuudet.

Iskunkestävyydessäkin on luonnollisesti eroja vanteiden välillä aina sen mukaan minkälainen rakenne niihin on tehty. Mulla ei ole koskaan mennyt vanne kieroksi, vaikka alla on ollut vähän kaikenlaista kiekkoa, joten en osaa eri merkkien alttiuteen kieroutua sanoa mitään omakohtaista. Järkevällä ajolla on pysynyt halvatkin tarvikkeet pyöreinä.

Pääasiallinen valintakriteeri vanteille on porukalla kuitenkin ulkonäkö, ja kun laitetaan se hienoin (ja ehkä myös kevein) vanne ja 35-profiilin renkaat niin tokihan se on alttiimpi väärälle käytölle kuin tehtaalta lähteneet 55-profiilin renkaat Saabin jytkyvanteilla. Merkittävimmän eron voisin uskoa olevan pintakäsittelyn laadussa, eli halvoissa vanteissa on se riski että muutaman vuoden käytön jälkeen kuoriutuu maalit irti ja pinta on kupalla. Siinä tuli sitten säästettyä väärässä paikassa, kun kuskaa vanteita maalarille tai myy ne kuppaisten vanteiden hinnalla ja ostaa uudet. Ei sinänsä, omissa on pysynyt maalitkin aina ihan ok, tosin nykyinen auto on ensimmäinen jossa löytyy aluvanteet myös talvirenkaista. Ja nuo tarvikevanteet on muuten kierineet arviolta 150 tkm ja pian 11 talvea auton alla, ja ovat virheettömässä kunnossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Merkittävimmän eron voisin uskoa olevan pintakäsittelyn laadussa, eli halvoissa vanteissa on se riski että muutaman vuoden käytön jälkeen kuoriutuu maalit irti ja pinta on kupalla. Siinä tuli sitten säästettyä väärässä paikassa, kun kuskaa vanteita maalarille tai myy ne kuppaisten vanteiden hinnalla ja ostaa uudet.
Tämä on kanssa hyvä pointti, eikä ole lainkaan huono idea operoida uusiin vanteisiin jotain passelia kestopinnoitetta tuoreelle ja puhtaalle pinnalle helpottamaan elämää ja puhtaanapitoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hyvä esimerkki vanteiden hintaskaalasta ovat nuo myyntipalstalla olevat uudet 17"-tarvikevanteet Hp. 180€.

Itse olen ostellut hieman naarmuisia Saabin orggisvanteita 200-250€, kun jäljet ei ole itseä haitanneet. Niitä sitten oon kiillotellut ja pensselipaikkaillut tarpeen mukaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja viggen »

Oman kokemuksen mukaan auton alkuperäisvanteet kestäneet parhaiten, niin kesä kuin talvikäytössä.
Tarvikevanteista irtoaa väri ja eivät kestä kaikkia pesuaineita. Peltivanteita en alle laita kuin pakosta.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, jos vanteiden haluaa säilyvän hyvänä erityisesti talvikäytössä, niin ne kannattaisi lakata perusteellisesti uutena. Saabin orkkisvanteet on kyllä kestäneet hyvin myös talvella suolassa uittamista, mutta erityisesti vanteiden sisäpuolella lakkaus voisi olla paremminkin toteutettu ja talven jälkeen niissä on aina melkoinen jynssääminen...

Eski
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kesärengaskausi alkoi parisen viikkoa myöhässä. Olisi voinut jo alkuviikosta vaihtaa renkaat mutta käytiin eilen mökillä ja oli epävarmaa onko siellä metsätien varjoisat tiukat mäet sulaneet (lopulta olivat sulat), joten annoin renkaanvaihdon viipyä tähän päivään.

Pelkohan mulla oli takamuksessa, että kun vaihtoi edelliset 205/55R17 kesärenkaat näihin 225/45R17-kokoisiin ja vanteeseen tuli puoli tuumaa lisää leveyttä ja kaksi milliä vähemmän et:tä (et33 eli -8mm alkuperäisvanteisiin verrattuna), menee ajo-ominaisuudet pilalle ja Saabista tulee pientareita haisteleva ajokoira. Ei tullut, ihan hyvä on ajaa. Suoraan kun vaihtoi orggis-et:llä olevilla vanteilla olevat 205/55R16 talvirenkaat näihin uusiin, niin huomaa kyllä hienoisia eroja. Ohjaus keskittää voimakkaammin ja ratti vaatii ajossa hieman enemmän voimaa kuin noilla kapoisilla talvirenkailla. Se on sitten makuasia onko tämä hyvä vai huono. Uraisilla ryhmitysalueilla liikennevaloihin jarruttaessa huomaa selkeää vetelyä, kiihdytyksessä ei kummempaa.

Tuli kyllä valittua tuo GY Efficientgrip Performance nimen omaan foorumilta kuultujen kommenttien perusteella, että on pyöreäolkainen rengas joka ei vetele yhtä pahasti kuin monet muut. Yleensä en paljon porukan subjektiivisille rengaskokemuksille ole arvoa antanut, mutta saattoipa olla osuvat kommentit ja valintaa on vaikea katua.

Matalampiin renkaisiin ja jäykempiin jousiin vaihtaminen mietitytti myös etukäteen, mutta hyvältä tämä tuntuu ajaa. On sellainen sopivan jämäkkä ajeltava kuivalla asfaltilla. Talvellahan tärylevyiksi jäätyineillä teillä meno olisi pahimmillaan vaatinut Peltoreita päähän, tosin jurisee se vakioalustallakin kun tien pinta on kuin pyykkilautaa.

Tässä pikaisesti uuden Kaarinan Motonetin pihalta napattu kuva ennen sateen alkua. Likainen auto, pilvinen päivä ja väritön tausta ei oikein anna oikeutta autolle, mutta omaan silmään tein onnistuneen vanteidenvaihdon, paremmalta nämä näyttää kuin vanhoilla vanteilla:

Kuva

Toki vanhojen vanteiden kuvissa ei ole madallusjousia ja rengas on huomattavasti nyt valittua kokoa korkeampi, joten ne vaikuttavat myös ulkonäköön. Vannekauppias sanoi että tuollainen ilmava viisipuolainen näyttää auton alla isommalta kuin monimutkaisempi vanne, ja täytyy allekirjoittaa tämä.

Kassavirtalaskelmaa kun pyörittää niin käytänössä vanteet vaihtui päittäin ilman välirahaa, eli investointi ulkonäköön oli nolla euroa. Renkaathan olisi menneet uusiksi joka tapauksessa.

Olen aina naureskellut että urpot rengasasentajat ei osaa napata tarroja pois uusista renkaista ja sitten porukka ajelee laput välkkyen keväisin kunnes laput on murusina roskastamassa tien varsia. Goodyeareissa näytti olevan laput kiinni sellaisella liimalla, että eivät lähteneet ehjänä repäisemällä irti, vaan piti napsia siivu kerrallaan ja osa lapusta jäi silti kulutuspinnalle. Tänään koeajolla siis olin its se urpo jolla välkkyi valkoista renkaissa, piti hakea pari vähän tiukempaa mutkaa jotta saisi rippeet kunnolla irti (sitä tienpenkkaa roskastamaan :| ).

Rengasliike oli painanut kumeihin 3 baria painetta, itse alensin 2,8 bariin, joka on ohjekirjan suositus, jos haetaan parempaa polttoainetaloudellisuutta (muuten 2,4 baria suositus ympäriinsä).

Kiinnitin renkaita vaihtaessa vielä huomiota noihin renkaiden valmistusaikoihin. Kuten tuolla kesärengasketjussa jo kerroin, sain rengaskaupasta lähes kaksi vuotta vanhat renkaat, mitä ei ole koskaan nettikaupoista tilatessa tapahtunut. Myyjäliikettä tästä ei voi syyttää, koska lappujen mukaan kumit oli lähetetty myyjäliikkeeseen joulukuussa 2017, eli joku tukkuri jossain on näitä hautonut puolitoista vuotta valmistumisen jälkeen. Nämä uudet kesärenkaat on siis paistettu viikolla 19/2016 ja jo kaksi kautta ajetut talvirenkaat kymmenen viikkoa myöhemmin.

Hyvinkin tarkkaan 3000 km tuli talvirenkaille tänä talvena matkaa, yhteensä näillä siis ajettu kahtena talvena 6 tkm. Kävin jokaisen kumin läpi ja jokaisessa oli joka ikinen nasta tallessa, mikä on mielestäni aika hyvä suoritus, kun muistetaan että mun ajot koostuu lähinnä kaupunkiajosta, eli jarrua, kaasua ja kurvia on menossa koko ajan. Kaksi päivää sitten kävin Stockmannin parkkihallissa ja sain Nokian Renkaiden lahjomattoman mittausdatan siitä että renkaissa on kauttaaltaan piirun yli 7 mm pintaa jäljellä ja tämän päivän manuaalimittaukset vahvistivat asian. Alkaa olla aika uskoa, että mun ajosykli ja -tapa on vain sellainen, että renkaat kuluun nopeasti suhteessa matkaan. Noissa oli kuitenkin 9 mm uutena, joten jos kuluminen jatkuu samaan tahtiin ja renkaat haluaa pistää kiertoon kun pintaa on jäljellä 5 mm, niin laskennallisesti noilla ajaa enää ehkä kolme talvea eli yhteensä renkailla olisi kestoa luokkaa 15 tkm. Aika kaukana ollaan siitä kun monella renkaat kestää 30-40 tkm.

Kiertoon menneet Kumhon kesärenkaat oli alla vajaa 15 tkm, jona aikana ne kului 3-4 milliin. Uusina niissä oli 7 mm, joten pientä kusetuksen makua oli ilmassa; olen tottunut että uudessa kesärenkaassa on pintaa 8 mm ja talvirenkaassa 9 mm. Näissä uusiss Goodyearin kesärenkaissa tämä näkemys täyttyi tarkalleen.

Oli juttua noista tarvikevanteiden laadusta ja kestävyydestä. Tässä tämän päivän pesun jäljiltä puoliloppuunajettu (n. 150 tkm) ja 11 talvea Saabin alla pyörinyt Fondmetalin tarvikevanne. Ei paljon uutta häpeä, ja loput kolme vannettakin on samassa kunnossa.

Kuva

Matkamittarissa 325 tkm mennee rikki alkavalla viikolla. Näköjään vain 6634 kilometriä kertynyt mittariin välillä 16.4.2017-15.4.2018.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2843
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jotenkin samanlainen kutina kulumisen osalta on Hankookeista. Mulla oli Aerossa edellisen omistajan mukaan uudet Hankookin nastat. Keväällä n. 4tkm myöhemmin renkaat oli jo reilusti kuluneet ja nastoja puuttui.

Just tänään otin alta Femmasta - 09 paistetut Michelinin nastat. Niillä on ajettu minunkin toimesta ainakin 4 talvea ja nyt vasta alkavat olemaan vaihtokunnossa... :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Muistelin miten edellisen Saabin renkaat kului. Ajomäärä oli melko sama kuin tällä autolla, auton hankkiessa ostin vuoden käytetyt Happakeliitta neloset joissa pintaa oli jotain reilu 8 mm. Ajeltuani niillä viisi talvea auto lähti näillä renkailla vaihtoon ja pintaa oli vielä 6 mm. Ostamillani Falkein kesärenkailla ehdin ajaa neljä kesää ja niissä oli pintaa vielä 5-6 mm kun auto lähti uudelle omistajalle.

Ajosykli ja -tapa ei juurikaan ole muuttunut noista ajoista. Eli jostain syystä tämä loppuunajettu ajelee renkaita loppuun nopeammin kuin OG-kolkki teki. Ymmärrän toki että alavääntöinen TiDS syö renkaita kohtalaisesti, varsinkin eturenkaita, kun etuakselilla on painoa enemmän kuin tarpeeksi. Mutta esimerkiksi viime kesänä näytti siltä että takarenkaat kului eturenkaita nopeammin ja pyöränkulmissa ei kuitenkaan ollut mitään ihmeellistä. Lisäksi kaikki renkaat on kuluneet tasaisesti.

Sateen häivyttyä otin ja pesin auton vielä iltapäivällä. Nyt sai katsottua autoa uusin vantein puhtaana ja rauhassa, ihan siistin näköinenhän siitä tuli. Tuonne stancetopiciin jo kommentoinkin, että näillä vanteilla ja renkailla auto ei enää pistä silmään madallettuna. Sopiva jousien ja pyörien yhdistelmä siis, ainakin omasta mielestäni.

Kuva

Kuva

Takana pyörät on nätisti koloissaan, ulkonäön puolesta voisi jopa harkita jotain 10 mm spacereita. Edessä ollaan kyllä aika ulkona:

Kuva

Ulkonäön puolesta oikein hyvä, mutta on selvää että näillä renkailla kyljet kurastuu sadekeleillä tuolla perunapellolla, jota myös meidän kotikaduksi kutsutaan.

Takakaarien pokkauksista löytyi talven jäljiltä alkavaa oksidoitumista. Pitää hoitaa tässä kevään aikana siisteiksi ennen kuin syöpyy pahemmin ja ruoste etenee pyöränkotelon syövereistä näkyvään peltiin. Mussa on sellainen vika että en voi sietää ruostunutta autoa, ruostepaikat joko laitetaan kuntoon tai auto lähtee kiertoon. Ja ruosteen kanssa on parempi tarttua toimeen ennemmin mieluummin kuin vähän myöhemmin.
Viimeksi muokannut AZP, Ma Huhti 16, 2018 13:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Stance kuvat ei näy...
Edit. Ny näkyy
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Huhti 16, 2018 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin