"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitos, linkit uusittu. Toivottavasti nyt toimii.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ei toimi edelleenkään
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Minulle kyllä näkyy kolme kuvaa tuosta eilisestä 21:43 postauksesta. Kaksi ensimmäistä ovat ilmeisesti niitä stancekuvia? Kolmannesta yritin tihrustaa oksidoitumista, mutta mun silmä ei erottanut.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Linkit uusittu vielä toistamiseen, toivottavasti nyt näkyy kaikilla. Voi myös olla että jos on ehtinyt käydä katsomassa ei-näkyviä kuvia, ei kuvat tule näkyviin ilman välimuistin tyhjentämistä omalta koneelta.

Tuo kolmas kuva on kuvattu takaapäin ja kuvassa siis eturengas. Tarkoitus näyttää miten ulos tuo eturengas tulee sotkemaan auton kylkiä. Oksidoitumisista ei ole kuvaa, ne on siis takakaarien pokkauksissa, ei vielä näkyvissä ellei työnnä päätä pyöränkaivoon, mutta sieltä ne hiljalleen ryömii pellin näkyvään osaan jos asialle ei tee mitään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään koitettiin saada pyöränkulmat taas ojoon. Neljäs kerta mittarilla reilun parin vuoden sisään. Eka kerta oli keväällä 2016 vaihdettuani taka-auraustangot, toinen oi uusinta kun ratti jäi vinoon ja kolmas oli viime kesälomilla, kun aloin ihmetellä takarenkaiden nopeaa kulumista. Tuolloin ei kuitenkaan löytynyt mitään säädettävää mekaanikon mielestä, vaikka aurausta olikin takana hieman liikaa.

Nyt syynä mittauksiin oli madallusjousien asennus ja siten toive saada konttorille lupalappu. Ei tullut lappua. Nääs säädettiin takapää paikoilleen ja kun siirryttiin etupäähän, oli casterit ihan viturallaan, toinen puoli asteen alle ja toinen asteen yli toleranssien. Tämä oli sinänsä mielenkiintoista, että viime heinäkuussa nämä oli ohjearvojen sisällä ja numerot melkein samat molemmilla puolilla. Tässä välissä etutolpat vaihtuneet, joten aloin pohtia voiko niissä olla niin paljon mittapoikkeamaa tai asennuksessa liikkumavaraa, että syntyy asteen heitto.

Aste kuulostaa mittayksikkönä vähältä. Mutta sitten tein pienen geometriikkapäässälaskun ja totesin että kun tolpat on luokkaa 65 cm pitkät, pitäisi tolpan yläpään kiinnityksen olla noin sentin sijoiltaan, jotta casteriin syntyisi asteen poikkeama. Tuskin mahdollista.

Koitettiin säätää casteria sitten löysäämällä yläpään kiinnityspultit ja kampeamalla toisen puolen yläkiinnitystä eteen ja toisen taaksepäin, liikumavaraa noissa on ehkä noin milli. Sanoin että apurunkoa siirtämällä se caster säätyy, mutta en sitten alkanut neuvoa enempää, sillä tässä kohtaa itse korjaamon yrittäjä ja autoa jo tunnin tuhertanut mekaanikko totesivat että heidän laitteensa kalibroinnissa on pakko olla vikaa. Laite oli kuulemma juuri eilen kalibroitu, kun se oli antanut ihan ihme lukuja, ja nyt alkoivat olla varmoja että vehje ei ole vieläkään kunnossa.

Lopputulemana oli lähes 1,5 tunnin rupeama korjaamolla ilman kustannuksia. Soittavat kun laite on kalibroitu (tai kauppiaan toiveen mukaan uusittu kokonaan) ja koitetaan uusiksi. Sitä ennen voisin koittaa saada vasemman puolen takacamberin säätöpultin auki, nyt se oli kuulemma niin jumissa puslassa, että ei suosutunut kääntymään kuin sen mitä pusla antaa periksi. Sitä hehkuteltiin sähköllä punaiseksi, mutta ei auttanut. Voisin kuvitella että kun avaa mutterin ja täräyttää päähän moskalla, niin irtoaa. Ei kai se vääntämällä irtoakaan, kun se pusla antaa periksi jousen tavoin.

Takapään säätökin oli kohtuuvaikeaa tuon jumineen pultin takia. Meinasi alkaa epätoivo puskemaan, että jää jouset muutoskatsastamatta, jos ei irtoa lappua vihreillä numeroilla.

Voisko joku kokeneempi muuten kertoa selkokielellä mitkä pultit edestä pitää avata, että se apurunko liikkuu? Osaisin sitten asiantuntevan oloisesti opastaa mekaanikkoa seuraavalla kerralla, jos sitä casteria pitää säätää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja kalle »

Takapään säätöpultit piti itse vaihtaa kun asentaja ei saanut irti. Liukastetta paljon, mutteri pois ja pitkällä varrella ees taas vännellen irtosi ennenpitkää pultti kumista ja lähti auki. Autoa pitäisi saada sen verran ylös että saa väänneltyä
9-3 ss -03
Sotkamo
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko siellä puslan sisällä metalliholkki, jonka sisällä kulkee pultti, vai onko pultin sivu tosiaan suoraan kumia vasten? Eli onko se teräs-kumi vai teräs-teräs -jumi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja kalle »

Metalliholkki on puslan sisällä. Kumi antaa periksi ja pultti on holkissa jumissa.
9-3 ss -03
Sotkamo
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näin vähän ajattelinkin. Siksi parempi tapa irrottaa jumi on mielestäni losauttaa pulttia päähän, jolloin holkki tukeutuu tukivarteen ja pultti yrittää ampua ulos holkista. Pulttia vääntämällä se kumi vaimentaa sen verran, että jumiin ei saa riittävästi impulssia jotta se irtoaisi. Pitkällä varrella vääntäminenkin on hyvä tehokeino, mutta sillä saa usein vahinkoa aikaiseksi kun se heikoin kohta lopulta antaa periksi. Ja jos se heikoin kohta ei ole se jumi, voi hajoava kohta olla vaikka pultin kanta tai se pusla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja kalle »

Voi toki kokeilla lyödäkkin siihen pultin päähän. Ahdasta voi olla. Minulla aukesi noin. Muutaman kerran väänteli. Irroittavaa öljyä kannattaa suihkutella sinne holkkiin ja antaa vaikuttaa.
9-3 ss -03
Sotkamo
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Omasta meni poikki nuo säätöpultit kun ekakerran avattiin joten ehkä kannattaa varautua ja hakea uudet jo valmiiksi :D Jos en väärin muista niin maksoi marmorilla n.18€/kpl
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pientä kevätpuuhailua tänään:

Kuva

Eli uusien kesävanteiden keskikupit sai Saabin logot. Koska kokemukseni on että noiden Ebaysta tilattujen tarralogojen teipit ei riitä käytännössä pitämään logoja paikoillaan, lisäsin kiinnitykseen vielä liimaa.

Kun nuo logot tuli postissa olin ihan sitä mieltä että tausta on violetti eikä oikea Saabin sininen sävy. Tuli taas todennettua oma värisokeus:

Kuva

Kyllä ne päivänvalossa melko samanvärisiltä siis näyttävät kuin orggislogot autossa. Kupit on vielä painon alla liimauksessa yön yli, huomenna nähdään miltä vanteet näyttää kun ne on Saabismoitu.

Samalla kun kuppien irrotus vaati pyörien irtikäyttämisen, oli sopiva hetki koittaa sitä jumiutunutta camberin säätöpulttia avata. Ei onnistunut, vaikka annoin toholla kohtuukauan kuumaa ja lasauttelin vasaralla menemään niin paljon kuin auton alla maatessa voimaa löytyi. Moskaa ei löytynyt hyllystä, joten joudun pajattamaan ihan tavallisella isolla vasaralla. Eikä tuolla ponnepullotoholla saanut pulttia edes punahehkuiseksi, toisin kuin korjaamolla kun mekaanikko antoi pultille sähköä. Kun uusintayritys säädölle tapahtuu, pitää pyytää sitä sähköä vielä ja ottaa vaikka moska mukaan jolla lasauttaa pulttia. Nosturilla kun pääsee kunnolla hakemaan massalle vauhtia.

Koitin myös metsästää irtopuslaa tuohon niveleen, vanhan saisi rälläköityä poikki ja tukivarsi pöydälle. Mutta ei näytä löytyvät mitää normaalia puslaa, vaan pitäisi ostaa koko tukivarsi. Powerflexiltä löytyisi polyuretaanipusla, jolloin pitäisi kai vaihtaa toinenkin puoli, joka on kuitenkin ihan kunnossa. Uusi pultti ja kahdet powerflexit nostaa hinnan jo melkein samalle tasolle kuin yksi uusi tukivarsi, jonka vaihtaminen on pienempi työ kuin kahden puslan vaihto.

Koska takapään säädöt saatiin juuri ja juuri toleransseihin torstaina tämän jumittuneenkin pultin kanssa, niin ehkäpä en tee tuolle jumille mitään. Tosin riski on päällä että kun pääsee uudelleen kalibroidulle mittarille, säätö ei oikeasti enää onnistukaan. Mutta riski kuuluu elämään.

Viimeisestä ESP-plingplongista tuli tänään kaksi viikkoa. Jotenkin tuo vaiva on alkanut mennä parempaan suuntaan ilman mitään kovin konkreettisia toimia. Viimeisin toimenpie oli jarruvalokytkimen sulakkeen vaihtaminen, kun heräsin siihen todellisuuteen että onhan noissa sulakkeissakin joskus ollut pieniä kontaktihäiriöitä. Tämän jälkeen plingplong on tullut kahdesti ja ollut nyt tosiaan sen kaksi viikkoa hiljaa. En tiedä onko sattumaa, mutta kesärenkaiden vaihdon jälkeen ei ole ESP toistaiseksi kertaakaan ilmoitellut itsestään. Tuntuu että aina kun teen asialle jotain, niin vikataajuus harvenee, mutta vika ei kuitenkaan kokonaan häviä. Outo juttu, mutta eiköhän vaiva taas palaudu nyt kun menin tästä kirjoittamaan
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja kalle »

Vastailin jo tuonne ss topikkiin mut laitetaan vielä tähän
Tukivarren numerolla 24417090 löytyi pelkät puslat poikittaisen alatukivarteen

https://m.ebay.de/itm/LAGER-QUERLENKER- ... mwBanner=1

https://www.walmart.com/ip/Febest-OPAB- ... /410946265
9-3 ss -03
Sotkamo
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, kiitoksia. Pusla Saksasta postitettuna 54 euroa. Skandixilta saisi koko tukivarren orggisosana 109 eurolla + postit. Pistää harkitsemaan kumpi noista olisi viksumpi vaihtoehto. Jos olisi jenkkilään duunimatkaa lähiaikoina edessä niin tilaisin tuolta Walmartista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja kalle »

Ihan mielenkiinnosta herkistelin taas noita samoja pultteja :) Tuossa kun vääntää pultin kannasta ja pusla antaa periksi koko liikeradan minkä mahtuu kääntymään auton alla, niin laitoin pitkiä jatkoja välin ja peräkontin luota sain vännettyä koko kierroksen. Holkki irtosi pultista eikä pusla revenny. Sitten jos uusi pusla on jo hankittu varalle niin varmaan uskaltaa ainakin koittaa.
9-3 ss -03
Sotkamo
Vastaa Viestiin