"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Täytyy myöntää, että ideana ihan huippu! Camino olis kyllä ennemmin oma valintani, mutta se nyt on hienosäätöä. Kulkee se kirahvi Caminollakin. :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika perusteellinen selvitys miksei sähköauto toimi teil ainoana :mrgreen:
Ja mä kun luulin et kohta saa tulla lunastaan loppuunajetun sillä kolmel tonnil vai miten se menikää :lol:
Ohan sulla toi Oldsi jos/kun kärryn lainaamine on lähinnä kesäkaudel vaikeeta... :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä se sähköautoki toimis, mut vähintään semmonen 500 kg pitäis olla vetokykyä. En mä sitä jarrullista mahtiakua välttis tarvitse, mutta jollain pitää saada risut ja romut kulkemaan kevytkärryllä. Tohon tarpeeseen ei ihan Oldsinkaan kontti riitä, toisaalta jos siihen laittais peräkoukun niin jotain silläkin vois kesäisin kyllä vedellä, nimittäin 450 kiloa jarrutonta tai 910 kiloa jarrullista. Saman verran sais kai jo Kuplallakin vetää :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Henri S »

AZP kirjoitti:Hyvä tekosyy moisen hankkimattomuuteen on se, ettei löydy Suomesta. Pakkohan se oli käydä veden takana kurkkaamassa: https://m.mobile.de/auto-inserat/citroe ... &tic=1%3A1

Tuohan alkaa olla jo halpa. (Ranskassa uuden hinta alk 31450)

Täyttääkö vaatimukset sähköautosta, joka ei ole viherhipsterien ekopesuri tai juppien egonjatke?
Kyllähän tuo on jo ns huudeilla. Hintaan kuuluu sentään patteri ja parit vaiheiset lataamiseen. Sitten se mutta. Olis suotavaa jos se näyttäs autolta eikä hiihtomonolta :mrgreen:. Toki ymmärrän että hinta ja tyylikkyys ei aina korreloi mutta ehkäpä jossain vaiheessa kun suuret valmistajat saavat rivinsä ojennukseen on meikärievunkin palkalla mahdollista säästää perässä tulijat sysipaskan T7:n savumerkeiltä.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Berlingossa tosiaan hinta ja tyylikkyys ei korreloi. Hinta kun on alhainen mutta tyylitaso korkealla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kirjotetaas Saabista välillä, ettei jengi luule että tää ketju kertoo loppuunajetusta Sitikasta.

Huoletonta on meno ollut, ja sen vuoksi ei ole tullut paljoa runoiltua tarinan päätähdestä. 330 000 km lävähti tauluun eilen Paraisten jäteasemalta lähtiessä. Oli taas mahtiakullinen kuusenneulasia jätettävänä asemalle kun kaadoin mökin pihapiiristä viitisentoista nuorta kuusta. Sellaisia joita uskaltaa yksinään häärätessä korvessa kaataa sähkölinjan läheltä. Eli paljon havua, ei juurikaan polttopuuta.

Siinä pimeää Saaristotietä kotiin päin ajellessa tuli mietittyä että kyllä on Svenssonit laatuauton Trollhättanissa koonneet. Ei tunnu kilsat ajossa ja kaikki toimii. Toki onhan tätä hyvänä pidettykin, ja kaikki pikkuviat laitettu kuntoon, isoja nyt ei oikein ole ollutkaan. Mutta vuoteen ei ole hajonnut mitään, mitä en olisi itse omaa typeryyttäni hajottanut (lue: takaluukun lommo).

Tässä kuussahan on taas amerikkalaistyylinen musta perjantai, ja muistan että viime vuoden mustana perjantaina tilasin Autodocilta Saabiin uudet jouset ja iskarit. Silloin en vielä tiennyt, että takajouset oli oikeasti poikkikin, se selvisi vasta tän vuoden puolella kun pääsin osia asentelemaan. Tai enhän mä tarkkaan tiedä koska ne jouset poikki napsahti, mutta voi silti sanoa, että siitä on tässä kuussa on kulunut vuosi siitä kun loppuunajetusta Saabista oikeasti porsi yhtään mikään. Ei edes polttimoita ole mennyt kesän 2016 jälkeen ja pyyhkijäin sulat täyttää tässä kuussa kolme vuotta.

No viime talvena vilkkui ESP-valo vaihtelevalla taajuudella, mutta se vika alkoi jo yli vuosi sitten ja korjautui puoli-itsestään keväällä. Kesärenkaiden vaihdon jälkeen ei ole näkynyt ilmoitusta kertaakaan, jännityksellä odotan mitä tapahtuu kun kieräytän Contin nastat taas alle. Kunhan alkaisi ne talvikelit, joita ei 10 päivän ennusteessa vieläkään näy. Uskon joka tapauksessa, että vian juurisyy oli luokkaa kosteutta väärässä paikassa, ja kun vedet kuivui, niin häläritkin vaimeni.

Joku saattaa myös muistaa sadattelut siitä että 2,5 vuotta vanha Boschin akku oli hävittänyt yli puolet kapasiteetistaan ja piti ostaa uusi Exiden versio tilalle alkuvuonna. No se Exide makaa edelleen autotallin hyllyssä käyttämättömänä, kun Boschilainen jaksaa edelleen startata Saabia ja vinguttaa Eberiä. Tää kostautuu varmaan silleen, että se jaksaminen loppuu jossain korvessa, vaikka siellä mökin pihassa kun on mahtiakullinen neulasia perässä. En ole vain jaksanut kiirettä pitää vaihdon kanssa, kun ei se Bosch käytännössä oireile. Muutaman kuukauden välein näyttää sille laturia niin ei pätkäajossakaan pääse tyhjäksi. Samaa hoitoa annan sille käyttämättömälle Exidelle. Ehkä tää akkuepisodi on taas opetus tästä tieto-lisää-tuskaa -ilmiöstä, eli jos en olis lähtenyt sitä Boschin mielestäni vajaata jännitettä ihmettelemään ja kapasiteettia mittaamaan, olisin autuaasti sitä mieltä että hyvin potkii.

Reilun kuukauden päästä tulee neljä vuotta yhteiseloa täyteen. Täytyy tehdä taas jonkinlainen yhteenveto kuluista siinä kohtaa. Sen verran voin exceliä vilkaistuani ennustaa, että aikaisemmin todettu 5000 euroa/vuodessa kaikkiin auton kuluihin ei tule paljoa muuttumaan. Ennen vuosipäivää ehdin vielä tankata 1-2 kertaa, ja vaikka autosta ei ennen vuosipäivää porsisi mitään, niin kokonaiskulusumma nousee yli 23 t€:oon. Tuo sisältää auton hankintahinnan, joten siitä voi vähentää sitten arvion tän auton arvosta, joka pyörii siellä 3-4 tonnin paikkeilla. Jää siis 20 tonnia, joka jaettuna neljällä vuodella on vaan aina se viis tonnia vuodelle.

Mut en valita. On hyvä auto. Mut varmaan on hyvä auto sellainen uusikin peli, joka maksaa sen 299 €/kk Länsiautosta ja siihen päälle polttoaineet, vakuutukset, verot ja huollot, yhteiskulut pyöreä viis tonnia vuodessa. En vaan olis ikinä uskonut että näin se menee: uusi vanhan hinnalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Joku viesti sitten kommentoin että kenosilmäisten kolkkien hinnat on romahtaneet vuoden aikana. Tässä otosta: https://www.nettiauto.com/9990272

Väitän että ei olisi vuosi sitten irronnut alle 7000 eurolla, ja nyt pyynti antaa ymmärtää että 5k tiskiin, niin kaupat tuli. Ei tästä 330 tkm ajetusta kehtaisi varmaan enää paljoa yli kolmea tonnia pyytää.
Tää oli pakko tsekata. Ja myynnissähän se on edelleen. Ei ole tullut viidellä tonnilla kauppoja, kun pyynti on jo alle sen. Mittarissa sisäänajokilsat 205 tkm. Hullunhalpaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3550
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Mä laskeskelin nykyisen kaluston osalta vuosikustannukset. Tarkoittaa Hiacella n.7000km/v ja Lexuksella n. 11000km/v. Polttoaineet, verot, vakuutukset ja katsastukset tekee n. 4900 euroa/vuosi yhteensä kahdelta autolta. SIihen sitten päälle huollot ja korjaukset + yllätykset ja mahdolliset rengashankinnat. Tuon 4900e peruskulun lisäksi yllätysmomenttia ja jenkaa on näissä kahdessa ihan riittämiin.

Entäs jos alkaisin aivan tylsäksi ja mielikuvituksettomaksi ja liisaisin Autoverkkokaupasta tämänhetkisellä tarjouksella Citroenin C3:n 1.2 litraisella 82-heppaisella Puretechilla. Niin no:
Leasingmaksu 2388e
Polttoainekulu 1728e
Vero 168e
Vakuutus 393e
Huolto 330e
= 5000e

Ei yllätyksiä, ei katsastuksia, ei rengaskuluja. Eikä toisaalta tilavaa nelivetoista pakettiautoa webastoineen, saati sitten 8-sylinteristä takavetoista hieman jo ikääntynyttä mutta edelleen hienostunutta luxus-sedania.

Toisaalta mietin sitten vaihtoehtoa, jossa hankin alle 1000 euron auton kerran vuodessa ja yritän keplotella sillä minimikuluilla aina vuoden kerrallaan, realisoin ja vaihdan seuraavaan. Eräänlaisena omana harrastusta vaativana keskisormen osoituksena valtion veropolitiikalle.

Silitäpä Saabia puolestani, hienosti on mennyt "loppuunajetun" kanssa, siinä on ekotekoa kerrakseen kun pidetään huolta ja ajetaan kohti auringonlaskua niin kauan kuin kestää !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

IC1970 kirjoitti:^^ Mä laskeskelin nykyisen kaluston osalta vuosikustannukset. Tarkoittaa Hiacella n.7000km/v ja Lexuksella n. 11000km/v. Polttoaineet, verot, vakuutukset ja katsastukset tekee n. 4900 euroa/vuosi yhteensä kahdelta autolta. SIihen sitten päälle huollot ja korjaukset + yllätykset ja mahdolliset rengashankinnat. Tuon 4900e peruskulun lisäksi yllätysmomenttia ja jenkaa on näissä kahdessa ihan riittämiin.
Se jenka ja yllätysmomentti lisättynä arvonalenemalla ja rengaskuluilla onkin se laskelmia erottava tekijä. Toteutuneet kulut keskimäärin per vuosi Saabin osalta:

verot: 682 €/v
vakuutus (liikenne ja täyskasko): 382 €/v
polttoaineet (keskimäärin 9 tkm/v): 1012 €/v
katsastus: 35 €/v
YHT: 2411 €/v

Eli tuon kun kertoo kahdella, niin ollaan aika samoissa kilsamäärissä ja tasan samoissa automäärissä mitä sulla laskelmassa, ja eipä siitä heittoa tule kululaskelmassa kuin kymppejä. Mutta silti kun mun listassa on kaikki kulut poislukien pesut ja pesunesteet, niin se kokonaiskulu nousee sinne viitoseen vuodesta toiseen. Toki olen surutta hankkinut autoon uutta alumiinivannetta, eSID2-lisäpalikkaa, maalauttanut kiveniskemät ja naarmut kuntoon jne. Eli en pitänyt budjetilla vaan kuten autoilla haluan.

Jos auto toimis aina kuin unelma, sitä ei menisi omaa typeryyttään vahingoittamaan, se menisi vaihtoon aina ennen kuin renkaita, jarrupaloja jne tarvitsee uusia, niin tuohonhan ei tarttisi lisätä kuin huoltokulut ja satunnaisia polttimoita ja sulkienvaihtoja. Ja se arvonalenema.

Jos nyt verrataan tuohon koeajamaani Grandma X:ään Länkkärin diilillä, niin nopeasti googletellen vastaava kululaskelma menisi näin:

verot: 184 €/v
vakuutus (POP-laskurilla, voi löytyä edukkaampikin): 543 €/v
polttoaineet (9 tkm/v @ 7 litraa/100 km @ 1,60 €/l): 1008 €/v
katsastus: 0 €/v (2v diili, joten ei ehdi katsastukseen)
YHT. 1735 €/v

Uudessa autossa parin vuoden aikana ja leasingdiilin ajokilsoilla ei ehdi mennä uusiksi renkaita eikä muitakaan kuluvia osia. Viat menee takuuseen. Arvonalenemaksi voi ajatella kuukausittain maksettava leasingmaksu, joka on yhteensä 3588 €/v. Siitä 676 €/v kuittaantuu noiden käyttökulujen erotuksella, erotukseksi jää noin 2900 €/v. Viiden tonnin ruoskassa arvonalenema on noin tonnin vuodessa, joten uuden auton preemio on 1900 €/v.

Oletuksena tässä, että määräaikaishuollot maksaa saman verran uuteen kuin vanhaankin. Uudessa voi pienitöisinä olla vaikka halvemmatkin, vastaavasti vanhassa voi huollot hoitaa nyrkkipajalla tai itse. Liisinkidiilissä pakko mennä Länkkärin huolloilla.

Tuon 1900 €/v maksaa siitä että auto on uusi, siinä ei ole edes sitä viittä tonnia omaa pääomaa kiinni, eikä tarvi uusia renkaita ja maksella korjauksia. Onko se paljon vai vähän? Tuntuu äkkiseltään paljolta, mutta lopulta Saabin kanssa mennyt kaikenlaisiin rengas- ja muihin hankintoihin sekä sekalaisiin korjauksiin ja fiksauksiin luokkaa 1000-1500 € vuodessa. Osa hankinnoista on ihan vaan omaa harrastuneisuutta ja ne olisi voinut jättää tekemättä, mutta ei näitä ole kuin satasilla vuodessa kuitenkaan.

Ei se sitten lopulta uusi auto niin kalliiksi tulekaan suhteessa loppuunajettuun. Mutta mahdollisesti totuus löytyy siitä välistä. Ehkä pitää ostaa kolmevuotias kohtuullisesti ajettu auto hintaluokassa 15 t€ ja katsoa, paljonko siihen menee. Korjauksiin ehkä vähemmän, arvonalenema toisaalta on isompi. Toisaalta ei loppuunajetustakaan ole mennyt ahtimen lisäksi mitään sellaista joka ei olisi voinut mennä 100 tkm ajetusta autosta. Alustan nivelet ja jarrukilkkeet menee monesta uusiksi jo siinä vaiheessa. En siis usko että kolmevuotiaalla pääsisi silläkään kolmosella alkavaan vuosikululukemaan, ellei autona ole sitten sellainen, joka ei kokonsa puolesta ole vertailukelpoinen, eli joku Toyota Aygo.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tuo auton pitäminen on tosiaan myös omistajasta kiinni. Otan esim. hyvin tuntemani autonomistajat, kummallakin -04 mallin bensa automaatti MB ostettu käytettynä n. 120tkm ja toinen 80tkm ajettuna. Vähemmän ajetun auton omistaja vaihtaa heti osia, jos vähänkin kuuluu jotain ylimääräistä ääntä ja pitää autonsa aina huippukunnossa, ¨aivan uuden näköinen¨. Vaihtaa kuluvat osat, joko kummallekin puolelle tai ympäri autoa, työn hän tekee itse. Osat ostettu netin kautta edullisesti, osien kulut n.5K kr. Autolla on ajettu nyt 130tkm ja arvoltaan n. 60-70 K kr. Toinen omista ei tee itse yhtään mitään autolle, muuta kuin pakolliset öljyn vaihdot ja joskus automaatti pesun. Auto ajettu nyt 280tkm, ei mene katsastuksesta läpi, pinta ruosteinen ja resuisen näköinen sekä kuuloinen. Edessä, joko muutaman tonnin korjaus tai romutus. Arvo nyt olematon, katsastettuna ehkä 5-10K kr. Tietenkin pitää ottaa huomioon, että toisella on ajettu yli tuplasti enemmän, joten arvon lasku olisi suurempi. Korjauksiin voi laskea myös enemmän, mutta toisaalta hän ajaa autolla johon voi luottaa ja on siistissä kunnossa. Omalta osalta yritän pitää autoni hyvässä kunnossa, aivan harrastuksen takia. Aeron korjauksiin ei vielä mennyt yhtään kr. Avoon vaihdettu vain kuluvia osia. Vanteet ja muut ylimääräiset jutut on sitä harrastusta vissiin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuo käytetyn arvo onkin hauska juttu. Se kun määräytyy nykyisin sen Nettiauton halvimman vastaavan mukaan, ja jos yrität myydä autoa tonnin lisähinnalla, koska se on kaikin puolin ehjä, katsastettu, toiselta omistajalta, hyväkuntoisin renkain ja katsastettu, ei kukaan tule edes katsomaan. Korkeintaan voi saada tekstiviestejä tai chättiautoviestejä, joissa todetaan että Kuusamossa on samanlainen tonnin halvemmalla, anna tiukka hinta. Siihen voi korkeintaan todeta että käy katsomassa se Kuusamon auto ensin ja tule sitten vertaamaan Turkuun tätä :mrgreen:

Sitten kun joku Nettiauton selaamisessa epäonnistunut saapuu vahingossa autoa katsomaan, lähtee auto satavarmasti ostajan matkaan, kun hän näkee että tää onkin spekseihin ja hintaan nähden aika mintissä kunnossa. Mulle kävi edellisen Saabin kanssa siten. Vähän samat paikat siitäkin maalautin omistusaikanani, sisusta siisti kuin sairaala ja joka nippeli ja nappeli toimi. Nettiautoon myyntiin omasta mielestä pilkkahintaan, niin joku 1,5 kk sai odotella ekaa yhteydenottoa. No kaveri tuli katsomaan, koeajoi, tinkasi sosiaalisesti pakolliset pari sataa pyynnistä pois, pakkasi kesärenkaat takaloosteriin ja ajoi kotiinsa. Siinä renkaita autoon kantaessa ihmetteli vielä isänsä kanssa ääneen että eihän tässä näy ruostettakaan olevan. Tietääkseni ostaja ajelee autollaan edelleen, eli lienee olleensa tyytyväinen ostokseen.

En mä siitä mitään parasta hintaa saanut, mutta markkina on mikä on. Tähän autonpitoon pitäisi suhtautua vähän eri tavalla jos peliä vaihtaisi vuoden-parin välein ja haluaisi ajatella ekonomisesti. Mutta kun itsellä menossa toinen käyttöauto vajaan kymmenen vuoden sisään, eikä tästäkään ole nyt mikään aie luopua, niin voi jakaa noita kustannuksia henkisesti pidemmälle ajalle. Ja on se jotenkin kivampi myydä ehjä auto eteenpäin sitten kun sen aika on. Saatikka se, että ajaa viisi vuotta ehjällä autolla vs. ajaa romulla, kun ei pihinä halua korjata.

Tuli nyt vielä raksittua Excelistä kaikki ne tähän autoon liittyvät kulut, jotka ei ole olleet pakollisia tai huolto-ohjelman mukaisia. Pois siis jäi vanteiden ja alustan parantelut muutoskatsastuksineen, softaus ja DPF:n tyhjennys, kaikki pyöränsuuntaukset, verhoilut, kumimattosarja, uudet avainkuoret, tuulilasin uusiminen, kaikki maalaushommat (n. 1800 €), ilmastointihuollot, eSID2:n hankinta jne. Jäljelle jäi ne korjaukset, jotka vaaditaan katsastukseen tai joilla on suora vaikutus auton luotettavuuteen. Noiden puoliturhien menojen kokonaissumma nousee 4829 euroon.

Sieltähän se taikajuoma sitten löytyi; tällä autolla olisi päässyt kolmosella alkavaan vuosikustannukseen, kun olisi mennyt halvimmalla mitä pystyy. Auto olisi vähän surullisemman näköinen toki, takaluukku lommolla, ruostetta kaikissa kaarissa ja varmaan jo vähän muuallakin, tuulilasi katsastuksen läpäisevässä mutta omaan silmään vaarallisessa kunnossa, kuskin penkki riekaleina ilman penkinlämmitystä, hanttarin oven lukko ei tottelisi keskuslukkoa kuin vuoroviikoin, noin 40 hv ja 100 Nm vähemmän potkua jne. Lisäsatasia olsi voinut säästää ostamalla renkaat kiinalaisina tai käytettyinä. Tai käytettyinä kiinalaisina, joita saa varmaan jo ilmaseks. Ehkä auton arvo olisi tonni vähemmän kuin nyt, eli ehkä tää olis se yksilö joka määrittää kenosilmäisten kolkkien hinnat Nettiautossa. Mutta sekin huomioiden säästöä olisi tullut neljän vuoden pitoajalla noin tonni vuodessa.

Tilillä olisi 4829 oiroa enemmän rahaa, tulisko siitä sitten onnellisemmaksi? En tiedä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tuossa lopuksi tulikin hyvin kerrottua, missä kunnossa useat vähän enemmän ajetut vaihdokit on kehä III:sen varressa, Sulan alueella jne.

Yritin myydä mun Rellua tuossa vähän aikaa sitten, mutta selkeästi yli 5t€ autot halutaan ostaa liikkeestä, tai sitten ravimiehet kokeilee puhelimessa kepillä jäätä. Ja joo, Rellun myynti on eri asia, kuin vaikka Corollan. Mutta kyseessä kuitenkin vähän ajettu ja huollettu auto, siisti pikkuturbo-farmari, ja noin 5t€ halvempi, kuin vastaava Opel, Focus tms.

Femmaakin yritin myydä, mutta siinä ihmiset kammoaa auton 2-kilpisyyttä. Vaikka puhutaan noin 4k€ autosta, joka oli kilsoihin nähden edullinen, ehjä ja huollettu, katsastettu 5 vuotta ilman huomautuksia jne.

Totesin sitten, että v****, ajetaan :saab:illa sitten itse, just kävin Loviisan perukoilla syyssateessa motaria pitkin ja totesin, että on kyllä edelleen erittäin mukava auto pidemmälle matkalle. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti:

Tilillä olisi 4829 oiroa enemmän rahaa
Paitsi että ei olisi, se 4829€ olisi sitten kanavoitunut johonkin muuhun kulutukseen, kuten esimerkiksi kaljan juontiin :D

Itse olen tehnyt parhaat auto-ostokseni noista paljon parjatuista autohäkkimyymälöistä. Ehdottomasti vähävikaisimmat ja käyttökuluiltaan muutenkin edulliset kulkineet, Fiat Punto ja nykyinen Pösö. Molemmat siinä tonnin hintaluokassa. Kun ei jaksa jokaista parkkipaikkakolhua alkaa silottelemaan, pitää ilmastointiteipillä korjattua hiukan haljennutta etuspoileria pelkästään persoonallisena ja pääsee yli siitä, että noissa ei oo kahtasataa heppaa, niin varsin kelpoja käyttöpelejä. Kuluja ei ole tullut seurailtua, mutta aivan mainioita käyttöpelejä oli/on molemmat.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei se mulla oikein olis kanavoitunut kaljaan tai muuhun kulutukseen. Mulla on hiukan vähemmistöön kuuluva suhde rahaan ja kuluttamiseen. Kaikki raha mikä tulee, ei mene. Edes tällaisen autoon haaskailun jälkeen. Juon kaljaa kun haluan, en silloin kun siihen on varaa. Vielä ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa haluaisin mutta ei ole varaa.

Toi jeesusteipillä kokoon kursitulla autolla ajaminen on kyllä varmaan edullisin tapa autoilla ja se täyttää liikkumistarpeen. Jokasella on oma makunsa ja vaatimustasonsa sen suhteen minkälaisella autolla ajaa, ja se on ihan jees. Kyllä mullekin jotkut pyörittelee silmiään kun ajan ”ikivanhalla Saabilla” (tähän yleenä lisään vielä ”huomioi, että se on myös loppuunajettu” :mrgreen: ). Toisilla pitää olla Bemarit tai muut preemiumit, toisilla max 5v auto, jollakulla tuning ja neljännellä kokoa vaikka olis perheetön eikä koskaan mitään isompaa kuskaisikaan.

Mä saan jotain kieroa tyydytystä siitä, että ajan hyväkuntoisella paljon ajetulla, joten ymmärrän myös tyytyväisyyden siitä jos tonnin ruoska osoittautuu tarpeeseen sopivaksi ja luotettavaksi peliksi, vaikka oliskin vähän lommolla tai kursittu. Vaikka pidänkin omastani pellit suorina jne. niin isossa kuvassa olen kyllä sitä mieltä, että meillä tuhlataan aivan liikaa rahaa ja resursseja peltilehmien pintojen silotteluun. Kaiken sen kun käyttäisi oikeasti hyödyllisesti niin voisi vaikka vanhuspalvelut toimia kunnolla.

Mutta taitaa elintaso olla Suomessa keskimäärin sitä luokkaa ja kansalaisten kulutusfunktio sellainen, että auton silottelusta säästyneet varat menisi pääosin... kaljan juontiin. :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3096
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja viggen »

Noista kavereiden mersuista vielä vähän. Moni on kysynyt onko tuo hienossa kunnossa oleva myytävänä, mutta kukaan ei ole kiinnostunut resu mesestä.
Omalla kohdalla auto harrastukseen menneet rahat on tuoneet iloa ja hauskoja hetkiä pitkäksi aikaa. Se on kaikista mukavinta, että monia omistamia autojani en ole edes kaupannut, ne on viety ns. käsistä. Tulevaisuudessa harvempien Saabien kohdalla käy niin, että ne ei tule vaihtamaan omistaa, koska omistajat eivät halua luopua niistä. Tällaisia tapauksia on jo paljon, kaikille ei raha ole niin tärkeä kuin harrastus auto.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin