"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Meinasin tulla linkkaamaan tänne tuon saman Kauppalehden artikkelin Berlingon ja Berlingo-kopioiden maailmanmestaruudesta :D
Noh, koska se olisi turhaa, laskeksitaanpa huvikseen sitten vaikka vasta sisäänajetun (333000km, ei siis mikään loppuunajettu :mrgreen: ) Peugeotin käyttökuluja viimeisen 12kk aikana, ajettuna n. 20tkm, todellista ehkä vähän vähemmän, kun Audilla tuli kuitenkin ajettua osan vuotta.

Bentseeni: 7,3 l/100km (kesällä seiskan pintaan, talvella 7,5 pintaan) keskihintaan vaikkapa 1,50€ = 2190€.
Ajoneuvovero: 273€/v
Liikennevakuutus: 580,60€/v
Katsastus päästömittauksineen n. 60€
Uudet Achillekset: 220€
Yks öljynvaihtohuolto + ilmanputsari: n. 40€
Vetonivel: 64,90€
Vetonivelen suojakumi marmorilta (Motonetin vetarisarjan mukana tullut kumi kesti n. 7kk :D ) 75€.
Laatikkoöljyä 3litraa 31€ (tuota menee reilu litra aina ku vetarin kumia vaihtelee)
Lasinpesunesteet ehkä 10€
Pakoputken takapönttöön uusi klemmari 3,90€
Takapöntön elvytystä hitsaamalla, lankaa meni ehkä metri ja kaasua jokunen gramma, en mitannut, ei lasketa :D
Yksi polttimo takavaloihin: löytyi omista laareista.
Taisin kerran pestäkin tuon kesällä, hintaa n. 1/20 autoshampoopullon hinnasta, ei lasketa, koska pullo oli jo ostettu aiemmin.

Kokonaishinta sisältäen kaiken muun paitsi arvon aleneman: 3548,40€. Halpaa? Ei. Kallista? Ei. Sopuhintaista? Ehkä.

Kertaakaan ei ole tielle jättänyt tai ollut käynnistymättä. V-käyrää on vähän nostellut toi vetarin kumin jatkuva porsiminen, mutta muuten menty ihan perus kuluvien osien vaihdoilla. Arvon alenemaa tai pääomakuluja ei tommoseen ~2v sitten 900€:llä autohäkkikauppiaalta ostettuun ei montaa kyNppiä pysty laittamaan. Tuo lienee nykyarvoltaan jossain ~700€ hintaluokassa.

Noiden lisäksi on omassa omistuksessa aiemmin (ei siis sisälly 12kk laskentaan) uusittu takaiskarit (Magnum Technology, jtn 30€/kpl Sparetolta), vaihdettu vetarin suojakumi aiemminkin (aina se sama porsii, prkl), toinenkin öljynvaihtohuolto, tulpat kertaalleen, pakoputken kannatinkumeja pari kpl, termostaatti, takapyörän laakeri (laakeri ei hajonnu, mut pyöränpultin kierrereiästä meni kierteet), 8kpl pyörän pultteja, takajarrulevyt + palat, lasinpesurin pumppu, yks tai kaks polttimoa (en jaksa muistaa), sulat eteen & taakse, moniurahihna, puhaltimen etuvastus (oli rikki jo ostettaessa) ja jäähdytysnesteet.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kaikkihan on kallista, kun asian esittää noin inhorealistisesti.

Just kattelin, että tänä vuonna itsellä on mennyt pelkkiin polttoaineisiin todellista noin 2700€, sis. Rellulla 10tkm, Cabbella 5tkm, Femmalla 12tkm ja Yamahalla 1000km. Eli keskimäärin 100€/1000km.

Onko Paippisissa kalliimmat vakuutushinnat vai pienemmät bonukset? Luulisin, että kilpailuttamalla lähtee pari hunttia pois... :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Bonukset meni taannoin, kun siirsin Italialaiselle vakuutusyhtiölle vahinkohistoriani silloisesta Tapiolasta (nykyinen LähiTapiola), mutta en jaksanut vaivautua siirtämään sitten Zuritelilta sitä takaisin Tapiolaan kun muutettiin takas Suomeen :D Sitten rouva teloi yhdella minun vakuutuksissa olleella Saabilla stadissa töihin mennessään jonkun Hondan peräosaston uusiksi, siinäkin paloi bonareita. Kertyvät aika hissuksiin takaisin päin nuo bonarit...
Mut voi olla, että jonkun Euron säästäisi kilpailuttamalla vakuutuksen, mutta en jaksa, sitäpaitsi tosta vakuutusmaksusta saa hirmuset Äääs-bonukset :idea: :mrgreen:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Luultavasti saat hinnasta pois kysymällä ihan samasta yhtiöstä uusiks. Eihän niitä juuri enää mitään kerätä, itelläki kaikis neljäs täydet nykyään vaikkei ollu enne muutosta yhdes..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noniin, tässä tasan neljän vuoden kulukatsaus:

Ajettu neljässä vuodessa 35200 km mittarin mukaan, eli todellisia kilsoja noin tuhat enemmän, kun matkamittarivirheeksi olen todennyt noin 3 %. Keskimäärin siis aika tasan 9000 km/v, viimeisenä 12 kk aikana ajomäärä on lähempänä 8000 km:a kuin yhdeksää tonnia.

Dieselä mennyt tankkiin 3105 litraa (keskikulutus 8,6 L/100 km), ja tämä määrää on maksanut 4170,61 euroa (1,34 €/L). Maaliskuusta 2017 alkaen menty vain Neste My:llä (jota kulunut 1317 litraa), siitä sitten 15 snt/litra eli kumulatiivisesti noin 200 euroa otettu tietoisesti lisäkustannusta vajaalle kahdelle vuodelle. Polttonesteet siis reilun 1043 €/v tai jos olisi ajellut fossiilisella niin melko tarkka 1000 €/v.

Sellaisiin korjauksiin, jotka on pitänyt tehdä jotta auto pysyy liikkuvana ja menee katsastuksest läpi ja toimii muuten säällisenä kehonkuljettimena, on mennyt 1497,45 euroa. Tästä summasta 879,08 euroa liittyy porsineeseen ahtimeen ja 273,90 kaksi kertaa uusittuun akkuun , eli muut korjaukset on olleet lopulta melko vähäisiä euromäärissä mitattuna. Korjaukset siis 374 €/v.

Sellaisiin korjauksiin ja fiksailuihin, joita poliisi, katsastusmies tai auton liikkellä pitäminen eivät edellytä, mutta on kuitenkin tehty kun olen halunnut rikkinäisen tai kuluneen paikan hoitaa kuntoon, on mennyt 3309,89 euroa. Tämä sisältää esimerkiksi kaksi käyntiä maalarilla, jolloin hoidettiin edellisen omistajan aikaiset puskurinaarmut, parit alkavat ruosteet, keulan kiveniskemät jne. sekä tänä vuonna takakaarien ruosteet ja takaluukun itseaiheutettu lommo. Maalareille mennyt yhteensä 1770 oiroa eli yli puolet tästä ns. turhien menojen kokonaissummasta. Muita merkittäviä tässä ovat mm. tuulilasin uusiminen (joka on aika rajatapaus siinä oliko se pakollinen vaiko eikö) 450 €, kuskin penkin verhoilu ja sen lämmityksen korjaus 278 € sekä kaikkien jousien ja iskarien +tarvikkeiden uusiminen viime talvena, kun oikeastaan olisin voinut vaihtaa vain uudet takajouset katkenneiden tilalle 410,94 € (67 € tästä kirjasin pakollisiin korjauksiin, koska sillä olisi saanut uudet takajouset). Turhat korjailut siis n. 827 €/v.

Huoltokuluihin ja kuluviin osiin mennyt 596,87 €. Sisältää jarruremontin osat, öljyt, suodattimet, parit ilmastointihuollot ym. Koostuu siis lähinnä eurojen tai kymppien osista. Noin 149 €/v. Määräaikaishuoltotyöthän on tehty kaikki itse.

Kesärenkaat uusittu kahdesti, talvirenkaat kerran. Rengaskulut yhteensä 1194,76 € eli 299 €/v. Toki autossa on nyt paremmat renkaat kuin hankittaessa, mutta se erotus häviää alempana arvonalenemalaskelmassa. Tuo on kuitenkin reaalinen rahasumma joka on mennyt rengasostoksiin.

Muut käyttökulut, eli polttimot, sulat, satunnainen injectionm cleaner -lisäaine jne 178,49 €. Autopesuja ja pissapoikia en ole kirjaillut ylös, niihin menee luokkaa max satanen vuodessa. Kesäaikaan tulee pääosin pestyä itse kotona, pesurissa käydään talvisin 1-2 kk välein keleistä riippuen. Pissapoikaan menee pari 5L tonkkaa ajokaudessa. Katsastukseen mennyt 25-29 euroa vuosittain + kerran jälkitarkastus, näitäkään en ole euron tarkkuudella kirjannut muistiin. Sovitaan että kun jyvitetään nuo kirjanpidosta puuttuvat pikkuerät, niin muut käyttökulut on olleen yhteensä 700 euroa eli 175 €/v.

Vakuutus (liikenne plus kasko) on nyt maksettu syksyyn 2019 asti, mutta jos jyvitän pois vuosipäiväsä sinne syksyyn asti maksetun vakuutusmaksun, niin vakuutusmenot olleet 1572,00 € eli 393 €/v.

Ajoneuvo- ja käyttövoimaverot tasan neljältä vuodelta yhteensä 2727,23 € eli 682 €/v.

Auto maksoi aikanaan 6800 euroa + 10,50 euroa rekisteröintimaksua, joiden päälle autoa on omistusaikana ns. varusteltu 1222,89 euron edestä. Tähän lasken mukaan mm. softauksen, vanteiden uusimisia (netotettu vanhojen vanteiden myynnillä), eSID2:n ym. periaatteessa nonsense-juttua jota on halunnut hankkia vaikkei olisi erityinen tarve ollut. Lisäksi piakkoin hankinnan jälkeen tein autoon korjauksia jotka sisältyvät ylempänä listattuihin korjauskuluihin, koska niissä fiksattiin jotain joka oli rikki. Va

Kun ynnää kaikki nuo yllä luetellut menot yhteen, summa on 23802,20 euroa. Sovitaan optimistisesti, että auton arvo varusteineen kaikkineen olisi nyt 3802,20 euroa, jolloin päästään kokonaiskuluissa todella kauniiseen tasalukuun 20 000,00 euroa, joka jakautuu hienosti neljälle vuodelle lukuun 5 000,00 euroa per vuosi. Ei siitä vaan pääse viiden tonnin vuosikuluista eroon ei millään.

Jos vielä matematisoidaan sen verran, että mistä tämä 5000 euroa sitten keskimäärin on koostunut? Isommasta pienimpään sortaten per vuosi:

Arvonalenema varusteluineen 1 058 €
Polttoaine 1 043 €
Turhemmat korjaukset 827 €
Verot 682 €
Vakuutus 393 €
Pakolliset korjaukset 374 €
Renkaat 299 €
Polttimot, sulat, tarvikkeet, katsastus, pesut 175 €
Huoltokulut 149 €

SUMMA 5000 €

Nuo turhemmat korjaukset ja varustelut on sellaisia, että olisi voinut jättää tekemättä. Reilu tonni vuodessa olisi säästynyt, mutta kuten aiemmin mainitsin, auto olisi aika romuluisempi kapistus ilman niitä. Muuten nuo on ihan sellaista pakollista kauraa josta on pakko maksaa jos aikoo autoilla. Ja tätä taustaa vasten olen miettinyt jotain 299 €/kk + verot + vakuutukset + polttoaineet + huollot -diiliä uudelle autolle, ilman jäännösarvoriskiä. Ei siinä kokonaiskulut kovin äkkiä mun kilsoilla paljon yli 5000 euron nouse, kun ottaa nykyaikaisen pihin bensavehkeen, jossa verot ja kulutus ei päätä huimaa.

Nythän toiveissa mulla on, että seuraavan 12 kk aikana ei tulisi mitään parsittavaa. Ainakaan autossa ei ole mitään mikä ennakoisi korjaustarpeita. Mutta kun mittarissa on se 311 tkm niin mitä tahansa voi ilmetä. Samaa taisin toivoa viime vuonnakin ja elätellä toiveita että nyt mennyt vuosi olisi ollut aikaisempia edullisempi, mutta kyllähän nuo maalaustoimet, uudet kesärenkaat ja alustaremontin pikkutarvikkeet (isot osat oli jo ostettu marraskuussa 2017) vievät tämänkin vuoden tuonne viiteen tonniin. Veroihin, vakuutuksiin, huoltokuluihin, tarvikkeisiin ja polttoaineeseen nyt on turha toivoa alennusta menneistä vuosista, mutta rengasostoksia ei pitäisi olla tulossa pariin vuoteen ainakaan ja jos mikään ei porsi, niin voisihan sitä kai hyvänä vuonna päästä jopa alle neljällä tonnilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mielenkiintoinen laskelma, koska meidän ajomäärät ovat aika samanlaiset ja lisäksi minäkin laitoin autoon hieman ekstraa, eli softaa, spoileria jne. Minulla omistusaika oli 7,5v.

Alla linkatussa omassa laskelmassani ei näy polttoaineen osuus, mutta se lienee n. 1000e/v. Pesuja ja muita pikkukuluja en laskenut lainkaan. Omassa laskelmassa arvonalenema näyttelee isohkoa osuutta, koska myin auton muutamien vikojen kera. Niiden korjaus olisi maksanut ehkä tonnin, jolla olisi varmaan ollut vähintään vastaava vaikutus arvonalenemaan.

Mutta vertailukelpoinen kulu minulla taitaa olla n. 3500e/v, toki ilman em. pikkukuluja.

viewtopic.php?f=23&t=185612#p1201380

Edit. Ja perkele. Kun ajoi 7,5v samalla autolla, niin vaikka autokuume oli krooninen, niin se ei ollut samalla tavalla todellinen kuin nyt. Takana Capturilla ihan mukavaa menoa 4kk, mutta silti viimeiset 2kk on tehnyt mieli vaihtaa. Pitää varmaan laittaa autoverkkokauppaan myyjälle viestiä, että mites jos katottaiskin alle joku muu laite, vaikka Kadjar...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Minut yllättää tuossa laskelmassa polttoaine talous 8O 35 000 km antaa jo todella luotettavan keskikulutuksen ja tuo 8,6 litraa satasella on aika raju.
Itse tykkään seurata kuluja myös 8) ja vilkaisin kännykästä nykyisen my08 9-3 biopowerin keskikulutuksen 14 000 km matkalta ja etanolin keskikulutus on 9,7 litraa satasella. Käyttömaksun suuruutta en muista tarkkaan mutta noin 320 lienee lähellä totuutta.
Äkkiseltään vaikuttaa siltä että diesel tulee merkittävästi kalliimmaksi ylläpitää kuin biopower?

Itse ajelen Helsingin seudulla pääasiassa keskusta-kehätie-sipoo akselilla. Joten en tiedä kuinka vertailukelpoisia nämä minun lukemat ovat noihin yllä oleviin...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^näitä mun kulutuslukemia jaksetaan aina hämmästellä, mutta se johtuu ihan puhtaasti siitä että niin iso osa ajosta tulee sellaisesta oikeasta kaupunkiajosta, jossa keskinopeus jää jonnekin 20-25 km/h paikkeille ja pysähdyksiä tulee muutaman sadan metrin välein. Tyypillinen ajomatka on alle 10 km, jolloin talvisin Eberi syö ihan merkittävän määrän löpöä lämmittäessään konetta, vaikka lähdenkin yleensä plussalla olevasta tallista liikkeelle. Lisäksi asiaan vaikuttaa automaattivaihteet, jonka vaikutus näkyy nimen omaan kaupunkiajossa.

Biopoweroitu automaatti-OG-kolkki vei mulla 16500 km seurantamatkalla hyvin samankaltaisessa ajossa keskimäärin 16,8 litraa viinaa. Nykyisen auton 36 tkm seurantamatkan keskinopeus on ollut 39 km/h, joka koostuu sitten vielä hyvin epätaloudellisesti kahdentyyppisestä ajosta: siitä kaupunkipyörittelystä ja moottoritieajosta. Hyvin vähän tulee mitään 80 km/h rauhallista maakunta-ajelua, koska kun olen menossa jonnekin kauas autolla, se on lähes poikkeuksetta ollut väliä Turku-Helsinki. Pahimmillaan olen onnistunut ajamaan tankillisen dieseliä 22 km/h keskinopeudella, jolloin kulutus oli 12,4 litraa sadalla :mrgreen:

Laitoinpahan tuohon mun exceliin vertailun vuoksi noita 2. polven kuluja ja jaoin mainitun 7,5 vuoden pitoajan mukaan, jonka jälkeen sain vertailtua että mistä löytyy merkittävimmät erot per vuosi -kuluissa.

Arvonalenemaa lukuunottamatta meikäläisen auto on vienyt joka asiassa enemmän taalereita, polttoaineissa nyt ollaan samassa haarukassa. Mutta noita (turhia ja pakollisia) korjailuja on mun autossa ollut paljon enemmän, verot on dieselissä luonnollisesti paljon isommat, vakuutukset on melko tasoissa, mutta kun mulla on koko ajan ollut kasko, niin se selittää hieman suuremmat menot, rengaskulut on mulla kolminkertaiset (toki mulla nyt tosiaan kahdet lähes uudenveroiset renkaat) ja huoltokulut mulla reilusti isommat, johtuen kai pääasiassa jarruremontin laskemisesta huoltokuluihin, auton huoltamisesta vuosittain ja parista tehdystä ilmastointihuollosta.

Se toteutunut 1500 €/v ero kahden auton välillä syntyy aika monesta asiasta, mutta korjausriveiltä kertyy lähes tonnin ero. En sitä itsekään ilman tätä tarkkaa kirjanpitoa uskoisi miten paljon kaikenlaiseen (vapaaehtoiseen) pikkufiksailuun on mennyt rahaa. Loput 500 €/v kertyy sitten pääosin veroista ja renkaista, mutta satasen luokkaa olevia erotuksia kertyy huolloista ja pikkutarvikkeistakin. PIdemmällä aikavälillä nuo rengaskulut toki tasaantuu, koska ainakaan seuraavaan 2-3 vuoteen ei tosiaan pitäisi rengaskauppaan olla asiaa.

Mulla ei toisaalta ollut laskettu laisinkaan rahoituskuluja, kun kaikki on ostettu omalla rahalla, mutta onhan tuossa autossa ollut pitoaikana pääomaa kiinni keskimäärin varmaan 5000 euroa. Voi sillekin jotain laskea, vaikka korot onkin ihan minimissä, esim. 2 % vaatimuksella se lisää mun kululaskelmaan vielä satasen per vuosi.

Jos nyt ajelisin sinne samaan 7,5 vuoden rajapyykkiin, auto toimisi kohtalaisen viattomasti, renkaita ei enää tulisi ostettua eikä autoa enää varusteltua mitenkään, niin loput 3,5 vuotta voisivat näyttää tältä:

Arvonalenema: 600 €/v (3800 € -> 1700 €)
polttoaine: 1050 €/v
verot: 720 €/v
vakuutus: 210 €/v (jos loppuaika ilman kaskoa)
korjauksiin: 120 €/v (eli jotain pientä naksuu aina)
polttimot, sulat, tarvikkeet, katsastus, pesut: 175 €/v (näistä nyt on vaikea tinkiä paitsi ehkä pesuista)
huoltokulut: 125 €/v (öljyt, hihnat, suodattimet ym. ohjelman mukaiset jutut, vaihteistoöljynvaihto menee tälle välille kerran)

SUMMA 3000 €. Jos autoa ei pese, polttimoita ja sulkia ei mene, mikään ei hajoa ja huolto-ohjelmasta tinkii (mitä minä en tee), niin voi päästä vielä 200-300 euroa halvemmalla.

Jos ynnää tuosta kolmesta tonnista koko pitoajalle kulut, niin se olisi 20 000 € + 3,5 x 3000 € = 30 500 € eli 4067 € jaettuna 7,5 vuodelle. Jos nyt verrataan 2. polven laskelmaan, niin pitää huomioida kuitenkin se, että vuosittaisissa ajomäärissä 7000 km vs 9000 km ei nimellisesti ole kovin suurta eroa, mutta tulee mulla kuitenkin lähes 30 % enemmän kilsoja vuodessa, jolloin jonkin verran sen voi olettaa näkyvän kuluissakin. Mutta kuten noista mun erittelyistä näkee, muuttuvat kulut on kuitenkin vähemmistössä kokonaiskuluja laskiessa, aika harvaan riviin tuossa laskelmassa vaikuttaa kuitenkaan se ajaako autolla 7 vai 9 Mm/v.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP:n ajoista en tiedä, mutta hällä automaatti, joka nostanee nurkka-ajossa litran kulutusta. Omat kulutuslukemat ovat toki myös kovia, johtuu siitä, että ajan lähes yksinomaan Järvenpään keskustassa. Pidemmät "matka-ajot", toki äärimmäisen harvoin, suuntautuvat Helsinkiin ja Espooseen, jolloin toisaalta osa ajosta on motaria 100-120km/h lasissa tai sitten kehäteillä nykivää ja säännöllisesti valoihin pysähtymistä teillä, joilla nopeisrajoitukset 60-80km/h.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, hidasajoa luistosalkulla niin palaahan sitä. Tuosta saa heti leikata 3l/100km pois, kun lähtee kovalla askilla maantiepainotteiseen ajoon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Siitä saa leikata 3 litraa ihan vaan menemällä automaatilla sinne maantielle. Viinasaabilla saikin leikata 6 litraa menemällä maantielle :D

MY2008 TiDS farmarikolkin viralliset kulutuslukemat (manuaali/automaatti ja prosentuaalisesti paljonko automaatti vie enemmän kuin manuaali):
Maantie 4,8/5,1 ja 6 %
Yhdistetty 5,9/6,7 ja 14 %
Kaupunki 7,8/9,5 ja 22 %

Noista näkee aika selvästi, minkälaisessa ajossa se automaatti lyö tankkaajaa märällä rätillä naamaan. Ja kuten huomataan, mun ajossa keskikulutus jää kuitenkin vielä alle virallisen kaupunkikulutuslukeman.

Toisaalta se maksaa, joka käyttää, eli tuleehan sitä automaatille enemmän töitä juurikin kaupunkiajossa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Unohtui mainita päiväkirjamerkintänä, että Saabiin meni viimein kiinni alkuvuonna ostettu Exiden uusi akku. Vanha Bosch esitti hiipparoimisen merkkejä jo viime talvena joten ostin akun, mutta en jaksanut sitä vaihtaa, kun kevään tullen tuntui että vanhassakin vielä potki virta. Nyt ei enää tuntunut potkivan, kun viikonloppuna suoritetun latauksen jälkeen kolme tallissa seisottua vuorokautta sai aikaan jännitteen kyykkäämisen startatessa niin että sen kuuli korvin ja näki lukemalla eSID2:n näyttämästä (8,5 V).

Tuossa kävi eräs sukulainen visiitillä ja kyselin kiinnostuksissani kulutuskokemuksia hänen reilu kaksivuotiaasta nelivetoisesta hybridi-RAV4:stään. Kuulemma 35 tkm ajomäärällä mennyt ajotietokoneen mukaan melko tasan 7 litraa satasella bensaa. Ja Toyotan ajotietokonehan on tarkka. Ajo on hyvin samankaltaista kuin minulla, eli kaupunkihidastelua. Se "pitkä matka" on mökille Maskuun, jotain 25 km. Viela vertailuksi kertoi että hänellä aiemmin ollut automaattivaihteinen bensa-RAV4 vei hänen ajossaan 10-11 litraa sadalle.

RAV4:ssä verot 182 euroa vuodessa, Saabissa yli 700 euroa. Meikäläisen ajomäärällä verot ja pa-kulut Toyotassa olisi noin 700 euroa vähemmän kuin Saabissa. Ei se ihan vielä kannusta laittamaan yli 30 t€ kiinni käytettyyn RAV4:ään. Mutta Toyotoissa sattuu olemaan vielä erittäin maltillinen arvonalenema ja erittäin korkea luotettavuus, joten eipä tuollaisellakaan ostoksella välttämättä ihan hirveän paljon Saabin pitoa kalliimmaksi autoilu tulisi. Muistetaan sitten vielä että kyse on uudehkosta nelivetoautosta kohtalaisella takakontilla ja vetokyvyllä, eli sinänsä ominaisuuksia riittää omaan tarpeeseen.

Toisaalta puolella tuosta hankintahinnasta saa vastaavanikäisen Berlingon, jossa joutuu noissa ominaisuuksissa tinkimään oikeastaan vain nelivedosta :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Onko tuo RAVA sellainen itselataushyrpiitti vai joutuuko (eli saako) tökkiä piuhaa seinään ajomatkan keräämiseksi?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä tuo on näitä Toyotan upeita täysin itsestään lataavia. Ei tarvi tökkeleitä.

Sehän tuossa eniten itselläni tökkiikin vrt Mitsun Outlander PHEV. Mä kun tykkään niistä tökkeleistä enemmän kuin itsensä lataavista :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

Voisi toki olla kulutuslukemat vähän eri tasolla, jos tökkisi kiinni muutakin piuhaa kuin Defaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin