Taas olen nettimainonnan uhri. Tänään aamulla jotain ryönää netistä kaivellessa selain iski eteen uuden berlingon mainosbannerin. Olihan sitä pakko klikata ja syöttää sivustolle yhteystiedot koeajon varaamiseksi. Ei siinä mennyt kun hetki kun Arto Autokeskuksesta soitti ja sanoi että heillä olis tuossa Berlingo hallissa ja Rifter ulkona vailla koeajajia. Koska töissä oli tänään muutenkin hiljaista, suuntasin ruokatunnilla Raisioon kirahvinkuljettimia ihmettelemään.
Koska ulkona on kurakeli, alle osui se Pösön Rifteri, joka oli jo valmiiksi kastunut. Tällainen ankanpoikanen:
Kun lähdin ajamaan, olin saanyt myyjältä vain tiedon etä se on sataheppanen manuaali. Siinä ajellessa mietin että onkohan tää bensa vai dieseli? Äänestä sitä ei erottanut. Vitosessa oleva punaviiva antoi olettaa kyseessä olevan dieselin. Pakko oli pysähtyessä kurkata pellin alle:
Aika syvällä kone makaa siellä poterossa, konepelti voisi sen puolesta olla vaikka 15 cm alempana. Totesin että kone pitää ihan yhtäläistä säksätystä kuin Grandlandin 1.2 puretech bensa, mutta ei tärise samalla tavalla. Tankinkorkkia vilkaistessa varmistui että dieselihän se oli. On kyllä hiljainen kone dieseliksi.
Toinen asia mikä paljasti koneen öljynpolttimeksi oli alavääntö. Kyllä ahdetussa pikkubensassa on ohuempi voima alapäässä kuin dieselissä, tämä oli sataheppaisenakin oikein pirteä lähtemään liikkeelle. Motarilla satasen viivan ylittävässä kiihdytyksessä kolmosvaihteella ei sitten voikaan sanoa taphtuneen mitään suuria. Sen pienen tehon kyllä huomaa, kun auto on kuitenkin pienen pakun kokoinen.
Pakumainen oli fiilis ohjaamossakin, ei mitenkään pahalla siis. Sellainen olo että ajaa isoa autoa, vaikka pituutta onkin vain viistoperäastran verran. Hetken pohdin että onko vanhassa Berlingossa/Partnerissa oikeasti näin avara tuntuma ohjaamossa. Se selvisi kun pääsi takaisin Autokeskuksen halliin, jossa seisoi vielä myymätön vanhakoppainen Berlingo. Kyllä siellä oli ohjaamossa paljon henkilöautomaisempi tunnelma. Varmaan jos joka suuntaan uusi ohjaamo on 5 cm pidempi ja leveämpi, niin se alkaa tuntua.
Oli eka kerta kun ajoin Pösön i-cockpit -ohjaamolla olevaa autoa. Siis mittarit tavallista pienemmän ruorin yläpuolella.
Täytyy sanoa, että tykkäsin. Asettelu vie mittarit vähän kauemmas, jolloin mittarisoon ei tarvitse kääntää ja tarkentaa katsetta samalla määrällä kuin perinteisessä kojelaudassa. Muutenkin kojelaudassa ja ohjaamossa oli yllättävän fiksu fiilis. Ei mitenkään halvan oloinen kojelauta, jos nyt ei mikään preemiumikaan. Ovet sen sijaan näytti sisältä ihan pakun ovilta, ja ne on myös sen kokoiset, että niitä avatessa tulee olo että on talliin menossa hevosia ruokkimaan.
Ajoasento mukavan pysty ja katse sen verran korkealla että siitä myös tuli se isomman auton fiilis. Tila-autolle tyypillisesti keulaa ei näe ohjaajan paikalta laisinkaan, mutta kääntöympyrä tuntui todella pieneltä, että kyllä kai tätä näppärästi ahtaissakin väleissä kääntää. Testasin itse asiassa palauttaessani auton, kun pakitin sen siihen samaan ahtaaseen viimeiseen parkkipaikkaan mistä koeajon aloitinkin. Jos keulaa ei näe hyvin, niin takakulmien arviointi on naurettavan helppoa, kun takana on joka suuntaan isot ikkunat ja takapään suunnittelu on mallia kantti x kantti.
Opel Combossa ihmettelin JP_Vetten tavoin etuistuinten välissä olevaa rotkoa, jossa megavarsi käsijarrulle. Pösössäpä olikin tällainen:
Tuon likukannen alta ei löydy megavartta, vaan se on korvattu sähköisellä käsijarrulla. Tuo keskikonsoli on toki lisävaruste, mutta ehdottomasti ruksimisen arvoinen, ellei halua kulkea sisäkautta etu- ja takapenkkien väliä (meidän 3-vuotias varmaan rakastaisi sitä..).
Hallissa istuin sitten Berlingon, joka on siis teknisesti ihan sama auto. Kojelautakin on käytännössä samanlainen pois lukien kuskin puoli jossa mittaristo on perinteinen. Berlingo oli joku perusmalli, jossa ei ollut autokylmäkonetta ja kojelaudassakin vähän enemmän halpaa muovia. Toisaalta mä en pelkää halpaa muovia, pelkään halpaa muovia joka on naamioitu huonosti näyttämään nahalta, kuten Grandlandissa.
Takakontti on iso, niin kuin on joskus ollut juttua:
Otin vielä varmuudeksi mitat, leveys 120 cm, pituus lattiassa 100 cm ja korkeus hattuhyllyyn 60 cm. Mittoja, joita löytyy vähän jokaisesta keskisarjan farmarista tai SUVista, mutta harvoin kaikkia kolmea samasta autosta. Vanhassa Berlingossa leveys ja korkeus oli samat, syvyys vajaa 10 cm vähemmän. Jotain ne on tehneet oikein tuon uuden mallin kanssa, kun noinkin paljon lisätilaa kontissa, takapenkki vaikutti tilavammalta ja etupenkillä, kuten mainittua, paljon isomman auton tuntu. Uusi malli on kuitenkin vain kolmisen senttiä vanhaa pidempi ja leveämpi.
Jos nyt näillä tutustumisilla pitäisi valita Opelin, Pösön ja Sitikan välillä, niin kai mä Pösön valitsisin. Tykkäsin sen verran siitä kojelaudasta ja ulkoa se on noista pirteimmän näköinen. Vaikka Sitikka on kyllä ulkoa persoonallisin, mutta ei sisältä. Toki jos tässä oltais vakavissaan kauppaa tekemässä, niin hinnan pitäisi Pösössä olla myös kohdallaan.
Tarjousta ei laskettu siinä heti, vaan ladoin tiskiin vaatimukset lasikatosta, autokylmäkoneesta, vetokoukusta, metallihileestä maalissa sekä siitä rotkon eliminoivasta keskikonsolista. Ja tätä postausta kirjoittaessa pamahti tarjous sähköpostiin. Melko tarkkaan 35 tonnia! No siinä on mukana 900 oiron peltivanne+kitkarengaspaketti ja autoveroineen 1100 euroa maksava Webasto, jonka tarve on mulla vähän niin ja näin. Mutta silti, Opelin tarjous lähes vastaavasta Combosta oli alle 30k ja siinäkin oli mukana kahden tonnin talvirengaspaketti. Siitä tosin puuttui automaatti-ilmastointi ja keskikonsoli, mutta ne on yhteensä luokkaa tonnin varusteet.
Bensa-automaatti saadaan kuulemma tuotantoon vasta loppukesästä 2019, joten sitä saisi odotella varmaan vuoden. Toistaiseksi automaatit on kaikki dieseleitä. Ei mulla mitään sitä vastaan ole, voipahan ajaa uusiutuvalla tavaralla ja nauttia siitä alaväännöstä. Dieselvero vaan jää vähän jäytämään, kun nuo nykybensakoneet on jo niin pihejä, että niissä vuosiverot jää hyvin alle 200 euron vs. dieselin yli 600 euroa. Toisaalta noita WLTP-kulutuslukemia manuaalivaihteisille kun katsoo, niin näyttäisi siltä että alle 10 tkm ajomäärälläkin ja nykyisellä minimaalisella dieselin ja bensan hintaerolla polttoainekuluissa syntyisi eroa 300-350 euroa vuodessa dieselin hyväksi, niin onko sillä veroerolla sitten lopulta niin isoa merkitystä autoilun kokonaiskuluissa.
Arto kävi kurkkaamassa ja kierrättämässä pienen lenkin Saabillakin, paperilla lukee hyvitykseksi 3078 euroa. Välirahaa Pösöön jäisi siis maksettavaa enemmän kuin mitä Opeli maksaisi ilman vaihtoautoa.
Näiden euromäärien pyörittäminen ja tilisaldon tarkistaminen muistutti taas hyvin, että en mä Saabia tässä ja nyt ole mihinkään vaihtamassa. Kuhan kattelen. Nyt on noikin livenä nähty.
Ja nyt saa kyllä riittää muutenkin autojen koeajelut. Aaltoileva autokuume ei ainakaan niillä laske. Toistaiseksi kuumeen on pitänyt aisoissa vain täysi tyytyväisyys nykyiseen kulkimeen