"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja anttimak »

AZP kirjoitti: Monta kertaa on ollut sellainen olo, että paku olisi paljon kätevämpi. Ei tarvitsisi sitä kärryä hakea aina kun tulee töissä mieleen että pitää hakeakin vähän tavaraa vielä tänään jne.
Juuri näin. Ja työpaikallani on pihassa hyvä kuomukärry jota tarvittaessa pystyn lainaamaan.
Meille tuli perheenlisäystä vasta pari kuukautta sitten, joten kaksipaikkainen paku olisi mennyt vaikka käyttöautona ihan hyvin. Mutta jos on perhettä, niin sitten pakussa tuleekin vastaan se, että jos pitää töistä tullessa hakeakin lapsia tarhasta tai muuta vastaavaa, niin riittääkö pakun henkilökapasiteetti?
Kyllä paku saisi olla 3 paikkainen. Meillä lapsi vasta ensimmäinen, joten tarvittaessa mahdutaan hyttiin koko porukka. 2vko sitten ajoimme firman ducatolla (vm.2008) Kempeleestä Rovaniemelle ja hyvin mahduttiin, emäntä jopa kehui kuinka yllättävän hyvä kyyti oli eikä ollut liian ahdastakaan.
Remontoinnissa, varsinkin kun itse tekee rauhallisella aikataululla, on kuljetuskapasiteetin tarve tietenkin aika eri, kuin jos anttimak alkaa rakentaa taloa. Tavaraa menee rakentaessa ihan eri määriä, toisaalta niitä isoja määriä ei kukaan omalla pakulla kuskailekaan, vaan tavarat tilataan tontille kuljetuksella.
Tarkennan sen verran, että alamme rakentamaan sukulaismiehen kanssa paritaloa, joten pitkä tavara tulee kyllä tontille toimitettuna. Jälleen pisteet siis pakun hankinnalle :)

Ja onhan se niin, että meidän pihassa on aina oltava vähintään yksi :saab: :mrgreen:
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja anttimak »

pvdriver kirjoitti:
Pakuasiaan, jos hankit pakua vain rakennusta varten, se on aika sama minkä tonnin pakun laitat, hyväkuntoisen katsoo niin pääsee eroonkin. Jos taas on tarkoitus pitää itsellä tulevaisuudessakin ja etenkin jos perheessä on muitakin kulkupelejä (lue rahareikiä) niin siihen ei ole oikeastaan kuin kaksi vaihtoehtoa, toinen pienempi toinen isompi.
Tätä juuri pähkäilen. Laitanko sellaisen pakun, jonka voin sitten pitää itselläni työautona? vai laitanko tosiaan sen tonnin hiacen jonka myyn tai paalaan kun käyttöaste tippuu tarpeeksi projektin valmistuttua? Ja laitan sitten kakkosautoksi jonkun etanoli Saabin..

2 rahareikää/kehonliikuttajaa on kuitenkin meillä oltava, kun projekti alkaa (marraskuun lopulla).
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omat kokemukset pakuista on semmoiset että vasta ihan uudet pakut alkaa olla ajettavuudeltaan lähelläkään henkilöautoja penkeistä puhumattakaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tonnin pakussa ei voi mukavuudesta puhua. ;-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

No jos hieman pakumaiseen ajoasentoon ja ehkä jälkeenpäin tehtävään äänieristykseen on valmis varautumaan niin löytyy pakuista niin miellyttäviä maantieautoja että todellakin suuri osa pienen ja keskiluokan autoista jää jälkeen. Pakun penkissä harvemmin edes kipeytyy, toisinkuin usean henkilöauton. Ja se paku ei sitten ole mikään hiace.
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja aero »

tturku kirjoitti:Omat kokemukset pakuista on semmoiset että vasta ihan uudet pakut alkaa olla ajettavuudeltaan lähelläkään henkilöautoja penkeistä puhumattakaan.
T4 Transporteria on kovasti kehuttu (ainakin aikoinaan kehuttiin) henkilöautomaisesta ajettavuudesta. Ihmettelin tätä pitkään, mutta viime vuoden loppupuolella ajoin hetken Skoda Citigolla ja löysin vihdoin henkilöauton, joka ajolleen vastaa T4 Transporteria.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Portteri on pakettiauto. Pakuksi t4 portteri on hyvä ajaa. Kyllä, se on se toinen järkevä vaihtoehto pakettiautoa hankittaessa, tosin vain yhdellä moottorilla ja koripituudella. Annetaanko tämän offtopicin olla tässä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Palataas pakettiautokeskustelusta itse aiheeseen.

Lomien loppuessa alkaa yleensä saada aikaiseksi. Tämä koskee sekä itseä että niitä tahoja, joita tarvitsee auton ehostamiseen, kuten RST-hitsaria, verhoilijaa tai vetokoukun korjaajaa. Tämän kunniaksi tämän viikon aikana on Saab hukannut hiukkassuodattimensa, laittanut EGR-korkin kiinni sekä päivittänyt moottorinohjauksensa jcarlsonilta tilattuun modernimpaan versioon. Ja kyllähän tuo nyt kulkee tarvittaessa kovaa ja kauniisti :D

Irrotusmekanismittoman vetokoukun toimitin myös tällä viikolla Koukkupajalle, josta se lähtee Örumille isoon huoltoon. Pitäisi tulla ehjänä takaisin, jolloin koukun asennus ja irroitus onnistuisi ilman kapuamista auton alle vasara kädessä. Marmorilta tuli haettua peitelevy tuohon koukun aukkoon, se kun oli edelliseltä omistajalta hävinnyt siinä kohtaa kun oli väännetty koukun irroitusmekanismin akseli rikki.

Verhoilijalle oli vähän jonoa, mutta nyt on varattuna aika parin viikon päähän, laitetaan kuskin tekonahat uusiksi aidolla mustalla nahalla ja uusitaan samalla penkinlämmittimen elementti istuinosaan. Jos ei tarvitsisi ensi talvena sitten palella nahoilla :mrgreen:

Alkaa siis nuo viestin aloitusketjun todo-asiat olla hoidettu, lukuunottamatta maalipinnan korjauksia ja tuulilasin vaihtoa. Eikä uusia todo-asioita ole omistusaikana ilmennyt ja hyvä niin.

Tuo tuulilasin vaihto ei ole ollut missään vaiheessa pakollinen asia, mutta nyt loppukesästä on taas ajeltu sen verran matalaan vasta-aurinkoon, että mieli on alkanut lämmetä sille, vaikka vaihdosta köyhtyykin ilmeisesti 450 euroa (kolme tarjousta haettu).

Maalarille kun taas esittelin kaikki pikkukorjausta vaativat paikat, sain arvioksi 1500 euroa. Hinta on kova, mutta jos kaikki pikkujäljet halutaan priimakuntoon, niin käytännössä autosta maalattaisiin koko keula lokasuojineen ja konepelteineen, kuskin ovi, takapuskuri, toinen helma ja toinen sivupeili. Ja sitä kiveniskemää tuossa keulassa on jonkunkin verran...

No, kävin marmorilta ostamassa paikkamaalisprayn ja ajattelin että vetäisi nuo akuutit kohdat sillä. Akuutit kohdat ovat siis etukaarien takakulmat sekä kuskin oven alakulma, joista maali on kulunut pois ja ruoste alkaa tehdä pahojaan. Muu on enemmän tai vähemmän kosmeettista eikä pistä silmään kun autoa katsoo yli viiden metrin etäisyydeltä.

Ajokilometrejä on tänään täynnä 303720, eli olen ajellut sillä 8 kk aikana n. 7800 km. Auto täyttää ensi kuussa kahdeksan vuotta. Viime raportin jälkeen on ilmestynyt sellainen vika, että matkustajan puoleinen ajovalon polttimo piti vaihtaa. Polttimo kesti sitten reilut puoli vuotta ja jotain 7000 km, että ei aplodien arvoisesti 17 euron Osramille. Tästä lähin ostan halvimmat polttimot mitä löytyy, prkl.

Toinen mainitsemisen arvoinen korjaus oli etuvälipakoputken uusiminen samalla kun DPF kävi irti ja hitsarilla. Sen etuväliputken jousto-osa oli jossain pohjakosketuksessa rispaantunut hieman rikki, ja nokijäljistä näki että oli alkanut pakokaasut tulla jo siitä hieman ulos. Ostin tarvikeputken Motonetistä, ja magneettitestin mukaan se ei kyllä ole ruostumatonta, kuten originaali. Jemmaan siis tuon originaalin, ja jos tuo tarvike kestää vaikka vain pari vuotta, niin hitsautan alkuperäiseen uuden jousto-osan ja laitan takaisin paikoilleen.

Eipä tuosta pakoputkiviastakaan nyt voi auton mittarilukemaa syyttää. Hauska oli huomata, että pohja"panssari" (siis se muovilevy koneen alla) oli kuitenkin täysin ehjä ja kaikki kiinnitysruuvitkin oli tallella, mikä ei ole mitenkään jokapäiväistä autossa, joka on käynyt elämänsä aikana huollossa.

Katsastus on edessä muuten lähiviikkoina, joten piakkoin tulee seuraava päivitys ja varmaankin hirrrmupitkä vikalista kaikkien vahingoniloisten viihdyttämiseksi :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

AZP kirjoitti:Maalarille kun taas esittelin kaikki pikkukorjausta vaativat paikat, sain arvioksi 1500 euroa. Hinta on kova, mutta jos kaikki pikkujäljet halutaan priimakuntoon, niin käytännössä autosta maalattaisiin koko keula lokasuojineen ja konepelteineen, kuskin ovi, takapuskuri, toinen helma ja toinen sivupeili. Ja sitä kiveniskemää tuossa keulassa on jonkunkin verran...
Kysyitkö kuinka paljon enemmän tulisi hintaa koko auton maalaukselle?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei tullut kysyttyä, mutta uskoisin että loppujenkin maalaaminen suunnilleen tuplaisi hinnan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei kai sentään. On kumminkin helpompi maalata koko auto ku yrittää sovitella sävyjä, tehä häivytyksii ja peittelyistä puhumattakaan..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kysy maalausta Orikedolta semmoselta kuin automaalaamo Johansson tms. Maalasi yhdestä autosta (vaalean sininen metalliväri) takapuskurin, kaksi ovea, takakulman, takaluukkua, konepellin kiveniskuja ja ööö mitähän viä kolmanneksella tuosta. Ei siis maalannut kokonaan, vaan paikkaili kolhuja ja isoja naarmuja sekä - köh köh - mun tekemät maalausyritykset.

Värisävyeroja ei auringonpaisteella keskivertosilmä erota, ainoastaan ihan aavistuksen appelsiinipintaa kylläkin. Tosin samaa appelsiinia on nykyään uudetki autot, joten samakai se sit. Taikasana saatto olla myös se, että pyysin myyntifiksausta autoon :lol: Sain silti mielestäni priimaa...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Harmi, kun näihin uudempiin ei enää saa roiskeläppiä suojaamaan kaaria hiekkapuhallukselta. Luulen tosin, että muotoon leikattu kiveniskuteippikin voisi ajaa asiansa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitoksia JP_Vetelle vinkistä, pitääpä kysellä kilpailevaa tarjousta tuolle aikaisemmin saamalleni arviolle. En ole siis näiden maalaushommien eteen vielä saanut mitään aikaiseksi.

Sen sijaan sain aikaiseksi käydä siellä katsastuksessa, ja tulihan sieltä sitä viihdettä vahingoniloisille. Ensin katsuri ilmoitti että muikkari tulee, kun takakallistuksenvakaajan heloissa on välystä. Lopulta tuomio oli kuitenkin jälkkäriä, koska takapäässä molemmilla puolilla poikittaistuen kiinnitykset on väljät, ja toisella puolella oikein kunnolla. Nämä ei olleet itselleni mitenkään yllätyksiä, koska auton takapää on ensimmäisestä koeajosta alkaen kolissut, ja kesällä kun vähän kovemmin takapyörää käsin ryskytin, niin sieltä kuului oikein kunnon välykset. Halusin käydä katsastuksessa kuitenkin katsomassa mitkä kaikki nivelet siellä falskaa, kun ei niitä oikein yksin omassa tallissa saa kunnolla tarkastettua, ja tässä autossa riittää takana niveliä, jotka voi hajota.

Uusiksi menee siis molemmilta puolilta tämä osa. Ilmeisesti muutama vuosi sitten osan toimituksessa on ollut vaikeuksia, mutta ainakin näytti Skandixilla olevan tarviketta saatavilla. Onko kokemuksia kannattaako tuota tarvikkeena alle laittaa, vai nöyrrynkö marmoritiskin hinnoitteluun?

Päästömittauksen kanssa meinasi olla vähän ongelmia näin DPF:n poiston ja softauksen jälkeen, siitä lisää erillisessä topicissa. Katsastus tuli päästöjen osalta suoritettua hyväksytysti, mutta softan ja auton tutkiminen näiden osalta jatkuu vielä.

Ennen katsastusta autoon vaihdettiin tuulilasi. Lopullisen päätöksen vaihtotarpeesta teki lasi itse, eli pari viikkoa sitten lasiin ilmaantui kuskin puolelle parinkymmenen sentin halkeama, joka olisi todennäköisesti pompauttanut katsurilla. Kun nyt sai uuden lasin paikoilleen, niin kysyin Fenniasta lasivakuutuksen hintaa. 93 euroa ja lasin vaihtoon 150 euron omavastuu, johon sanoin ei kiitos. Lasin pitäisi päätyä vaihtokuntoon 3 vuoden välein, jotta tuossa olisi mitään järkeä. Tämä oli ensimmäinen kerta kun vaihdatin auton tuulilasin, joten vaihtofrekvenssi on tilastollisesti ollut tarvittavaan nähden vähintäänkin kuusinkertainen.

Vakuuttamattomuuspäätöksestä huolimatta pääsin lasikorjaamolta ja katsastusasemalta kotiin (~1 km) ilman, että lasi olisi sillä matkalla saanut halkaisevan kiveniskun. Ehkä huomenna kohtalo osoittaa vakuuttamisen tarpeellisuuden. Ylihuomenna se menee sitten jo sattuman piikkiin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Minä tilasin tuon saman nivelen taakse eBaystä, tuli GM original pussissa. Vaihdon kanssa vaan oli ongelma että toinen kiinnityspultti oli muuttunu yhdeksi puuksi alatukivarren kanssa. Vaihtoon meni siis lopulta se alatukivarsikin. Ihanan halpaa.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin