"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Lähetetty: Ma Helmi 09, 2015 11:33
Ajattelin nyt ajankuluksi aloittaa tällaisen tarinoinnin. Kyse ei ole varsinaisesti projektista, vaan rohkealla kokeilumielellä toteutetusta käyttöautohankinnasta.
Joulukuussa tuli siis ostettua MY2008 9-3 SportCombi TiDS Linear Business automaattivaihteilla päivittäiseen käyttöön. Auton otettu käyttöön syyskuussa 2007, eli on aivan ensimmäisiä kenosilmäisiä kolkkeja (vagnspecifikation sanoo: "Vecka 345", eli onko tämä nyt sitten viikon 34 perjantai, elikkäs 24.8.2007?). Mittarilukema ostettaessa oli 296 tkm, ja auton hinta oli sen vuoksi suhteellisen edullinen.
Edullisen hinnan houkuttelemana päätin lähteä kokeilemaan miltä tuntuu omistaa tällainen yli 7 kertaa maailman kiertänyt auto, kun ikää ei pelillä ole kuitenkaan kuin seitsemän vuotta. Lisäksi ostin auton suoraan ekalta omistajalta, keski-ikäiseltä matkaduunia tekevältä mieheltä, joka oli siis ajellut autolla lähinnä pitkää matkaa sen 40 tkm/vuodessa. Huoltokirja oli kunnossa ja auto oli ostettaessa kilsoihin nähden erittäin siistissä kunnossa, mutta käyttö näkyy mm. (alkuperäisen) tuulilasin kunnossa vasta-auringossa sekä kuskin penkissä.
Pari kuvaa joulukuulta pesun jälkeen (väri on Smoke Beige, eli tummanharmaa joka vivahtaa tietyssä valossa jännästi ruskeaan):
Ajatuksena siis raportoida siitä, mitä voi odottaa jos menee ostamaan tällaisen paljon maantietä nähneen kolkin. Onko nämä siis ihan paalaustavaraa vai hyvällä hoidolla edelleen ihan käyttökelpoisia koneita.
Nyt on kulunut vajaa 2kk ja n. 2800 km kaupoista, eikä ainakaan vielä kaduta tämä kokeilu. Kilsoja on kertynyt normaaliin ajomäärääni nähden tuplasti; viime vuosina on tullut sellainen 7000-8000 km ajettua vuodessa. Jatkossa ajo tulee olemaan vähäisempää, se koostuu lähinnä noin 5 km pätkistä ja keskinopeus oli edellisellä autolla yleensä siinä 30 km/h paikkeilla. Aika myrkyllistä käyttöä autolle kuin autolle, varsinkin nykyaikaiselle dieselille. Vastapainona käytän Eberiä aika paljon, eli koitan välttää kylmällä koneella ajamista.
En tiedä oliko auton myymisen syynä osittain se, että autossa saattoi olla myyjän mielestä pieniä epämääräisiä sähkövikoja. Eberi oli jumissa (ei vastannut Tech2:lle), mutta tokeni kun akunkenkä kävi irti. Aina se ei kuitenkaan käynnistynyt ajossa, radio hävitti välillä kanavan startatessa ja muita pieniä sähköjuttuja havaitsin ekan viikon aikana. Tutkin latausjännitettä ja huomasin molempien alkuperäisten akunkenkien olevan huonoina, ja niiden vaihtamisen jälkeen kaikki nämä pienet omituisuudet hävisivät. Akkukin pysyy nyt latingissa ilman ylläpitolaturia, jota edellinen omistaja oli joutunut käyttämään.
OP-Comin saatuani luin vikakoodit ja seurasin tarkemmin koneen lämpöjä. Termostaatti oli alkuperäinen ja falskasi, ja hehkutulpat antoi vikakoodin. Uudella termostaatilla lämmöt asettuivat oikeiksi ja hehkuja testatessa paljastui kolmen niistä olevan pimeänä, joten vaihdoin kaikki. Tässä olikin sitten kaikki viat mitä autosta on löytynyt parin kuukauden aikana. Kulutusosia ja pikkujuttuja, sanoisin. Rahaa mennyt korjauksiin 110 euroa.
Korjausten lisäksi panostin autoon marmorin kampanjakumimatilla sekä hakemalla Biltemasta ison kumimaton josta leikkasin tavaratilaan sopivan muotoisen suojamaton. Ebaysta tilasin neljä kpl Saab-logollisia vannekuppitarroja talvirenkaiden Fondmetaleihin. Naarmuttomat vanteet, mutta keskiökupit olivat kuppautuneet ajan saatossa. Merkkejä tulikin postissa kuusi, mikä oli hyvä koska turkkilainen autopesula hukkasi painepesurilla yhden lätkän. Lätkissä oli hieman heikon oloinen liima, joten liimasin ne uusiksi keskikuppeihin kontaktiliimalla. Nyt pitäisi pysyä.
Näiden lisäksi uusin karseassa kunnossa olevat avainkuoret Ebaysta tilatuilla tarvikekuorilla, maksoivat 20 euroa kaksi kappaletta toimituskuluineen. Marmorilta hain parillakympillä takapenkin reunaan suojamuovin, joka oli edelliseltä omistajalta hukkunut jonnekin. Irrotettava vetokoukku oli "jumissa", eli edellinen omistaja oli vääntänyt Bosalin lukituksen alumiiniakselin poikki. Räpläsin koukun irti, putsasin mekanismin ja asensin sen takaisin ilman rikkinäistä irrotusmekanismia. Pitää kai vuosittain ropeltaa se irti ja voidella, että pysyy irtoavana. Jos siihen joskus varaosa-akselin jostain löytäisi järkevään hintaan.
OP-Comilla tuli myös säädettyä nopeusmittari näyttämään tarkalleen oikein, ja tuli mitattua pidemmällä matkalla myös matkamittarin virhe. Mittari näyttää 1,9 % vähemmän matkaa kuin navigaattori, eli kulutuslukemia voi korjata n. 2 % mitattuja alemmaksi.
Kulutuksesta sen verran, että maantiellä kahdeksaakymppiä ajaessa SID näytti yli 150 km matkalla alimmillaan 4,5 litraa, sama matka reilua satasta antoi lukeman 5,5 litraa sisältäen yhden DPF-regeneroinnin. Meikäläisen normaalilla ajolla noin 30 km/h keskinopeudella ja pätkäajossa runsaalla eberöinnillä SID näyttää 10-12 litraa, mutta otos tästä on vielä aika pieni.
Mitä noista muutamista tankkauksista olen päässyt laskemaan, on SID hieman optimistinen. 550 km maantiereissun jäljiltä SID näytti 5,6 litraa, mutta tankkiin meni 5,8 litran kulutuksen edestä tavaraa. Toisaalta tuohin virheeseen riittää litran ero tankkiin liruttamisessa, joten ei tästä voi vielä lopullisia johtopäätöksiä tehdä. Pienellä tämä rahallisesti menee kun vertaa edellisen auton 18 litraan nousseita keskikulutuksia etanolilla.
Todo-listalla on seuraavat asiat:
- Imusarjan puhdistus Liqui Molyn intake cleanerilla, aine on jo hyllyssä
- Etukaarien takakulmissa on pienet ruostekohdat, jotka pitäisi hiekkapuhaltaa ja maalata. Samoin kuskin oven alakulma on osunut ovea avatessa johonkin ja sormenpään kokoinen maalipala puuttuu
- Kesäksi uudet renkaat ja varmaan vanteetkin. Alkuperäiset vakiovanteet (16" ALU72) on naarmuttomat mutta tappavan tylsän näköiset. Ulkonäköä voisi kohentaa tuumaa isommilla, mutta siitä isompi vaatisi kai madallusta ihan ulkonäkösyistä.
- Kuskin penkin rikkinäiset tekonahkaosat voisi verhoilla kesällä uusiksi. Samalla pitäisi vaihtaa penkin lämmityselementti, joka on tyypilliseen tapaan pimeänä.
- softapäivitys, sisältäen DPF:n ja EGR:n disabloinnin sekä näiden vaatimat fysikaaliset toimenpiteet. Tämä tapahtuu keväämmällä kun on kakkosauto käytössä. Pitää löytää jostain rosterihitsaaja DPF:n kotelon kokoonparsimiseksi suodattimen murskaamisoperaation jälkeen.
- Tuulilasin voisi vaihtaa. Se on katsastuskunnossa toki, mutta vasta-aurinkoon ajaminen on todella mielenkiintoista.
- Takapää kolisee kuoppaisella tiellä. Lienee osittain ominaisuuskin, mutta edellisen omistajan mukaan kaikki alustan osat on alkuperäistä. Piakkoin tulee siis varmaan vaihdettavaa eteen. Iskarit on kyllä oman testin perusteella ihan kunnossa ja jousitus on itselleni riittävän jäykkä ja matala, eli sen puolesta ei liene tarvetta tuunailuun.
- Molemmissa takakulmissa puskurissa pienet naarmut, ja hanttarin sivupeilin kotelossa samoin. Nämä voisivat olla kesällä oiva kohde maalaamisen opettelulle.
Tänne voi toki jakaa muutkin kokemuksiaan paljonajetuista dieselkolkeista. Tähän mennessä näyttäisi siltä, että varoittelut loppuunajetun auton ostamisesta voi kuitata olankohautuksella ja nauramalla tiliotetta katsoessa
Joulukuussa tuli siis ostettua MY2008 9-3 SportCombi TiDS Linear Business automaattivaihteilla päivittäiseen käyttöön. Auton otettu käyttöön syyskuussa 2007, eli on aivan ensimmäisiä kenosilmäisiä kolkkeja (vagnspecifikation sanoo: "Vecka 345", eli onko tämä nyt sitten viikon 34 perjantai, elikkäs 24.8.2007?). Mittarilukema ostettaessa oli 296 tkm, ja auton hinta oli sen vuoksi suhteellisen edullinen.
Edullisen hinnan houkuttelemana päätin lähteä kokeilemaan miltä tuntuu omistaa tällainen yli 7 kertaa maailman kiertänyt auto, kun ikää ei pelillä ole kuitenkaan kuin seitsemän vuotta. Lisäksi ostin auton suoraan ekalta omistajalta, keski-ikäiseltä matkaduunia tekevältä mieheltä, joka oli siis ajellut autolla lähinnä pitkää matkaa sen 40 tkm/vuodessa. Huoltokirja oli kunnossa ja auto oli ostettaessa kilsoihin nähden erittäin siistissä kunnossa, mutta käyttö näkyy mm. (alkuperäisen) tuulilasin kunnossa vasta-auringossa sekä kuskin penkissä.
Pari kuvaa joulukuulta pesun jälkeen (väri on Smoke Beige, eli tummanharmaa joka vivahtaa tietyssä valossa jännästi ruskeaan):
Ajatuksena siis raportoida siitä, mitä voi odottaa jos menee ostamaan tällaisen paljon maantietä nähneen kolkin. Onko nämä siis ihan paalaustavaraa vai hyvällä hoidolla edelleen ihan käyttökelpoisia koneita.
Nyt on kulunut vajaa 2kk ja n. 2800 km kaupoista, eikä ainakaan vielä kaduta tämä kokeilu. Kilsoja on kertynyt normaaliin ajomäärääni nähden tuplasti; viime vuosina on tullut sellainen 7000-8000 km ajettua vuodessa. Jatkossa ajo tulee olemaan vähäisempää, se koostuu lähinnä noin 5 km pätkistä ja keskinopeus oli edellisellä autolla yleensä siinä 30 km/h paikkeilla. Aika myrkyllistä käyttöä autolle kuin autolle, varsinkin nykyaikaiselle dieselille. Vastapainona käytän Eberiä aika paljon, eli koitan välttää kylmällä koneella ajamista.
En tiedä oliko auton myymisen syynä osittain se, että autossa saattoi olla myyjän mielestä pieniä epämääräisiä sähkövikoja. Eberi oli jumissa (ei vastannut Tech2:lle), mutta tokeni kun akunkenkä kävi irti. Aina se ei kuitenkaan käynnistynyt ajossa, radio hävitti välillä kanavan startatessa ja muita pieniä sähköjuttuja havaitsin ekan viikon aikana. Tutkin latausjännitettä ja huomasin molempien alkuperäisten akunkenkien olevan huonoina, ja niiden vaihtamisen jälkeen kaikki nämä pienet omituisuudet hävisivät. Akkukin pysyy nyt latingissa ilman ylläpitolaturia, jota edellinen omistaja oli joutunut käyttämään.
OP-Comin saatuani luin vikakoodit ja seurasin tarkemmin koneen lämpöjä. Termostaatti oli alkuperäinen ja falskasi, ja hehkutulpat antoi vikakoodin. Uudella termostaatilla lämmöt asettuivat oikeiksi ja hehkuja testatessa paljastui kolmen niistä olevan pimeänä, joten vaihdoin kaikki. Tässä olikin sitten kaikki viat mitä autosta on löytynyt parin kuukauden aikana. Kulutusosia ja pikkujuttuja, sanoisin. Rahaa mennyt korjauksiin 110 euroa.
Korjausten lisäksi panostin autoon marmorin kampanjakumimatilla sekä hakemalla Biltemasta ison kumimaton josta leikkasin tavaratilaan sopivan muotoisen suojamaton. Ebaysta tilasin neljä kpl Saab-logollisia vannekuppitarroja talvirenkaiden Fondmetaleihin. Naarmuttomat vanteet, mutta keskiökupit olivat kuppautuneet ajan saatossa. Merkkejä tulikin postissa kuusi, mikä oli hyvä koska turkkilainen autopesula hukkasi painepesurilla yhden lätkän. Lätkissä oli hieman heikon oloinen liima, joten liimasin ne uusiksi keskikuppeihin kontaktiliimalla. Nyt pitäisi pysyä.
Näiden lisäksi uusin karseassa kunnossa olevat avainkuoret Ebaysta tilatuilla tarvikekuorilla, maksoivat 20 euroa kaksi kappaletta toimituskuluineen. Marmorilta hain parillakympillä takapenkin reunaan suojamuovin, joka oli edelliseltä omistajalta hukkunut jonnekin. Irrotettava vetokoukku oli "jumissa", eli edellinen omistaja oli vääntänyt Bosalin lukituksen alumiiniakselin poikki. Räpläsin koukun irti, putsasin mekanismin ja asensin sen takaisin ilman rikkinäistä irrotusmekanismia. Pitää kai vuosittain ropeltaa se irti ja voidella, että pysyy irtoavana. Jos siihen joskus varaosa-akselin jostain löytäisi järkevään hintaan.
OP-Comilla tuli myös säädettyä nopeusmittari näyttämään tarkalleen oikein, ja tuli mitattua pidemmällä matkalla myös matkamittarin virhe. Mittari näyttää 1,9 % vähemmän matkaa kuin navigaattori, eli kulutuslukemia voi korjata n. 2 % mitattuja alemmaksi.
Kulutuksesta sen verran, että maantiellä kahdeksaakymppiä ajaessa SID näytti yli 150 km matkalla alimmillaan 4,5 litraa, sama matka reilua satasta antoi lukeman 5,5 litraa sisältäen yhden DPF-regeneroinnin. Meikäläisen normaalilla ajolla noin 30 km/h keskinopeudella ja pätkäajossa runsaalla eberöinnillä SID näyttää 10-12 litraa, mutta otos tästä on vielä aika pieni.
Mitä noista muutamista tankkauksista olen päässyt laskemaan, on SID hieman optimistinen. 550 km maantiereissun jäljiltä SID näytti 5,6 litraa, mutta tankkiin meni 5,8 litran kulutuksen edestä tavaraa. Toisaalta tuohin virheeseen riittää litran ero tankkiin liruttamisessa, joten ei tästä voi vielä lopullisia johtopäätöksiä tehdä. Pienellä tämä rahallisesti menee kun vertaa edellisen auton 18 litraan nousseita keskikulutuksia etanolilla.
Todo-listalla on seuraavat asiat:
- Imusarjan puhdistus Liqui Molyn intake cleanerilla, aine on jo hyllyssä
- Etukaarien takakulmissa on pienet ruostekohdat, jotka pitäisi hiekkapuhaltaa ja maalata. Samoin kuskin oven alakulma on osunut ovea avatessa johonkin ja sormenpään kokoinen maalipala puuttuu
- Kesäksi uudet renkaat ja varmaan vanteetkin. Alkuperäiset vakiovanteet (16" ALU72) on naarmuttomat mutta tappavan tylsän näköiset. Ulkonäköä voisi kohentaa tuumaa isommilla, mutta siitä isompi vaatisi kai madallusta ihan ulkonäkösyistä.
- Kuskin penkin rikkinäiset tekonahkaosat voisi verhoilla kesällä uusiksi. Samalla pitäisi vaihtaa penkin lämmityselementti, joka on tyypilliseen tapaan pimeänä.
- softapäivitys, sisältäen DPF:n ja EGR:n disabloinnin sekä näiden vaatimat fysikaaliset toimenpiteet. Tämä tapahtuu keväämmällä kun on kakkosauto käytössä. Pitää löytää jostain rosterihitsaaja DPF:n kotelon kokoonparsimiseksi suodattimen murskaamisoperaation jälkeen.
- Tuulilasin voisi vaihtaa. Se on katsastuskunnossa toki, mutta vasta-aurinkoon ajaminen on todella mielenkiintoista.
- Takapää kolisee kuoppaisella tiellä. Lienee osittain ominaisuuskin, mutta edellisen omistajan mukaan kaikki alustan osat on alkuperäistä. Piakkoin tulee siis varmaan vaihdettavaa eteen. Iskarit on kyllä oman testin perusteella ihan kunnossa ja jousitus on itselleni riittävän jäykkä ja matala, eli sen puolesta ei liene tarvetta tuunailuun.
- Molemmissa takakulmissa puskurissa pienet naarmut, ja hanttarin sivupeilin kotelossa samoin. Nämä voisivat olla kesällä oiva kohde maalaamisen opettelulle.
Tänne voi toki jakaa muutkin kokemuksiaan paljonajetuista dieselkolkeista. Tähän mennessä näyttäisi siltä, että varoittelut loppuunajetun auton ostamisesta voi kuitata olankohautuksella ja nauramalla tiliotetta katsoessa