"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Sukulaismies ajelee varsin laadukkailla kieseillä, työsuhdeautona. Työnantajallaan on melko kova volyymi, joten autoliikkeet/maahantuojat ovat vetäneet leasing-hinnat aika alas. Taannoin hänellä oli Bmw 525xd E61 perusvarustein. Auto oli muistaakseni vuosimallia 2007 ja vaihtui kolmen vuoden kuluttua 60tkm ajettuna. Huvikseni katsoin sitten nettiautosta ja löytyi täysin vastaava kiesi kolme vuotta vanhana. Auton listahinta oli uutena n. 75ke. Laskeskelin siinä, että sukulaismies oli maksanut täydestä (siis polttoaineet mukaanlukien) autoedustaan kolmen vuoden aikana parisen tonnia vähemmän, kuin oli uuden ja tämän käytetyn hintapyyntien erotus. Totesin sukulaismiehelle, että edes sulla ei olisi varaa omistaa tota autoa :lol: No olisi varmaan, mutta helvetin kalliiksi tulisi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä ketjussa on viime aikoina pyöritelty vaihtoehtoja Saabin korvaajalle, mutta autokuumeen sijaan nyt tarttui nostalgiakuume, kun tetammikin listasi omia muinaisia autovalintojaan. Itsellä ollut autoja lopulta omistuksessa sen verran vähän, että laitetaas oikein lapsuudesta asti ja sisältäen kaikki pelit, jotka on olleet enemmän tai vähemmän omassa käytössä, vaikkei ihan omia olekaan ollut.

Autoharrastamisen aloitin tietenkin pikkuautoilla, mutta niistä ei ole kuvaa. Astetta vakavammalle tasolle päädyin yläkouluiässä kisaten radio-ohjattavilla, joista tässä yksi esimerkki (Corally SP10, Mersun 190 korilla):

Kuva

Mopoiässä tuli aika pistää kunnolla ranttaliksi, kulkineena MY1986 (tai '85, ei voi muistaa) Solifer-Suzuki PV, jonka ostin kaverilta 3000 markalla:

Kuva

PV kulki ilmanoton tutti hieman ulkona 49 km/h. Ei se kunnolla viritetty ollut, mutta myyjä sanoi että kantta oli laskettu ja kaasaria avarrettu 2 mm. Mitään en siitä ite oikein tiennyt, kunhan kulki.

Siitä vuotta myöhemmin alle tuli päheämpi peli, MY1993 Honda NSR125R. Koneessa täydet 31 hv, toisin kuin hieman nuoremmilla kavereilla, jotka joutuivat kuristettujen vehkeiden puikkoihin. Hankintaa ei mahdollistanut isän lompakko, vaan isän firma, joka tarjosi kesätöitä ja siten mahdollisuuden tienata prätkärahat 16-vuotispäivään mennessä.

Kuva

Kilsoja kertyi kahdessa kesässä (kesä oli tuolloin maaliskuulta marraskuulle :mrgreen: ) noin 16 tkm. Tällä tuli pari kertaa kaaduttuakin, eka kerta Turun ohitustiellä 120 km/h vauhdissa, kun kone leikkasi kiinni, takapyörä lukkoon ja sitä myöden pyörä nurin. Toinen kerta juuri ennen siirtymistä auton rattiin, kun huomio oli tyhmällä kiinnittynyt muualle, ja vetäsin hitaalla vauhdilla eturenkaan OG-satkun takapuskuriin. Osumasta ei niinkään vahinkoja, mutta sen verran kuski heilahti, etten saanut pidettyä pyörää pystyssä ja se kaatui käytännössä paikoiltaan kyljelleen. -> katteet uusiksi. Vakuutusyhtiö kiitti :mrgreen:

Vuotta ennen ajokortti-ikää vanhemmat päätti erota ja faija ostaa firmalle MY1990 Chevy Vanin, jolloin edellinen firman "paku" MY1985 Oldsmobile Custom Cruiser jäi taloon. Avioerossa taas mutsin käytössä ollut, mutta faijan nimissä ollut meidän perheeseen uutena ostettu MY1984 Datsun-Nissan Sunny Coupe jäi sekin faijalle. Lopputulos oli se, että asuin faijan kanssa kahdestaan ja talossa oli kolme autoa. Ei ollut mikään kiire hankkia siis omaa, varsinkin kun olin piakkoin lähdössä vuodeksi jenkkeihin vaihtoon.

Tässäpä mainitut sankarit hankintajärjestyksessä:

Kuva

Kuvassa ollaan alkuvuodesta 2003 ajeltu Rymättylän Haapalan yhteysaluslaiturilta noin 10 km jäitä pitkin Pähkinäisten tienoille saareen telttailemaan. Oli kunnon jää- ja pakkastalvi. Datsun-Nissan myytiin joskus saman vuoden aikana pienen hitsioperaation jälkeen, muistaakseni mittariin oli vajaassa 20 vuodessa kertynyt luokkaa 120-130 tkm.

Oldsmobilen vaneripenkeillä istuin alle 10-vuotiaasta, kunnes pääsin siirtymään etusohvalle ja lopulta kuskin paikalle. Myin auton firman nimissä syksyllä 1999. Se oli ihan siistissä kunnossa tullessaan meille joskus nelivuotiaana, mutta pääsi siinä työajossa ja muutenkin aika laulukuntoon:

Kuva

Vanilla tuli ajeltua paljonkin, käytyä asuntovaunun kanssa yksi reilun viikon Suomen kierros ja kaikenlaista rahdattua. Kantavuuttahan tuossa oli naurettavat 550 kg, mutta kyllä sillä kerran kulki kaksi kuormalavallista kirjoja + viisi henkilöä kirjapainosta varastolle.

Kuva

Partioleirillä otetussa kuvassa sattumalta pari saabistia, joiden naamat pistin yksityisyyden suojaamiseksi piiloon. Vani myytiin muistaakseni keväällä 2002, jonka jälkeen joku maalautti sen punaiseksi ja nelisen vuotta sitten bongasin sen surullisen näköisenä yhden teollisuushallin pihalta.

Kuva

Oli pakko käydä kurkkimassa ja siinähän oli ovetkin auki. Se on jännä miten auton ominaistuoksu on jäänyt itselle mieleen ja miten tiukassa se autossa istuu, meinaan heti kun avasi oven, haisti sen saman GM-jenkin tuoksun, jota oli aikanaan haisteltu ajellessa.

Rekisteritietojen mukaan Datsuni-Nissani, Oldsi ja Vani on kaikki poistuneet autuaimmille ajoradoille tai ainakin olleet katsastamatta ja käytöstä poistettuina jo vuosia. Hauskoja pelejä olivat kaikki.

Eka omalla rahalla ostettu auto, joka ei kuitenkaan rekisteritietojen mukaan ollut omissa nimissä oli '89 Cadillac Sedan de Ville 4.5:

Kuva

Paikka oli Oklahoma, USA, jossa asuin vuoden maaseudulla 5 km lähimmältä asfalttitieltä. Auto oli siis edellytys millekään elämälle, ja vaihtarijärjestön säännöt sallivat auton ajamisen, mutta eivät omistamista. Ja luonnollisesti amerikassa pitää olla veekasi, kun on kotonakin. 15 000 markalla sai tuollaisen alle 10-vuotiaan luksussedanin, joka olisi maksanut tuolloin Suomessa 100-150 tmk. Ilmastointi siinä oli rikki, mikä oli pieni haitta Oklahoman ilmastossa, mutta koska vaihtarivuosi oli elokuulta kesäkuun alkuun, niin suurin osa kaudesta oli sen verran viileää, että silläkin pärjäsi. Tämän kanssa tuli jo harjoiteltua loppunajelua, nimittäin mittarissa oli ostettaessa muistaakseni 189 tml eli pyöreät 304 tkm. Ajelin sillä muistaakseni noin 9 kk aikana sellaiset 20 tkm, eikä autosta tuona aikana hajonnut mitään. Taattua GM:n laatua siis, Saabin sukua :mrgreen:

Käkkylä ei mennyt kaupaksi ennen kotiinlähtöä, joten se jäi isäntäperheen pihalle, ja syksyllä heille tullut saksalainen vaihto-oppilas osti sen itselleen. Kuulemma täräytti sen sitten puuhun ja taisi mennä lunnaskuntoon :cry:

Kotisuomeen palattuani ajelin sillä firman Custom Cruiserilla, kunnes totesin että lisää Oldsmobilea pitää saada, joten ostin projektiaihion, jonka tarkemmat tiedot löytyykin tän viestin alareunasta. Nyt päästään siis viimein ekaan autoon, joka on sekä omalla rahalla ostettu että omissa nimissä:

Kuva

Auto oli seissyt etukulman osuttua Bemariin useamman vuoden ulkona, kerännyt sisäänsä sadevettä sekä murtovarkaita. Vanha taksi Vehmaalta, sen jälkeen ollut harrastajalla ja itse olen kolmas ja nykyisin myös pitkäaikaisin omistaja.

Oldsia tuli hierottua puolitoista vuotta ennen kuin otin sen liikenteeseen, ja senkin jälkeen kaikkea pientä on tullut tehtyä. Tuoreempi kuva kesältä 2017:

Kuva

Kaksi oldsia oli perheessä vain hetken, kun myin sen farmarin pois. Mutta perheessä on ollut Oldsmobile noin 30 vuotta putkeen nyt.

Koska Oldsi oli menevä purkuun ja kokoamiseen, Custom Cruiser myyty ja sisko ajeli Datsun-Nissanilla, piti hankkia halpa käyttöauto. Turkulaiselta ketjupolttajatalonmieheltä löytyi elämäni ensimmäinen vaggine, MY1983 VW Polo 1.1, johon ei tullut filmiä tuhlattua kovin paljon:

Kuva

Kuvassa menossa takajarruremontti, molempien puolien takasylinterit pettivät viikon välein toisistaan. Olis pitänyt kuunnella faijaa, joka sanoi ensimmäisen petettyä, että "kyllä se toinenkin puoli sitten pian menee". Pakoputki tuosta petti myös noin vuoden omistusaikana, mutta sen sain jotenkin karsittua kokoon ilman varaosaa. Rumahan tuo oli kuin mikä, mutta erittäin käytännöllinen ja talvella lämmin auto ja lopulta melko luotettava 3900 markan ruoskaksi. Kauhea meteli maantienopeuksissa, ei sillä voinut ajaa kuin kaupungissa. Bensaa meni helposti 10 litraa sadalla.

Polottimen kanssa talven ajettua alkoi taas tehdä mieli kaksipyöräistä, joten Salosta hakemaan MY1982 Honda CB750K, pyörä jonkalaista olin kuolannut jostain 14-vuotiaasta alkaen, kun muut ihastelivat täyskatettuja GSXR:iä:

Kuva

Mittarissa oli 44 tkm ja kunto kohtalainen. Tähän on tullut tehtyä koneremontti kerrostalon olohuoneen lattialla jossain 60 tkm kohdalla. Löytyy edelleen tallista, mutta ajot jäi viime kesänä välistä kun selkäleikkauksen jäljiltä en vielä uskaltanut kauheasti kaksipyöräisellä ajella, ja koneeseen pitäisi vaihtaa venavarren kumit. Kilsoja nyt mittarissa joku 75 tkm.

Polo vaihtui kaverin kanssa 10 vuotta vanhempaan vaggineeseen, joka löytyy edelleen tallista, MY1973 VW1303S:

Kuva

Isolohko 1,6 kone, kaareva tuulilasi ja McPherson -etupää. Tämän modernimmaksi ei Kupla tule. Kaveri otti Kuplasta vaihdossa Polon ja muistaakseni luokkaa 5000 mk rahaa. Kuplalla ajoin käyttöajot 2000 syksystä alkuvuoteen 2005, jolloin autosta löytyi katsastuksen estävä ruostevaurio, kytkin petti ja valotkin alkoi elää omaa elämäänsä. 4,5 vuoden aikana kilsoja kertyi varmaan 50 tkm, kun tällä tuli paljon suhattua opiskeluaikana Espoon ja Turun väliä. Laittoa oli jonkunkin verran, kun kuitenkin 30-vuotias auto ympärivuotisessa käytössä. Asensin siihen Eberinkin mainittuna hyvänä jää- ja pakkastalvena 2002-2003.

Silloin alkuvuonna 2005 oli sopiva aika museoida Kupla maalle talliin odottelemaan kunnostusta, kun muutin puoleksi vuodeksi Ruotsiin opiskelemaan. Sitä kunnostusta auto odottaa edelleenkin. Olen todennut projektin aikataulutavoitteen olevan että kupla valmistuu ennen mun kuolemaa. Ja jos ei valmistu, niin sehän ei ole enää mun ongelmani :mrgreen:

Siinä välillä tuli ostettua keväällä 2003 toinen Kupla puhtaasti harrasteautoksi, eli MY1965 VW 1200:

Kuva

Tätä myöten harrastekokoelma muodostui nykytilaansa, eli Honda, kaksi kuplaa ja Oldsi. Vanhalla lukiokaverilla oli tuo Kupla suulissa, oli melkein uutena tullut heillä sukuun rouvalle, joka ajeli vain kesäisin poutapäivinä, eikä autossa saanut pitää kenkiä jalassa. Kuulostaa hyvältä myyntipuheelta, mutta autoon tutustuessa totesin että jos vaikka tarina ei pitäisikään paikkaansa, niin auton kunto vastaa tarinaa, eikä autoa ole koskaan entisöity. Seisonnan ansiosta jarrut oli kuitenkin jumissa, jarruletkut tukossa ja pakoputkessakin oli reikä. Siinä meni muutama vuosi että löysin riittävästi aikaa laittaa nämä kuntoon, ja Kupla pääsi ajoon vasta kesällä 2009, siihen asti pidettiin vain säilössä kuivassa paikassa.

Nykyisin tämä kupla vuorottelee Oldsin kanssa vuorokesin kesäautoina. Kupla meni talvisäilöön lokakuussa 2018 ja totesin että ennen seuraavaa ajokautta täytyy kytkin remontoida, se kun alkoi luistaa. Koneessa kaksi pyttyä puristuspainemittarin mukaan aivan väljiä tai venttiilit vuotaa, mutta auto kulkee silti 110 km/h. Ihme kone, mutta pitää sekin avata, kun kytkinremontti edellyttää koneen pudottamista.

Ruotsista palatessa olin ilman käyttöautoa, koska '73 Kuplasta ei siihen enää ollut. Tuli ajeltua jonkin verran taas faijan autolla, joka oli päivittynyt Chevy Vanista firman myynnin myötä vähän pienempään:

Kuva

MY1998 VW Polo 1.4 60 hv Eibachin alustasarjalla. Hauskimpia nykyautoja mitä olen ajanut, vaikka tehoa todella vähän. Alavääntöinen kone, pienet ulkomitat ja jämy alusta teki Polosta todella hauskan kaupunkiauton. Maantielläkin viihtyi, mutta ei ohitustilanteissa.

Syksyllä 2006 alkoi olla todellinen tarve käyttöautolle ja toisaalta tiesin lähteväni taas keväällä 2007 ulkomaille puoleksi vuodeksi, joten väliin piti laittaa jotain sopivaa. Syyskuussa 2006 tein pienen roadtripin Etelä-Saksaan ja Itävaltaan tapaamaan kavereita, ja mikäs sen paremmin sopii suunnitelmaan kuin uittaa matkalta mukaan joku loppuunajettu ja mittariruuvattu lavetti. Joten ostoslistalle yksi MY1998 MB C180 Classic:

Kuva

Lisävarustelistalta oli kai ruksittu metalliväri, manuaali-ilmastointi ja kaatuvat takapenkit, ei muuta. Kilsoja mittarissa 72 tkm, jonka todellisuudesta ei tietenkään voi olla varmaa tietoa. Huoltokirja löytyi, takapaksissa taisi olla alkuperäinen akku ja auto oli sisältä lähes käyttämättömän oloinen, joten saattoipa tuo ollakin oikea lukema. Hintaa oli 5900 oiroa, veroja ja kuluja päälle noin 4000 oiroa, josta myöhemmin tuli alvit takaisin noin 800 oiroa. Sellainen reilun 9000 €:n auto, jolla ajelin talven 2006-2007 aikana luokkaa 15 tkm ja myin 13800 €:lla espoolaiselle iäkkäämmälle herrasmiehelle. Tämä hankinta perustui puhtaasti myyntivoiton maksimoinnille, eli valitsin auton sen mukaan mistä saa saksan hinnan ja verotuksen jälkeen parhaan hinnan Suomessa. Ainoa fiksi mitä auto vaati oli ennen myyntiä suoritetussa kuntotarkastuksessa havaittu kardaanin stefan vuotaminen. Rekisteritietojen mukaan ainakin viime kesänä vielä autossa oli voimassa vakuutus, joka oli otettu sinä päivänä kun auton myin, joten oletan, että herra ajelee Mersulla vielä tänäkin päivänä.

Keväällä 2007 sitten taas menolipulla Saksaan, tällä kertaa vähän pidemmäksi aikaa. Kesälukukausi menee Saksassa huhtikuusta elokuulle, joten noheva opiskelija käyttää näin fiksusti pitkän kesälomansa opintopisteiden haalimiseen. No ei sieltä paljon opintopisteitä plakkariin tarttunut, mutta pari autoa tuli tuotua lisää rikastamaan Suomen kekkoslovakialaista autokantaa.

Mutsi tilasi pojaltaan Mersun, taas C180, mutta tällä kertaa lisämerkinnöillä T ja KOMPRESSOR, eli farkku ja mekaaninen ahdin:

Kuva

MY2004, eli kolmevuotias peli tuodessa. Kilsoja jotain 80 tkm ja hintaa saksassa muistaakseni 18 900 ihan aidosta Mersukaupasta. Ostin tällä kertaa mutsin rahoilla, mutta luonnollisesti omiin nimiini. Ajelin kuukauden verran Saksassa ja lopulta Puolan ja Baltian läpi juhannukseksi kotikonnuille. Kotiin saapuessa omistajanvaihdos, ja mutsille kilahti kymppitonnin veropäätös. Tästä sai myöhemmin noin kahden tonnin alvit takaisin. Suomessa vastaavien hinnat oli tuollion 33-35 t€, joten muutaman tonnin tuossakin säästi. Auto edelleen äidillä käytössä, nyt mittarissa jotain 250 tkm.

Jussiloman jälkeen takaisin ahkeroimaan saksan pulpettiin, ja katselemaan seuraavaa ostosta. Tällä kertaa itselle ja jotain hauskaa, mutta taloudellisesti järkevää: MY1999 Mazda MX-5 1.8:

Kuva

Ei varmaan tarvitse kertoa, että tuo oli 1100 kg painollaan ja 140 hevosellaan hauska ajettava. Mittarissa oli joku noin 100 tkm. Ostovaiheessa jo hoksasin, että etukulma oli joskus johonkin osunut, korjausmaalaus ei ollut ihan priimaa, mutta hinta oli kohdallaan eikä tarkemmassa tutkimisessa näkynyt merkkejä isommasta tällistä, joten kaupoille. Auto maksoin oin 7 t€, veropäätös oli ensin luokkaa 3800 €, mutta ennen kuin ehdin veroja maksaa, uutisoitiin 1.1.2008 tapahtuvasta autoveromuutoksesta, jonka jälkeen autoverot meneekin päästöjen mukaan, tai vanhemmissa autoissa massan mukaan. Laskin nopeasti 1+1=3 ja totesin että käynnissä oleva verotus keskeytetään, auto pysyy tallissa vuodenvaihteen yli ja se verotetaan uuden menetelmän mukaan. Odotus kannatti, veroja meni lopulta 1700 euroa, ja tästäkin taisi vielä saada alvit takaisin myöhemmin.

Suomeen saapuessa piti vaihdattaa jakohihna, kun siitä ei ollut merkintää huoltokirjassa. Rekisteröintikatsastuksessa päästöt pompautti ja kävi ilmi, että katalysaattori oli muruina. Joko turkkilainen jobbari kusetti meikäläistä tai sitten olin itse kotimatkalla polkenut katin paskaksi. Korjauksesta tuli muutaman satasen lisälasku.

Muuten mentiin rutiinihuolloilla. ja Mazda toimi noiden alkujuttujen jälkeen 100 % luotettavana ja viattomana ympärivuotisena käyttöautona vajaa kaksi vuotta. Keväällä 2009 ajattelin ottaa siitä rahat pois ja harkita isompaa autoa, koska meille tuli silloin koira, joten myin Mazdan 9500 oirolla. Lopputulema oli rahallisesti sellainen, että sain autosta melko tarkkaan sen mitä siitä olin veroineen, katalysaattoreineen ja hihnavaihtoineen maksanutkin.

Kesä 2009 mentiin harrasteautoilla, kunnes syksyn lähestyessä piti hankkia jotain. Mielellään ei sedani, että koira saa tottua matkustamaan takaluukussa. Ja silloisen avo-, nykyisen aviovaimon toiveissa oli automaattivaihteet. Autolle oli tuossa elämäntilanteessa (keskusta-asunto ja kävelymatka töihin) erittäin vähän käyttöä, joten pidin budjetin matalana. kuuden tonnin luokassa oli tarjolla MY2002 viistoperäastra tai MY2002 Saab 9-3 2.0t. Molempia ajoin, hetken mietin, totesin että mitä helvettiä tässä oikein pohditaan ja hain Tuusulasta automyynti Ässäparilta Saabin:

Kuva

Siitähän se sitten alkoi. Saabismi. Ja loppui autojen uittelu Saksasta ja muuten vain autojen vaihtelu. Tämähän oli tähän mennessä ostamistani autoista ehdottomasti uusin, vain seitsemänvuotias. Kilsoja 200200 mittarissa kun ajoin Ässäparin portista ulos. Pakoputken oli jobbari tai joku paikannut haitariosasta pellinpalasella ja plastic paddingilla, keskiputki oli siis kotipihaan ajaessa pahki (Motonetistä joku 55 oiroa, en jaksanut reklamoida Ässäparille). Auto oli yhdeltä käyttäjältä (aluksi työsuhdekäytössä, sitten omissa nimissä) ja selvästi ajeltu ilman lapsia takapenkillä ja maantiellä. T7-kone ilman huohotinpäivitystä ihan kunnossa, alkuperäinen Garretti tallella jne. Kulmissa vähän nirhaumaa, huonot talvirenkaat, sekalaiset kesärenkaat, konepelti kiveniskemissä, SIDissä pikselit vajaina, mutta muuten priimakunnossa. Hintaa 5600 oiroa, joka oli jo tuohon aikaan täysin naurettava hinta 7-vuotiaasta autosta, varsinkin automaatilla ja turbokoneella.

Tätä autoa pidein 5 vuotta ja 3 kuukautta. Sinä aikana maalattiin ne nirhaumat, konepelti ja etulokarit, takapuskuri maalattiin vielä uudemman kerran kun kävi peräkärryn kanssa pieni vahinko ja se perinteinen takalokarin ruostuva sauma laitettiin molemmilta puolilta kertaalleen kuntoon. Asensin huohotinpäivityksen, softautin stage1 & etanolille, päivitin SIDin kakkosversioon, hankin kuvassa näkyvät kesävanteet, hiekkapuhallutin ja maalasin talvipellit, Simon laittoi SID:n ja ACC:n pikselit kuntoon, otin Garretista savut, asensin Mitsun, vaihdoin KAAA:n, vaihdoin varuiksi bensapumpun ProPartsin pumppuun, ProPartsin pumppu porsi 5 kk asennuksen jälkeen matkalla lentokentälle, kinasin Motonetin kanssa bensapumpun takuuvastuista (voitin 600 euron kinan), vaihdoin takajarrupalat, uusin lohkolämmittimen vuotavan tiivisteen ja hitsautin takaiskarien kiinnityskohdan toisesta lokasuojasta. Tuossa nyt ei ehkä tullut ihan kaikki, mutta melkein kuitenkin. Tietenkin päälle normit huollot itse väännettynä. T7/GM-Saabiksi ihan perusluotettava peli siis :mrgreen:

Se iskarikiinnikkeen hitsaus oli kuitenkin mulle merkki, että on aika vaihtaa autoa. Siinä kohtaa olin jo niin pahasti viruksen kourissa, että vaihtoehtoja merkin suhteen ei ollut. Raisiosta ilmestyi sitten kaupan eräs loppuunajettu diesel-Saab, josta hieroin kauppaa pitkään ja hartaasti. Lopulta myyjän toive oli että tulisin hakemaan auton eräänä joulukuisena lauantaina vuonna 2014, ja tehtiin kaupat. OG-kolkki oli ollut siinä kohtaa myynnissä 2900 oiron hintapyynnillä jo joku 1,5 kuukautta, ja sattumoisin pari tuntia sen jälkeen kun hain NG-kolkin kotiin, saapui tontille ensimmäinen OG-kolkin katselija. Se oli lyhyt rupattelu, auton kiertely, renkaiden tsekkaus, koeajo ja muistaakseni 150 euron tinkauksella kaupat.

Ja sillä tiellä ollaan, projekti jatkuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Erittäin upeeta et innostus tarttuu :mrgreen:
Ei tuolla autohistorialla saabikaan iha ilmiselvä vaihtoehto ole.
Itel puuttuu harmilseni noi pitkät omistukset, no ässä on ollu aika kauan, tosin oli välil velipojal ja isän virallisesti...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ilokseni huomaan, että täällä on muitakin "epäkurantteihin" harrastuskohteisiin hurahtaneita.

Omista peleistä lasken em. joukkoon ton sigun Cabben ja mun 850cc Yamahan, jossa on rivi-kakkonen. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Upeaa, että jotkut pystyi irrottamaan muutaman tunnin päivästään lukeakseen tuon postauksen loppuun (ellette sitten vain katsoneet kuvia) :mrgreen:

Huomasin meinaan taas, että juttu vähän venähti. Äidinkielenope olis ylpeä (tai sitten ei :roll:)

Ekasta saabista mulla alkoi tää rutiini, että käyttöautoa pidetään vaihtamatta monta vuotta. Tai no olihan toi Kupla aika pitkään käyttiksenä. Vaihtohaluttomuus ei kyllä johdu immuniteetista autokuumeelle, Nettiautoahan tulee selattua päivittäin. Mutta kun ei haluaisi käyttiksestä luopua ja kahta ei ole mitään järkeä pitää, niin se himmaa vaihtohalukkuutta.

Mutta kyllä tässäkin ketjussa tehdyt laskelmat loppuunajetun kokonaiskustannustasosta verrattuna vaikkapa johonkin (jopa uuden) Subarun estimoituihin käyttökuluihin alkaa hiljalleen kääntää nuukan miehen päätä muita vaihtoehtoja kohden. Varsinkin kun Turun kaupunki on ilmeisesti päättänyt lopettaa teiden auraamisen kokonaan, niin alkaa olla hankala ajella madalletulla Saabilla minnekään :twisted:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Meitä yhdistää muuten ajelut jonkin verran. Itelläni oli parikymppisenä hetken 1.1 Polo Classic vm 83 ja lisäksi tuli ajettua 90-luvulla reilusti vm. 73 1300 Kuplalla. Kupla oli hankittu aikoinaan kakkosautoksi perheeseen, ehkä vuonna 81 tjsp ja palvelu meitä 90-luvun loppuun asti, kunnes kovalla helteellä motarilla nopeudessa 130km/h taisi sulaa mäntään reikä tjsp.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mahtavaa. Olenki ihmetellyt, mistä takaraivoon on ilmestynyt pieni kuiskuttava ääni, että yksityisliisarirellu olisi oiva vaihtoehto seuraavaksi autoksi :mrgreen:

Oliko porrasperäinen Polo muuten myös meluisa ja janoisa? Täytyy sanoa, että sitä Poloa välillä kaipailen, oli se vaan hintaansa nähden niin käytännöllinen peli. Takapenkin kun kaatoi, niin olisi voinut kuvitella änkevänsä tavaratilaan vaivatta toisen mokoman Polottimen :mrgreen:

Ja siis 3900 mk:n autoon vuoden aikana kaksi uutta takajarrujen pyöräsylinteriä ja omatekoinen fiksi pakoputkeen, ei muuta. Ja kaverille vaihtokaupan ehtona ollut leimaus kerrasta läpi ilman mitään valmistelevia toimenpiteitä. Das Auto. Saksasta. Nih.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kävin eile linjuriasemal ja täytyy todeta et maalla on paremmin, ainaki aurausten suhtee...

Toi on kyl paha ku sääki oot laittanu loppuunajettua iha rahalla kuntoon tai nätiks niin järkee ei kai olis myydä :mrgreen:
Varsinkaa ku kaike hehkutuksen jälkee sul ei kai oo kun kaks vaihtoehtoo tilal, iha uus berlingo tai lähes uus vanhakoppane..

Pitäiskös munki täydentää tarinaan alkupään kulkineet, kuplinee kaikkinee :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^täydennä ihmeessä. Kuplat ainakin.
tetammi kirjoitti:
To Tammi 24, 2019 06:35
Toi on kyl paha ku sääki oot laittanu loppuunajettua iha rahalla kuntoon tai nätiks niin järkee ei kai olis myydä :mrgreen:
Varsinkaa ku kaike hehkutuksen jälkee sul ei kai oo kun kaks vaihtoehtoo tilal, iha uus berlingo tai lähes uus vanhakoppane..
Upotetun rahan perään ei sinänsä kannata itkeä, mutta totta on sekin ettei ihan heti huvita luopua autosta, kun viimeisen vuoden sisään on tehty muutaman satasen alustaremppa ja yli 700 oiron huoltomaalaukset autoon. Eli yhteensä yli tonni mennyt paranteluihin, niin nautitaan niistä nyt kunnolla. Nyt on 24 päivää mennyt tätä vuotta, eikä autoon ole mennyt muuta kuin tankillinen biodieseliä. Hyvin on siis alkanut tämä vuosi, jonka tavoitteena on, että autoon menee vain normaalit käyttökulut, eli polttoaineet, pesut, pissapojat, verot, vakuutukset ja arvonalenema. Siinä sitä jännitettävää koko vuodeksi, että porsiiko yli 11v ja 330 tkm ajetusta autosta mitään vuoden aikana :mrgreen:

Berlingo on pitkään ollut ykkösvaihtoehtona Saabin seuraajaksi, mutta kuten suurimmalla osalla Suomalaisia, raha ratkaisee aika paljon. Tuon jutun mukaan suomalainen katsoo ekana hintaa ja vasta sitten käyttökustannuksia, itsehän lasken yhteen arvonaleneman, pääomakulut ja käyttökulut, jolloin lasken auton omistamisen kokonaiskustannuksia.

Näinpä päästäänkin vertailemaan vaikkapa loppuunajettua Saabia, jotain 12 tonnin Berlingoa (sellainen 4-5 vuotias ja maltillisilla kilsoilla oleva automaatti Modutopilla) ja vaikkapa tätä Vaunulassa tarjolla olevaa käytännössä uutta Subaru Foresteria.

Saappiinhan on uponnut viisi tonnia vuodessa, ja tämä tahti tuskin tästä ihan hirveästi vähenee, vaikka nyt tämän vuoden onnistuisikin kituuttamaan vain juoksevilla kuluilla.

Käytetty Berlingo: arvo laskee sitikkamaisesti 20 % vuodessa, auto maksaa vaikka sen 12 t€, mutta keksin siihen heti paranneltavaa tonnin edestä (uskokaa pois, varmasti keksin, siellä on joku puskuri maalattavaksi ja jotain pikkuvikaa jotka täytyy laittaa kuntoon), eli kokonaishinta 13 t€. Käytetyn kun ostaa, niin viiden vuoden omistusajalla menee kolme settiä renkaita uusiksi, Saabiinhan olen ostanut nyt 4v aikana kolmet renkaat. Käytetyn kun ostaa, niin kuluvia osia menee, eli jarrupalaa ja levyä, koiranluuta ja tukivartta, termostaattia ja hehkutulppaa, polttimoa ja kaikenlaista pientä mukavaa. Jotain siitä porsii viiden vuoden aikana kuitenkin. Joko jotain isoa joka maksaa tonnin, tai 2-3 pienempää asiaa, joihin menee satasia. Joten tässä pyöreää laskelmaa mitä keskimäärin peri vuosi voisi käytetyn Berlingon kanssa kulua:

Arvonalenema 1750 €/v
renkaat 250 €/v
määräaikaishuollot 300 €/v (nämä nyt teetettynä vertailun vuoksi)
kuluvien osien uusimiset 200 €/v
vikojen korjaukset 200 €/v
verot 610 €/v (automaatit on aina dieseleitä)
vakuutus 700 €/v (POP-vakuutuksen laskurin L-kaskolla)
polttoaine 885 €/v (9 tkm/v, 7 l/100 km ja 1,40 €/l)
pääoman kustannus 90 €/v (1 % korolla keskimääräisellä auton arvolla)
katsastukset 15 €/v (joka toinen vuosi)

Berlingon vuosikulut: 5000 €/v

Esittelykäytöstä Subaru: sisältää kahdet renkaat, täytyy lisätä vielä vetokoukku. Tinkauksen ja vetokoukun jälkeen auto maksaa 36300 €. Arvonalenema Subarulle on vain 8 % vuodessa, eli autosta saa viiden vuoden jälkeen vielä 24 t€ (jos ette usko, niin tsekatkaa Nettiauton hintataso). Renkaita menee viidessä vuodessa uusintaan vain yhdet, koska autossa on kahdet uudet renkaat ostettaessa. Huollot samaan hintaan kuin Berlingossa, kuluvia osia ei mun ajomäärillä viidessä vuodessa vielä mene, korjauksiin ei mene mitään, koska auto on Subaru ja se on uusi ja siinä on takuutakin vielä melkein puolelle pitoajasta. Laskelmaa:

Arvonalenema 2450 €/v
renkaat 80 €/v
määräaikaishuollot 300 €/v (edelleen teetettynä)
kuluvien osien uusimiset 0 €/v
vikojen korjaukset 0 €/v
verot 225 €/v
vakuutus 700 €/v (POP-vakuutuksen laskurin L-kaskolla)
polttoaine 1200 €/v (9 tkm/v, 9 l/100 km ja 1,50 €/l)
pääoman kustannus 300 €/v (1 % korolla keskimääräisellä auton arvolla)
katsastukset 5 €/v (viiteen vuoteen osuu yksi käynti)

Foresterin vuosikulut: 5260 €/v

Pientä variaatiota noissa tietenkin voi olla, esim lottovoittona sitikasta voi olla porsimatta yhtään mitään. Mutta vaikka tuosta sitikan laskelmasta poistaisi vikojen korjaukset kokonaan, niin eipä tuohon nyt radikaalia eroa repeä. Tuo pääoman kustannus on tietenkin vähän henkilökohtainen ja makuasia, itse laskin nyt prosentin todellisella korolla koko auton pitoajan keskimääräiselle arvolle, joku laskee toisin. On se nyt kuitenkin huomioitu, kun autojen sitomassa pääomassa on melko selkeä ero.

Nyt kun ollaan kustannusten kanssa aika samoilla tonteilla kaikkien kolmen auton kanssa, voi jokainen pohtia ajaisiko samoilla kustannustasoilla loppuunajettua Saabia ( :saab: ), viisivuotiasta Berlingoa (tila ja no-nonsense) vai uudenkarheaa Foresteria (uusi, neliveto ja laatu).

Tilat on Foresterista vielä itselläni tsekkaamatta, mutta uskoisin että tuolla tultaisiin toimeen yhtä hyvin kuin Saabilla. Katsoin netistä mittoja ja tavaratila on hieman Saabia lyhyempi, mutta jonkin verran leveämpi ja korkeampi. Todennäköisesti ei radikaaleja eroja. Se, miten hyvin takapenkille mahtuu turvaistuimet ja edessä saa silti ok asennon, on vielä tuntematon tekijä.

Ja miksen ottanut laskelmiin uutta Berlingoa? Saatuani Rifteristä sen 35 t€ tarjouksen totesin että ehkä tämä ei ole vielä mun auto. Noissa tulee kuitenkin se 20 % hintaa alas uudemmissakin vuosittain, joten annan ihan rauhassa jonkun ajaa ne kalliit kilsat pois ennen kuin sotkeudun uuteen malliin. Jopa 15 % vuosittaisella arvonalenemalla tuollaisesta 35 t€:n kirahvinkuljettimesta lähtee 4000 euroa arvoa vuodessa viiden vuoden pitoajalla, joten laskelman voinee lopettaa siihen :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noita laskelmia on kyllä mielenkiintoista lukea kun itellä ei hermot riitä noin perinpohjaiseen mietiskelyyn. :lol:
Puolet ois varmaa jääny ostamatta jos oisin miettiny..

Tällä kelil ku kävis perheen kanssa testaamassa tilat niin taitais olla menoo..
Takapenkki näyttää sen verran lankkumaiselta et istuimet lienee hyvä asentaa.
Onneks isän xtrail(T30) on niin askeettine ettei se sytytä mut kyl nelivedol on hieno näillä keleillä ajella.
Ja oha se korkeempaan autoon niin paljo helpompi kulkee.
Sisko osti just Sante Fen, sitä ei varmaan parane käydä sen tarkemmin ihmettelees. :roll:

Ps. Päivitetty on.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Täältä
https://www.auto1.fi/hintaseuranta

näyttää löytyvän aika mielenkiintoista dataa autojen hintakehityksestä. Voi valita merkin & mallin & vuosiluvun mukaan.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^en kyllä Berlingolle saanut mitään järkeviä käyriä. Väitti että 2012-2016 Berlingo Multispacen hinnat on olleet alimmillaan 14 t€ viimeisen vuoden ajan, ja siinä on kyllä melkein puolet liikaa.

^^ Tää laskelminen on mulle vähän tällanen päähänpinttymä, tai sitten se vaikuttaa, että laskeskelee duunissakin kaiket päivät asioita. Silmiäavaavaa on lähinnä se, miten porukka viilaa itseään linssiin uskomalla jonkin tietyn lähestymistavan olevan taloudellisesti selkeästi muita tapoja edullisemman.

Tyyliin:
Ostan auton aina uutena ja myyn ennen kuin tulee 100 tkm täyteen, koska siitä alkaa hirveät ja kalliit viat ja arvo romahtaa muutenkin tuon jälkeen (oikea vastaus: ei ala viat mistään tietystä kilsamäärästä, ja se sun uuden auton hinta on euroissa romahtanut juuri sun omistusaikana eniten).

Taikka:
Ostan loppuunajetun katiskan, koska se on niin halpa, että korjaus- ja muilla kuluilla ei ole paljon mitään väliä
(oikea vastaus löytyy mm. tästä ketjusta: kaikkeen pikkufiksailuun, korkeampiin veroihin ja kulutukseen saa menemään rahaa ihan määrissä, vaikka auto olisikin halpa hankkia)

Sitten jos kilsoja kertyy enemmän, niin alkaa eri asiat vaikuttaa kustannuksiin, mutta laskee sitä melkein miten päin tahansa, niin tuollainen riittävän tilava perheauto meikäläisen kilsoilla, autonpitotavalla ja vaarimuksilla tuntuu aina vievä pidemmällä pitoajalla sen noin viisi tonnia. En mä ainakaan ole keksinyt vielä taikasanaa, jolla tuosta saisi tonnin pois. Ja satasista on turha kinata, kun se uppoaa kohinaan.

Voishan sitä koittaa vaihdella tiuhemmin. Ostais aina sen mukaan mikä tuntuu hyvältä ja myy kun taas seuraavan kerran rakastuu. Vois jäädä huollot. korjaukset ja rengasostokset vähiin, kun auto päätyy myyntiin aina ennen kuin tulee pakottava tarve. Ehkä tätä pitää koittaa sitten kun Saabista tulee aika luopua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Voishan sitä koittaa vaihdella tiuhemmin. Ostais aina sen mukaan mikä tuntuu hyvältä ja myy kun taas seuraavan kerran rakastuu. Vois jäädä huollot. korjaukset ja rengasostokset vähiin, kun auto päätyy myyntiin aina ennen kuin tulee pakottava tarve.
Heh. Oishan se hyvä jos menis noin mut itel osunu enempi sellasii et ostaessa välttävät renkaat..
Sekä esim. jakohihnaremppaa oottava on hankala myydä, toki oon ostanut sellasen halvalla missä se edessä.
Noh. Ehkä tollane tyyli toimii jossei oo muuten kauhee ronkeli ominaisuuksien suhteen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13197
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin voishan sitä ryhtyä hyväntekijäks ja hoitaa ostokseen aina uudet kumit ja pohjaan kunnon ruosteenestokäsittelyt ja pistää sitten muutaman kuukauden perään seuraavalle omistajalle nautittavaksi. Porvoon suunnaltahan löytyy yksi tätä harrastava taho :mrgreen:

Ainahan noissa käytetyissä tuppaa jotain hankinta-, huolto- ja korjaustarvetta olevan. Harva sitä myy kaksilla uusilla renkailla juuri huollettua autoa. Ennemmin laitetaan myyntiin sitten vähän aikasemmin ja ne jää uuden omistajan huoleksi. Loppuunajetun myyjää täytyy kyllä kiittää siitä, että vaihdatti jakohihnan, vesipumpun ja kaikki nesteet autoon just ennen kauppaa. Kesärenkaat oli ihan loppu, talvirenkailla ajelin vielä kaks talvea, sen puolesta ihan ok ostos.

Mutta olihan tässäkin ostettaessa sellaista pientä korjattavaa, jota edellinen omistaja varmaan oli pohtinut kun totesi että laitetaan auto myyntiin. Hehkuja pimeänä, Eberi tiltissä, termostaatti falskasi, mystisiä sähköhäiriöitä jne. Halpoja hoitaa itse tehden kuntoon, kun tiesi mistä kiikastaa. Sähköhäiriöt talttui akunkenkien uusimisella ja se Eberikin heräsi henkiin pelkällä akun kengän irrotuksella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AZP kirjoitti:
To Tammi 24, 2019 14:25


Taikka:
Ostan loppuunajetun katiskan, koska se on niin halpa, että korjaus- ja muilla kuluilla ei ole paljon mitään väliä
(oikea vastaus löytyy mm. tästä ketjusta: kaikkeen pikkufiksailuun, korkeampiin veroihin ja kulutukseen saa menemään rahaa ihan määrissä, vaikka auto olisikin halpa hankkia)
Jättää nuo pikkufiksailut tekemättä ja ajelee iloisena auringonlaskuun niiden parkkipaikkakolhujen kanssa, niin säästyy toista tonnia vuodessa.
Kyllä se alle tonnin suht. pienikulutuksisella katiskalla autoilu nyt vaan on yleisesti ottaen halvinta mahdollista, kun arvonalenema on about 5€/vuodessa ja pääomakulut on zero, sen kun vie tyhjät pullot kauppaan, lunastaa kuitin kassalla ja käy kättelemässä autosta kaupat pois käteisellä. Kunhan vielä ymmärtää ostaa jonku muun ku VAG:n tai Saabin, niin korjauskulutkin pysyy maltillisena :D
EDIT: toisaalta tuo "pienikulutuksinen" sulki Saabin jo pois vaihtoehdoista :mrgreen:
Jos oletetaan vielä, että perheen ykköskuljetinkin pitäisi olla tuommoinen tonnin ruoska, niin kyllä sekin onnistuisi. Voi ostaa varuiksi vaikka kaksi samanlaista ja porsimusten sattuessa ajaa ehjällä ja korjaa porsinutta. Vakuutukset, verot yms. ei nouse yhtään, liikenteestä poistoihin ja käyttöönottoihin voi mennä muutama kybä vuodessa ja katsastuksiin ~50...60€/vuosi lisää.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin