"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pitäähän se rattikin sisäänajaa. Uutena niissä on sellainen mattapinnan antava suojakerros, jonka kuluminen kestää ihmeen pitkään :mrgreen:
Saabium196
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Germaniassa olis yksityisellä tarjolla rek.9/2005 138tkm/228tkm, motti vaihdettu . Automaatti Vector kattoluukulla.
Paljon tehty jo:
Imu+läppä putsattu 150km Agr uusi 100km, hihna, rulla, ohjain 15.000km etujarrupalat 1000km taka 100km Xenon 100km, ilmamassamittari1500km uusi akku 7.10.2015 öljyt, suodatin...

Uskaltasko hakea?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hae pois ja hoida sisäänajo loppuun :mrgreen:

Oma loppuunajettuni lähti eilen maalarille ehostukseen, itse suuntasin tänään duunimatkalle Arabiaan. Tiistaina luvassa tunteikas jälleennäkeminen, katsotaan millaista jälkeä on syntynyt.

Ikuisuuksiin venynyt vetokoukkuhuoltosolmukin alkaa aueta, myös siitä tarkemmin ensi viikolla.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eilen sain viimein vetokoukun Koukkupajalta. Se oli kolmisen kuukautta Örumilla, joka odotti Bosalilta tietoa siitä, mitä uusi koukkuosa maksaisi. Vastausta ei koskaan saatu (ei ihmetytä yhtään omien Bosal-kokemusten perusteella). Örumin huoltomies oli siis sitä mieltä, että koukkuosa on muutenkin niin pahassa kunnossa, että sitä ei pitäisi korjata. Ongelma oli laukaisunappula, eli pieni tiitti, joka pitää lukituksen auki-asennossa ja laukaisee sen kiinni-asentoon, kun koukun asentaa paikoilleen. Tämä tiitti oli totaalisen ruostejumissa.

No, pari kertaa keskustelin puhelimitse Örumin huoltomiehen kanssa, ja totesin että jos hän saa minulle siihen pelkästään sen uuden vääntiön akselin, niin se riittää minulle. Sovittiin että sellaisen saan, ja hän laittaa koukun tulemaan takaisin Koukkupajalle, josta sen voin hakea. Mainitsi vielä, että koska tämä nyt ei hänen mielestään tule kuntoon, niin ei maksa mitään. Kun hain koukun pajalta, oli siinä kuitenkin asennettuna kokonaan uusi vääntiö, uusi lukko ja mukana uudet avaimet. Koukkupajan kaverit sanoivat että en ole heillekään mitään velkaa 8O Jos Örumilta jostain syystä vielä lasku tulee, niin palaavat asiaan.

Koukku tosiaan toimii nyt ihan hyvin, kunhan itse pitää vääntiöstä lukitusta auki-asennossa kun asentaa koukun paikoilleen. Riittää minulle.

Toinen viime viikkojen uutuus on keulan, takapuskurin, kuskin oven, matkustajan peilin ja oikean helman uusi maalipinta. Tonnilla laitettiin nämä pinnat kuntoon, eli autossa ei ole enää kiveniskemiä keulassa, eikä edellisen omistajan (vaimon piikkiin laittamia) naarmuja. Hieno on.

Koukku ja maalaus oli muuten aloitusviestin todo-listan viimeiset kohteet. Eli auto on nyt "valmis". Siinä ei ole tällä hetkellä ulkoisesti eikä sisustassa mitään korjattavaa, ja samoin kaikki vanhat tekniset jutut on korjattu. Tässä listaa ja budjettia 11 kuukauden ja 11 tkm matkalta:

Vikojen korjaukset:
- Akunkengät ja -kaapelit: 10 €
- Hehkut ja termostaatti: 100 €
- Kuskin istuinlämmitin + uudelleenverhoilu: 280 €
- Uusi akku: 135 €
- Uusi etuväliputki tarvikkeineen: 115 €
- Takalinkkitangot alustaan: 115 €
YHT. 755 €

Tämän lisäksi seuraavat ei-niin-pakolliset asiat on korjattu:
- uudet avaimien kuoret: 20 €
- puuttunut takapenkin peitelevy: 20 €
- puuttunut vetokoukun suoja: 26 €
- uusi tuulilasi vanhan hiekkapuhalletun tilalle: 450 €
- maalaukset: 1000 €
YHT. 1516 €

Sitten on mennyt seuraaviin ehostus/tuuning-touhuihin rahaa:
- uudet kesävanteet 600 €, miinus vanhoista vanteista saatu 300 €: 300 €
- talvivanteisiin Saab-keskiötarrat: 17 €
- Tavaratilaan kumimatto: 30 €
- kangasmattojen tilalle sisätilan kumimatot: 50 €
- Softapäivitys + DPF-hitsihommelit: 420 €
YHT. 817 €

Näiden lisäksi on mennyt joitain kymppejä normaaleihin huoltokohteisiin ja käyttökuluihin, eli polttimoita, pyyhkimensulkia, ilmastointihuolto, suuttimien puhdistusaineet jne. Kesärenkaat tuli uusittua 350 eurolla, nekin menee omalla listalla normaaleihin autoilukuluihin.

Tuleehan noista jo yhteissummaa, mutta kaiken kaikkiaan korjauskulut on olleet erittäin pienet siihen nähden, miten pelottava tällainen 300 tkm ajettu auto ostajalle usein on. Nuo kaikki vikojen korjaukset olisi voineet olla ajankohtaisia samanlaisessa autossa, jossa on mittarissa alle 150 tkm. Eli ei oikein kilsat näy tämän yksilön vikalistassa. Sen sijaan maalaus ja tuulilasin vaihto oli selkeästi km-perustaisia hommia, koska ajamallahan ne kiveniskemät syntyy.

Polttoaineisiin on mennyt muuten 11 kk aikana noin 1050 euroa. Katsoin että edellisellä Saabilla sain menemään reilun viiden vuoden aikana reilu 8000 euroa, eli keskimäärin yli 1500 €/v. Siitä suuri osa etanolilla ajelua, mutta kilsoja tuli vanhalla vähemmän (8-10 tkm/v). Eli ei edelleenkään tunnu dieselillä ajeleminen käyttövoimaverotuksen kautta mitenkään ylihintaiselta.

Ei ole ihan vielä vuosi täynnä dieselsaappailua, mutta täytyy sanoa, että olen ollut valintaan erittän tyytyväinen. Oikein mitään luurankoja ei ole lokeroista löytynyt, ja auto on ollut pääasiassa positiivinen yllätys, kun vähän skeptisesti lähti näin paljon ajettua ostamaan. Ainoat ominaisuudet jotka autossa häiritsee on hidas kaasuunvastaavuus/turboviive sekä vaihdelaatikon kuminauhamaisuus, jotka ovat siis molemmat ominaisuuksia. TTiD tai muu nykyaikaisempi turbodiesel olisi tässä varmasti pätevämpi laite, vaihteiston osalta täytyy sanoa että OG-kolkin 4-vaihteinen oli paljon enemmän omaan makuuni, eli paljon kovemman oloinen aski.

Mutta mutta, katsotaan nyt vielä tämä loppuvuosi, josko tästä saadaan riitoja auton kanssa aikaiseksi. Nimittäin ESP-vikailmoitus on syksyn aikana alkanut ilmestyä SIDiin aika ajoin. Aina se häviää, kun autolla seuraavan kerran lähtee liikenteeseen. Foorumilta olen jo selaillut selvityksiä CIM-vioista ja ESP:n ohjausyksikön pakkasherkkyydestä. Tosin pakkaskelejä ei vielä ole kovin paljoa näkynyt. OP-Comilla koitin jo vikakoodeja löytää, mutta ei näyttänyt mitään. Pitää käydä Techillä, jonne on muutenkin asiaa, kun pitäisi aikaisemmin keskusteltujen moottorin savuarvojen vuoksi tarkistella suutinarvoja. Kun talvikelit tulee, olisi kiva että ESP ja ABS toimii oikein, ettei löydä itseään ojasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Ihan vaan vertailuna tuohon polttoaineen kulutukseen. Itsellä tullut 44630 km etanolilla vuosi taaksepäin laskettuna. Euroja kulunut 4591. Josta saamme 10,28e/100km. Ihan mielenkiinnosta, niin paljonkos sulla tuo e/100km, kun laskee käyttövoimaveron mukaan vuoden ajalta? (Tai 11kk ajalta)
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lasketaas. Helppo laskea kun eilen juuri kävin tankilla:

aikaa kulunut auton ostamisesta: 342 pv
ajoneuvovero (0,484 €/pv) ja käyttövoimavero (1,21 €/pv) tuolta ajalta: 579,35
ajetut kilometrit tuolta ajalta: 11038 km
kulutettu diesel tuolta ajalta: 875 litraa (7,93 L/100 km)
dieselkulut tuolta ajalta: 1123,46 €

Polttoainekulut ja verot yhteensä: 1702,81 €
Kulut per 100 km: 15,43 €

Jos olisin ajellut saman verran kuin Nypa vuodessa, olisin körötellyt keskimäärin 122 km/pv, eli 342 päivän aikana 41724 km. Todennäköisesti keskikulutus olisi alempi, koska väkisinkin ajossa olisi enemmän maantieajoa. Mutta lasketaan nyt samalla kulutuksella mitä olisi kuluja jos ajelisin noin paljon samantyylistä ajoa:

dieselkulut: n. 4250 €
verot: n. 580 €
yhteensä: n. 4830 €
kulut per 100 km: n. 11,58 €/km

Mutta tässä huomioin siis käyttövoimaveron lisäksi ajoneuvoveron, koska sekin käytännössä riippuu siitä, mitä polttoainetta rekisteriotteen mukaan auto käyttää. Paljonko Nypa sulla on kulut jos otat ajoneuvoveron mukaan laskelmaan? Kun sulla tulee kilsoja noin paljon, niin sen vaikutus per 100 km on tietenkin aika pieni.

Uskoisin että aika samoihin kuluihin per 100 km päädyttäisiin laskelmissa, kun vielä huomioisi sen, että omassa autossani olisi noilla vuosikilsoilla varmaan litran pienempi keskikulutus. Nyt mulla on keskinopeus 44 km/h ollut vuoden aikana, suuri osa ajosta tulee lyhyestä kaupunkipyörittelystä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nypa »

209 euroa on ollut tämän vuoden ajoneuvovero. Eli kuluja polttoaineen kanssa 4800e. Siispä 10,755 e/100km verojen kanssa. En vaihda siltikään dieseliin. Toki huomioitava, että omalla kohdalla tuohon ajomäärään kuuluu 3-4 öljynvaihtokertaakin. Myös tulpat.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo ei diesel varmaan sulla paljoa lisää säästäisi. jos hypoteettisesti oletetaan että pääsisit parhaimmillaan jonnekin 6,5 litran dieselkulutukseen pitkässä ajossa, niin veroineen vuosikulut olisi jossain 4200 euron paikkeilla. Olisihan siinä muutaman satkun säästö vuositasolla vrt etanoliin, mutta se nyt ei kokonaiskuluissa enää ole kovin paljoa, ja muutenkin teoreettista laskentaa, eli ihan hyvin tosielämän kulut voisi heittää toiseenkin suuntaan. Ja jonkin verran vaikuttaa dieselin ja etanolin hintaerokin, joka vaihtelee jonkin verran.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Tosi on. Ja tässä kohtaa kun lähtisi katsomaan auton vaihtoa niin välirahaa tarvitsisi auttamatta. Muutama tonni tarttisi ainakin pistää, joten muutaman sadan euron säästöllä polttoainekuluissa ajelee etanolilla taas muutaman vuoden. Nää on näitä laskelmia joo, niinku totesit. Tosielämän kuluilla autoilusta maksetaan.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään onkin sitten juhlapäivä, tasan vuosi yhteiseloa dieselsaabin kanssa. Samoin tasan vuosi sitten lähti muuten edellinen Saab kiertoon, kaupat tehtiin sattumalta samana päivänä, vain noin 1,5 tuntia ehti pihalla seistä kaksi Saabia.

Viime kuussa tulikin raportoitua laajemmin noista vuoden aikana tehdyistä korjauksista ja parannuksista, kuluista ja kulutuksesta. Sen jälkeen ei ole ilmennyt mitään uusia murheita ja kilsoja on tullut maltillisesti. Vuoden saldoksi tuli 11458 mittarikilometriä, oma kokemus mittarivirheestä sanoo että tuohon voi lisätä n. 200 km jotta päästään todellisiin kilometreihin. Mittarilukema tänään siis vaatimaton 307377 km.

Juhlan kunniaksi Saab sai tänään vaahtokylvyn. En ole kai koskaan pessyt noin likaista autoa, kun kelit on olleet mitä on, ja reilu kuukausi sitten suoritetusta maalausoperaatiosta johtuen en viitsinyt autoa pestä ennen kuin nyt. Pitää antaa maalin kovettua kunnolla jne.

Aikaisemmin vinkkasin että ESP-valo on aiheuttanut ajoittain harmaita hiuksia. En saanut ensin OP-Comilla vikakoodia autosta esiin, mutta kun älysin hakea nimen omaan TCS/ABS/ESP-järjestelmän vikakoodit, niin sieltähän se löytyi. Vinkkinä siis OP-Comin käyttäjille, että kun hakee Vehiclen alta "Read all fault codes", niin se ei todellakaan lue kaikkia vikakoodeja.

Löytynyt vikakoodi oli C0131-08, josta löytyikin foorumilta muutama tarina:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=142095
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2&start=46

Ja tästä häiriöstä löytyy WISistä ihan korjausohjekin, jossa käsketään lataamaan autoon softapäivitys. Vaikuttaisi siis siltä, että ongelmasta pääsee eroon techiä vilauttamalla, mistä on jo keskusteltu luottotekittäjän kanssa, mutta aikatauluja ei ole saatu vielä sopimaan yhteen. Jos se ei auta, niin seuraava korjauskohde on jarruvalokytkin, josta on näkynyt vinkkejä tämän koodin yhteydessä.

Toinen hieman harmittava pikkuhäiriö, jota on ilmaantunut syksyn mittaa on se, että matkustajan oven lukko ei aina tottele keskuslukitusta. Tämä on haun perusteella osoittautunut jonkinlaiseksi kohtuuharvinaiseksi tyyppiviaksi. Pitänee jossain vaiheessa tutkia oven sisältöä ja katsoa mitä sieltä löytyy. Ärsyttävää sinänsä, että vika koskee matkustajan ovea, eli autoa lukitessa pitää kuikuilla sinne oikealle puolelle, menikö ovi lukkoon. Olisi edes kuskin ovi.

Siinäpä se vikaselostus sitten olikin, eli mitään muita murheita ei päällä ole, autossa toimii muuten joka ikinen mittaristovalokin. Lisää kilsoja kertyy hiljalleen, tällä vauhdillahan mittari pyörähtää ympäri takaisin nollaan 25.5.2076 :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Laitetaas tänne nyt koko vuoden 2015 ajot. Noin 49500km ja 5000e etanoliin. Verot 209e.
5209e/(49500/100)=10,52e/100km. Ilman veroja 10,1e/100km.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Paljon kyllä jaksat autossa istua ja pienellä menee. Oletko keskinopeuksista pitänyt kirjaa?
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Työntekopaikalle ja takaisin on joutunut ajelemaan tuosta saldosta noin 35 tkm. Keskinopeus näyttää olevan 66 km/h. Sanotaan näin, että alle 5 kertaa keskinopeus on ollu 40 tai alle yhdellä tankillisella, ja silloinkin hyvin lähellä 40. Nollaan joka tankkauksen yhteydessä SIDin. Pari kolme kertaa on SID nollautunut tankillisen aikana itsestään, mutta vaikutus tilastoon aika pieni, kun tankkauksia on 118 vuoden aikana.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Minulla dieseliin tuli vuoden aikana 19585km ja rahaa polttoaineeseen meni 1827e keskikulutuksen ollessa 7.32l/100km, verot 576.31e.

2403/(19585/100)=12.27e/100km. Ilman veroja 9.32e/100km.

Spekulatiivisessa laskelmassa 50000km kilometrimäärällä kuluiksi tulisi 6.5l/100km kulutuksella 9.39e/100km veroineen. Eipä dieselillä siis massiivista säästöä etanoliin verrattua saisi tai sitten pitäisi saada vähemmän kuluttava auto. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt on mennyt 12 päivää siitä kun ESP:n ohjelmistopäivitys tehtiin, eikä ole sen jälkeen kertaakaan ilmestynyt vikailmoitusta ruutuun. Alkaa usko riittää jo siihen että tuo syksyllä ilmaantumaan alkanut ongelma tuli softalla kuntoon. Samalla tuli tehtyä myös valovalvonnan softan päivitys, kun se tekki siinä vierellä oli. SID kun on ainakin kolme kertaa vuoden aikana ilmoitellut aiheettomasti palaneesta polttimosta. Tosin kaksi kertaa on käynyt niin, että se polttimo on sitten pimentynyt muutama päivä aiheettoman ilmoituksen jälkeen, eli tietokoneella on vain ollut kristallipallo liian kirkkaalla :D

Ajoa on tullut todella vähän viimeisen kuukauden aikana, reilut 450 km. Ajossa tuo on kuitenkin ollut melkein joka päivä, eli pientä pätkää pakkasessa on ollut teemana. Tuolla akkukeskustelussa onkin tullut mainittua, että lyhyttä pätkää tulee ja eberi esi- ja ylläpitolämmittää mukavasti, eikä silti ole ainakaan vielä sähkö loppunut. Aika kovassa kestotestissä tuo akku nyt on ollut, kun kelit on täällä etelässäkin olleet melko talvisia. Akkuhan on kesäkuussa hankittu Boschin S5010 85 Ah.

Kulutus näillä ajoilla onkin sitten huimaa, tänään katsoin SIDistä, niin 130 km matkalla keskinopeus 27 km/h ja kulutus SIDissä 11,2 litraa sadalle. Eberi on parkkilämppärinä pöhissyt varmaan enemmän tunteja kuin mitä auto on ollut käynnissä, joten sekin lisää kulutusta kivasti. Nyt kun on reilun vuoden katsonut noita SIDin kulutuslukemia ja verrannut joka tankillisella toteumaan, olen huomannut että SID valehtelee talvella alaspäin 5-10 %, ja kesällä näyttää melko hyvin oikein. SIDinhän pitäisi osata huomioita Eberin kulutus, mutta jokin siinä laskennassa menee kuitenkin pieleen.

Kovillakin pakkasilla auto on kyllä lämmin. Ilman maskin peittämistä alkaa taajamapyörittelyssä koneen lämmöt jäämään vajaaseen 80 asteeseen kun ulkolämpötila on -15 asteen paikkeilla. Maantiellä pärjää vielä tuotakin kylmemmässä ilman että neula roikkuu (eli T<80). Väsäsin sitten joutessani pienen viimasuojan puskurin aukkoihin, mikä hieman parantaa tilannetta, mutta ei kyllä tee ihmeitä.
Kuva
Kylmien kelien ajotesteissä olen huomannut, että lämpö karkaa lämmityslaitteelle; kovillakin pakkasilla ACC:n OFF-asento tai sisäilman kierron kytkeminen nostaa koneen lämpöjä oikein mukavasti kohti termostaatin aukeamislämpöjä. Joka tapauksessa roikkuu neula tai ei, tässä autossa ei ole tarvinnut palella edes 24 asteen pakkasella. Lappilaiset raportoikoon sitten kylmemmistä keleistä, kun niitä ei täällä yleensä näy. Olikohan niin että tämän kuun pakkasten tasoa, eli enimmillään -25 astetta (ja jotain desimaaleja) on Turun seudulla nähty viimeksi vuonna 2007 ja sitä ennen vuonna 2003.

Matkustajan oven lukko reistailee satunnaisesti edelleen. Kai sitä pitää joku päivä se vaiva nähdä, että avaa ovipahvin ja katsoo onko lukkoyksikössä kaikki ok. Sen verran jo tein että katsoin oven johtosarjan liittimen ja suihkautin sinne vähän CRC:tä. Oveen meneviä johtoja räpeltämällä ei ainakaan huomannut merkittävää muutosta toiminnassa, ja liitin vaikutti aika timmiltä, joten sieltä en vikaa ensimmäisenä uskoisi löytyvän.

Jotkut ovat raportoineet ovessa olevan lukkomoottorin rattaan pettäneen, jolloin ovesta kuuluu vain surinaa, mutta lukitus ei toimi. Omassani ei kuulu ovesta mielestäni mitään, kun lukko ei toimi, joten epäilisin kuitenkin ensikädessä sähkövikaa. Kaikki vinkit potentiaalisesta vikakohteesta otetaan vastaan.

Sellainen omituinen sähköhikka tapahtui muuten eilen, että seisoin liikennevaloissa vaihde D:llä ja ilman että pyyhkijät olisi kytkettynä. Yhtäkkiä huomasin takalasinpyyhkimen hyppäävän noin 5 cm ylöspäin ja jäävän siihen. En koskenut mihinkään kytkimiin. Pyyhin pysyi paikoillaan ehkä 10 sekuntia, jatkoi sitten aloittamansa matkan loppuun ja jäi oikealle sijalleen. Tiedä sitten mitä avaruussäteilyä auton järjestelmä sai, kun tuollaista teki. Muuten ei ole ihmeellisiä sähköominaisuuksia ilmaantunut enää vuoteen akunkenkien fiksaamisen jälkeen. Niin paitsi satunnaisesti tuo matkustajan oven lukko.

Vähän tylsäähän elämästä ja tästä ketjusta on tullut, kun autossa ei oikein ole mitään katastrofaalista vikaa, vaikka näillä kilsoilla pitäisi. Onkohan se rikki? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin