"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

On kyl miehekkäästi tuupattu tuo musta Inkku 8) Kymppi kuus on ihan jees. Onkohan pk-seudun taksi vai missä moinen lukema on saatu aikaseks :lol: Toisaalta riittäähän tuohon jo se, et suhaa Tku-Hki-Tku päivittäin...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Vosikalta kuulostaa, kun on Alv-vähennyspeli.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Näin alle 10 tkm vuoteen ajavana sitä joskus miettii että joku ajaa paljon, kun ajoa kertyy vaikka 40 tkm vuodessa. Sitten joku vetääkin vielä kolme kertaa sen 8O

Tosin jos se on taksi niin ei se tietyillä paikkakunnilla varsinkaan mikään ihmetyksen aihe enää ole.

Tollanen vuoden-parin ikänen 100-150 tkm ajettu auto vois olla itselle ihan varteenotettava vaihtoehto, jos hinta on kohdillaan. Itselle kertyy niin vähän matkaa, että uuden auton hankkiminen tuntuisi tavallaan tuhlaukselta. Ton insignian sais uuteen verrattuna 40 % alennuksella ja jos on hellällä huomalla ollut, niin kunnon luulis olevan aika hyvän. Tietenkin auton perustekniikassa ei saisi olla mitään fataalia suunnitteluvikaa. Terveet nykyautothan ei ole moksiskaan jostain 100 tkm matkasta.

Jos ajaa kympin kuussa niin mikäköhän olis oikee vaihtostrategia? Laittaa vaihtoon vuoden välein reilu satkun ajettuna kun autosta vielä saa hintaa? 2,5 vuodessa mittariin kertyy 300 tkm ja auto on monelle jo jätettä. Vai ajaa sitkeesti paaliin asti; 8 vuodessa vajaa milli tauluun ja purkaamolta suoraan hakemaan uusi?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Oliskos tämmöinen loppuunajettu?
https://www.nettiauto.com/saab/9-5/10282209
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hyvä jos on edes sisäänajettu tuolla lukemalla :mrgreen:

Katselin tuotakin eilen. Kaveri suunnitteli lähtevänsä viikonloppuna Espoosta Pieksämäelle yhtä pakua hakemaan, joten autokuumeissani heitin, että lähden mukaan ja haen Saabin. Mut tais kaverillakin kuume jo laskea ja on viikonloppuna parempaakin tekemistä kuin istua puoli päivää junassa katsomaan autoa, joka osoittautuu paikanpäällä ritsaksi tai myyjän kuulikin puhelimessa väärin kun hinnasta juteltiin.

Hintahan tuossa alkaa olla jo järkevillä tasoilla. Mutta on kyllä niinkin että silakan värinen Linear-femma on olemukseltaan niin kirjastontäti merisumussa, että jotain piristystä tuo ulkoasu kaipaisi. Ja ehkä sisäasukin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itse olen Sonettin tilalle miettinyt yhtenä vaihtoehtona tämmöistä:
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/gt/10253050
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sonettin TILALLE?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin pitkällisen pohdinnan jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että nykyinen elämäntilanne ei salli Sonettin kunnostusprojektin viemistä loppuun, joten ajatuksena on ollut löytää Sonettille uusi koti ja hankkia hieman perheystävällisempi, ympärivuotinen ja ennen kaikkea valmiimpi käyttöharraste tilalle.

Tällä hetkellä mahdollisia ehdokkaita olisi 9-3 avo, Audi TT, Pontiac Firebird ja edellämainittu Alfa Romeo.

Mikään pakkorako minulla ei ole Sonettista päästä eroon. Jos en siitä saa sellaista hintaa, jossa voi edes likimain todeta päässeensä omilleen, niin sitten status quo jatkukoon.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Risto »

Cona kirjoitti:
Ti Helmi 19, 2019 18:24
Vosikalta kuulostaa, kun on Alv-vähennyspeli.
Asiahan on aivan selvä, sillä auto on katsastettu vuoden vanhana.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kävin sitten tällasta ruokatunnilla katsomassa: https://www.nettiauto.com/subaru/forester/10260172

Kuva

01/2012 rekisteröity, mittarissa karvan vajaa 100 Mm. Silleen 21 t€ tuntuu aluksi kovalta hinnalta kun miettii auton ikää, mutta lopulta kun hakee 2012-> ja alle 100 Mm ajettua nelivetoista tuon kokoluokan bensamaatteja niin tuo on kuudenneksi halvin. Halvin vaihtoehto oli 18,4 t€, ja hintajärjestyksessä tarjolla olisi Skoda Yeti, Jeep Compass, Honda CR-V, Nissan Qashqai +2 ja Hyindai ix35. Pienempiä ehdokkaita olis Subaru XV, Nissan Juke, Suzuki SX4 ja Mini Kantrimies.

En lähtenyt sitten koeajolle, kun autossa oli alla kesärenkaat, joista totesinkin myyjälle että tää on kai maannu jonkin aikaa jo heillä. Myyjä löysi Yokohamoista M+S-merkinnät, joten voihan niillä olla ajeltukin, mutta kontissa kuitenkin ihan hyväkuntoiset GoodYearin kitkat, joten eiköhän tuo syksyn sateilla ole viimeistään kiertoon laitettu. Totesin että voin tulla koeajamaan myöhemmin jos on plussakelit, vaikka olishan tänäänkin olleet tiet pääosin ihan paljaina. Tollasen vehkeen koeajolla sitä vaan haluaisi ehkä testata vähän nelivetoa jossain liukkaammassa kohdassa, ja kesärenkailla täytyykin varata sitten riittävän iso kenttä siihen puuhaan.

Lähinnä itseäni kiinnosti olisiko tuollaisesta meidän perheelle kulkineeksi tilojen puolesta. Sanoin myyjälle että voi mennä tekemään töitänsä niin mä harrastan vähän jumppaa, ja nostelin GoodYearit pois kontista ja käänsin takapenkin paikoilleen. Takakontin pituus lattiatasosta:

Kuva

Leveys pyöränkoteloiden välistä:
Kuva

Leveys leveimmästä kohtaa yli puolitoista metriä! (tosin melko pienet kolot):
Kuva

Korkeus suojaverhoon:
Kuva

Korkeus kattoon:
Kuva

Aika saman kokoinen kontti kuin Saabissa lopulta. Pituutta vajaa 10 senttiä vähemmän, leveyttä kapeimmasta kohdasta noin 7 senttiä enemmän, korkeutta suojaverhoon sentti-pari enemmän ja kattoon noin 7 senttiä enemmän. Nämä ei ole niin tarkkoja mittauksia, että voisi oikeasti vertailla konttiin menevien litrojen määrää, mutta en usko hyötytilavuuksissa olevan juurikaan eroja. Tärkeintä että koiran boksi menee konttiin pituuden puolesta, ja tilaa jaa hyvin kaikkeen muuhun.

Poika alkanut valittaa, että jalat ei mahdu olemaan, kun turvaistuin on kuskin penkin takana ja etupenkki itselle mieluisassa asennossa. Asetin siis Subarun kuskin penkin itselleni sopivaan asentoon, joka tässäkin autossa on tain asento. Sitten mittaamaan takapenkin selkänojasta etäisyyttä etupenkin selkänojaan. 67 cm. Saabissa sellainen 63 cm. Ei Subaru siis ainakaan ahtaampi ole pituussuunnassa kuin NG-kolkki. Sen sijaan kun mittasin takapenkin hyötyleveyden eli ovet kiinni ja etäisuus oven kyynärnojien välistä, niin yllätyin: 129 cm. Saabissa leveyttä 8 cm enemmän. Tämä ei kuitenkaan ole meidän taloudessa kriittinen mitta, kun takana on kaksi turvaistuinta eikä keskellä kuin korkeintaan satunnaisesti joku kassi.

Ei huonot mitat sinänsä, että Subaru on kuitenkin 11 cm Saabia lyhyempi auto ja akseliväliäkin 6 cm vähemmän.

Sisältä auto oli perussiisti ja ehjä, mitä nyt jotkut ihmeelliset pyörylän muotoiset tahrat oli sisäkatossa tavaratilan yläpuolella. Kun virrat laittoi päälle, alkoi radio soittamaan jotain jeesuskanavaa. Ekaksi omistajaksi huoltokirjaan oli merkitty Seppo, mikä kuulostaa keski-ikäiseltä (sori kaikki Sepot). Ei huonot lähtökohdat helmelle vaihtoautolle. Hanskaboksissa oli vanha ote, jossa edellisen omistajan nimi, joka ei ollut Seppo. Eli ainakin kaksi omistajaa autolla ollut.

Ei tullut tsekattua mikä Subarun huolto-ohjelma on, kun Subaruiden huoltokirja on jotenkin jakomielitautinen. Siinä on ruudut tasavuosille/15 tkm ja välissä ruudut puolikkaille vuosille ilman km-määrää. Siitä ei siis oikein saa selvää pitäisikö auto huoltaa puolen vuoden välein jos puolessa vuodessa ei tule 15 tkm täyteen, vai miten ne huoltovälit oikein menee?

No tämä oli huollettu suhteellisen säntillisesti vuosittain noin 15 tkm välein, mutta yksi väli oli venähtänyt 21 tkm:iin. Viimeisin huolto oli kuitenkin tehty lähes 2,5 vuotta edellisen jälkeen, kilsoja oli toki kertynyt vain 17 tkm tuona aikana. Mutta silti pistää ihmetyttämään miten vaikea on huoltaa muutaman kymppitonnin maksavaa omaisuutta, jonka jälleenmyyntihinnassa huoltomerkinnät kyllä näkyvät.

Ulkoa autosta jäi sellainen mielikuva, että sillä on ajettu paljon hiekkateitä, koska esim molempien etuovien alareunat näytti tältä:

Kuva

Lisäksi pieniä naarmuja oli vähän siellä sun täällä, toisessa takakulmassa jonkunnäköiset nirhaumat. Luulin ensin, että toisessa ajovalossa on pesurin jäljiltä pisaroita, mutta sitten huomasin että ne olikin pieniä naarmuja:

Kuva

Tiedä sitten mistä nuokin tulleet. Noin vähän ajetuksi ja arvokkaan pään autoksi ihmeellisen paljon pientä nirhaumaa siellä sun täällä.

Vaikka en katumaastureille koskaan ole lämmennyt, niin nyt kun pääsi Foresteriin tutustumaan, niin kyllä tollanen Foresteri voisi olla ihan hyvin seuraava auto, vaikken sitä nyt vielä ajanutkaan. Diggaan kyllä 2013-> mallista enemmän noin ulkonäön puolesta, mutta tuollakin kyllä ajelis. Mikään tyylivehje tuollainen Subaru ei ole, mutta kestävyys, matala arvonalenema ja ominaisuudet korvannee sitten sen muotopuolen. Ja onhan tollanen ihan persoonallinen verrattuna johonkin Kaskaihin tai CR-V:hen.

En vaan tiedä oonko totuttanut itseni liian siliteltyyn autoon nyt tän loppuunajetun kanssa, kun on maalattu aina tarpeen vaatiessa ja pistetty pienimmätkin jutut kuntoon. Tän Subarunkin varmaan lähettäisin ekana maalarille puskurien ja ovien alareunojen maalaukseen. Ruostetta ei näkynyt korissa missään, mutta kai nuokin alkaisi hoitamattomina kukkia muutamassa vuodessa. Ehkä mun pitäis oikeasti katsoa seuraavaksi uutta eikä käytettyä autoa, että kelpais. Uus Forester maksais noin 16 t€ enemmän kuin tämä käytetty. Onhan siinä hintaeroa, mutta seitsemän vuotta ja noi naarmut ja muut on kuitenkin jotain sekin.

Auton alle vilkaisin sen verran että katsoin onko vuotoja näkyvissä ja näkyykö ruostetta. Pintaruostetta alustan rakenteissa joo, mutta pakoputkien liitokset takapuskurin alla kiinnitti huomion:

Kuva

Yks kaveri kerran totesi että Subarulaisilla on jäänyt kemiantunnit yläasteella väliin, kun ne ei ymmärrä galvaanisen parin käsitettä ja on sotkeneet yhteen vääriä metalleja autojensa rakenteissa. Olisko tää nyt sellanen paikka? Mulla on 4,5v vanhemmassa ja 240 tkm enemmän ajetussa Saabissa alkuperäiset pakoputken liitokset nätimmässä kunnossa.

Takaisin duuniin ajaessa pohdin että tässä on nyt alla muutaman tonnin ritsa, jossa korissa vähemmän kiveniskemiä, sisusta yhtä siistissä kunnossa, tehoa ja vääntöä enemmän jne. Olisko järkeä viisin-kuusinkertaistaa käyttöautoon sitoutunut pääoma, jotta sais tuollaisen vähän uudemman nelivedon? Ei ehkä. Mutta ei näitä ratkaisuja järjellä tehdäkään. Tänään ei kuitenkaan tullut kauppoja.
Viimeksi muokannut AZP, To Helmi 21, 2019 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Omasta kokemuksesta Subarun maalipinta on jotenkin tosi ohuen ja naarmualttiin oloinen.

Muutenkin 5-10-vuotiaat on monesti tosi kauhtuneen oloisia. Sellaista oikeasti helmeä ja priimaa voi olla vaikea löytää.

En nyt muista, onko vorresterissa mitään kiveniskuteippejä, mutta syytähän olisi, jos ei ole mitään astinlautoja laitettu.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Takaovessa on kohtuuisot teipit alareunassa takaosassa, siinä kohtaa jossa pelti alkaa kaartua ulospäin ennen takakaarta. Ne teipit oli myös saanu aika hyvin osumaa. En mä tiedä mistä ne kivet on poukkoillu, kun etupyörä on kuitenkin melko hyvin lokarin sisällä ja pienet muovilirpakkeet niissä on ikään kuin roiskeläppinäkin. Mut jos ajelee pidempää mutkaista hiekkatietä Vatasena, niin lentäähän siinä kiveä joka suuntaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Sun ajoilla Outlander Phev voisi olla fiksu valinta. Oli itsellänikin harkinnassa, mutta kun se ei täyttänyt kriteeriä "pienempi kuin NG93" ja toissijaista kriteeriä "jos ei ole pienempi kuin NG93, on oltava 7-paikkainen", niin ei edennyt pohdinta sen pidemmälle.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Entäs Suzuki Grand Vitara?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Outlander PHEV on korkealla listalla kun seuraavaa autoa harkitaan. Autossa ei sinänsä muuten ole mitään houkuttavaa muuten kuin se lataushybridivoimalinja. Alkanut olla vähän sellainen olo, että jos seuraavaksi katsoo uutta tai jotain kalliimpaa autoa, niin sen ei välttämättä soisi olevan polttomoottoriauto. Ihan jo pidemmän ajan jälleenmyyntiarvon kannalta.

Kaverilla oli joitain vuosia sitten 2008 Grand Vitara. Sellaisen tilat pitäisi käydä verifioimassa, että onko riittävät. Silloin ainakin kaveri kommentoi että tavaratila siinä vastaa suunnilleen jonkun alemman keskiluokan hätsbäkin konttia, mikä ei välttämättä ole ihan riittävästi. Mutta ilman mittanauhaa ei voi tehdä päätöksiä. GV:t alkaa olla vain vähän harvinaisia kun hakee tuollaista maksimissaan 7-8 -vuotiasta autoa, varsinkin automaattivaihteilla. GV olisi kuitenkin näistä mukamaastureista niitä harvoja Foresterin ja Outlander PHEV:n lisäksi, jotka voisin pihaan kelpuuttaa.

Uudempi Vitara voisi olla ihan hauska ja hinnaltaan edullinen auto, mutta siinä taitaa jäädä sisätilat auttamattomasti liian pieniksi meidän perheelle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin