"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ne ei-vaadittavat pikku- (ja vähän isommatkin) fiksailut on edustaneet tän loppuunajetun viiden tonnin vuosikustannuksissa keskimäärin reilua 800 euroa vuodessa. Iso summa toki, mutta kokonaisuuteen nähden kuitenkin sellainen, ettei se isoa kuvaa muuta.

Mutta toki varmasti halvemmalla pääsisi ostamalla sen tonnin ruoskan ja ajamalla sen paaliin kun jotain laukeaa ja tilalle uusi tonnin ruoska. Siinäkin kuitenkin voi käydä niin että niitä paalauksia osuu joskus kohdalle kaksikin vuodessa, jolloin pelkät pääomakulut ja arvonalenema on vitosen sijasta kaksi tonnia vuodessa. Siihen päälle nuo pakolliset kulut niin äkkiä sitä siinäkin ollaan viiden tonnin kieppeillä. Hyvällä tuurilla se tonnin katiska kestää parikin vuotta (ks. yllä kokemukse '83 Polosta), jolloin tuleekin kivampi laskelma.

Toisaalta on myös niin, että kun nykykäytössä se Polo ei täytä meidän perheen speksiä kuljetus- ja vetokyvyn, toimivan ilmastoinnin sekä vaihteiston automaattisuuden suhteen, niin äkkiä käy niin, että sitä joutuu katsomaan kahden tonnin katiskoja. Ja niiden riski päätyä paaliin seuraavan 12 kk:n aikana on yhtä suuri kuin sillä tonnin ilmastoimattomalla Pololla. Ikävänä vuonna kaksi kahden tonnin autoa paaliin on jo sellainen otos, että sitä vastaan haluaisi ostaa vakuutuksen :mrgreen:

Mutta kun ei tässä viimeisillä rahoilla kuitenkaan pelata niin kyllä mä pidän jotain limiittiä siinäkin minkä kuntoisella autolla sitä ajellaan. Lisäksi sen priimakuntoisen katiskan löytäminen vaatii aikaa ja vaivaa, koska varmaan 90 % niistä tarjotuista katiskoista on käytännössä välittömässä paalauskunnossa. Sen takia tuo tonnin/kahden katiska -taktiikka on itseltä poissuljettu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Njoo, mutta kuten tuolla jokunen sivu aiemmin laskeskelin, niin olen päästellyt 307 Pösöllä reilun tuplamatkan vuodessa vs. loppuunajettu saappi ~3500€:lla. On se kuitenkin 1500€ edukkaampaa ja prosenteissakin laskettuna isohko ero. Sisätiloiltaan nuo lienevät NG-kolkin kanssa likimain samaa kokoluokkaa, jos 307 ois ollu vielä SW versio, niin veikkaisin Pösöä peräkontiltaankin farkkusaabin voittajaksi (en jaksa tarkistaa faktoja, jätän sen innokkaammille, sillä faktat monesti pilaa hyvän tarinan :lol: ). Itselle on ainakin tilat riittänyt tässä hatchback versiossakin, takakonttiin menee fillari kokonaisena "heittämällä" kun on takapenkit kaadettuna jne.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Max tonnin hintaluokassa joku ranskalainen on varmasti aika hyvä vaihtoehto. Toyotassa joutuu tyytymään 10 vuotta vanhempaan, mutta korjauskuluissa tulee varmasti halvimmaksi. Paitsi jos pääsee hitsailemaan.

Omat kokemukset ranskalaisista autoista liittyy äidin 03 vuosimallin 1.2 16v Clioon jolla opettelin ajamaan, sekä 405 Pösöön. Molemmat olivat hyviä ja vähävikaisia autoja. Pösö oli vaimon perhepiirissä uudesta alkaen 91-15.

Laskeskelin itse tuon osamaksuvolkkarin pääomakuluja ja kalliiksihan tuo tulee, ei taida 5000 vuosikulut riittää kun otetaan pääoma- ja rahoituskulut sekä kaikki juoksevat kulut huomioon. Siihen päälle sitten vielä se DSG:n vääjämätön porsiminen kolmen vuoden pitoajalla :mrgreen:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Ke Tammi 23, 2019 21:56
Mahtavaa. Olenki ihmetellyt, mistä takaraivoon on ilmestynyt pieni kuiskuttava ääni, että yksityisliisarirellu olisi oiva vaihtoehto seuraavaksi autoksi :mrgreen:

Oliko porrasperäinen Polo muuten myös meluisa ja janoisa? Täytyy sanoa, että sitä Poloa välillä kaipailen, oli se vaan hintaansa nähden niin käytännöllinen peli. Takapenkin kun kaatoi, niin olisi voinut kuvitella änkevänsä tavaratilaan vaivatta toisen mokoman Polottimen :mrgreen:

Ja siis 3900 mk:n autoon vuoden aikana kaksi uutta takajarrujen pyöräsylinteriä ja omatekoinen fiksi pakoputkeen, ei muuta. Ja kaverille vaihtokaupan ehtona ollut leimaus kerrasta läpi ilman mitään valmistelevia toimenpiteitä. Das Auto. Saksasta. Nih.
Mulla ei ole kyllä mitään muistikuvia Polon äänimaisemasta. Parikymppisenä oli vähän muut jutut mielenpäällä. Auto ei tainnut olla mulla ajossa kuin joitakin kuukausia, sitten siihen tuli joku vika, valutti ainakin öljyä ja lisäksi ei halunnut oikein startata, niin paaliin sen taisi faija toimitella.

Noihin aikoihinhan tuli ajeltua myös 90:lla, nopaksiko sitä kutsutaan. Oli mutsi-vainaan laite, ostettu perheeseen joskus vuonna 90 muutaman vuoden vanhana. Lisäksi faijalla oli Mondeo ja sen jälkeen ng900, joilla tuli myös rällättyä.

Ensimmäinen autoni oli Fiat 124, ladan 1600 koneella. Taisin olla 12 kun sen sain pelto- ja jäärata-autoksi. Kova peli. Oli vielä Special-malli. Tihkutkytkin ja levyjarrut. Auto oli kaverini kanssa yhteinen. Kaadon jälkeen vietiin se oiottavaksi (lekahoitoa pelteihin) halliin, joka oli hieman rinteessä. Lopputuloksena se, että ulos pakitettaessa ei ollut jarruja ja kaveri, tuolloin 10v, täräytti sen toisen rakennuksen seinään.

Oon btw. melkein rakastunut tohon relluun, pitänee raportoida ketjuunsa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

McStadey kirjoitti:
Pe Tammi 25, 2019 17:11
Max tonnin hintaluokassa joku ranskalainen on varmasti aika hyvä vaihtoehto. Toyotassa joutuu tyytymään 10 vuotta vanhempaan, mutta korjauskuluissa tulee varmasti halvimmaksi. Paitsi jos pääsee hitsailemaan.
En kyllä jaksa uskoa, että olisi joku 1993 vuoden toyota tullut korjauskuluiltaan tätä nyt ajossa olevaa 2003 vuoden pösöä merkittävästi edullisemmaksi. Kyllä taannoin Subaruunkin joutui joitain pikku hommia tekemään (katkennut jousi, iskaria, pakoputkea, kytkimen työsylinteri, jarruosia jne), että ei ne Japsitkaan ihan ilman remonggia etene maaliman tappiin :D
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Puhumattakaan siitä, että millainen se 90-luvun Toyota on ajaa tai millainen se on kolarissa vs. esim. 307 :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

En usko minäkään, että 10v vanhempi Toyota olisi huolettomampi kuin 2003 Pösö. Tuossa 25 vuoden iässä alkaa ruosteettomat yksilöt olemaan harvinaisia ja ruostekorjaus se on mikä sitten maksaa, kun aletaan kunnolla paikkaamaan. Jos nyt olisi pakko tonnin katiskaan langeta, niin kyllä valinta osuisi ennemmin uudempaan ranskikseen kuin vanhempaan toyotaan.
V.J.S kirjoitti:
Pe Tammi 25, 2019 12:25
Njoo, mutta kuten tuolla jokunen sivu aiemmin laskeskelin, niin olen päästellyt 307 Pösöllä reilun tuplamatkan vuodessa vs. loppuunajettu saappi ~3500€:lla. On se kuitenkin 1500€ edukkaampaa ja prosenteissakin laskettuna isohko ero. Sisätiloiltaan nuo lienevät NG-kolkin kanssa likimain samaa kokoluokkaa, jos 307 ois ollu vielä SW versio, niin veikkaisin Pösöä peräkontiltaankin farkkusaabin voittajaksi (en jaksa tarkistaa faktoja, jätän sen innokkaammille, sillä faktat monesti pilaa hyvän tarinan :lol: ). Itselle on ainakin tilat riittänyt tässä hatchback versiossakin, takakonttiin menee fillari kokonaisena "heittämällä" kun on takapenkit kaadettuna jne.
Niin se oli tämä laskelma joulukuulta:
V.J.S kirjoitti:
Pe Joulu 14, 2018 21:03
Meinasin tulla linkkaamaan tänne tuon saman Kauppalehden artikkelin Berlingon ja Berlingo-kopioiden maailmanmestaruudesta :D
Noh, koska se olisi turhaa, laskeksitaanpa huvikseen sitten vaikka vasta sisäänajetun (333000km, ei siis mikään loppuunajettu :mrgreen: ) Peugeotin käyttökuluja viimeisen 12kk aikana, ajettuna n. 20tkm, todellista ehkä vähän vähemmän, kun Audilla tuli kuitenkin ajettua osan vuotta.

Bentseeni: 7,3 l/100km (kesällä seiskan pintaan, talvella 7,5 pintaan) keskihintaan vaikkapa 1,50€ = 2190€.
Ajoneuvovero: 273€/v
Liikennevakuutus: 580,60€/v
Katsastus päästömittauksineen n. 60€
Uudet Achillekset: 220€
Yks öljynvaihtohuolto + ilmanputsari: n. 40€
Vetonivel: 64,90€
Vetonivelen suojakumi marmorilta (Motonetin vetarisarjan mukana tullut kumi kesti n. 7kk :D ) 75€.
Laatikkoöljyä 3litraa 31€ (tuota menee reilu litra aina ku vetarin kumia vaihtelee)
Lasinpesunesteet ehkä 10€
Pakoputken takapönttöön uusi klemmari 3,90€
Takapöntön elvytystä hitsaamalla, lankaa meni ehkä metri ja kaasua jokunen gramma, en mitannut, ei lasketa :D
Yksi polttimo takavaloihin: löytyi omista laareista.
Taisin kerran pestäkin tuon kesällä, hintaa n. 1/20 autoshampoopullon hinnasta, ei lasketa, koska pullo oli jo ostettu aiemmin.

Kokonaishinta sisältäen kaiken muun paitsi arvon aleneman: 3548,40€. Halpaa? Ei. Kallista? Ei. Sopuhintaista? Ehkä.

Kertaakaan ei ole tielle jättänyt tai ollut käynnistymättä. V-käyrää on vähän nostellut toi vetarin kumin jatkuva porsiminen, mutta muuten menty ihan perus kuluvien osien vaihdoilla. Arvon alenemaa tai pääomakuluja ei tommoseen ~2v sitten 900€:llä autohäkkikauppiaalta ostettuun ei montaa kyNppiä pysty laittamaan. Tuo lienee nykyarvoltaan jossain ~700€ hintaluokassa.

Noiden lisäksi on omassa omistuksessa aiemmin (ei siis sisälly 12kk laskentaan) uusittu takaiskarit (Magnum Technology, jtn 30€/kpl Sparetolta), vaihdettu vetarin suojakumi aiemminkin (aina se sama porsii, prkl), toinenkin öljynvaihtohuolto, tulpat kertaalleen, pakoputken kannatinkumeja pari kpl, termostaatti, takapyörän laakeri (laakeri ei hajonnu, mut pyöränpultin kierrereiästä meni kierteet), 8kpl pyörän pultteja, takajarrulevyt + palat, lasinpesurin pumppu, yks tai kaks polttimoa (en jaksa muistaa), sulat eteen & taakse, moniurahihna, puhaltimen etuvastus (oli rikki jo ostettaessa) ja jäähdytysnesteet.
Tuo on ihan hyvä suoritus, ja huomio kiinnittyy tietenkin vielä tuplakilsoihin mun ajeluihin verrattuna. Tosin tuohon kulutukseen en itse automaattibensalla pääsisi, menisi varmasti yli 10 litraa sadalle, eli polttoainekuluista voisi mun ajossa vähentää ehkä 600-700 €, ei puolta. Mutta simuloidaanpa vielä kerran miten tämä kuluva vuosi saattaisi mennä, jos vaikka noihin korjailuihin ja muihin menisi saman verran kuin Pösöön:

dieselit: 1045 € (fossiilisella 1,40 €/L, 8,3 kulutuksella ja 9 tkm)
verot: 716 €
vakuutus: 366 € (miten Pösössä voi pelkkä liikennevakuutus maksaa 580 € 8O )
katsastus: 25 €
renkaat: 120 € (laskennallinen, yhdet testi voittaja kuluu vuoden aikana 30 %)
huolto: 30 € (tänä vuonna luvassa vain pieni huolto, eli öljyt ja suodatin)
korjaukset: 175 € (Pösölaskelmasta)
nesteet: 10 € (Pösölaskelmasta)
arvonalenema: 800 €

YHTEENSÄ: 3287 €

Parhaassa tapauksessa tuosta jää korjaukset kokonaan pois, jolloin oltaisiin melko tarkkaan 3100 oirossa.

Pösön kustannuslaskelmasta kun oikaisee ajetut kilsat ja kulutuksen mun ajoille ja automaattivaihteille ja huomioi nuo rengaskulut vielä yhtäläisiksi tuon yllä listatun Saabin simuloinnin kanssa, niin Pösön kustannustaso samoilla laskuperusteilla on noin 2700 euroa, jossa ei ole otettu sitä minimaalista arvonalenemaa vielä huomioon. Ja tottahan on, että tonnin hintaluokassa toteutuneiden hintojen jakauma on sellainen, että turha sitä on kauheasti yrittääkään arvioida, mutta sanotaan nyt tasapuolisuuden vuoksi että Pösön arvosta lähtee satanen. Sitoutuneen pääoman korkoa nyt on tässä hintaluokassa turha miettiä, se on kympistä kolmeenkymppiin vuodessa. 9 tkm/v Pösöily maksaisi siis mulle noin 2800 euroa vuodessa, jos porsimukset olisi V.J.S:n toteuman luokkaa.

Eli tonnin pösöllä kurvailu tulisi tässä skenaariossa noin 500 euroa halvemmaksi kuin Saabilla ajelu. Se on sitten taas makuasia, kummalla haluaa ajaa, molemmissa autoissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Ei tämä munkaan vertailu ole mitään halvimman autoilun etsimistä, vaan se sisältää aina myös laadullisen elementin, eli vertailun siihen mitä sillä rahalla saa (tilat, turvallisuus, suorituskyky, luotettavuus, henkinen hyvinvointi). Ja huolettomuuden merkitystä korostaa tosiaan se, että kyseessä on meidän perheen ainoa käyttöauto, eli kesäautoilukauden ulkopuolella autolla liikkuminen loppuu sitten siihen, jos se tonnin ruoska päättää lopettaa toimimisen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

206:ni on tonnin ranskalainen ruoska, vaikkakin pyöreästi toisen mokoman olen investoinut remmeihin, tukivarsiin, renkaisiin sun muihin. Ulkonäkö on hieman nuhjuinen, mutta näen sen siinä mielessä positiivisena, että sillä voi harjoitella kenttäolosuhteissa pakkelointia, hiontaa ja maalausta. Omista autoistani ulkonäöllisesti helmi on ollut vain yksi. Muissa on jotain pientä naarmua tai koloa ollut enemmän tai vähemmän.

Liisari houkuttaa enemmän ja enemmän. Siinä vaiheessa, kun 400 €/kuussa saa C-segmentin auton, josta kuukausimaksun lisäksi tarvisi maksaa vain bensan, niin se on menoa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kyttää tarjouksia. Autoverkkokaupalla, Länsiautolla ja Metroautolla on ollut tohon meneviä. Mm. Auris Hybrid-farkku vuokeksi 199e/kk sisältäen auton. 201e/kk ei mene muihin.

Lisäksi kannattaa funtsia, että onko se C-segmentti pakollinen. Aikuiselle miehelle tai turvakaukalolle takapenkin tilat ei Clion farkussa piisaa, mutta muuten menee toimii. Ja nää nykyajan pikkukinderit on aika hyviä ajaa. Kylillä ja valtaväylillä.

Edit. Ja mitä tässä taannoin laskeskelin, niin Capturilla taisi kustannus olla joku 290e/kk plus polttoaineet 3v. diilillä. Ja nythän samaa laitetta saa 189e/kk (mulla 229e/kk), toki tarjokkaat ovat ymmärtääkseni vanhempia ja 4v. takuu ei siten kata koko 36kk diiliä, mutta ehkä puolet siitä.
Viimeksi muokannut 2.polvi, La Tammi 26, 2019 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä tuo unelma on ollut jo totta ainakin noissa Länsiauton kampanjoissa. Astraa ja Grandlandia ollut tarjolla talvirenkaineen 299 oiroa/kk, siihen saa huolenpitosopimuksen jollain noin 30 oirolla/kk ja veroihin ja vakuutuksiin pitäisi riittää loput n. 850 € vuodelle. Ajomäärää ja kautta on sen verran vähän, ettei rengaskuluja ehdi syntyä ja takuu voimassa koko pitoajan.

Ja tosiaan jos tinkii vielä segmentistä niin eikös tetammen taloudessa ollut 199 €/kk Corsa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Meillä melkein C-segmentti on pakollinen, kun pitää suhteellisen säännöllisesti 4 aikuista ja yksi lapsi kulkea ja ainakin kerta vuoteen myös matkatavaroiden kanssa.

Hyundain i30 Fastback kiinnostaisi jossain määrin. Kaasu-Astra olisi myös mielenkiintoinen, mutta sitä ei tomaatilla saa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kun sääkartat loistaa sinisenä, minkä johdosta iltapäivälehtien lööpit loistaa punaisena TAPPAPAKKASESTA, innostuin minäkin talvivarustelemaan Saabia:

Kuva

Jos kuva näyttää jotenkin tutulta, niin saman tuunauksen tein kolme vuotta sitten kun pelkäsin henkeni edestä pakkasten edellä :mrgreen:

2016:n jälkeen talvet onkin menty maski auki. Tarkkasilmäinen huomaa, että uudemmassa kuvassa alemmasta lipareesta puuttuu kuskinpuoleisesta päästä pätkä. Ei mitään hajua mitä sille on tapahtunut viimeisen kolmen vuoden aikana, varmaan käynyt orava purasemassa pätkän makuualustaa petiinsä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

AZP kirjoitti:
La Tammi 26, 2019 21:43
Ja tosiaan jos tinkii vielä segmentistä niin eikös tetammen taloudessa ollut 199 €/kk Corsa?
Joo. On edelleenki. :mrgreen:
Tai vähä päälle ku emäntä halus metallivärin...

Tällä hetkel näyttää olevan mokka samal systeemillä
https://www.lansiauto.fi/ajankohtaista/ ... njahintaan

Muistaakseni meidän soppari on 2.5v ku tuos 33kk. Kilsat kyl käy vähä jämptiks...
En oo kyl yhtään laskenut kuinka järkevä soppari toi on mutta samaan kuukausihintaan ei kyllä kummostakaan käytettyy saa kun käsirahaa ei isosti ole jäänyt säästöön.

Takuuhuollossakin toi kävi kun lämppärin puhallin älämöi, ite huolto kesti alle tunnin ja ajan sai seuraavalle päivälle.

Vielä oltu tyytyväisii, mun ei tarvii murehtii et pääseekö emäntä töihi. Ja nurkissa on näppärä, näillä keleil poistuu risteyksistäkin paljo nopeemmin ku perheen tehokkaammat(ng900/mondeo 2.2 tdci). Liekö ajonvakautus sit kehittyneempi vai vaikuttaako vaan lyhyt akseliväli siihen et parempi vetopito. Tai sit vaa tehonpuute :lol:

Neljä aikuista tuohon mahtuu hyvin mut sit se on siinä..
Tuossa istutaan kans vähä korkeemmalla niin tila on varmaan saatu sillä.

Mut oot oikeessa et kyl autos täytyy olla vähä laatuu ja ominaisuuksia et siinä viihtyy. Kyllä tuon mun työmatkan(35km) pärjäis helposti jollain säästöpossulla mutta en kyl haluu.. Jännitän sit vanhalla autoliiton plusjäsenyyden kera. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eilen tuli harrastettua Saabilla melkein offroadia. Tarkemmin sanottuna tuli jäätyä jumiin ihan suoralla tasaisella tiellä. Vikaa voi etsiä pääasiassa kuskista ja tien omistajasta, jotka istuu molemmat tässä näppäimistön ääressä :mrgreen:

Oltiin mökillä käymässä ja siinä pihatiellä sellainen 5-10 cm kovaa jäätä, kuten koko mökkitie oikeastaan maantieltä asti. Hyvinhän tuollaista jäistä tietä ajaa kunnon nastoilla, mutta sitten juuri ennen mökin parkkista oli jäässä kaksi poikittaista railoa, jotka syntyneet sulamisvesien kuljettua tien poikki nyt viime aikojen plussakeleillä.

Mennessä railojen ylitykset meni ihan ok, palatessa ensimmäinen meni hyvin, mutta toiseen valitsin hieman väärän ajolinjan ja ajoin lisäksi hieman liian hiljaa, koska halusin varoa ettei auton pohja kolahda jäähän. Koska tielle on viimeksi tuotu sepeliä ties koska, ja tie on siten käytännössä multaa, joka pehmenee keväisin mudaksi, niin siihenhän sitten jämähti railoon molemmat etupyörät ja Saappi vielä vienosti pohjastaan kiinni jäätä vasten.

Siinä sitten hetken heijailin autoa kaasulla edes takaisin, kävin heittämässä pyörän eteen ja taakse lunta, sammalta ja ties mitä kaikkea lapioon siinä osui, ja sain rakennettua lopulta kuoppaan sellaisen rampin josta pääsin peruttaamanaan railosta ylös. Sitten uusi yritys fiksummalla ajolinjalla, ja ylitys ei tuottanut ongelmia.

Tänään aamulla kävin sitten hakemassa tankillisen Mytä ja vielä ennen töitä piti käydä pesemässä eilisen seikkailun jäljet pois kyljestä:

Kuva

Mulla oli jo viime kesänä mielessä tilata tielle kaavinta ja sepeliä, mutta se jäi sitten tekemättä, kun kesä oli niin kuiva, ettei tuo tien pehmeys enää kevään jälkeen vaivannut. Tänä vuonna pitää ryhdistäytyä ja pistää tie kuntoon.

Tässä seuraavaa autoa pohtiessa miettinyt että maavara on pop, nelivedolla ei niin käytännön merkitystä. Tästäkin pinteestä olisi päästy kun maavaraa olisi ollut enemmän, jolloin olisi voinut yksinkertaisesti ajaa railon yli rohkeammin. Toki nelivedolla ei olisi ollut sitäkään huolta, ja se olisi todennäköisesti puskenut vaivatta tuosta kuopasta ylös, ellei takapyörien pito olisi loppunut jäisellä tiellä kesken. Maavara on kuitenkin se, joka tuntuu aina loppuvan ekana kesken, kiitos tietenkin vuosi sitten asennettujen madallusjousienkin. Tämä talvi on ainakin Turussa osoittanut, että madallusjouset ei ole hyvä idea ympärivuotiseen käyttöautoon isossakaan kaupungissa, ja katumaasturi-ideologia on alkanut näyttää huomattavasti aikaisempaa järkevämmältä.

Tän aamun pesun jälkeen vilkaisin etukaaria ja totesin että on aika taas uusia massakäsittely kaarien takareunaan. Nuo kaarethan maalattiin syksyllä 2015, kun autoa ostaessa kaarien takakulmien maali oli 300 tkm kurakylvyn jäljiltä poissa ja pelti oli pintaruosteessa. Sen jälkeen olen kaksi kertaa sutinut massaa tuohon kanttaukseen, mutta se kuluu siitä kyllä kohtalaiseen tahtiin pois. Nyt alkoi kanttauksessa olla taas pintaruostetta, joten täytyy varmaan käyttää vähän teräsharjaa ja sinkkimaalia tuohon kohtaan ennen maalausta.

Muuten tämä vuosi on alkanut ihan suunnitelmien mukaan; rahaa on mennyt vain dieseliin ja omistamisen pakollisiin kuluihin (verot ja vakuutus), niin ja tänään sitten vuoden ekaan pesuun. Normaaleja käyttökuluja siis, ja jos vuosi jatkuu tällaisena, niin voidaan päästä kolmosella alkavaan vuosikustannukseen. Mainittuihin maali- ja ruostefikseihinkin materiaalit löytyy hyllystä, eikä autossa ole muutenkaan mitään korjattavaa tai uusittavaa, joka vaatisi hankintoja. Pissapojan säiliökin on täynnä ja tallissa on vielä viiden litran kannu kunnon talvinestettä :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Huomas taas mun allergisuuden ruosteelle. Kun eilen aamulla pesun jälkeen katselin noita etulokareja niin sen jälkeen oli loppupäivän taas nettiauto auki ja ajatuksissa että loppuunnajetun lähtölaskenta alkoi. Jotenkin vaan korpeaa se, että ruostetta on paikassa, josta ne on itse jo kertaalleen hoitanut pois.

Tällaset pikkukikkarat siis sieltä löytyi:

Kuva

Kuva

Toi kuskin puoli pitänee hoitaa niin että irrottaa helman, kun pukkaa jo vähän ruskeaa sieltä alta. Selvyyden vuoksi todettakoon, että silloin 2015 kun lokarit maalattiin, niin helmat eivät olleet irti. Toisaalta kun miettii että 11,5-vuotiaassa 333 tkm ajetussa autossa nuo on ainoat näkyvät ruosteet, niin ei se kai huono suoritus ole.

En sitten tiedä aiheuttaako tuota ruosteherkkyyttä kaarissa juurikin se, että ne on jo kertaalleen maalattu. Eli onko niin että edellisellä maalauskerralla sinkitys on hiottu pois ja vedetty siihen päälle sitten kunnon pohja- ja pintamaalit. Siitä sitten pienikin kolo maaleihin niin lähtee sinkittömällä pellillä ruoste puskemaan ruskeaa. Muutenhan pellin pitäisi kai näyttää samalta kuin tässä Nettiautosta napatussa kuvassa:

Kuva

Pohjalevyssä auton alla kun on pari kohtaa jotka vaatis myös putsauksen ja maalin sekä massan, niin ehkä pitää keväällä ottaa sellanen puolen päivän ruostetalkoo. Irrottaa pohjasta suojamuovit ja helmat ja vetäsee rälläkkään kiinnitetyllä teräsharjalla ja/tai hiekkapuhaltimella ruosteet pois kaikkialta mistä saa ja maalia ja massaa päälle. Tää kun ei tunnu ajamalla hajoavan, niin pitää kai pohjakin pitää kunnossa ettei ala mätänemään hiljakseen kadotukseen. Talkoopäivän voisi ottaa vaikka jo viikonloppuna, mutta talli on ehkä vähän liian viileänä ja kosteana vielä maalaushommiin. Parempi tehdä keväämmällä, niin tulee hyvä.

Tuli siis kuitenkin palattua taas katselemaan potentiaalisia Saabinkorvaajia. Katselin myös vielä viimeisiä Saabeja, jotenkin tekisi mieli vielä femmaankin itsensä sotkea ennen kuin nekin häviää Suomen teiltä. Turun seudulta muutenkin löytyy alle 15-vuotiasta femmavalikoimaa tasan yksi: https://www.nettiauto.com/9989446

On vaan Vaihtovehon hinnottelu aika poskellaan. Toki on varmaan siisti ja hyvillä varusteilla, mutta muualta saa samoilla pääspekseillä kolmesta viiteen tonnia halvemmalla ja Ruotsista hakemalla säästäisi vielä lisää. Tai sitten kun selaili vähän muita merkkejä samoilla spekseillä niin aika Saab-lasit saisi olla päässä, että on valmis maksamaan yhdeksänvuotiaasta perusdieselaabista melkein 23 tonnia. Voishan tuota katsomassa ja koeajamassa käydä, kun en ole koskaan NG-femmaa itse ajanut, mutta kaupanteko varmaan jäisi, jos ei hinta putoa ykkösellä alkavaksi.

Verrokkina vaikkapa tällaiset reilu vuoden ikäiset saman kokoluokan autot, jotka ei nekään varusteitaan häpeä:
https://www.nettiauto.com/10216151
https://www.nettiauto.com/10278094

Samalla tarkistin päivän hinnan loppuunajetulle. Joulukuussa Nettiautosta löytyi useampia kolmosella alkavia pyyntejä kenosilmäisille kolkeille, nyt näyttäisi halvimmat olevan neljän ja viiden tonnin välillä. Hinnat nousee siis kolkeissakin :mrgreen:

Kävi jo mielessä laittaa kokeilumielessä auto Nettiautoon jollain vitosen hintapyynnillä ja katsoa mitä tapahtuu. Mutta ehkä teen sen vasta kesämmällä, kun on kakkosautoa liikenteessä. Nyt kävisi pahimmassa tapauksessa niin että auto viedään käsistä ja lähistöllä ei ole tarjolla mitään kiinnostavaa ja/tai järkevää ostokohdetta välittömästi saatavilla. Ei meinaan ole automaattilinkojakaan tarjolla Varsinais-Suomessa kuin yksi ylihintainen. :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin