"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Saabin polttoainevalo on kyllä kalenterintarkka. Eilen oli taas palkkapäivä, joten mittarissa loisti keltainen bensamittari. Oli siis aika kurvata taas Skanssin Nesteelle hakemaan Neste Mytä. Tämä oli seitsemäs kerta putkeen kun tankkaus osuu kuun puolivälin paikkeille. Tämä kertoo osittain ajosuoritteen tasoittumisesta tankilliseen kuussa, eli vähän matkoista riippuen kuukausittain on kertynyt mittariin sellainen 550-700 km.

Tuo Skanssin asema on kyllä typerin bensa-asema mitä olen missään nähnyt. Asema on yksisuuntainen ja sillä on vain yksi pari pumppuja: tolpan oikealla puolella ja tolpan vasemmalla puolella. Eli puoli valitaan sen mukaan kummalla puolella tankinluukku on. Asemalla on usein jostain syystä jonoa, ehkäpä sen vuoksi että kauppakeskuksen ja moottoritien ansiosta liikennevirtaa riittää, ehkäpä Neste Myn jakelun vuoksi. No jono on usein vasemmalle puolelle pidempi; oikeanpuolisilla tankinluukuilla varustetut autot lienevät yleisempiä. Sääntöhän on suurinpiirtein niin että Japanialaisissa ja Korealaisissa luukku on vasemmalla ja euroautoissa oikealla.

Pari kertaa olen sitten jonot nähdessäni peruuttanut kylmästi siihen oikealle puolelle japanilaisten jonoon ja tankannut siitä. Typeryyden lisäämiseksi aseman tankkien täyttö on siinä oikeanpuoleisen mittarin kohdalla siten, että kun tankkiauto tulee paikalle, se blokkaa kokonaan tuon oikean puolen. Pari edellistä kertaa onkin mennyt jonottaessa siten että asemalla on auki vain yksi pumppu, esimerkiksi tänään. Parhaimmillaan asemalle oli jonossa kahdeksan autoa puoli yhdeksän aikaan illalla! Meininki oli kuin Itä-Saksassa.

Autossa ei sinänsä ole mitään raportoitavaa, jos tätä tankkaamista ei sellaiseksi lasketa. Tai no joo, kuskin ikkuna vinkuu ikävästi lasia laskiessa ja nostaessa. Se teki sitä jo auton ostaessani ja hoidin vikinää silikonisprayllä, mutta eipä se ollut pitkäikäinen hoito. Pitää taas ruikkia sitä ikkunan tiivisteisiin.

Päivän suuri uutinen on kuitenkin se, että ensimmäistä kertaa tämän Saabin hankkimisesta tuli käytyä koeajamassa jotain autoa. Loppuunajettu ei kyllä ole osaltani vielä lähellekkään loppuun ajettu, mutta olen kesän aikana kehittänyt itselleni jostain "hauska järkiauto" -kuumeen, josta kerran tuli jo avauduttuakin. Kun oli tänään työasioissa menoa Raision puolelle ja sellainen noin tunti ylimääräistä aikaa keskellä päivää, oli pakko käydä vilkaisemassa ja koeajamassa tämä viimeaikaisen mielenkiinnon kohde: https://www.nettiauto.com/9034191

Kuva

Tämähän on nyt Saabistille sitä jotain ihan muuta. Hitautta, ranskalaisuutta, tilavuutta, järkevyyttä, ei preemiumia jne jnpp. Kesän mökkireissuilla kun Saabin takaosaston on usein pakattu kattoon saakka ja koiran kuljetusboksi ängetty turvaistuinmatkustajan viereen takapenkille, heräsi jossain vaiheessa mielenkiinto isompaa tavaratilaa kohtaan. Koska en lähtökohtaisesti pidä kovin isoista autoista (saan nauttia sellaisesta Oldsmobilen kanssa riittävästi kesäisin), mietintä kohdistui sisältä isoihin mutta ulkoa pieniin autoihin.

Ihan hilpeä peli tuollainen oli, nurkkapyörittelyssä pirteän oloinen. Rampilta kehätielle kiihdyttäessä huomasi sitten että niitä hevosia on alle 100 vaikka newtonmetrejä onkin ihan ok määrä. Odotukset oli, että robottivaihteisto on karsea ja auto hirveän meluisa. Odotuksiin nähden voin ehkä sanoa yllättyneeni positiivisesti, mutta ajo robottivaihteistolla oli kyllä silti ärsyttävän töksäyttelevää, eikä autoa voi mitenkään erityisen hiljaiseksi kehua.

Mutta ne tavaratilat!
Kuva

Hattuhyllyyn mitatessa tilavuutta on noin puolet enemmän kuin Saabin tavaraverhoon. Ja se tavaratila jatkuu siitä kattoon asti joka on jossain Näsinneulan korkeudella. Ei tulisi ihan heti katto vastaan.

Koeajon tulos olis sinänsä neutraali, että se ei kiihdyttänyt Berlingokuumetta, mutta ei myöskään vienyt ostohaluja. Auto oli lopulta aika sellainen mitä olin sen ajatellut nettiselailun perusteella olevan. Jotenkin kierosti nauttisin ajella tuollaisella kaapilla, joka edustaa jotain aivan muuta kuin mitä stereotyyppisen odotusarvoisesti minun kuuluisi ajaa. Onkohan tässä taudissa jotain sukulaisuutta saabismille?

No ei tästä enempää, ettei sotketa ketjua offtopic-höpötyksillä. Loppuunajettu ei nyt ole vaihtumassa vielä mihinkään, mutta onpahan peli avattu, jos tilantarve alkaa oikeasti riistäytyä käsistä.

Matka jatkuu, 320763 km mittarissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tetammi »

On muuten berlingo paisunut melko tavalla vuosien saatossa. Tässä veturina ysärin loppupuolen malli
https://1drv.ms/i/s!Aj3BQWixNOGFpUfJKfzjVNwhK8V2

Taitaisi og satku olla melko pieni tai ainaki kapee tuon uuden rinnalla.

Eikös noitaki oo bensaturbona jos niinku järkivaihtoehtoa hakee...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Kyllähän tuohon kakkoskoriseen Berlingoon (pian joku oikaisee, että tuo onkin joku 3- tai 4-koppainen kun sitikkamiehet laskee jokaisen faceliftin uudeksi malliksi) tuli pituutta lisää 25 cm verrattuna tuohon vanhaan. Sinänsä ei ole ihan saman luokan auto enää. Nämä eurooppalaiset pikkupakut on muutenkin kasvaneet salakavalasti välillä todella isoiksi kun on lisätty vähän pidempää akseliväliä ja venytetty vähän sieltä sun täältä. Caddy Maxikin on viisi senttiä pidempi kuin viimeisintä mallia oleva Volvo V70, että on sitä Poloa siinä kohtaa jo venytelty riittämiin. Ja kieroimman näköisiä on nämä jatketut italiaanot: https://www.nettiauto.com/fiat/scudo/8952008

Tuo nykyinen Berlingo on kuitenkin pituudeltaan ja leveydeltään viisiovisten nyky-Focuksen tai nyky-Astran kokoinen. SIis viisiovisen viistoperän, ei farmarin. Silti sisätilat on paremmat kuin kyseisten mallien farmariversioissa, tavaratilahan on itse asiassa merkittävästi isompi ja monikäyttöisempikin kuin Mondeossa tai Insigniassa. Jos ihan vain järkisyillä ajattelee, niin tuollainen autohan on melkein täydellinen: tehoa on riittävästi eikä yhtään ylimääräistä, varustelistalla on ne mitä tarvitaan eikä oikein mitään turhaa dingeldangelia, ajoasento on mukavan pysty (näin selkävaivaisena myös ihan terveellinen asento), ulkomitat on pikkuautosta ja sisällä on suunnilleen ylemmän keskiluokan tilat.

Sitten kun edellä mainittuun järjen riemuvoittoon yhdistää kuitenkin ripauksen sitikan persoonallisuutta, niin autosta on saatu ihan vekkulin näköinen ja oloinen (toki makuasia). Jostain syystä Peugeotin Partner ei kiinnosta yhtään niin paljon vaikka se on käytännössä sama auto. Samoin Fordin ja Volkkarin vastaavat pakutilaihmeet ei herätä mielenkiintoa juurikaan.

Ja Lingo on muuten halpa isolla H:lla: uutena alkaen alle 23 t€, automaattidieselikin irtoaa alle 25 t€:n. Käytettynähän nuo on naurettavan halpoja, muutama viikko sitten myynnissä oli kesällä 2016 rekisteröity automaattidieseli 16 t€:n hintapyynnillä ja tuo eilen koeajamani oli lähes uudenveroinen. Itse asiassa tuo koeajettu yksilö on NEttiauton halvin automaattidieselauto kun hakee 2015 tai myöhemmin rekisteröityjä autoja alle 50 tkm:n. Jos laventaa kriteeriä max 100 tkm:iin niin auto on Nettiauton neljänneksi halvin. Niistä kolmesta halvemmasta kaksi on Berlingoja nekin ja se halvin on C3 Picasso.

Berlingosta on bensaturboja olemassa, mutta en tiedä onko niitä edes saanut automaatilla. Jos on, niin ei pahemmin näy myynnissä. Itselle menisi manuaali, mutta vaimon ajotavat pakottaa meidän perheen käyttöauton automaattivahteiseksi. Uusien Berlingojen hinnastosta löytyy vain manuaalibensa, dieselistä löytyy molemmat vaihteistot, mutta manuaalin todetaan olevan tehdastilaustavaraa. Eli pukkaavat myyntiin pääasiassa manuaalibensoja ja automaattidieseleitä.

Mutta nyt menee jo todella vakavasti off-topiciksi. Lupaan aloittaa projektitopicin Berlingosta jos menen sellaisen ostamaan, mutta koitetaan nyt kuitenkin jatkaa raportointia siitä minkälaista elämä loppuunajetun Saabin omistajana on. Se on vain alkanut käydä sinänsä todella tylsäksi, kun auto vain kulkee ja toimii ilman mitään kummallisia kommervenkkejä. Energiaa voi sitten käyttää renkaiden kulumisnopeuden seuraamiseen ja biodieseltankkausjonossa istumiseen, jotta saa edes jotain eksotiikkaa elämäänsä.

Ehkäpä tuo sitikanhimo johtuukin siitä, että luulin kaivaneeni loppuunajetun ostamisella verta nenästäni, mutta sainkin vain hieman hierontaa poskille. Tilasitikan ostaminenhan olisi varmasti autoilevan ihmisen itsemurha, vaimokin kiljaisi asiasta mainittuani että sehän on ranskalainen, että eiks ne ole kaikki ihan porsimuksia jo tehtaalta lähtiessään :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Energiaa voi sitten käyttää renkaiden kulumisnopeuden seuraamiseen
... joten jatketaan tästä aiheesta. Tuli tänään käytyä Stockan parkkihallissa taas ja sieltähän tuli heti sekä sähköposti että tekstiviesti, että tässäpä raporttisi. Ekan käyntikerran perästä kun on tilannut tekstiviestillä raportin jää näköjään numero/rekisteritunnus Nokian muistiin ja heittävät heti viestin kun on ajanut skannerin läpi.

Kilsoja kertynyt viime skannauksesta melko tarkkaan 1000. Tuloksissa ei mitään radikaalia, se ainoa alle 3 mm:n (2,9 mm) viime kerralla ollut ura oli näköjään saanut lisää syvyyttä ja oli nyt 3,0 mm. Sen sijaan toisessa renkaassa ura olikin nyt vain 2,8 mm kun viime kerralla syvyyttä oli 3,0 mm. Ja tästä hyvästä tuli taas isoa punaista ruutuun "KULUTUSPINTAA VAIN 2 MM!". Matemattiikaa, pojat, matematiikkaa.

Parista urasta oli mittauksen perusteella kulunut vähän enemmän (0,6 ja 0,9) pintaa pois, mutta nämä urat olivat sellaisia jotka viime mittauksella olivat poikkeuksellisen syviä muihin uriin verrattuna. Nyt tulokset näyttää siis edellistäkin mittausta tasaisemmin kuluneita renkaita. 0,6 ja 0,7 mm oli suurin erotus saman renkaan eri urien välillä, kun viimeksi eroja oli mittauksessa pahimmillaan 1,0 ja 1,1 mm saman renkaan pääurissa. Yhteen uraan oli näköjään kasvanut lisää syvyyttä 0,3 mm :roll:

Johtopäätelmä näistä SnapSkan-mittauksista: ihan kovin tarkkaan noita desimaaleja ei kannata tuijotella. Kuten käsinkin mitatessa, sellainen puolen millin toleranssi on ihan hyvä olla kun tuloksia tutkii. Näillä toleransseilla huomioituna eturenkaani ovat 3,0-3,5 mm urasyvyydellä ja takarenkaat n. 4,5 mm. Ja tällä toleranssilla ajateltuna ei renkaat ole merkittävästi viime mittauksen jälkeen kuluneet; aika samat päälukemat niistäkin saa pyöristelemällä tuloksia.

Jos olisi syksylle tulossa joku pidempi reissu niin renkaat menisi kyllä näillä tuloksilla jo piakkoin vaihtoon. Mutta koska ajelu keskittyy pääasiassa taajamapyörittelyyn, niin mennään näillä nyt todennäköisesti talvirengaskauteen saakka.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl se vaan on paras indikaattori renkaissa, että kun kankaat näkyy niin vaihtoon. Ei tarvi mittaustoleransseja kummemmin pähkäillä :lol:

Kitkarenkaat taas on hyvä hävittää, kun lamellit on loppu. Ei tarvi mittaa siihenkään :)
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Paljon onnea loppuunajettu! Auto täyttää nimittäin tänään 10 vuotta. Linjalta se on rullaillut jo elokuussa 2007, mutta käyttöönottopäivä otteessa on 14.9.2007, joten tätä päivää voinee pitää virallisena kymmenvuotispäivänä. Onnea Saabille, olet selvinnyt aika pitkästä matkasta ja alat olla suomalaisten autojen keski-iässä. Tästä on varmaan hyvä jatkaa vielä toiset mokomat 321 tkm ja 10 vuotta :D

Pitkästä aikaa vähän vikakertomustakin. Nimittäin ESP-plingplong on ilmaantunut ruutuun loppukesän ja alkusyksin aikana nyt neljä kertaa. Ensin muutaman viikon välein, ja tällä viikolla ilmoitus tuli maanantaina ja tänään torstaina. Aina tullut ajossa, eli ei liity auton käynnistämiseen, tallista peruutteluun tai eturenkaiden olemiseen ääriasennossa jompaan kumpaan suuntaan. Sellaisissa 30-50 km/h nopeuksissa ihan liikenteessä tullut. Joka kerta ilmoitus on poistunut kun auton on käynnistänyt uudelleen ja lähtenyt ajamaan. Pitää kaivaa OP-Com esille ja katsoa mitä koodia siellä on. Toivottavasti on vain likaa jossain pyöräanturissa eikä mitään mystistä johtosarjaongelmaa, joka ei selviä ikinä.

Autossahan oli pari vuotta sitten ajoittaista plingplong-ongelmaa, joka korjautui ihan WISistä löytyvillä ohjeilla tehdyllä softapäivityksellä. Nyt siis ilmeisimmin hiertää jostain muusta.

Muuten auto toimii kuin kello, ja kilsoja kertyy hiljalleen. Huomenna on palkkapäivä, eli kalenterin mukaan pitäisi käydä biodieselpumpulla, mutta dieselmittari sojottaa vaakasuoraan. Kilsoja kuukaudessa kertynyt noin 400 ja siten vajaa puoli tankkia menovettä vielä jäljellä. Ei ole tullut pidempiä reissuja ja vastaavasti Oldsiin on kertynyt samassa ajassa luokkaa 300-400 km mikä on poikkeuksellisen paljon. Kelit on siis olleet kohdallaan kun on kesäautoa voinut ulkoiluttaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei olisi pitänyt ennakoida taas ennen palkan kilahtamista tilille, että tankkausväli venyisi normaalia pidemmäksi. Saabin tankkivalo haistaa rahan tilillä ja kas näin se syttyikin tänään, yhden vuorokauden palkanmaksun jälkeen. Vaikuttavana tekijänä tosin myös se, että eilen ja tänään tuli kilsoja erinäisistä syistä vajaa 200. Huomenna mökiltä kotiin körötellessä sitten Skanssin My-aseman kautta.

Nollasin vikakoodit kaksi päivää sitten. Sieltä löytyi ESP:stä vanha tuttu koodi C0131-08, jota auto valitteli ajoittain pari vuotta sitten, mutta ongelma hoitui softapäivityksellä. Vika on siis nimeltään "Pressure sensor Circuit, Signal not Plausible". Toinen koodi oli foorumihaun perusteella (ei yhtään hakuosumaa) vähemmän yleinen C0161-00 "Brake Switch Circuit, Malfunction", eli jarruvalokatkaisimessa olisi jotain häikkää.

Jäädään nyt seuraamaan tilannetta. Plingplong ilmeni kertaalleen vielä eilen päivän alussa, mutta sen jälkeen en ole saanut sitä toistumaan, vaikka autolla on ajettu eilisen ja tämän päivän aikana runsaasti ja useassa pätkässä. Parhaassa tapauksessa tuo lopettaa itsestään tai tulee kuntoon jarruvalokatkaisijalla, huonommassa tapauksessa menee isompaa yksikköä uusiksi, kaikkein huonoimmassa skenaariossa vika sen kuin ilmenee tiuhemmin mutta mistään ei löydy juurisyytä ja lopputuloksena omistajalta menee mielenterveys.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Talvi tuli Turkuun ja Saappiin kilahti tänään talvirenkaat alle. Kesärenkaiden kulutusmittaus tänään Stockmannin Snapskan-laitteessa paljasti että takarenkaissa pintaa on urasta riippuen 3,6-4,6 mm ja eturenkaissa 2,6-3,5 mm. Tosielämän keskimääriä arvioidessa edessä siis reilu kolme ja takana noin neljä milliä. Ihan loppuun ei näitä renkaita tullutkaan ajettua syksyn aikana, eli todennäköisesti nämä renkaat saa mennä vielä keväällä alle kulumaan sileiksi kevään karheilla asfalteilla, katsotaan sitten varmaan alkukesästä uudet kesärenkaat alle.

Talvirenkaiksihan alle vaihtui vuosi sitten hankitut Continentalin testi voittajat, elikkäs nyt voi turvallisin mielin ajella toisin kuin noilla vaarallisesti lopppuun kuluneilla Kumhon halpakumeilla. :mrgreen:

Aikaisemmin tuli päiviteltyä takarenkaiden nopeaa kulumista ja siksi vaihdoin nuo renkaat elokuun alussa akselilta toiselle. Jäi vain ajelut loppukesästä ja alkusyksystä niin vähille, että ei tullut kuin 1500 km mittariin tuon vaihdon jälkeen. Eipä tuolla matkalla enää oikein huomannut mitään pikakulumista renkaissa, millin osia noista näyttää lähteneen edestä ja takaa. Ehkä tämä alkukesän kulumismysteeri jääkin mysteeriksi. Näillä kesärenkailla on nyt ajettu kolme kesää ja yhteensä 14400 km, joten ei näitä joka tapauksessa voi kovin pitkäikäisiksi kehua.

Mittarissa renkaanvaihdossa oli 321933 km. Viime vuonna vaihdoin talvirenkaat 1.11. ja tuolloin oli mittarissa 7372 km vähemmän kuin tänään. Vähissä on ajelut olleet.

Kestotestissä kävi nyt kuitenkin niin että kuski tuli lopulta ajettua loppuun ennen Saappia. Nimittäin jo viimeiset kolme viikkoa ovat sujuneet pääosin sairauslomalla ja tänään tuli hulppea 4 vkon rupeama lisää. Tuon neljän viikon aikana olisi tarkoitus päästä selkäänpuukotettavaksi neurokirurgille, jonka tavoitteena olisi laittaa vuosia vaivannut selkäranka ojoon. Lannerangasta kolme alinta nikamaväliä luudutetaan kiinteäksi kangeksi; tuleepahan ainakin todistetusti suoraselkäinen mies. 3 kk sairauslomaa leikkauksen jälkeen, ja tästä puolet ilmeisesti autonajokiellossa. Meillä ei kerry siis loppuvuoden aikana varmaankaan älyttömiä mittariin, kun ei tarvitse töissä käydä eikä oikein olisi rattiin asiaa hetkeen muutenkaan.

Sinänsä kun ketjun aiheena on auto eikä kuski, niin annetaan henkilökohtaisten porsimisten raportoinnin olla siinä. Autossa ei sitten raportoitavaa oikein olekaan. ESP-vikavaloa ei ole näkynyt hetkeen ja hyvä niin. Jos se sieltä vielä itsestään ilmoittelee, niin jarruvalokatkaisija on ekana menossa vaihtoon, vikakoodit ja oireet viittaisivat vahvimmin siihen suuntaan. Toki pitäisi tehdä hydrauliyksikköön vielä WIS:n ohjeiden mukainen tiiviystesti, jota en ole saanut aikaiseksi tehdä kun Oldsmobile majailee vielä kotitallissa ja Saappi sen vuoksi ulkona. Oldsi pitäisi kuitenkin siirtää talvisäilytykseen lähipäivinä kunhan kelit on sen näköiset että kehtaa ajella 18 km matkan kesäautolla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yhteiseloa tämän rakkineen kanssa on tänään takana tasan kolme vuotta. Mittarissa 322782 km, eli viimeisen vuoden aikana matkaa tuli mittariin yhteensä vain reilu 7 tkm, ja yhteensä kolmessa vuodessa kertynyt mittariin karvan vajaa 27 tkm.

Tuolla toisaallatuli jo kerrottua, että tilasin autoon autonosat24.fi -verkkokaupasta Monroen Reflex -iskarit ja niiden pariksi Eibachin Pro Kitin jouset. Samaan tilaukseen meni Sachsin kääntölaakerit (mikäköhän mahtaa olla alkuperäisten valmistaja?). Etuiskarien suojakumit unohdin tilata samaan pakettiin, mutta haen ne jostain kivijalkakaupasta kun on asennuksen aika.

Asennukseen voi mennä nyt hetki, kun toinen noista etuiskareista oli laskenut pakettiin allensa, ja eilen ja tänään on selvitelty tässä Autodocin asiakaspalvelun kanssa että miten toimitaan. Aamulla oli tullut ehdotus sähköpostiin että palauttavat rahat tuosta toisesta etuiskarista ja korvaavat sen lisäksi vitosen toisen iskarin maalivaurioista. Muuten hyvä tarjous, mutta noita Reflexejä ei tietääkseni myydä kuin pareittain, joten yhdellä ehjällä iskarilla ei tee juurikaan mitään. Laitoin vastaehdotukseksi että jos löytävät jostain yksittäisen vasemman etuiskarin, niin lähettävät sen mulle ja homma on puolestani sillä selvä. Katsotaan miten käy, onneksi ei ole asennuksella kiire, kun en selkäleikkauksen jäljiltä ole vielä ihan autonkorjailukunnossa.

Sytyke alustan päivittämiseen tuli oikeastaan siitä, kun kävin aikaisemmin syksyllä koeajamassa paria Skodaa. Ihan veikeitä vehkeitä olivat. Uudemman ja vähemmän ajetun auton koeajamisen suurin vaarahan on se, että huomaa miten se oikein hyvä, uudehko ja vähän (loppuun)ajettu oma auto onkin löysä, meluisa, tehoton ja karsea ajaa. Ajattelin siis, että 1.2 TSI Skodaa uskalsin lähteä koeajamaan ilman pelkoa :D

Eikä siitä tehonnälkä tosiaankaan kasvanut, mutta yksi asia alkoi vaivata kun hyppäsi takaisin Saabiin: molempien Skodien alusta oli loppuunajettuun Saabiin verrattuna kohdalaisen jämäkkä ja autot kulkivat loppuunajettuun Saabiin verrattuna kuin juna, elikkäs suoraan ilman että tarvitsee olla koko ajan ratilla paimentamassa. Skodien jälkeen Saappi tuntui maantienopeuksissa kuin taikamatolla ajelisi, enkä nyt tarkoita mitään Sitikan kaasunestejousituksen ihanuutta.

Olen aikaisemminkin tässä ketjussa vihjannut, että alustaan voisi laittaa uutta osaa, mutta toisaalta periaatteeni on "if it ain't broken, don't fix it". Saabin alustassa ei tähän mennessä ole ollut mitään vikaa, mutta alla on tietääkseni alkuperäiset iskarit ja jouset, joten eiköhän niiden ole aika jo päästä eläkkeelle. Iskarien varsinkin, ne on kuitenkin oikeasti kuluvia sekä ehdottomasti turvallisuuteen ja ajomukavuuteen vaikuttavia osia. Tästä reipastuneena ja nähtyäni Autodocin Black Friday -tarjoukset, totesin että laitetaan nyt tilaukseen. Kauppaa ei voi pitää kalliina, jos autoon saa merkki-iskarit ja madallusjouset tarvikkeineen reilulla 300 eurolla.

Muualla tuli myös kerrottua, että tilasin autoon eSID2:n, elikkäs tuon mainion OBD-porttiin tulevan palikan, jonka uusimmalla versiolla onnistuu nyt myös Eberin käynnistäminen auton omalla kaukosäätimellä. Kun olin tuossa leikkauksen jälkeen neljä viikkoa ajamatta autoa, niin käyttö on jäänyt melko vähälle, mutta sen mitä olen ehtinyt uusia Sidin omianaisuuksia räpläämään, niin ihan pätevän oloinen lisävaruste autoon. Eberin kaukokäynnistystä ei kyllä ole tullut kertaakaan käytettyä, kun auto yleensä majailee tallissa ja tosiaan viime viikkoina auto on muutenkin liikkunut hyvin vähän.

Investoineteja on siis tehty autoon reilulla viidellä sadalla eurolla (eSID2 vajaa 200 euroa ja nuo alustan osat reilu 300 euroa). Ensi kesänä tulee eteen uusien kesärenkaiden hankinta. Talven testi voittaja Contithan on alla nyt toista talvea ja luokkaa viidettä tuhatta kilometriä, eli niillä pärjätään varmaan ainakin viisi vuotta. Joka tapauksessa jo tehdyt investoinnit ja tuleva rengasinvestointi tarkoittavat yhteensä noin tonnin paukkua, ja samalla sitä, että nuukana miehenä en ole tätä autoa vaihtamassa pois ihan hetkeen, ellei sitten tule jotain käytännön syitä. Sellainen voisi olla lähinnä joku totaaliporsimus jota ei kannata korjata. Näillä näkymin saatte siis kärsiä näistä sekalaisista jorinoista vielä pitkään :mrgreen:

Totaaliporsimuksista puheen ollen, se ESP-vikavalo on taas syttyillyt satunnaisesti. En vain ole sairasvuoteelta pystynyt paljon asialle tekemään. Pitää ottaa asia tarkempaan syyniin tässä tulevina viikkoina. Huoltohetkikin olisi edessä, edellinen huolto on tehty viime vuoden tapaninpäivänä, joten eiköhän sitä voisi tarttua tunkkiin välipäivinä jos kunto antaa myöden.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja tturku »

Saathan sä loppuunajettuun huomattavasti huokeammalla kuin 500€ esim. TM testimenestyjät eli Maapurjeet :wink:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, en ihan 500 oiroa ole budjetoinut renkaisiin. Katselin että Goodyearit tai muut testi menestyjät saisi siinä 100€/kpl pintaan. Maapurjeethan saisi sitten jollain 250 eurolla per sarja. Noiden nykyisten Kumhojen kanssa vaan todennut että ehkä en enää halpaa kumia osta, jos ostaa skeidaa niin ostetaan sitten kallista skeidaa :mrgreen:

Tuohon tonnin kokonaisuuteen laskin vielä muutamat tarvikkeet, esim ne iskarien suojakumit ja ehkäpä pitää jousien alapäiden suojaletkutkin uusia samalla, niin tulee pelkkää uutta tavaraa kasattua tolppiin. Lisäksi ajattelin että tolppien vaihdon jälkeen pitäisi pyöränsuuntaukset käydä tarkistuttamassa, mutta WIS ei kyllä mainitse mitään sellaista ohjeistuksessaan. Selviäisiköhän siis tosiaan ilman?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja HEV »

^Periaatteessahan siinä voi muuttua ainoastaan tolppien yläpäiden asemat.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos laitat uudet kumekset niin minä kyllä kävisin tarkastuttamassa kulmat. Täällä PKS-seudulla tuosta yleensä selviää XX€ summalla.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

HEV kirjoitti:^Periaatteessahan siinä voi muuttua ainoastaan tolppien yläpäiden asemat.
Niin, eihän tolppien asennuksessa tosiaan kosketa mihinkään, mistä kulmia säädetään. Lähinnä ajattelin että pienetkin muutokset kiinnityksissä ja erityisesti tarviketolppien mahdolliset pienet erot mitoituksessa voisi muuttaa kulmia jonkin verran, ja näitä pitäisi sitten mahdollisesti kompensoida säätämällä varsinaisia säätöjä.
Cona kirjoitti:Jos laitat uudet kumekset niin minä kyllä kävisin tarkastuttamassa kulmat. Täällä PKS-seudulla tuosta yleensä selviää XX€ summalla.
Ilmeisesti ajattelit siltä kannalta, että uudet kumit pysyvät myös hyvinä eivätkä lähde kulumaan miten sattuu? Kulmathan on viimeksi tarkastettu heinäkuussa, joten sen puolesta asian pitäisi olla kunnossa, ellei sitten ole sen jälkeen onnistunut kolauttelemaan jonnekin tai muuten mokailemaan kulmia vinoiksi. 80 euroa tuosta ilosta on saanut Turussa köyhtyä, ja sen verran laskeskelin lisämenoja kun tuota touhutonnia yhteen ynnäilin.

Toisaalta taitaa olla niin että jos haluaa asiat tehdä trafin ohjeistusten mukaan, niin kulmista pitää kuitenkin käydä hakemassa lappu. Nimittäin nuo madallusjousethan pitäisi muutoskatsastaa, ja siellä vaativat sitten todistuksen kulmien oikeellisuudesta. Toisaalta odotusarvo on, että auto ei nykyisestä madallu juuri mihinkään, eli vanhat jouset on jo sen verran väsyneet, että auto makaa lähempänä maata jo valmiiksi. Mutta sitä, että auto ei ole todellisuudessa madaltunut, ei taas katsastussetä näe mistään. Katsoo vain jousia ja lukee niistä "Eibach", jonka jälkeen alkaa anelemaan kulmatodistuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kilikalilla vetäset vieterit mustaks. Tai vetäset hiekalla maalit pois, niin kyllä maantiesuola hoitaa naamioinnin. Halvasta alustasta vaa tulee äkkiä vähemmän halpa kun ensin säädättää kulmat ja sit viä maksaa muutoskatsastuksesta. Vuosien päästä museoides sit kuitenki joudut taas orkkista kattoes hakemaan kulmalappua ja muutoskatsastaan takasi vakioks.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin