"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Vastailen tuohon laakerin avaamiseen.. Eli varovasti vain ruuvarilla(reilla) raosta nitkutellen. Kyllä se napsahtaa ilman kovempaa vääntämistä. Pesin pois vanhat rasvat ja vedenkestävää vaseliinia sisään sopiva määrä. Napsautan kiinni ja pyörittelen ylimääräiset rasvat pois. Siinä laakerikehällä muutama tyhjä reikä mistä kuulat puuttuvat, ovat ilmeisesti rasvan kuljettamista varten eli älä säikähdä..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Ok, kiitoksia, täytyy huomenissa kokeilla. Ehkäpä ennen marmorilla käyntiä, jos vaikka täytenä pääsiäiskätenä saan laakerin rikki
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Kivaa pohdintaa AZP:ltä auton käyttökustannuksista. Sinäänsä ei ole yllätys että autoilu maksaa ja paljon suomessa. Mitä vähemmän ajaa, sitä enemmän tulee maksamaan kilometriä kohden autoilu. Itsekin olen harkinnut tuota työsuhdeautoa. Meillä on firmassa kanssa politiikkana että palkasta suoraan vähennetään joko puoli- tai täysautoetu. Kilometrejä tulee vuodessa noin 35-40tkm ja suurin osa on työpaikan ja kodin välistä suhaamista (110km/pv). Tulin siihen tulokseen aikanaan että vähintään 900€ tai enemmän pitäisi laittaa kuukaudessa rahaa että löytyisi edes sellainen pirssi, jolla jaksaisi jurnuttaa tuota motaria. Lisäksi taitaa olla jotain eko rajoitteita autoa valitessa. Päädyin siihen että omilla ajetaan, saa valita mieleisen, lisäksi kesäisin tulee tuolla cabbella ajeltua paljon. Lisäksi saa sitten verotukseen laitettua aina täydet kilometrikorvaukset (julkisilla) työmatkakustannuksista. Ikinä en ole autoa rahoituksella ostanut ja en taida jatkossakaan, ellei tyyliin 0 koroilla saa rahoitusta. Itse aikanaan päädyin siihen tulokseen ettei auton kuluja kannata edes alkaa seuraamaan, tulee vaan paha mieli, varsinkin kun niitä tuossa pihassa roikkuu kokoajan 3+, vähintään 2 kokoajan ajossa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Poraa se iskarin varsi helkkariin siitä mutterin keskeltä, niin purkautuu koko laakeri hianosti.
Niin määkin tein Pösön takaiskareita vaihtaessa, kun yläpään kiinnitys jäi rälläkällä katkaistun iskarin varteen
Niin määkin tein Pösön takaiskareita vaihtaessa, kun yläpään kiinnitys jäi rälläkällä katkaistun iskarin varteen
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Tukilaakerit löytyi Raision länkkärin hyllystä, yhteensä vähän vajaa 70 oiroa noista nyt köyhtyy klubialen jälkeen. Nakitin vielä isäpuolen hakemaan osat ja tuomaan ne meille, kun on liikenteessä noilla suunnilla tänään joka tapauksessa. En siis jaksa enempää tapella tuon mutterin kanssa. V.J.S:ltä hyvä ehdotus, mutta ei mulla taida olla edes noin isoa riittävän tujua tavaraa olevaa poranterää, ei meinaan liene Sachsin iskaritanko mitään patarautaa. Voi olla että hetken saisi jurruttaa ja muutama terä siinä menisi. Tuleepahan nyt koottua uudet tolpat 100 % uusilla osilla. Olis vain pitänyt tajuta tilata nuo samaan pakettiin iskarien ja jousien kanssa, niin olisi tämäkin tarina ollut lyhyempi ja tukilaakerien hinnassa olisi säästynyt puolet.
Mulla on tässä toiveina vielä että ajelen pari-kolme vuotta tällä autolla ilman että mikään porsii (ihan itseäkin naurattaa hyväuskoisuuteni ). Sillä saisi tuota keskimääräistä vuosikulua pienemmäksi. Kesällä kun uusii kesäkumit niin autossa on kuitenkin sitten uusittu 2-3 vuoden sisään suuri osa kuluvista osista (renkaat, jousitus, jarrut, alustan osia, ahdin), joten kannattaa ajaa vain eikä murehtia. Jakoremmilläkin takana vasta kolme vuotta ja alle 30 tkm.
Vaikka eipä nuo upotetut korjaus-, fiksailu- ja varustelukustannukset lopulta ihan älyttömästi tuossa laskelmassa vaikuta. Kiinteät kuluthan tässä isoa osaa näyttelee, vaikkei mitään hajoaisikaan. Vakuutuksesta voisi napata kaskon pois, mutta kun sen osuus vakuutusmaksusta ole kuin 169 €/v, niin ei se säästö kovin suuri ole suhteessa siihen jos kerran vetäisee auton pöpelikköön. Käyttöveroista lähtisi n. 350 euroa pois jos vaihtaisi samanlaiseen bensa-autoon, samalla nousisi sitten kuitenkin polttoainekulut luokkaa 200-250 euroa, joten sekin säästö olisi aika marginaalinen. Vaihtamalla johonkin uudempaan vähäkulutuksiseen bensa-autoon saisi veroja ja pa-kuluja alas, mutta tilalle tulee sitten messevästi lisää arvonalenemaa. Ei, näitä kuluja ei oikeasti pääse karkuun.
Mulla on tässä toiveina vielä että ajelen pari-kolme vuotta tällä autolla ilman että mikään porsii (ihan itseäkin naurattaa hyväuskoisuuteni ). Sillä saisi tuota keskimääräistä vuosikulua pienemmäksi. Kesällä kun uusii kesäkumit niin autossa on kuitenkin sitten uusittu 2-3 vuoden sisään suuri osa kuluvista osista (renkaat, jousitus, jarrut, alustan osia, ahdin), joten kannattaa ajaa vain eikä murehtia. Jakoremmilläkin takana vasta kolme vuotta ja alle 30 tkm.
Vaikka eipä nuo upotetut korjaus-, fiksailu- ja varustelukustannukset lopulta ihan älyttömästi tuossa laskelmassa vaikuta. Kiinteät kuluthan tässä isoa osaa näyttelee, vaikkei mitään hajoaisikaan. Vakuutuksesta voisi napata kaskon pois, mutta kun sen osuus vakuutusmaksusta ole kuin 169 €/v, niin ei se säästö kovin suuri ole suhteessa siihen jos kerran vetäisee auton pöpelikköön. Käyttöveroista lähtisi n. 350 euroa pois jos vaihtaisi samanlaiseen bensa-autoon, samalla nousisi sitten kuitenkin polttoainekulut luokkaa 200-250 euroa, joten sekin säästö olisi aika marginaalinen. Vaihtamalla johonkin uudempaan vähäkulutuksiseen bensa-autoon saisi veroja ja pa-kuluja alas, mutta tilalle tulee sitten messevästi lisää arvonalenemaa. Ei, näitä kuluja ei oikeasti pääse karkuun.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Sachsit ne oli pösössäkin antautuneet iskarit ja hyvin puri Tokamannilta ostetun halpis HSS poranteräsarjan terä Ryobin akkukoneella pyöritettynä
No mut, uudet laakerit jo melkein hommattuna, eli ei muuta kuin asentamisen iloa
No mut, uudet laakerit jo melkein hommattuna, eli ei muuta kuin asentamisen iloa
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Juuri näin! Hyvällä ja mieleisellä auto(i)lla ajaminen maksaa minkä maksaa samalla tavalla kuin hyvän talon rakentaminen.tturku kirjoitti: Itse aikanaan päädyin siihen tulokseen ettei auton kuluja kannata edes alkaa seuraamaan, tulee vaan paha mieli, varsinkin kun niitä tuossa pihassa roikkuu kokoajan 3+, vähintään 2 kokoajan ajossa...
Kiitokset AZP:lle hienoista raporteista ja analyyseistä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
9-3:sta ei ole kokemusta, mutta esim. tonnarissa olen löysännyt tuota mutteria hieman jo siinä vaiheessa kun tolppa on vielä tukevasti paikallaan, auto on jo nosturilla mutta pääosa painosta kuitenkin vielä pyörien päällä. Aukeaa yleensä oikein mukavasti kun jousen voima ei ole vastassa ja kun systeemi on autossa paljon tukevammin kiinni kuin mitä sitä esim. ruustukkiin voisi saada.AZP kirjoitti: Mennääs takaisin itse autoon ja tekniikkaan. Aloin tänään vaihtamaan noita iskareita, aloittaen vasemmasta etutolpasta. Kaikki sujui mallikkaasti kunnes oli aika irrottaa iskarin yläpään mutteri, joka tunnetusti on yleensä tiukassa ja haasteellinen irrotettava. Siis tästä mutterista kyse:
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
^^Kiitoksia.
Joo en minäkään ole noiden harrastepelien kuluja jaksanut seurata. Ne on olemassa koska harrastetaan, enkä lopeta harrastusta sen takia, että se alkaa tuntua kalliilta, vaan sitten jos se ei enää tunnu kivalta. Käyttis on sen sijaan sellainen rakkine, jolle on erilaisia hankintavaihtoehtoja, ja olen esimerkiksi melko tyytyväinen nyt siihen, että heräsin miettimään tuota työsuhdeautoa uudelleen. Jotain kieroa tyydytystä saan ihan siitä, että onnistuin löytämään omasta pitkäaikaisesta ajattelumallistani ("minun ei kannata ottaa työsuhdeautoa, koska blaa blaa blaa...") virheen, jonka oikaiseminen avaa myös muutamia muita mielen lukkoja. Esim. olen aina ajatellut että en koskaan hanki uutta autoa, mutta jos päädyn työsuhdeautoon, niin tuo verotuskäytäntöhän suosii nimen omaan uuden auton hankkimista.
^pulttipyssyllä saisi kyllä täryä tuohon, joka voisi mutterin jumin aukaista. Älyttömällä väännöllä sitä nyt on koitettu eikä hievahdakaan, mutta täry saattaisi auttaa.
Mutta nyt saapui osat, lähdenpä talliin pakertamaan.
Joo en minäkään ole noiden harrastepelien kuluja jaksanut seurata. Ne on olemassa koska harrastetaan, enkä lopeta harrastusta sen takia, että se alkaa tuntua kalliilta, vaan sitten jos se ei enää tunnu kivalta. Käyttis on sen sijaan sellainen rakkine, jolle on erilaisia hankintavaihtoehtoja, ja olen esimerkiksi melko tyytyväinen nyt siihen, että heräsin miettimään tuota työsuhdeautoa uudelleen. Jotain kieroa tyydytystä saan ihan siitä, että onnistuin löytämään omasta pitkäaikaisesta ajattelumallistani ("minun ei kannata ottaa työsuhdeautoa, koska blaa blaa blaa...") virheen, jonka oikaiseminen avaa myös muutamia muita mielen lukkoja. Esim. olen aina ajatellut että en koskaan hanki uutta autoa, mutta jos päädyn työsuhdeautoon, niin tuo verotuskäytäntöhän suosii nimen omaan uuden auton hankkimista.
^pulttipyssyllä saisi kyllä täryä tuohon, joka voisi mutterin jumin aukaista. Älyttömällä väännöllä sitä nyt on koitettu eikä hievahdakaan, mutta täry saattaisi auttaa.
Mutta nyt saapui osat, lähdenpä talliin pakertamaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Omien ajatusmallien kriittinen tarkastelu on aina hyvästä. Itselläkin on alkanut tuntumaan että ehkä ne perheen käyttöautot voisivat olla ehkä jopa uusia sen sijaan että ovat 16 vee ja kolkyt vee. Tuossa viime vuojen puolella jo katselinkin Pörhöllä akkuostoksilla käydessä uutta Kian pikkusta (Rio?) ja täytyy myöntää että kun vähän kurkisteli sisään ja takakonttiin ja yleistä olemusta muutoinkin niin alko tuntumaan että tuomonenhan riittäis meikähenkallekin aivan loistavasti. Ajot kuitenkin on käytännössä kaikki kaupunkiajoa joko yksin tai kolmen lapsen kanssa ja tavaratilakin riittäisi kauppareissuile ja koulurepuille. Varmasti ne lasten suksipaketikki mahtuis johonki. Ulkonäössäkin on mittasuhteissa ja yleisessä olemuksessa ryhtiä, esimerkiksi ihan oikea keula jota ei noista Korean (tai monen muunkaan maan) keksinnöistä aina löydä edes isommista malleista. Myös Kian laatu vaikuttaa hyvältä, vanhemmilla on ollu Venga nyt nelisen vuotta eikä ainakaan minulle asti ole tullut valituksia muusta kuin että kovemmilla pakkasilla vähän kylmä. Naapurilla on ollut ainakin seitsemän vuotta Ceed joka ulkopuolisen silmin on huomattavan karkealla pidolla, esim pesty ei ole oikeasti vuosiin mutta niin vain tänäänkin ajeli vastaan viikottaisele kauppareissule. Eikä varmasti tarvinnut kuin laittaa käyntiin ja lähteä.
Mutta sitten se mutta: pitäs ottaa sitä velkaa. Femmaakin varten piti mutta se on maksettu jo aikaa ja jopa tuollainen piskuinen nykyauto vaatis tuplasti silloisen. Varmaan bensaa menis vähemmän ja hitsata tuskin tarvis ekana viitenä vuonna, arvonalenemakaan ei sinänsä huoleta koska sehän on autoasioisa selviö. Mutta kun... Kia tulis hankintahinnaltaan maksamaan jo heti kättelyssä saman mitä kaikki tähän mennessä omistetut Saabit yhteensä. Ja se että tilanne perheessä vaatii sen kaksi autoa kuitenkin joten kulurakenne ei kuitenkaan kauheasti muutu. Ehkä se vain on henkkohtasessa aivokemiassa se autovelan vastenmielisyys. Työsuhdeautoiluun en osaa sanoa kyllä mitään. Ehkäpä sellaiseksi pitää laskea pauttiarallaa miljoona ajettua kilometriä erilaisten kikottimien ratissa työn merkeissä .
Sitten topikin sankariin. Mielenkiinnolla olen kyllä tätäkin ketjua seurannut ja täytyy sanoa että yllättävän kestävä tuntuu GM-Fiat olevan. Toki vuotuinen ajomäärä on aika vähäinen mutta kokonaissuorite on jo sellainen että luulis isompien kokonaisuuksien porsivan toista kertaa. Turbo nyt voitaneen laskea sellaiseksi mutta oliko sekin alkuperäinen vielä vai muistanko väärin? Ja halvat osat myös. Jos kääntölaakerit saa marmoritiskiltä alle 70€ niin ei tunnu ainakaan minusta kovin kalliilta. Joskus noihin muttereihin on auttanut ihan ns pajakompiaiset eli raskaahkolla vasaralla napakoita iskuja samalla kun käännetään. Toisaalta ensimmäisenä mieleen tuli taistelusta lukiessa tuo Juha96 konsti. Sehän näiden jo omaksi maksettujen kans on että niitä voi myös korjata kuin omia. Jos tekee mieli johonki sillä moskalla kopauttaa niin siitä vaan, arvonalenemaa ei tarvi miettiä
Mutta sitten se mutta: pitäs ottaa sitä velkaa. Femmaakin varten piti mutta se on maksettu jo aikaa ja jopa tuollainen piskuinen nykyauto vaatis tuplasti silloisen. Varmaan bensaa menis vähemmän ja hitsata tuskin tarvis ekana viitenä vuonna, arvonalenemakaan ei sinänsä huoleta koska sehän on autoasioisa selviö. Mutta kun... Kia tulis hankintahinnaltaan maksamaan jo heti kättelyssä saman mitä kaikki tähän mennessä omistetut Saabit yhteensä. Ja se että tilanne perheessä vaatii sen kaksi autoa kuitenkin joten kulurakenne ei kuitenkaan kauheasti muutu. Ehkä se vain on henkkohtasessa aivokemiassa se autovelan vastenmielisyys. Työsuhdeautoiluun en osaa sanoa kyllä mitään. Ehkäpä sellaiseksi pitää laskea pauttiarallaa miljoona ajettua kilometriä erilaisten kikottimien ratissa työn merkeissä .
Sitten topikin sankariin. Mielenkiinnolla olen kyllä tätäkin ketjua seurannut ja täytyy sanoa että yllättävän kestävä tuntuu GM-Fiat olevan. Toki vuotuinen ajomäärä on aika vähäinen mutta kokonaissuorite on jo sellainen että luulis isompien kokonaisuuksien porsivan toista kertaa. Turbo nyt voitaneen laskea sellaiseksi mutta oliko sekin alkuperäinen vielä vai muistanko väärin? Ja halvat osat myös. Jos kääntölaakerit saa marmoritiskiltä alle 70€ niin ei tunnu ainakaan minusta kovin kalliilta. Joskus noihin muttereihin on auttanut ihan ns pajakompiaiset eli raskaahkolla vasaralla napakoita iskuja samalla kun käännetään. Toisaalta ensimmäisenä mieleen tuli taistelusta lukiessa tuo Juha96 konsti. Sehän näiden jo omaksi maksettujen kans on että niitä voi myös korjata kuin omia. Jos tekee mieli johonki sillä moskalla kopauttaa niin siitä vaan, arvonalenemaa ei tarvi miettiä
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Se kuusiokolo-osuus mahtuu, juuri siksi sen mutterin hylsyn tarvii olla tarpeeksi lyhyt.AZP kirjoitti:Tuo linkin kolohylsy ei vaan mahdu sinne tulppahylsyn sisään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Joo, totta. Työkalukombo pitää olla oikea, niin sopii keskenään. Olipa hauska huomata, että Monroen iskarin yläpään mutteri ei sitten olekaan 21 mm, vaan 22 mm. Arvatkaa löytyykö multa 22 mm hylsyä, jota voi vääntää jollain muulla kuin 1/2" karalla, eli siitä reijästä, josta mtylyös tolppaa asentaessa täytyy pitää tankoa paikallaan? Sain nyt tolpat sitten kokoon puristamalla hylsyä siirtoleukapihdeillä, joita puristin yhteen siirtoleukapihdeillä, ja vääntämällä räikällä sitä kuusiokoloa, eli hylsy+pihti+pihti-viritys piti mutteria paikoillaan ja räikkä pyöritti tankoa.
En nyt leikannut niita MY2007-lipareita vanhoista tolpista, vaan askartelin muovikanisterista sellaiset itse uusiin tolppiin
Totesin, että tuskin tuosta haittaakaan tuolla välissä on. Onpahan seuraavalle tolppien purkajalle ihmeteltävää.
Tämän jälkeen tolpat paikoilleen.
Tässä hommassa ei onneksi tullut enää ihmeellisyyksiä vastaan. Auton keula alas, ja nopealla mittauksella keula asettu n. 20 mm aiempaa alemmas, mutta perä oli toki vielä laittamatta.
Eli seuraavaksi perän kimppuun. Jos oli etuiskarin ylämutteri tiukassa, niin kyllä oli takaiskarin alapulttikin. Varmaan 20 min auton alla maaten ähkien nitkuttelin sitä auki. Yläpään pultit lähti ihan helposti ja paljasti yhden autonsuunnittelun kukkasen: tuollainen kiva lokero täynnä mujua (kuvassa jo tyhjennetty):
Tänpäivän hommat tyssäsi sitten takajousen irrottamiseen. Huomasin sitä puuhatessa muuten, että oikea takajousi on alhaalta reilun puolen kierroksen matkalta poikki. Ihan hyvä aika siis vaihtaa vieterit. WIS ohjeistaa yksinkertaisesti puristamaan jouset puristimilla kasaan ja ujuttamaan ne pois sijoiltaan. Onko joku onnistunut tässä? Ei meinaan mun puristimilla ainakaan onnistu. Niistä pitäisi saada niin paljon pituutta puristettua, että loppuu puristimesta säätövara, varsinkin kun tuo paikka ei ole mitenkään tilavin puristimien käytölle.
Tältä päivältä loppui voimat ja motivaatio, huomenna ajattelin napata alatukivarren kiinnityspultin irti ja ottaa jouset sillä metodilla irti.
En nyt leikannut niita MY2007-lipareita vanhoista tolpista, vaan askartelin muovikanisterista sellaiset itse uusiin tolppiin
Totesin, että tuskin tuosta haittaakaan tuolla välissä on. Onpahan seuraavalle tolppien purkajalle ihmeteltävää.
Tämän jälkeen tolpat paikoilleen.
Tässä hommassa ei onneksi tullut enää ihmeellisyyksiä vastaan. Auton keula alas, ja nopealla mittauksella keula asettu n. 20 mm aiempaa alemmas, mutta perä oli toki vielä laittamatta.
Eli seuraavaksi perän kimppuun. Jos oli etuiskarin ylämutteri tiukassa, niin kyllä oli takaiskarin alapulttikin. Varmaan 20 min auton alla maaten ähkien nitkuttelin sitä auki. Yläpään pultit lähti ihan helposti ja paljasti yhden autonsuunnittelun kukkasen: tuollainen kiva lokero täynnä mujua (kuvassa jo tyhjennetty):
Tänpäivän hommat tyssäsi sitten takajousen irrottamiseen. Huomasin sitä puuhatessa muuten, että oikea takajousi on alhaalta reilun puolen kierroksen matkalta poikki. Ihan hyvä aika siis vaihtaa vieterit. WIS ohjeistaa yksinkertaisesti puristamaan jouset puristimilla kasaan ja ujuttamaan ne pois sijoiltaan. Onko joku onnistunut tässä? Ei meinaan mun puristimilla ainakaan onnistu. Niistä pitäisi saada niin paljon pituutta puristettua, että loppuu puristimesta säätövara, varsinkin kun tuo paikka ei ole mitenkään tilavin puristimien käytölle.
Tältä päivältä loppui voimat ja motivaatio, huomenna ajattelin napata alatukivarren kiinnityspultin irti ja ottaa jouset sillä metodilla irti.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Ainakin oman kokemuksen mukaan ei onnistunu takajousien irrotus semmosilla tavallisilla "kynsi" puristimilla, ei mahdu ei. Melkein helpoin on se alatukivarsi löysätä, mutta sillonkin se jarruletku rajoittaa vähän sitä eli jos helpoimmalla haluaa niin vielä jarrusatula pois niin ei letku jää tiukalle.
#6467
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
OG 9-3 Aero 3d -01 ( biopower)
OG 9-5 wagon -06
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Oliko sulla noissa Monroen etutolpissa oikeanlainen se anturin johdon paikka? Itse jouduin muokkaamaan rälläkällä, että sain sopimaan sen alkuperäisen peltihärvelin.
Tuo lokero vähän samaa kastia kuin og900 takaiskarin yläpään "hylly". Pesen autoni aina käsin niin huuhtelen samalla tuon reiän auki. Aina tulee hiekkaa mukana, joten kerää mujua ihan kiitettävästi.
Tuo lokero vähän samaa kastia kuin og900 takaiskarin yläpään "hylly". Pesen autoni aina käsin niin huuhtelen samalla tuon reiän auki. Aina tulee hiekkaa mukana, joten kerää mujua ihan kiitettävästi.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Näissä ei ollut kyllä mitään omgelmia asentamisen kanssa. Kaikki näytti sopivan millilleen kohdilleen, mukaan lukien nuo anturin johdot ja jarruletkut. Siinä peltilätkässähän on kolme reikää tai koloa: suurin sivulta avoin on jarruletkulle, lähimpänä iskariputkea on pieni reikä sille anturin johdon peltihärpäkkeen ruuville, ja kolmas kolo on lätkän yläreunassa, omassa autossani se oli siis tyhjänä, en tiedä mitä varten se siinä on.
Tuosta aikaisemmasta kuvasta näkyy huonosti, mutta tässä suurennos samasta kuvasta:
Ja kiitos vinkistä muuten kääntölaakerien suhteen. Helpostihan ne avautui kun vähän ruuvarilla kampesi, laitoin täyteen vaseliinia ennen asennusta.
Tuosta aikaisemmasta kuvasta näkyy huonosti, mutta tässä suurennos samasta kuvasta:
Ja kiitos vinkistä muuten kääntölaakerien suhteen. Helpostihan ne avautui kun vähän ruuvarilla kampesi, laitoin täyteen vaseliinia ennen asennusta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K