Tällainen tuli tänään koeajettua:
MY2017 esittelyauto, jolla tosin mittarissa vain alle 250 km. En tiedä miten ovat tuota esitelleet, mutta eivät ainakaan ajamalla. Ja huomennahan tuo on sitten jo reippaasti ylivuotinen. En tosin tiedä oliko tuo rekisteröity vai ei, ikkunoissa oli puuhalaput mutta takaluukussa oikeat peltikilvet.
Tuo koeajoyksilö oli 2.5 CVT Ridge, eli keskimmäinen varustelutaso. Erona halvimpaan Activeen käytännössä vain nahkasisustus. Lupasivat luopua tuosta talvirenkaiden kera hintaan 39 900 euroa. Hallissa oli MY2018 ajamaton 2.5 CVT Active, eli sama auto ilman nahkasisustaa, siinä hintalappuna se mainittu vajaa 43 t€. Kun kyselin tuosta hinnasta verrattuna maahantuojan sivuston hinnastohintaan, sain kuulla selityksenä että maahantuoja ilmoittaa vielä hintaa vanhan verotuksen mukaan, jonka mukaisia autoja saivat maahan aikanaan erän, mutta se erä on nyt myyty loppuun. Jos autotalli.comin ilmoituksia on uskominen, nin ainakin Rinta-Joupilla noita olisi vielä tarjolla reilun 37 t€:n hintaan ja Nettiautosta löytyy 13 kpl ajamattomia Outbackeja alle 40 t€:n euron pyynneillä. Joka tapauksessa nyt tuo hinnastohinta halvimmalle mallille (Active) olisi siis Vaunulan myyjän mukaan yli 42 t€. Mutta huomisesta alkaen hän onkin vain kilpailevien merkkien myyjä, joka koittaa päästä eroon 42 t€:lla käsiin jääneestä Subarusta
Kuulemma Turun seutu ei ole jäämässä ilman Subaruedustusta, vaan uusi on todennäköisesti jo julkaisua vaille valittuna. Vaunulan myyjällä ei ollut kuitenkaan tietoa (tai ei saanut kertoa) kuka Subarua tulee jatkossa tällä suunnalla myymään. Nämä kaksi kappaletta Outbackeja olisivat siis viimeiset jotka Vaunulasta on myynnissä, oli siellä kuulemma joku Foresterikin vielä ottajaa odottamassa.
Itse autosta ei jäänyt hirveä omistamisen hinku koeajon jäljistä. Ei siinä varsinaisesti mitään vikaa ollut, nämä onkin enemmän fiilisjuttuja. Neliveto toimi odotetun kaltaisesti eli hyvin, tosin koeajettuani vastaavilla liukkailla Opelin Haldexin en osaa kovin suurta eroa kommentoida jatkuvan ja symmetrisen Subarun ja taka-akselille tarvittaessa tukivetoa tarjoavan Opelin välillä. Molemmat lähti liukkaalla liikkeelle kuin ohjukset Ukrainan taivalle, ja kaarrekäytöksissä oli luonnollisesti eroja, mutta ei sellaisia jotka osaisin osoittaa nimen omaan vetojärjestelmän eroihin. Näillä vähäisillä omilla kokemuksillani sanoisin, että tapelkoot nelivetomiehet essonbaareissa eri järjestelmien paremmuuksista rauhassa, tavalliseen liukkaan kelin ajoon tuntuisi Haldexi toimivan ihan yhtä taitavasti kuin joidenkin mielestä ainoa oikea, eli jatkuva jokaveto. Maasto-olosuhteissa voi syntyä eroja, mutta kuka lähtee Insignialla maastoon?
Moottori ja vaihteisto olivat erittäin miellyttäviä. En muista koska olen ajanut pienikoneista (alle 7 litraa) vapariautomaattia viimeksi, mutta ne kokemukset on yleensä olleet aika kauheita. 2.5 litraa ei tietenkään ole koneena mitenkään pieni, mutta autokin on iso ja raskas, joten odotukset alaväännön riittävyydestä ilman ahdinta olivat hieman alhaiset. Mutta Subaru tuntui kyllä hyökkäävän kaasua painaessa eteenpäin oikein rivakasi ja tasaisessa taajama-ajossa vaihteisto piteli koneen kierrokset alle 1500 rpm:n, eli kyllä siellä alavääntöä piisaa vapariksi oikein kivasti. Koneesta ja vaihteistosta auto saa kyllä mun kirjanpitoon plussan.
Subarua ajellessa tuntui kuin olisi tankkia ajanut, siinä oli todella ison auton tunne. Ja onhan se iso auto. Tämä siis sekä hyvässä että huonossa, pienemmillä kaupunkikaduilla oli jotenkin ahdas olo, maantiellähän tuollainen on sitten taas oikein mukava. Itse diggaan kompaktin oloisista autoista, joten itselleni tuo ison auton tunne on lievä miinus.
Tavaratilaa on jonkin verran enemmän kuin Saabissa, mutta ottaen huomioon ulkomitat, oli kontti lievä pettymys. Etupenkiksi mun kokoiselle riittää pienempikin, joten siitä ei tarvitse kokoa kommentoida, sen sijaan takapenkillä huomasi merkittävimmän eron Saabiin; siellä oli oikein rutkasti tilaa. Tilankäytöstä myös lievä miinus kun sisätilat suhteuttaa ulkomittoihin. Jos nyt vertaa II-koppaseen Berlingoon (joo, tiedän että näitä autoja ei oikein mitenkään voi verrata toisiinsa, mutta silti), niin Berlingossa on omaan tarpeeseeni paremmat sisätilat, kompaktimmat ulkomitat ja vähemmän tankkimainen fiilis ajaessa.
Outbackin kojelauta on ihan onnistunut ja tyylikäs. En nyt tiedä huokuiko siitä Conan sanoja lainatakseni mitään preemiumia, mutta ei siitä jäänyt halpa tai vanhentunutkaan kuva. Berlingo-termejä lainatakseni kojelauta on no-nonsense, vaikkakin tyylitelty ja sisältää paljon ominaisuuksia. Esimerkiksi en ole kovin innostunut nykytavasta asentaa koelaudan keskelle pystyyn kiinteä näyttö, jolla pyritään luomaan mielikuvaa siitä että siinä törröttäisi tablettitietokone. Subarun kaltainen keskikonsoliin rehellisesti upotettu näyttö on paljon tarkoituksenmukaisempi.
Voishan tuollaisen joskus itselleen laittaa. Ei siinä mikään asia herättänyt kovin negatiivisia tunteita ja on varmasti hyvä auto. Subarun tekninen laatu, persoonalliset mutta tarkoituksenmukaiset ratkaisut ja matala arvonalenema houkuttaa, vaikka autosta ei ensikokemuksella jäisikään mikään rakkautta ensisilmäyksellä -fiilis. Ei muuten jäänyt aikanaan Saabistakaan kun sitä koeajoin, tosirakkaus kai syvenee ajanmyötä ja tähdenlennot kestää vain hetken