Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona
Lähetetty: La Elo 03, 2019 21:41
Tänän taas puuhapäivä. Sen seittemän viikkoa mitä olen isyysvapaalla ja lomalla nyt ollut, oltu pääasiassa mökillä tai reissussa, joten kotona kaikenlaista puuhaa jäänyt rästiin. Mukaanlukien autohommat. Esikoinen dumpattiin anoppilaan koko viikonlopuksi, pahnanpohjimmaiselle ei löytynyt säilöä. Mutta se ärsyttävän kyselyikäisen "mäkin tuun" -huutelijan poissaolo helpottaa puuhapeteilyä jo aika paljon. Vaimollakin kasa todo-listallaan, joten vuoroteltiin sitten ton puolitoistavuotiaan hoitoa.
Eilen illalla aloittelin jo pesemällä Saabin huolellisesti, sisältäen liuotinpesun. Sai jäädä sitten kuivumaan odotellen tätä päivää. Oldsi olikin ajettu edellisestä pesusta joskus viikko sitten suoraan talliin, ja aloitin sitten tänään vahaamalla sen. Jotain elämäntilanteesta ja käytettävissä olevasta ajasta kertonee se, että 2015 tehdyn maalauksen jälkeen Oldsiin meni ekat vahat pintaan.
En sitten tiedä mihin ruosteruukkiin olen alkukesästä ajanut, kun oikea helmalista näyttää tältä:
Autosolilla hinkkaamalla se lähti, mutta ei kevyellä työllä.
Ettei mene ihan offtopiciksi, niin siirrytään Saabiin. Siihenkin siis vaha pintaan. Viime syksynä maalatut takakyljet ja takaluukku sai pintaan uudelle maalipinnalle tarkoitettua Sonaxin ykköstä. Takapuskuriin Autoglymin Paint Renovatoria, jolla koitin meikata pieniä elämän (ja eläimen) jälkiä puskurista. Konepeltiin samaa ainetta, ja pyöräytin oikein koneella koittaen saada pellin híusnaarmut siloteltua. Tämän käsittelyn jälkeen pintaan Autoglymin Ultra Resin Polishia, kuten muuhunkin autoon.
Kaksi autoa kun vahaa päivässä niin tietää vahanneensa, varsinkin kun projektit sisältää sitä hinkkaamista Autosolilla ja Paint Renovatorilla. Voisin pistää tähän kuvan kiiltävästä Saabista, mutta ihan samalta se oikeasti näyttää kuin edellisissäkin pesun jälkeen otetuissa kuvissa, katsokaa siis vaikka täältä
Yhden kohdan jätin Saabista vahaamatta, nimittäin sen pari viikkoa sitten maalatun etulokarin takakulman. Totesin että koitetaas siihen nyt vielä uutta maalausta, jos saisi sävyeron paremmin piiloon. Taas vähän hiontaa, teippausta, spraykannusta maalia ja sai jäädä kuivumaan. Kun ajoin auton myöhemmin ulos tallista niin mun mielestä siinä on taas selvä sävyero vanhaan maaliin nähden. Mutta katotaan kun saan huomenna lakan pintaan. Jos ei tule sen kummempi, niin pitää myöntää että paukkupullon väri on koodista huolimatta hieman erisävyistä kuin orggismaali tai sitten en vain osaa. Ja antaa olla.
Sitten kun vielä aikaa oli illalla niin otin takajarrun pienten huoltotoimien alle. Pari kertaa mökin pihaan päästessä on vasen takajarru haissut palaneelta ja lämpöä kokeillessa ollut selkeästi kuumempi kuin oikea takajarru, eli laahaa. Sitten taas kun on testaillut laahaako se, niin ei ole lämmennyt yhtään enempää. Satunnaista laahaamista siis, otetaan liukutapit voiteluun ja putsataan paikat. Taaksehan on vaihdettu jarrupalat, levyt ja huollettu jarrusatulat kesällä 2016, jonka jälkeen ajettu noin 27 tkm. Viime joulukuussa huolto-ohjelman mukaisesti tsekattu palojen kitkapintojen paksuus ja olen merkannut huoltokirjaan 7 mm molempiin takajarruihin, joten lähtökohtaisesti siellä ei pitäisi olla mitään uusimisen tarvetta.
Vasen jarrusatula siis irti. Mittasin palat, ulommassa 5 mm ja sisemmässä 6 mm pintaa. Männän suojakumi (joka siis uusittu kesällä 2016) hieman halkeillut taitoksen kohdalta, muuten kaikki ok. Tapit putsaukseen, CRC:n jarrurasvaa tappeihin ja kumeihin ja paikat kiinni. Pitäisi olla taas kunnossa.
Koska jarrut pitää aina laittaa symmetrisesti ja blaa blaa blää blää niin avasin sitten oikealtakin. Ensin kiinnitin huomiota ulompaan palaan, pintaa vain 3 mm. Sitten sisempi pala kouraan, ja totesin että ei jaksa edes mitata, tämä on ihan loppu. Ehkä siinä milli oli vielä pintaa. Sitten satula tarkempaan syyniin ja siinä olikin sitten männän suojakupi paskana ihan kunnolla:
Menee siis takajarruhuolloksi. Se rikkoutunut kumi on Motonetin tiivistesarjasta ja mietin nyt että haenko huomenna sunnuntaina Kaarinan Motonetistä sen ainoan Turun seudun Motoneteistä löytyvän sarjan ja asennan sen vai odotanko maanantaihin ja haen vaikkapa Turun Jarruosasta tiivistesarjat, jos olisvat vaikka vähän parempaa laatua. Kalliiksihan tämä ei nyt ole tulossa kunhan satulaa ei pidä uusia, Motonetistä palat 20-30 euroa riippuen valitseeko halvan vai "OEM-laatutason" ja se tiivistesatsi olisi Motonetissä 15 oiroa. Uusi satula olisi 90 €, että ei sekään nyt paha satsaus, mutta miksi ostaa uusi jos voi korjata vanhan.
Lopputulema on se, että ensi viikolla laitetaan vielä vähän jarruja, rahaa menee kymppejä tai ehkä reilu satanen ja Motonetin tiivistesarjan laatu ei ole kohdallaan.
Sinänsä tämä tuli ihan hyvään aikaan, että ensi viikon vielä lomalla, kelit mahdollistaa Oldsilla ajelun ja katsastusakkuna aukeaa parin viikon päästä, niin voi ajella sitten rempatuilla jarruilla leimalle.
Eilen illalla aloittelin jo pesemällä Saabin huolellisesti, sisältäen liuotinpesun. Sai jäädä sitten kuivumaan odotellen tätä päivää. Oldsi olikin ajettu edellisestä pesusta joskus viikko sitten suoraan talliin, ja aloitin sitten tänään vahaamalla sen. Jotain elämäntilanteesta ja käytettävissä olevasta ajasta kertonee se, että 2015 tehdyn maalauksen jälkeen Oldsiin meni ekat vahat pintaan.
En sitten tiedä mihin ruosteruukkiin olen alkukesästä ajanut, kun oikea helmalista näyttää tältä:
Autosolilla hinkkaamalla se lähti, mutta ei kevyellä työllä.
Ettei mene ihan offtopiciksi, niin siirrytään Saabiin. Siihenkin siis vaha pintaan. Viime syksynä maalatut takakyljet ja takaluukku sai pintaan uudelle maalipinnalle tarkoitettua Sonaxin ykköstä. Takapuskuriin Autoglymin Paint Renovatoria, jolla koitin meikata pieniä elämän (ja eläimen) jälkiä puskurista. Konepeltiin samaa ainetta, ja pyöräytin oikein koneella koittaen saada pellin híusnaarmut siloteltua. Tämän käsittelyn jälkeen pintaan Autoglymin Ultra Resin Polishia, kuten muuhunkin autoon.
Kaksi autoa kun vahaa päivässä niin tietää vahanneensa, varsinkin kun projektit sisältää sitä hinkkaamista Autosolilla ja Paint Renovatorilla. Voisin pistää tähän kuvan kiiltävästä Saabista, mutta ihan samalta se oikeasti näyttää kuin edellisissäkin pesun jälkeen otetuissa kuvissa, katsokaa siis vaikka täältä
Yhden kohdan jätin Saabista vahaamatta, nimittäin sen pari viikkoa sitten maalatun etulokarin takakulman. Totesin että koitetaas siihen nyt vielä uutta maalausta, jos saisi sävyeron paremmin piiloon. Taas vähän hiontaa, teippausta, spraykannusta maalia ja sai jäädä kuivumaan. Kun ajoin auton myöhemmin ulos tallista niin mun mielestä siinä on taas selvä sävyero vanhaan maaliin nähden. Mutta katotaan kun saan huomenna lakan pintaan. Jos ei tule sen kummempi, niin pitää myöntää että paukkupullon väri on koodista huolimatta hieman erisävyistä kuin orggismaali tai sitten en vain osaa. Ja antaa olla.
Sitten kun vielä aikaa oli illalla niin otin takajarrun pienten huoltotoimien alle. Pari kertaa mökin pihaan päästessä on vasen takajarru haissut palaneelta ja lämpöä kokeillessa ollut selkeästi kuumempi kuin oikea takajarru, eli laahaa. Sitten taas kun on testaillut laahaako se, niin ei ole lämmennyt yhtään enempää. Satunnaista laahaamista siis, otetaan liukutapit voiteluun ja putsataan paikat. Taaksehan on vaihdettu jarrupalat, levyt ja huollettu jarrusatulat kesällä 2016, jonka jälkeen ajettu noin 27 tkm. Viime joulukuussa huolto-ohjelman mukaisesti tsekattu palojen kitkapintojen paksuus ja olen merkannut huoltokirjaan 7 mm molempiin takajarruihin, joten lähtökohtaisesti siellä ei pitäisi olla mitään uusimisen tarvetta.
Vasen jarrusatula siis irti. Mittasin palat, ulommassa 5 mm ja sisemmässä 6 mm pintaa. Männän suojakumi (joka siis uusittu kesällä 2016) hieman halkeillut taitoksen kohdalta, muuten kaikki ok. Tapit putsaukseen, CRC:n jarrurasvaa tappeihin ja kumeihin ja paikat kiinni. Pitäisi olla taas kunnossa.
Koska jarrut pitää aina laittaa symmetrisesti ja blaa blaa blää blää niin avasin sitten oikealtakin. Ensin kiinnitin huomiota ulompaan palaan, pintaa vain 3 mm. Sitten sisempi pala kouraan, ja totesin että ei jaksa edes mitata, tämä on ihan loppu. Ehkä siinä milli oli vielä pintaa. Sitten satula tarkempaan syyniin ja siinä olikin sitten männän suojakupi paskana ihan kunnolla:
Menee siis takajarruhuolloksi. Se rikkoutunut kumi on Motonetin tiivistesarjasta ja mietin nyt että haenko huomenna sunnuntaina Kaarinan Motonetistä sen ainoan Turun seudun Motoneteistä löytyvän sarjan ja asennan sen vai odotanko maanantaihin ja haen vaikkapa Turun Jarruosasta tiivistesarjat, jos olisvat vaikka vähän parempaa laatua. Kalliiksihan tämä ei nyt ole tulossa kunhan satulaa ei pidä uusia, Motonetistä palat 20-30 euroa riippuen valitseeko halvan vai "OEM-laatutason" ja se tiivistesatsi olisi Motonetissä 15 oiroa. Uusi satula olisi 90 €, että ei sekään nyt paha satsaus, mutta miksi ostaa uusi jos voi korjata vanhan.
Lopputulema on se, että ensi viikolla laitetaan vielä vähän jarruja, rahaa menee kymppejä tai ehkä reilu satanen ja Motonetin tiivistesarjan laatu ei ole kohdallaan.
Sinänsä tämä tuli ihan hyvään aikaan, että ensi viikon vielä lomalla, kelit mahdollistaa Oldsilla ajelun ja katsastusakkuna aukeaa parin viikon päästä, niin voi ajella sitten rempatuilla jarruilla leimalle.