"Pitkä" leima kehuin ja kiitoksin.
Etujarruissa sen verran eroa, että ehkä nyt takajarruhuollon jälkeen vois ottaa etusetkin auki ja voidella liukutapit ja putsata paikat.
Koitin kaikenlaisista jutuista kysellä, mm. itse autotallissa säätämistäni valojen suuntauksista ("nää on hyvät") ja niistä keväällä kiroilemistani takapään alustan ruosteista ("noi on paksua tavaraa, ihan hyvältä näyttää"). Kuulemma ei ruosteen takia ole NG-kolkkeja jouduttu hylkäämään, muutamia muita merkkejä mainitsi, joissa siistinkin näköisessä autossa on tietyt ruostepaikat tämänikäisissä jo pahoja (Opel, Volkkari, Toyota ja Peugeot mainittu).
Siinä kun koitin löytää katsurilta jotain haukkua autosta niin totesi vain että täähän on kilsoihin nähden tosi hyvässä ja siistissä kunnossa.
Oli eka kerta yli 11 vuoteen kun menen katsastukseen ilman valmista päästölappua. Aina halunnut varmistaa etukäteen, että se puoli on kunnossa, eikä ole huvittanut maksaa riistohintaa konttorille mittauksesta. Kilpailuhan on mennyt siihen, että katsastus maksaa 20 oiroa ja päästömittaus siihen päälle 30 oiroa. Tämä oli nyt nettivaraajan tarjous kaikki yhteensä 40 oiroa, joka on vielä ihan jees kokonaishinta.
Muutenkaan en paljoa tikkua ristiin laittanut ennen katsastusta, en edes valoja tarkistanut. Autohan on toki koko ajan jatkuvassa kuntotarkastuksessa mulla, mutta hyvin olisi voinut pompata pitkistä valoista (käytän ehkä 2 kertaa vuodessa) tai takasumuvalosta (käytän tuskin koskaan). Alustan osalta tiesin vain, että missään ei kolise.
Ei siis noussut mitään syytä viedä Saappia paaliukolle tai trokata minnekään. Toisaalta nythän tää olis paras pistää myyntiin, kun on pitkä tuore leima ja kaikki autossa kunnossa. Ens viikolla voi olla ties mikä porsimus maximus edessä.
Jos nyt jotain eloa on autokuumeessa ja tulevan saapinkorvaajan mietinnässä ollut, niin tuli tällä viikolla amerikan duunimatkalla ajeltua vuokra-autolla, jossa oli manuaali-ilmastointi. Kun on 10 vuotta ajanut automaattikylmästöidyllä Saabilla, niin alkoi aika nopeasti kyrsiä se jatkuva tarve säätää puhallusnopeutta ym. muuttujia siinä vuokrapelissä. Ilmasto oli sellainen +30-35 astetta celsiusta hyvällä paahteella, eli auto oli aina liikkeelle lähtiessä täysi pätsi, jolloin sai laittaa puhaltimen täysille ja lämpötilasäädön "A/C Max" -asentoon. Hyundaissakin on sen verran tehokas kylmäkone, että parin minuutin päästä piti ottaa puhallinta pienemmälle, jotta tarkenee, ja siitä taas hetken kuluttua säätöä pienemmälle. Koskin kahden vuorokauden aikana ilmastoinnin säätöihin varmaankin useamman kerran kuin 10 vuoden aikana Saabeissa yhteensä.
Tämä tarkoittaa sitä, että 95 % Nettiauton kakkoskoppaisista Berlingoista sulkeutuu pois seuraavan auton shortlistiltä. Aina välillä tulee vastaan joku fiksun ihmisen uutena ostama Berlingo, jossa on jaksettu ruksia se autokylmä varusteluetteloon, mutta se on todella harvinaista.
Sen sijaan valeberlingo eli Peugeot Partner Tepee tuntuu löytyvät yleisimmin autokylmällä. Siinä on vain ongelmana se, että ennen 2016 faceliftiä oleva Partner on keulastaan kuin hämmentynyt etana. Faceliftattuna auto on jo lähes Berlingon veroinen kaunotar, mutta Partnereista puuttuu useimmiten Modutop (vai mikä sen nimi nyt Peugeoteissa onkaan?), eli tavarahyllyllinen lasikatto, joka on omaan silmään aika must-varuste kirahvinkuljettimessa. Toisaalta Pösöt on useimmiten takapariovilla, mikä olisi paljon kivampi kuin Berlingolle tyypillinen megaluukku. Ja takapariovia ei ole muuten koskaan saanut Modutopin kanssa, joten se on joko-tai -valinta.
Tollanen olis Raisiossa tarjolla:
https://www.nettiauto.com/10332865
Silmään tökkii vain palomiehen väri, mut toisaalta kirahvinkuljetin, joku pikkuauto tai Ferrari on sellaiset autot, jotka voisin huolia peruspunaisena.
Sellanen malli joka herätti yhtäkkisen kiinnostuksen kesän aikana noin muuten on Subaru Levorg. Turun Rintajoupilla oli sellainen kaupan vielä viime viikolla. Muutaman päivän sitä netissä kuolattuani soitin sitten koeajoa kysyäkseni Joupille, mutta auto oli just koeajolla ja samana päivänä tuli sitten viesti että auto meni koeajajalle kaupaksi. Olis ollu kiva päästä edes katsomaan, kun ei noita Turussa kovin usein kaupan ole, eikä ole tän vuoden alusta löytynyt Turun alueelta enää edes Subarun edustusta, jossa voisi käydä autoa luonnossa katselemassa.
Levorgissa viehättää lähinnä se, että en haluaisi yhtään nykyistä autoa (ulkomitoiltaan) isompaa kulkinetta pihaan. Jos korimalli on farkku, niin se on sitten Astra/Golf/Focus -luokan auto. Niistä ei vain oikein löydy sellaista mallia, jossa olisi omaan silmään riittävästi persoonaa. Pitäis olla vähän muotoilua tai eksoottista tekniikkaa ja vaikkapa sitä urheilullisuutta, mitä Saabiinkin on nimeä myöten koitettu saada. No Levorg on ulkomitoiltaan aika tarkkaan yhtä iso kuin SportCombi kolkki, ja jotenkin näissä on molemmissa samaa urheilullisuutta. Subarussa tietenkin eksotismina bokseri ja neliveto. Kokoluokaltaanhan toi Levorg lasketaan yleisesti D-segmenttiin, mutta taitaa tuoreimmat C-segmenttiläiset olla lähempänä Levorgin mittoja kuin mammuttimittoihin venähtäneet Insigniat ja Mondeot. Levorgin sisätiloja on kehuttu, eli ei se kai ainakaan ahtaampi ole kuin nykyinen kulkine tai noi samoilla mitoilla olevat nykyAstrat ja -Focukset.
Halpana noita ei pidetä, mutta sitten kun lyöt nettiautoon kriteeriksi 2015- alle 100 tkm ajetun nelivedon farkkukorilla ja bensa-automaatilla, niin kas kummaa, seitsemästä halvimmasta autosta neljä on Levorgeja (ja yksi Subaru XV, joka ei edes ole oikeasti farkku). Siellä on kisaamassa myyjistä sitten yksi Seat Leon ja yksi Mini Clubman, jota ei kai ihan tilojen puolesta voida pitää suorana kilpailijana. Vaikka ottais hakuun mukaan dieselit, niin ei se Levorgin lisähinta ole kuin muutama tonni halvimpiin dieseleihin nähden. Ja jos dieseleiden hylkiminen ja Subarun hinnanpitäminen jatkuvat nykyisellä tasollaan, niin arvonalenemassa Subaru jäänee kalliimpanakin maltillisemmaksi kuin joku dieselvaggine nelivedolla ja DSG:llä. Niitä ne tarjolla olevat nelivetofarkut meinaan suurimmaksi osaksi on.
Tätä mä olisin jo käynyt katsomassa jos olisi lähempänä:
https://www.nettiauto.com/10720432
Toi GT-S on varustelluin malli ja aika harvinainen. Johtuen varmaan siitä että ainakin aikanaan mallin tullessa myyntiin se maksoi 6 k€ enemmän kuin perus GT. Sillä hinnalla sai varusteiksi nahkajakkarat, kuskin penkin sähkösäädön, navigaattorin ja muutaman muun pikkuhilppeen. Aika kova lisähinta noista varusteista, joten moni otti sen perusmallin, jossa siinäkin varusteet ihan kohdillaan. Toi yksilö on nyt kuitenkin kaupan samaan hintaan kuin perusmallit, joten se kuusi tonnia on kuoletettu hinnassa.
No se joupin Levorg GT löysi ostajansa, nyt pidän silmät auki josko lähialueille tulisi korvaava yksilö myyntiin, niin täytyy käydä ottamassa siitä savut ja mitat. Huono puoli Levorgissa on se, että se ei kulje sähköllä eikä uusiutuvilla, kun tarjolla ei ole hybridiä eikä dieseliä, ja ton bensakoneen muuttaminen etanolille on ilmeisestikin vähintäänkin vaikeaa ellei mahdotonta.