Sivu 1/9

NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti

Lähetetty: Ti Helmi 10, 2015 23:22
Kirjoittaja paavo80
Olen uusi täällä!

Uusi foorumilla mutta autokokemusta on jo 20 vuotta ja omia projekteja yli 20 kpl

Nyt tuli hommattua saapas ja täytyy myöntää että vei miehen mennessään! :saab:

Mielisairas!

No asiaan... Osti auton Parkanosta, 330tkm mittarissa ja stage 2 sisässä uudella sachs kytkimellä perimätiedon mukaan. Siitä siirtokilvillä kotiin Lempäälään (ei leimaa) Ja seisonta ajan karstat tottakai putkesta matkan aikana pihalle. :lol:

Suoraan talliin ja motti pihalle. Onneksi! Paljastui ikäviä yllätyksiä. Tasapainoakseleiden hampaat kokonaan kadonnut! Ketju pyöri kyllä kampuran avustuksella mutta todella pahasti kuluneena. No siitäpä muodostunut silppu tietenki löytyi isoimmin kappalein imusihdistä. Ja kun eteenpäin purkuprojektisssa pääsin nii huomasin kampuran laakereiden osittain sulaneen öljynpuuttesta, mutta ihme ja kumma kampura oli kunnossa! Ei uria tai kulumia! Kovaa tekoa! Täytyy myöntää! 8O Kiertokangen laakerit oli kivasti kuparin väriset. Eli ihan loppu. :lol:

Kyllä kävi säkä! Olis voinut hajota matkalle. Mutta nyt saapas saa uuden elämän. Ostin satkun omaksi käyttö/harrasteautoksi ja tarkoitus pitää "kaveri" loppuelämän meidän pihassa. En kuitenkaan halua rakentaa mitään varttimailidragsteria (no holset) vaikka sekin on kyllä käynyt monta kertaa mielessä. :wink:

Teen "kaverista" joka päiväisen kulkineen joka poistuu paikalta tarvittaessa ripeästi mutta jonka ajettavuus on suurinpiirtein loistava käyttöajoon ja vähintäänkin yhtä hyvä radalle.

Suunnitelmia on:

- Viinasofta
- 400 hp/nm? En halua sintteriä.
- Garret GT3071R (löytyy)
- Omavalmiste "top mount" pakosarja. (mallina 9000 ylösalaisin)
- Tasapainoakseleiden poisto ja öljykiertojen tulppaus.
- Kampiakselin kiilloitus ja tarvittaessa ylikoko laakerit.
- STD männät ja originaalit kanget. + uudet renkaat tottakai ja hoonaus.
- Saab outletista ostettu uusi kansi+venttiilit + STD nokat.
- T7 mankkuventtili muutos.
- 3" koko putki ja race cat + 2 x vaimennin. (omavalmiste)
- Polttoainepumppu ? (viinayhteensopiva)
- EV-14 870 suuttimet (finjector)
- Dumppi + omavalmiste ahtoputkisto.
- Isoin mahdollinen cooleri.
- Isompi öljynlauhdutin ja uusi asennuspaikka. (cuulerille tilaa)
- Stage ? Foorumin know how softa ? Aapuva kaivataan tässä! 8O

Laittelen kuvia projektista kun saan niitä tänne vaan liitettyä. ja kiitos jo etukäteen tulevasta avusta.

Re: NG 900 coupe 2.0T projekti

Lähetetty: Ke Helmi 11, 2015 19:08
Kirjoittaja paavo80
Kuva

OLD SCHOOL 93! Rekkari sen kertoo! =)

Re: NG 900 coupe 2.0T projekti

Lähetetty: To Helmi 19, 2015 19:08
Kirjoittaja paavo80
Hieman väliaikatietoja projektista. Moottori pääsi pesuun ja lasikuulapuhallukseen. Kampiakseli mitattiin ja todettiin ehjäksi. Samoin pukit oli kunnossa. Uusilla laakereilla kasaan

Seuraavaksi poistin tasapainoakselin laakerit ja sorvautin niille tulpat. Samalla tuli tulpat myös etupäähän. Nyt on akselit pois pelistä ja niiden öljykierto on tulpattu eikä paineet katoa tai kierto muuten häiriinny. Samalla saatiin muutamia kiloja pois keulalta.


Kuva

Tasapainoakselin tulppaus. Sorvari pyöräytti kaksi 44,05mm ja kaksi 45,05 terästulppaa.


Kuva

Tulpat asennettuna. Meni naheesti paikalleen. Lukitus laakerilukitteella.


Kuva

Imupuoli.


Kuva

Pakopuoli.


Kuva

Kiristäjän kanavaan väänsin jengan ja ruuvasin pidätinruuvin lukitteen kanssa.

Re: NG 900 coupe 2.0T projekti

Lähetetty: To Helmi 19, 2015 19:13
Kirjoittaja paavo80
Kampiakseli oli mitoissaan ja sai kyytiä sorvissa. Kiillotettiin hiomanauhalla.

Kuva

Ja asennettiin uusilla STD laakereilla.

Kuva

Re: NG 900 coupe 2.0T projekti

Lähetetty: To Helmi 19, 2015 21:36
Kirjoittaja Jonenii
Konepuoli tuntuu hoituvan taidokkaasti kuntoon.
Mitäs olet alustalle ajatellut tehdä?

Re: NG 900 coupe 2.0T projekti

Lähetetty: Pe Helmi 20, 2015 07:54
Kirjoittaja paavo80
Kaikki mahdolliset uretaanit ja pieni madallus. Kunnon iskareilla. En ole vielä valmistajista ottanut selvää mikä olisi käyttöautoon paras. :?

Jarrut jää vielä alitehoisiksi alkuperäisiksi kun olivat hyvät. Ajan ne alikokoon ja sitten päivitä nekin tehoa vastaaviksi. :D

Myös moottorin tuet tulee uretaaniset.

Re: NG 900 coupe 2.0T projekti

Lähetetty: Ti Helmi 24, 2015 19:45
Kirjoittaja paavo80
Tässä nyt mennään.

- Sylinterit hoonattu ja uudet orkkis STD renkaat joka pytyssä.
- Kiertokangen laakerit tuli orkkis ja myös STD koko.
- Uusi orkkis jakoketju laahaimineen.
- Kaikki tiivisteet orkkis :saab:

Kuva

Tasapainoketjuhan jää kiristimineen pois ja laitoin vanhan laahaimen paikalleen, jotta kaikki on oikeilla paikoillaan kiinnitettynä. Vanhasta kiristimen puolesta leikkasin palan, joka tulee tappiin, jotta jakoketjun kiristäjän laahain ei pääse liikkumaan pituus suunnassa.

Kuva

Ja iso kiitos vesa 67!

Sain kottikärrykaupalla hyviä osia ja paremmat öljypumpun rattaat (omat oli aika naarmuilla... ) Lisäksi mukaan tarttui paljon softa, ym tekniikka tietoa, ja dekan 870 cc suuttimet. :D

Seuraavaksi kannen asentelua kunhan öljypumppu ja jakopään koppa tulee ruuvattua paikalleen. Siitä taas lisää loppuviikosta.

Re: NG 900 coupe 2.0T projekti

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 14:25
Kirjoittaja paavo80
Hieman väliaikatietoja moottoriprojektista. Valmista olis....savuja en vielä ottanut pihalle.

Asensin jakopäänkopan ja veskulta saadut öljypumpun hilut, jotka olivat huomattavasti paremmassa kunnossa kuin omat.

Kuva

Tätä voisi kutsua jo puhtaaksi öljypohjaksi. :)

Kuva

Öljypohja asennettuna. Jätin torx ruuvit pois ja laittelin perinteisillä. On kivempi aukaista seuraavalla kerralla (jos enää koskaan tarvii) putsausta varten. Oli vanhat jo pari kertaa päässyt pyörähtään.

Kuva

Kansi oli ostettu saab outletista ja venttiilit otin vanhasta kannesta. Käytin venat lautasten hionnassa Tammer dieselissä kun pakoventtiileissä oli pieniä jälkiä tiivistepinnoissa. Imuissa ei ollut mitään huomauttamista.

Vanha kansi on ehjä ja jää tulevaisuutta ajatellen aihioksi jos vaikka innostuis porttaan ja kasvattaan ventiileiden kokoa. + vähän jyrkempää nokkaa ja hx 40 :D ehkä joskus? Ken tietää?

Kuva

Korujen asentelua työmaalla

Kuva

Kansi läpättynä ja valmiina asennusta varten

Kuva

Meni paikalleen elrigin tiivisteellä ja uusilla pulteilla, ja jako kohilleen ym.

Kuva


Tänään tuli aamulla asennettua motti konehuoneeseen. Kytkimeksi jäi vanha joka oli juuri edellisen omistajan vaihtama Viggen asetelma by Sachs. Jos se luistaa niin täytyy harkita sintterilevyä.

Kuva

Seuraavaksi alan rakentelemaan GT3071:lle uutta Top mount pakosarjaa joka on ainakin talliaferron valikoimassa+ siihen soveltuvaa down pipeä. samalla tehdää koko putkisto 3" kahdella vaimentimella ja 100 cell katilla.

Sisään ajon ja leiman haen vielä vanhalla turbolla ja bensavirillä. Sitten myöhemmin asennetaan dekat, pumppu, 3071, viinaa tankkiin ja vesan tekemä custom softa. 8) Ja tarkoitus olisi tehdä turboista "Bolt on" sarjoja jotka vois vaihtaa paikoilleen aina leimaksi boxin kanssa ja leiman kuivuttua vaihtuis taas takaisin jyreämpään rautaan. :wink:

Re: NG 900 coupe 2.0T projekti

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 14:36
Kirjoittaja är.jii
Wautsi upeeta työtä :D

Re: NG 900 coupe 2.0T projekti

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 14:43
Kirjoittaja vesa67
Sormet tuntuu olevan ranteiden jatkeena... väri-iloittelusta en itse ottaisi ihan noin paljoa irti mutta onpahan erilainen kuin lähes kaikilla muilla. -thumbs up-

Re: NG 900 coupe 2.0T projekti

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 15:09
Kirjoittaja paavo80
Tuskin se väri pysyy :D Työmaalla on lasikuulapuhallusmahdollisuus ja Teijo pesuri. Rasvattomaan pintaan on kiva maalailla.

:saab:

Re: NG 900 coupe 2.0T projekti

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 17:38
Kirjoittaja temmi_hoo
paavo80 kirjoitti: Öljypohja asennettuna. Jätin torx ruuvit pois ja laittelin perinteisillä. On kivempi aukaista seuraavalla kerralla (jos enää koskaan tarvii) putsausta varten. Oli vanhat jo pari kertaa päässyt pyörähtään.
Tää jäi vähän ihmetyttämään? Mun perskokemuksen mukaan ainakin muut kannat pyörii helpommin kun torxit.

Hyvän näköstä jälkeä kyllä. Oliko toi öljypohja uus vai saitko sen tapeltua noin puhtaaks pesukoneella ja puhallellen?

Re: NG 900 coupe 2.0T projekti

Lähetetty: La Helmi 28, 2015 20:51
Kirjoittaja paavo80
Pesuri-puhallus-pesuri. ja näyttää uudelta. :D

Riippuu tietenkin pulttien kovuudesta. Nämä torxit oli kannastaan loppu ja hyllyssä ei ollut kun perinteisiä niin laiton niitä.

Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti

Lähetetty: Ti Maalis 03, 2015 09:28
Kirjoittaja paavo80
Peruna ja sen tuleva pakosarja

Kuva

Kuva

Kuva

Tekemistä riittää tällä osalla. Päivittelen kuvia kun olen päässyt alkuun sarjan rakentelussa ja paikalleen sovittelussa. Väliaikana sovittelen paikalleen 300x600x75 coolerin ja putket. Sekä isomman öljynjäähdyttimen uusine letkuineen. Paikka tulee oleen välijäähdyttimen päällä kun ilmastointia ei ole. Ainoa tiellä oleva on äänitorvi joka on suhteelisen helppo asentaa muualle.

Ja kun vanhan öljynlauhduttaja jää pois omalta paikalta jää tilaa paremmin välijäähdyttäjälle....toivottavasti ei tarvitse rälläköidä puskuria. :( Coolerin letkut luultavasti joutuu viemään pyöräkotelon kautta kummankin puolen...

Laittelen myös kuvia omasta "bolt on" suunnitellusta down pipesta. joka käy vanhaan ja uuteen turboon. ilman lambdan irroitusta.

Re: NG 900 coupe 2.0T 400hp/500Nm projekti

Lähetetty: Ti Maalis 03, 2015 10:07
Kirjoittaja Örkinrumilus
Nyt on sitä tekemisen meininkiä, hienoa seurattavaa