Sivu 1/3

Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Ma Maalis 09, 2015 20:17
Kirjoittaja rampe_58
No niin Saab projekti on avattu viime viikon vaihteessa. Aloitus vähän viivästyi, kun piti vain hiukan kiillottaa JAWA 353:sta ja se kiillotus kesti reilut 5 viikkoa. Vaihdettiin pakoputket, tankki maalattiin sähköjä uusittiin ja sen sellaista.
Ennen pukille laittoa ajelin Saabilla ja toverini pajamies (PM tästä eteen päin) varoitteli, että tässä vaiheessa nuo aihiot on yleensä hajotettu, mm. kysyi katsoitko onko moottorissa öljyä (oli)? Mitään en sanut rikki, kulki ihan kivasti ja paremminkin olisi ehkä kulkenut, mutta kaikki jarrut aivan jumissa. Pienellä herkistyksellä ei enää taida selvitä. Jarrut kaikki purettu ihmetystä aiheutti se, että kaikki satulat sisältä uuden veroiset, jopa kaikki ilmaruuvit aukesivat. Jarrut uusitaan, osia oli paljon mukana ja loput näyttää löytyvän suht. helposti ja kotomaasta. Hanke on vähän hankala, kun pitäisi saada peli nopeasti kesän ajoon ja samalla pitäisi ne hommat, mitkä tähän remonttiin liittyvät, tehdä entisöinti laatuun. Tästä syystä tämä 16.3 päivämäärä täytyy unohtaa, se tosin olisi tämän kulkineen 45 V. syntymäpäivä. Juhlistan sitä ehkä muilla tavoin. Korroosion määrä yllätti ja positiivisesti. Löydökset vähäisiä ja paikallisia. etupalkit ehjät paitsi 1kpl aivan olematon reikä vetoakselin reiän sivussa. Kynnyskotelon takapää, kumin alla reikä en ennen huomannut, kunnes otin sen hienon kulmasuojan pois. Kaikki suojakumit ovat ehjät, mutta hiukan kosketusarkoja. Kaikki ovat menneet rikki pois otettaessa. Parasta, että jousilautaset edessä ehjät. Kyllä tuo remontti jonkin verran paisuu, mutta aika peli. Kori näyttää olevan ihan kohtuu kunnossa.

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Ma Maalis 09, 2015 22:06
Kirjoittaja mestari
hyvä hyvä eikun laatua kehiin vaan ja kerralla kuntoon, pitikö moottori kuinka raakaa käyntiääntä?

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Ma Maalis 09, 2015 22:28
Kirjoittaja rampe_58
Kaikki korjataan, mikäli mahdollista. Ei kyllä paljon ollut reikiä, vaikka aika kovalla kädellä niitä metsästelin. Toinen, eli oikea puoli on vielä tutkimatta. PM oli sitä mieltä, että kulumien jne perusteella se 89000 km. saattaisi kuitenkin ehkä olla mahdollinen. Sama se. Itse olen sen toisen kierroksen kannalla. Triumph laulaa aika iloisesti, se oli hieno moottori silloin -70 luvulla ja on sitä vieläkin. Öljyä se tietenkin vuotaa eihän se muuten olisikaan Britti.

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Pe Maalis 13, 2015 19:30
Kirjoittaja rampe_58
No niin jarruista, takajarruihin osat sain muuannesta Turkulaisesta jarru erikoisliikkeestä (sylinteri 27 mm halk). Siellä minulle sen korotuksenkin tarkoitus selvisi. Palojen kuluminen on näköjään siitä kiinni, että se korotuksen astekulma on 20, sain tulkin ja seikkaperäiset ohjeet. Kytkimen työsylinterin kumit sain samasta liikkeestä sanalla joo.... on meillä niitä ja haki hyllystä nyssäkän. Raidetangon päät (tie rod end) tilattu ebay. Hammastangon suojakumit 2kpl. ja niissäkin jokin puoliero, koska varaosanumero on eri, sain tilattua yhdeltä hepulta ja hinta naurettava 10e/kpl+postikulut. Siinähä sitä taas tavaraa, jonka paikalleen saisi. Sunnuntaina olisi tarkoitus laittaa jarruja ja hiukan hitsata. Isä vainaa sanoi, jotta 10 mk.n suutari tekee 50mk.n vahingon . Toivottavasti ei ollut eunnustaja.

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Pe Maalis 13, 2015 19:38
Kirjoittaja nalleolut
kuvat ois kivoja.

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Pe Maalis 13, 2015 21:48
Kirjoittaja KN/Lieto
Taisinpa ostaa samaisesta Turkulaisesta kaupasta joskus 2007 paikkeilla 74-malliseen etujarrusatulat, siis vielä se vanhempi malli, jossa käsijarru kengillä. En muista, oliko viimeiset satulat, mutta ainakin alkuper.laatu ja muistaakseni kohtuu hinta silloin. Auto on nykyään toisella klubilaisella hyvässä hoidossa. Hyvä, että vanhoja ysiysejä säästyy, monethan ei Saabia arvosta edes museoautona.

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Ti Maalis 17, 2015 00:50
Kirjoittaja rampe_58
Takajarrusatulat vihdoin purettu. Oli sitten viheliäinen työ. Hain värkit tuohon kotiverstaalle, kun näytti ja olikin sellaista hommaa,että yleisöä ei kauheasti kaivata. Eikä kaivattukaan. Mäntien ulos saaminen oli aika nitkutus, ryytyneet ja aivan hiton piukassa. Pöydällä irtonaisina olivat, kuin ilkkuen hyvässä kunnossa. Irroitustyökaluista parhaimmaksi osoittautuivat pienet papukaijapihdit. Ensin pyörmään ja sitten nitkuttamalla milli kerrallaan...4kpl. Etu satulat sanoivat poks, kun panin niihin hiukan paineilmaa. Kertaheitolla ulos. Vielä, kun saadaan oikean malliset raidetangon päät ja hammastangon gummit, niin voisi koeajoillekin lähtöä harkita. Yksi pakosarjan pultti on poikki siinä lienee seuraava ei yleisöä kovin paljon toivottava kohde. Viimeisen päälle entisöintiä ei näin keväällä enää ehditä tekemään. Se mitä tehdään tehdään hyvin ja ensi talvena jatketaan. Saab täyttää tänään 16.3 . 2015 45 vuotta. Synttärit, siis onnea vain.

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Pe Maalis 20, 2015 21:02
Kirjoittaja rampe_58
No niin raidetngon päät Tie rod end ovat postissa, Ei kun räikkä right asetoon ja kokoamaan,

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Pe Maalis 20, 2015 22:57
Kirjoittaja tetammi
Tuleeko tää näytille kevätkokoukseen Tuorlaan 18.4?

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2015 18:37
Kirjoittaja rampe_58
rampe_58 kirjoitti:No niin raidetngon päät Tie rod end ovat postissa, Ei kun räikkä right asetoon ja kokoamaan,
Suurin odotuksin ....eivät sopineet, no vanhat olivat aivan timmit. Kumit vaihtoon, hyvät tuli. Nyt on yhdet uudet harvakierteiset nivelet eritoten halvalla saannissa. Kumeja varmaan löytyy, että pankaapa korvan taakse.

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2015 18:41
Kirjoittaja nalleolut
oisko ne uudempaan.

mä voisin huolia.

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2015 18:55
Kirjoittaja rampe_58
tetammi kirjoitti:Tuleeko tää näytille kevätkokoukseen Tuorlaan 18.4?
No yritetään onhan tuossa välissä pääsiäinen ja pitkät pyhät. Onhan se silloin, jos liikennekunnossa on, aika raakile. Siitäkin huolimatta hieno peli.

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2015 18:59
Kirjoittaja rampe_58
rampe_58 kirjoitti:
rampe_58 kirjoitti:No niin raidetngon päät Tie rod end ovat postissa, Ei kun räikkä right asetoon ja kokoamaan,
Suurin odotuksin ....eivät sopineet, no vanhat olivat aivan timmit. Kumit vaihtoon, hyvät tuli. Nyt on yhdet uudet harvakierteiset nivelet eritoten halvalla saannissa. Kumeja varmaan löytyy, että pankaapa korvan taakse.
Niin nämä ovat sitten ilman suojakumeja.
Jotain on sentään tehtykin. Satulat 4kpl koottu asennusta vaille, etupyörän navat koottu asennusta vaille, seisontajarru toimii.. Seuraava solukumista ranneproteesia vaativa tehtävä on raidetangon suojakumien vaihto, voihan shaische, kun ei millään viitsisi irroittaa raidetankoa, pöydällä vaihto olisi lasten leikkiä. Asennus sen jälkeen ei olisi leikkiä ollenkaan. Sen jälkeen, jos ja kun hammastanko on saanut uudet kumit saavat ulommat vetoniveletkin uudet kumit. Meinasin vetaista "ylivedettävät" sisäniveliä säästääkseni. Sisustus on säästynyt suhteellisen hyvänä. Tuossa yhtenä iltana verhoilin takapenkin, aika sohva sanoisin, tarvike sarjalla, aika hyvä tuli. Kun saisi jostain toiset penkit, niin niitä voisi ensi talvena verhoilla alkuperäiseen kuosiin ilman paineita.

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Pe Maalis 27, 2015 21:34
Kirjoittaja rampe_58
rampe_58 kirjoitti:
rampe_58 kirjoitti:
rampe_58 kirjoitti:No niin raidetngon päät Tie rod end ovat postissa, Ei kun räikkä right asetoon ja kokoamaan,
Suurin odotuksin ....eivät sopineet, no vanhat olivat aivan timmit. Kumit vaihtoon, hyvät tuli. Nyt on yhdet uudet harvakierteiset nivelet eritoten halvalla saannissa. Kumeja varmaan löytyy, että pankaapa korvan taakse.
Niin nämä ovat sitten ilman suojakumeja.
Jotain on sentään tehtykin. Satulat 4kpl koottu asennusta vaille, etupyörän navat koottu asennusta vaille, seisontajarru toimii.. Seuraava solukumista ranneproteesia vaativa tehtävä on raidetangon suojakumien vaihto, voihan shaische, kun ei millään viitsisi irroittaa raidetankoa, pöydällä vaihto olisi lasten leikkiä. Asennus sen jälkeen ei olisi leikkiä ollenkaan. Sen jälkeen, jos ja kun hammastanko on saanut uudet kumit saavat ulommat vetoniveletkin uudet kumit. Meinasin vetaista "ylivedettävät" sisäniveliä säästääkseni. Sisustus on säästynyt suhteellisen hyvänä. Tuossa yhtenä iltana verhoilin takapenkin, aika sohva sanoisin, tarvike sarjalla, aika hyvä tuli. Kun saisi jostain toiset penkit, niin niitä voisi ensi talvena verhoilla alkuperäiseen kuosiin ilman paineita.
Takapenkki on aika mielenkiintoinen, yllätti jopa minut. Istuinosa kääntyy alas ja selkänoja sen päälle, kuten combeissa ikään. Nyt kyseessä on 45v.vanha saappi. Selkänojassa näytti olevan hervoton rautapeltipanssari. En ryhtynyt sitä purkamaan, lisäksi vaneria (paksua) löytyi myös ja siihen sitä oli hyvä takoa uutta verhoilua. Eihän se ole täydellistä, mutta olisi kiva päästä vähän laulattamaan Triumphia .

Re: Rampen SAAB 99 1970 "slant" 1709

Lähetetty: Su Maalis 29, 2015 19:52
Kirjoittaja rampe_58
Raidetanko irroitettu ja putsattu kyllä se aika kivuttomasti sieltä pois tuli. uudet rasvat ja kumit. yksi reikäkin löytyi hammastangon kumin kohdalla palkissa. Pitkät pyhät tulossa, jos saisi pyörilleen.