"WagonMafia" Og9-5

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

"WagonMafia" Og9-5

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Elikkäs. Ajattelin pistää tästä, pian vuoden omistuksessani olleesta keksinnöstä, pystyyn tälläistä juttua.

Eli auton hain Hämeenlinnasta -14 keväällä, noin 193tkm ajettuna, kun edellisestä kulkineesta (vapari ng900 2.3l) kiertokanki päätti tulla tervehtimään päivänvaloa.

Kuva

Heti seuraavana päivänä kaupoista, ajoin auton nosturin tolppien väliin, ja aloin ihmettelemään mitä sitä oiken tuli ostettua. Muuta vikaa en löytänytkään, kun että kampiakselin päästä piti tilkitä stefan ja öljypumpun o-renkaan vuodot. Lisäksi auto vaikutti, todella vähäruosteiselta, ja vaikuttaa siltä edelleen.

Eipä siinä kovin kauaa sitten mennytkään, kun vesa67:än tekemä tarjous femman softaamisesta alkoi kutkuttamaan sen verran mieltä, että kaadoin moottorin sisäpesuaineet koneeseen ja putsasin öljypohjan ja sihdin valmiiksi. Kyllähän sitä nyt yhdelle typeR civicci miehellle pitää aina vähän kampoihin pistää :lol: Softa on siis ihan perus biopower softa, josta on vääntöjä tiputettu kytkimen kestoa silmällä pitäen, ja mottorijarrun arvoja hiukan roplattu myöskin. Samalla Vesalta tuli ostettua Henkon polttoainepumppu, joka löysikin hetken päästä tiensä tankkiin.

Tässä vaiheessa alkoikin alustan kuntoonlaittaminen. Varsinkin takapää on saanut huomiota osakseen.

Ensin uretaania taakse pitkittäistukivarsiin, sekä kallistuksenvakaajan korikiinnikkeisiin.
Kuva

Tällä mentiinkin sitten katsastukseen asti, jolloin katsuri totesi että taka poikittaistukivarsieen heloista kaksi on väljiä (kuitenkin hyviä ja puhtain paperein läpi 8) ). Tilalle hain Helmisen Autoliikkeestä, Lemförderin valmistamat puslat tilalle, jotka sitten vaihtelin joku kaunis ilta työpäivän jälkeen.

Pian tuon helajumpan jälkeen, aloin ihmettelemään takaa kuuluvaa kolinaa, joka pitkien tutkiskelujen jälkeen, osoittaitui taka-apurungon puslan väljyydeksi. Taas kurvattiin Helmiseltä kasa Lemfön puslia ja tallille.

Näiden puslien vaihto, oli yllättävän kivuton operaatio, kun työkaluina toimi ruuvipenkki sekä sopivan kokoinen leka.
Kuva

Tämän jälkeen mentiinkin taas hetki, kunnes tuli aika asentaa Konin SportKit alle.
Kuva
Samalla uusittiin eteen koiranluut.

Ulkokuorelle, on myös tullut jotain pientä tehtyä. Suurimpana nyt tuo 30mm madallus. Joka oven ikkunaan, on myös asennettu tuulenohjaimet Team Hekolta. Etu puskurin alle, asensin Ez Lipin kumisen lipan, ja ajovaloilta olen irroittanut pesurit, toisen moottorin antauduttua. Noiden pesureiden rei'ille, saatan jossain vaiheessa keksiä jotakin tukkeeksi, jos ne liikaa silmää häiritsevät. Auton mukana tulleet 15'' talvipyörät myin pois, ja ostin käytettynä hyväkuntoiset nastarenkaat, noille 17'' vanteille, jotka pyöräytin alle talven tultua. Täksi kesäksi, ostin Metroautosta uudet 18'' inca vanteet, ja kumit niille Asko Saarelta, Tamperee Sarankulmasta.

Tänään kotiovelle kannettiin, Saab.96:den suosittelema kattospoileri. Spoileria ajattelin tarjota, entisen opinahjoni automaalari opiskelijoille maalattavaksi hinnan, sekä sen koska tiedän ettei kyseisten opiskelijoiden opettaja, kovin huonoa jälkeä ovestansa pihalle päästä.

Jatkossa tarkoituksena, olisi tekniikan kannalta, kytkimen korvaaminen aeroa vastaavalla, jotta tehoja saisi hilattua ylemmaksi. Spoilerin maalauksen jälkeen tietenkin, ohjelmassa olisi sen asennus, sekä ikkunoiden tummennus.

Loppuun vielä pari kuvaa nykyasusta.
Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Antti93, Ke Maalis 23, 2016 19:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
9-5
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 15:19
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: ''Wagonmafia'' Og9-5

Viesti Kirjoittaja 9-5 »

Ruusuja tulee. Madallus ja Incat sopii todella hyvin farkkuun.

uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: "WagonMafia" Og9-5

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Hyvin istuu toi ezlip, asiaan vihkiintymätön vois veikata orkkikseks. Eiks nää wagonmafiat yleensä oo tontissa ja kaikki kiiltävä on kalvotettu ;) hieno seurata kun osataan tehdä ja saadaan aikaan!
Viimeksi muokannut Örkinrumilus, To Maalis 26, 2015 09:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: "WagonMafia" Og9-5

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Örkinrumilus kirjoitti:Hyvin istuu toi ezlip, asiaan vihkiintymätön vois veikata orkkikseks. Eiks nää wagonmafiat yleensä Öö tornissa ja kaikki kiiltävä on kalvotettu ;) hieno seurata kun osataan tehdä ja saadaan aikaan!
No saapa nähdä mitä tässä mielä keksitään :D

Tänään tuli vietyä spoileri koululle, ja poikettua Metroautossakin samalla reissulla. Kävin tilaamassa, tuohon kaasuläpän yläpuolella olevaan jarrutehostimen alipaineputken liitokseen, uuden liittimen. Olen tässä ihmetellyt, kun moottorijarru ei aina välillä toimi ja tuosta löytyi "imukärsään" puhaltamalla, pieni vuoto. Jospa tuolla tokenisi.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: "WagonMafia" Og9-5

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Sen verran tätä päivitän, että viimeviikon loppuna sain säädettyä auton pyöränkulmat kohdilleen, sekä vaihdetua jarrunesteet.

Eilisenä projektina, sitten vaihdoin eteen uudet jarrupalat sekä levyt, ja uudet jarrusatuloiden kannakkeet, joilla saatiin mahtumaan nuo 308mm jarrulevyt paikalleen.
Kuva
Viimeksi muokannut Antti93, Ke Maalis 23, 2016 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: "WagonMafia" Og9-5

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Taas tuli hiukan harratettua.

Eli maski, sai hiukan uutta ulkonäköä Mastonin Rubbercomp maalilla, sekä Motonetin kanaverkolla. Tuon maalin, piti olla savunharmaata, mutta mustalta tuo enemmän näyttää :D .
Lisäksi suvuvalot, saivat Bilteman savunharmaat kalvot pintaansa.

Kuva
Viimeksi muokannut Antti93, Ke Maalis 23, 2016 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: "WagonMafia" Og9-5

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Viikonloppuna tuli mieleen, että jos noista talvivanteista koittaisi taas saada siistin näköiset, kun vuosien saatossa jokainen on saanut osuutensa rotvalleista.

Aloitin projektin tietenkin heti kaikkein huonoimmasta yksilösta, jonka alkukunnosta jäi kuva ottamatta, mutta eiköhän tämä toisesta vanteesta otettu, huonolaatuinen kuva kerro mistä lähdettiin liikkeelle.
Kuva

Elikkäs ensimmäisenä puhdistin vanteen huolellisesti, asetonilla ja rätillä. Tämän jälkeen viilalla hion isoimmat rosoisuudet pois kolhuista, ja perään vielä kasikymppistä santapaperia. Kittaamiseen käytin Soudal Metal Plastic kittiä.

Tässä kuva kun kitit oli levitetty niin selviää vahinkojen laajuus.
Kuva

Seuraavassa kuvassa kitit jo hyvin pitkälti hiottuna. Vesihioin koko vanteen vielä ennen maalausta.
Kuva

Hionnan aikana, katsoinkin sitten parhaaksi irroittaa renkaan ulompi huuli vanteesta hiomisen helpottamiseksi.

Sitten vielä kuva vanteen reunasta pohjamaalin kanssa yhden kerroksen maalattuna.
Kuva

Kyllähän tuo ulkonäkö parani huomattavasti. Yhden vanteen tekemiseen meni hiukan päälle kaksi tuntia, rauhallisella tahdilla välillä toisella kädellä puhelimeen puhuessa. Lopullinen väri on vielä arvoituksena, ja varmaa ei ole menevätkö nämä vanteet enään ensitalveksi alle, vai lähtevätkö myyntiin.
Viimeksi muokannut Antti93, Ke Maalis 23, 2016 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: "WagonMafia" Og9-5

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Päivitetäänpäs tännekkin taas touhuja.

Sain koululta takaspoilerin maalauksesta, ja kiinitettyä paikalleen. Tänään sain jopa kuvankin otettua tuosta, auton pesun jälkeen.

Kuva

Kuten kuvasta näkyy, kuljettajan ovea on joskus maalailtu, ja se on vähän eri värinen kuin muu auto. Elikkäs jos jollain sattuisi olemaan värikoodilla 279, hyväkuntoista ovea hyvään hintaan voisin sellaisen noutaa. Lisäksi kuljettajan puolen etulokari, on joskus saanut tälliä, joten vastaavaa voi tarjota, jos sattuu nurkissa pyörimään.

Viime potkuilta, kun Rattivaihteen kanssa samaan aikaan sekä suuntaan poistuttiin, ihmettelin kun femma jäi aivan seisomaan tonnarin rinnalla rampilla kiihdytettäessä :lol: Kotipihaan saavuttuani, alkoi öljynpainevalo palamaan tyhjäkäynnillä autoa pysäköidessä, ja ei muuta kun tallille nokka tallille seuraavana päivänä. Matkalla huomasin ajoittain savupilven perässäni, eli auto ylös dp irti ja garretin akseli heiluin melko rankasti. Kävelin sitten coltin tallille, joka sopivasti nykyään sijaitsee samassa rakennuksessa, kuin talli jossa itse roplasin :D ja ehjää mitsua tilalle.

Siinä sitten, kun jo hetken enemmän tai vähemmän karkuteillä olleet hevoset saatiin takaisin laitumelle, tehon nälkä taas kasvoi/palasi. Tämän innoittamana, kävin noutamassa aeron kytkinsarjan lisä tehon/väännönkesto mielessä.
Kuva

Nyt vain odotellaan, että selviää missä ja milloin tuohon remppaan pääsen käsiksi.
Viimeksi muokannut Antti93, Ke Maalis 23, 2016 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: "WagonMafia" Og9-5

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Antti93 kirjoitti: Viime potkuilta, kun Rattivaihteen kanssa samaan aikaan sekä suuntaan poistuttiin, ihmettelin kun femma jäi aivan seisomaan tonnarin rinnalla rampilla kiihdytettäessä :lol: Kotipihaan saavuttuani, alkoi öljynpainevalo palamaan tyhjäkäynnillä autoa pysäköidessä, ja ei muuta kun tallille nokka tallille seuraavana päivänä. Matkalla huomasin ajoittain savupilven perässäni, eli auto ylös dp irti ja garretin akseli heiluin melko rankasti. Kävelin sitten coltin tallille, joka sopivasti nykyään sijaitsee samassa rakennuksessa, kuin talli jossa itse roplasin :D ja ehjää mitsua tilalle.
Jo toinen väsynyt Garretti jonka löylytän potkuista lähtiessä parin kuukauden sisään. :mrgreen: Onneksi oma T25 on vastikään Coltin pajalla todettu hyväkuntoiseksi, niin ei pääse kovin herkästi osumaan pilkka omaan nilkkaan. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Antti93
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Touko 27, 2014 17:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: "WagonMafia" Og9-5

Viesti Kirjoittaja Antti93 »

Jo toinen väsynyt Garretti jonka löylytän potkuista lähtiessä parin kuukauden sisään. :mrgreen: Onneksi oma T25 on vastikään Coltin pajalla todettu hyväkuntoiseksi, niin ei pääse kovin herkästi osumaan pilkka omaan nilkkaan. :D
Toi garretti ei ollut vaan väsynyt, se oli lähempänä koomaa. :lol:
Saab 9-5 2.3t 2001 E85
VW Golf 1.6 Fsi 2005
#6388
Vastaa Viestiin