Saab 9-3 1.9 TTiD 2011 Linear/Aero/Hirsch Artic White
Saab 9-3 1.9 TTiD 2011 Linear/Aero/Hirsch Artic White
Morjesta vaan kaikille!
Kaikki alkoi siitä kun vuoden vaihteessa iski kova autokuume päälle. Ensimmäinen autoni oli aikanaan Saab 900i. Katseltiin monenlaisia autoja, käytiin koeajamassa ja nostettiin kaverin tallissa niitä ylös ja tutkittiin. Erehdyimme sitten ajamaan Saab 9-3 bensa versiota Lahdessa. En minä sitten enään muita katsellutkaan. Tässä etsittiin sitten jo Saab foorumeiden avulla uutta autoa Käytiin useampaakin Saabia ajamassa, mutta tämä nykyinen vei mennessään. Pitkällä koeajolla ei ollut hymyllä rajaa, parempi puolisko kysyi mikä se nyt noin hymyilyttää, ei se voi noin hyvä olla. Totesin siihen: hyppää rattiin, sullehan tämä arkikäyttöön tulee. Meni kaiketin 15min ja vierestä kuului että: Me otetaan tämä!
Tässä ensimmäinen kuva, auto oli silloin koeajolla:
Oston jälkeen käytin auton Hollolan CCL Design liikkeessä täyshoidossa (pesu, sisäpesu, penkkipesu, moottoripesu, myllytys, kovavaha) Tässä pari kuvaa sieltä:
Sitten ajeltiinkin saabilla joku tuhat kilometriä ja oli huollon aika. Moottoriöljy, öljysuodatin, dieselsuodatin, raitisilmasuodatin, ilmasuodatin, jarrunesteet ja yleistä puhdistusta.
Innostuin auton puunaamisesta ja tuli hankittua pikkuhiljaa läjä erinäisiä pesuaineita, savea ja nestemäisiä vahoja. (Autoglym punainen, Autoglym kulta, bilthamber auto-wash, turle wax perfect finish, sonax clay jne)
Auto oli sen verta puhdas että silmiin sattui pari kiven iskemää. Siitä se projekti sitten lähti
Täällä kyselin neuvoja kiven iskemien maalaamiseen. Ostin Deox Geliä ruosteen poistoon ja se toimikin hyvin. Sinkkimaali alle ja sitten maalikynällä päälle (marmorilta 14€). Ongelmaksi muodostui se että laitoin vähän liikaa maalia. Ehkä paremminkin se etten sitä ohentanut ennen kuivumista. Kuivumisen jälkeen en ollut tyytyväinen tulokseen vaan päätin alkaa hiomaan sitä. Komiasti hioin sitä 2000 vesihiomapaperilla ja aattelin "eiku vaha päälle" Pyörteethän jäi näkyviin elikkä suuntana Motonet. Löysin flexipads fine cut hioma tahnaa. Sillä todella pitkään hioin jälkiä pois ja lähtihän ne lopulta! Käsin tein kaikki vaiheet kun ei konetta ole (meinasin senkin ostaa) Mutta päätin että jätän nuo myllyttämiset ammatiilaisille tulevaisuudessa
Maalasin nuo sumarin rinkulat hopialla niin tuli lisää ilmettä:
Tuon episoodin jälkeen alkoi aurinko silloin tällöin paistaa ja lumet oli sulaneet. Ei muutakun kesärenkaita hankkimaan (edelliset oli kehnot). Foorumeilla kyselin ja ihmettelin että mitkä kumit sitä laittaisi. Päädyin Goodyear Asymmetric 2 225/45 R17 94Y XL. Saapuivat seitsemässä työpäivässä ja sitten olin jo matkalla RengasCenteriin. Siellä todettiin että vanhat vanteet ovat soikiat, ei kannata näille laittaa. Samana iltana tilasin 4 x Barzetta Ascari II, hain ne seuraavana päivänä Kouvolasta ja eiku taas Centeriin
Lopputulema kuitenki tyydytti:
Kumimaalilla tehdyt tuunaukset etu ja taka puskuriin alkoivat olla huonossa kunnossa. Niinpä kuorin ne pois. Pidin auton keulasta enemmän näin orginaalina:
Takapuskurissa oli sen verran jälkiä, että päätin sen maalata uudestaan:
Vielä vahat pintaan niin ollaan valmiina huomisen Vappu ajelulle!
Kaikki alkoi siitä kun vuoden vaihteessa iski kova autokuume päälle. Ensimmäinen autoni oli aikanaan Saab 900i. Katseltiin monenlaisia autoja, käytiin koeajamassa ja nostettiin kaverin tallissa niitä ylös ja tutkittiin. Erehdyimme sitten ajamaan Saab 9-3 bensa versiota Lahdessa. En minä sitten enään muita katsellutkaan. Tässä etsittiin sitten jo Saab foorumeiden avulla uutta autoa Käytiin useampaakin Saabia ajamassa, mutta tämä nykyinen vei mennessään. Pitkällä koeajolla ei ollut hymyllä rajaa, parempi puolisko kysyi mikä se nyt noin hymyilyttää, ei se voi noin hyvä olla. Totesin siihen: hyppää rattiin, sullehan tämä arkikäyttöön tulee. Meni kaiketin 15min ja vierestä kuului että: Me otetaan tämä!
Tässä ensimmäinen kuva, auto oli silloin koeajolla:
Oston jälkeen käytin auton Hollolan CCL Design liikkeessä täyshoidossa (pesu, sisäpesu, penkkipesu, moottoripesu, myllytys, kovavaha) Tässä pari kuvaa sieltä:
Sitten ajeltiinkin saabilla joku tuhat kilometriä ja oli huollon aika. Moottoriöljy, öljysuodatin, dieselsuodatin, raitisilmasuodatin, ilmasuodatin, jarrunesteet ja yleistä puhdistusta.
Innostuin auton puunaamisesta ja tuli hankittua pikkuhiljaa läjä erinäisiä pesuaineita, savea ja nestemäisiä vahoja. (Autoglym punainen, Autoglym kulta, bilthamber auto-wash, turle wax perfect finish, sonax clay jne)
Auto oli sen verta puhdas että silmiin sattui pari kiven iskemää. Siitä se projekti sitten lähti
Täällä kyselin neuvoja kiven iskemien maalaamiseen. Ostin Deox Geliä ruosteen poistoon ja se toimikin hyvin. Sinkkimaali alle ja sitten maalikynällä päälle (marmorilta 14€). Ongelmaksi muodostui se että laitoin vähän liikaa maalia. Ehkä paremminkin se etten sitä ohentanut ennen kuivumista. Kuivumisen jälkeen en ollut tyytyväinen tulokseen vaan päätin alkaa hiomaan sitä. Komiasti hioin sitä 2000 vesihiomapaperilla ja aattelin "eiku vaha päälle" Pyörteethän jäi näkyviin elikkä suuntana Motonet. Löysin flexipads fine cut hioma tahnaa. Sillä todella pitkään hioin jälkiä pois ja lähtihän ne lopulta! Käsin tein kaikki vaiheet kun ei konetta ole (meinasin senkin ostaa) Mutta päätin että jätän nuo myllyttämiset ammatiilaisille tulevaisuudessa
Maalasin nuo sumarin rinkulat hopialla niin tuli lisää ilmettä:
Tuon episoodin jälkeen alkoi aurinko silloin tällöin paistaa ja lumet oli sulaneet. Ei muutakun kesärenkaita hankkimaan (edelliset oli kehnot). Foorumeilla kyselin ja ihmettelin että mitkä kumit sitä laittaisi. Päädyin Goodyear Asymmetric 2 225/45 R17 94Y XL. Saapuivat seitsemässä työpäivässä ja sitten olin jo matkalla RengasCenteriin. Siellä todettiin että vanhat vanteet ovat soikiat, ei kannata näille laittaa. Samana iltana tilasin 4 x Barzetta Ascari II, hain ne seuraavana päivänä Kouvolasta ja eiku taas Centeriin
Lopputulema kuitenki tyydytti:
Kumimaalilla tehdyt tuunaukset etu ja taka puskuriin alkoivat olla huonossa kunnossa. Niinpä kuorin ne pois. Pidin auton keulasta enemmän näin orginaalina:
Takapuskurissa oli sen verran jälkiä, että päätin sen maalata uudestaan:
Vielä vahat pintaan niin ollaan valmiina huomisen Vappu ajelulle!
Viimeksi muokannut brottor, Ti Joulu 22, 2015 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Saab 9-3 Linear 1.9 TTiD vm. 2011 Artic White
Nätti on ja tuo keulan maalaus on kyllä parempi kun niin kuin totesit.
Hese
Re: Saab 9-3 Linear 1.9 TTiD vm. 2011 Artic White
Kiitoksia!387 kirjoitti:Nätti on ja tuo keulan maalaus on kyllä parempi kun niin kuin totesit.
Etupuskurissakin oli kiven iskemään. Hyvä keino oli töpöttää tulitikulla maalia iskemään maalipinnan tasolle. Hyvä lopputulos ja ei tarvi alkaa hiomaan
Re: Saab 9-3 Linear 1.9 TTiD vm. 2011 Artic White
Laitanpa kuva sarjan tuosta maalauksesta.
Ensimmäisenä tarkkapesu ja kuivaus, sitten jarrucleaneriä ja kuivaus.
Paikkana oma autokatos, ei ideaali kun on hiekka/sora pohjalla, mutta kastelin sen ja ei tuullut.
Käytin ns. kumimaalia Maston RubberComp matta musta. Hyviä puolia: Kuivuu nopeasti ja saa pois repimällä jos ei miellytä. Samanlaista kuin plastidip, plastilak jne. Tämä oli kohtuu hintaista Prismasta 13-14€ pullo.
Lähtötilanne:
Suojaukset:
Tämä neljännen kerroksen jälkeen -->
Kannattaa tehdä useaita kerroksia, tein itse viisi. Ensimmäinen kerros peitti vain noin 60% Annoin kerrosten kuivua 20min ja sitten uusi. Maltti on valttia
Tässä lopputulos:
Seuraavaksi olisi tarkoitus ostaa tai maalauttaa oikean puolen alahelma (side skirt). Se on ottanut joskus sen verran iskua että maali on lohkeillut melko reilusti. Tässä tuumaankin että mitähän se maalauttaminen maksaa? Onko järkevämpää ostaa uudet esim -> http://www.neobrothers.co.uk/pair-side- ... a0f025dffb - Nämä kyllä maksavat sen 200€ + rahti..
Katsoin myös maptunilta -> https://www.maptunparts.fi/korin-ulkopu ... -3-ii.html - Reippaasti halvempi, laitoin kyselyn että löytyisikö Artic White värisenä, mutta sieltä ei ole mitään vastausta kuulunut.
Ideoita mistä tuo kannattaisi hankkia vai lähtisikö maalauttamaan?
Ensimmäisenä tarkkapesu ja kuivaus, sitten jarrucleaneriä ja kuivaus.
Paikkana oma autokatos, ei ideaali kun on hiekka/sora pohjalla, mutta kastelin sen ja ei tuullut.
Käytin ns. kumimaalia Maston RubberComp matta musta. Hyviä puolia: Kuivuu nopeasti ja saa pois repimällä jos ei miellytä. Samanlaista kuin plastidip, plastilak jne. Tämä oli kohtuu hintaista Prismasta 13-14€ pullo.
Lähtötilanne:
Suojaukset:
Tämä neljännen kerroksen jälkeen -->
Kannattaa tehdä useaita kerroksia, tein itse viisi. Ensimmäinen kerros peitti vain noin 60% Annoin kerrosten kuivua 20min ja sitten uusi. Maltti on valttia
Tässä lopputulos:
Seuraavaksi olisi tarkoitus ostaa tai maalauttaa oikean puolen alahelma (side skirt). Se on ottanut joskus sen verran iskua että maali on lohkeillut melko reilusti. Tässä tuumaankin että mitähän se maalauttaminen maksaa? Onko järkevämpää ostaa uudet esim -> http://www.neobrothers.co.uk/pair-side- ... a0f025dffb - Nämä kyllä maksavat sen 200€ + rahti..
Katsoin myös maptunilta -> https://www.maptunparts.fi/korin-ulkopu ... -3-ii.html - Reippaasti halvempi, laitoin kyselyn että löytyisikö Artic White värisenä, mutta sieltä ei ole mitään vastausta kuulunut.
Ideoita mistä tuo kannattaisi hankkia vai lähtisikö maalauttamaan?
Re: Saab 9-3 Linear 1.9 TTiD vm. 2011 Artic White
Hyvää alkanutta kesää!
On tullut laitettua pari uutta juttua iin.
Ensinnäkin sain helman maalautettua. Helman purku, pesu ja vienti maalarille. Kun sain helman niin vahasin sen ja asensin takaisin -->
B-pilarien koriste listat tuli laitettua hiilikuitu teipillä -->
Potkijaisissa eräs herra huomautti ettei jalkalistoissa lue niinkuin useimmissa. Asiallehan piti tehdä jotain -->
Sitten vielä tuli laitettua Aeron etulippa, Speedpartsilta ProCarSercviven kautta tilasin ja maalautin samalla kun tuon helman -->
Tähän vielä pari fiilistely kuvaa loppuun -->
Auton ulkonäkö miellyttää tällä hetkellä kovasti. Nyt ajellaan ja nautitaan
Tulevaisuuden suunnitelmia (sitten joskus):
- Jarrusatulat valkoisiksi
- Peruutuspeilejen taustat hiilikuitu teipillä..?
- 3' downpipe + takaputki tupla ulos tulolla.. Tyyriin puoleinen homma, mutta näyttäisi tyylikkäältä ja voisi pari heppaakin saada kaupan päälle.
- Talvivanteet plasti dipillä valkoisiksi..?
On tullut laitettua pari uutta juttua iin.
Ensinnäkin sain helman maalautettua. Helman purku, pesu ja vienti maalarille. Kun sain helman niin vahasin sen ja asensin takaisin -->
B-pilarien koriste listat tuli laitettua hiilikuitu teipillä -->
Potkijaisissa eräs herra huomautti ettei jalkalistoissa lue niinkuin useimmissa. Asiallehan piti tehdä jotain -->
Sitten vielä tuli laitettua Aeron etulippa, Speedpartsilta ProCarSercviven kautta tilasin ja maalautin samalla kun tuon helman -->
Tähän vielä pari fiilistely kuvaa loppuun -->
Auton ulkonäkö miellyttää tällä hetkellä kovasti. Nyt ajellaan ja nautitaan
Tulevaisuuden suunnitelmia (sitten joskus):
- Jarrusatulat valkoisiksi
- Peruutuspeilejen taustat hiilikuitu teipillä..?
- 3' downpipe + takaputki tupla ulos tulolla.. Tyyriin puoleinen homma, mutta näyttäisi tyylikkäältä ja voisi pari heppaakin saada kaupan päälle.
- Talvivanteet plasti dipillä valkoisiksi..?
Re: Saab 9-3 1.9 TTiD 2011 Linear/Aero/Hirsch Artic White
Tuli joulu isälle ja pojalle ajoissa!
Joulun jälkeen saa kuvassa olevat osat paikoilleen, kuvat ja tarina sitten. Uudet talvivanteet tuli myös ostettua
Joulun jälkeen saa kuvassa olevat osat paikoilleen, kuvat ja tarina sitten. Uudet talvivanteet tuli myös ostettua
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Saab 9-3 1.9 TTiD 2011 Linear/Aero/Hirsch Artic White
Mitäs emäntä tykkäs kun levittelit osat parhaalle persialaismatolle? Komeen näköinen putkisto, mikä se on ja mistä hommasit?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Saab 9-3 1.9 TTiD 2011 Linear/Aero/Hirsch Artic White
Maptunin putkisto tupla ulos tulolla. Linkki: https://www.maptunparts.fi/pakoputkisto ... stulo.html
Oli joulu alennuksessa -15%
Made from stainless steel and chrome steel. Viiden vuoden puhki ruostumattomuus takuu. Kromi osat menee pinnoitukseen.
Emäntä meinasi että nuo on parempi viedä pois matolta ennen aattoa. Oli ne siinä parin vieraan ihmeteltävänä ja sitten vein ne varastoon
Oli joulu alennuksessa -15%
Made from stainless steel and chrome steel. Viiden vuoden puhki ruostumattomuus takuu. Kromi osat menee pinnoitukseen.
Emäntä meinasi että nuo on parempi viedä pois matolta ennen aattoa. Oli ne siinä parin vieraan ihmeteltävänä ja sitten vein ne varastoon
Re: Saab 9-3 1.9 TTiD 2011 Linear/Aero/Hirsch Artic White
Saab päivitetty!
Kuvia klikkaamalla saa esiin isommat / tarkemmat kuvat.
Tässä suoraan edestä kuva
Eteen tuli Hirschin levikkeet.
Päätin maalauttaa ne valkoisiksi. Joskus tulevaisuudessa voi kokeilla levikkeiden ja aeron etulipan teippaamista hiilikuidulla tai maalaamista mustiksi, mutta nyt mennään näin Artic White:lla
Taakse tuli Hirschin diffuusori, maalasin Maston Rubbercompilla mustaksi.
Tässä suoraan takaa
Maptunin tuplaputket 100mm pyöreillä ulostuloilla.
Tässä toiselta sivulta takaa
Uudet vanteet tuli myös ostettua, ne on käsitelty Ceramic Pro pinnoitteella.
Vielä tuo samainen fiilistely kuva autosta takaa näin mustavalkoisena:
Kuvia klikkaamalla saa esiin isommat / tarkemmat kuvat.
Tässä suoraan edestä kuva
Eteen tuli Hirschin levikkeet.
Päätin maalauttaa ne valkoisiksi. Joskus tulevaisuudessa voi kokeilla levikkeiden ja aeron etulipan teippaamista hiilikuidulla tai maalaamista mustiksi, mutta nyt mennään näin Artic White:lla
Taakse tuli Hirschin diffuusori, maalasin Maston Rubbercompilla mustaksi.
Tässä suoraan takaa
Maptunin tuplaputket 100mm pyöreillä ulostuloilla.
Tässä toiselta sivulta takaa
Uudet vanteet tuli myös ostettua, ne on käsitelty Ceramic Pro pinnoitteella.
Vielä tuo samainen fiilistely kuva autosta takaa näin mustavalkoisena: