http://www.saabismionsairaus.net/galler ... me=albun01
Tästä sitten innostuneena kyselemään vihjeitä, ja projektini lähti käyntiin. Ratkaisuksi tuleekin 9000:n nopeusmittari. Ostin Suorsalta 9000i:n mittarin joka ei ollut hinnalla pilattu ja kaverilta sain nopeusanturin.
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariprojekti/mittaristokuvat02web.jpg)
Tässä kuvassa on jo aloitettu mittarin työstäminen. Takasuojus on poistettu ja vasemmalta puolelta olen rikkonut tuon taustavalaistusta varten olevan korvakkeen. Korvakkeet eivät sovi 900:n mittaristossa olemaan. Taustavalon polttimohan on tuossa korvakkeen kaarevassa kolosessa.
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariprojekti/mittaristokuvat01web.jpg)
Yllä olevassa kuvassa näkyy vähän mittarin sovittelua "jiginä" olevassa vm -80:n mittaristossa. Tuo nopeusmittarihan ei tule tuohon mittaristoon lopullisessa asennuksessa. Kohdeauto on jatkuvassa käytössä, joten se ei jouda tietenkään seisomaan parkissa ilman mittaristoa.
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariprojekti/tonnarin_nopeusanturi.jpg)
Yllä olevassa kuvassa tonnarin nopeusanturi. Tämän pitäisi mennä kohtuullisella väkivallalla sinne vaijerin tilalle. Passi vihjaisi, että ei ne kierteet ole ihan ok, mutta menee se sinne. Kuvassa näkyy tuo ratasosa, mutta se pitää punoa irti tuosta vasemmanpuoleisesta anturiosasta.
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariprojekti/mittaristokuvat18web.jpg)
Tässä näin on jo tullut pahin muovinsahailu urakka tehtyä, elikkäs tuo mustaosa on siitä vanhasta mekaanisesta mittarista otettu kotelo, jota on sahailtu sopivasti. Valkoinen osa on tonnarin mittarin taustaosasta sahailtu osa.
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariprojekti/mittaristokuvat19web.jpg)
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariprojekti/mittaristokuvat20web.jpg)
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariprojekti/mittaristokuvat21web.jpg)
Yllä olevassa kuvassa nähdään jo, miten se mittari sinne mittaristoon istuu. Tuossa mittarin alareunassa oleva aukko oli vähän ongelmallinen, kun en meinannut keksiä sopivaa materiaalia aukon peittämiseksi. Aukkoon tehty pala on leikattu cd-slimmikotelosta, eli löytyipä kumminkin kaapista sopivan ohutta mustaa muovia. Tonnarissahan tuossa alla olisi ajotietokoneen näyttö, eikös niin?
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariprojekti/taustavalot1.jpg)
Seuraavana hommana tulikin eteen taustavalaistuksen tekeminen. Kokeilin tuota mittariston valaistusta vakio valoilla ja huomasin, että kilometri ja trippimittaria ei saattaisi nähdäkään pimeällä ajettaessa. Tavoitteena oli että trippi pitää ehdottomasti näkyä, joten taustavaloja asettelemaan. Laitoin kolme lamppua johdon päihin ja pujottelin niitä eri paikkoihin tonne väleihin kokeillen, missä kohdin valot valaisisivat tasaisimmin taustaa. Paikat löydettyäni porasin ja viilasin aukot lampuille.
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariprojekti/taustavalot2.jpg)
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariprojekti/taustavalot3.jpg)
Tästä eteenpäin nähdäänkin miltä valaistus näyttää pelkkä taustavalaistus päällä. Aion vielä kuvata valaistuksen täydessä iskussaan, mutta ne kuvat tulevat jahka saan ostettua niitä surullisen kuuluisia 2W tai 3W lamppuja tuohon vakiovalaistukseen. Täytyy vaan ottaa hieman paremmasta kuvakulmasta kuvat toimivasta valaistuksesta.
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariprojekti/valaistus_valoisassa.jpg)
![Kuva](http://netti.nic.fi/~mertmi/mittariprojekti/valaistus_pimeassa.jpg)
Kytkennöistä: Kolmeosaisessa liittimessä nuo reunimmaiset ovat syöttöjännite eli (+) ja (-). Keskimmäisestä tulee kanttiaaltoa, josta alkuperäisessä kytkennässä saadaan vakionopeudensäädintä varten nopeussignaalia. Kaksinastainen liitin on tuota nopeusanturia varten, eikä napaisuudella ole merkitystä.
Anturista tulee siniaaltoa, jonka taajuus (ja jännite) kasvaa nopeuden mukaan. Testasin nopeusmittarin näyttämiä eri taajuuksilla funktiogeneraattorin avulla. Valitettavasti arvot eivät ole hyviä, kun tajusin jälkeenpäin, että mittarin oli väärässä asennossa kokeen aikana. Suunta kuitenkin on tämä. 50km/h @ 125Hz, 100km/h @ 250Hz. Koviakin nopeuksia mitattiin, mutta jääköön ne arvailuiden varaan, koska epäilen mittarin asennon haitanneen oikeiden tuloksien saantia.