sähköinen nopeusmittari 900:aan
Mie tuossa tulin siihen tulokseen, että pitäisi saada mahdollisimman puhdasta siniä ulos oskilaattorista. Koululla elektroniikan labrassa semmosella kunnon funktiogeneraattorilla se mittari pyörii ihan kivasti. Tuo kotikutoinen oskilaattorini on liian karu tolle mittarille. Ilmeisesti signaali on liian kantikasta, ja viisari lähtee hyökkäilemään jo pienillä taajuuksilla maksimiin (olisiko liikaa monikertoja mukana tms. ?)... Pitäisi siis joko suodattaa tota lähempänä kanttiaaltoa olevaa signaalia tai sitten tehdä sellainen kytkentä, josta tulee puhdasta siniä. Sellaisiinkin on löytynyt netistä kytkiksiä ja operaatiovahvistimiakin olisi kaapissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juu jos noin tekee niin se rekisteröi jonkun moninkertataajuuden kanttiaallosta ja alkaa vipeltämään.
Joku suoratin vaan. Jos kaapista löytyy joku schmittin koteloitu suodatin niin aika helppo asentaa ja ohjelmallahan ne ohjaus-vastukset/konkat saa laskettua.
Mitään mistään en tiedä.
Ja voihan sitä kokeilla jotain sinigeneraattoriakin? Luulis että moisiakin löytyy.
T. Pasi
Joku suoratin vaan. Jos kaapista löytyy joku schmittin koteloitu suodatin niin aika helppo asentaa ja ohjelmallahan ne ohjaus-vastukset/konkat saa laskettua.
Mitään mistään en tiedä.
Ja voihan sitä kokeilla jotain sinigeneraattoriakin? Luulis että moisiakin löytyy.
T. Pasi
Juu, kyllä mie katoin sitä pyöritysvaihtoehtoa. Nykyisellään autossa kiinni olevaa orggismittaria olen pyörittänyt, kun vaihdoin sen paikalleen rikkoutuneen tilalle. Samat lukemat toki ruuvasin sinne. Tuo tonnarin mittari vaan ei ole niin helppo pyörittää, kuin satkun. Jostain syystä tosta mun hommaamasta mittarista on liimattu muutamia akseleita kiinni ja mittarin runkokin on muovia, toisin kuin satkun mittarissa se on alumiinia. Pelottaa, että jos tuo runko hajoaa akseleita pakottaessa pois. kaikenhuipuksi mittaritaulun irroittaminen tosta mittarista näyttää hieman hankalalta, jos sattuisi joku hammaspyörä putoamaan sinne sisälle akseleita käsitellessä. Numerokiekkoa en aio väkisin vääntää, voi mennä rikki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Taidan kysäistä koululta funktiogeneraattoria lainaan viikonlopuksi. Kaikista pienimmällä vaivalla pääsenPassi kirjoitti:Juu jos noin tekee niin se rekisteröi jonkun moninkertataajuuden kanttiaallosta ja alkaa vipeltämään.
Joku suoratin vaan. Jos kaapista löytyy joku schmittin koteloitu suodatin niin aika helppo asentaa ja ohjelmallahan ne ohjaus-vastukset/konkat saa laskettua.
Mitään mistään en tiedä.
Ja voihan sitä kokeilla jotain sinigeneraattoriakin? Luulis että moisiakin löytyy.
T. Pasi
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mitenkäs onnistuis mittarin "päivitys" og900 automaattiin? Eli onko manuaalissa ja tomatossa erilaiset vaijerit? Jos ei teen itselle saman homman. N.50 km/h vauhdissa saa jo laskea keskinopeutta, kun viisari vatkaa 45 ja 55 väliä.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Jaa-a, jos vaijeri on samanlainen eikä mittareissakaan ole manuaalin ja automaatin välillä eroa, niin silloinhan se voisi onnistua automaattiinkin.
Mullahan projekti on siinä vaiheessa, että mittarilukema on jo pyöritetty lähelle oikeaa ja piakkoin asennus vaihe.
Mullahan projekti on siinä vaiheessa, että mittarilukema on jo pyöritetty lähelle oikeaa ja piakkoin asennus vaihe.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kuulemma tomaatin ja manuaalin vaijeri ja mittari on täysin samoja. Eli pitäis onnistua automaattiinkin laittaa sähköinen nopeusmittari. Pitääpä käydä osto-ja myyntipalstalla katsomassa jos löytyis halvalla osat.Mertmi kirjoitti:Jaa-a, jos vaijeri on samanlainen eikä mittareissakaan ole manuaalin ja automaatin välillä eroa, niin silloinhan se voisi onnistua automaattiinkin.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Noniin. Nyt se mittari on paikallaan. Samalla laitoin nykyisen kännykän HF-sarjan autoon. Ainoa yllätys tulikin siinä, ettei kaiutin enää meinannut sopia paikalleen! Tässä muutamia kuvia.
Alla akselit, jotka menee sinne vaihteistoon ja anturi.
Vasemmanpuoleinen on 900:sta ja oikea tonnarista.
Alla akselit, jotka menee sinne vaihteistoon ja anturi.
Vasemmanpuoleinen on 900:sta ja oikea tonnarista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuo taustavalaistuksen väri tulee mittaritaulusta itsestään. Taustavalot ovat tavallisia hehkulamppuja. en osaa sanoa, saisiko värin muuttumaan. Kilometrilukemat tietysti näkyisivät eri värillä, kun kirjaimet ovat valkoisia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kirjoitellaas vähän tämän projektin kuulumisia. Hyvinhän se mittari on pelannut, kunnes alkoi viisarin houriminen. Mikä hemmetti sitä kävikään sitten vaivaamaan? No pienissä nopeuksissa viisari väpätteli aika hurjana ja sitten se alkoi värisemään ajon aikana jopa yli 80km/h vauhdeissa. Ei meinannu mennä hermot!
Siinä sitten mietiskelin, että mikäs sitä nyt voi riivata, kun sähköllähän se toimii? Sähkössä voisi ehkä olla jotakin vikaa? Juolahti mieleen työkalupakissa olevat laturin hiilet. Ostin viime kesänä hiilet ennen Kesäpäiville lähtöä ja Lapin reissua. Olin jo aikeissa vaihtaa hiilet ikäänkuin varulta, mutta totesin niissä olevan vielä kulutusvaraa jäljellä. Nyt noin 25tkm myöhemmin ne hiilet sitten kävi ilmeisesti pomppimaan tai jotakin, kun tuo sähköllä pelaava nopeusmittari alkoi oikuttelemaan. Ei sitten muuta, kun laturista jännitteensäätäjä irti ja uudet hiilet tinaamalla paikalleen. Siihen se mittarin pomppiminen sitten asettuikin. Saas nähdä muuttuuko tarkkuus paremmaksi samalla?
Siinä sitten mietiskelin, että mikäs sitä nyt voi riivata, kun sähköllähän se toimii? Sähkössä voisi ehkä olla jotakin vikaa? Juolahti mieleen työkalupakissa olevat laturin hiilet. Ostin viime kesänä hiilet ennen Kesäpäiville lähtöä ja Lapin reissua. Olin jo aikeissa vaihtaa hiilet ikäänkuin varulta, mutta totesin niissä olevan vielä kulutusvaraa jäljellä. Nyt noin 25tkm myöhemmin ne hiilet sitten kävi ilmeisesti pomppimaan tai jotakin, kun tuo sähköllä pelaava nopeusmittari alkoi oikuttelemaan. Ei sitten muuta, kun laturista jännitteensäätäjä irti ja uudet hiilet tinaamalla paikalleen. Siihen se mittarin pomppiminen sitten asettuikin. Saas nähdä muuttuuko tarkkuus paremmaksi samalla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Taisi ollakin sattumaan, että mittari rauhoittui laturin hiilien vaihdolla. Eilen ajellessa kävi viisari väpättämään semmosella 5-10km marginaalilla. siitä reilusta 20km/h:sta tuonne maantienopeuksiin asti. Kokeilin sammuttaa moottorin, rullailin vapaalla ja sama peli jatkuu. Ei siis johdu latauksesta...
Mittari rikki? Anturi rikki? Kosketushäiriö?
Mittari rikki? Anturi rikki? Kosketushäiriö?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01