sähköinen nopeusmittari 900:aan
sähköinen nopeusmittari 900:aan
Mitta tuli täyteen vaijerimittarin kanssa pelatessa, kun tuppaavat nuo satkujen ja kuulemma ysiysienkin vaijerimittarit menemään rikki. Minähän vaihdoin kerran jo tohon satkuuni paremman mittarin, jossa viisari ei pompi 0-30km/h hyppyjä. Idea lähti siitä, kun huomasin kaverini volvo 240:ssä "oudon" jutun. Kaveri pisti ajovirrat päälle ja nopeusmittarin viisari hypähti virtoja kytkettäessä. Mitäs ihmettä? Sähköinen mittari. Kehittelin ideaa puolisähköisestä mittarista, jossa olisi sähköinen viisari, mutta kumminkin mekaaninen matkapuoli. Ideaa kehitellessäni törmäsin klubitoverin, Passin tekemään ratkaisuun 99:ssä. Hän on asentanut kinneriinsä 9000i:n nopeusmittarin.
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... me=albun01
Tästä sitten innostuneena kyselemään vihjeitä, ja projektini lähti käyntiin. Ratkaisuksi tuleekin 9000:n nopeusmittari. Ostin Suorsalta 9000i:n mittarin joka ei ollut hinnalla pilattu ja kaverilta sain nopeusanturin.
Tässä kuvassa on jo aloitettu mittarin työstäminen. Takasuojus on poistettu ja vasemmalta puolelta olen rikkonut tuon taustavalaistusta varten olevan korvakkeen. Korvakkeet eivät sovi 900:n mittaristossa olemaan. Taustavalon polttimohan on tuossa korvakkeen kaarevassa kolosessa.
Yllä olevassa kuvassa näkyy vähän mittarin sovittelua "jiginä" olevassa vm -80:n mittaristossa. Tuo nopeusmittarihan ei tule tuohon mittaristoon lopullisessa asennuksessa. Kohdeauto on jatkuvassa käytössä, joten se ei jouda tietenkään seisomaan parkissa ilman mittaristoa.
Yllä olevassa kuvassa tonnarin nopeusanturi. Tämän pitäisi mennä kohtuullisella väkivallalla sinne vaijerin tilalle. Passi vihjaisi, että ei ne kierteet ole ihan ok, mutta menee se sinne. Kuvassa näkyy tuo ratasosa, mutta se pitää punoa irti tuosta vasemmanpuoleisesta anturiosasta.
Tässä näin on jo tullut pahin muovinsahailu urakka tehtyä, elikkäs tuo mustaosa on siitä vanhasta mekaanisesta mittarista otettu kotelo, jota on sahailtu sopivasti. Valkoinen osa on tonnarin mittarin taustaosasta sahailtu osa.
Yllä olevassa kuvassa nähdään jo, miten se mittari sinne mittaristoon istuu. Tuossa mittarin alareunassa oleva aukko oli vähän ongelmallinen, kun en meinannut keksiä sopivaa materiaalia aukon peittämiseksi. Aukkoon tehty pala on leikattu cd-slimmikotelosta, eli löytyipä kumminkin kaapista sopivan ohutta mustaa muovia. Tonnarissahan tuossa alla olisi ajotietokoneen näyttö, eikös niin?
Seuraavana hommana tulikin eteen taustavalaistuksen tekeminen. Kokeilin tuota mittariston valaistusta vakio valoilla ja huomasin, että kilometri ja trippimittaria ei saattaisi nähdäkään pimeällä ajettaessa. Tavoitteena oli että trippi pitää ehdottomasti näkyä, joten taustavaloja asettelemaan. Laitoin kolme lamppua johdon päihin ja pujottelin niitä eri paikkoihin tonne väleihin kokeillen, missä kohdin valot valaisisivat tasaisimmin taustaa. Paikat löydettyäni porasin ja viilasin aukot lampuille.
Tästä eteenpäin nähdäänkin miltä valaistus näyttää pelkkä taustavalaistus päällä. Aion vielä kuvata valaistuksen täydessä iskussaan, mutta ne kuvat tulevat jahka saan ostettua niitä surullisen kuuluisia 2W tai 3W lamppuja tuohon vakiovalaistukseen. Täytyy vaan ottaa hieman paremmasta kuvakulmasta kuvat toimivasta valaistuksesta.
Kytkennöistä: Kolmeosaisessa liittimessä nuo reunimmaiset ovat syöttöjännite eli (+) ja (-). Keskimmäisestä tulee kanttiaaltoa, josta alkuperäisessä kytkennässä saadaan vakionopeudensäädintä varten nopeussignaalia. Kaksinastainen liitin on tuota nopeusanturia varten, eikä napaisuudella ole merkitystä.
Anturista tulee siniaaltoa, jonka taajuus (ja jännite) kasvaa nopeuden mukaan. Testasin nopeusmittarin näyttämiä eri taajuuksilla funktiogeneraattorin avulla. Valitettavasti arvot eivät ole hyviä, kun tajusin jälkeenpäin, että mittarin oli väärässä asennossa kokeen aikana. Suunta kuitenkin on tämä. 50km/h @ 125Hz, 100km/h @ 250Hz. Koviakin nopeuksia mitattiin, mutta jääköön ne arvailuiden varaan, koska epäilen mittarin asennon haitanneen oikeiden tuloksien saantia.
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... me=albun01
Tästä sitten innostuneena kyselemään vihjeitä, ja projektini lähti käyntiin. Ratkaisuksi tuleekin 9000:n nopeusmittari. Ostin Suorsalta 9000i:n mittarin joka ei ollut hinnalla pilattu ja kaverilta sain nopeusanturin.
Tässä kuvassa on jo aloitettu mittarin työstäminen. Takasuojus on poistettu ja vasemmalta puolelta olen rikkonut tuon taustavalaistusta varten olevan korvakkeen. Korvakkeet eivät sovi 900:n mittaristossa olemaan. Taustavalon polttimohan on tuossa korvakkeen kaarevassa kolosessa.
Yllä olevassa kuvassa näkyy vähän mittarin sovittelua "jiginä" olevassa vm -80:n mittaristossa. Tuo nopeusmittarihan ei tule tuohon mittaristoon lopullisessa asennuksessa. Kohdeauto on jatkuvassa käytössä, joten se ei jouda tietenkään seisomaan parkissa ilman mittaristoa.
Yllä olevassa kuvassa tonnarin nopeusanturi. Tämän pitäisi mennä kohtuullisella väkivallalla sinne vaijerin tilalle. Passi vihjaisi, että ei ne kierteet ole ihan ok, mutta menee se sinne. Kuvassa näkyy tuo ratasosa, mutta se pitää punoa irti tuosta vasemmanpuoleisesta anturiosasta.
Tässä näin on jo tullut pahin muovinsahailu urakka tehtyä, elikkäs tuo mustaosa on siitä vanhasta mekaanisesta mittarista otettu kotelo, jota on sahailtu sopivasti. Valkoinen osa on tonnarin mittarin taustaosasta sahailtu osa.
Yllä olevassa kuvassa nähdään jo, miten se mittari sinne mittaristoon istuu. Tuossa mittarin alareunassa oleva aukko oli vähän ongelmallinen, kun en meinannut keksiä sopivaa materiaalia aukon peittämiseksi. Aukkoon tehty pala on leikattu cd-slimmikotelosta, eli löytyipä kumminkin kaapista sopivan ohutta mustaa muovia. Tonnarissahan tuossa alla olisi ajotietokoneen näyttö, eikös niin?
Seuraavana hommana tulikin eteen taustavalaistuksen tekeminen. Kokeilin tuota mittariston valaistusta vakio valoilla ja huomasin, että kilometri ja trippimittaria ei saattaisi nähdäkään pimeällä ajettaessa. Tavoitteena oli että trippi pitää ehdottomasti näkyä, joten taustavaloja asettelemaan. Laitoin kolme lamppua johdon päihin ja pujottelin niitä eri paikkoihin tonne väleihin kokeillen, missä kohdin valot valaisisivat tasaisimmin taustaa. Paikat löydettyäni porasin ja viilasin aukot lampuille.
Tästä eteenpäin nähdäänkin miltä valaistus näyttää pelkkä taustavalaistus päällä. Aion vielä kuvata valaistuksen täydessä iskussaan, mutta ne kuvat tulevat jahka saan ostettua niitä surullisen kuuluisia 2W tai 3W lamppuja tuohon vakiovalaistukseen. Täytyy vaan ottaa hieman paremmasta kuvakulmasta kuvat toimivasta valaistuksesta.
Kytkennöistä: Kolmeosaisessa liittimessä nuo reunimmaiset ovat syöttöjännite eli (+) ja (-). Keskimmäisestä tulee kanttiaaltoa, josta alkuperäisessä kytkennässä saadaan vakionopeudensäädintä varten nopeussignaalia. Kaksinastainen liitin on tuota nopeusanturia varten, eikä napaisuudella ole merkitystä.
Anturista tulee siniaaltoa, jonka taajuus (ja jännite) kasvaa nopeuden mukaan. Testasin nopeusmittarin näyttämiä eri taajuuksilla funktiogeneraattorin avulla. Valitettavasti arvot eivät ole hyviä, kun tajusin jälkeenpäin, että mittarin oli väärässä asennossa kokeen aikana. Suunta kuitenkin on tämä. 50km/h @ 125Hz, 100km/h @ 250Hz. Koviakin nopeuksia mitattiin, mutta jääköön ne arvailuiden varaan, koska epäilen mittarin asennon haitanneen oikeiden tuloksien saantia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juu, peruuttamallakin nousee viisari. Anturin signaalista ei tosiaankaan voi tunnistaa pyörimissuuntaa. Tuota mittaria on tarkoitus pyörittää jollain simppelillä oskilaattorikytkennällä 5000km eteenpäin. Sen jälkeenpä sen voikin asentaa autoon paikalleen, kun mittarissa on prikulleen sama lukema, mikä vanhassakin on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23976
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
joo aikanaan ajettiin la-radio suunnitusta kaverin isän tonnarilla ja aina harmitti kun jutu käänätmään auton eli peruuttamaan tuli metrejä lisää. samaiseen autoon rakennettiin polkupyörän mittari takapyörään saatiin matka mitattua 3 desimaalin tarkkudella ja samalla tarkkudella nopeus ....
kerran ajettiin tutkaan ja poliisit kysy et paljon oli nopeutta pari painallusta fillarin mittarista ja huippunopeus oli siinä 103,68 poliisit pyöritteli hetken päätä.................
kerran ajettiin tutkaan ja poliisit kysy et paljon oli nopeutta pari painallusta fillarin mittarista ja huippunopeus oli siinä 103,68 poliisit pyöritteli hetken päätä.................
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Joo, tuo jäikin mainitsematta. Blaupunkt CD50 tulee saamaan siitä keskinastasta nopeustiedon.Teemu kirjoitti:Melkoinen tuunaus. Totahan vois itsekkin harkita.
Saiskohan tosta samalla autoradioon vietyä nopeustiedon...saisi sitäkin ohjatua automaagisesti kovemmalle
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hienolta tosiaan näyttää mittari.
Eipä siellä oo mitään kummempaa kuin kaksi vihreätä "kuppia" mittarinpolttimoiden päällä. Eli ne vaan korvaat vastaavilla punaisilla, niin pitäisi mittarinvalot olla punasävyiset. Samalla varmaan kannattais kaikkiin katkaisijoihin ja säätimiinkin vaihtaa punaiset linssit, että harmonia säilyy .Teemu kirjoitti:Miten muuten saisi ton mittariston valon "nykytrendin" mukaisesti punaiseksi?
Onkos siellä vaan jotkut linssit valon väriä muuttamassa?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Minusta silmä lepää tuossa vihreässä. Olen katsonut punaisiakin valoja ihan käytännössä, ja ne on jotenkin "agressiiviset", vaikka eivät häikäise.
Mittariprojekti on enää mittarin pyöritystä ja asennusta vaille. Sopivan oskilaattorin virittäminen ei ollutkaan niin helppo juttu, kun tossa viikonloppuna yritin sellaista rakentaa. Pitää nyt katsoa, miten ne 5000km lisätään tohon lukemaan.
Mittariprojekti on enää mittarin pyöritystä ja asennusta vaille. Sopivan oskilaattorin virittäminen ei ollutkaan niin helppo juttu, kun tossa viikonloppuna yritin sellaista rakentaa. Pitää nyt katsoa, miten ne 5000km lisätään tohon lukemaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01