Sivu 1/3

sähköinen nopeusmittari 900:aan

Lähetetty: Pe Helmi 11, 2005 11:58
Kirjoittaja Mertmi
Mitta tuli täyteen vaijerimittarin kanssa pelatessa, kun tuppaavat nuo satkujen ja kuulemma ysiysienkin vaijerimittarit menemään rikki. Minähän vaihdoin kerran jo tohon satkuuni paremman mittarin, jossa viisari ei pompi 0-30km/h hyppyjä. Idea lähti siitä, kun huomasin kaverini volvo 240:ssä "oudon" jutun. Kaveri pisti ajovirrat päälle ja nopeusmittarin viisari hypähti virtoja kytkettäessä. Mitäs ihmettä? Sähköinen mittari. Kehittelin ideaa puolisähköisestä mittarista, jossa olisi sähköinen viisari, mutta kumminkin mekaaninen matkapuoli. Ideaa kehitellessäni törmäsin klubitoverin, Passin tekemään ratkaisuun 99:ssä. Hän on asentanut kinneriinsä 9000i:n nopeusmittarin.

http://www.saabismionsairaus.net/galler ... me=albun01

Tästä sitten innostuneena kyselemään vihjeitä, ja projektini lähti käyntiin. Ratkaisuksi tuleekin 9000:n nopeusmittari. Ostin Suorsalta 9000i:n mittarin joka ei ollut hinnalla pilattu ja kaverilta sain nopeusanturin.


Kuva

Tässä kuvassa on jo aloitettu mittarin työstäminen. Takasuojus on poistettu ja vasemmalta puolelta olen rikkonut tuon taustavalaistusta varten olevan korvakkeen. Korvakkeet eivät sovi 900:n mittaristossa olemaan. Taustavalon polttimohan on tuossa korvakkeen kaarevassa kolosessa.

Kuva

Yllä olevassa kuvassa näkyy vähän mittarin sovittelua "jiginä" olevassa vm -80:n mittaristossa. Tuo nopeusmittarihan ei tule tuohon mittaristoon lopullisessa asennuksessa. Kohdeauto on jatkuvassa käytössä, joten se ei jouda tietenkään seisomaan parkissa ilman mittaristoa.

Kuva

Yllä olevassa kuvassa tonnarin nopeusanturi. Tämän pitäisi mennä kohtuullisella väkivallalla sinne vaijerin tilalle. Passi vihjaisi, että ei ne kierteet ole ihan ok, mutta menee se sinne. Kuvassa näkyy tuo ratasosa, mutta se pitää punoa irti tuosta vasemmanpuoleisesta anturiosasta.

Kuva

Tässä näin on jo tullut pahin muovinsahailu urakka tehtyä, elikkäs tuo mustaosa on siitä vanhasta mekaanisesta mittarista otettu kotelo, jota on sahailtu sopivasti. Valkoinen osa on tonnarin mittarin taustaosasta sahailtu osa.

Kuva

Kuva

Kuva

Yllä olevassa kuvassa nähdään jo, miten se mittari sinne mittaristoon istuu. Tuossa mittarin alareunassa oleva aukko oli vähän ongelmallinen, kun en meinannut keksiä sopivaa materiaalia aukon peittämiseksi. Aukkoon tehty pala on leikattu cd-slimmikotelosta, eli löytyipä kumminkin kaapista sopivan ohutta mustaa muovia. Tonnarissahan tuossa alla olisi ajotietokoneen näyttö, eikös niin?

Kuva

Seuraavana hommana tulikin eteen taustavalaistuksen tekeminen. Kokeilin tuota mittariston valaistusta vakio valoilla ja huomasin, että kilometri ja trippimittaria ei saattaisi nähdäkään pimeällä ajettaessa. Tavoitteena oli että trippi pitää ehdottomasti näkyä, joten taustavaloja asettelemaan. Laitoin kolme lamppua johdon päihin ja pujottelin niitä eri paikkoihin tonne väleihin kokeillen, missä kohdin valot valaisisivat tasaisimmin taustaa. Paikat löydettyäni porasin ja viilasin aukot lampuille.

Kuva

Kuva

Tästä eteenpäin nähdäänkin miltä valaistus näyttää pelkkä taustavalaistus päällä. Aion vielä kuvata valaistuksen täydessä iskussaan, mutta ne kuvat tulevat jahka saan ostettua niitä surullisen kuuluisia 2W tai 3W lamppuja tuohon vakiovalaistukseen. Täytyy vaan ottaa hieman paremmasta kuvakulmasta kuvat toimivasta valaistuksesta.

Kuva

Kuva


Kytkennöistä: Kolmeosaisessa liittimessä nuo reunimmaiset ovat syöttöjännite eli (+) ja (-). Keskimmäisestä tulee kanttiaaltoa, josta alkuperäisessä kytkennässä saadaan vakionopeudensäädintä varten nopeussignaalia. Kaksinastainen liitin on tuota nopeusanturia varten, eikä napaisuudella ole merkitystä.

Anturista tulee siniaaltoa, jonka taajuus (ja jännite) kasvaa nopeuden mukaan. Testasin nopeusmittarin näyttämiä eri taajuuksilla funktiogeneraattorin avulla. Valitettavasti arvot eivät ole hyviä, kun tajusin jälkeenpäin, että mittarin oli väärässä asennossa kokeen aikana. Suunta kuitenkin on tämä. 50km/h @ 125Hz, 100km/h @ 250Hz. Koviakin nopeuksia mitattiin, mutta jääköön ne arvailuiden varaan, koska epäilen mittarin asennon haitanneen oikeiden tuloksien saantia.

Lähetetty: Pe Helmi 11, 2005 13:18
Kirjoittaja nalleolut
toihan on hieno homma . nyt tulee vissiin peruuttamallakin lisää kilometrejä ...............vai olenko käsittänyt väärin...........

Lähetetty: Pe Helmi 11, 2005 13:33
Kirjoittaja Mertmi
Juu, peruuttamallakin nousee viisari. Anturin signaalista ei tosiaankaan voi tunnistaa pyörimissuuntaa. Tuota mittaria on tarkoitus pyörittää jollain simppelillä oskilaattorikytkennällä 5000km eteenpäin. Sen jälkeenpä sen voikin asentaa autoon paikalleen, kun mittarissa on prikulleen sama lukema, mikä vanhassakin on.

Lähetetty: Pe Helmi 11, 2005 13:48
Kirjoittaja teesalama
Melkoinen tuunaus. Totahan vois itsekkin harkita.
Saiskohan tosta samalla autoradioon vietyä nopeustiedon...saisi sitäkin ohjatua automaagisesti kovemmalle :D

Lähetetty: Pe Helmi 11, 2005 13:53
Kirjoittaja nalleolut
joo aikanaan ajettiin la-radio suunnitusta kaverin isän tonnarilla ja aina harmitti kun jutu käänätmään auton eli peruuttamaan tuli metrejä lisää. samaiseen autoon rakennettiin polkupyörän mittari takapyörään saatiin matka mitattua 3 desimaalin tarkkudella ja samalla tarkkudella nopeus ....

kerran ajettiin tutkaan ja poliisit kysy et paljon oli nopeutta pari painallusta fillarin mittarista ja huippunopeus oli siinä 103,68 poliisit pyöritteli hetken päätä.................

Lähetetty: Pe Helmi 11, 2005 13:58
Kirjoittaja Mertmi
Teemu kirjoitti:Melkoinen tuunaus. Totahan vois itsekkin harkita.
Saiskohan tosta samalla autoradioon vietyä nopeustiedon...saisi sitäkin ohjatua automaagisesti kovemmalle :D
Joo, tuo jäikin mainitsematta. Blaupunkt CD50 tulee saamaan siitä keskinastasta nopeustiedon. :D

Lähetetty: Pe Helmi 11, 2005 14:24
Kirjoittaja Passi
Joo laitoin "kinneriini" tollasen samanlaisen mittariston. Hyvin on pelittänyt mutta 99:issä sen verta pienempi toi originaali näyttö että tonnarin merkinnät eivät mahtuneet ruutuun. Printtailin sitten valokuvapaperille uuden asteikon.

T. Pasi

Lähetetty: Pe Helmi 11, 2005 21:23
Kirjoittaja Myrkky
Jollen olisi näin motivaatiorajoitteinen, tekisin omaan kinneriin samanlaisen kun kerta näemmä on tehtävissä... mittarin alaosan suoraan kohtaan tulevaan peitelevyyn sitten vaihtovaloa värkkäämään.. ;)

Lähetetty: Pe Helmi 11, 2005 21:28
Kirjoittaja Reetu
Voi hitto... hieno homma .

Lähetetty: Su Helmi 20, 2005 18:06
Kirjoittaja Mertmi
Tässä olis kuva mittaristosta täysvalaistuksessa. Näyttää paremmalta, kuin osasin odottaa. :D

Kuva

Lähetetty: Su Helmi 20, 2005 19:17
Kirjoittaja Siriam
On muutes hieno! 8O

Lähetetty: Su Helmi 20, 2005 19:19
Kirjoittaja teesalama
Hyvältä näyttää ja ilmeisesti toimiikin.

Miten muuten saisi ton mittariston valon "nykytrendin" mukaisesti punaiseksi?
Onkos siellä vaan jotkut linssit valon väriä muuttamassa?

Lähetetty: Su Helmi 20, 2005 22:13
Kirjoittaja hewidero
Hienolta tosiaan näyttää mittari.
Teemu kirjoitti:Miten muuten saisi ton mittariston valon "nykytrendin" mukaisesti punaiseksi?
Onkos siellä vaan jotkut linssit valon väriä muuttamassa?
Eipä siellä oo mitään kummempaa kuin kaksi vihreätä "kuppia" mittarinpolttimoiden päällä. Eli ne vaan korvaat vastaavilla punaisilla, niin pitäisi mittarinvalot olla punasävyiset. Samalla varmaan kannattais kaikkiin katkaisijoihin ja säätimiinkin vaihtaa punaiset linssit, että harmonia säilyy :lol:.

Lähetetty: Ma Helmi 21, 2005 07:50
Kirjoittaja Mertmi
Minusta silmä lepää tuossa vihreässä. Olen katsonut punaisiakin valoja ihan käytännössä, ja ne on jotenkin "agressiiviset", vaikka eivät häikäise.

Mittariprojekti on enää mittarin pyöritystä ja asennusta vaille. Sopivan oskilaattorin virittäminen ei ollutkaan niin helppo juttu, kun tossa viikonloppuna yritin sellaista rakentaa. Pitää nyt katsoa, miten ne 5000km lisätään tohon lukemaan.

Lähetetty: Ma Helmi 21, 2005 12:48
Kirjoittaja Passi
Saattaa vatia vahvistimen väliin.

T. Pasi