Sky Blue, 900 S -96
Sky Blue, 900 S -96
Tervehdys !
Aika tasan kaksi vuotta vierähti Saabitonta aikaa. Vaan ei vanhasta taudista pääse eroon, taudista, joka on vaivannut vuodesta 1979, jolloin isä ensimmäisen Saabin meille osti.
Pari viikkoa taistelin vastaan kun ilmoituksen tämän päivän ostoksesta näin, vaan kun ei tuntunut kelpaavan muille, soitin myyjälle ja loppujen lopuksi kaupat tapahtuivat nopeasti lähes ruostevapaasta 190 tkm ajetusta 2-litraisesta vaparista, jolla oli ollut vain kaksi omistajaa.
Autoa on korjattu isolla rahalla parin viime vuoden aikana ja 19-vuotiaan auton huoltokirjasta löytyy säntilliset 19 merkintää, hyvällä pidolla on ollut. Täytyy tutustua dokumentteihin ajan kanssa ja muodostaa käsitys auton historiasta.
Mitään varsinaista projektia tästä tuskin tulee, mutta ajattelin kirjailla yhteisen taipaleen vaiheita päiväkirjan muodossa, sikäli kun se joitain kiinnostaa. Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen "uuden ajan" Saabini, tähän mennessä olen omistanut vain lukuisia og satkuja ja yhden tonnarin. Katsotaan miten tämä pärjää niihin vertaillen.
Ensimmäisen 100 km kokemus oli dejavu, mitä lujempaa tuolla ajoi, sitä paremmalta se tuntui.
Jo ostohetkellä tiedossa ollut vikakin tuli todettua, vakionopeudensäätimeen en saanut eloa. Lieneekö juuri tehdyllä kytkinremontilla osuutta asiaan ? Täytyy tutkia. Mutta kuvia tulossa, watch this space !
Aika tasan kaksi vuotta vierähti Saabitonta aikaa. Vaan ei vanhasta taudista pääse eroon, taudista, joka on vaivannut vuodesta 1979, jolloin isä ensimmäisen Saabin meille osti.
Pari viikkoa taistelin vastaan kun ilmoituksen tämän päivän ostoksesta näin, vaan kun ei tuntunut kelpaavan muille, soitin myyjälle ja loppujen lopuksi kaupat tapahtuivat nopeasti lähes ruostevapaasta 190 tkm ajetusta 2-litraisesta vaparista, jolla oli ollut vain kaksi omistajaa.
Autoa on korjattu isolla rahalla parin viime vuoden aikana ja 19-vuotiaan auton huoltokirjasta löytyy säntilliset 19 merkintää, hyvällä pidolla on ollut. Täytyy tutustua dokumentteihin ajan kanssa ja muodostaa käsitys auton historiasta.
Mitään varsinaista projektia tästä tuskin tulee, mutta ajattelin kirjailla yhteisen taipaleen vaiheita päiväkirjan muodossa, sikäli kun se joitain kiinnostaa. Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen "uuden ajan" Saabini, tähän mennessä olen omistanut vain lukuisia og satkuja ja yhden tonnarin. Katsotaan miten tämä pärjää niihin vertaillen.
Ensimmäisen 100 km kokemus oli dejavu, mitä lujempaa tuolla ajoi, sitä paremmalta se tuntui.
Jo ostohetkellä tiedossa ollut vikakin tuli todettua, vakionopeudensäätimeen en saanut eloa. Lieneekö juuri tehdyllä kytkinremontilla osuutta asiaan ? Täytyy tutkia. Mutta kuvia tulossa, watch this space !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sky Blue, 900 S -96
Heitin otsikoksi summissa tuon Sky Bluen, äsken katsoin alkuperäistä luovutuskorttia, tässä kun sattuu olemaan kaikki paperit mukana ihan alusta asti, niin siellähän lukee selvällä suomen kielellä, että TAIVAANSININEN. Suora käännös osui siis ihan oikeaan
Tossa yksi potretti ulkoa ja action-kuvaa kotimatkalta ynnä kuskin penkki (aina tärkeä kuvata) ja tavaratilan lattian alusta
Laitoin linkit, kun tänne saa suoraan vaan niin surkean pieniä kuvia...
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... l7rqko.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... vkwngw.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... fl3h4p.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... swqead.jpg
Tossa yksi potretti ulkoa ja action-kuvaa kotimatkalta ynnä kuskin penkki (aina tärkeä kuvata) ja tavaratilan lattian alusta
Laitoin linkit, kun tänne saa suoraan vaan niin surkean pieniä kuvia...
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... l7rqko.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... vkwngw.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... fl3h4p.jpg
http://i4.photobucket.com/albums/y138/I ... swqead.jpg
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sky Blue, 900 S -96
Kiitos vaan upeista kuvista .
En nyt sitten tiedä kuinka surkeina noi olis tänne tullu. Ainakin esmes Ristos-nimimerkin kuvat on minusta ihan sopivan kokoisia.
En nyt sitten tiedä kuinka surkeina noi olis tänne tullu. Ainakin esmes Ristos-nimimerkin kuvat on minusta ihan sopivan kokoisia.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Sky Blue, 900 S -96
Harvinaisen siistikuntoinen satku ja värikin on muikea massasta erottuva. Mielenkiinto heräsi seuraamaan auton vaiheita.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: Sky Blue, 900 S -96
Täytyy Riston tyyli ottaa käyttöön, on vaan niin massiivisia kuvia tolla nykykännykällä, että pitää retusoida ennenkuin voi tänne laittaa. Pitää vähän opiskella...
Joo, mä ihmettelin aikani, kun ei tuntunut kelpaavan ja kun kuuntelin puhelimessa myyjän kehuja, niin olihan tuo pakko nähdä. Melkein oli niin hieno, kuin kuvaili ! Nämä vaparit eivät oikein tunnu kelpaavan, etenkään kun ei ole og-satku kyseessä. Tämähän ei mikään klassikko ole tämä ensimmäinen Gm-viritys. Silti, aivan naurettavalla hinnalla sai hyväkyytisen ja pelleiltään ja sisustaltaan erinomaisessa kunnossa olevan auton. Kop kop, tässä vaiheessa. Vaan kyllähän tässä hintaluokassa 90% tarjokkaista on täyttä *askaa...
Peltihommia ei tartte alkaa tekemään, luukut, ovet ja lokareiden reunat ovat lähes 100% kunnossa. Ainoa kohta johon joudun puuttumaan on vasemman takaoven auton etupään puoleinen alakulma. Siinä on maali kuprulla muutaman sentin matkalla etureunan ja oven alareunan välissä. Ne uloimmat kohdat ovat siis kunnossa, mutta saumojen loppuessa ohuemman kohdan alkaessa on vähän sanomista. Ei ole iso homma. Alustakin on ruostesuojattu joskus, ei siis mikään massaviritys vaan ihan ehta ruostesuojaus. Pitää naapurin nosturilla katsoa tarkemmin ja vetäistään öljyt pohjaan jos löytyy laiskoja paikkoja.
Papereita tarkastelin mitä oli mukana, tähän on tänä vuonna vaihdettu mm. kytkin kokonaisuudessaan, kunnostettu virtalukko, vetareiden suojakumit vaihdettu ja laatikkoöljyt vaihdettu. Edessä on uudehkot jarrulevyt ja palat, pakoputkisto on uusittu pakosarjasta lähtien. Reilu kymppitonni sitten on vaihdettu vesipumppu, hihnat, rissat, virranjakaja, pyörijä, jarrunesteet, jäähdytysnesteet jne. Öjyt ja suodatin alle 1000 km sitten.
Tarkoittaa nopealla katsannolla sitä, että jos jotain hajoaa, niin vaihdetaan, mutta muussa tapauksessa vaan ajoa. Ratti on jäänyt hieman vinoon ilmeisesti kytkin-ja vetariremontin jäljiltä ja auto puoltaa sen verran, että tarkistetaan pyöränkulmat ja tehdään tarvittaessa nelipyöräsuuntaus.
Puslien kunto pitää toki tarkistaa ja jos on tarpeen, aloitetaan jumppa sillä suunnalla askel kerrallaan. Viime vuosien vähäisestä ajosuoritteesta johtuen alla olevat hyväkuntoiset Uniroyal-renkaat ovat vuodelta 2006, kuten myös talvirenkaat, joten mietitään rengasasioita myös. Kesävanteet ovat nuo Saabin orkkis 7-puolaiset, mutta talveksi on vaan peltivanteet.
Tuon vakionopeudensäätimen toimimattomuus harmittaa eniten, sen osalta otetaan vihjeitä vastaan. Tuntuu, ettei siinä ole minkäänlaista eloa. Pitää lueskella kirjasta, miten sen pitäisi toimia. Mikään valo tms. ei syty.
Onhan tässä kaikenlaisia ajatuksia, kuten huomaatte. Rauhallisesti ja pienellä budjetilla edetään, mutta kuitenkin.
Joo, mä ihmettelin aikani, kun ei tuntunut kelpaavan ja kun kuuntelin puhelimessa myyjän kehuja, niin olihan tuo pakko nähdä. Melkein oli niin hieno, kuin kuvaili ! Nämä vaparit eivät oikein tunnu kelpaavan, etenkään kun ei ole og-satku kyseessä. Tämähän ei mikään klassikko ole tämä ensimmäinen Gm-viritys. Silti, aivan naurettavalla hinnalla sai hyväkyytisen ja pelleiltään ja sisustaltaan erinomaisessa kunnossa olevan auton. Kop kop, tässä vaiheessa. Vaan kyllähän tässä hintaluokassa 90% tarjokkaista on täyttä *askaa...
Peltihommia ei tartte alkaa tekemään, luukut, ovet ja lokareiden reunat ovat lähes 100% kunnossa. Ainoa kohta johon joudun puuttumaan on vasemman takaoven auton etupään puoleinen alakulma. Siinä on maali kuprulla muutaman sentin matkalla etureunan ja oven alareunan välissä. Ne uloimmat kohdat ovat siis kunnossa, mutta saumojen loppuessa ohuemman kohdan alkaessa on vähän sanomista. Ei ole iso homma. Alustakin on ruostesuojattu joskus, ei siis mikään massaviritys vaan ihan ehta ruostesuojaus. Pitää naapurin nosturilla katsoa tarkemmin ja vetäistään öljyt pohjaan jos löytyy laiskoja paikkoja.
Papereita tarkastelin mitä oli mukana, tähän on tänä vuonna vaihdettu mm. kytkin kokonaisuudessaan, kunnostettu virtalukko, vetareiden suojakumit vaihdettu ja laatikkoöljyt vaihdettu. Edessä on uudehkot jarrulevyt ja palat, pakoputkisto on uusittu pakosarjasta lähtien. Reilu kymppitonni sitten on vaihdettu vesipumppu, hihnat, rissat, virranjakaja, pyörijä, jarrunesteet, jäähdytysnesteet jne. Öjyt ja suodatin alle 1000 km sitten.
Tarkoittaa nopealla katsannolla sitä, että jos jotain hajoaa, niin vaihdetaan, mutta muussa tapauksessa vaan ajoa. Ratti on jäänyt hieman vinoon ilmeisesti kytkin-ja vetariremontin jäljiltä ja auto puoltaa sen verran, että tarkistetaan pyöränkulmat ja tehdään tarvittaessa nelipyöräsuuntaus.
Puslien kunto pitää toki tarkistaa ja jos on tarpeen, aloitetaan jumppa sillä suunnalla askel kerrallaan. Viime vuosien vähäisestä ajosuoritteesta johtuen alla olevat hyväkuntoiset Uniroyal-renkaat ovat vuodelta 2006, kuten myös talvirenkaat, joten mietitään rengasasioita myös. Kesävanteet ovat nuo Saabin orkkis 7-puolaiset, mutta talveksi on vaan peltivanteet.
Tuon vakionopeudensäätimen toimimattomuus harmittaa eniten, sen osalta otetaan vihjeitä vastaan. Tuntuu, ettei siinä ole minkäänlaista eloa. Pitää lueskella kirjasta, miten sen pitäisi toimia. Mikään valo tms. ei syty.
Onhan tässä kaikenlaisia ajatuksia, kuten huomaatte. Rauhallisesti ja pienellä budjetilla edetään, mutta kuitenkin.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sky Blue, 900 S -96
Kyllä olet löytänyt upean värisen siistin Saabin? Kun tuon noin hieno, niin kuinka hieno siitä tuleekaan, kun sitä vielä "hienostelet"!
Minä olen ottanut noita kuvia vanhalla Nokia 808 puhelimella, minkä yli sepelipihalla 99:ni ajoi! Hyvin tuo edelleen pelaa vaikka näyttö on kyllä karsean näköinen!
Tsemppiä upean Saabin parissa!
Minä olen ottanut noita kuvia vanhalla Nokia 808 puhelimella, minkä yli sepelipihalla 99:ni ajoi! Hyvin tuo edelleen pelaa vaikka näyttö on kyllä karsean näköinen!
Tsemppiä upean Saabin parissa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Sky Blue, 900 S -96
Katoppa se poljin anturi sieltä jalkatilasta se on aika tarkka säädöstään. Vakkarista siis kyse. Hienon värinen kyllä on
Hese
Re: Sky Blue, 900 S -96
Kiitokset kanssafiilistelijöille ! Aletaan ihmetellä sitä vakkaria kunhan ehditään ja toivotaan parasta.
Tänään ajoin Saabilla työmatkan, mitään outoa ei ilmennyt. Kulutusmittari asettui kotiin tullessa lukemaan 7.5, näyttää siltä, että tässä meikäläisen normijolkotuksessa on mahdollista päästä alle kahdeksan keskikulutukseen. Ei se paha ole. Vaan ei vielä nuolaista.
Talvirenkaat heittelin eilen Hiacen perään ja kun sain sen pihaan, kurkkasin renkaita tarkemmin. Kyseessä ovat Hakkapeliitta 2:t, paistoleima vuodelta 2001... Vanteet ovat komeasti ruostuneet peltivanteet ja mukana seurasivat upeat "kromikapselit", jotka jo vähän menettäneet kiiltoaan. Joutunee kyllä ennen talven tuloa metsästämään paremmat, lue pehmeämmät, renkaat ja jospa jostain löytyisi halvalla näpäkkä alusatsi.
Renkaiden ikä selittyy sillä, ovat muuten ihan hyvässä pinnassa edelleen ja nastatkin hyvin tallessa, että autolla on ajettu viimeisten 10 vuoden aikana vaivaiset 32000 km ja se on ollut kokonaan levossa mm. talvet 07-08, 08-09 ja 09-10. Kesärenkaat ovat Uniroyalit vuodelta 2006 ja pintaa oli välillä 4-6mm, joten saavat kelvata.
Kävin halogeenitaskulampun valossa läpi kaikki lokasuojan kaaret ja ovet 360 astetta. Muutamia pieniä sanomisen paikkoja löytyi, mutta kotelosuoja saumaan ajaa asian tässä vaiheessa, rapsuttelemaan ei tarvitse alkaa. Paitsi se aikaisemmin mainittu kohta vasemman takaoven alalaidassa. Alustaakin tiirailin ja konehuoneen kävin läpi, kaikki viittaa siihen, että tuo on ihan oikeasti ruostesuojattu, eikä kotikonstein prötätty massalla. Niin hyvässä kunnossa ovat paikat.
Konehuone oli niin siisti, ettei tarvinnut putsata ollenkaan. Ei ole tämmöistäkään vähään aikaan tapahtunut !
Lisää kuvia, kunhan onnistun pienentämään niitä niin paljon, että kelpaavat tänne.
Tänään ajoin Saabilla työmatkan, mitään outoa ei ilmennyt. Kulutusmittari asettui kotiin tullessa lukemaan 7.5, näyttää siltä, että tässä meikäläisen normijolkotuksessa on mahdollista päästä alle kahdeksan keskikulutukseen. Ei se paha ole. Vaan ei vielä nuolaista.
Talvirenkaat heittelin eilen Hiacen perään ja kun sain sen pihaan, kurkkasin renkaita tarkemmin. Kyseessä ovat Hakkapeliitta 2:t, paistoleima vuodelta 2001... Vanteet ovat komeasti ruostuneet peltivanteet ja mukana seurasivat upeat "kromikapselit", jotka jo vähän menettäneet kiiltoaan. Joutunee kyllä ennen talven tuloa metsästämään paremmat, lue pehmeämmät, renkaat ja jospa jostain löytyisi halvalla näpäkkä alusatsi.
Renkaiden ikä selittyy sillä, ovat muuten ihan hyvässä pinnassa edelleen ja nastatkin hyvin tallessa, että autolla on ajettu viimeisten 10 vuoden aikana vaivaiset 32000 km ja se on ollut kokonaan levossa mm. talvet 07-08, 08-09 ja 09-10. Kesärenkaat ovat Uniroyalit vuodelta 2006 ja pintaa oli välillä 4-6mm, joten saavat kelvata.
Kävin halogeenitaskulampun valossa läpi kaikki lokasuojan kaaret ja ovet 360 astetta. Muutamia pieniä sanomisen paikkoja löytyi, mutta kotelosuoja saumaan ajaa asian tässä vaiheessa, rapsuttelemaan ei tarvitse alkaa. Paitsi se aikaisemmin mainittu kohta vasemman takaoven alalaidassa. Alustaakin tiirailin ja konehuoneen kävin läpi, kaikki viittaa siihen, että tuo on ihan oikeasti ruostesuojattu, eikä kotikonstein prötätty massalla. Niin hyvässä kunnossa ovat paikat.
Konehuone oli niin siisti, ettei tarvinnut putsata ollenkaan. Ei ole tämmöistäkään vähään aikaan tapahtunut !
Lisää kuvia, kunhan onnistun pienentämään niitä niin paljon, että kelpaavat tänne.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sky Blue, 900 S -96
Tosiaan, konehuone oli niin nätti, että tein kuin Fonzie peilin edessä ja pelkästään tutkiskelin
Ruostesuojaus ulottuu ylös asti myös rintapellissä, joka näyttää oikein hyvältä sekin
Edellisessä og900 projektissa jo suht pahalta näyttäneet moottorin alapuoliset palkit ovat tässä kunnossa, kuten kuvasta voi päätellä
Konepellin sisäpuolinen suojapahvi oli säilynyt vuosien saatossa erinomaisesti, ei repsota eikä ole saanut osumaa tms, ihmeellistä... Konepellin kaasujouset on uusittu pari vuotta sitten, hyvin pumppasivat
Jatketaan tänään ihmettelyä.
Ruostesuojaus ulottuu ylös asti myös rintapellissä, joka näyttää oikein hyvältä sekin
Edellisessä og900 projektissa jo suht pahalta näyttäneet moottorin alapuoliset palkit ovat tässä kunnossa, kuten kuvasta voi päätellä
Konepellin sisäpuolinen suojapahvi oli säilynyt vuosien saatossa erinomaisesti, ei repsota eikä ole saanut osumaa tms, ihmeellistä... Konepellin kaasujouset on uusittu pari vuotta sitten, hyvin pumppasivat
Jatketaan tänään ihmettelyä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sky Blue, 900 S -96
Kaupunkireissulla hypistelin cruisen viikseä ja kyllähän sinne keltainen "Cruise"-teksti syttyi mittaristoon. Vasemmalle kun naksautti siitä etualan napista niin syttyi ja sieltä myös sammui. Pitäiskö sen sitten mennä päälle, kun sieltä viiksen päästä painaa cruisen palaessa ? Kyllä kai. Tuossa mutkatiellä oli hankala kokeilla kun ei halunnut ajaa ojaan, mutta ei kai se toiminut.
Mites toi kojelaudan päällä oleva ajoneston/hälytyslaitteen punainen lamppu. Ei kai sen pitäisi auton liikkeessä ollessa palaa ? Ei se nyt haittaa kun on valoista, mutta voisin kuvitella, että keskellä tuulilasin alareunaa oleva punainen majakka alkaa pimeällä ottaa kupoliin. Taitaa olla täysverinen Gm-Saab tämäkin, sähköt toimii miten sattuu
Ärsyttävin piirre toistaiseksi ovat sisävalot. Kyllä siinä napissa pitäisi olla vaihtoehto, että ne saa ihan kokonaan pois päältä. Joka kerran joku valo syttyy palamaan kun ovia aukoo ja jos jättää ovet auki autoa roplatessa, valo palaa 20min ennen kuin sammuu. Todella hölmöä. Ohjekirja ei antanut osviittaa muuhun. Eli sulake pois jos haluaa ne pimeiksi ? Sulakkeen takana on tietenkin jotain muutakin tähdellistä.
No joo, ominaisuuksia. Mittaristo on toiminut moitteettomasti, vaikka uskaltaisin väittää, että välillä esim. matkamittarin numerot näkyvät kirkkaammin ja välillä himmeämmin. Tuskin tää sentään taustavaloon reagoiva mittaristo on. Katotaan, koska juotokset antautuu ja saan oikein kunnon Black Panelin tai vaihtoehtoisen joulukuusen. Onneks ei oo ajot tästä kiinni vaan Saab on pihassa ihan 100% bonuksena.
Takana jo 139 huoletonta, yhteistä kilometriä
EDIT: Ai niin, vasen takaovi ei näytä lukittuvan kaukosäätimestä joka kerta. Varashälytinkin toimii, pihalta alkoi äsken kuului hirveä piipitys, nuorempi poika oli avannut juuri sen lukittumatta jääneen oven ja siitähän auto pillastui ihan perkuleesti. Hätäisen näköinen nuorimies tuli sisälle ja ihmetteli mitä nyt tapahtui tunnustaen oven avanneensa. Näin ne pikkuviat paljastuvat joskus hauskalla tavalla !
Tämän kesän outo vieras, aurinko, pistäytyi päivällä. Siispä hieman eri kulmista maalipinnan läikähtelyä sävyissään
Vasen
Oikea
Mites toi kojelaudan päällä oleva ajoneston/hälytyslaitteen punainen lamppu. Ei kai sen pitäisi auton liikkeessä ollessa palaa ? Ei se nyt haittaa kun on valoista, mutta voisin kuvitella, että keskellä tuulilasin alareunaa oleva punainen majakka alkaa pimeällä ottaa kupoliin. Taitaa olla täysverinen Gm-Saab tämäkin, sähköt toimii miten sattuu
Ärsyttävin piirre toistaiseksi ovat sisävalot. Kyllä siinä napissa pitäisi olla vaihtoehto, että ne saa ihan kokonaan pois päältä. Joka kerran joku valo syttyy palamaan kun ovia aukoo ja jos jättää ovet auki autoa roplatessa, valo palaa 20min ennen kuin sammuu. Todella hölmöä. Ohjekirja ei antanut osviittaa muuhun. Eli sulake pois jos haluaa ne pimeiksi ? Sulakkeen takana on tietenkin jotain muutakin tähdellistä.
No joo, ominaisuuksia. Mittaristo on toiminut moitteettomasti, vaikka uskaltaisin väittää, että välillä esim. matkamittarin numerot näkyvät kirkkaammin ja välillä himmeämmin. Tuskin tää sentään taustavaloon reagoiva mittaristo on. Katotaan, koska juotokset antautuu ja saan oikein kunnon Black Panelin tai vaihtoehtoisen joulukuusen. Onneks ei oo ajot tästä kiinni vaan Saab on pihassa ihan 100% bonuksena.
Takana jo 139 huoletonta, yhteistä kilometriä
EDIT: Ai niin, vasen takaovi ei näytä lukittuvan kaukosäätimestä joka kerta. Varashälytinkin toimii, pihalta alkoi äsken kuului hirveä piipitys, nuorempi poika oli avannut juuri sen lukittumatta jääneen oven ja siitähän auto pillastui ihan perkuleesti. Hätäisen näköinen nuorimies tuli sisälle ja ihmetteli mitä nyt tapahtui tunnustaen oven avanneensa. Näin ne pikkuviat paljastuvat joskus hauskalla tavalla !
Tämän kesän outo vieras, aurinko, pistäytyi päivällä. Siispä hieman eri kulmista maalipinnan läikähtelyä sävyissään
Vasen
Oikea
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Sky Blue, 900 S -96
Puolittain mutulla kommenttia, kun viime kokemukset ng-satkusta on noin viidentoista vuoden takaa (ala-asteen ykkösluokalta ), mutta noin og-kolkista soveltaen:
- cruisen pitäisi mennä valmiustilaan juurikin viiksen etualan kytkintä siirtämällä, ja sitten pitää nopeus viiksen päästä painamalla. Kytkinpolkimen poljinkytkintä ( ) tutkiskelisin ensimmäisenä kytkinremontin jäljiltä.
- Ohjekirjan mukaan sisävaloa ei tosiaan saa kytkettyä kokonaan pois päältä. Jesus miten typerästi suunniteltu katkaisija. GM
- matkamittarin näyttö saattaa olla yhteydessä SIDin valoisuusanturiin, jolloin se säätyisi automaattisesti? Ainakin se sammuu black panelia painamalla. Muussa tapauksessa mittarivalaistuksen vaihtelu voisi liittyä mittariston pätkivään virtaan, jota on NG900:sissa esiintynyt.
- cruisen pitäisi mennä valmiustilaan juurikin viiksen etualan kytkintä siirtämällä, ja sitten pitää nopeus viiksen päästä painamalla. Kytkinpolkimen poljinkytkintä ( ) tutkiskelisin ensimmäisenä kytkinremontin jäljiltä.
- Ohjekirjan mukaan sisävaloa ei tosiaan saa kytkettyä kokonaan pois päältä. Jesus miten typerästi suunniteltu katkaisija. GM
- matkamittarin näyttö saattaa olla yhteydessä SIDin valoisuusanturiin, jolloin se säätyisi automaattisesti? Ainakin se sammuu black panelia painamalla. Muussa tapauksessa mittarivalaistuksen vaihtelu voisi liittyä mittariston pätkivään virtaan, jota on NG900:sissa esiintynyt.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Sky Blue, 900 S -96
^No perskuta, mä vähän tossa kattelin, että ihanko olis varjoon ajaessa himmentynyt matkamittarin näyttö ettei loista liikaa silmiin ja auringonkiloon ajaessa kirkastunut, että näkyy kuin häikäisee. Haluan uskoa, että asia on juuri näin, siis teknisesti edistynyt laite, jossa ei ole mitään vikaa, varsinkaan juotoksissa !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Sky Blue, 900 S -96
Tuatahan voi kokeilla peittämällä vaikka peukalolla anturia SIDin etupaneelista. Kuvien perusteella saattaisi olla siinä viisarikellon ja näytön välissä ylhäällä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Sky Blue, 900 S -96
Ainakin OG-kolkissa myös matkamittarin näyttö reagoi SID:n valoisuusanturiin, ja testaus on helppoanjuurikin peukalomenetelmällä.
Erittäin nätti auto, onnea kaupoista! Noista kun tuntuu suurin osa jo ruostuneen kadotukseen, niin viimeisiä hienokuntoisia pitää suojella. Vähemmän noita upeakuntoisia NG-satkuja tuntuu näkevän kuin upeakuntoisia OG-satkuja.
Erittäin nätti auto, onnea kaupoista! Noista kun tuntuu suurin osa jo ruostuneen kadotukseen, niin viimeisiä hienokuntoisia pitää suojella. Vähemmän noita upeakuntoisia NG-satkuja tuntuu näkevän kuin upeakuntoisia OG-satkuja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sky Blue, 900 S -96
^Kiitosta vaan. Tästä pidetään hyvää huolta niin kauan kuin mulla on. Ensi kevääseen asti arvatenkin, minimissään. Eihän näitä näillä kilometreille eikä varsinkaan koriltaan enää kovin usein tule vastaan. Katoavaa Saab-kantaa pidetään yllä, vaikka väkisin ! Totta varmaan sekin, että hienoja og-satkuja on nykyään enemmän liikenteessä kuin näitä puoliksi Vectroja, Gm-satkuja. Tavallaan harmi, koska onhan tämä kuitenkin ajoltaan selkeästi hyppäys ylöspäin noista og-satkuista, joilla itsekin on tullut ajeltua varmaan puoli miljoonaa kilometriä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634