Sky Blue, 900 S -96
Re: Sky Blue, 900 S -96
Valoisuusanturi, mitä hittoa? Mä oon ihan autuaasti jo päälle 30 tuhatta kilometriä ajatellut että se liittyy vaan niihin surkeisiin juotoksiin.
Ajoltaan parempi on sit vähän niin ja näin, NG:n alusta on kyllä ihan selvästi mukavuuspainotteisempi mutta toisaalta OG taas tuntuisi olevan enemmän ajamista varten suunniteltu ja kulkee vähemmällä paimentamisella suoraan.
Isoin plussa OG:hen verrattuna on mun mielestä ihan yksinkertaisesti se, että jos verrataan ensimmäisen vuoden NG:tä ja viimeisen vuoden OG:tä niin se NG on 15 vuotta uudempi auto. Katsottakoon asiaa minkälaisten Saab-lasien läpi tahansa niin olihan OG 90-luvun alussa ja aika auttamattomasti vanhanaikainen auto. Fiilis toki aivan toinen OG:n puikoissa mutta kyllä tota Saabelia on noin niin kuin käyttöautona oppinut arvostamaan.
Ajoltaan parempi on sit vähän niin ja näin, NG:n alusta on kyllä ihan selvästi mukavuuspainotteisempi mutta toisaalta OG taas tuntuisi olevan enemmän ajamista varten suunniteltu ja kulkee vähemmällä paimentamisella suoraan.
Isoin plussa OG:hen verrattuna on mun mielestä ihan yksinkertaisesti se, että jos verrataan ensimmäisen vuoden NG:tä ja viimeisen vuoden OG:tä niin se NG on 15 vuotta uudempi auto. Katsottakoon asiaa minkälaisten Saab-lasien läpi tahansa niin olihan OG 90-luvun alussa ja aika auttamattomasti vanhanaikainen auto. Fiilis toki aivan toinen OG:n puikoissa mutta kyllä tota Saabelia on noin niin kuin käyttöautona oppinut arvostamaan.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Sky Blue, 900 S -96
^Kiva kun oppii autostaan jotain uutta !
Joo, og/ng vertailu on ihan turhaa, tuo "nykyaikaisempi" lienee se oikea sana vertailemaan noita kahta. Ei mulla koskaan ollut mitään moitittavaa og-satkuista ajolleen, päinvastoin. En mä niitä 8x vahingossa omistanut vaan siksi, että niillä oli miellyttävää matkata. Mutta aikansa kutakin, jotenkin tuntuu, että itselle riitti sillä saralla se viimeiseksi jäänyt pikku projekti.
Aika moni asia on tässä ng:ssä mukavammin ja siloitellummin kuin og:ssä, silti, fiilis on ajaessa riittävän Saabimainen, erottuakseen kaikista muista autoista. Sitähän mä näistä haen. Melutasossa lienee suurin ero og:n verrattuna, tämä menee kyllä todella hiljaisesti ja pehmeästi maantiellä. Kaupungissa tuntuu ihan yhtä kulmikkaalta ja "pitkäiskuiselta" kuin og.
Joo, og/ng vertailu on ihan turhaa, tuo "nykyaikaisempi" lienee se oikea sana vertailemaan noita kahta. Ei mulla koskaan ollut mitään moitittavaa og-satkuista ajolleen, päinvastoin. En mä niitä 8x vahingossa omistanut vaan siksi, että niillä oli miellyttävää matkata. Mutta aikansa kutakin, jotenkin tuntuu, että itselle riitti sillä saralla se viimeiseksi jäänyt pikku projekti.
Aika moni asia on tässä ng:ssä mukavammin ja siloitellummin kuin og:ssä, silti, fiilis on ajaessa riittävän Saabimainen, erottuakseen kaikista muista autoista. Sitähän mä näistä haen. Melutasossa lienee suurin ero og:n verrattuna, tämä menee kyllä todella hiljaisesti ja pehmeästi maantiellä. Kaupungissa tuntuu ihan yhtä kulmikkaalta ja "pitkäiskuiselta" kuin og.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Turbo"
- Viestit: 249
- Liittynyt: Pe Syys 16, 2011 19:15
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Sky Blue, 900 S -96
Onnea äärettömän hienolle autolle!
Nämä on vähän kuin 90 Saabit, hyljeksittyjä ja päälle kuseksittuja, sitten kohta ihmetelläänkin, että mihin ne kaikki on kadonneet.
Nämä on vähän kuin 90 Saabit, hyljeksittyjä ja päälle kuseksittuja, sitten kohta ihmetelläänkin, että mihin ne kaikki on kadonneet.
Opel Astra H wagon 1.6 2011
Re: Sky Blue, 900 S -96
Hienokuntoinen 900 on tosiaan vielä löytynyt
Itseä ei ng900 ole ikinä sytyttänyt, omasta mielestä Saabin epäonnistunein malli.
Itseä ei ng900 ole ikinä sytyttänyt, omasta mielestä Saabin epäonnistunein malli.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Sky Blue, 900 S -96
Siinä se nyt on kädessä, sisävalaistuksen "tappokytkin" Pannaan sitten syksyn tullen omalle paikalleen... Sulakkeen takana myös sähköinen antenni, jota tässä ei ole, niin pystyi ilman ongelmia eliminoimaan. Usein juuri tuon sulakkeen takana on jotain muuta niin oleellista, ettei tätä temppua voi käyttää. Hyvä näin.
Kaunis päivä käytettiin hyväksi ja vasemman takaoven alanurkka tuli rapsuteltua puhtaaksi, sitten ruosteenestomaali päälle, pensselillä, tarpeeksi paksu kerros. Kun säät sallivat, seuraavaksi pohjamaali, oma väri ja lakka. Eiköhän tuo pysy kurissa sitten jonkun aikaa. Hankala paikka oli touhuta.
Pikku juttuja, mutta jostain on aloitettava. Ei sillä, että isompia kaipaisinkaan. Sipistelyä...
Kaunis päivä käytettiin hyväksi ja vasemman takaoven alanurkka tuli rapsuteltua puhtaaksi, sitten ruosteenestomaali päälle, pensselillä, tarpeeksi paksu kerros. Kun säät sallivat, seuraavaksi pohjamaali, oma väri ja lakka. Eiköhän tuo pysy kurissa sitten jonkun aikaa. Hankala paikka oli touhuta.
Pikku juttuja, mutta jostain on aloitettava. Ei sillä, että isompia kaipaisinkaan. Sipistelyä...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sky Blue, 900 S -96
Varsin siistin näköinen tosiaan on.
Cruise tosiaan toimii kuten aiemmin mainittu.
Ekaks kattoisin poljinkytkimet, ratin alta muovi irti. Sulakeboxin päält pari ruuvii, ratin alta pari lisää ja sit taitaa olla konepellin avauskahvan vieres ja yks keskikonsolin reunas kii.
Sit vaa pistokkeet poljinkytkimistä irti ja yleismittarilla kokeilee että yhdistääkö ja irroittaa polkimia liikutelles.
Jos ne on ok niin sitten konehuoneesta boxin (oikee takanurkka josta lähtee vaijeri) T15 torxilla auki.
Piirilevy lähtee nostamalla niin näkee onko rattaat kulunu.
Ja kyllä kunnossa oleva akku sietää tuon että sisävalot palaa tuon parikytä minuuttia ja voihan sinne vaihtaa vaikka ledit niin ei tartte olla sulaketta nyppimässä.
Cruise tosiaan toimii kuten aiemmin mainittu.
Ekaks kattoisin poljinkytkimet, ratin alta muovi irti. Sulakeboxin päält pari ruuvii, ratin alta pari lisää ja sit taitaa olla konepellin avauskahvan vieres ja yks keskikonsolin reunas kii.
Sit vaa pistokkeet poljinkytkimistä irti ja yleismittarilla kokeilee että yhdistääkö ja irroittaa polkimia liikutelles.
Jos ne on ok niin sitten konehuoneesta boxin (oikee takanurkka josta lähtee vaijeri) T15 torxilla auki.
Piirilevy lähtee nostamalla niin näkee onko rattaat kulunu.
Ja kyllä kunnossa oleva akku sietää tuon että sisävalot palaa tuon parikytä minuuttia ja voihan sinne vaihtaa vaikka ledit niin ei tartte olla sulaketta nyppimässä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Sky Blue, 900 S -96
^Kestää, joo, ärsyttää vaan turhanpäiväinen valoshow valoisalla.
Havaitut viat:
- Cruise ei toimi. Kytkimet tai boxi, viiksi tuntuu toimivan
- Vasen takaovi ei reagoi kaukosäätimeen, ei avatessa eikä sulkiessa
- Ratti kevyesti vinossa oikealle, eipä tuo paljon menoa haittaa, mutta pyöränkulmat ja tarvittaessa suuntaus teetetään, kunhan korjaamo palaa lomalta
Muuta mainittavaa ei ole löytynyt. Norminitinä kuuluu kuskinpenkistä, varsinkin oikealle kaartaessa. Tämä on siis periytynyt edelliseltä sukupolvelta, näköjään. Muutakin pikku nitinää ja kahinaa sieltä sun täältä, mutta ihan normaalia halvalle ja vanhalle autolle, pääosin kulku on oikein sivistynyttä.
Mittaristossa on tosiaan valoisuusanturi ja hyvinhän tuo tuntuu toimivan.
Kävin ostamassa "kynsilakkapullollisen" omaa väriä, kirkaslakka olikin jo omasta takaa. Etsin myös sopivaa pohjamaalia tuohon korroosionestomaalin päälle ja löysinkin kätevässä 9ml kynsilakkapullossa. Sitä sipaistaan tänään pari kerrosta korroosiomaalin jatkoksi, huomenna oma väri ja ylihuomenna lakka. Samalla paikkaan myös pari pienempää kohtaa ovien sisäreunoista ja korin kulmista. Ovat kuitenkin niin minimaalisen pieniä, että ei niissä kauaa nokka tuhise.
Paremmat talvirenkaat ovat haussa, mukavasti on toki talveen vielä aikaa, jos sattuisi aluvanteet myös löytymään, niin niitäkin mietitään. Tutkailin vähän uusien hintoja, että pystyy suhteuttamaan noitten käytettyjen pyynteihin. Peruskoon 185/65/15 halpisnastat reilut 300e alle laitettuna, jos jotain Nokiaa haluaa, joutuukin sitten kaivamaan kuvetta tuplasti.
Tänään olikin satkulla lepopäivä, koska oli Hiacen ulkoilutusvuoro. Kaikenkuljetinta ei saa suututtaa.
Havaitut viat:
- Cruise ei toimi. Kytkimet tai boxi, viiksi tuntuu toimivan
- Vasen takaovi ei reagoi kaukosäätimeen, ei avatessa eikä sulkiessa
- Ratti kevyesti vinossa oikealle, eipä tuo paljon menoa haittaa, mutta pyöränkulmat ja tarvittaessa suuntaus teetetään, kunhan korjaamo palaa lomalta
Muuta mainittavaa ei ole löytynyt. Norminitinä kuuluu kuskinpenkistä, varsinkin oikealle kaartaessa. Tämä on siis periytynyt edelliseltä sukupolvelta, näköjään. Muutakin pikku nitinää ja kahinaa sieltä sun täältä, mutta ihan normaalia halvalle ja vanhalle autolle, pääosin kulku on oikein sivistynyttä.
Mittaristossa on tosiaan valoisuusanturi ja hyvinhän tuo tuntuu toimivan.
Kävin ostamassa "kynsilakkapullollisen" omaa väriä, kirkaslakka olikin jo omasta takaa. Etsin myös sopivaa pohjamaalia tuohon korroosionestomaalin päälle ja löysinkin kätevässä 9ml kynsilakkapullossa. Sitä sipaistaan tänään pari kerrosta korroosiomaalin jatkoksi, huomenna oma väri ja ylihuomenna lakka. Samalla paikkaan myös pari pienempää kohtaa ovien sisäreunoista ja korin kulmista. Ovat kuitenkin niin minimaalisen pieniä, että ei niissä kauaa nokka tuhise.
Paremmat talvirenkaat ovat haussa, mukavasti on toki talveen vielä aikaa, jos sattuisi aluvanteet myös löytymään, niin niitäkin mietitään. Tutkailin vähän uusien hintoja, että pystyy suhteuttamaan noitten käytettyjen pyynteihin. Peruskoon 185/65/15 halpisnastat reilut 300e alle laitettuna, jos jotain Nokiaa haluaa, joutuukin sitten kaivamaan kuvetta tuplasti.
Tänään olikin satkulla lepopäivä, koska oli Hiacen ulkoilutusvuoro. Kaikenkuljetinta ei saa suututtaa.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sky Blue, 900 S -96
Tämmöistä tämä aina on, kun on Saab pihassa...
Tavaratilan pohja sai imuroinnin, pesun ja voitelun, kun tutkiskelin vähän tarkemmin miltä vararenkaan alla näytti
Vararenkaassa oli piikit tallella, mutta kulutuspinnassa siellä täällä olevat pikkukivet kielivät, että taitaa olla varapyörää joskus käytetty. Painetta oli renkaassa alle 1 bar, joten hyvä kun tuli katsottua, nyt on vaaditut 4.2 baria
Unodin kokonaan, että bensatankin luukun alasauma oli sisältä alkavassa ruosteessa. Siispä hioin ruosteet pois ja vetäisin kliinerillä vielä loputkin epäpuhtaudet, ei enää paha tässä vaiheessa
Sitten perään pikkuinen hymy pohjamaalilla, huomenna omalla värillä hymy piiloon. Miksiköhän eivät insinöörit aikoinaan muovista tuota luukkua tehneet. No, se yleistyi kai vähän myöhemmin kuin tämä auto suunniteltiin.
Pikku puuhastelua leipätyön jälkeen kauniissa kesäillassa !
Tavaratilan pohja sai imuroinnin, pesun ja voitelun, kun tutkiskelin vähän tarkemmin miltä vararenkaan alla näytti
Vararenkaassa oli piikit tallella, mutta kulutuspinnassa siellä täällä olevat pikkukivet kielivät, että taitaa olla varapyörää joskus käytetty. Painetta oli renkaassa alle 1 bar, joten hyvä kun tuli katsottua, nyt on vaaditut 4.2 baria
Unodin kokonaan, että bensatankin luukun alasauma oli sisältä alkavassa ruosteessa. Siispä hioin ruosteet pois ja vetäisin kliinerillä vielä loputkin epäpuhtaudet, ei enää paha tässä vaiheessa
Sitten perään pikkuinen hymy pohjamaalilla, huomenna omalla värillä hymy piiloon. Miksiköhän eivät insinöörit aikoinaan muovista tuota luukkua tehneet. No, se yleistyi kai vähän myöhemmin kuin tämä auto suunniteltiin.
Pikku puuhastelua leipätyön jälkeen kauniissa kesäillassa !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Sky Blue, 900 S -96
On hieno peli.
Kovin tuttua on tämä että "uuden" auton hankittua tekee mieli pistää sitä oikein urakalla kuntoon... kaikki mahdolliset pikkuviat ym. ja oikein pitää välillä miettiä että mitähän sitä tänään saabille tekis. Omassa femmapommissa nyt ei hirveemmin ole tarvinnut kunnostuskohteita ettiä, ei sillä... sulla on niin siisti auto, että näyttää riittävän ihan pikkufiksit.
Kovin tuttua on tämä että "uuden" auton hankittua tekee mieli pistää sitä oikein urakalla kuntoon... kaikki mahdolliset pikkuviat ym. ja oikein pitää välillä miettiä että mitähän sitä tänään saabille tekis. Omassa femmapommissa nyt ei hirveemmin ole tarvinnut kunnostuskohteita ettiä, ei sillä... sulla on niin siisti auto, että näyttää riittävän ihan pikkufiksit.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Sky Blue, 900 S -96
^Juuri näin. Mulla ei ole tallia eikä mahdollisuutta talvisäilöön laittamiseen, joten hankittavien autojen on pakko olla sellaisia, joille riittää tuossa pihalla säiden armoilla tehtävät toimenpiteet ja mieluummin nimenomaan niitä pieniä hommia. Oma osaaminen ei myöskään ole sieltä huikeimmasta päästä, joten yksinkertaiset perusjutut riittää, eikä minulla ole oikein innostusta automekaanikoksikaan. Ainahan sitä vanhassa keksii jotain kun vaan ympärilleen katselee ja kun kilometrit karttuu. Sitä vaan jostain syystä näitten Saabien kanssa puuhastellessa on pelissä enemmän sitä fiilistä.
Tämän päivän hommat on tehty, eli pohjamaalatut paikat saivat nyt auton oman värin, mikäli sää sallii, huomenna vielä lakkapinta kyseisiin paikkoihin ja siltä osin saakin sitten riittää. Auto on vielä niin hyvässä vahassakin, että taidan jättää myös myllytyksen väliin, vesi helmeilee komeasti ja pinta kiiltää kuin uudemmassa. Vahaus on myös tavanomaista myyntifiksausta huolellisemmin tehty, itse asiassa todella hyvin, olisiko edellinen omistaja ennen noita paria välissä ollutta jobbaria ehtinyt keväällä teettää autolle putsauksen, vähän siltä vaikuttaa. Suht tuoretta työtä on.
Cruisen boxin ruuvailin auki, kun viimein löysin oikean kokoisen torxin. Olikin tarkkaa hommaa kun ruuvit olivat jämähtäneet ja olivat niin pirun pienet. Lähti se viimein eikä mitään pudonnut konehuoneen syövereihin.
Minun silmiin tuo boxin sisus näytti lähinnä käyttämättömältä !??
Jos raati on samaa mieltä, niin sitten kai pitäisi ihmetellä niitä polkimien kytkimiä. Mä en kyllä tajua sellaisista yhtikäs mitään ja jos jokin on rikki, niin mitäs sitten. Taidan jättää homman tutuille ammattilaisille, saavat kurkata pyöränkulmien säädön yhteydessä. Ellen sitten innostu huomenna kun on vapaatkin edessä.
Tämän päivän hommat on tehty, eli pohjamaalatut paikat saivat nyt auton oman värin, mikäli sää sallii, huomenna vielä lakkapinta kyseisiin paikkoihin ja siltä osin saakin sitten riittää. Auto on vielä niin hyvässä vahassakin, että taidan jättää myös myllytyksen väliin, vesi helmeilee komeasti ja pinta kiiltää kuin uudemmassa. Vahaus on myös tavanomaista myyntifiksausta huolellisemmin tehty, itse asiassa todella hyvin, olisiko edellinen omistaja ennen noita paria välissä ollutta jobbaria ehtinyt keväällä teettää autolle putsauksen, vähän siltä vaikuttaa. Suht tuoretta työtä on.
Cruisen boxin ruuvailin auki, kun viimein löysin oikean kokoisen torxin. Olikin tarkkaa hommaa kun ruuvit olivat jämähtäneet ja olivat niin pirun pienet. Lähti se viimein eikä mitään pudonnut konehuoneen syövereihin.
Minun silmiin tuo boxin sisus näytti lähinnä käyttämättömältä !??
Jos raati on samaa mieltä, niin sitten kai pitäisi ihmetellä niitä polkimien kytkimiä. Mä en kyllä tajua sellaisista yhtikäs mitään ja jos jokin on rikki, niin mitäs sitten. Taidan jättää homman tutuille ammattilaisille, saavat kurkata pyöränkulmien säädön yhteydessä. Ellen sitten innostu huomenna kun on vapaatkin edessä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sky Blue, 900 S -96
Hakeudu Tech2:n ääreen, niin ei tarvitse arvailla. Sillä näkee mitkä kytkimet toimii ja mitkä ei.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Sky Blue, 900 S -96
^Taitaa Porvoon ainoa Tech olla firmassa, jonka palveluja en sattuneesta syystä käytä, joten toistaiseksi arvaillaan. Tilanteen mukaan, eipä tässä olla jäniksen selässä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sky Blue, 900 S -96
Aikomus oli ostaa tuohon Saabiin paremmat talvirenkaat ja mahdollisesti aluvanteet talveksi. Ehdin vasta tänään kurkata nuo mukana tulleet tarkemmin. Kumit ovat tosiaan vanhat, paistoleima 3201, joten on siitä jo aikaa !
Kyseessä Hakkapeliitta 2:t, pintaa oli tasaisesti 6-8mm ja nastoja puuttui 0-2-3-4, eli ei juuri ollenkaan. Paineet olivat kaikissa renkaissa just prikulleen samat, joten ilmakin näyttää pysyvän hyvin. Tasaisesti kuluneet vielä ja vanteet merkattu asiankuuluvasti, missä ovat viimeksi pyörineet.
Eiköhän noilla siis talveen lähdetä, fakta on kuitenkin, että ensi keväänä tämä vaihtuu tehokkaampaan kesä-autoon tai useampaan, kuten on ollut tapana, joten miksipä sitä turhaan rahaa laittamaan renkaisiin, joilla tulee talvella ajettua ehkä muutama sata kilometriä. Hiace nelivedolla ja webastolla taitaa viedä aika usein voiton, kun ajokkia valitaan... Ja toiseksi, kyllä rattimies korpuillakin pärjää
Tässä on sen verran menoja noitten kahden muunkin auton suhteen, että pitää vähän himmata. Hoidetaan pari muuta häiritsevää seikkaa pois Saabista niillä rengasrahoilla.
Sitä paitsi, pääseepä laittamaan peltivanteiden päälle nämä upeat, Saabiin sopivat koristekapselit, jotka ovat kaikesta päätellen seuranneet mukana ehkä jopa aivan alusta saakka !
Kyseessä Hakkapeliitta 2:t, pintaa oli tasaisesti 6-8mm ja nastoja puuttui 0-2-3-4, eli ei juuri ollenkaan. Paineet olivat kaikissa renkaissa just prikulleen samat, joten ilmakin näyttää pysyvän hyvin. Tasaisesti kuluneet vielä ja vanteet merkattu asiankuuluvasti, missä ovat viimeksi pyörineet.
Eiköhän noilla siis talveen lähdetä, fakta on kuitenkin, että ensi keväänä tämä vaihtuu tehokkaampaan kesä-autoon tai useampaan, kuten on ollut tapana, joten miksipä sitä turhaan rahaa laittamaan renkaisiin, joilla tulee talvella ajettua ehkä muutama sata kilometriä. Hiace nelivedolla ja webastolla taitaa viedä aika usein voiton, kun ajokkia valitaan... Ja toiseksi, kyllä rattimies korpuillakin pärjää
Tässä on sen verran menoja noitten kahden muunkin auton suhteen, että pitää vähän himmata. Hoidetaan pari muuta häiritsevää seikkaa pois Saabista niillä rengasrahoilla.
Sitä paitsi, pääseepä laittamaan peltivanteiden päälle nämä upeat, Saabiin sopivat koristekapselit, jotka ovat kaikesta päätellen seuranneet mukana ehkä jopa aivan alusta saakka !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sky Blue, 900 S -96
Saabille tehtiin tänään pari pikku juttua. Ne surullisenkuuluisat kampiakselin hihnapyörän torxit olivat kiinni, mutta suht helposti avattavissa. Eivät ole enää, siitä pitää Loctite huolen. Eipä joudu tuon suunnitteluhelmen takia ainakaan tämä auto poistoon ja voi ajella hieman luottavaisemmin.
Nelipyöräsuuntaus tehtiin myös, itse asiassa kulmat olivat lähestulkoon kunnossa, nyt ovat sitten 100%. Ratti jäi edelleen hieman vinoon, koska ei ollut aikaa alkaa sitä Opelin! systeemiä purkamaan sen suoristamiseksi. Joskus sitten paremmalla ajalla, eipä tuo suuremmin häiritse.
Kytkinpoljinmekanismia hieman viilattiin, kytkinrempasta huolimatta kytkin oli ikävä käyttää varsinkin kaupungissa, ei tahtonut saada tasaista lähtöä millään, kun poljin tuli "pykälittäin" ylös. Pyöräytettiin vaijeria puoli kierrosta jne., nyt on paljon parempi.
Ei sen kummempia, töitä on piisannut siihen malliin, ettei ole ehtinyt autoihin juuri keskittyä, mitä nyt työmatkaa tuolla ajellut. Kulutus on jämähtänyt 7.9 litraan, voi siis kehua, että karvan alle kasin menee, kun asioista tietämättömät aina kyselevät että "meneekö Saabi alle kympin"... Tuohan on puoliksi Ooppeli, miksi ei menisi
Täytyy kyllä sanoa, että on Saab nykyään aika kaukana siitä entisaikojen kansanautosta. Kovasti on ihmetelty, että mitä sinä nyt Saabin menit laittamaan, saako niihin enää edes varaosia ja sitä rataa. 99% ihmisistä Saab on kuollut merkki ja jäänne muinaisilta ajoilta. Siksi onkin kiva kuulua siihen auttamattomasti sairastuneeseen 1%.
Nelipyöräsuuntaus tehtiin myös, itse asiassa kulmat olivat lähestulkoon kunnossa, nyt ovat sitten 100%. Ratti jäi edelleen hieman vinoon, koska ei ollut aikaa alkaa sitä Opelin! systeemiä purkamaan sen suoristamiseksi. Joskus sitten paremmalla ajalla, eipä tuo suuremmin häiritse.
Kytkinpoljinmekanismia hieman viilattiin, kytkinrempasta huolimatta kytkin oli ikävä käyttää varsinkin kaupungissa, ei tahtonut saada tasaista lähtöä millään, kun poljin tuli "pykälittäin" ylös. Pyöräytettiin vaijeria puoli kierrosta jne., nyt on paljon parempi.
Ei sen kummempia, töitä on piisannut siihen malliin, ettei ole ehtinyt autoihin juuri keskittyä, mitä nyt työmatkaa tuolla ajellut. Kulutus on jämähtänyt 7.9 litraan, voi siis kehua, että karvan alle kasin menee, kun asioista tietämättömät aina kyselevät että "meneekö Saabi alle kympin"... Tuohan on puoliksi Ooppeli, miksi ei menisi
Täytyy kyllä sanoa, että on Saab nykyään aika kaukana siitä entisaikojen kansanautosta. Kovasti on ihmetelty, että mitä sinä nyt Saabin menit laittamaan, saako niihin enää edes varaosia ja sitä rataa. 99% ihmisistä Saab on kuollut merkki ja jäänne muinaisilta ajoilta. Siksi onkin kiva kuulua siihen auttamattomasti sairastuneeseen 1%.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Sky Blue, 900 S -96
Ei tämä Saabien kanssa touhuaminen "sairaudelta" tunnu vieläkään vaikka tätä on jatkunut jo aika kauan, melkein päivälleen 44 vuotta!
Ihmettelyä Saabilla ajamisesta on tullut kaiken aikaa, mutta kyllä niitä kateellisiakin on aika paljon matkan varrella ollut. Kun tässä oikein miettii, niin huomaan noiden cabriolettien jääneen väliin ja ne ekat 9000:set sekä tuon Sinun 900 mallisi? Muuten näitä on ollut aika kattavasti eri malleja. Tosin tuo 99 tuli vasta tähän menossa olevaan museo-projektiin.
Siis aika hauskoja autoja harrastuksena!
Ihmettelyä Saabilla ajamisesta on tullut kaiken aikaa, mutta kyllä niitä kateellisiakin on aika paljon matkan varrella ollut. Kun tässä oikein miettii, niin huomaan noiden cabriolettien jääneen väliin ja ne ekat 9000:set sekä tuon Sinun 900 mallisi? Muuten näitä on ollut aika kattavasti eri malleja. Tosin tuo 99 tuli vasta tähän menossa olevaan museo-projektiin.
Siis aika hauskoja autoja harrastuksena!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen