Projekti 90 (ja kyselyä ruoste, pohja tms hommista)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
zupper
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Touko 17, 2013 14:41

Projekti 90 (ja kyselyä ruoste, pohja tms hommista)

Viesti Kirjoittaja zupper »

Hankinpa viime kesänä Saab 90:n harrasteautoksi. Talven aikana autoa on purettu kevyesti ja etsitty vaurioita. Lisäksi tallin nurkissa on 900i:n K-Jetronic ruisku ja kansi. Tällä hetkellä tavoite on kuitenkin paikallistaa ja lopettaa edistyvät vauriot korista ja korjailla muut pikkuongelmat(jarrut laahaa(työsylintereissä korroosiota), kytkin vaihtoon, ohjauksessa klapia, laturi ei suostu olemaan linjassa hihnan kanssa).

Autoa ostaessa myyjä kehui että auto on ruosteeton lukuuottamatta bensatankin luukkua. Vähemmän yllättäen ruostetta on löytynyt etupäässä vähän kaikkialta. Vetaritunnelit ovat sisältä ruosteessa mutta en ole saanut meisseliä pohjasta läpi. Pyöräkotelossa on ruostetta siellä täällä. Kuskin puolelta molemmissa kaarissa on ruoste syönyt reiän.

Lattiassa helmat ovat ruosteessa koko matkalta. Takana ainakin bensatakin takana ja korin takaosassa on ruostetta. Pyöränkoteloissa huonoja kohtia kuten edessä. Tankkia ja taka-akselia en ole saanut irroitettua joten en tiedä mitä sieltä löytyy.

Eli yllättäeen 30 vuotta vanhasta autosta löytyi paljon puuhaa. Tällä hetkellä olen poistamassa vanhaa ruosteenestomassaa kuumailmapyssyllä ja lastalla. Tällä ei oikein meinaa saada hyvää jälkeä aikaan koska pohja on röpelöinen ja massaa jää röpelöiden väliin. Onko olemassa jotain kemiaalista keinoa jolla loppumassan saisi irtoamaan että sen voisi hieroa jotenkin pois?

Olen testaillut ruosteen poistamiseen Dinitrolia(30% rikkihappo) ja sinkkimaalia. Noin 3kk odottelun jälkeen pyöränkoteloon tehtyyn testipalaan on ilmestynyt ruostetta. Levitin Dinitrolia 2 kerrosta ja harjasin ilmestyneen mustan kerrostuman pois ja sudin päälle sinkkimaalia heti. Onko tässä metodissa jotain vialla vai olisiko sinkkimaalin päälle laittaa vielä päälysmaalia että se pitäisi? Sinkkimaalin sanotaan olevan huokoista mutta luulisi että se nyt kestäisi sisällä tallissa.

Lisäksi pyöränkaaret pitää hitsata kuntoon. Tarvitaanko kokonaan uusi kaari kuvan mukaisen vaurion korjaamiseksi vai riittääkö paikkaus?

Kuva pyöränkaaresta:
http://i.imgur.com/nifwLyf.jpg

Lisäksi jos joku osaa vinkata Oulun/Kempeleen/Tupoksen alueella jotain ruoste/hitsaus ammattilaista joka tietää näistä peleistä jotain olisin kovasti kiitollinen. Ruostetta on sen verran paljon että budjetti tuskin kestää kaiken korjausta mutta jos nyt kantavat rakenteet saisi ammattilaisella kuntoon.

Kännykuvia pohjasta
[urlhttp://imgur.com/a/kyIWB#oGKKeIp][/url]
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projekti 90 (ja kyselyä ruoste, pohja tms hommista)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo lokarin kaari on toki fiksuinta korjata vaihtamalla ehjä pala tilalle. Toki näppärä peltiseppä tuohon naputtelee suorasta pellistä paikan. Kertomasi perusteella hommaa tuntuu riittävän. Mitä näitä vanhoja Saabeja olen laittanut ja purkanut osiksi, varmasti löydät lisää hitsattavaa. Paras vaihtoehto olisi tehdä itse. Vieraalla teetettynä tulee maksamaan tuntuvan kasan rahaa, ennenkuin kaikki on korjattu...

Ruostumisen pysäyttämisessä olennaisinta on estää hapen ja kosteuden /suolojen jne. pääsy metalliin. Irtoavan ruosteen poisto. Maalauksessa useita kerroksia, koteloiden ja rakosien öljyäminen. Massaus kiveniskemiä kerääville alueille suojaamaan maalia. Aika järkiperäistä. Oikeat maalit pohjaan on elastisia. Vasaralakka ei ole minun mielestä hyvä auton pohjaan. Maali on haurasta ja lohkeilee. 2-komponenttinen alustamaali autoväriliikkeestä. Kerrot mihin käyttöön tulee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Projekti 90 (ja kyselyä ruoste, pohja tms hommista)

Viesti Kirjoittaja mestari »

taikka sitten ostat ns hoitopalan eli rälläkkä kouraan ja kaverisaabistin nurkan taakse kylään ja kätevällä ranneliikkeellä leikkaat sekä sisä että ulkokaarta tarvittavan määrän ja sen jälkeen ei tarvi muuta kuin tir tit tirt napu napu ja voila´se on paikallaan :o
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin