9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Tänään tuli vaihettua vasemman etusen pyörännapa. Laakeri jurnutti siihe malliin vanhassa, ettei enää hermo kestäny :D. Ebaysta 70€ makso kuluineen. Lienee tarvikelaatunen, et katotaan sit kestoa. 3 tuntia askartelin ja nyt hermo lepää ajellessa. Entinen näytti pitkään olleen paikallaan ulkonäöstä päätellen. Katotaan mitä tulee seuraavaks ja millon eteen. :)
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Laskeskelin tuossa, että auto on 13000km taipaleensa aikana keventäny mun kukkaroa 500€ verran huoltoihin/korjauksiin. Yhet öljyt, polttoainesuodatin, akku, akkukengät, etujarruhilut ja nyt tuo vasen etunapa. Kohta vois öljynvaihtoruletin taas pyöräyttää. Edellinen omistaja on 30000km välein vaihtanu öljyt, kuten huoltokirjaki sanoo. Aattelin ite vähä tiheempään vaihtaa. Viimeistään kun vuosi on tullu täyteen, eli elo-syyskuussa. :)

Ei tota kovin kalliiksi peliksi voi vielä sanoa!
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Kesän aikana pientä ehostelua. EGR:n tulppasin osittain. Laitoin sinne lätkän mihin porattu oisko 8mm reikä. Alavääntö tuntus paremmalta, mitä aiemmin.

Ahtoputkessa oli halkeama, niin sen vaihdoin uuteen.

Eilen käytin öljynvaihdossa. Uudet 0W-40:t tilalle. Edellisillä tuli n. 18000km ajoa ja 1 vuosi täyteen.

Eipä muuten mitään ihmeellistä :).
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja nikrei »

Eilen haettu leima taas vuodeks eteenpäin.

Loppuunajettuhan tuo on jo ihan täysin, sillä savut 1.58, mutta harvinaisen ammattitaitoisen Warkauden Autosähkön mittarimiehen päästölapulla saatu viilattua katsuria ilmeisesti silmään. Oli mitannut savut raja-arvolla K=3 ja menihän se siitä läpi :roll:

No mutta ekalla yrityksellä tuli hylsy vasemman etusen pallonivelestä ja vasemman takasen yläpään puslasta. Osat Skruvatilta 130€ ja käytin pajalla vaihdossa ja hintaa 140€.

Laskin muuten huvikseni, kun auto on minulla ollut alla elokuusta 2015, niin tähän päivään asti kilometrejä tullut reilu 30k (mittarissa nyt reilu 321000km) ja rahaa palanut auton huoltoihin kaikkineensa 1120€. Valtaosa töistä tehty itse. Summahan pomppaa taas ylöspäin keväällä, kun kesärenkaat tarttee uusia. Eli jos ostaa loppuunajetun kolkin, niin parempi varata pyöree 700€ huoltorahaa vuoteen takataskuun.
:saab:
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja AZP »

nikrei kirjoitti:Laskin muuten huvikseni, kun auto on minulla ollut alla elokuusta 2015, niin tähän päivään asti kilometrejä tullut reilu 30k (mittarissa nyt reilu 321000km) ja rahaa palanut auton huoltoihin kaikkineensa 1120€. Valtaosa töistä tehty itse. Summahan pomppaa taas ylöspäin keväällä, kun kesärenkaat tarttee uusia. Eli jos ostaa loppuunajetun kolkin, niin parempi varata pyöree 700€ huoltorahaa vuoteen takataskuun.
:saab:
Pahus, olet siis ajanut ohi kilsoissa, itsellä auto ollut joulukuusta 2014 ja kilsoja kertynyt reilu 21 tkm, nyt mittarissa 317 tkm.

Katsoinpa tuossa taas mieltä piristääkseni omia kulujani, omistusaikana perushuoltotoimiin mennyt 434 euroa, vikojen korjaamisiin 1775 euroa (sis. 879 ahtimen porsimisesta) ja sellaisiin vapaaehtoisiin korjaustoimiin (uusi tuulilasi, maalaushommat jne) mennyt 1562 euroa. Renkaita tuohon ei ole laskettu, molemmat rengassatsit on minun aikanani uusittu.

Mutta siis perushuoltoihin ja vikojen korjaamisiin mennyt 85 euroa kuukaudessa eli pyöreä tonni vuodessa. Kalliimmalla siis mennään, mutta mitäs poljin sen ahtimen väljäksi :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja nikrei »

AZP kirjoitti: Pahus, olet siis ajanut ohi kilsoissa, itsellä auto ollut joulukuusta 2014 ja kilsoja kertynyt reilu 21 tkm, nyt mittarissa 317 tkm.

Katsoinpa tuossa taas mieltä piristääkseni omia kulujani, omistusaikana perushuoltotoimiin mennyt 434 euroa, vikojen korjaamisiin 1775 euroa (sis. 879 ahtimen porsimisesta) ja sellaisiin vapaaehtoisiin korjaustoimiin (uusi tuulilasi, maalaushommat jne) mennyt 1562 euroa. Renkaita tuohon ei ole laskettu, molemmat rengassatsit on minun aikanani uusittu.

Mutta siis perushuoltoihin ja vikojen korjaamisiin mennyt 85 euroa kuukaudessa eli pyöreä tonni vuodessa. Kalliimmalla siis mennään, mutta mitäs poljin sen ahtimen väljäksi :mrgreen:
Ahdinhan tossa tosiaan tekee sulla melkoisen piikin kuluihin. Sehän nyt on vaan ajan kysymys, millon mulla tuosta tuplaturbosatsi leviää, tai pitää vaihtaa DPF, tai harrastaa imusarjajumppaa tmstmstms. Äkkiä tasottuu meillä kulut siinä vaiheessa :P. Tuulilasi olis kyllä keväällä vaihdettava, koska on nimittäin niin hiekkapuhallettu, kuin voi vaan olla. Tosin kesärenkaat tekee jo hyvän loven lompsaan, niin katotaan jos tolla vielä vähän aikaa pärjäis :lol: . Et sikäli menty aikalailla siitä mistä aita on lähes matalin.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

1.6 k-arvolla siellä ei kyllä varmaan enää mitään DPF:ää ole jäljellä. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja nikrei »

jcarlson kirjoitti:1.6 k-arvolla siellä ei kyllä varmaan enää mitään DPF:ää ole jäljellä. :)
Tuohan nyt ei vissiin selviä fyysisesti muuta kuin etsimällä pöntöstä esim. hitsaussaumaa pöntön yläpuolelta. Alapuolelta ei ainakaan päällepäin selviä mitään. DPF:ää tuo olevinaan polttelee kerran tankkiin pyöreesti (kaamee käry + törkeesti pomppaava kulutus n. 30km matkan ajaksi) ja mikäli ei tule ajettua pitkään aikaan pitkää matkaa, alkaa herjaamaan täyttä partikkelifiltteriä, joka ratkeaa taas pitkän matkan ajolla. Softa siis ainakin vissiin sit originaali.



P.S. Softa tohon on ollu mielessä laittaa, varsinkin, kun tuo savuarvo EU-direktiivihöpöhöpö nyt peruuntu ja vanhoilla arvoilla saadaan mennä.
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo kärytyskin regeneroidessa viittaisi siihen että DPF on todennäköisesti tyhjentynyt tavalla taikka toisella.

Tuota 1,5 luokkaahan nuo 08-09 TTiD:t savuttaa jos DPF ei ole toiminnassa, tehtaalla ei ole panostettu savun vähennykseen moottorin sisäisin keinoin vaan jätetty homma DPF:lle. 10-12 malleissa on sitten päästötestiä varten syötönrajoitin valmiina softassa ettei kierrä paikallaan samalla tavalla kuin ajossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
nikrei
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 14:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja nikrei »

jcarlson kirjoitti:Joo kärytyskin regeneroidessa viittaisi siihen että DPF on todennäköisesti tyhjentynyt tavalla taikka toisella.

Tuota 1,5 luokkaahan nuo 08-09 TTiD:t savuttaa jos DPF ei ole toiminnassa, tehtaalla ei ole panostettu savun vähennykseen moottorin sisäisin keinoin vaan jätetty homma DPF:lle. 10-12 malleissa on sitten päästötestiä varten syötönrajoitin valmiina softassa ettei kierrä paikallaan samalla tavalla kuin ajossa.
No tuo on sikäli kiva tietää, että mahdolliseen softaukseen ei tartteis DPF:lle lähtee mitään fyysistä tekemään. Perhana. Softaa puukon alle sit kevään korvalla, kun tiet sulaa :lol:
nyxä: 9-5 Aero Wagon 2.3T -01
exät: 9-3 SportCombi Vector 1.9 TTiD -08, 9-5 Wagon 2.0t -00, 9-3 SportSedan Linear 1.8t -03
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja AZP »

jcarlson kirjoitti:10-12 malleissa on sitten päästötestiä varten syötönrajoitin valmiina softassa ettei kierrä paikallaan samalla tavalla kuin ajossa.
Hetkinen. Onko nuo käyneet Wolfsburgissa softattavina?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo sama toiminto löytyy toki Wolfsburgin tuotteista (ja monesta muustakin).. :)
Eli monen muun merkin omistajat kun kehuskelee että DPF poistettunakaan ei päästötestissä tule juuri minkäänlaisia k-arvoja niin siihen on syynsä (ei syöttöjä).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja AZP »

Löytyykö tuo huijausohjelma vain TTiD:stä vai onko jotain eroja TiDS:nkin vuosimalleissa?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole yhtään 2009 uudempaa yksiturboista tullut vastaan, liekö niitä edes myytiin 2010 enää? 2011-2012 ainakin oli vain ttid eri versiot enää ja niissä on siis tuo ominaisuus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 TTiD -08 laittelupäivyri

Viesti Kirjoittaja AZP »

MY2010 sai vielä kolkkia yksiturboisella dieselillä, samoin OG-femmaa farmarina. En tiedä löytyykö Suomesta kovin montaa jos yhtäkään, ei ollut mikään autokaupan volyymivuosi finanssikriisin vuoksi ja Saabin markkina-asema oli muutenkin sellainen, että myydyt autot sai laskea aika pienen porukan sormilla.

Mielenkiintoistahan se olisi tietää onko koodilla saatu aikaan eroa päästöissä MY2008 ja MY2010 autoissa joista filtteri poistettu.
nikrei kirjoitti:Tuohan nyt ei vissiin selviä fyysisesti muuta kuin etsimällä pöntöstä esim. hitsaussaumaa pöntön yläpuolelta. Alapuolelta ei ainakaan päällepäin selviä mitään
Itse asiassa homma selviää varmasti vain irrottamalla pöntöstä takapäästä putki ja kurkkaamalla taskulampulla sisään. Joku on voinut poistaa DPF:n niinkin, että on vain ottantu autosta pöntön irti ja vetänyt vaikkapa piikkauskoneella sisällön tuusan nuuskaksi pakoputken reikien kautta. Sisään jää vielä varmasti ehjää kennoa, mutta kun saa keskelle toteutettua riittävän ison reijän, niin kaasut kulkeutuu kyllä läpi ilman huolta suodattimesta.

Itse en ole tätä siis kokeillut, mutta aikanaan tällaisenkin vinkin DPF-poiston "helpompaan toteuttamiseen" sain.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin