9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Siis sulla on ollut tuo sama auto 18 vuotta?
Aika harvoin kuulee moista.

No vaikka sepitys jäiskin vähemmäksi niin toivottavasti kutone säilyy talossa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Kyllä, tämän auton kanssa on kuljettu pitkä yhteinen taival.
Vähänlaisesti mulla on kulkineita ehtinyt olla (7 kpl), mutta tämä yksilö on ollut kaikkein mieluisin, käyttövarmin ja vaivattomin. :D
edit: korjaan - 8 kpl.
edit2: 9 kpl - en muistanut tuota nuorison käytössä olevaa sotkaa ollenkaan (pääkin näköjään alkaa jo lahota).

Vaikka matkan aikana on kertynyt enemmän hyviä muistoja kuin huonoja, niin merkkiä vaihtaessa tällekin pyritään löytämään uusi hyvä koti.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mahtaiskos kuvii olla vjelä jossain tallessa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Kesän kynnyksellä tuli mieleen, että pitäiskö vielä tehdä jotakin kolmelitraiselle, noin niin kuin harrastusmielessä.

Alkoi kyteä ajatus, että millainenkohan laite auto mahtaisi olla jos siihen saisi jotenkin istutettua 9-7X V8 LS2 voimalinjan ja vielä leimattua ko. setupin.
Aika pian selvisi, että urakka olisi hyvin mittava ja haastava.
Aiemman mukaan, varoittelut ja pään pyörittelyt saivat oman päättäväisyyden vain kasvamaan.

Sitten tuli eteen tilanne, että nuorimmainen tyttäreni tarvitsisi kohtapuolin ajossansa olevan Skodan tilalle isomman, turvallisemman ja luotettavamman kulkineen.
Hylkäsin ajatukset LS2-projektista ja valmistelin auton tyttären ajoon sopivaksi.

Haave V8 rouskutuksesta jäi kuitenkin kytemään mieleen.
Syntyi periaatepäätös siitä, että haaveet täytyy toteuttaa silloin kun on vielä elossa ja 'terveenä' - huomisesta kun ei koskaan tiedä.

Prosessi johti siihen, että käytiin eilen jenkkiautoihin vihkiytyneet kaverini kanssa katsomassa kolmea auto Pirkanmaalla.
Itse en jenkeistä ymmärrä juuri mitään, mutta Martikaisen Mika (Une) vastaavasti tietää lähes kaiken.

Autoista vain yksi täytti Unen tarkastuksen/kriteerit ja minun käyttötarpeeni: Oldsmobile 442 W-30 vm. -71.
Kaupat käteltiin hyvässä yhteisymmärryksessä myyjän kanssa.

Auto on läpikäyty ja maalattu jenkeissä ja tuotu suomeen vuonna 2006.
Ulkokuosi vastaa täysin originaalia/alkuperäistä, voimalinjaan ja alustaan on tehty harkittuja muutoksia.
Tyypilliset jenkkilapsukset on korjattu/fiksattu suomessa.
Ottaen huomioon maalauksen iän (ennen 2006), maalipinnat ovat uskomattoman hyvälaatuiset ja edelleen miltei täydellisessä kunnossa.

Kotimatkalle Tampereelta kohti Joensuuta lähdettiin hymyssä suin.
Minä ajoin Tampereelta Jämsään.
Auto toimi kuin unelma ja mitä kovempaa ajoin, sitä enemmän kuin kiskoilla auto tuntui kulkevan.

Une siirtyi rattiin Jämsän kahvitauon jälkeen.
Tässä hänen tunnelmiaan hiukan matkaa Hankasalmelta Joensuuhun päin:
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... Ikn5ExP78X

Muutama silmänräpäys kuvan näpsäyttämisen jälkeen auton alta kuului satasen vauhdissa kaksi kovaa kolausta/pamausta.
Une sammuti moottorin saman tien ja pysähdyttiin sattumalta kohdalla olleelle levikkeelle.
Autosta ulos pään yläpuolet kysymys- ja huutomerkkejä sinkoillen.
Konepelti auki - laturin ja vesipumpun kiilahihnat roikkuivat löysinä ja kampiakselin hihnapyörä oli kadonnut.
Neljä kiinnityspulttia olivat edelleen tiukasti kiinni, mutta hihnapyörästä ei ollut jäljellä kuin neljä peukalon kynnen kokoista kappaletta pulttien alla.
Kysymysmerkkien määrä kasvoi "wtf".

Une käveli takaisin päin jonkin matkaa tien piennarta katsellen, mutta oli tietenkin selvää ettei hihnapyörästä näkynyt merkkiäkään.

Työkaluja mukana - nada.
Unen puhelimen akku - tyhjä.
Kellonaika - 21:12.

Minun luurilla soittelemaan.
Une sai M-Tardingin Mika Karvisen kiinni - Mikä lähti lavetti perässä saman tien hehkuttamaan Joensuusta kohti Pieksämäkeä.

Me vedettiin tovi henkeä.
Melkein heti ohi ajanut, rakennettu farkkubemari teki uukkarin ja pysähtyi viereen, nuorehko mieskuljettaja kyseli mitä apuja tarvitaan.
Ensi alkuun saatiin Mikan puhelin kiinni usb-laturiin, mutta se ei suostunut ottamaan virtaa vastaan.
Sitten saatiin pari nimeä ja puhelinnumeroa, joihin soitettiin minun luurilla - näistä numeroihin soittaminen ei tuottanut meille apua.
Tovin päästä BMW-kuljettaja toivotteli tsemppiä ja jatkoi matkaa.

Me ajattelimme kokeilla nilkuttaa autolla lavettia vastaan niin lähelle Pieksämäkeä kuin mahdollista.
Moottori käyntiin, kiihdytys erillistä lämpömmittaria seuraten, moottori sammuksiin, rullaus niin pitkälle kuin mahdollista.
Pääsimme tällä tavoin miltei Pieksämäelle, kunnes lämmöt olivat niin korkealla ja edessä sen verran haastva vastamäki, että päätimme jäädä jäähdyttämään autoa pidemmäksi aikaa.

Paikalle pysähtyi kaikkiaan miltei kymmenkunta autokuntaa ja avun tarvetta tiedusteltiin.
Insta ja Face lauloivat ja asiat johtivat lopulta siihen, että saimme paikalle Pieksämäen USA CarClubin väkeä ja työkaluja.
Hihnapyörän kiinnityspultit irrotettiin ja tarvittavan hihnapyörän dimensioita mittailtiin ja arvioitiin.
Paikalle tuotiin hihnapyörä, joka vastasi arvioituja speksejä - se ei ollut aivan sopiva ja sovituksen jälkeen kaveri lähti pajalleen fiksaamaan sitä sopivaksi.
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... vRp0epczO7
https://e.pcloud.link/publink/show?code ... 6zvzXTCY4V

Tällä aikaa lavetti saapui paikalle pakosarjat napsuen.
Ajettiin auto omin voimin lavetille ja jäätiin odottamaan hihnapyörää.
Se ei edelleenkään istunut ihan nappiin.
Otettiin hihnapyörä kiitosten kera mukaan ja lähdettiin kotimatkalle.
Kello oli tässä vaiheessa hiukan yli puolenyön.

Joensuussa oltiin kahden maissa.
Jäätiin Unen kanssa etapillemme ja auto jatkoi matkaansa lavetilla pajalle.
Une ottaa auton tänään työn alle ja mikäli hihnapyörän saa istumaan, auto tulee kuntoon tänään, muussa tapauksessa etsitään sopivampi hihnapyörä.

Yhteishenki Saabistien joukossa on vahva, mutta todella vahva se tuntuu olevan jenkkisutoharrastajienkin joukossa.
Vuorokaudenajalla ei ole merkitystä, kun apua tarvitaan.

Wikipedian mukaan Oldsmobile 442 W-30 autoja on valmistettu kaikkiaan 151 kappaletta - 54 kpl tehtaalla ja 97 kpl dealereiden toimesta jälkiasennussarjoin.
En tiedä, kumpaan ryhmään autoni kuuluu, mutta eiköhän se selvinne kun päästään perehtymään autoon ajan kanssa.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Komialta näyttää oldssi ja toivottavasti matka jatkuu paremmissa merkeissä.

3.0T jäi nyt siis tyttären käyttöön?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja willbst »

Sama haave oli mullakin V8 rouskutuksesta, nyt on sellainen ollut muutaman vuoden.
Hienon auton ostit, onnea ja nauti.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

tetammi kirjoitti:
Pe Heinä 16, 2021 11:24
3.0T jäi nyt siis tyttären käyttöön?
Juu, auto on kuitenkin edelleen minun, tytär ikään kuin liisaa sitä (maksaa kaikki käyttökulut).
tetammi kirjoitti:
Pe Heinä 16, 2021 11:24
Komialta näyttää oldssi ja toivottavasti matka jatkuu paremmissa merkeissä.
Auto nyt taas kunnossa ja ajaminen maistuu.
Ihmeen paljon tää auto herättää (positiivista) huomiota missä sit liikkuukin.
willbst kirjoitti:
Su Heinä 18, 2021 21:17
Hienon auton ostit, onnea ja nauti.
Kiitokset ja nautin todellakin.

Pieniä fiksauksia tulen autoon mahdollisimman nopeasti tekemään:
Oviin uudet saranatapit, kun ovet roikkuvat aavistuksen.
Uudet kumimatot kabiiniin - nykyisissä pientä sanomista.
Takakontin pohjan siistiminen ja kumimaton hankinta.
Ikkunoiden ja ikkunakiskojen säätö - eivät sulkeudu ihan tiiviisti.
Kynnysten maalipinnoissa muutama fiksattava kohta (turvavyölukot ilmeisesti jääneet muutaman kerran oven väliin).
Konepellin kuskin puolen avausmekanismin runko irti alustasta ja kahvasyvennyksessä pienet maalivauriot kahvan holtittomen liikkumisen takia - kahvan kiinnitys ja maalivaurioiden fiksaus.
Uusi kampuran hihnapyörä halkaisijaltaan suurempi kuin räjähtänyt ja nyt laturin hihnapyörä siihen verrattuna liian pieni - laturin hihnapyörän vaihto suurempaan - tai koko laturin vaihto sellaiseen jossa sisäänrakennettu latausjännitteen säätö.
Moottorin tukikumien vaihto - pieni nykäys tuntuu vedon kytkeytyessä.

Myös simpukkaohjauksen vaihtaminen hammastanko-ohjaukseen on harkinnassa.
Ohjauksessa ei ole väljää, mutta pientä levottomuutta esiintyy alhaisilla nopeuksilla -satkun vauhdissa sit taas kulkee kuin juna kiskoilla.

Heti huomenna käyn tilaamassa uudet takarenkaat - tod.näk. pari pykälää leveämmät ja pykälää korkeaammalla profiililla.

Auto on nyt pölyinen ja sateen jäljiltä hiukan kurainen.
Jahka saan auton pesetettyä fiksarilla, otan muutaman kuvatuksen ja linkitän ne tänne sit aikanaan.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Niin, ja konepellin ja takaluukun asennot pitää säätää, nyt eivät ole ihan linjassaan.

Tuli mieleen, että onhan mulla autosta myyjältä etukäteen pyytämäni viedeoleikkeet, linkitän niistä lyhyemmän tänne (videolla koneen etuosassa, ylävesiletkun liitännän lähettyvillä näkyvän pienen kosteuden syy on jo fiksattu).

https://e.pcloud.link/publink/show?code ... d38BFXbw77
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Muutettiin tänä viikonloppuna nuorin tytär ekaan omaan kotiin Jyväskylään.
Kolmelitrainen palautui nyt omaan käyttöön kun tytär halusi luopua siitä. On kuulemma liian kallis auto ajaa ja ylläpitää opiskelijabudjetilla.
Ihan ymmärrettävää, kun hän on tähän saakka asunut kotona eikä rahaa ole kulunut asumiseen eikä ruokaan - ja nyt tilanne muuttui.

Annoin seisonnassa olleen Skoda Felician tyttärelle ekaksi ikiomaksi autoksi.
Meidän jälkikasvusta ovat kaikki vuorollaan autoilleet Felicialla.
Annoin kolmelitraisen reilu vuosi sitten kesällä hänelle ajoon ja laitoin Skodan seisomaan, kun aattelin että ysifemma on Skeidaa turvallisempi ajella.
Nuorimmainen otti Felician mielellään vastaan - on kuulemma juuri sopivan söpö ja edullinen pikkuauto opiskelijalle. :lol:

Vietiin vaimo-kullan kanssa tyttären muuttokuorma eilen J-kylään ja tultiin tänään pois.
Tavaraa oli niin paljon, että lähdettiin matkaan kolmelitraisella - siihen kun mahtuu sisään huomattavasti enemmän kamaa kuin S60:een.
Perässä kuomullinen Muuli 1400SLM tupaten täyteen ahdettuna.
Kolmelitrainen sopii tällaisiin raskaampiin haalaushommiin kyllä todella hyvin - vetää kuorman vaivattoman eleettömästi, ei höntyile, ei nuupahda ylämäkiin eikä tarvii miettiä että olis tien tukkona.
Ajeltiin taajamien välit vakkarilla, navigaattorinopeudella suurin sallittu + 3 kmh.
Resetoin sidin Joensuusta lähtiessä. Koko reissun keskikulutukseksi näytti 11,4 litraa satkulle - tankkauksen mukaan pitää aika hyvin paikkansa.
Ei ollenkaan paha kärrin kanssa.

Kolmelitrainen on jo vanha tamma, mutta edelleen älyttömän hyvä ja mukava ajaa. 8)

Talveksi laitan seisontaan, kun ei viitti vanhusta enää kiusata talven loskassa ja pakkasessa. :)
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Vastaa Viestiin