9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Olen omistanut allekirjoituksen kolmelitraisen nyt noin 14 vuoden ajan. Olen parannellut ja rakennellut autoa pikku hiljaa koko yhteisen taipaleemme ajan.

Tässä lyhyen romaanin mittainen kertomus auton vaiheista.

Turbomodifikaatio tuli mieleen ensimmäisen kerran jo viime vuosikymmenen puolella. Mimmin kanssa muutamia vuosia sitten puheltiin aiheesta. Mimmi totesi, että täysin tehtävissä oleva projekti, kun vain on valmis näkemään vaivaa asian eteen.

Lopullinen ajatus turbo-upgraden tekemiselle kristallisoitui kevättalvella 2012 kun hain ruotsista allekirjoituksen Aeron varsinaiseksi käyttöautoksi ja V6 jäi ikään kuin harrasteauton asemaan.

Etsin tietoutta vastaavista hankkeista internetin syövereistä, mutta en löytänyt suomesta yhtään vastaavaa tapausta.

Jenkeissä turbomuutoksia on tehty. Löysin tieni useammallekin harrastajasivustolle, jossa aihetta käsiteltiin. Esimerkkeinä mainitsen muutamia.

Siellä on mm. lisätty takalohkoon samanlainen pikkugarret kuin etulohkossa, lopputuloksena vahvasti alakierroksilla vääntävä tuplaturbo.

Eräs harrastaja on vaihtanut etulohkoon pikkugarretin tilalle Aeron Mitsun ja vaihtanut suuttimet ja polttoainepumpun suurempiin. On lopputulokseen kovasti tyytyväinen.

Räyhäkkäin modi mihin törmäsin on akun paikalle rakennettuun kehtoon asennettu Holset-ahdin (tyyppiä en muista), johon johdettiin pakokaasut kummaltakin lohkolta. Tässä modissa oli tehty suutinten ja polttoainepumpun lisäksi lukuisia muutoksia (mm. männät ja kanget). Tämä auto oli rakennettu muuhun tarkoitukseen kuin käyttöautoksi.

Linkitin aikoinaan foorumille Nordicin dynoklipin Griffinin modifikaatiosta, tämän: https://www.youtube.com/watch?v=yU3GcElSQn0.

Itselläni oli maltilliset tavoitteet – sopivasti lisää tehoa ja parempi polttoainetaloudellisuus, mutta käyttöauton ominaisuudet tulee säilyä.

Ryhdyin kesällä 2012 haalimaan sopivia osia pikku hiljaa sieltä täältä ja tekemään suunnittelemiani muutoksia. Auto oli tuolloin pojallani päivittäisessä käytössä – joskin tarkan kontrollin alaisena.

Kesällä 2013 tein autoon uudet jarrut – Aeron tuuletetut jarrut joka nurkalle. Alustassa on menossa toinen kierros Koni Sport + H&R.
Jouset on mallia -35 mm, mutta koria on nostettu sorvatuin holkein 10 mm sekä edessä että takana (edit; edessä 15 mm). Takana holkit on iskarin alapäässä ja edessä iskaritornin yläpäässä.
Kallistuksenvakaajien puslat ja takapään tukivarsien puslat on uretaaniset.

Kesällä 2013 vaihdoin myös autoon originaalin vaalean nahkasisustan tilalle ruotsista hankitun -05 Aeron vaalean sportnahkasisustan (penkit ja ovipahvit) sekä paikalliselta marmoritiskiltä ostetut hiilikuituiset mittari- ja vaihteistopaneelit (original Saab).
Samana kesänä vaihdoin kaikki sisävalot, pientä kuskin kääntyvää lukuvaloa lukuun ottamatta, ledeiksi (etujalkatiloihin siniset). Rekisterikilven valot ja parkit vaihtuivat myös ledeiksi.
Ovien alareunoihin asensin Saab-logo tervehdysvalot (nämä pitäisi ottaa auki ja liimata, kun näköjään logot tärinässä pyörivät väärään asentoon).

Kuten tiedämme, pojille sattuu ja tapahtuu ja lokakuussa 2013 auto näytti tältä:

Kuva

Tuossa vaiheessa piti tuumata pitkään, lähteäkö korjaamaan vaiko luopua uskollisesta kulkineesta.

Koska olin vuosien mittaan sijoittanut autoon runsaasti aikaani ja rahaa, päätin ottaa kertakorvauksen ja korjata auton kuntoon.

Vaikka vauriot olivat mittavat, ne olivat enimmäkseen pintapuolisia eikä mitään ehdollisia korjausvaatimuksia tullut. Vaihdettavien osien listalla olivat: konepelti, etupuskuri, etulippa, oikea etulokari, oikea etuvilkku, oikea ajovalo, oikea sumari, maski, lukkopelti, puskuripalkki, lauhdutinpaketti ja erinäistä pikkusälää.

Etsiskelin varaosia foorumin myydään osiosta sekä kotimaan ja ruotsin purkamoiden tarjonnasta. Suurin vaikeus oli löytää kolmelitraiseen sopiva ehjä lauhdutinpaketti (ilmastoinnin lauhdutinta lukuun ottamatta on erilainen kuin nelareissa).

Osia olisi löytynyt kokoamalla sieltä täältä, mutta oikeasti hyväkuntoiset osat yksitellen rahteineen ostettuina olisi kokonaishinta kivunnut liian korkeaksi. Konepellin ostin foorumilta hyväkuntoisena, mutta se osoittautui alapinnan saumoiltaan niin ruosteiseksi että sai jäädä varaston nurkkaan (hukkainvestointi).

Päätin kääntää katseen eteläisen naapurimaan tarjonnan suuntaan. Sieltä löytyikin suhteellisen nopeasti -99 Griffin jota oli modattu raskaalla kädellä.
Auto ei ollut mitenkään erityisen hyväkuntoinen, mutta siihen oli ranetettu -04 Aeron etupuskuri ja muitakin erikoisuuksia sinne tänne.
Auto ei myöskään ollut mitenkään erityisen halpa, mutta se oli katsastettu ja täysin ajokuntoinen.
Kävin ostamassa auton ja ajoin sen laivaan Tallinnassa. Suomen puolella otin siihen tullissa väliaikaisen ajoluvan ja ajelin auton Joensuuhun. En rekisteröinyt enkä verottanut autoa käyttöön.

Vein Griffinin ajamalla koripajalle ja sanoin, että ottakaa tästä kolarikorjauksessa tarvittavat osat.

Griffinin normaalista poikkeavat helmat löysivät tiensä erään toisen klubilaisen ysifemmaan.

Ostin foorumin kautta facelift-1 lukkopellin apupalkkeineen, -03 halogeeniumpiot ruotsista ja uudet etuvilkut Mekonomenilta.

Autoon asennettiin kolarikorjauksessa -04/-05 Aeroa vastaava keula ilman ranetuksia (ja ilman lampunpesureita).

Kolarikorjauksen yhteydessä tehtiin samalla myös muita korjauksia ja muutoksia.
Kylkilistat maalattiin korinväriin.
Takapuskurissa oli pari painaumaa huolimattoman kärrille peruuttamisen seurauksena. Ne siloteltiin ja takapuskuri listoineen maalattiin.
Takalokasuojankaarien alareunojen alkavat ruostevauriot otettiin kiinni ja korjattiin. Samalla modifioitiin lokarin sisäpuolen konsolit niin ettei kura enää pääse kasautumaan niiden päälle.
Peräkontin pohjan sivukoteloiden pohjaproppujen ruostevauriot otettiin kiinni ja korjattiin.
Ovenkahvat oli myös tarkoitus maalata korinväriin, mutta korikorjaamon aikapulan takia se jäi.

Sain auton korjattuna takaisin ajoon joulukuun 2013 puolivälissä.

Päätettiin pojan kanssa ettei hän enää aja autolla kuin tarpeen ehdottomasti vaatiessa. Auto toimi kakkosautona kevääseen 2014 saakka.
Aeron kone rakennettiin uusiksi kesällä 2014 (by Autokorjaamo Heikki Hyppönen) ja kolmelitrainen toimi tuona aikana päivittäisenä käyttöautona.

Heinäkuun lopun helteissä auto sotki öljyt ja vedet sekaisin ja arvelin etulohkon kannentiivisteen antautuneen.

Poistin auton liikennekäytöstä ja se jäi seisomaan.

Tammikuussa 2015 alettiin hitsarin (Simo) kanssa suunnittelemaan autoon pakosarjaa ja putkistoa. Turboksi oli varattuna Aeron Mitsu T15 ja se oli tarkoitus istuttaa etulohkoon originaalin pikkugarretin tilalle.

Tallinnasta ostettu varaosa-Griffin sai toimia sapluunana. Ostin 4 kpl 6tn pukkeja ja nostin auton kotipaikalla kylmässä varastossa hallitunkkien avulla pukkien varaan.
Varaosa-autossa oli hyvä mittailla, heppailla ja sovitella pakosarjaa ja putkistoa, kun keula on purettu pois/auki.

Kuva

Onneksi viime talvi ei ollut kovin kylmä. Toisinaan tarkeni ilman lämmitystä ja toisinaan lämmitin varaston ensin lämpimäksi löpölämmittimellä, sitten lyhyt palokaasujen tuuletus ja pari 3 kW sähkölämmitintä hönkimään työkohteeseen.

Neljänä eri viikonloppuna tammi- ja helmikuun aikana puuhasteltiin varastossa ja lopulta saatiin kaikki palikat muotoiltua ja soviteltua. Helppoa ja/tai nopeaa se ei ollut, mutta onneksi oli taitava seppä.

Kuva

Pakosarja muokattiin takalohkon pakosarjasta. Originaalia sarjaan jäi laippa ja lähdöt laipasta.
Mertmi tekaisi Mitsulle sopivan laipan ja se istutettiin sopivaan asentoon uusiksi rakennettuun pakosarjaan.
Mertmi toimi myös ansiokkaasti neuvonantajana projektin aikana.

Putkisto tehtiin ruostuvasta 3” putkesta ja valmiista 3” mutkista. Myös vaparina hönkivän takalohkon downpipe on nyt 3”. Katiksi ostin Magnaflown 100-kennoisen metallikatin. Katti on rosteria. Keskivaimennin jätettiin kokonaan pois.
Putki menee 3-tuumaisena taka-akselin etupuolelle jossa se liittyy Y-kappaleella autossa jo ennestään olleeseen kahdelta nurkalta ulostulevaan 2,5” BSR-catbackin takaosaan.

Etuputkisto kattiin saakka valmiina:

Kuva

Viime huhtikuussa, lumien sulettua ja kelien hiukan lämmettyä, siirsin auton autokatokseen ja aloitin purkutyöt.
Kaksipyöräisten moottoreita olen purkanut ja koonnut useitakin, mutta auton moottoreita en omin käsin ensimmäistäkään ennen tätä.

Kevään säät olivat oikukkaat ja välillä oli turpa huurussa ja sormet kohmeessa vaikka kuinka olisi villapaitaa ja -pöksyä survonut päälle.

Työkaluja minulla on kohtuullisen paljon, mutta monta erikoistyökalua tuli ostettua tätä projektia varten. Hyppösen Hessu oli korvaamaton apu ja neuvoi puhelimitse sekä välillä paikan päällä käymällä kun oma osaaminen loppui.

Originaaliahdin oli melko finaalissa vaikka ei ollut vielä erityisemmin oireillut - imuputken alamutkassa oli aika paljon öljyä.

Kansien irrottamisen yhteydessä kävi selväksi ettei syy öljyjen ja nesteiden sekoittumiseen ollut kannentiivisteissä. Purkutyön edetessä syyksi paljastui kansien välissä lohkossa koneen päällä oleva vuotava öljynlauhdutin. Onneksi varaosa-autossa oli ehjä lauhdutin.

Öljypohjassa oli vain noin puolen sentin kerros tummaa smetanaa, ei minkäänlaisia kiinteitä kökkäreitä ja öljysihti oli täysin puhdas.

Lohkon kanavissa, jäähdytysjärjestelmän letkuissa ja lämppärin kennossa oli reilusti veden ja öljyn sekaista smetanaa. Kaukaloita alle, puutarhaletku pesuhuoneen ikkunasta sisään ja runsasta huuhtomista niin kuumalla vedellä kuin lämminvesivaraajasta saa ja välillä Bilteman Bio rasvanpoistoainetta peliin.
Kaikki irtoavat letkut, putket, kiertovesipumppu, jäähdytin ja välijäähy irti ja käsinpesu liuottimilla ja vedellä – ja lopuksi huuhtelu puhtaalla vedellä ja valutus ja kuivaus saunan lämmössä.

Oli sotkuista ja märkää hommaa, mutta lopulta tuli puhdasta.

Pesujen jälkeen tiivistepinnoille ja sylinteriputkiin reilusti öljyä ja pyöritystä kampiakselin päästä.

Sitten etsimään uusia männänrenkaita ja laakereita.

Marmoritiskillä myytiin ei-oota. Ei löytynyt suomesta eikä ruotsista.
Schwedenteilen ja Skandixin verkkosivuilta löytyi kilkkeet – tilaukset sisään ja odottelemaan.

Odotellessa tilailin uuden vesipumpun, jakopään osat, kannenpultit, monikäyttöhihnan, immun, tiivisteitä ym. sälää marmoritiskiltä ja verkkokaupoista – mistä nyt minkäkin osan originaalina edukkaimmin sai. Sorsan Eero paikallisella marmoritiskillä löysi monelle originaaliosalle hyvän hinnan.

Periaatteena oli, että kaikki irti otettu vaihdetaan uuteen mikäli järkevää/mahdollista.

Männänrengaspaketti ja laakeripaketti tuli.
Männänrenkaita oli yhteen mäntään samoin laakereita oli yhteen kiertokankeen – wtf.

Kyselyjen tuloksena paljastui, että kummastakin verkkokaupasta tilaus oli siirtynyt Oriolle. Oriolla ei ollut hyllyssä kuin yhden männän renkaat, yhden kiertokangen laakerit ja runkolaakereita ei ollenkaan. Selvisi ettei ko. osia ole enempää saatavana Euroopassa mistään.

Männänrenkaat lähetin takaisin ja rahat palautuivat PayPal-tilille.
Kiertokangen laakereita ei tarvinnut edes lähettää takaisin – Schwedenteilen Tim Oelschlaegerin mielestä oli tökeröä, että Orio oli alun perinkään lähettänyt yhden kangen laakerit kuuden setin asemesta – ja sain pitää ne ilmaisena muistona. Timillä on selkärankaa ja hyvä asiakaspalvelu.

Etsiskelin renkaita ja laakereita pitkin poikin internettiä. Jenkeistä olisi tavaraa löytynyt, mutta laskeskelin verojen ja tullien suuruuden – ja edullisimmillaankin renkaiden ja laakereiden yhteishinta olisi kivunnut yli 800 euroon.
Saivat jäädä männänrenkaat ja laakerit vaihtamatta.

Sylinteriputkissa oli hoonausjäljet vielä erotettavissa ja männänlaet olivat puhtaat/lähes kirkkaat. Kone on koko ajan käynyt nätisti ilman kilinöitä ja/tai kolinoita. Öljypohjassa ei ollut karstaa eikä minkäänlaista metallituhjua – joten todennäköisesti männänrenkaat ja laakerit ovat kunnossa.

En siis purkanut konetta enempää.

Koneen purku- ja koontivaiheessa ei valitettavasti tullut otettua yhtään valokuvaa. Osahässäköiden johdosta käyrä oli välillä niin korkealla ettei kuvien ottaminen ollut ykkösenä mielessä.

Sitten vaan puhdistettuja ja uusia osia uusien tiivisteiden ja pulttien kera kiinni.

Koneeseen tuli ehjä öljynlauhdutin, uusi vesipumppu, uusi jakopää, uusi monikäyttöhihna, uudet sortatut Bosch EV14 670 pallokärkisuuttimet.
Kannet kävi koneistamolla. Ne puhdistettiin ja plaanattiin. Venttiilikumit vaihdettiin. Venttiilit olivat hyväkuntoiset ja ne läpättiin. Lopuksi kannet oli koeponnistettu – ei halkeamia eikä ohivuotoja.

Tankkiin olin jo syyskesällä 2013 vaihtanut hyrisemään Walbro 255 –pumpun.

Pakosarjan laippa oli vääntynyt hitsauksessa ja sen oikaisi ansiokkaasti PP Autopalvelu.
Modattu pakosarja uusilla tiivisteillä etulohkoon kiinni ja Mitsu paikalleen.
Vesi- ja öljyletkut rakenteli Piiparisen Reijo teräspunoksesta MTP-Hydrauliikasta.
Yksi letku piti tehdä kahteen kertaan kun ensimmäinen versio oli muutaman sentin liian pitkä eikä mahtunut taipumaan paikalleen.

Imucobra modattiin -07 viirusilmän cobrasta. Se piti katkaista ja taittaa mutkalle auton pituussuunnassa. Tässä teki ansiokasta työtä Protig Oy.

Ilmanputsarille maskin takaa tulevan imukärsän vaihdoin tässä autossa avarampaan jo samassa yhteydessä kun autoon tuli aikanaan Nordicin softa ja BSR-putkisto.

Ilma-, ahto-, huohotus- ja bybass -letkut ja -putket rakentelin originaaleista ja sopivista hydrauliikka- ja paineletkujen ja putkien yhdistelmistä.

Moottorin ja flektien välissä ei tilaa ylen määrin ole, mutta pienellä hieromisella sain kaikki rojut mahtumaan. Apparin puoleisen flektin kehystä/koteloa piti pikkuisen loveta kun hukkaportin kello ja sen letkunippa tulivat liian kiinni siihen.

Imucobra on vain hiuskarvan päässä flektistä, joten moottorin heilumista oli tarpeen hillitä. Vaihdoin moottorin etumaisen vääntötuen uretaaniseksi.

Koska originaalissa ahtimessa ei ole hukkaporttia eikä autossa ole magneettiventtiiliä, pitää hukkaportin ohjaus hoitaa jotenkin. Tähän tarkoitukseen ostin rajapaineventtiilin (turboruuvi) Fin-Turbosta Rouhiaisen Jussilta. Jussi auttoi myös Mitsun pesien kääntelyssä oikeaan asentoon.
Turboruuvin asentelin konehuoneeseen apparin puolelle.

Hyppösen Hessu teki imusarjaan lähdön, josta otin paineen nestevaimennetulle ahtopainemittarille (teollisuusmittari), softan säätöä silmällä pitäen. Mittari osoittautui tarpeettomaksi, ahtopainetieto näkyy opensidissä.

Nopealla vilkaisulla konehuonetta ei huomaa vakiosta poikkeavaksi. Moottorin muovisuojaa en ole vielä asentanut takaisin – ehkä en laita sitä ollenkaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Suorsan Kimmo väkersi etänä softan jolla auto käynnistettiin. Hyppösen Hessu oli henkisenä tukena ja virallisena valvojana ensimmäisessä käynnistyksessä.
Kaikki sujui hyvin eikä mitään vuotoja tai vikoja ilmennyt.

Edit:
Autolla ajettiin ensimmäiset 500 km pelkkää vettä ja Biogreaseria jäähdytysjärjestelmässä viimeistenkin öljyjäämien poishuuhtomiseksi. Tämän jälkeen läpihuuhdoin järjestelmän puolenkymmentä kertaa ja vasta sen jälkeen varsinaiset nesteet sisään. Ennen remonttia mentiin sinisellä nesteellä, nyt sisässä on punaiset nesteet.

Ennen remonttia käytin autossa öljynä Moblil 1 Peak Life 5W-50. Remontin jälkeen kaadoin moottoriin Mobil 1 New Life 0W-40 öljyä. Ensimmäisillä öljyillä ajoin noin 50 km, toisilla noin 1000 km ja nyt koneessa on sisässä kolmannet öljyt rempan jälkeen. Suodattimena aina originaali GM.

Talven seisominen betonilaatoituksen (ja auton alle kasautuneen lumen) päällä ei tehnyt auton pohjalle hyvää. Varapyöräkotelon pohja ja takajalkatilan sisempien maalausproppujen ympärys oli lahonnut.
Mertmi palasteli ja hitsaili varapyöräkotelon pohjan ja jalkatilan proppujen kohdat uusiksi elokuussa. Minä toimin apupoikana.

Hitsaushommien jälkeen maalasin paikkaukset kolmeen kertaan epoksimaalilla sisä- ja ulkopuolelta. Sisäpuolelle telailin uutta bitumimattoa, varapyöräkoteloon pikkuisen korkeammalle kuin originaali matotus.
Alapuolelle suihkuttelin reilusti Dinitrol 4941/CAR alustamassaa. Samalla putsailin pohjan kauttaaltaan läpi ja suihkuttelin uutta massaa.

Hyppösen pajalla tulostettiin päästölaput ja auto meni ilman huomautuksia katsastuksesta läpi elokuun lopussa.

Viime lauantaina (17.10.) kävin Kimmon luona Kouvolassa softan säädöllä. Autoon laitettiin Hyppösen pajalla laajakaistalambda säädön ajaksi. Alkuhankaluuksien jälkeen saatiin seokset kohdalleen, mutta suorituskyvyn optimoinnin osalta homma jäi hiukan vaiheeseen. Astialle palataan vielä myöhemmin.
Mitsu tuottaa kyllä painetta ihan hienosti kolmenkin sylinterin/puolimoottorin jatkeena.

Summa summarum tämän hetkisellä softalla:
Alavääntö ei ainakaan tuntuvasti ole ohentunut.
Täyskaasukiihdytyksissä veto ei nyykähdä yläkierroksilla kuten originaaliahtimella tapahtui.
Kiihtyvyydessä ei ole havaittavaa turbopotkua, vaan veto on tasaista/kuminauhamaista koko kierrosalueella.
Moottori vastaa kaasuun nöyrästi.

Kulutus kaupunkiajossa on hiukan pienentynyt, mutta matka-ajossa vastaavasti aavistuksen kasvanut.
Auto kulkee 100 km/h noin 2000 kierroksella ja normiajossa laatikko vaihtaa isommalle noin 3000 kierroksen kieppeillä.
Looginen selitys kulutuksen muutokselle lienee, että originaali pikkuturbo tuotti sen mitä tuotti alakierroksilla (eli normiajon kierrosalueella) ja Mitsu heräilee vasta myöhemmin – alakierrosalueella se ei puolimoottorin paineilla liene vielä optimaalisella alueella.

Katsotaan miten tilanne kehittyy kun saadaan softaa jatkojalostettua.

Tältä auto näyttää tällä hetkellä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Toivottavasti ette tätä lähes loputonta tarinaa lukeissanne pitkästyneet täysin kuoliaaksi.
Viimeksi muokannut 9-5 3.0t, Ke Loka 21, 2015 22:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Pipoa pitää nostaa, ja korkealle :o Harvinainen rakentelukohde, ainakin Suomessa. Aika pioneeri olet. Onnistumisen tuoma fiilis lienee plug&pray -virittelyä korkeammalla :)

Ja ei. Tätä lukiessa ei pitkästyttänyt. Toivottavasti projekti etenee ja saat kesytettyä kaikki kynnelle kykenevät hevoset samalle laitumelle :D

Mut siis ymmärsinkö oikein, että tuossa on öljynjäähdytin koneen päällä? Aika hassu paikka, jos sillai.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Kiitos kiitos - ihan meinaa punastua.

Ja tosiaan moottoriöljyn jäähdytin on kolmelitraisessa kansien välissä lohkon päällä, pitkulainen kenno upotettuna kapeaan onteloon vesitilassa.
Härpäkkeen esiinsaamiseksi, öljyputkien, suojakannen ja itse kennon irrottamiseksi vähintään etulohkon kansi on nostettava pois tieltä.
Minun projektissahan kennojumppa oli helppo tehdä, kun molemmat kannet oli jo nostettu pois.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Miten tuon viimmesen kuvan ovivalot on toteutettu? Kalliit? Komeen näköset 8)
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Ovivalot on helppo nakki toteuttaa.
Tarjontaa löytyy sekä ebaysta että AliExpressista.
Hinnat jäävät Aasiasta tilattaessa alle 22 euron tullirajan.
Paketissa tulee mukana reikäpora, jolla tehdään sopiva asennusreikä ovipahviin.
Virran saa originaalilta ovivalolta.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Jäi tuolla romaanissa mainitsematta, että keväällä 2014 vaihdoin keulan sumarit pyöreiksi neljän ledin päiväajovaloiksi.

Johdotuksen vein valokatkaisijalle.
Päivävalot palavat katkaisijan 0-asennossa parkkien kera.

Samalla sapluunalla olen toteuttanut päiväajovalot myös Aeroon.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Toveri laittoi kuin laittoikin pirssin tänne projektipuolelle harrastajien ihmeteltäväksi. Tässä oli kyllä tosiaan tekemisen meininki. Jonniimoinen sottailu pidettiin silloin tuota hommaa suunniteltaessa. Muokattavien kohtien ja kaikkien yksityiskohtien paljous meinasi välillä käydä Tuomolle ylivoimaiseksi. Homma huilasi välillä, mutta hän taas sai kerätty uutta tarmoa. Palapalalta kaikki kuitenkin loksahteli kohdalleen. Ilokseni voin todeta auton todellakin toimivan. Moottoritilan ahtautta ei voi sanoin kuvailla. Kuuluisa kenkälusikkakin on liian iso työkalu sinne turbon paikkeille. :lol:

Jokatapauksessa hommasta teki mielekästä auton muiden yksityiskohtien hyvä kunto. Korin maalipinta on hieno, samoin sisusta ja muu tekniikka on hyvässä kunnossa. Moottoriin kohdistunut päivitys oli hyvin perusteltua.

Tossa on muuten tosi härskit soundit. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
m.k.a.
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 20:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja m.k.a. »

Parasta on se, että se viron hirvitys meni osiksi ja hyötykäyttöön.
#4481
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Mukavaa luettavaa ja oikein komea Griffini! :)
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Löytyi siitä 'hirvityksestä' jotain hyvääkin. Takakontissa oli Oz superleggera II vanteet - ja ne pyörii nyt mustaksi maalattuina Aeron kesävanteina. Samaten alla olleet mustat Anzio Turn vanteet rullaa nyt Aeron talvivanteina.

Takakontin pohjalta löytyi myös uudet käsijarrukengät asennussarjoineen, pari uutta originaalipuslaa ja 2 kg jauhesammutin Saab-tekstein.

Hirvitys on ensirekisteröity Hollannissa ja se on rakennettu siellä Focalin esittelyautoksi.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
pöppö
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 21:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja pöppö »

Projektin helppous ihan tuntui mukavalta lukemiselta.Oma Griffin -99 Sedan on nykytilassaan ok laite mutta taidan jättää tuollaisen rakentelun aivan haavetasolle.Helpolla ei pääse V6 tuunaaja..
Saab 96 V4 MY 74 MR
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Klubilehdestä tuossa lukaisin jutun. Siistiä kun tämmöiset projektit pääsee lehteenkin saakka. Iso peukku Tuomolle jutun väsäämisestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Olin viemässä nyt iltasella tytärtä rautatieasemalle kolmelitraisella.
Sinnepä sitä sitten jäätiinkin.

Hiukan ennen asemaa alkoi kabiinissa tuntua outoa käryä ja silmin havaittavaa savua.
Vilkaisin mittaritaulun kautta taustapeiliin ja näin auton perässä leijuvan valtavan savupilven - naamiointisavua tuli kummankin putken täydeltä.

Sain auton aseman parkkiin kanssa-autoilijoiden paheksuvien katseiden saattamana.
Ajattelin, että näinkö Mitsu antautui.
Hinuria odotellessa tuuletin savut kabiinista ja kirosin tuuriani.

Saabi vedettiin nöyryyttävästi hinurin haarukassa kotio.
Pihaliittymässä käynnistin auton, peruutin omin voimin haarukasta pois ja parkkeerasin pihaan - auto kävi normaalisti eikä savuttanut.
Avasin konepellin ja tarkastelin tilannetta taskulampun kanssa.
Turbon ja downpipen liitoksesta on puskenut öljyä ulos - ei ylettömästi, mutta selvästi havaittavasti kuitenkin. Mitään muuta poikkeavaa ei konehuoneessa näy.

Taisi käydä niin, että huohotus pääsi jäätymään ja paine purskautti öljyt turbon läpi.
Pakkanen käväisi tänään pitkästä aikaa vajaassa kahdessakympissä - mutta vain hetkellisesti, nyt on taas kiristymässä.
Lienee olleet otolliset olosuhteet jäätymiselle.
Myös 'asiantuntijaraati' antoi puhelimitse äänensä huohotukselle.

Originaali huohotusputki on metalliputki joka kurvaa etulohkon kulman ympäri ja kulkee kannen kyljessä, miltei siinä kiinni, imucobralle.
Modatussa huohotusputkessa on metalli-, muovi- ja kumiputkea ja sen vuoksi siirsin/asemoin sen kauemmas kannesta (pois kuumasta koneen kyljestä lähemmäs syyläriä). Huohotinputken ja imucobran liitos on nyt myös huomattavasti originaalia korkeusasemaa ylempänä ja putki tekee liitoksessa jyrkän mutkan kovamuoviputkella.

Olisi varmaan pitänyt lämpöeristää huohotusputki talviajaksi.
Tässäkin yksi asia jota ei tullut modausta tehdessä ajateltua ollenkaan - ennen kuin nyt.
No, virheistäänhän se ihminen oppinsa ammentaa.

Ulkoasennuskelit on nyt aika rapsakat.
Pitänee odotella sään lauhtumista, puhdistella paikat öljystä, tutkia mahdolliset vauriot ja keksiä huohotukselle lämpöeristys.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 3.0t V6 parantelua ja turbo-upgrade

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Päivitetäänpä tätä ketjua kun on näemmä jäänyt vaiheeseen.

Eli, tuo tammikuun 2016 tyssähdys johtui modatun huohotusputken ylimmän mutkan jäätymisestä ja asiasta selvittiin pelkällä säikähdyksellä.

Tekaisin putken mutkaan eristyksen näppärästi vanhasta makuualustasta eikä sen jälkeen ole ilmennyt ongelmia kovillakaan pakkasilla.

Softaakin paranneltiin.
Trionictuning-foorumilta löytyi nimimerkki DionHPT joka on perehtynyt kolmelitraisten sielunelämään.
Vastaavaan setupiin ei hänkään ollut aiemmin törmännyt, mutta väänsi kuitenkin innokkaasti muutaman erilaisen softaversion.
Softat saatiin Suorsan avulla viimeisteltyä purkkeihin ja autoon kokeiltaviksi.

Kaikkein kiihkeimmän softaversioista jouduin passaamaan koska Mitsu tuottaa pelkän yhden lohkon pakopaineella vain rajallisen määrän ahtoja eikä ahtimen optimaalisinta toiminta-aluetta täysin saavuteta.
Autoa ei ole käytetty penkissä, mutta Dionin arvio on että max. suoritusarvot nykyisellä softaversiolla olisivat noin 270 hv/450 Nm.
Auto liikahtaa mukavasti/riittävän ripeästi ja polttoaineen todetut kulutusarvot ovat vakiosetupia maltillisempia.

Eri vaihtoehtoja tilanteen kehittämiseksi mietittiin, mutta keksityt ratkaisut vaatisivat niin suuria muutostöitä ja aiheuttaisivat niin mittavia kustannuksia etten katso fiksuksi/tarpeelliseksi lähteä niitä toteuttamaan. Eikä kieltämättä aika ja/tai intokaan enää riitä.

Auto toimii hienosti nykyisellään ja toimitti syksyyn saakka ns. pyhäauton virkaa.
Laitoin auton syksyllä talveksi seisontaan kylmään varastoon ja tästä eteenpäin sitä käytetään vain kesäisin.

Pikku hiljaa on myös alkanut tuntua siltä että minun 30 vuotta jatkunut saabismi saavuttaa kohta päätepisteensä.
Uskon tehneeni oman kohtuullisen osani maailmankaikkeuden saabinsepityskiintiöön ja kohta koittaa aika siirtyä ropaamaan jotakin toista automerkkiä.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Vastaa Viestiin