9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva
Eteen vaihtui Eibachin jotku maltillisest madaltavat jouset. Hyvin toimii vakio iskarillakin.

Tänään ajelin Kokkolasta kotiin noin 73% RE85:lla, ja kulutusmittari pysyi valehtelematta koko matkan 8.5l tuntumassa, vaikka muutamassakin ohituksessa tuli mentyä lujaa ohi. Matka taittui tosin navakkaan myötätuuleen, vaikutti varmaan asiaan :lol:
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kuva

Nykyään kilsoja kelataan tämän pappa-aeron mittariin päivässä keskimäärin 125km Raahe - Oulainen välille. Viikossa noin 700 km kaikkinensa. Kuukaudessa 2800 km, vuodessa noin 28-30000km. Kulutusmittari näyttää 95lla 9.3l/100km. Tekee noin 2600 litraa 95:sta. Viinalla mennään 11.5l/100km-luokkaa. Tekisi noin 3200 litraa re85sta vuodessa.

Luotettavia kilsoja on mittariin kertynyt kiitettävästi. Remppaa on tarvinnut tehdä yllättävänkin vähän! Alapallonivel, parit kesärenkaa - normikuluja. Viimeisin katsastuskin meni heittämällä läpi.

Onneksi Pyhäjoelle näyttäisi nousevan uusi ABC:n mittari, joka tarkoittaisi mukavasti työmatkan varteen re85-asemaa. Vuositasolla, näillä kilsoilla ja kulutuksilla se tekee jo sievoisen summan :D
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Cona »

Siisti Aero ja tämä tummemman harmaa sopii hyvin tuohon koriin.

Omalla kohdalla tuo Re85 säästö on kyllä monesti aika olematon. Lyhyt työmatka, paljon kaupunkiajoa ja talvi nostavat monesti kulutusta roimasti. 9-5 Re85 kulutus on mulla talvella lähempänä 12l/100km ja T5-avossa keväällä vähän riippuen jopa 13-15l/100km. Onneks viime aikoina litrahinta on ollut n. 0,94€ kantisalennuksella. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Ulommaisen vetonivelen joutui vaihtamaan. Mitenhän mahtaa K27-merkkinen kestää :?:
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kesälomareissu takana, Volvolla :lol: 2500km tuli mittariin. Saabilla kävin pari kertaa kylillä kotiuduttani ja hetihän siitä vesiventtiili porsi - onneksi en lähtenyt saabilla reissuun :D Tilalle tuli motonetin Opel-varaosa.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Tällä T7:lla 100 000 km takana, ilman isompia murheita -jos nyt ei tuota uuden vaihdelaatikon ostamista siihen lueta.

Kuva
Motonetin - 14.95€ -vesikierron bypassi(=vesiventtiili) alkoi merkkaamaan pihaa noin 5 kk asennuksen jälkeen. Kalvo oli ehjä, kusi jostain muusta yllätysrakosesta. Nyt tilalla on alkuperäinen osa. Tilaus kesti muuten aivan s*#"nan kauan saapua tuolta naapurimaa-ruotsista - 9 vrk.

Raahelainen korjaamo, joka mainostaa myyvänsä alkuperäisiä Saab-varaosia, olisi myynyt saman osan noin 15€ kalliimmalla ja samalla toimitusajalla. 'Se on tyhmä joka maksaa liikaa', kuten sanotaan.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Kilsoja takana, noin 110000 km mun omistuksessa. Nykyisen työmatkan surkeat tiet kurittavat Sabatonin alustaa ankarasti. Takaiskareiden yläpäät päätyvät muistoiksi mikromuovina jälkisukupolville.
Tilalle uutta ikiaikaisesti kestävää Saab-originaalia, kera uusien Saab-iskareiden. Nykyiset Monroe reflexitkin olivat ok, ruoste vaan raiskasi iskarin yläpään.

Jouset vaihtuivat Eibachin versioon. Saabin lähes täydellinen ajotuntuma muuttui samalla yhtä lähelle täydellistä, kuin tiedemiehet ovat päässeet absoluuttista 0-pistettä. Eli aika lähelle. Kestää jopa kuormaa enemmän kuin pelkän kuskin verran.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Katsastus hyväksytysti läpi :) Vain käsijarrun säädin ennen leimaa.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Aero-saabillahahan tykätään aina ohittaa, kaikki eteen tulevat kanssakulkijat ainakin. Kutsunkin Saabia nykyään Sabatoniksi. Kuulemma joku sotaisa pändinkin saman niminen, mutta en minä niistä mitään tiedä. Radio Pooki ja Iskelmä, varsinkin merisää soi aina sabatonin hi-fi kaiuttimista.

Tämä alkoi olla viimeaikoina aika pelottava harrastus, se ohittelu siis. Keula kun meni noin -+3m säteellä ohi tien tukkeesta. Uudet alatukivarsien puslat kummasti auttoivat asiaan. Otin helpon ratkaisun ja tilasin Autodocilta kokonaiset alatukivarret, joissa molemmat uudet puslat jo valmiina. Alavieskassa säädettiin ohjausasteet kohdilleen, kiitos siitä! Kylä nyt kelpaa taas ajella ja joskus joku teidentukko ohittaakkin.

Niin ja tuo sisempi vetarin kumikin päätti revetä juuri nyt, ja sehän selvisi juuri kun alatukivarsiremppa oli kunniakkaasti saatu valmiiksi. Purahan siitä sitten koko pas..., homma uusiksi. Onneksi varakumi löytyi jo hyllystä valmiina.

Kuva

Nyt viisastuneena löytyy oikea avainkin mukaan, tämäkin Alavieskan löytöjä! Tätä kun kaipailtiin talvilomalla. Nurmeksen kelirikkoiset soratiet olivat lopulta liian suuri haaste, jopa airolle. Autoliitto muuten on aika kova kaveri kaikille köyhille vanhojen autojen harrastajille!

Tinypic muuten kääntää nuo kuvat väärin, syyttäkää sitä.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Tätä prokkista tullut vähemmän viimevuosina päivitettyä, välissä on valmistunut muunmuassa vaimokkeelle aikanaan perheensä käytössä ollut Pajero, joka oli maatunut aika pahasti.

Femma on siis edelleen hengissä ja ajossa. Ruoste vaivaa tätäkin yksilöä. Auto on ollut seisonnassa keväästä asti, jona aikana on liikkumiset hoidettu allekirjoittaneen satkulla.

Turbo on päivittynyt sisuksiltaan tehokkaamaaksi, billettiahtosiiven ja virtaavamman pakopuolen rupellin ansiosta. Dynossa irtosi Dynomaxin dynossa 305hp ja 495Nm. Voimaa on etuvetoiseen yhdellä renkaalla vetävään käyttöautoon ihan jees. Tallissa olisi 6v loota odottmassa, jos innostuisi sen vaihtamaan. Siinäkään tosin ei ole lukkoa, että liekkö tuosta sen kummempaa iloa.

Kuva

Kuskin ja vänkärin etujalkatilan lattiat olivat läpimätänä ja laajat peltityöt joutui tekemään. Sisustaan uusittiin ehjä ja siistimpi lattiamatto etuosaltaan, ohjaamon ilme puhdistui selkeästi mukavavammaksi.

Lisää ruosteen syömää mätää löytyi vararenkaan pohjasta.

Kuva

Kesärenkaiden vanteina on muutaman kesän pyörinyt 9-3 18" valssit. Tälle kesää piti alle kuitenkin vaihtaa vakiot klingonit ihan rahallisista syistä, näissä kun oli 2 kpl hyvää kumia. 18":ssa kaikki 4 olivat ihan loppuun ajetut. Asiaan ehkä vaikutti Kalajoella varttimaililla käynti. Vakio shiferi on ihan perseestä. Pelkästään sen vaihtamisella toimivampaan saisi varmaan sekunnin ajasta pois. Nyt paras oli 14.99s/159,7kmh.

Jalkatilojen remppaa:
Kuva
Kuva
Kuva

Takakaariin pitäisi seuraavaksi alkaa kiinnittää huomiota. Talven aikana uusittiin takaluukku tehdasuuteen. Uuden luukun kun sai alle 70€lla. Samoin keulamuovi/alaspoileri maalattiin uusiksi.
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Jaker, Pe Loka 07, 2022 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Tänään katsastettu. Ei löytynyt minkäänlaista vikaa, kovasta yrityksestä huolimatta :wink:

Tosin konttorilta noin 400m ajettuani, vikavalo syttyi. Ahdot nousee Max 0.5bariin :facepalm_man:
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Ahtamisongelma jatkuu. Vikavaloa ei edes vilkuta. Ilmamassapynnit nousee sinne 1300, mutta sannit jää alle 900 ja ahdot max 0.5bar (ahtopainemittari), samaaa näyttää Opensid. Bypassi oli rikki, se uusittu. Samoin magneettiventtiili uusittu. IMM uusittu. Vanhat jää varalle, kun talossa on toinenkin T7 auto.
Tulipellin luona oleva (mikä lie virallinen nimi) magneettiventtili testattu toisen auton vastaavalla, ei vaikutusta.

Haulla löytyi juttua että jarruvalokytkin voisi olla syynä, tai sytkäkasetti. Kasetti on uusittu muistaakseni vuosi sitten, alkuperäinen uusi sekin. Ei pätki eikä nyvi tai ryvi. Vaikuttaa ohjelmiston rajoittamalta hommalta.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Uusia huomioita: pakkivalot ei toimi (leimalla toimivat), takaluukku ei lukitu, kun lähtee ajamaan. Oven napista ja kakesta lukko kyllä kuuluu liikkuvan. Jarruvalot toimivat normaalisti, cruise toimii.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Pee
"Hirsch"
Viestit: 895
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Pee »

Takaluukun johtosarja aiheuttaa joitakin noita oireita. Eli osa johdoista poikki tai menemässä poikki.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Pee kirjoitti:
La Loka 08, 2022 19:50
Takaluukun johtosarja aiheuttaa joitakin noita oireita. Eli osa johdoista poikki tai menemässä poikki.
Ok kiitos. Onhan se toki vaarallista vetää 350kmh vakiolla airosaabilla jonka takaluukku on apposen auki.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Vastaa Viestiin