9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuten ennenkin todettu niin niihin geneerisiin vikakoodilistoihin ei ole luottamista. P1300 on multiple misfire ja mitään torque limitation signal low vikakoodia ei ole olemassakaan.

Syy misfireen on joko sytkäpuolella, polttoaineen saannissa tai liian suuressa pakokaasun osuudessa täytöksessä (pakoputki tukossa tai nokkien ajoitus pielessä).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

vesa67 kirjoitti:Paljonko lienee mair ja mreq siinä 4000rpm paikkeilla ja jälkeen täyskaasutilanteessa ? Ahtopaineesta ei tarvi nyt välittää kun immu kerran on uusi.
Niin ja millaiset suuttimet/bensapaine ja putkisto ?
Juuri äsken kävin testaamassa. Piti tankata ja täältä takapajulasta kun ei saa viinabensaa, niin nyt CA85 on noin 40%. Onkohan tuo normaalia kun luku seilaa 37-45 välillä aika rivakasti?

No, mair nousi max 1300 ja mreq sitä hyvin seuraten 1296-1305 välille 4000rpm:ssä. Vikavalokin vilkkui taas, jos oikein laskin, viisi kertaa. Muistiin tallentui taas tuttu p1300. Vilkkumaan alkoi noin 5000 rpm paremmalla puolen.

Suttimista ei ole tarkkaa tietoa, edellinen omistaja oli ne vaihtanut "isompiin". Bensanpaineesta ei
tietoa, sitä ei ilmeiseti näe SID tai OBD kautta? Putkistolla tarkoittanet bensaputkistoa, se on vakio. Pakoputkipuolella sen sijaan on 3" db yhdellä bullettikatilla.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

3" rännillä, isommilla suuttimilla ja jc:n softalla ei pitäisi tuollaisia tapahtua. Tosin onko varmaa että kokoonpano on edelleen sama kuin mille softa on tehty . 1300 mg/c onnistuu tuolla setillä kyllä jos on kunnossa.
Pikkasen haiskahtaa että joko tulpat/kasetti ei ole kunnossa tai siltikään sitä soppaa ei tule tarpeeksi.
Bensapaineelle ei ole vakiona anturia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Putki on alusta sen 3", loppupää vielä vakioputkea. Vaihdampa ne tulpat, ja testaan uusiksi. Toinen musta kasettikin on peräkontissa varalla, sitäkin voi testata tarpeen tullen.
Kokoonpano/softan vastaavuuskin on hieman epäselvä, kovasti kiireisestä myyjästä kun ei oikeen tunnu saavan ihan nätisti kysyessä haluamaansa tietoa ulos :)
Bensapumppun merkkiä ei rakentaja muistanut, ajattelin varalle ostaa jonkun "varman" jos porsii. Ei kylllä ainakaan ääntele mitenkään epäilyttävästi sen suhteen. Itte pitäisi tehdä niin tietäs mitä se on syönyt. Se bensaviinanpaine olisi tietty hyvä saada nähtäville. Onkohan siihen mitään kätevää ratkasua valmiina?
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Tulpat vaihdettu, vanhat oli platina vai iridiumi-tulpat, koodi ngk pfr6h10. Pikaisen revittelyn päätteeksi, ei vikavaloa! Eli vaikuttaa että pääsin helpolla - tulppien vaihdolla, aivan kuten tuossa aiemmin jo epäiltiinkin.

Tässä kuva suuttimista, mitä niistä nyt ulospäin paljoa näkyy:
Kuva
Tunnistaako kukaan kuvan perusteella, mitkä suuttimet on kyseessä?
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vanhoissa tulpissa näyttäisi kuvan perusteella olevan varsin suuri kärkiväli joten ei ihme että huipputehon tienoilla alkaa pukata misfireä. Oikea tulppamalli olisi NGK BCPR7ES-11, platina/iridium etu on ainostaan pidempi vaihtoväli. Ja etanolin kanssa mieluiten mahdollisimman kylmä tulppa, nokeentumista kun ei tapahdu mutta tulpan lämpötila on aikaisen ennakon takia korkea.

Näyttäisi olevan EV14 suuttimet, tarkempaa mallia on mahdoton tuosta kuvasta sanoa mutta muistaakseni softa oli 670cc/min EV14 suuttimille tilattu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Nuo uudet tulpat ovat juurikin nuo 7ES-11:set. Kärkivälin jätin uusiinkin tuon saman, sitähän voisi vielä pienentää. Nyt siis noin 0.85mm.
Viinaprosentti on tällä hetkellä tosiaankin aika matala, mutta samalla seoksella vikavalo eilenkin syttyi, mutta ei enää nyt uusilla tulpilla.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Kuva

Pixelfixistä tilattu ja itseasennettu lattakaapeli. Mukana tullut asennusohje ei ihan mennyt oikein, eikä lopputuloskaan ollut ensialkuun mistään kotoisin. Hieman joutui itse säveltämään, mutta ainakin tällä hetkellä toimii. Näkee varmaan sitten talven pakkasilla vasta lopullisen tuloksen.

Noita taustaamppuja pitäsi alkaa tilailla kourallinen ja vaihtaa. Esim. nopeusmittari on pimeä 140km/hsta ylöspäin. Ajattelin sen olevan saabin ominaisuus, että se syttyy vasta tarvittaessa kun vauhtia on yli 140km/h. Piti testata, ei syttynyt :lol:
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Itseasiassa night panelissa toimii juurikin niin, että 140+ syttyy vasta kun mittari yltää sinne.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

ok, ei ollu yönäyttö päällä, eli sillon varmaan pitäs olla valaistuna koko taulu.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
m.k.a.
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 20:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja m.k.a. »

Rattivaihde kirjoitti:^Itseasiassa night panelissa toimii juurikin niin, että 140+ syttyy vasta kun mittari yltää sinne.
Kannattaa lukea käyttöohjekirja, niin tietää ettei nopeuden tarvitse nousta edes 140km/h lukemaan.
#4481
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Jaa, niinpä taisi olla. Perheestä löytyvän femman ohjekirjasta ei kovin hirveästi iloa ole, kun en osaa italiaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Mulla se on ruotsia, jota en osaa/jaksa tavata.
Mutta, asiaan. Öljynvaihtoa ´meinasin´ alottaa, mutta totesin että ei taida kannattaa: öljypohjan välistä kun tulee sen verran tavaraa että ei kauaa menisi jotta saisi alkaa lisäilemään pelkän vuodon takia. On vissiin vähän juosten kusten tehty tiivistyshommat.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

View My Video Noista en oikeen vielä tajua mitään, vaikuttaako olevan ns tontilla nuo lukemat? Kuvattu maantieajossa, noin 80-90 vauhdissa, tasakaasulla. Tankissa on noin about 50/50 RE85/95:ta.
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Jaker
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker »

Ongelmia tiedossa, jäähdytinnestepisara löytyi tallin lattialta. Vaikuttaa että menee vesipumpunvaihtohommiksi. Tuon nyt saa suht helpolla haltuun, mutta muitakin ärsyttäviä hommia taitaa olla tiedossa:

Kuva

öljyä vuotaa jostain koneen takaa ylhäältä. Öljyloukko tai öljynpaineanturi? Ikävän ahtaalta näyttää tuo ympäristö. Vuotaa aika reilusti, työpäivän aikana pari noin 5cm kokoista lätäkköä ilmestyy auton alle.

Lisää ylltäyksiä löytyi kun vaihdoin laatikon öljyt: magneetissa on hiukan turhan isoa hilua kiinni, jostakin rattaasta puuttuu yksi hammas :( Toimii kyllä, mutta se on äkkiä jossain sopivassa ohitustilanteessa loota paskana kun sieltä lähtee seuraava hammas irti.

Kuva
#6906, 9-5 Aero Wagon ´01 C2H6O-power. Saab 900 3d combi coupe -92. Suomi Pontiac Trans am GTA -88, 421cid,T-56, Spec,nitroused&raw power

http://www.camaro-firebird-harrastajat.fi
http://www.f-bodyfinland.com
https://www.youtube.com/user/Jakerzi
Vastaa Viestiin