9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » Ma Marras 16, 2015 21:07

Kuva

Kuva

Taisi päästä helpolla, tai no mistä sen vielä tietää :D Ainakin yksi vuotokohta hoidettu, öljynpaineanturista vuoti, rungon ja tuon keskiosan muovin välistä. Uusi maksoin Oulun ääströmillä 13 euroa. Oli muuten viimeinen tänään, Motonettikin möi pelkkää ei-oota. Vissiin muutkin vaihellu näitä :?

Vielä yksi vuoto taitaa olla tuossa kampiaksen asentoanturin/lohkon välistä koneen etupuolella.
Kuva

Laatikon vaihtonahkeus tuntui helppaavan uusilla öljyillä. Hieman kyllä arveluttaa tuo kestävyys kun noita hampaanpalasia löytyi magneetista. Kun ei tiedä mistä välistä se on pois, jos pakista niin tuskin on väliä kestävyyden kannalta, jos jostain muualta niin sitten on väliä.

Tän näköset oli huuhteluöljyt, kivasti glitteriä seassa.
Kuva

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » To Marras 19, 2015 19:14

Öljyt vaihdoin, ensimmäisen kerran minun omistuksessa ollessa. Kummia nää saabit kun vähän jokapaikasta tulee metallilastua ja hampaankappaleita, vai onko se vaan tää mun yksilö: laskin öljyt puhtaaseen asiaan ja enimmät kun siitä kaadoin pois, kimmelsi pohjalla muutamia hippuja.
Kultaa ne tuskin olivat, mutta varmaankin kullanarvoista remppaa ne aiheuttaa..

Eli onko muilla kokemusta, tarviiko olla huolissaan? Sieltä kun löytyi 5-10 kpl arviolta 0.1 - 0.5 - 1 mm kokosta hippua? Koneremppahan tähän oli tehty noin 6000km sitten. Rempan jälkeen oli kuulemma öljyt vaihdettu jonkinlaisen matkan x jälkeen.

Ei tuo nyt yöunia vie, enkä aio alkaa aukoa konetta. Kun itse olen koneremppaa tehnyt (tosin kokemusta on vaan pienistä jenkkilohkoista), ei sieltä koskaan tuommosta ole öljynvaihdossa löytynyt.

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » La Marras 28, 2015 22:47

Pitää tukea kotimaista: 3" RST putki odottaa tuotantovuoroaan, eiköhän tuo ensi kesäksi kerkeä alle. Alkaakin olla jo tuo vakioputki uusintakunnossa.

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » Pe Joulu 04, 2015 20:22

Kuva

Vesipumppua vaihtamassa, aika helppo homma tähän asti.

Edit: loppukin meni vaivattomasti. Pumpun mukana tuli 3 isoa o-rengasta, joista yhdelle isoimmalle en kyllä keksinyt mitään käyttökohdetta. Kaippa sen sitte huomaa jos alkaa jostain tippaseen. Vanha vesipumppu pyöri aika karusti, laakerit ihan loppu. Ihmeen vähän vuoti nestettä. Samalla vaihtui uusi kiristin, varmuuden vuoksi - ja tarpeeseen tuli koska vanha kahnutti jo aika pahasti. Samoten ohjainrulla vaihtui uuteen.

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » Su Maalis 06, 2016 19:48

Puslasavotta edessä tähänkin Oopp.. eiku Saabbiin. Talvilomareissussa, auto täynnä tavaraa ja kyytiläisiä. Ohituksissa saa olla tarkkana - vikuroi kovasti urissa. Takapää on lisäksi tosiaankin pohjassa, uusista aero-jousista&Monroe-iskareista huolimatta. Takarenkaiden sisäsyrjät on jo kuluneet jonkinverran.

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » La Maalis 12, 2016 20:36

Tänään tuli ajeltua taas puolen suomen läpi Saapikkaala. Mistähän johtuu, ohitettaessa - jos kaasupohjassa mennään - tuntuu vetoja olevan paremmin kun pikkusen, sopivasti himmaa kaasupolinta?

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » Pe Maalis 25, 2016 18:44

Kuva

Takarenkaat on kuluneet sisäreunoistaan tän näkösiksi.

Kuva

Alatukivarsien etupää-puslat olivat aika lopussa :)

Kuva

Ylimmät pallonivelet oli ihan loppu. Alempia en vaihtanut, kun olivat vielä ihan tiukan tuntoset.

Kuva

Mitäs mieltä porkat on näistä - huonontaako paljonkin ajettavuutta? 15mm/puoli leventävät. Puolalaista laatukamaa, tosin sorvia pitää vielä näyttää - tuo keskireikä jää hieman kantamaan. Reiän olaketta pitää hieman syventää.

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » La Maalis 26, 2016 19:38

Kuva

Lisää perushuoltoa työnalla.

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » Ma Huhti 11, 2016 19:49

Kuva

Kuskinpuolen sisempi vetonivel näyttää nyt tältä. Muutama täyskaasu kiihyttely on tullu repästyä. Vaan miten tämä on mahdollista? Vetari on ihan mekaanisesti edelleen kiinni, eikä pelkästään ton kumin varassa :lol:

Ele
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2014 13:56
Paikkakunta: Kajaani

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Ele » La Huhti 23, 2016 11:22

Tämäpä kiinnostaisi itseäkin. Ei vastausta näköjään vielä. Jos tasakaasulta lyö lapun lattiaan tuntuu, että auto hetken miettii, että mitähän tässä pitäisi tehdä. Jos ohitukseen lähtee puolikaasulla, lähtee paljon paremmin. Liekkö jotain vikaa vai ominaisuus..?
Jaker kirjoitti:Tänään tuli ajeltua taas puolen suomen läpi Saapikkaala. Mistähän johtuu, ohitettaessa - jos kaasupohjassa mennään - tuntuu vetoja olevan paremmin kun pikkusen, sopivasti himmaa kaasupolinta?
ex: 9-5 Aero sedan -00 BP & 9000 Aero -96 RE85
9-5 Aero sedan -02 BP

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » La Huhti 23, 2016 21:49

Vetari irti. Mitään selitystä en keksinyt tulle suojakumin kiertymälle. Kumi oli lopulta ratkennut irtipoikki.

Kuva

Tripodi ei nyt vaan voi pyörähtää laatikossa kiinni olevassa osassa ympäri, samoin spoorit ei voi antaa periksi. On vissiin ollu sitten ns. vetoja kun suojakumi oli menny solmuun :lol:

Kuva

Tripodi

Kuva

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » La Huhti 23, 2016 21:58

Ja piiitkän odotuksen jälkeen pääsin asentamaan Outotalli.comin 3" rosteriputkiston, rosteripönttöineen. Lyhyellä etuvaimentajalla, mölinä on ehkä hitusen liikaa omille korvilleni. Mutta ehkäpä tähänkin tottuu. Moottorijarrutuksessa röpeltää makiasti. Kestääkin tämä varmaan pitempää mitä loppu auto :D

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » To Heinä 14, 2016 20:55

Punakolmiohuutomerkki&latauksen merkkivalo vilkahtelee. Latausjännitteen säädin? Väärin. Merkkivalon johto oli irronnut ja ajoittain osui runkoon, turhia säikytteli prkl.

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » Ma Heinä 18, 2016 20:57

No nyt se vissiin hajosi tuo kuskinpuolen vetarin nivel. Ja sisempi ilmeisesti, ainakin klappia tuntuu kun akselista kunnolla ravistaa. Melkonen kolkutus siitä kuuluu, ei paljoa yli 50km/h uskalla ajaa. Suht rivakahkon kiihdytyksen jälkeen laukesi - onneksi hajosi kotikulmille, eikä tuonne kauas. Just ajelin kotiin, takana 1350km lomareissua.

Varaosa löytyi Tampereen autopurkaamolta, kokonainen akseli molempine nivelineen. Hintaa sai tähän hätään pulittaa 250 euroa + rahti. :saab:

Avatar
Jaker
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Loka 01, 2015 20:17
Paikkakunta: Pohjoispohjanmaa@Raahe
Viesti:

Re: 9-5 Aero, ´01 manuaali Käyttö-harraste

Viesti Kirjoittaja Jaker » Pe Elo 12, 2016 21:48

Kuva

Viisas oppii aina jotain uutta. Se kolina tavallaan liittyi vetariin, sehän on tunnetusti kiinni vaihdelaatikossa. Joka siis laukesi, ihmeen heikoksi on lootat tehty - Porsche 911:n tappajaan. Turpaan tuli ja lootan hampaat löytyi kun laskin tuoreet verenpunaiset öljyt lootasta kierrätykseen.

Kuva

Tilalle päädyin hankkimaan uuden FM55 B05 lootan Saabin varmuusvarastosta. PCS toimitti, jopa nopeammin kuin kerkesin odottaa, uuden lootan tilalle. Jospa tästä vielä Saabbi - eiku auto tulis? Volvo 850 on hyvä olla ja omistaa, suosittelen kaikille Saabisteille backupiksi.

Vastaa Viestiin