3.0 Tid moottoriprojekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Aikas hyvin se patentillakin näyttäis onnistuvan.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Sitä patenttia ei vaan kerrottu :(
* 9-5 Aero MY03 *
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Tais laittaa kemiallista metallia painuneeseen kohtaan ja jäätävillä hermoilla hinkannu sen suoraks. On se kyllä aika kestävää. Iltselläkin on siitä kokemusta työmaalta. Korjailtu tolla mössöllä vaurioituneita akseleita ja uutta laakeria niskaan.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
temmi_hoo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Su Loka 14, 2012 13:40
Paikkakunta: Vihti

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja temmi_hoo »

http://www.kkkoy.com

Lisäävät metallia osiin ja tekevät erilaisia vaativia työstötöitä. Hyvää jälkeä.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Projekti jatkuu...

Otin moottori ja vaihteistopaketin kokonaan autosta ulos kuormalavalle jonka alla on pyörät.

Kuva

Jakohihna oli hyvässä kunnossa mutta yhdestä ohjainrullasta oli rasvat tullu pihalle. Pientä ääntämistä piti. Tuskimpa olisi mitään isompaa aiheuttanut vaikka olisi jumiin itsensä lyönyt.

Kuva

Uskomattoman paljon purettavaa tässä moottorissa ja yritinkin purkaa mahdollisimman paljon pois yhtenäisinä paketteina.

Sylinterikannen päällä on erillinen kokonaisuus jossa on kiinni nokka-akselit. Sen irroittamisen jälkeen tulee vasta kannenpultin näkyville.

Kuva

Yksi putki oli vajonnut. muut olivat kunnossa. Kuvassa oli vielä toinen kansi paikallaan mutta sen alta ei paljastunut mitään. Vajoaman tuntee kynnellä. Otan illalla mittakellolla mitat joka sylinteristä.

Nokka akselit ja suuttimet hässäkkä.

Kuva

Todella puhdas moottori sisältä ja hyvä kuntoinen.

Tällä hetkellä työtunteja autolle tullut n:12

Tilasin Saab Outletin kautta yläpään tiivistesarjan jonka hinnaksi tuli kruunun kurssin mukaan n:70€. Metro auton tiskille toimitettuna. Olipa kallista! :mrgreen:
Viimeksi muokannut paavo80, Ti Maalis 01, 2016 10:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Viisi sylinteriä oli dekki tasossa. 0 mm painumaa. Yksi oli 0.04-0.05 mm painunut.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Nyt täytyy kehittää patentti millä tuon voisi järkevästi korjata. Loputkin palikat irti ja koneistamoon jos ei muuta keksi. Nyt kun paljastui vain yksi vajonnut, joka on myös tehtaan ilmoitetussa toleransseissa 0.04 mm. On tullut suuri kiusaus siihen kemialliseen metalliin vaikka aluksi vannoin että ei missään nimessä.

Toinen vaihtoehto on juuri sylinteriputken yläpään halkaisijan kokoinen shimmilevy.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Miksi se pitää patentoida, eikä korjata kunnolla?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Kyllähän sen vois käyttää koneistuksessa ja purkaa atomeiksi sekä iskeä kolmen tonnin autoon saman verran moottoriin rahaa ja todeta vuoden päästä että taas on pahvi mennyt.

Ajattelin kokeilla saako sen pienellä ajoon ja kestääkö korjaus.

En tässä muuta hae.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Jokainenhan saa omalleen tehdä mitä haluaa.

Jään odottamaan mielenkiinnolla mihin ratkaisuun päädyt ja toivottavasti pata saa vielä paljon jatkoaikaa!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Vaikka tuo kemiallisella metallilla paikkailu tuntuu hassulta "pantentilta" niin voin kokemuksesta kertoa että myös raskaassa rautatiekaluston akseleissa on käytetty useamman kuin yhden kerran kemiallista metallia täyttöön. Eli kun vanhat pyörät on irroitettu akselilta ja jostain syystä pyörä on "leikannut" kiinni niin akselin kiinnileikkautumis urat on täytetty seoksella ja ja uusi pyörä prässätään paikalleen. Näin säästetään koko käyttöakselin romutukselta.

Tullut myös käytettyä kyseistä ainetta enemmän ja vähemmän vaativissa kohteissa ja olen kyllä ihmetellyt aineen kestävyyttä öljyisissäkin kohteissa.Pohjatyöhän se on kaiken A ja O.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Tällä hetkellä olen laittamassa 0.03mm vahvan shimmilevyn ja käytän asennuksessa VHT kupariliimaa. Lisäksi avaan uudet kannentiivisteet (3 kerros metalli) ja päällystän kaikki levyt molemmin puolin liimalla ja nippuun. Ei pitäisi enää vaivata. Toivottavasti.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja pela »

Olenko ymmärtänyt oikein että vajonnut sylinteriputki jatkaa edelleen vajoamistaan?
ja itse perussyy ei ole järjellisellä summalla korjattavissa?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Periaatteessa voi, mutta siihenkin on syynsä.

Tähän asti olen saanut selville että putkien vajoama on johtunut öljyn vähyydestä. Korkeilla kierroksilla voi olla että sylinteriryhmän viimeiset männät jäävät huonolle voitelulle. Lohkon öljyruutat puhaltavat vain öljyvaahtoa ja mäntien jäähdytys ei toimi optimaallisesti. Lämpölaajenemista tapahtuu ja sitä kautta mäntä lämpölaajenee ja alkaa sylinteri ahdistamaan. Tapahtuu lievä kiinnileikkaaminen ja sitä kautta vajoaminen, joka kuitenkaan ei ole kuin sadasosia. Kannentiivisteen liekkirenkaan puristuminen kannen ja sylinteriryhmän välissä joutuu koetukselle kun, lähtee lattia jalkojen alta. Sylinterin todella korkeat puristukset viimeistelevät homman ja alkavat myös työntämään putkea alaspäin.

Loputtomasti putket eivät vajoa. Se tapahtuu 0.01-0.1 mm sisällä. Sylinteriputken rakenne estää sen.

Tähän vajoamiseen on lääkkeenä keksitty 0.5l isompi määrä öljyä ja vain täyssynteettistä sekä tiuha vaihtoväli. 6.8->7.4 litraan nostettu. Ei tapahdu enää kuivana käymistä. on kuulemma toiminut

Eli yhteenvetona voidaan sanoa että on rauhallisen ajon moottori ja todella tarkka huolloistansa.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
paavo80
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2015 20:09
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Viesti Kirjoittaja paavo80 »

Ja omasta mielestä perus syy on ehkäistävissä kun vaan keskittyy moottoriin ja sen luonteeseen. Kenkää voi sitten antaa jollekkin muulle autolle, mutta tämä ei sitä omasta mielestäni kestä. Kaikki rajottimeen asti repimiset pois.

Ja tässä koetan juurikin korjata perus syytä järkevällä rahalla. :)
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Vastaa Viestiin