3.0 Tid moottoriprojekti
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Aikas hyvin se patentillakin näyttäis onnistuvan.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Tais laittaa kemiallista metallia painuneeseen kohtaan ja jäätävillä hermoilla hinkannu sen suoraks. On se kyllä aika kestävää. Iltselläkin on siitä kokemusta työmaalta. Korjailtu tolla mössöllä vaurioituneita akseleita ja uutta laakeria niskaan.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
http://www.kkkoy.com
Lisäävät metallia osiin ja tekevät erilaisia vaativia työstötöitä. Hyvää jälkeä.
Lisäävät metallia osiin ja tekevät erilaisia vaativia työstötöitä. Hyvää jälkeä.
9000 CSE MY1997
helsinki.hacklab.fi
helsinki.hacklab.fi
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Projekti jatkuu...
Otin moottori ja vaihteistopaketin kokonaan autosta ulos kuormalavalle jonka alla on pyörät.
Jakohihna oli hyvässä kunnossa mutta yhdestä ohjainrullasta oli rasvat tullu pihalle. Pientä ääntämistä piti. Tuskimpa olisi mitään isompaa aiheuttanut vaikka olisi jumiin itsensä lyönyt.
Uskomattoman paljon purettavaa tässä moottorissa ja yritinkin purkaa mahdollisimman paljon pois yhtenäisinä paketteina.
Sylinterikannen päällä on erillinen kokonaisuus jossa on kiinni nokka-akselit. Sen irroittamisen jälkeen tulee vasta kannenpultin näkyville.
Yksi putki oli vajonnut. muut olivat kunnossa. Kuvassa oli vielä toinen kansi paikallaan mutta sen alta ei paljastunut mitään. Vajoaman tuntee kynnellä. Otan illalla mittakellolla mitat joka sylinteristä.
Nokka akselit ja suuttimet hässäkkä.
Todella puhdas moottori sisältä ja hyvä kuntoinen.
Tällä hetkellä työtunteja autolle tullut n:12
Tilasin Saab Outletin kautta yläpään tiivistesarjan jonka hinnaksi tuli kruunun kurssin mukaan n:70€. Metro auton tiskille toimitettuna. Olipa kallista!
Otin moottori ja vaihteistopaketin kokonaan autosta ulos kuormalavalle jonka alla on pyörät.
Jakohihna oli hyvässä kunnossa mutta yhdestä ohjainrullasta oli rasvat tullu pihalle. Pientä ääntämistä piti. Tuskimpa olisi mitään isompaa aiheuttanut vaikka olisi jumiin itsensä lyönyt.
Uskomattoman paljon purettavaa tässä moottorissa ja yritinkin purkaa mahdollisimman paljon pois yhtenäisinä paketteina.
Sylinterikannen päällä on erillinen kokonaisuus jossa on kiinni nokka-akselit. Sen irroittamisen jälkeen tulee vasta kannenpultin näkyville.
Yksi putki oli vajonnut. muut olivat kunnossa. Kuvassa oli vielä toinen kansi paikallaan mutta sen alta ei paljastunut mitään. Vajoaman tuntee kynnellä. Otan illalla mittakellolla mitat joka sylinteristä.
Nokka akselit ja suuttimet hässäkkä.
Todella puhdas moottori sisältä ja hyvä kuntoinen.
Tällä hetkellä työtunteja autolle tullut n:12
Tilasin Saab Outletin kautta yläpään tiivistesarjan jonka hinnaksi tuli kruunun kurssin mukaan n:70€. Metro auton tiskille toimitettuna. Olipa kallista!
Viimeksi muokannut paavo80, Ti Maalis 01, 2016 10:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Viisi sylinteriä oli dekki tasossa. 0 mm painumaa. Yksi oli 0.04-0.05 mm painunut.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Nyt täytyy kehittää patentti millä tuon voisi järkevästi korjata. Loputkin palikat irti ja koneistamoon jos ei muuta keksi. Nyt kun paljastui vain yksi vajonnut, joka on myös tehtaan ilmoitetussa toleransseissa 0.04 mm. On tullut suuri kiusaus siihen kemialliseen metalliin vaikka aluksi vannoin että ei missään nimessä.
Toinen vaihtoehto on juuri sylinteriputken yläpään halkaisijan kokoinen shimmilevy.
Toinen vaihtoehto on juuri sylinteriputken yläpään halkaisijan kokoinen shimmilevy.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Miksi se pitää patentoida, eikä korjata kunnolla?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Kyllähän sen vois käyttää koneistuksessa ja purkaa atomeiksi sekä iskeä kolmen tonnin autoon saman verran moottoriin rahaa ja todeta vuoden päästä että taas on pahvi mennyt.
Ajattelin kokeilla saako sen pienellä ajoon ja kestääkö korjaus.
En tässä muuta hae.
Ajattelin kokeilla saako sen pienellä ajoon ja kestääkö korjaus.
En tässä muuta hae.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Jokainenhan saa omalleen tehdä mitä haluaa.
Jään odottamaan mielenkiinnolla mihin ratkaisuun päädyt ja toivottavasti pata saa vielä paljon jatkoaikaa!
Jään odottamaan mielenkiinnolla mihin ratkaisuun päädyt ja toivottavasti pata saa vielä paljon jatkoaikaa!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Vaikka tuo kemiallisella metallilla paikkailu tuntuu hassulta "pantentilta" niin voin kokemuksesta kertoa että myös raskaassa rautatiekaluston akseleissa on käytetty useamman kuin yhden kerran kemiallista metallia täyttöön. Eli kun vanhat pyörät on irroitettu akselilta ja jostain syystä pyörä on "leikannut" kiinni niin akselin kiinnileikkautumis urat on täytetty seoksella ja ja uusi pyörä prässätään paikalleen. Näin säästetään koko käyttöakselin romutukselta.
Tullut myös käytettyä kyseistä ainetta enemmän ja vähemmän vaativissa kohteissa ja olen kyllä ihmetellyt aineen kestävyyttä öljyisissäkin kohteissa.Pohjatyöhän se on kaiken A ja O.
Tullut myös käytettyä kyseistä ainetta enemmän ja vähemmän vaativissa kohteissa ja olen kyllä ihmetellyt aineen kestävyyttä öljyisissäkin kohteissa.Pohjatyöhän se on kaiken A ja O.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Tällä hetkellä olen laittamassa 0.03mm vahvan shimmilevyn ja käytän asennuksessa VHT kupariliimaa. Lisäksi avaan uudet kannentiivisteet (3 kerros metalli) ja päällystän kaikki levyt molemmin puolin liimalla ja nippuun. Ei pitäisi enää vaivata. Toivottavasti.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Olenko ymmärtänyt oikein että vajonnut sylinteriputki jatkaa edelleen vajoamistaan?
ja itse perussyy ei ole järjellisellä summalla korjattavissa?
ja itse perussyy ei ole järjellisellä summalla korjattavissa?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Periaatteessa voi, mutta siihenkin on syynsä.
Tähän asti olen saanut selville että putkien vajoama on johtunut öljyn vähyydestä. Korkeilla kierroksilla voi olla että sylinteriryhmän viimeiset männät jäävät huonolle voitelulle. Lohkon öljyruutat puhaltavat vain öljyvaahtoa ja mäntien jäähdytys ei toimi optimaallisesti. Lämpölaajenemista tapahtuu ja sitä kautta mäntä lämpölaajenee ja alkaa sylinteri ahdistamaan. Tapahtuu lievä kiinnileikkaaminen ja sitä kautta vajoaminen, joka kuitenkaan ei ole kuin sadasosia. Kannentiivisteen liekkirenkaan puristuminen kannen ja sylinteriryhmän välissä joutuu koetukselle kun, lähtee lattia jalkojen alta. Sylinterin todella korkeat puristukset viimeistelevät homman ja alkavat myös työntämään putkea alaspäin.
Loputtomasti putket eivät vajoa. Se tapahtuu 0.01-0.1 mm sisällä. Sylinteriputken rakenne estää sen.
Tähän vajoamiseen on lääkkeenä keksitty 0.5l isompi määrä öljyä ja vain täyssynteettistä sekä tiuha vaihtoväli. 6.8->7.4 litraan nostettu. Ei tapahdu enää kuivana käymistä. on kuulemma toiminut
Eli yhteenvetona voidaan sanoa että on rauhallisen ajon moottori ja todella tarkka huolloistansa.
Tähän asti olen saanut selville että putkien vajoama on johtunut öljyn vähyydestä. Korkeilla kierroksilla voi olla että sylinteriryhmän viimeiset männät jäävät huonolle voitelulle. Lohkon öljyruutat puhaltavat vain öljyvaahtoa ja mäntien jäähdytys ei toimi optimaallisesti. Lämpölaajenemista tapahtuu ja sitä kautta mäntä lämpölaajenee ja alkaa sylinteri ahdistamaan. Tapahtuu lievä kiinnileikkaaminen ja sitä kautta vajoaminen, joka kuitenkaan ei ole kuin sadasosia. Kannentiivisteen liekkirenkaan puristuminen kannen ja sylinteriryhmän välissä joutuu koetukselle kun, lähtee lattia jalkojen alta. Sylinterin todella korkeat puristukset viimeistelevät homman ja alkavat myös työntämään putkea alaspäin.
Loputtomasti putket eivät vajoa. Se tapahtuu 0.01-0.1 mm sisällä. Sylinteriputken rakenne estää sen.
Tähän vajoamiseen on lääkkeenä keksitty 0.5l isompi määrä öljyä ja vain täyssynteettistä sekä tiuha vaihtoväli. 6.8->7.4 litraan nostettu. Ei tapahdu enää kuivana käymistä. on kuulemma toiminut
Eli yhteenvetona voidaan sanoa että on rauhallisen ajon moottori ja todella tarkka huolloistansa.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: 3.0 Tid moottoriprojekti
Ja omasta mielestä perus syy on ehkäistävissä kun vaan keskittyy moottoriin ja sen luonteeseen. Kenkää voi sitten antaa jollekkin muulle autolle, mutta tämä ei sitä omasta mielestäni kestä. Kaikki rajottimeen asti repimiset pois.
Ja tässä koetan juurikin korjata perus syytä järkevällä rahalla.
Ja tässä koetan juurikin korjata perus syytä järkevällä rahalla.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).