Sivu 2/4

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: La Marras 07, 2015 13:39
Kirjoittaja paavo80
Aikas hyvin se patentillakin näyttäis onnistuvan.

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: Pe Marras 13, 2015 15:24
Kirjoittaja Nxi
Sitä patenttia ei vaan kerrottu :(

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: Pe Marras 13, 2015 16:39
Kirjoittaja paavo80
Tais laittaa kemiallista metallia painuneeseen kohtaan ja jäätävillä hermoilla hinkannu sen suoraks. On se kyllä aika kestävää. Iltselläkin on siitä kokemusta työmaalta. Korjailtu tolla mössöllä vaurioituneita akseleita ja uutta laakeria niskaan.

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: Ti Marras 17, 2015 11:47
Kirjoittaja temmi_hoo
http://www.kkkoy.com

Lisäävät metallia osiin ja tekevät erilaisia vaativia työstötöitä. Hyvää jälkeä.

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: Ma Joulu 28, 2015 13:03
Kirjoittaja paavo80
Projekti jatkuu...

Otin moottori ja vaihteistopaketin kokonaan autosta ulos kuormalavalle jonka alla on pyörät.

Kuva

Jakohihna oli hyvässä kunnossa mutta yhdestä ohjainrullasta oli rasvat tullu pihalle. Pientä ääntämistä piti. Tuskimpa olisi mitään isompaa aiheuttanut vaikka olisi jumiin itsensä lyönyt.

Kuva

Uskomattoman paljon purettavaa tässä moottorissa ja yritinkin purkaa mahdollisimman paljon pois yhtenäisinä paketteina.

Sylinterikannen päällä on erillinen kokonaisuus jossa on kiinni nokka-akselit. Sen irroittamisen jälkeen tulee vasta kannenpultin näkyville.

Kuva

Yksi putki oli vajonnut. muut olivat kunnossa. Kuvassa oli vielä toinen kansi paikallaan mutta sen alta ei paljastunut mitään. Vajoaman tuntee kynnellä. Otan illalla mittakellolla mitat joka sylinteristä.

Nokka akselit ja suuttimet hässäkkä.

Kuva

Todella puhdas moottori sisältä ja hyvä kuntoinen.

Tällä hetkellä työtunteja autolle tullut n:12

Tilasin Saab Outletin kautta yläpään tiivistesarjan jonka hinnaksi tuli kruunun kurssin mukaan n:70€. Metro auton tiskille toimitettuna. Olipa kallista! :mrgreen:

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: Ti Joulu 29, 2015 07:32
Kirjoittaja paavo80
Viisi sylinteriä oli dekki tasossa. 0 mm painumaa. Yksi oli 0.04-0.05 mm painunut.

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: Ti Joulu 29, 2015 07:44
Kirjoittaja paavo80
Nyt täytyy kehittää patentti millä tuon voisi järkevästi korjata. Loputkin palikat irti ja koneistamoon jos ei muuta keksi. Nyt kun paljastui vain yksi vajonnut, joka on myös tehtaan ilmoitetussa toleransseissa 0.04 mm. On tullut suuri kiusaus siihen kemialliseen metalliin vaikka aluksi vannoin että ei missään nimessä.

Toinen vaihtoehto on juuri sylinteriputken yläpään halkaisijan kokoinen shimmilevy.

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: Ke Joulu 30, 2015 19:16
Kirjoittaja Coltti
Miksi se pitää patentoida, eikä korjata kunnolla?

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: Ke Joulu 30, 2015 21:20
Kirjoittaja paavo80
Kyllähän sen vois käyttää koneistuksessa ja purkaa atomeiksi sekä iskeä kolmen tonnin autoon saman verran moottoriin rahaa ja todeta vuoden päästä että taas on pahvi mennyt.

Ajattelin kokeilla saako sen pienellä ajoon ja kestääkö korjaus.

En tässä muuta hae.

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: Ke Joulu 30, 2015 21:46
Kirjoittaja Saabinsti
Jokainenhan saa omalleen tehdä mitä haluaa.

Jään odottamaan mielenkiinnolla mihin ratkaisuun päädyt ja toivottavasti pata saa vielä paljon jatkoaikaa!

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: To Joulu 31, 2015 09:37
Kirjoittaja jannevillepetteri
Vaikka tuo kemiallisella metallilla paikkailu tuntuu hassulta "pantentilta" niin voin kokemuksesta kertoa että myös raskaassa rautatiekaluston akseleissa on käytetty useamman kuin yhden kerran kemiallista metallia täyttöön. Eli kun vanhat pyörät on irroitettu akselilta ja jostain syystä pyörä on "leikannut" kiinni niin akselin kiinnileikkautumis urat on täytetty seoksella ja ja uusi pyörä prässätään paikalleen. Näin säästetään koko käyttöakselin romutukselta.

Tullut myös käytettyä kyseistä ainetta enemmän ja vähemmän vaativissa kohteissa ja olen kyllä ihmetellyt aineen kestävyyttä öljyisissäkin kohteissa.Pohjatyöhän se on kaiken A ja O.

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: To Joulu 31, 2015 10:49
Kirjoittaja paavo80
Tällä hetkellä olen laittamassa 0.03mm vahvan shimmilevyn ja käytän asennuksessa VHT kupariliimaa. Lisäksi avaan uudet kannentiivisteet (3 kerros metalli) ja päällystän kaikki levyt molemmin puolin liimalla ja nippuun. Ei pitäisi enää vaivata. Toivottavasti.

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: To Joulu 31, 2015 12:29
Kirjoittaja pela
Olenko ymmärtänyt oikein että vajonnut sylinteriputki jatkaa edelleen vajoamistaan?
ja itse perussyy ei ole järjellisellä summalla korjattavissa?

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: To Joulu 31, 2015 12:48
Kirjoittaja paavo80
Periaatteessa voi, mutta siihenkin on syynsä.

Tähän asti olen saanut selville että putkien vajoama on johtunut öljyn vähyydestä. Korkeilla kierroksilla voi olla että sylinteriryhmän viimeiset männät jäävät huonolle voitelulle. Lohkon öljyruutat puhaltavat vain öljyvaahtoa ja mäntien jäähdytys ei toimi optimaallisesti. Lämpölaajenemista tapahtuu ja sitä kautta mäntä lämpölaajenee ja alkaa sylinteri ahdistamaan. Tapahtuu lievä kiinnileikkaaminen ja sitä kautta vajoaminen, joka kuitenkaan ei ole kuin sadasosia. Kannentiivisteen liekkirenkaan puristuminen kannen ja sylinteriryhmän välissä joutuu koetukselle kun, lähtee lattia jalkojen alta. Sylinterin todella korkeat puristukset viimeistelevät homman ja alkavat myös työntämään putkea alaspäin.

Loputtomasti putket eivät vajoa. Se tapahtuu 0.01-0.1 mm sisällä. Sylinteriputken rakenne estää sen.

Tähän vajoamiseen on lääkkeenä keksitty 0.5l isompi määrä öljyä ja vain täyssynteettistä sekä tiuha vaihtoväli. 6.8->7.4 litraan nostettu. Ei tapahdu enää kuivana käymistä. on kuulemma toiminut

Eli yhteenvetona voidaan sanoa että on rauhallisen ajon moottori ja todella tarkka huolloistansa.

Re: 3.0 Tid moottoriprojekti

Lähetetty: To Joulu 31, 2015 12:54
Kirjoittaja paavo80
Ja omasta mielestä perus syy on ehkäistävissä kun vaan keskittyy moottoriin ja sen luonteeseen. Kenkää voi sitten antaa jollekkin muulle autolle, mutta tämä ei sitä omasta mielestäni kestä. Kaikki rajottimeen asti repimiset pois.

Ja tässä koetan juurikin korjata perus syytä järkevällä rahalla. :)